امام(علیه السلام) در این سخن نورانى اش اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ مى کند کفاره اى که مى تواند آن گناه را جبران نماید.
مى فرماید: «از جمله کفاره هاى گناهان بزرگ، به فریاد بیچاره و مظلوم رسیدن و تسلّى دادن به افراد غمگین است»; (مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ).
«ملهوف» معناى وسیعى دارد که هر فرد مظلوم و بیچاره اى را شامل مى شود; خواه بیمار باشد یا گرفتار طلبکار و یا فقیر نادار و یا زندانى بى گناه.
کسى که به کمک این گونه افراد بشتابد مى تواند عفو الهى را در برابر گناهانى که انجام داده به خود متوجه سازد.
«مکروب» به هر شخص غمگین گفته مى شود; خواه غم او در مصیبت عزیزش باشد یا غم بیمارى یا فقر یا شکست در امر تجارت و یا هر غم دیگر.
«تنفیس» همان زدودن غم است.
در جایى که ممکن است عامل غم برطرف شود زدودنش از این طریق خواهد بود; مانند زدودن فقر از طریق کمک مالى و آنجا که نمى توان عامل آن را برطرف کرد مى توان از طریق تسلى دادن، غم و اندوه را سبک نمود مانند کسى که عزیزش را از دست داده با تسلیت گفتن و دلدارى دادن به وسیله دوستان، غم و اندوهش کاهش مى یابد یا برطرف مى شود.
اینها همه مصداق تنفیس است.
در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است.
در کتاب تمام نهج البلاغه این سخن حکمت آمیز با اضافاتى آمده است.
مى فرماید: «مِنْ کَفّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ، وَمِنْ أَفْضَلِ الْمَکَارِمِ التَّنْفیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ، إِقْرَاءُ الضُّیُوفِ، وَمِنْ أَفْضَلِ الْفَضَائِلِ اصْطِنَاعُ الصَّنَائِعِ، وَبَثُّ الْمَعْرُوفِ; از جمله کفارات گناهان بزرگ کمک به مظلوم و از برترین فضایل اخلاقى برطرف ساختن غم اندوهگین و پذیرایى از مهمانان و از افضل فضایل، نیکى کردن و نشر کارهاى پسندیده است». در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)نقل مى کند: «مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً نَفَّسَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْهُ ثَلاَثاً وَسَبْعِینَ کُرْبَةً وَاحِدَةً فِی الدُّنْیَا وَثِنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ کُرْبَةً عِنْدَ کُرَبِهِ الْعُظْمَى قَالَ حَیْثُ یَتَشَاغَلُ النَّاسُ بِأَنْفُسِهِمْ; کسى که انسان باایمانى را یارى دهد خداوند متعال هفتاد و سه اندوه را از او زایل مى کند; یکى در دنیا و هفتاد و دو اندوه به هنگام اندوه بزرگ (در قیامت) در آنجا که همه مردم مشغول به خویشند». کفاره ـ چنان که از نامش پیداست ـ چیزى است که امر دیگرى را مى پوشاند.
در روایات اسلامى امور زیادى به عنوان کفاره گناه ذکر شده است; از جمله: فقر، بیمارى، ترس از حاکم ظالم، خسارات مالى، غم و اندوه، ترس و وحشت، سجده هاى طولانى، انجام حج و عمره، زیارت قبور معصومان(علیهم السلام) مخصوصاً زیارت امام حسین(علیه السلام) و صلوات بر محمد و آل محمد. این سخن را با کلامى از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) پایان مى دهیم که مى فرماید: «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّد وَآلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما; کسى که توانایى ندارد کفاره اى براى گناهان خود فراهم سازد فراوان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد که گناهان را نابود مى کند».
🔹شرح: پایگاه اطلاع رسانی : دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله
🌹تلنگر...🌹
🔶🔶استاد صفائی حائری (ع.ص) در کتاب اخبات خود اینگونه می گوید:
... به حقِّ حقّ قسم، وقتى در روز قيامت، خداوند اولياى خود را محشور مىكند و ما مى بينيم كه غم و غصّه هاى آنان چه بوده، به حال خود گريه مى كنيم و شرمنده مى شويم كه چقدر غصّه هاى ما حقير بوده است!
وقتى در روز قيامت على (ع) را به صحراى محشر مى آورند و ما را هم مى آورند و غصّه هاى او را با غصّه هاى ما مقايسه مى كنند، خجالت مى كشيم!
مى بينيم فلان آدم كه در يمامه گرسنه مانده، جزء غصّه هاى حضرت بوده، در حالى كه غصّه من اين بوده كه تخم بلبلم كوچك شده و يا بلبلم جوجه نكرده و يا باد ماشينم در رفته و يا روى ماشينم خط كشيده اند! ...
jalase-5.mp3Ostad Khamenei - استاد خامنه ای
زمان:
حجم:
6.97M
🎙#جلسه_پنجم_ایمان_و_پایبندی_به_تعهدات
📚کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن]
🔊 #بیانات_امام_خامنهای حفظه الله
🛑 این فایل را از دست ندهید.
@t_manzome_f_r
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
╭┅─────────┅╮
🌺 @dquran_sh_soleimani
╰┅─────────┅╯
⭕️مالتوسیزم!
‼️ ویروس کرونا را بنوعی میتوان مصداقی انگاشت از قابل وثوق بودن نظریه مالتوس!
🔹توماس مالتوس در کتاب «اصل جمعیت» قائل به عدم تناسب بین رشد جمعیت و منابع تغذیه انسان بود و مطابق ادعایش نفوس انسانی به شکل تصاعد هندسی در جهان افزایش مییابند در حالی که منابع ارتزاق بشر در بهترین شرایط با تصاعدی ریاضی بالا میرود.
🔹راهکار تجویزی و پیشبینی توقعی «مالتوس» برای به تعادل رسیدن این عدم توازن، هلاکت گستره و بیشمار انسانها از طریق جنگ و قحطی و اپیدمی امراض و بلایای طبیعی بود!
🔹راهکاری که ظاهرا و در حال حاضر از طریق «کرونا» در شرف وقوع است و این ویروس مُهلک عزم خود را برای دادن آبرو و اعتبار به «نظریه مالتوس» جزم کرده! لیکن این پرسش نیز ذهن انسان را میگزد که: بالاخره هلاکت انسانها موظفی ملکالموت است یا اجتناب ناپذیری الگوهای رشد و توسعه!؟
🌐 داریوش سجادی
آیت الله جوادی آملی(حفظه الله ان شاء الله):
«تنها تکیه گاه امام[خمینی]، خدا بود... دلیل اصرار ایشان بر مناجات شعبانیه، این است که مناجات شعبانیه، مناجات عارفانه است:
اول ندا است. بعد نجوا. بعد خاموشی[از سوی انسان].
بعد ندای حق است، بعد نجوای حق است، که او مناجی است و انسان، مستمع نجوای اوست. تا بخشی، از راه منادات تعبیر می کند. بعد مناجات تعبیر می کند. بعد مناجی بشری، بعد مناجی الهی.
🔹چطور از ماسک استفاده کنیم؟
#کرونا_را_شکست_میدهیم
ستاد بسیج ملی مبارزه با کرونا
@salamatbeman