مسلمنا muslimnair
⚡️کنش متفاوت کویت در برابر اخوان المسلمین
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸با وجود سابقه طولانی تعامل بین دولت های عربی حاشیه خلیجفارس با جنبش اخوانالمسلمین از دهه شصت میلادی (چهل شمسی)، اما انقلاب های بهار عربی و تجربه استقرار یک نظام سیاسی جدید در مصر پس از سال ۲۰۱۱ نگرانیهای برخی از پایتخت های عرب نشین را برانگیخت.
🔸 ترس های مضاعف از استقرار اسلام سیاسی خود را در شکل های مختلفی از برخورد با اخوان المسلمین نشان داد. بارزترین آنها «امارات متحده عربی» بود که به نظر می رسد از افزایش تجربه یک مدل دموکراتیک اسلامی در منطقه نگران بود و به همین دلیل نیز دست به اقداماتی سختگیرانه علیه این گروه زد و اعلام کرد که اخوان یک گروهک تروریستی است.
🔹با وجود این سیاست سختگیرانه، نظام سیاسی «کویت» کنش متفاوتی را برای برخورد با اخوان برگزید. این سیاست که میتوان آن را به عنوان سیاست مهار اخوان یا (الإحتواء الاخوان) یاد کرد. این کنش بر خلاف امارات به دنبال حذف و محرومیت (الإقصاء الاخوان) اخوان المسلمین در کشور خود نیست.
🔸بر اين اساس، نظام سیاسی کویت به جای توسل به ابزار برخورد منفی، تقریبا با همان سیاست پیشین، ضمن پذیرش اخوان در ساختارها و نهادهای خود آنها را هضم و مهار کرد.
🔹 به عنوان نمونه می توان به پذیرش اخوانیون در فعالیت های خیریه داخل و خارج کویت یاد کرد و همچنین به مشارکت آنها در انتخابات و به دست گرفتن بخشی از کرسی های پارلمان اشاره کرد.
🆔 @mr_ashoori
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #کویت #محمد_رضا_عشوری
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ضرورت تفکیک پرونده رابطه سنتی های قم و الازهر از پروژه آشتی سیاسی ایران با مصر
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
✍به قلم: سید علی بطحائی
🔹گزافه نیست اگر ادعا کنیم بیشترین آسیب را از تیرگی روابط دیپلماتیک ایران با مصر را اسلام سنتی خورد. میراث سترگی که آیت الله بروجردی به سختی بنا کرد، با سست شدن روابط تهران - قاهره به یکباره فروریخت.
🔸هنوز میوه های شیرین همگرایی این نهال با برکت، در قم و الازهر به بار ننشسته بود که پارامتر سیاست، این حلاوت را تلخ کرد. نباید بار دیگر از سوراخ افت و خیز روابط تهران - قاهره نیش خورد و روابط سنتی الازهر با قم را به روابط سیاسی ایران و مصر گره زد. چند صباحی است که زمزمه برقراری رابطه مجدد ایران و مصر در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار گرفته است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی درباره ضرورت جداسازی روابط دو نهاد سنتی قم و الازهر از این آشتی دیپلماتیک و لزوم تفکیک تعاملات اسلام سیاسی از اسلام سنتی اشاراتی خواهیم داشت.
🔹 یکم: تجربه هفتاد سال رابطه حوزه علمیه قم با جامعه الازهر الشریف حاوی درس های مهمی است. حلاوت فتوای بی نظیر شیخ محمود شَلتُوت، پس از سردی روابط دیپلماتیک تهران - قاهره توسط جانشین او، محمد بیصار تلخ شد. بیصار و قرضاوی در اقدامی رسانه ای این فتوا را باطل کردند. تقریبا ۵۰ سال است که این فتوا در الازهر، طرفداری ندارد و تنها برخی خوش خیالان به آن دل خوش کرده اند. در پی تحولات ژئوپولتیک سیاسی (که لزوما منفی هم نیستند) دارالتقریب مصر تعطیل و از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری شد. فریادهای همگرایانه عبدالمنعم سعید هم اثری نکرد. امروزه جای تقریب محمدتقی قمّی تنها در کتابخانه های تاریخ است و جای آن عکس های یادگاری مشایخ الازهر و بزرگان سنتی قم، تنها در موزه هاست و نه میدان عمل.
🔸دوم: آنچه در تحولات دیپلماتیک کمتر مورد توجه قرار می گیرد، نگاه جریانی به جایگاه روابط نهادهای دینی و فرهنگی است. غلبه اصلی در روابط کشورها، عموما با قدرت چانه زنی سیاسی دولت هاست و نگاه جریانی جایگاهی ندارد. اگر اندک زاویه دید جریانی در تعامل سیاسی لحاظ شود و خرده جریانات فرهنگی و دینی استقلال عمل داشته باشند، می توانند از فراز و فرودها مناسبات سیاسی مصون مانده و آسیبی به فرهنگ، هویت و روابط پایدار نهادهای مستقل دینی نخواهد خورد.
🔹سوم: الازهر که در کش و قوس تاریخ هزارساله خود، طوفانهای فراوانی را در بالا و پایین شدن سیاست دیده و در سالهای اخیر در لاک سیاست گریزی عزلت گزیده و فارغ از نظام های سکولار، پادشاهی و سیاسی، امور سنتی خود را در ساحلی امن و دور از سیاست پیش می برد. هر چند قاطبه حوزه سنتی قم، بدنه اسلام سیاسی را برگزیده، ولی هنوز هم هستند طیف ها و افرادی که بسان مرحوم آیت الله بروجردی مشی می کنند و در عزلت از سیاست پیشگی، به امور علمی و تقریبی با الازهر دلمشغولند.
🔸چهارم. مناسبات ایران با مصر هرگز تفاهمی دوستانه نبود. پس از سال ۱۹۴۵ و کاریزمای عبدالناصر و رشد پانعربیسم و قرار گرفتن مصر در آغوش شوروی، نخستین تیرگی روابط با ایران بوجود آمد. هر چند به قدرت رسیدن سادات در سال ۱۹۷۰ تیرگی روابط را برای مدتی کم کرد، ولی سال ۱۹۷۹ نقطه عطفی در روابط طرفین بود. پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران و تصمیم قاهره برای استقبال از محمدرضا پهلوی در آسوان و عادیسازی روابط مصر با رژیم صهیونیستی در کمپ دیوید به تیرگی کامل روابط با تهران منتج شد. در طی دهه ۱۹۸۰ حمایت نظامی ایران از حماس و جهاد اسلامی در غزه، افزایش تهدیدات امنیتی مصر و حمایت قاهره از صدام در جنگ ۸ ساله، چهل سال تیرگی روابط سیاسی بین دو کشور را رقم زد. برپایی دولت اخوان با انتخاب مرسی می توانست به نزدیکی دو قدرت اسلامی کمک کند و ایران از این نظر، از تحولات سیاسی در مصر استقبال کرد. همه می دانند که عمق اختلافهای کلامی و راهبردی دو کشور مخصوصا در جنگ داخلی سوریه سبب شد که هر گونه تلاش برای روابط پایدار با مصر با شکست رو به روست. فارغ از روابط ایران و مصر، نزدیکی قاهره و ریاض به دلایل ایدئولوژی و سیاسی، از گذشته مانع اصلی هر گونه نزدیکی روابط مصر با ایران بوده است. همه این پارامترها، عوامل مزاحم برای برقراری روابط تهران - قاهره و شکست رابطه الازهر و قم هستند.
🔹النهایه: با توجه به مطالب پیش گفته و کثرت متغیرهای مزاحم سیاسی، اسلام سیاسی نباید دخالتی در رابطه قم با الازهر داشته باشد. پیشنهاد می شود حالا که کمیته برقراری رابطه تهران و قاهره تشکیل شده، ماده واحده استقلال و عدم دخالت عوامل سیاسی در رابطه قم با الازهر تنظیم و روابط سنتی الازهر و قم در پرونده ای مجزا با حضور سران دو جریان شکل گرفته و هدفش رابطه پایدار دو مرکز سنتی، بدون نقش آفرینی پارامترهای مزاحم سیاسی باشد.
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
◀️ کانال علمی _ تخصصی «مطالعات اخوان المسلمین»
✔️ معرفی خط اصیل اخوان المسلمین «حسن البنا»
✔️ شناخت رهبران جوان اخوان در جهان
✔️ گروه ها و جریانهای های انشعابی
✔️ تحلیل و ارزیابی
🌐 آدرس کانال علمی تخصصی « مطالعات اخوان المسلمین»
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️نخستین معلم اسلام سیاسی در ایران، شهید مطهری یا دکتر شریعتی؟
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹مناسبات و تأثیرگذاری فیمابین بزرگان اسلام سیاسی و اسلام سنتی از حلقه های مفقوده جریان شناسی در ایران اسلامی است. در اینکه مطهری «معلم انقلاب» است یا شریعتی «نخستین سلسله جنبان اسلام سیاسی» در ایران است اختلاف نظر جدی وجود دارد.
🔸شهید مطهری در ابتدا متکلم، فلسفه ورز و دغدغه های مسائل سنتی کلامی و فلسفی داشت و به جهت روانشناختی نیز درونگرا بود و به همین دلیل، به مباحث انتزاعی و ذهنی روی آورد. وی در مجموعه آثار، ج۱ ،ص۴۴۱ می نویسد: «به یاد دارم از اوان طلبگی که در مشهد مقدمات می خواندم، فلاسفه، متکلمان و عرفا از سایر علما و اندیشوران و مخترعان در نظرم عظیمتر و فخیم تر می نمودند.»
🔹 اما سرانجام و در اثر اختلاط و موجی که شریعتی جوان (سی تا چهل ساله) در ایران به راه انداخت، وی از مباحث فلسفه و کلام سنتی به مباحث اجتماعی و اصلاح اجتماعی و اسلام سیاسی روی آورد و مصلحان اجتماعی را بر سایر طبقات رجحان داد. وی در یادداشت های استاد مطهری، ج۷، ص۹۴ می نویسد: «ما همیشه صالح داشته و الان هم داریم ولی مصلح کمتر داشته ایم. در چند قرن اخیر، یک مصلح اجتماعی نداشته ایم و علتش این است که ما کمتر اجتماعی می اندیشیم. صلاح ما، صلاح تصوف مأبانه است که به خود پرداختن و صلاح پیغمبرمأبانه نیست.»
🔸مطهری در اجتماعیات و اسلام سیاسی تا حدودی از شریعتی اثر پذیرفت. هر چند در تحلیل مباحث با شریعتی اختلاف نظر جدی داشت؛ اما در اصل ورود به مسایل اجتماعی از شریعتی الهام گرفت و حقیقتا باید شریعتی را معلم انقلاب یا «معلم الثوره» نامید.
🔹به طور مختصر، سکه اسلام سیاسی در ایران دو رو دارد. بر روی یک طرف آن سکه نام امام خمینی (ره) به عنوان «رهبر انقلاب» حک شده و روی دیگر آن نام دکتر شریعتی به عنوان «معلم انقلاب» درج شده است. به عنوان نمونه در یک پژوهش، بررسی دیوار نوشته های صدر انقلاب شعارهای مربوط به دکتر شریعتی در رأس شعارهای مربوط به شهدای راه انقلاب بود. (محسنیان راد، مهدی: انقلاب، مطبوعات، ارزشها، ص۱۹۳).
📚 پژوهش محققانه «شعله بی قرار» اثر استاد گرانسنگ محمد اسفندیاری گفته ها و ناگفته های دقیقی را از نقش دکتر شریعتی در تاریخ معاصر به رشته تحریر کشیده است و پیشنهاد مطالعه آن را به همه مخاطبان ارجمند داریم.
🔹۲۹ خرداد یاد و خاطره دکتر علی شریعتی را گرامی می داریم.
🎥 برای مشاهده «معلم الثوره» جدیدترین مستند شبکه تلوزیونی الجزیره قطر لینک پیوست را مشاهده کنید.
https://youtu.be/miFllQfnPXU
🏷 #اسلام_سیاسی #ایران #علی_شریعتی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۳) ❌آیا تمام سلفی های جهادی به انهدام مساجد و حسینیه ها ملتزمند؟ ➣
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۴)
❌ گزاره «طالبان، شیعه را تکفیر میکند» یک عبارت باطل، غیر علمی و منافقانه است.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸دکتر مهدی فرمانیان «عضو هیئتعلمی و ریاست پژوهشگاه ادیان و مذاهب» با اشاره به یکی از مصادیقی که برساختی نامطلوب و فضای نفاق آمیزی میان افغانستان و ایران بوجود آورده است، عنوان کرد: «ما در مجمع جهانی اهل بیت (ع) کتاب نهجالبلاغه را به زبان پشتون چاپ و در کشور افغانستان در زمان حضور طالبان توزیع و منتشر کردیم و هیچگونه مشکل و مانعی از جانب طالبان علیه این اقدام صورت نگرفت. نمونههای بسیاری از این قبیل وجود دارد که برخلاف فضای رسانهای به تکذیب جریانی میپردازد که در پی نشان دادن این گزاره نادرست «طالبان شیعه را تکفیر میکند» است.
🔹همچنین جمعی از سخنرانان در نشست «آیا طالبان به کفر شیعه معتقد است؟» مطرح کردند: امیر طالبان شیعیان را با عنوان «برادر مسلمان» خطاب میکند. رسانههای غربی میخواهند فضای تشنجآمیزی میان طالبان و جمهوری اسلامی پدید آورند. حتی جالب است بدانید که «طالبان حقانی» زاویه و مشکل جدی با آمریکاییها دارند.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/chalesh-ha/3335-2023-06-20-19-06-41.html
🏷 #اسلام_سیاسی #طالبان #افغانستان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دوئل اسلام سکولار با اسلامگرایان پاکستانی در مورد یک فیلم همجنسگرایانه
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📽 نخستین فیلم به زبان اردو با محتوای ترویج lGBT به زبان اردو «joy land» که اخیرا به جشنواره فیلم اسکار نیز راه یافته سروصدای زیادی در پاکستان بوجود آورده است.
🔹ملاله یوسفزی (چهره حقوق بشری بین المللی پاکستان) دیروز در آخرین پست توئیتری خود ضمن حمایت از نخستین فیلم پاکستانی در جشنواره اسکار نوشت: «خیلی خوشحال هستم که نخستین فیلم پاکستانی به اسکار راه یافته است.»
🔸ملاله یوسفزی بانوی بیست و پنج ساله، فعال حقوق بشر، از نمایندگان بین المللی اسلام سکولار، مخالف طالبان و از بازماندگان ترورهای دوران نخست طالبان است. وی جوانترین فردی است که جایزه صلح نوبل و ساخاروف را دریافت کرده است. در این سال ها، نهادهای بین المللی سرمایه گذاری گسترده ای برای بین المللی سازی چهره او در راستای حق تحصیل کودکان و مقابله با طالبان و اسلام گرایی داشتند و به کمک امپراطوری رسانه ای به صورت شگفت آوری او در جهان مطرح شد.
🔹 از آن سو، سناتور مشتاق احمد رئیس جماعت اسلامی (حزب اسلامگرای تحت منویات ابوالعلی مودودی) این فیلم را صد درصد ضد ارزشهای اسلامی و فرهنگ پاکستانی دانست و گفت اجازه نمی دهیم این فیلم در پاکستان اکران شود و نمی گذاریم در بین الملل چهره پاکستان با این فیلم مخدوش شود.
🏷 #اسلام_سیاسی #جماعت_اسلامی #اسلام_سکولار #ملاله_یوسفزی #پاکستان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رویکرد مسئولانه جدید جامعه الازهر برای مواجه با الحاد و آتئیسم
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹جامعه مصر در راستای آزادی های غربی و در سایه دولت های سکولار، محدودیت های تبلیغ آزادانه الحاد را ندارد. مبلغان ملحد و پیروان آتئیسم بدون هیچ واهمه ای در نشریات، کتب، سیمنا، منشورات فرهنگی و دانشگاهی حضور و قویا به فعالیت های خود ادامه می دهند.
🔸مصر با داشتن بیشترین پرونده قضایی در حوزه آتئیسم مواجه است. همچنین امواج گسترده مجازی الحاد در مصر رو به افزایش است و در آمارهایی تا ۱۵ درصد از جامعه مصر را ملحدین تشکیل داده اند.
🔹در این فضا، بخش دانشگاهی - تبلیغی جامعه الازهر الشریف که «مجمع البحوث الاسلامیه» نام دارد، در چند سال اخیر با طراحی جایزه جهانی مبارزه با الحاد «مسابقه الثقافیه لماذا یلحدون؟» را برگزار کرده است. به گفته دکتر نذیر عیاد دبیر کل و الامین العام مجمع البحوث این جایزه به بررسی پدیده الحاد و مقابله با انگیزههای آن داشته و سعی در فتح باب گفت و گو با آتئیست ها دارد.
🔸 شعر، داستان کوتاه، کتب کودک، فیلم، پادکست، مقالات علمی و مناظره از محورهای این جایزه بین المللی هستند.
🔹 پورتال پرطمطراق، بنرهای تبلیغاتی الازهر و جوایز چشمگیر جامعه الازهر در سرتاسر مصر، از چشم مخالفین دور نمانده و به هر بهانه ای کاریکاتوری در نشریات ضد دینی، این اقدام الازهر را به باد استهزا می گیرند.
🔸برخی از فعالان مصری، مهمترین عامل گسترش الحاد در جامعه مصر را تعصبات و رادیکالیسم افراطی برخی شیوخ تکفیریِ الازهر میدانند. حمایت های عیان و بی حد و مرز قرضاوی (در زمان حیات و دوران نفوذ در مصر) از ترورهای دگراندیشان، نمونه های ملموس از این الحاد آشکار شمرده شده است.
🔹جالب اینکه شعار دو سال اخیر این جایزه «ما بر آنیم تا صدای ذی نفعان (از آتئیست ها و آگنوستیسیتها) را همدلانه بشنویم» حکایت از رویکرد مثبت الازهر با این پدیده است.
🔸نکته مثبت این اقدام مجمع البحوث الازهر در مقایسه با حوزه علمیه قم، مواجه شدن الازهر با واقعیت الحاد و فهم آن و راهکار منطقی مواجه با آن است.
🔹پذیرش وجود الحاد در جامعه ایران و آمار قابل توجه ۱۶ درصدی، بخشی از حل مسئله و رسالت سنگین دینی است که گشاده رویی، تحمل مضاعف شنیدن سخن مخالف و همدردی با او را باید در برنامه ریزی نهادهایی مثل دفتر تبلیغات حوزه های علمیه و.... قرار گیرد.
🔸با توجه به آمار شانزده درصدی الحاد در ایران اسلامی، امیدواریم مراکز تبلیغی و دینی ایران اسلامی بازنگری جدی در سیاست های گفت و گوی باز را در جامعه ترویج کنند.
🏷 #اسلام_ستتی #الازهر #مصر #مجمع_البحوث #الحاد #آتئیست
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🕋 تمهیدات الازهر برای آموزش مناسک حج به نسل زد (Gen Z)
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹امسال مجمع البحوث الاسلامیه (مهمترین بازوی تبلیغی - پژوهشی جامعه الازهر) با برگزاری چهارمین دوره «المسابقه الثقافیه الحج و العمره ۱۴۴۴» اقدام به آموزش مناسک حج برای زومرها (Generation Z) نموده است.
🔸 این دوره از مسابقات امسال با حمایت گسترده دکتر احمد الطیب شیخ چهل و چهارم الازهر، نظارت علمی محمد الدواینی کارگزار الازهر، دبیر کل مجمع البحوث دکتر نذیر عیاد و نظارت اجرایی الهام محمد شاهین در سطح نسل زد مشتمل بر نوجوانان، جوانان، دختران، زنان و ... برگزار می شود. نذیر عیاد، الامین العام مجمع البحوث این اقدامات الازهر را برای نسل جدید در شرایط امروز ضروری خواند و آن را دروازه معنویت دانست.
🔹 مجمع البحوث از نظر سازمانی وابسته به مشیخه الازهر (دفتر شیخ الازهر) و عمده برنامه های فرهنگی تبلیغی الازهر مثل مسابقه شيخ الازهر السنوية لحفظ للقرآن الكريم و... توسط این نهاد انجام می شود.
🔸 همچنین یک مدرسه تابع الازهر در استان منیه مصر برای یاد دادن مناسک حج تمتع به کودکان، ماکت کعبهای شبیه سازی کرده تا دانشآموزان بتوانند آداب و مناسک حج تمتع را فرا گیرند. این کودکان، با مراسم حج با شبیه سازی زیارت انجام شده و نوجوانان لباس احرام میپوشند و مشغول انجام آداب مناسک حج میشوند. در این مراسم ماکت کعبه ای شبیه سازی شده است و دختران و پسران با لباس حجاج مناسک حج را به جای می آورند.
🏷 #اسلام_ستتی #الازهر #مصر #مجمع_البحوث
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️حمایت همه جانبه مفتی اعظم مصر از قصاب گجرات
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹شب گذشته مفتی اعظم مصر «شوقی ابراهیم عبدالکریم علام» در حاشیه سفر السیسی به هند با ستایش از نخست وزیر هند «نارندرا مودی» تصریح کرد: سیاست های عاقلانه ای توسط نخست وزیر مودی در ایجاد همزیستی بین جناح های مختلف در هند اتخاذ شده است. سیاست های عاقلانه ای که توسط نخست وزیر مودی برای ایجاد همزیستی بین جناح های مختلف در هند اتخاذ می شود مورد تمجید است. در سطح مذهبی، ما با هند همکاری قوی داریم.
🔸طرف هندی همچنین قرار است یک مرکز عالی فناوری اطلاعات در اینجا ایجاد کند. مفتی اعظم گفت: ما زمینه همکاری های زیادی داریم. مفتی اعظم همچنین هدیه ویژه ای را به نخست وزیر مودی در قاهره تقدیم کرد.
💠 لازم به ذکر است این جانبداری مفتی اعظم، بر خلاف سیاست قاطبه مسلمانان در قبال مسئولیت دولت هند در قتل عام سال ۲۰۰۲ گجرات است.
✍ پانوشت:
(۱). کشتار سال ۲۰۰۲ در گجرات و احمد آباد هند باعث کشته، مفقود شدن و تجاوز به بیش از چهارهزار و پانصد مسلمان در هند شد و پیش زمینه تحولات و حوادث خونین متعددی در هند قرار گرفت. متهم اصلی این کشتار، مودی که آن زمان استاندار این ایالت بود معرفی شد.
(۲). مفتی اعظم مصر، جایگاهی خارج از تشکیلات الازهر داشته و وابستگی سازمانی به دولت مصر دارد. این منصب، ارتباط اندکی با الازهر دارد و به تشکیلات وزارت اوقاف و امور دینی مصر پاسخگوست و مستقیما توسط رئیس جمهور عزل و نصب می شود. پس از عزل پرحاشیه دکتر علی الجمعه، اکنون «عبدالکریم علام» این سمت را بر عهده دارد.
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #مصر #هند #مفتی_اعظم_مصر
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️آسوشیتدپرس هشدار داد: مسلمانان به حج نروند، چون مناسک حج به آلودگی هوا و محیط زیست آسیب جدی وارد می کند!!!
🔹خبرگزاری آسوشیتدپرس در سرمقاله جدید خود با استناد به پژوهشی استرالیایی، به ارتباط آلودگی جهانی هوا و سفرهای هوایی حجاج پرداخت.
🔸در بخشی از این سرمقاله آمده است: «آمارها نشان میدهند که حج بر روی آلودگی هوا و تغییرات منفی زیست محیطی زمین تأثیر مخرب گسترده ای گذاشته و این تأثیر منفی در دهههای پیش رو چندین برابر خواهد شد!!!
🔹این رسانه انگلیسی نوشت: «در پژوهش جدید علمی در مورد تأثیر حجِ سال ۲۰۱۸ بر روی محیط زیست که توسط پژوهشگران دانشگاه ویکتوریا ملبورن انجام شده است، تخمین زده شده که بیش از یک ملیون و هشتصد تن گاز گلخانهای وارد لایهٔ اُزون شده که مساوی است با مقداری آلودگی که شهر نیویورک هر دو هفته یکبار وارد جو میکند. بنابراین پژوهش، مسئول ۸۷ درصد از آلودهسازی حج، سفرهای هوایی زائران است.» نویسنده (Mariam Nihal) در انتهای این مقاله، به صورت تلویحی نتیجه گرفته و پیشنهاد داده که مسلمانان بخاطر حفظ محیط زیست باید حج را تعطیل کنند!!!
✍پانوشت:
ایکاش این پژوهش استرالیایی و رسانه انگلیسی در پژوهشی آکادمیک به ارتباط میان آلودگی هوا و محیط زیست و کثرت پروازهای جنگی و مسافربری به مناطق لهو و لعل مثل پاتایا، آنتالیا، لاس وگاس و میزان آلایندگی جت ها و تسلیحات نظامی، کلاهک های هسته ای، گازهای گلخانه ای، بمب های اتمی هم اشاره می کرد و دستور تعطیلی آنها را نیز به صراحت صادر می کرد.
https://apnews.com/article/islam-hajj-saudi-climate-sustainability-b151c7dbaac4a5f9e8708ed3005f0d09
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ده دانشگاه برتر عرب زبان در رنکینگ علمی ۲۰۲۳
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📊 در جدیدترین رتبه بندی جدید دانشگاههای جهان که در سایت QS World University Rankings 2023 منتشر شده است دانشگاه های جهان بر اساس ۸ شاخص کلیدی دسته بندی میشوند.
📊 یکی از معروفترین و قدیمیترین مکانیزم های رتبهبندی دانشگاه های دنیا (Quacquarelli Symonds) یا QS است که از سال ۲۰۰۴ میلادی اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها کرد. شاخصه اصلی دسته بندی دانشگاه ها شهرت علمی، تعداد دانشجویان بین المللی ثبت نام شده، تعداد نوبلآوران، کارآفرینان موفق، درصد همکاری با صنعت، کیفیت آموزش و پژوهش است.
📊 در جدیدترین نظام رتبه بندی QS دانشگاههای معتبر بین المللی، ده دانشگاه جهان عرب به چشم می خورد که ترتیب ذیل، معتبرترین و پرارجاعترین دانشگاه های برتر عرب زبان هستند:
(۱). دانشگاه ملک عبدالعزیز عربستان سعودی
(۲). دانشگاه قطر
(۳). دانشگاه ملک فهد، عربستان سعودی
(۴).دانشگاه آمریکایی لبنان، بیروت
(۵). دانشگاه امارات
(۶). دانشگاه ملک سعود، عربستان سعودی
(۷). دانشگاه سلطان قابوس عمان
(۸). دانشگاه آمریکایی شارجه امارات
(۹). دانشگاه خلیفه امارات
(۱۰). دانشگاه اردن
https://www.topuniversities.com/qs-top-uni-wur
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
⚡️خطیب روز عرفه صحرای عرفات: مهمترین سوغاتی حجاج امسال، باید وحدت و خاموشی فتنه انگیزی در بلاد اسلامی باشد.
🔸امسال یوسف بن محمد بن سعید از اعضای مهم هئیت کبار العلما سعودی خطیب خطبه های روز عرفه بود.
🔹شاه بیت سخنان بن سعید تکیه بر صلح، ترویج وحدت، احتراز از تفرقه انگیزی و خاموش کردن فتنه ها در جهان اسلام بود. وی با بیان سیره رسول خدا (ص) بر اصلاح سیره اخلاقی فردی، گسترش همزیستی اجتماعی با فرقه های اسلامی را مهمترین رسالت حجاج در دنیای امروز خواند.
🎙برای دریافت صوت فارسی این خطبه ها که در سایت مناره الحرمین به ۳۰ زبان ترجمه همزمان شده به لینک پیوست مراجعه کنید.
https://manaratalharamain.gov.sa/arafa/arafa_sermon/fa
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
22.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️دعای اسماعیل هنیه رئیس دفتر حماس در صحرای عرفات برای نجات زندانیان فلسطینی
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #حرکه_حماس
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ توجه به جشن عید قربان، ظرفیت بلااستفاده شیعیان برای همگرایی با دنیای ادیان و جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 عید قربان، بزرگترین عید دو میلیارد مسلمان در سرتاسر جهان است. تقریبا تمام کشورهای اسلامی این روز را با جشن و شادی ویژه می گذرانند. یکی از به یادماندنی خاطرات کودکان از چاد در قعر آفریقا گرفته تا داغستان و از چین تا جاکارتا فستیوال های ویژه عید سعید قربان است.
🔸 در جوامع چند فرهنگی، اجتماعات و جشنواره های عید الاضحی المبارک و تنوع نژادی فستیوال های این روز چهره ای خاص را بوجود آورده است و پیوند ناگسستنی از فرهنگ بومی با سنت های اسلامی و حتی دینی را به وجود آورده است.
🔹 برعکس این چهره نوستالوژیک در جهان اسلام، در ایران توجه به عید قربان کمرنگ است. ظاهرا در توافقی نانوشته تصریح شده که هیچ تلاشی برای برگزاری و خلاقیت در برپایی جشن عید قربان وجود نداشته باشد. عیدی بزرگی که دوشادوش عید فطر تنها حلقه وصل شیعیان ایرانی با نود درصد از جهان اسلام است، اصلا بازتاب و رنگ و لعابی در سرزمین ما ندارد.
🔸 دوربین های رسانه ملی هم بر روی اشکهای غلطان نسل Z و چهره های دختران و پسران جوان ظاهراً مدرن و باطناً معتقد در دعای عرفه زوم و خبر تشییع جنازه شهدای گمنام در این مراسم را پوشش می دهد. تبلیغات دهه مسلمیه که برخی جریانات مذهبی در چند سال اخیر آن را پررنگ کرده اند، بیشتر از فستیوال عید قربان دیده می شود. دهم ذی الحجه ای که خداوند سبحان آن را شأنیت عید دانسته، چندان به روز عید و شادمانی عیدانه در جامعه مذهبی و فرهنگ ایرانیان شیعه مسلمان نزدیک نیست!!!
🔹 ای کاش جریانهای مذهبی شیعی به جای مناسبت سازی و مناسک گرایی، بر روی خاطره سازی، مطرح کردن و خلاقیت در ترکیب جشن اسلامی قربان با باورهای سنتی ملی و مذهبی در این عید ویژه الهی چاره ای بیاندیشند. نقش نهادهای فرهنگی مانند صدا و سیما، سازمان تبلیغات، سازمانهای فرهنگی شهرداری ها و ...در این فرهنگ سازی دوچندان است.
🔸به عنوان نمونه، برگزاری نماز عید سعید قربان به امامت رهبر معظم انقلاب که همواره با اقبال گسترده مردم ایران روبه می شود و خیل انبوه جمعیت و مسئولین را به مصلی امام خمینی(ره) می کشاند، قطعا از پیام سالانه حج که از سوی رسانه های غربی- عربی سانسور می شود، کمتر نبود که بیشتر خواهد بود. کافی است به سرتیتر اخبار رسانه های جهان در این چند روز توجه کنید و پیامهای سیاسی منتشر شده از رهبران طالبان در عید قربان را با پیام حکیمانه رهبر معظم انقلاب در کنگره حج را مقایسه کنید تا دریابید که بازتاب نماز عید قربان چه انعکاس کم نظیری در جهان اسلام دارد و چرا غفلت از این ظرفیت همگرایانه، خطایی راهبردی است.
🔹 با توجه به جایگاه ویژه سنت قربانی در همه ادیان باستان، ادیان ابراهیمی نباید چشم را از پاسداشت و اهتمام ویژه به این عید در راستای همگرایی با جهان ادیان، دنیای اسلام و حتی ادیان غیرابراهیمی بست. توجه کنیم که کم کاری در فرهنگ سازی جشن های عید قربان خطایی نابخشودنی است.
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #عید_قربان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️اندر حکایات ذبح جَعد بن درهم در عید قربان اموی
✍️ به قلم: عدنان فلّاحی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹اگر بخواهیم در اینجا از مفهوم «اسلام امریکایی» سید قطب وام بگیریم، میتوانیم ذبح جعد بن درهم در عید قربان سال ۱۲۴ ق را یکی از تجلیات اسلام اموی و یا ـ به قول کسانی چون دکتر شریعتی[1] ـ "تسنن اموی" بنامیم.
🔸فارغ از دیدگاههای عقیدتی که به جعد منسوب شده، جعد زندگانی سیاسی بسیار پرتُنشی داشت. مشهور است که جعد ابتدا از معلمان خلیفه اموی مروان دوم بود و بعدها دربار امویان را ترک کرد. او سپس در جرگهی حامیان قیام یزید بن مهلب علیه امویان قرار گرفت [2] و سرانجام به دست خالد قَسری ـ والی هشام در عراق ـ کشته شد.
🔹اما ماجرای کشته شدن جعد ـ که از سوی بیشتر محدثان و مورخان تلقی به قبول شده ـ بسیار منحصربفرد است. احتمالاً قدیمیترین گزارش از پایان کار جعد را بخاری (256هـ) روایت کرده است؛ او با سند خویش از حبيب بن أَبِي حبيب نقل میکند: «روز عید قربان در شهر واسط، خالد بن عبدالله قسری را دیدم که گفت: قربانی کنید که خداوند از ما و شما قبول کند. من [هم] جعد بن درهم را قربانی میکنم»[3]
🔸قسری سپس از منبر پایین آمد و جعد را در پیشگاه دیدگان مردم، ذبح کرد! البته والی امویان توجیهاتی عقیدتی برای ذبح جعد تراشید، اما همان منابع غالبا تأکید دارند که قاتل وی خالد قسری نیز شخصیت متقی نداشته است و بلکه «دربست در خدمت خلفای اموی بوده است.«[4]
🔸 مورخان، خالد قسری را به نَصب (دشنامگویی و لعن علی بن ابی طالب و خاندانش) منسوب کرده اند[5] و از عبدالله بن احمد حنبل و فضل بن الزبیر نقل شده که خالد دشنامهای زشتی به علی بن ابی طالب میداد و از همین رو عبدالله بن احمد بن حنبل او را مردی «سوء» توصیف میکند.[6]
🔹اگرچه خالد قسری نهایتا به همان سرنوشتی دچار شد که برای مخالفینش رقم زد و پس از عزل توسط هشام و تحمل زندان و شکنجه در محرم سال126 به شکل فجیعی توسط یوسف بن عمر الثقفی (حاکم بعدی بصره و کوفه) کشته شد[7]، اما برخی از فقها در بستر جدلیات کلامی و عقیدتی، همچنان از ماجرای این قربان اموی با افتخار یاد میکردند.
🔸مثلا فقیه و صوفی بزرگ حنبلی عصر ممالیک ابن قیم جوزیه (751هـ) در اشعارش ـ موسوم به نونیه ـ شادی خود را قرنها پس از قتل جعد بن درهم به دست خالد بن عبدالله قسری پنهان نمیکند و چنین میسُراید: "... خالد القسری در روز قربانیهای قربان، جعد را قربانی کرد. از آن رو که جعد گفت: ابراهیم، خلیل الله نیست. دور باد این سخن! و او گفت: موسی کلیمِ نزدیک [= سخنگوی بیواسطه با خدا] نیست. پس هر صاحبِ سنتی، بابت این قربانی [=جعد بن درهم] از او تشکر می کند. آفرین به این قربانیِ کننده [=خالد قسری]"[8].
🔹از آن سو برخی دیگر از علمای مسلمان نه تنها برای ذبح جعد بن درهم شادی نکردهاند بلکه این قتل را به مثابه صفحهی سیاهِ تاریخ مسلمین ـ الصفحة المظلمة ـ آوردهاند. از جمله د. محمد عِماره از علما مجمع البحوث الازهر مینویسد:
«از جمله بعضی محنتهایی که فلاسفه و متفکران مسلمان ـ و کاملتر از آن مدارس و جریانهای فکری اسلامی ـ به آن دچار شدند... آن هنگام بود که خالد بن عبدالله قسری (66 ـ 126هـ.) اراده خلیفه اموی هشام بن عبدالملک را اجرا کرد و یک متفکر اسلامی بزرگ را که پرچمدار مخالفت سیاسی و فکری با بنی امیه بود، به جرم اعتقاد به خلق قرآن ذبح کرد!»[9].
ـــــــــــــ
منابع:
[1]. علی شریعتی: "قرينه «تشيع صفوى»، «تسنن اموی» است. هر دو دین دولتیاند، آن تسنن برای توجیه مذهبی و تطبیق اسلامی خلافت اموی و جانشینانش، و این برای توجیه سلطنت صفوی و..."(شریعتی، تشیع علوی و تشیع صفوی (ج9 مجموعه آثار)، پاورقی ص292)
[2]. Josef van Ess, Theology and Society in the Second and Third Centuries of the Hijra; A History of Religious Thought in Early Islam, Translated from German by Gwendolin Goldbloom, vol. 2, p. 514, Brill, 2017.
[3]. البخاری، التاریخ الکبیر، 1/64، دائرة المعارف العثمانية، حيدر آباد
[2]. Josef van Ess, vol. 2, p. 515.
[5]. الذهبی، سیر اعلام النبلاء، 5/426، دارالرسالة
[6]. همان، 5/429
[7]. همان، 5/432
[8]. "...ضحى بجعد خالد الـ/ـقسري يوم ذبائح القربان. إذ قال إبراهيم ليس خليله/كلا ولا موسى الكليم الداني. شكر الضحية كل صاحب سنة/لله درك من أخي قربان"(ابن قیم، النونیة، صص7،8)
[9]. محمد عمارة، الدولة الإسلامیة بین العلمانیة والسلطة الدینیة، ص19
🆔https://t.me/AdnanFallahi
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
:➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ واکنش دفتر حضرت آیتالله سیستانی به اهانت به ساحت قرآن در سوئد
🔸دفتر آیتالله سیستانی در نامهای خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشت: امثال این اقدامات شنیع چندین بار در کشورهای مختلف در سال های گذشته انجام شده است.
🔸احترام به آزادی بیان هرگز اجازه چنین رفتار ننگینی را نمیدهد، اهانت به قرآن کریم، حمله و اهانت آشکار به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان است. این اقدامات منجر به ایجاد فضای مناسب برای ترویج افکار افراطی و اقدامات اشتباه خواهد شد.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل
جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
:➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J