eitaa logo
مسلمنا muslimnair
4.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
387 ویدیو
55 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️پانصد و هفتادمین سالگرد فتح قسطنطنیه (۱۴۵۳م/ ۸۵۶ق) ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹ام
⚡️ پیام اردوغان بمناسبت ۵۷۱ امین سالگرد فتح استانبول 🔹 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس پانصد و هفتاد و یکمین سالگرد فتح استانبول از طرف سلطان محمد فاتح را به مردم آناتولی تبریک گفت. سال فتح استانبول (۱۴۵۳ میلادی یا ۸۵۶ قمری) 🔸 اردوغان در این پیام نوشت: با حکومت بردبار و عادلانه سلطان محمد فاتح، استانبول به مرکزی تبدیل شده است که در آن باورها و فرهنگ‌ های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند. 🔹 وی افزود: ۵۷۱'مین سالگرد فتح استانبول که یکی از بزرگترین پیروزی‌ها در طول تاریخ بوده را تبریک می‌گویم. یاد قهرمانان به‌ویژه سلطان محمد فاتح که این سرزمین را برای ما میهن کردند، گرامی می‌دارم. 🔸اردوغان ادامه داد: ایمان، عزم و استقامت سلطان محمد فاتح و سربازان قهرمان او در فتح استانبول امروز به ما برای رسیدن به هدف «قرن ترک» الهام می‌بخشد. ✍ پانوشت: ۱. زمانی که سلطان محمد فاتح (به گویش ترکی فاتیح) قسطنطنیه را فتح کرد، تنها ۲۱ سال سن داشت و قبل از ایشان ۲۳ لشکر در قرون متمادی از فتح این شهر ناکام مانده بودند. این نکته اشاره شد تا دریابید که تعداد لشکرهای شکست خورده، از تعداد سالهای عمر ایشان بیشتر است. فتح قسطنطنیه در سرنوشت جهان اسلام تاثیرگذار است. ۲. اروپا با فتح «اسلامبول: شهر اسلام»[ یا «استانبول: تغییر نام از شهر اسلامبول به استانبول برای حذف نام اسلام از شهر در زمان آتاتورک»] یقین پیدا کرد که اسلام به زودی آن را به رنگ خود در می آورد، پس به پاخاستند و ساکت نماندند و آنچه ما اکنون آن را تجربه می کنیم پیامدهای فتح بزرگی است که توسط محمد الفاتح صورت گرفته است،که نسل های بعد از او نتوانستند بخوبی از آن محافظت کنند یا پیشروی بیشتری داشته باشند. ۳. پرهزینه ترین فیلم تاریخ ترکیه یعنی ۱۴۵۳ این فتح را به تصویر و آن را به بهترین نحو ممکن به نسل جدید منتقل کرده است. در جای جای استانبول، سال فتح میلادی استانبول ۱۴۵۳ میلادی/ ۸۵۶ قمری به عنوان نماد در دیوارهای شهر، ساختمان و بیلبوردها حک شده است. ۴. همچنین كتاب (رساله في الطريق إلى ثقافتنا) نوشته ای شيخ العربيه محمود شاكر این فتح را به قلم کشیده است. ۵. برای مشاهده فیلم فتح استانبول یا فاتح ۱۴۵۳ به لینک پیوست مراجعه کنید. https://www.youtube.com/watch?v=j4TOUrxzd28 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۹ خرداد ۱۴۰۳
مسلمنا muslimnair
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۵) ❌ چند غلط مشهور درباره اصطلاح سلفی گری ✍ به قلم: عدنان فلاحی
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۶)مشهورات بی اساس ❌ فلسطینی‌ها ضدشیعه و ضدایران هستند. به عنوان نمونه نام خیابان های فلسطین عموما اسامی یزید و صدام است!!! ✅ واقعیات گمنام ✅ در گوگل مپ در رفح، تقاطع امام علی ع و ابن سینا چهره نادیده و حقیقت غزه را نشان می دهد. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۱۰ خرداد ۱۴۰۳
نقد و بررسی کتاب «درس‌نامه تاریخ و عقائد اسماعیلیه» حوزه /دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با همکاری دبیرخانه گفتمان علمی انقلاب اسلامی معرفی و نقد و بررسی کتاب «درس‌نامه تاریخ و عقائد اسماعیلیه» را برگزار می کند. به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران، با همکاری دبیرخانه گفتمان علمی انقلاب اسلامی، نشست معرفی و نقد و بررسی کتاب «درس‌نامه تاریخ و عقائد اسماعیلیه» را برگزار می کند. نویسنده این کتاب حجت الاسلام و المسلمین مهدی فرمانیان معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) است این کتاب با حضور رئیس و اساتید دانشکده، آقایان دکتر حبیبی،رئیس دانشکده؛ دکتر محمود بشیری، معاون آموزش دانشکده؛ دکتر اسماعیل شمس، استادیار تاریخ و دکتر قاسم‌ پورحسن، دانشیار فلسفه مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. این نشست در سالن شهید مطهری(ره) دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، روز ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰ الی ۱۲ برگزار خواهد شد. https://www.hawzahnews.com/news/1161028/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%87
۱۰ خرداد ۱۴۰۳
مسلمنا muslimnair
نخستین نشست دانشگاهی با موضوع نقد و بررسی سریال حشاشین 💥 «حشاشین از توهم تا واقعیت» 🔹 دکتر مهدی فر
نقد حشاشین اقای فرمانیان و دانشور و اقای بطحائی 13 02 1403~1(1).mp3
23.13M
🎙صوت نخستین نشست دانشگاهی نقد و بررسی سریال حشاشین 🎤 آقایان دکتر مهدی فرمانیان، سید علی بطحائی و مهدی علمی دانشور ⏰ زمان: ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🎓 مکان: سالن امام موسی صدر، دانشگاه ادیان و مذاهب 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۱۰ خرداد ۱۴۰۳
۱۲ خرداد ۱۴۰۳
⚡️درگذشت فتح الله گولن، تکنوکرات و اپوزیسیون متنفذ اسلام گرایان ترکیه 🔹 ساعاتی پیش برخی از منابع و چهره های رسانه ای نزدیک به دولت ترکیه خبر درگذشت فتح الله گولن را منتشر کردند. با توجه به عدم تأیید این خبر توسط نزدیکان گولن و جنبش خدمت، احتمال وخامت شدید حال وی دور از انتظار نیست. ✍ پانوشت: ۱. فتح الله گولن یکی از خطبای مشهور و پا به پای شیخ الازهر از پرنفوذترین چهره های مسلمان در ترکیه محسوب می شود. وی در چند سال اخیر در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کرد. ۲. مهمترین نقش وی ارائه چهره ای لیبرال از اسلام با قرائتی صوفیانه است. ۳. تأسیس مدارس بین الملل فتح اللّه گُولِن (FETÖ Schools worldwide) در بیش از یکصد و بیست کشور جهان تنها گوشه ای از نفوذ بین المللی گولنیسم است. ۴. پس از کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه، این جنبش به عنوان گروهکی تروریست معرفی شد. ۵. در صورت تایید خبر مرگ گولن، «سوات ییلدرم» مطرح ترین گزینه گولنیست ها برای جانشینی وی خواهد بود. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
مسلمنا muslimnair
⚡️ درباره نخستین فیلم برنده مصر در جشنواره فیلم کن پاریس 🎥 روز گذشته فیلم مصری «رفعت عینی للسماء» برنده هفتاد و هفتمین دوره «جایزه فیلم کن» شد. 🎥 کارگردان این فیلم را به مدت چهار سال در مناطق محروم مصر ساخته و موضوع اصلی آن چالش و درگیری دختران امروز با فرهنگ سنتی حاکم بر نهادهای خانواده، مراکز مذهبی مصر همچون الازهر است. 🎥 هر چند در این فیلم به صورت مستقیم به الازهر اشاره نشده؛ ولی رفتارهای مردان مذهبی سنتی به نوعی تبعیت از الازهر و آموزه های آن را، زیر تیغ نقد هنرمندانه زنانه برده است. 🎥 این فیلم در مناطق محروم مصر و عموما قبطی نشین ضبط شده که فرهنگ سنتی متأثر از الازهر و مردسالارانه مردان سنتی مصر را به چالش کشیده است. 🎥 کارگردان در این فیلم چند دختر جوان مصری با رقص و آواز خیابانی را نشان می دهد که با اشعار خود فرهنگ کودک همسری، تجاوز جنسی، قوانین سختگیرانه علیه زنان را با زبان هنری به باد انتقاد گرفته و از همین بستر هنرنمایی نمایش های خیابانی، سرگذشت و زندگی خصوصی تک تک این دختران را به قاب دوربین سپرده است. 🎥 مقابله خشن و سنگ پرانی پاره از مردم روستا علیه این دختران از صحنه های رقت انگیز این کارگردان در فیلم است که از این رهیافت، نهادهای سنتی، مساجد را عله العلل مشکلات این دختران معرفی شده است. 🎥 در یکی سکانس های حساس، دخترکی نشان داده شده که از دوران کودکی آرزوی رقص باله را در سر می پروراند که بعد از ازدواج با همسری افراطی باید تمام ارتباطات خود با اساتید جهانی رقص باله خود را قطع و به زندگی سنتی و بچه داری مشغول شده و تا آخر عمر رنج این نوع زندگی به تعبیر خودش تحمیلی را بچشد. ✍ پانوشت: فرهنگ سکولار حاکم بر مصر با القا کردن یکسان بودن «رفتار متدینان متحجر» با «آموزه های دینی» سعی می کند از مسیر رفتارهای غلط برخی از دینداران متحجر، اصل نهاد دین و سارمانهای سنتی را به نقد بکشد، در حالی که بسیاری از نهادهای سنتی با فرهنگ آزار جنسی، ازدواج زودهنگام و کودک همسری و... مخالفند. این فیلم می کوشد با استفاده از مغالطه «کنه و وجه» چهره متحجری از الازهر، نهاد خانواده سنتی و جامعه مذهبی مصر را نشان و فمنیسم و آزادی های مدرن را در جوامع مسلمان را تنها راه زنان مسلمان معرفی کند. https://aboutmsr.com/%D8%B1%D9%81%D8%B9%D9%92%D8%AA%D9%8F-%D8%B9%D9%8A%D9%86%D9%8A-%D9%84%D9%84%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%AD/ 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
⚡️پانزده خرداد طلیعه طلوع اسلام سیاسی در ایران 💥 پانزده خرداد تنها یک روز معمولی در تقویم ایران نیست. 🔴 پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ خوشه‌های خشم تاریخی ایرانیان در برابر نظام سلطنت به بار نشست و سرآغاز مسیر جدیدی است که اراده و خطرکردن در پرتو اسلام را فراروی ایرانیان مسلمان باز کرد. 🔴 این قیام، سپیده دم طلوع اسلام سیاسی در ایران بود و نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران در برابر نظام های موروثی و شاهنشاهی بود که استمرار یاد و خاطره آن به قیام سراسری ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی مردمسالاری دینی انجامید. 🔴 مدیریت سایت و کانال علمی- تخصصی مسلمنا ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای این روز توجه جدی به سلسله حوادث منتج به این حادثه را موجب تقویت بنیان های تاریخی و مستحکم اسلام سیاسی در ایران می داند. ✍️ در پی سوالات متعدد مخاطبان در مورد رویکرد جریانی کانال مسلمنا اعلام می کنیم که مدیریت کانال علمی تخصصی مسلمنا، رویکرد خود را حمایت از «اسلام سیاسی با صبغه روشنفکری حوزوی» می داند، اما تحلیل و اطلاع رسانی از دیگر جریان های فکری معاصر در جهان اسلام همچون: اسلام سنتی، اسلام سلفی، اسلام روشنفکر دینی و اسلام سکولار را وظیفه ذاتی خود می داند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
⚡️ حسن صباح؛ قدیس یا خونریز ✍ به قلم: سعیدطاووسی مسرور 🔹 در سریال حشاشین ما با شبکه‌ای چندوجهی از موضوعات مواجه ایم و این چند وجهی بودن درون‌مایه‌ها که از یک طرف به ادبیات و از سوی دیگر به تاریخ، فلسفه و ... پرداخته شده است، باعث شده شاهد روابط مختلفی در درون این سریال باشیم که جذابیت آن را افزایش دهد.  🔸 بسیاری از وقایع تاریخ اسلام، به ایران مربوط است؛ چراکه ایران یک گستره بزرگ فرهنگی و تمدنی و بخش مهمی از اسلام بوده و مورخین به هرکجای تاریخ که دست می‌گذارند ربطی به ایران پیدا می‌کند اما خودمان در عرصه سینما، سریال و رسانه غفلت زیادی داشته‌ایم. مثلا بجز سریال حشاشین، سریال‌هایی همانند «سلجوقیان بزرگ» نیز توسط ترکیه ساخته شده در حالی‌که اینها بخشی از تاریخ ما هستند لذا وقتی ما روایت خودمان را ارائه نمی‌کنیم دیگران ما را روایت خواهند کرد. 🔹بارها گفته شده که مولوی ایرانی است اما وقتی بنده به استانبول رفتم از در و دیوار آنجا مولوی می‌بارید بنابراین ما این میدان را به طور کلی واگذار کرده‌ایم. در ترکیه سریالی در مورد «عبدالحمید ثانی» ساخته‌اند که یک صحنه آن به پیامبر اسلام(ص) ارتباط دارد و معتقدم ما در طول این چهل و چند سال به اندازه این پنج دقیقه در مورد پیامبر اسلام(ص) فیلم نساخته‌ایم. اما نکاتی که در سریال حشاشین برجسته شده این است که ترور به عنوان اقدامی هدفمند و سازماندهی شده به حسن صباح و اسماعیلیه نسبت داده شده و گفته شده این راهبردی بوده که اینها برای بقای خودشان ترور اختراع کردند در حالی‌که این سخن درست نیست و قبل از آنها و حتی قبل از اسلام، ترور برای رسیدن به اهداف وجود داشته است. 🔸 در طول تاریخ، حاکمیت‌ها به مراتب خطرناک‌تر از تروریست‌ها بوده‌اند، گفت: اسماعیلیه از دوره حسن صباح تا آخر حیات خود یکصد و بیست ترور انجام داده است، اما این یکصد و بیست ترور به چشم می‌آید ولی ترورهای سلاجقه که دمار از روزگار جهان اسلام مخصوصا شیعیان درآوردند به چشم نمی‌آید در حالی‌که در زمان حکومت آنها شیعیان آزارهای بسیار زیادی دیدند تا جایی که بسیاری از علمای شیعه ناچار به فرار از دست آنها شدند. از دوران طغرل تا میانه‌های حکومت ملکشاه، دوران اوج ستم به شیعیان بود. اساسا یکی از دلایلی که حسن صباح به اسماعیلیه روی آورد این بود که مدارس شیعی در دوران سلجوقیان تعطیل شد، بنابراین چون پیش از حسن صباح، ایران یکی از مراکز تاریخی اسماعیلیه بوده است در نتیجه وی به این مذهب روی آورد.  🔹 گروه مغیریه از گروه‌هایی بودند که راهبرد ترور را در پیش گرفتند و روش ترور آنها هم خفه کردن بود چراکه خون کسی را نمی‌ریختند. در دل مذهب تشیع جریانات تروریستی داشته‌ایم که از جمله آنها جریان حریز بن عبدالله سجستانی هستند که خوارج را ترور می‌کردند به جرم اینکه اینها دشمن امام علی(ع) هستند لذا از سوی امام صادق(ع) محکوم شدند و فرمودند من هرگز چنین مجوزی به شما نداده‌ام.  🔸تصویری که از حسن صباح نشان داده شده است تصویری مارکوپولویی است چراکه مارکوپولو یکی از بزرگترین خالی‌بندهای تاریخ است مثلا می‌گوید اهل سمرقند یا اهالی فلان جزیره، همگی مسیحی هستند در حالی‌که چنین حرف‌هایی اصلا درست نیست. همچنین این حرف‌ها که اینها حشیش می‌کشیدند و باغی از حوری داشتند اصلا درست نیست و مستندات تاریخی ندارد. از سوی دیگر حسن صباح، شخصیتی دینی و تحصیل‌کرده در مدارس دینی است گزارشات زیادی در مورد تقیّدات شرعی او داریم. او تا قرن‌ها نزد اسماعیلیه به عنوان یک قدیس شناخته می‌شده است لذا اینکه فکر کنیم وی شخصیتی بوده که صرفاً داعیه قدرت داشته و بهره‌ای از دین نبرده است سخن درستی نیست. البته این گروه وارد عرصه ترور هم شدند و چنین چیزی را نمی‌‌توان انکار کرد. 🔹دفاع اسماعیلیان از این فداییان هم تا حدودی ناشی از غلو است چراکه ما به خاطر تفکرات اسلامی و شیعی که داریم نمی‌توانیم ترور را تأیید کنیم. بسیاری از ترورهای ابتدایی اینها انتقامی بوده است اما هرچه جلوتر می‌آئیم ترورهای سفارشی هم انجام می‌دادند یعنی پول می‌گرفتند و ترور انجام می‌دادند و برایشان مهم نبود طرف کیست. سطح ترورهای خود را هم کلان در نظر می‌گرفتند و از جمله اینکه دو خلیفه را کشتند که یکی از آنها خلیفه راشد در اصفهان بود. حتی به ترور پادشاهان شامات و روم روی آوردند. به هر حال اسماعیلیه سال ۶۵۴ غیر از اسماعیلیه دوران حسن صباح است چراکه در این مقطع تحولات زیادی رخ می‌دهد. 🔹 نکته دیگر اینکه این جریان به اخوان المسلمین هم ربط داده شده است که در اینباره باید بگویم کسی که این سریال را ساخته قصدی برای آموزش تاریخ ندارد بلکه اهداف و اغراض دیگری داشته است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
۱۶ خرداد ۱۴۰۳