⚡️تعبیر جریان اسلام سیاسی غلط است؛ بلکه سیاست باید اسلامی باشد/ فرق نواندیشی دینی با عقلانیت اسلامی
🎙استاد عبدالحسین خسروپناه:
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✅ من تعبیر اسلام سیاسی را قبول ندارم. سیاست باید اسلامی باشد اما جریانی تحت عنوان اسلام سیاسی نداریم. امام خمینی (ره) به اسلام جامع نگر قائل بود اما تفاوتشان با آیتالله خویی در این بود که امام اسلام جامع نگر را با چالشهای دنیای مدرن درگیر کرد.
❇️ عنوان «اسلام سیاسی رادیکال» به آیتالله مصباح نسبت داده شود یا عنوان «اسلام سیاسی اعتدال» به شهید مطهری نسبت داده شود جفا به ایشان است. رهبری درباره این موضوعات که ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی یا ترکیبی از هردو مبسوط بحث نکردند و نمیتوان هیچکدام از این نظریات را به ایشان نسبت داد.
✅ جریان عقلانیت اسلامی یا اسلام ولایی معتقد به سیاست اسلامی است نه اسلام سیاسی. این جریان دنیای مدرن را میشناسد، میراث سنت را هم پذیرفته است اما خرافههای جریان سنت را میزداید و از سنت اسلامی و علوم اسلامی کمک میگیرد که پرسشهایی که تفکر مدرن از عقلانیت تا سبک زندگی به روی ما باز کرده را پاسخ دهد.
❇️ چیزی که از نواندیشی دینی بنده به وسیله آثار مرحوم فیرحی که چهره شاخص این حوزه بودند فهمیدم این است که سوال و جواب را از مدرن میگرفتند ولی تلاش میکردند از سنت اسلامی توجیه این پاسخ را پیدا کنند.
✅ فرق عقلانیت اسلامی با نواندیشی دینی در اینجاست که نواندیشی دینی سوال و جواب را از غرب میگیرد و بعد دنبال مشابه سازی در سنت اسلامی است و ما این روش را قبول نداریم و میگوییم غلط است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/xkfz6d
🆔 @soore_tv4
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚖به بهانه انتشارحکم قطعی اعدام «محمود عزت» مرشد عام اخوان المسلمین ✍️به قلم:سیدعلی بطحائی ➣ htt
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 محمود عزت مرشد عام اخوان المسلمین از جنایت وحشیانه و فشار حکومت عبدالفتاح السیسی علیه خود سخن می گوید.
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🎞 محمود عزت خطاب به قاضی: من در مدت ۱۶ ماه بازداشت حتی چند ثانیه کوتاه هم هوای بیرون از زندان را استنشاق نکرده ام.
🔹من هیچ یک از وکیل هایم را ندیدم و نمی شناسم.
🔹تعامل زندانبانان با من بسیار بد است و غذا را از بالا برای من می انداختند....
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️تعبیر جریان اسلام سیاسی غلط است؛ بلکه سیاست باید اسلامی باشد/ فرق نواندیشی دینی با عقلانیت اسلامی
⚡️ان حیات العلم بالنقد و الرد
🌟انتقاد شاگردانه؛ به دوگانه اسلام سیاسی و سیاست اسلامی از منظر استاد خسروپناه
✍به قلم: محمد رجب زاده
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در مقام پژوهش، دغدغه معنا داریم، نه اصطلاحات. اصطلاحات صرفا قالبهایی برای عرضه معانی اند و در رتبه دوم هستند. بر این اساس اسلام سیاسی، قرائت صحیح از اسلام است که سیاست را در تمام لایه های راهبردی و تاکتیکی منبعث از دین اسلام می داند و به دنبال استنباط و کشف آن است و نه به معنای استفاده ابزاری از اسلام برای پیشبرد اهداف سیاسی برساخته است.
🔹در اوائل انقلاب نیز دوگانه انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی مطرح بود. برخی از بزرگان انقلاب در مواجهه با برخی از روشنفکران که به اسلام علامه مجلسی یا اسلام تقیه ای امام صادق علیه السلام منتقد بودند، با تاکید بر انقلاب اسلامی، اسلام انقلابی را مردود می دانستند، اما مقام معظم رهبری این دوگانه را صحیح ندانسته و خودشان متعدد از اسلام انقلابی استفاده کرده اند.
🔹بر این اساس، اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی فرقی ندارد و اسلام در همه وجوهش، انقلابی است، حتی در تقیه امام صادق علیه السلام.
🔹بنابراین، با پذیرش صددرصدی مراد استاد خسروپناه، دوگانه اسلام سیاسی و سیاست اسلامی دوگانه کاذبی است که نباید به آن دامن زد و در مقام تعبیر باید گفت: اسلام سیاسی آن اسلامی است که معتقد به سیاست اسلامی است؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.
#اسلام_سیاسی
#عبدالحسین_خسروپناه
#نقد
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🇩🇿🇵🇸 الجزایر و فلسطین؛ دو کشور در یک وطن (بررسی موردی یک پیوند خاص در جهان اسلام)
✔️به مناسبت حواشی برافراشته شدن پرچم فلسطین، در قهرمانی تیم ملّی الجزایر
✍️به قلم:سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🇩🇿 تیم ملّی فوتبال الجزایر در بازی نهایی «موندیال عرب٢٠٢٠» توانست از سدّ تیم تونس بگذرد و جام قهرمانی کشورهای عربی را تصاحب کند. آنچه مورد توجه رسانه ها قرارگرفت وبازتاب گسترده ای نیز داشت؛ توجه ویژه بازیکنان وتماشاگران الجزایری به «پرچم فلسطین» در هنگام گل بُرد و لحظه دریافت جام قهرمانی بود.به همین مناسبت در یادداشت ذیل به خاستگاه تاریخی و فرهنگی این پیوند و تعلقات عمیق قلبی مردمان الجزایر با مردم سرزمین اشغالی فلسطین خواهیم پرداخت.
🇩🇿 در الجزایر شهروندان فلسطینی از یک جایگاه استثنایی برخوردارند. کافی است یک مسافر فلسطینی وارد فرودگاه بینالمللی «محمد بوضیاف» در الجزیره شود و پاسپورت فلسطینی خود را نشان دهد؛ تا با واکنش محبّت آمیز کارمندان فرودگاه و ساکنان الجزایری مواجه شود وعمق رابطه عاطفی آنها را با پوست وگوشت خود لمس کند. در سرتاسر الجزایر، شهروندی فلسطینی یک شهروند V.I.P محسوب و این مبالغه وسخنی گزاف نیست.
🇵🇸 البته بجاست متذکر شویم این علاقه طرفینی است و شاعر جوان فلسطینی «نجوان درویش» نیز در قصیده ای مشهور می سراید:
( لوکانت لی بنتٌ، ساََختار فی اسمها/ وفی الاخر سَاُختار الجزایر)
«اگر دختری داشتم ومی خواستم برای اونامی انتخاب کنم، قطعاً اسم الجزایر را برای او برمی گزیدم.»
🇵🇸🇩🇿 عمق رابطه قلبی دو کشور، سابقه ای به قدمت حداقل نه قرن پیش باز می گردد. در دوران جنگ های صلیبی وفتح قدس، ابومدین شعیب مجاهد صوفی الجزایری(٥٩٤ قمری) همراه با لشکر صلاح الدین ایوبی(م٥٩٨) به اورشلیم رفت. در یکی از نبردها؛ ابومدین دستش قطع و به همین مناسبت مجاهدان، مکان قطع و دفن دستش را خریده و محلی نمادین را به جایگاه افتادن دستش اختصاص دادند. آنان بعدها آن مکان را وقف فلسطینی ها کرده و هم اکنون نیز این منطقه ای به نام «مغاربه» و دروازه ای بدین نام در شهر باستانی بیت المقدس وجود دارد. پس از بازگشت شعیب و چند سال زندگی نهایتاً شعیب در الجزایر مُرد.
🇵🇸🇩🇿 امروزه از طرفی آرامگاه ابومدین در تِلمسان الجزایر و از سوی دیگر محل دفن دستش در بیت المقدس؛ نمادهای روشنی برای نشان دادن عمق روابط عاطفی میان این دو ملت است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/uoza39
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
1_1371715054.pdf
327.5K
📚 احیای طرح «الاسلام الحِضاری(تمدنی)» در مالزی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔖به پیوست یک نسخه از فایل P.D.F آشنایی با جریان «اسلام تمدنی»که رئوس کلی این گفتمان را توصیف و چشم اندازی از آن را ترسیم کرده است به مخاطبین فرهیخته کانال تقدیم می شود.
👨🎓 لازم به ذکر است انجام تحقیقات بایسته در مورد چیستی و شاخصه های اصلی و فرعی اسلام تمدنی در جهان اسلام و تفاوت های آن با سایر جریانات اسلامی در کشورهای اسلامی (مالزی، ترکیه و...) ضروری است و پیشنهاد پژوهش دراین موضوع به پژوهشگران ارجمند، طلاب عزیز ودانشجویان محترم مورد تأکید است.
#الاسلام_الحضاری #پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ارائه الگوی مناسب برای تعامل حوزههای علمیه شیعه و اهل سنت
✍️به قلم: محمدرضا پیری
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
🔷 متاسفانه علی رغم تلاشهای فراوان از سوی اندیشمندان مسلمان هنوز نظریه ای منسجم درباره زندگی مسالمتآمیز فرقههای اسلامی؛ بر اساس رویکرد تمدنی طراحی نشده است. از سوی دیگر حوزههای علمیه بهعنوان مرجع فکری مذهبی شیعیان و اهل سنت، نیازمند به منطق و الگوی تعامل دوسویه هستند تا بر اساس این الگو به تمدن اسلامی دست یابند.
🔷بر این اساس برای دستیابی به الگوی جامع تعامل حوزههای علمیه شیعه و اهل سنت، در ابتدا بایست به مبانی نظری این الگو دستیافت. قبل از آنکه مبنای الگو معرفی شود، بایست نظریات رقیب این الگو در ساحت مبنا موردنقد و بررسی قرار گیرد؛ و آنگاه به مبنای مطلوب این الگو دست یافت. معتقدان به تعامل شیعه و اهل سنت، به پنج مبنا دستیافتهاند و نگارنده مبنای ششمی ارائه خواهم داد.
🔷 پنج رویکرد ونظریههای تعامل با اهل سنت عبارتند از:
١. وحدت کلامی❌
٢.وحدت فقهی❌
٣.تقریب کلامی❌
٤.تقریب فقهی❌
٥.تعایش سلمی❌
٦.استفاده از ظرفیتهای کلام و فقه اهل سنت بر اساس نگرش تمدنی(نظریه مختار)✅
🔷 می توان با استفاده از تجربه تمدنهای اهل سنت در دوران تمدنی اهل سنت در خلافت عباسیان، گورکانیان و عثمانیان، در دوران انقلاب اسلامی و همچنین ساختارهای اصولی، کلامی، حدیثی و فقهی اهل سنت، استفاده از موضوعشناسی حوزه های اهل سنت در احکام فقهی استفاده کرد.
🔹با توجه به ظرفیتهای فوق، میتوان از اینها در ساختارسازی اجتماعی بهره برد؛ آنگاه میتوان به اقتصاد اسلامی، سیاست اسلامی و سایر نظامهای فقهی دستیافت و آنگاه بر پایه این نظامها به تمدن نوین اسلامی نائل آمد. ازاینروی حوزههای علمیه شیعه در دو ساحت با حوزههای علمیه اهل سنت میتوانند تعامل نمایند.
١)بازسازی کلام، حدیث، اصول و فقه مذاهب با رویکرد تمدن سازی اسلامی: بر این اساس با ایجاد پروژههای آموزشی و پژوهشی مشترک با حوزههای علمیه اهل سنت، میتوان به نظامهای فقهی دستیافت؛ نظامهای فقهی همچون فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه امنیت، فقه پزشکی، فقه قومیتها، فقه اقلیتهای دینی و مذهبی، فقه هنر و رسانه، فقه مسکن و معماری؛ در این پروژه برخی آموزههای فقهی اهل سنت بازسازی میشود و بهصورت تطبیقی و مقارنهای با آموزههای فقهی شیعه، میتوان به فقهی جدیدی در نسبت اهل سنت و در راستای تمدن سازی اسلامی دستیافت.
٢)تربیت طلاب شیعه و اهل سنت در تراز تمدن اسلامی: پژوهشگران این کلان پروژه در بلندمدت با رویکرد تمدنی تربیت میشوند و میتوان از آنان در عرصههای مدیریتی کشور در عرصههای اقتصادی، سیاسی و ... استفاده کرد؛ چنانچه طلاب اهل سنت در پروژههای چنینی تربیت نشوند، هرآینه ممکن است تحت تأثیر اندیشههای افراطیگری سلفی قرار بگیرد و برخوردهای غیر تمدنی و متعصبانه در جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/zl66k4
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
◼️به مناسبت در گذشت منوچهر آریانپور
✍به قلم: دکتر شهباز محسنی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مهاباد و از فرهیختگان اهل سنت)
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
▪️خبر درگذشت دکتر منوچهر آریانپور را در ٩٢ سالگی در آمریکا خواندم. وی و پدرش عباس آریانپور کاشانی فرهنگ نویس بودند و چندین جلد دیکشنری و گرامر و تحقیقات اتیمولوژیک دارند.
▪️فرهنگ آریانپور در بین دانشجویان شهرت و طرفدار فراوانی داشت و زمان دانشجویی مان نایاب هم بود. نشر امیرکبیر که چاپش می کرد از قبل از متقاضیان خرید آن، نام نویسی می کرد و بعد از سه یا شش ماه موفق به دریافت آن می شدیم.
▪️ یکی دیگر از باقیات الصالحات این پدر و پسر، بنیان نهادن مدرسه عالی ترجمه در سعادت آباد تهران بود در سال١٣٤٨ که بعدا با مدرسه عالی اقتصاد و .... ادغام شد و دانشگاه علامه طباطبایی نام گرفت و یکی از مهم ترین دانشگاه های علوم انسانی شد.
▪️یک بار منوچهر آریانپور که به تهران بازگشته بود به مدرسه عالی ترجمه اش که آن موقع ما دانشجویش شده بودیم سر زد و او را دیدیم و سؤالاتی در مورد فرهنگهایش کردیم. مسرور و خوشحال به نظر می رسید که دانشکده، از دانشجو موج میـزد و محیط بانشاطی ایجاد کرده بود. علاوه بر اینها اموال موروثی و حق التألیف کتابهایش را وقف دانشگاه زادگاهش یعنی کاشان کرده بود.
▪️برخی از آثار وی عبارت است از:
مجموعه کتابهای فرهنگ پیشرو آریان پور مشتمل بر فرهنگهای هفت جلدی انگلیسی به فارسی، چهار جلدی فارسی به انگلیسی، دو جلدی گسترده، یک جلدی فراگیر، همراه و همسفر و هدیه
فرهنگ فارسی آموز پیشرو آریان پور
فرهنگ زود آموز پیشرو آریان پور
فرهنگ دبیرستانی پیشرو آریان پور
راهنمای واژهسازی پیشرو آریان پور
دستور زبان و آیین نگارش انگلیسی پیشرو آریان پور
واژههای فارسی در زبان انگلیسی (سیری در واج ریشهشناسی)
فرهنگ بزرگ یک جلدی فارسی به فارسی پیشرو آریان
▪️پانوشت: مدیریت سایت و کانال تلگرامی مسلمنا درگذشت این دانشمند پرکار را به بازماندگان و علاقمندان ایشان تسلیت می گوید.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🎖بررسی تحلیلی لیست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال گذشته میلادی(Edition 2022)
✍️به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🏆 فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان، همه ساله در دسامبر(آذر) منتشر می شود و به معرفی نخبگان جهان اسلام بر طبق شاخصه های «مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام» در اَمان پایتخت اُردن می پردازد. این لیست با معرفی مؤثرین جهان اسلام در دو دسته پنجاه نفر برتر و بخش چهارصد و پنجاه نفر بعدی تقسیم بندی شده است.
🏅بنابر اساسنامه و فهرست این مؤسسه که امسال نیز با قیمت ٣٥ دلار در وب سایت رسمی آن منتشر شد، هدف از انتشار آن را آشنایی با فعّالان وکشف ظرفیتهای جدیدبرای نخبگان جهان اسلام معرفی و هر مسلمانی که بیشترین تأثیر بر کشور خود، جهان اسلام وعالم بشریت بگذارد در آن جای خواهد داشت.
🎖در گزارش امسال به ترتیب رهبران قطر، عربستان، ایران، ترکیه و اردن حائز رتبه های نخست شده اند که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت اللّه العظمی خامنه ای(مدظلّه) در صدر این لیست جای گرفته است. از غیرسیاسیون «محمدتقی عثمانی» با تداوم توفیقات گذشته پا به پای سیاسیون در رتبه ششم جاخوش کرده است. او ثابت کرد حتی باعدم همراهی دولت ها نیز می توان به صورت «آتش به اختیار» بانکداری غیرربوی را در جهان اسلام عملیاتی کرد. «عمربن الحفیط»از اسلام سنتی و «سلمان العوده»از نوسلفیان رتبه یازده و دوازدهم دارند. نفرچهاردهم شیخ الازهر «احمدالطیب»شده است.
🏵 در سر لیست امسال نیز بسان سالهای گذشته؛ آیت اللّه العظمی سیستانی(دامت برکاته) نفر نهم و سید حسن نصراللّه در رتبه٢١ و مقتدی صدر نیز در نفر ٤٢ ایستاده است.
🥇«اوغور شاهین» پزشک ایمنی شناس پنجاه وهفت ساله ترک؛ که ساکن آلمان است و با تحقیق در زمینه شناخت ویروس «کوئید ١٩» ونهایتاَ کشف واکسن «فایزر» عنوان «مرد سال جهان اسلام» را تصاحب کرد. وی در دسامبر ٢٠٢١ نیز جایزه بنیاد «آیدین دوغان» در ترکیه را دریافت نمود و بارها هنگام اخذ جوایز اسلام را وطن و ملجأ خود خواند.
🥇همچنین «سامیا سولهو حسن» بانوی تانزانیایی به عنوان زن سال درجهان اسلام معرفی شد. این بانو که ششمین رئیس جمهور تانزانیاست با طرح اسلامی کردن قوانین حقوقی غربی و احیای حقوق کودک و زن در جهان اسلام شناخته می شود.
🏵 کماکان نام حضرت آیت اللّه العظمی جوادی آملی(مدظله)و دکترسیدحسین نصر و آیت اللّه اسحاق فیاض از نجف در این لیست چشم نواز است.
💠 کریم آقاخان چهل ونهمین امام شیعیان اسماعیلی نزاری نیز حائز رتبه سی ام شده است. همچنین امسال عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر جنبش انصار اللّه یمن نیز در این فهرست جای گرفته است.
♦️با تمام مخالفت ها با غنوشی و استعفای جنجالی اعضا«حزب النهضه» در سال گذشته؛ در چهلمین رتبه نام «راشد الغنوشی» درج شده است. از آن سو «ملا هیبت اللّه آخندزاده» رهبر طالبان در قعر پنجاه مسلمان ایستاده و این نکته، سیگنالهای محافظه کارانه این فهرست را بیش از پیش تقویت می کند.
☑️ مشاهیری چون «عثمان طه» خطاط سوری الاصل قرآن و «نذیرالرحمان» رهبر جماعه التبلیغ هندنیز در فهرست امسال اضافه شده اند.
✨ از شرق جهان اسلام و از بزرگترین سازمان اسلامی جهان یعنی«نهضه العلما» در اندونزی «سعيد عقيل سراج» معرفی شده است.
⚡️با درگذشت «ابوبکرمیگا» رهبر مسلمانان غرب آفریقا؛ «احمد تيجانی» رهبرمحبوب طریقیت تیجانیه در جایگاه بیست وچهارم ایستاد.
⏺ ترکش های فشار بر اِخوان المسلمین نیز به این فهرست اصابت کرد و «یوسف قرضاوی» که در صدر لیست های سال قبل بود، با تنزلی چشمگیر به رتبه سی و یکم سقوط کرد. شاید جنجالهای سیاسی امسال در مورد عودت مدرک دکتری او از الازهر یکی از احتمالات این افول باشد.
🔘 لازم به ذکر است که در طی سالیان گذشته آیت اللّه سید هادی خسروشاهی(ره) و آیت اللّه سید مصطفی محقق داماد و حجه الاسلام علی اکبر رشاد از ایران حائز رنکینگ های برتر این سایت بوده اند.
🔴 البته جای خالی شهید "قاسم سلیمانی" به عنوان مرد سال در این لیست کاملاً مشهود است.
⚡️با توجه به عدم التفات جدی به این فهرست بین المللی در مجامع حوزوی و دانشگاهی وطنی برای موشکافی این رَنکینْگ، سایت و کانال تلگرامی مُسلمنا امسال نیز بسان گذشته؛ در فرصت های آتی به معرفی چهره های مطرح شده مسلمان در لیست ٢٠٢٢ خواهد پرداخت.
🔄مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/eunaa8
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️نقطه ثقل اختلافات داعش خراسان با طالبان
✍️به قلم: علی مقدس
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 داعشِ خراسان اخراجی های اردوگاه طالبان به شمار می روند. آنها تحولات فکری اخیر طالبان را برنتابیده و طالبان را متهم به تغییر ماهیت می کنند. «ملا اختر منصور»که تنهایک سال رهبر طالبان بود، در برابر توحش برخی اعضا واکنش جدی نشان داد. او افرادی که روحیه و سابقۀ تکفیر و توحش داشتند را از بدنه طالبان تصفیه کرد و برخی از آنها را اخراج کرد.
🛑اخراجی ها، برای مقابله و واکنش به این مسئله «داعش خراسان» را تشکیل دادند تا علاوه بر تعقیب و پیاده سازی ایدئولوژی خود، با طالبان نیز بجنگند و افغانستان را برای شیعیان ناامن سازند.
*⃣دلائل آنها براین جدایی عبارتند از:
1️⃣ تکفیر حکّام طاغوت توسط طالبان در گذشته:
داعش خراسان می گوید طالبان در گذشته، حکام طاغوت از جمله ایران و عربستان را تکفیر می کرد، اما پس از خروج آمریکا از این مسئله استنکاف می کند. داعشیان خراسان بر این باورند که طالبان نه تنها از تکفیر این طواغیت پرهیز می کنند، بلکه سرزمینهای تحت نفوذ آنان بخصوص ایران و عربستان را «دار الاسلام» می خوانند؛ در حالی که سرزمین های مذکور دارالکفر محسوب می شوند.
2️⃣ احتراز طالبان قدیم از دیپلماسی با طواغیت:
داعش مدعی است که طالبان در گذشته با کشورهای کفر و طواغیت منطقه پیوند دیپلماسی نداشت؛ اما در حال حاضر با چین، روسیه، قطر و ایران مذاکره می کند و دیپلماسی فعالی دارد که نشانه تحول ماهوی در جنبش طالبان است.
3️⃣ التزام به عدم بهره برداری آمریکا از خاک افغانستان در گذشته:
داعش خراسان مدعی است طالبان در گذشته با هرگونه بهره برداری آمریکایی ها و همدستان وی از خاک افغانستان مخالف بود و هرگونه تهدید در این رابطه را بر نمی تابید. اما اکنون خاک افغانستان را در اختیار آمریکایی ها و همدستان وی نهاده و این یکی از علل تغییر بنیادی طالبان به شمار می رود.
4️⃣ عدم سازگاری طالبان قدیم با شیعیان:
آنان مدعی هستند که طالبان دیروز از مخالفین و دشمنان سرسخت تشیع بود، ولی این جنبش در حال حاضر درهای جنبش خود را به روی گروهی از شیعیان باز گذاشته و تعدادی از عناصر شیعی را در صفوف خود جای داده است.
5️⃣ عدم قتل مجاهدین توسط طالبان در گذشته:
داعش خراسان می گویند که اکنون طالبان در تلاش است تا به نیابت از ایالت متحده آمریکا و همتایان غربی، عناصر موحدین که مصداق بارز آن داعش خراسان به شمار می رود را از بین ببرد. طالبان عناصر قابل توجهی از داعش خراسان را به قتل رسانده و این مسئله به خودی خود، از جمله مواردی هست که داعش خراسان به عنوان قرائن دال بر تغییرِ ماهوی در طالبان برشمرده است.
⏺علاقمندان برای مطالعه منابع این یادداشت به لینک ذیل مراجعه فرمایند⬅️↙️
yun.ir/jhxaqf
#جهان_اسلام_را_عالمانه_بشناسیم
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu