eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
347 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
📂(پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال ٢٠٢١) 🔴 درباره «ددی بلقیس» زن ِسال ۲۰۲۱ جهان اسلام و صدای مسلمانان هند ✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 💠در ادامه سلسله نوشتارهای معرفی مشاهیر جهان اسلام بر اساس لیست ٥٠٠ مسلمان تأثیرگذار در جهان (The World's Most Influential Muslims) به معرفی بانوی هشتادوشش ساله هندی می پردازیم. 💠 تأثیرگذارترین زن مسلمان در سال۲٠٢١ میلادی، Bilkis Dadi معروف به بلقیس بانو است. او در بحران اعتراض به تغییر قانون شهروندی و حذف حق ابتدایی مسلمانان این کشور در این قانون، به همراه دو زن دیگر به نامهای اسما خاتون ۹۰ ساله و بانو سروری۷۵ ساله در زیر یک چادر تحصن کرده و صدای مسلمانان مظلوم هند را به گوش جهانیان رساند. 💠 بلقیس ددی نشان داد که حتی با داشتن تنی نحیف و صدایی ضعیف، نیز می توان صدای رسا و بلند مسلمانان مظلوم هند شد و کارزار مبارزه با بی عدالتی و ریشه کن کردن ظلم را پررونق نگه داشت. 💠 ددی بلقیس(Bilkis Dadi) با مبارزات و تحصن های مسالمت آمیزش که به سرتاسرهند نیز کشیده شده، باعث کمرنگ شدن اندیشه پاکسازی قومیتی دولتی و به تعویق افتادن لایحه ضدمسلمانان حقوق شهروندی شد. دامنه مبارزات او تا جایی پیش رفت که امید میرود صدای او، بساط ناسیونالیسم هندویی و فاشیسم هندی را در هند ریشه کن کند. 💠 بلقیس بانو به شیوه گاندی، اقدام به برپایی یک اعتراض ساده درحاشیه یک بزرگراه در منطقه مسکونی خود به نام «شاهین باغ» در دهلی زد. این تحصن ساده، ولی فراگیر به زودی توانست شدت و عمق زخم مسلمانان هند را به همگان نشان دهد و این مبارزه منفی در نهایت باعث شد تا توجه مجامع بین المللی وافکار عمومی، آخرین علائم باقی مانده از پاکسازی قومیتی دولتی را مشاهده کند. ❌ شوربختانه علی رغم هیاهوی فراوان این جنبش در جهان اسلام و فضای بین الملل، هیج پژواکی از حرکت او در مجامع رسانه ای و تحلیلی ایران مخابره نشد. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3205-2021-08-30-10-03-42.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📚معرفی کتاب «تصوف وتشیع در اندونزی معاصر: همگرایی یا واگرایی» 📙 کتاب «تصوف وتشیع در اندونزی معاصر: همگرایی یا واگرایی» رساله دکتری آقای محمدجواد اسعدی است که با تتبعات گسترده میدانی پژوهشگر همراه شده است.این نوشتار به جریان شناسی تصوف وتشیع در اندونزی معاصر پرداخته و ضمن معرفی طریقت های صوفیانه در آن سامان، به تعاملات این فرقه ها و با عالمان اسلامی پرداخته است. 📖 در بخش مهمی از کتاب مولف به تاریخ تشیع و بسترهای آن در اندونزی پرداخته و با بررسی نفوذ آن در مناطق متعدد اندونزی به ادوار، جریانات ونهادهای فعال آنجا پرداخته است. 📙 عرصه های همگرایی و واگرایی تشیع وتصوف مهمترین بخش این کتاب است که مولف عرصه ها وراهبردهای همگرایی را به خوبی مورد واکاوی قرار داده است. ✍ در چکیده این اثر می خوانیم: تصوف و تشیع دو جریان مطرح و مؤثر در این کشور اندونزی به شمار می‌آیند. این دو جریان از گذشته تا حال در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی و مراکز علمی و فرهنگی کشور حضور چشم‌گیر و فعال داشته است. نقش برجسته اولیای نه‌‌گانه معروف اندونزی در ابتدای گسترش اسلام در این کشور بر کسی پوشیده نیست. آن‌ها نخستین عالمان دینی به شمار می‌آیند که با گرایش‌های عام صوفیانه و بدون انتساب به طریقت خاصی و بعضاً با گرایش‌های شیعی توانسته بودند، اسلام را در این کشور رواج دهند. برخی از اولیای نه‌گانه، شیعه و از سادات و برخی هم از اهل‌سنت‌اند. 🔹علامه حمزه فنسوری (فی1590م)، اولین صوفی اندونزیایی پیرو طریقت قادریه است که نخستین بار این طریقت را در این کشور رواج داد. پس ‌از وی، طرق دیگری از تصوف مثل نقشبندیه، قادریه نقشبندیه، تجانیه، چشتیه، شاذلیه، رفاعیه، شطاریه و غیره در این کشور رواج پیدا نموده است. 🔷 در دوران معاصر پشتوانه رسمی صوفیان سنتی، سازمان نهضت العلما به شمار می‌آید. در مقابل آن، دو حرکت اصلاحی در تصوف سنتی به وجود آمده که بسیاری از تغییرات را در اندیشه مردم این کشور ایجاد نموده است، نخست حرکت اصلاحی به رهبری سازمان محمدیه و دوم حرکت سکولار و باورهای مادی‌گرایانه است که به‌سرعت در این سرزمین رسوخ کرده و نمونه بارز آن در حال حاضر جریان اسلام لیبرال است. ♦️از طرفی دیگر نقش مسلمانان شیعی نیز که هم زمان با ورود اسلام به اندونزی به این کشور وارد شدند، آشکار می‌‌باشد. وجود اسناد و آثار مختلف و متنوع به حضور شیعیان و تشکیل حکومت‌های شیعی در گذشته در بخش‌هایی از اندونزی، هم‌چون جزایر سوماترا، آچه، پاسای و ملاکا اشاره دارد. در دوره معاصر، شیعیان در بسیاری از نقاط اندونزی حضور داشته و در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، علمی و سیاسی نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند. از آن‌جا که برخی از جریان‌های تندرو و ضد شیعی در دوران حاضر در این کشور فعالیت گسترده‌ای را آغاز نموده و در بسیاری از مؤسسات و مراکز دینی و علمی این کشور نفوذ قابل توجهی نموده‌اند، هم‌گرایی یا واگرایی میان تصوف و تشیع و به‌ویژه تعاملات سازنده بین آن دو، جهت حفظ وحدت اسلامی و نیز تقابل با جریان‌های تندرو و افراطی امری مهم و راهبردی به شمار می‌آید. نظر به درهم‌ تنیدگی جوامع شیعی و متصوفه در این کشور، پیوستگی و تعامل بین آن دو از گذشته دور تاکنون رایج بوده است. این پیوندها را می‌توان در قالب پیوندهای اعتقادی و باورهای دینی، پیوندهای عملی و سلوکی، پیوندهای اجتماعی و هم‌زیستی مطرح نمود. 🔹هم‌چنین راهکارهای مختلفی برای هم‌گرایی بین آن دو قابل طرح می‌باشد که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده است.این تحقیق بر اساس روش توصیفی و تحلیلی همراه با مطالعات و گزارش‌های میدانی که نقش اساسی را در شکل‌گیری این رساله ایفا کرده به سامان رسیده است. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/moarefi-ketab.html 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٣) 🔴 آینده پژوهی شیوه حکمرانی طالبان در دوران جدید (قسمت چهارم) ✍️به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 7️⃣ طالبان و جامعه جهانی: طالبان در دوران جدید به شدت رویکرد خود را نسبت به جامعه جهانی تغییر داده و با تمام کشورهای منطقه و جهان ارتباط برقرار خواهد کرد. طالبان هیچ گاه ارتباط خود را با آمریکا هم قطع نخواهد کرد و احتمالا فقط اسرائیل را به رسمیت نشناسد، اما تهدید و مخالفت رسمی و جدی ای هم با اسرائیل نخواهد داشت. طالبان در دوره قبل به عنوان یک تهدید برای همه جامعه بین المللی مطرح بود و به همین علت هم شکست خورد. اما اکنون طالبان مواظب است که همانند دروه قبل عمل نکند و جامعه جهانی را با خود همراه نماید. به همین علت با گروه های تروریستی دیگر ارتباط رسمی برقرار نکرده و گاه با آنها خواهد جنگید. به نظر می رسد طالبان با القاعده مشکلی نخواهد داشت و به آنان به صورت مخفیانه پناه خواهد داد، اما با داعش به صورت رسمی مبارزه خواهد کرد. طالبان در آینده خواهد کوشید تا از خاک افغانستان علیه روسیه، هند و چین اقدام تروریستی ای صورت نگیرد. 8️⃣ طالبان و شیعیان: طالبان نسبت به شیعیان مثل قبل عمل نخواهند کرد و به کشتار دست جمعی شیعیان نخواهند پرداخت، اما مثل عربستان به شیعیانی که همراهی کاملی با حکومت طالبان نداشته باشند با شدت برخورد خواهد کرد و به عنوان مخالفان امنیت ملی احکامی سنگینی را برای آنان اعمال خواهد کرد. به نظر می رسد نسبت به اعمال مذهبی شیعیان، سخت گیری سابق را نخواهد کرد اما موانعی هم برای تبلیغ شیعه در عموم برقرار خواهد کرد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️فوری 🔴 شورش لیبرالهای تونس، علیه اسلام گرایان 🔹عبیر موسی رئیس حزب مشروطه آزاد، با پذیرش حمله طرفداران حزبش به مقر اتحادیه بین المللی علمای مسلمان در تونس، خواهان انحلال فوری آن شد. او در اتهامی، این نهاد را پایگاه اندیشه تروریستی در دنیای معاصر خواند. ✔️ لازم به ذکر است اتحادیه جهانی علمای مسلمان توسط یوسف قرضاوی رهبر معنوی اخوان المسلمین، عبداللّه بن بیّه فقیه طراز اول امارات - که بعدها رسماً از این اتحادیه جدا شد - ، احمدبن حمد الخلیلی مفتی اعظم سلطنت عمان و مرحوم آیت اللّه واعظ زاده خراسانی با گرایش اسلام سیاسی و حمایت ازانتفاضه قدس و... در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است. این اتحادیه کنگره های متعددی برگزار و دفاتری فعّال در پایتخت های مهم جهان اسلام دارد. 🔹بدین ترتیب صحنه آرایش جریانات اسلامی در تونس با سه ضلع اسلام گرایان، لیبرالها و سکولارها وارد مرحله جدیدی خواهد شد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
قطعنامه سومین نشست مشورتی شورای علمای شیعه افغانستان درباره تحولات اخیر کشور بسم الله الرحمن الرحیم «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» ترجمه: به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند، پس از (بدیِ) آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن و (برای دلجویی آنها) در کارِ (جنگ) با آنها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده، که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد. چهار دهه جنگ و ناامنی کشور را برای سالیان بسیار به عقب برده و مردم را مبتلا به فقر و تنگدستیِ بی‌مانندی کرده است. یگانه راه نجات از ناامنی و فقر، دستیابی به صلح عادلانه و پایدار و تأمین امنیت است. شورای علمای شیعه افغانستان به حیث یک نهاد دینی و مردمی، همواره برای برقراری رابطۀ برادری و اخوت میان ملت مسلمان افغانستان تلاش‌های مؤثر خویش را انجام داده و امیدوار است روحیه اخوت و برادری در میان همه اتباع کشور، باعث آن گردد که به تمامی منازعات از راه گفت‌وگو و مذاکره نقطه پایان گذاشته شود. مذاکرات صلح افغانستان میان هیئت‌های دو جانب درگیر جنگ، ماه‌ها به درازا کشید اما به نتیجه‌ای نرسید. سرانجام با پادرمیانی کشورهای ذی‌دخل، امیدها برای دستیابی به صلح و ایجاد حکومت موقت به وجود آمده بود، که خارج شدن اشرف غنی از کشور سراسیمگی و بی‌نظمی را در پایتخت کشور و در مجموع پروسه صلح به وجود آورد. در وضعیتی که بی‌نظمی در کابل آغاز شده و در حال گسترش بود، نیروهای نظامی طالبان برای حفظ نظم و جلوگیری از چور و چپاول، وارد کابل شدند و نظم شهر را در کنترول خویش گرفتند. این رخداد در شرایطی اتفاق افتاد که مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم و دهه عاشورا جریان داشت. این تحولات ، تشویش‌هایی را در مورد امنیت مراسم‌ عزاداری به وجود آورده بود؛ اما نظم و امنیت به‌خوبی مدیریت شد و مراسم عاشورا باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار گردید. اجلاس مشورتی شورای علمای شیعه افغانستان از این بابت از همه دست‌اندرکاران محترم تشکر و سپاس‌گزاری می‌نماید. پس از تحولات به وجود آمده، شورای علمای شیعه برای ایجاد اعتماد و اطمینان روحی مردم و کمک به حفظ نظم و آرامش در پیوند به هر پدیده، به‌موقع اقدام نموده و از آن جمله؛ نشست خبری مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ را برگزار و پس از آن هیئت شورای علما با تعدادی از سیاسیون کشور و هیئتی از شورای رهبری طالبان، درباره حکومت همه‌شمول و نظام اسلامیِ قابل پذیرش مردم افغانستان گفت‌وگو کرده مطالبات جامعه شیعه در قبال حکومت آینده را مطرح نمود. طالبان ضمن پاسخ مثبت به مطالبات متذکره، بحث‌های نهایی را به فرصت دیگری موکول کردند. این اجلاس مشورتی دیدگاه‌ها و مواضعش را مرتبط به تحولات اخیر، اوضاع جاری کشور، تشکیل حکومت همه‌شمول و نظام اسلامیِ مورد توافق همه اقشار و جهت‌های موجود در کشور به شرح زیر اعلام می‌دارد: ۱- اجلاس مشورتی از خروج نیروهای نظامی ناتو که با خروج آخرین نظامی امریکایی در ساعت ۱۲ شب ۹ سنبله ۱۴۰۰ حضورشان در افغانستان به پایان رسید، استقبال می‌نماید. امیدوار است پس از این ملت مسلمان افغانستان به دور از سایه خارجی‌ها دست در دست همدیگر داده با روحیه اخوت و همدلی بر رنج‌های بی‌پایان دهه‌های گذشته نقطه پایان بگذارند. ۲- جان، مال و عرض مسلمانان و کرامت انسانی در شریعت اسلامی جایگاه مهمی داشته و یک دستور قرآنی است که رسول خدا(ص) نیز بر حفظ آن تأکید جدی کرده است. مسؤولان محترم امنیتی باید در حفظ آنها و مصونیت مردم و تأمین امنیت روانی آنان کوشش همه جانبه نمایند. ۳- در شرایط دشوار کنونی که مردم از فقر مفرط و ناداری رنج می‌برند، باید توجه اساسی مقامات مسؤول به حل مشکلات زندگی و معیشت مردم، آغاز فعالیت چرخه اقتصادی کشور و ایجاد زمینه کار و اشتغال باشد و برای فقرزدایی تلاش اعظمی و همه‌جانبه روی دست گرفته شود تا آلام و مصیبت‌های دامن‌گیر مردم اندکی کاهش پیدا کند. با توجه به فقر مردم و از جانب دیگر حکم فقهی شیعه در رابطه به مورد مصرف زکات از اخذ عشر و زکات از مردم تشیع صرف نظر شود. ۴- صلح تنها به زمین گذاشتن تفنگ و ختم جنگ نیست. برای صلح عادلانه و پایدار باید ذهنیت، باور، روحیه صلح‌آمیز و وحدت ملی در جامعه ایجاد و با تطبیق عدالت اجتماعی تقویت و مستحکم‌تر گردد؛ در غیر آن امکان دارد صلح پایدار نداشته باشیم. نقطه پایان گذاشتن به بیش از چهل سال منازعات در کشور ما، ایجاب می‌نماید که همدیگرپذیر باشیم، دست در دست همدیگر داده با احترام به فرهنگ دینی، رسوم و عنعنات پسندیده و شخصیت‌های مورد
احترام اقوام مختلف ساکن کشور، روحیه اخوت، صمیمیت و برادری و ذهنیت صلح‌پذیری را در جامعه نهادینه سازیم. ۵- تصمیم امارت اسلامی مبنی بر عدم تعقیب افراد به خاطر سوابق فعالیت، اظهار نظر و موضع‌گیری‌ها و جلوگیری افراد مسلح از تلاشی خانه‌ها به هر بهانه‌ای، قابل تحسین است. اما بعضاً دیده می‌شود که خلاف آن رفتارهایی صورت می‌گیرد، شاید هم این خلاف‌رفتاری‌ها از جانب افراد غیرمسؤول با سوءاستفاده از شرایط موجود باشد. لذا اجلاس مشورتی از مسؤولین محترم امنیتی و سیاسی می‌خواهد که از تلاشی خانه‌ها جداً جلوگیری نموده، این موضوع را در سراسر کشور با جدیت تعقیب نمایند تا موجب جلب اعتماد و آرامش روحی و روانی مردم گردد. ۶- دین مقدس اسلام دین اعتدال، وسطیت و میانه‌روی است و در فرهنگ و معارف اسلامی بر دوری و اجتناب از افراط و تفریط در رفتار و کردار مسلمان‌ها تأکید فراوانی شده و قرآن کریم امت مسلمان را امت وسط خوانده است. انتظار داریم این اصل مهم قرآنی در نظام اسلامی و در رفتار مقامات مسؤول مورد توجه جدی و عمیق قرار گیرد. ۷- ملت مسلمان افغانستان انتظار دارد در پی ختم جنگ، حکومت همه‌شمول و آیینه‌ی تمام‌نمای همه اقشار، اقوام و پیروان مذاهب اسلامی ساکن کشور تشکیل و در تفاهم با جناح‌های مختلف شکل گیرد. تشکیل حکومت جدید، هرچه به تأخیر بیفتد باعث بی‌اعتمادی و تشویش بیشتر مرم و مشکلات اقتصادی می‌گردد؛ لذا شرکت‌کنندگان در اجلاس مشورتی خواستار تسریع روند تشکیل حکومت همه‌شمول می‌باشد. ۸- طبیعت حکومت همه‌شمول ایجاب می‌نماید که در نهادهای حکومتی و قضایی ، در سطوح سیاسی، اداری و تخنیکی باید نخبه‌گان و شخصیت‌های علمی همه اقوام و مذاهب کشور بر اساس شایستگی و لیاقت فرصت حضور و ارائه خدمات برای شهروندان کشور را داشته باشند. ۹- اجلاس مشورتی تأکید می‌نماید مطالبه درج مذهب جعفری و قانون احوال شخصیه اهل تشیع در قانون اساسی و همچنین در تشکیل حکومت همه‌شمول و فراگیر حضور همه اقوام از موارد اصولی و غیرقابل انعطاف بوده و بنیاد اساسی برای ثبات و استحکام نظام اسلامی در کشور است. ۱۰- ما اشتراک‌کنندگان اجلاس از فیصله شورای علمای شیعه افغانستان در مورد مؤلفه‌های نظام اسلامی قابل قبول برای همه شهروندان کشور، حمایت می‌کنیم؛ که طی مکتوب مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۸ با جوانب ذی‌دخل مذاکرات از جمله طالبان شریک ساخته شده بود و یک بار دیگر در بیانیه نشست خبری مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ تأکید کرده است. ۱۱- حمایت از حقوق زنان در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی، مطابق احکام شریعت اسلامی صورت گیرد. ۱۲- مطابق وعده تحریک اسلامی طالبان, حکومت همه شمول و نظام اسلامی قابل پذیرش همه مردم در تفاهم با جهت های مختلف کشور به وجود خواهد امد. بنا براین اجلاس مشورتی خواستار آن است که شورای علمای شیعه افغانستان در همه تصامیم مهم کشوری شرکت داشته باشد. ۱۳- شرکت‌کنندگان اجلاس مشورتی تأکید می‌نمایند که در آینده نباید از خاک افغانستان هیچ کشور همسایه یا غیرهمسایه ما متضرر گردند و متقابلاً انتظار داریم سایر کشورها نیز حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال افغانستان را احترام نمایند؛ تا همزیستی مسالمت‌آمیز، حسن همجواری، مناسبات نیک و کمک‌کننده به صلح جهانی داشته باشیم. ۱۴- شرکت‌کنندگان اجلاس از شورای علمای شیعه افغانستان می‌خواهد که به حیث نهاد دینی و مستقل جامعه تشیع افغانستان مذاکرات را با طالبان، با در نظر داشت مفاد این قطعنامه تا نهایی ساختن گفت‌وگوها و رسیدن به نتیجه مورد قبول هر دو جانب و اتخاذ تصمیم مشترک ادامه دهد. ضمن تشکر از تمامی جریان‌هایی که تاکنون در این عرصه فعال بوده‌اند از آنان می‌خواهد؛ با شورای علمای شیعه افغانستان همکار شوند. - والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته. سومین نشست مشورتی شورای علمای شیعه افغانستان ۱۴۰۰/۶/۱۶ ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💠مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه های علمیه) به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🔵 نشست علمی مجازی «طالبان و داعش: اشتراکات و افتراقات» 🔰 با حضور: 🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی 🔹بررسی تطبیقی زمینه های ظهور و افول طالبان و داعش 🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان 🔹اشتراکات و افتراقات فکری و عقیدتی طالبان و داعش 🎤 جناب آقای دکتر یاسر قزوینی 🔹اشتراکات و افتراقات سیاسی (فلسفه سیاسی) طالبان و داعش 🔰 دبیر علمی نشست: 🎤 حجت الاسلام و المسلمین حمید الله رفیعی ⏰زمان: پنج شنبه 18 شهریور 1400 ساعت 11 الی 13 📺 پخش زنده از طریق آپارات، اینستاگرام و سایت پاسخ تی وی از طریق لینک‌های زیر: ►pasokh.tvaparat.com/pasokhtv/liveinstagram.com/pasokhtv ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
واکنش شورای علمای شیعه افغانستان نسبت به اعلام وزرای کابینه طالبان بسم الله الرحمن الرحیم و اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا (اسرا، ۳۴) در پی تحولات اخیر، تسلط و تصرف تحریک اسلامی طالبان بر پایتخت و ولایات کشور بر اساس وعده‌های طالبان به ملت افغانستان و جامعه جهانی، مبنی بر ایجاد حکومت همه‌شمول و آینه‌ی تمام‌نمای همه اقوام، اقشار و پیروان مذاهب اسلامی موجود در کشور و همچنین ایجاد نظام اسلامی مورد پذیرش مردم افغانستان، اعلام سرپرست وزرا بدون شمولیت اشخاص شایسته از همه اقوام مختلف افغانستان، به خصوص جامعه تشیع، خلاف انتظار بود. شورای علمای شیعه افغانستان کابینه غیرهمه‌شمول اعلام‌شده از سوی تحریک اسلامی طالبان را به صلاح و منفعت کشور ندانسته، غیرعادلانه تلقی می‌نماید که موجب بروز مشکلاتی برای جامعه و کشور خواهد شد. بنابراین شورای علمای شیعه افغانستان به تحریک اسلامی طالبان یاد اوری می‌نماید که برای تحقق وعده‌های خویش و در جهت همه‌شمول ساختن کابینه سرپرست، اقدام و زمینه‌های مثبت را برای همیاری، اخوت، برادری، همکاری و مساعی مشترک جهت حل مشکلات موجود در کشور به وجود آورد. شورای علمای شیعه افغانستان ۱۴۰۰/۶/۱۷ برابر با ۱۴۴۳/۲/۱ ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٤) 🔴ایران، طالبان و احمد مسعود ✍به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹 طالبان در کمتر از ده روز از قندهار در جنوب افغانستان به کابل رسید. هیچ گروه و حزبی در این حرکت مقابل طالبان نایستاد و پایتخت با پنج میلیون جمعیت در کمتر از دو ساعت به تصرف طالبان درآمد. 🔹اکنون تنها فردی که در مقابل طالبان ایستاده است، احمد مسعود در دره پنجشیر است. لذا بسیاری از افراد در دوگانه حق طلبی و مصلحت اندیشی متحیر مانده اند که کدام طرف را ترجیح دهند. در همین راستا نکات ذیل تقدیم می گردد: 1⃣ ایران در دوران گذشته، از طالبان زخم های فراوانی خورده است. لذا هیچ کس در ایران علاقه ای به سرکار آمدن طالبان ندارد، اما باید بدانیم که در دوره جدید برخی رفتارهای طالبان تغییر کرده است. قطعا این تغییر رفتار، تاکتیکی است ولی نمی توان آن را نادیده گرفت. باید بر این تاکتیک تأکید کرد و مطالبات مردم افغانستان را از این روزنه پیگیری کرد و به یک روش تبدیل کرد. 2⃣ حق طلبی ایران اقتضا می کند به احمد مسعود کمک کند، اما این سوال مطرح است که آیا از پنجشیر به سلامت بیرون می آید؟ آیا این حق طلبی باعث هرج و مرج بیشتر در افغانستان نمی شود؟ آیا آمریکا برای ایران نقشه نکشیده است؟ فضا غبارآلود است و بیم فتنه های فراوان می رود. لذا عقل حکم می کند تا احتیاط را شیوه رفتار خود کند. 3⃣ آمریکا بیست سال با آن همه امکانات و تجهیزات نتوانست کنترل افغانستان را به دست آورد، اگرچه همراهان متعددی هم داشت. بنابراین در این موقعیت حساس کنونی، ورود نظامی به افغانستان و کمک به احمد مسعود به هیچ وجه عاقلانه نیست، اما کمک های انسان دوستانه هم نباید فراموش شود. هم به مردم پنجشیر و هم به فوج آوارگان لب مرز. امروز موکب های حسینی نباید مرزهای شرق ایران را تنها بگذارند. حسین اکنون آنجا ایستاده است. 4⃣ رفتار مردم افغانستان در مقابل طالبان نشان می دهد مردم افغانستان از جنگ خسته اند و تاب ایستادن در مقابل اسلام طالبانی با روحیه پشتونوالی را ندارند، لذا به نظر می رسد ورود ایران به جنگ در افغانستان و کمک به احمد مسعود، حتی به مصلحت مردم افغانستان نیست. 5⃣ به نظر می رسد میدان مبارزه در افغانستان تغییر کرده و به جای مبارزه مسلحانه، باید به صورت فرهنگی و سیاسی وارد شد. مثل محکومیت حمله طالبان به پنجشیر از سوی وزارت خارجه ایران یا بیانیه های شورای علمای شیعه افغانستان. 6⃣ورود ما به جنگ در افغانستان هیچ توجیه بین المللی و قانونی ندارد. لذا همه کسانی که امروزه از احمد مسعود حمایت می کنند، قطعا با ورود ایران برای کمک به وی، به عنوان دخالت خارجی از آن یاد کرده و هجمه سنگین تبلیغات رسانه ای را علیه ایران به راه خواهند انداخت. 7⃣باید رسانه ها این مطلب را به وضوح برای مردم توضیح دهند که ما نگران مردم افغانستان هستیم و از بسیاری از عملکردهای طالبان بیزاریم، اما باید در هر حال از جنگ پرهیز کنیم و راه‌های دیگر را دنبال کنیم. 8⃣به همین دلیل در دوگانه حق طلبی و مصلحت اندیشی، باید از ورود به جنگی ناخواسته در افغانستان پرهیز کرد و از راه های قانونی و سیاسی و رسانه ای کار را پیگیری نمود. 9⃣ در پایان از هر دو طرف دعوا تقاضا داریم اسلحه ها را به زمین گذاشته و به یکدیگر یک فرصت جدید برای تفکر و اصلاح بدهند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🔺درس گفتار مجازی «اسلام طالبانی» 🎙ارائه: استاد مهدی فرمانیان، معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب ✔️در موضوعاتی همچون: 🔸ریشه شناسی و ایدئولوژی اسلام طالبانی 🔸طالبان، القاعده و داعش 🔸طالبان دیروز، طالبان امروز 🕔 روزهای ۲۰، ۲۱و۲۲ شهریور، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در اسکای روم 🖌ثبت نام با ارسال نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات و شماره همراه به ۰۹۳۳۲۷۷۵۲۵۰ در واتساپ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad