eitaa logo
میزان العلم
112 دنبال‌کننده
192 عکس
149 ویدیو
3 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدمت فرهیختگان معزز ان شاءالله برداشت‌های کاربردی و زمینه ساز تمدن پیشرفته اسلامی از ثقلین (کتاب الله و احادیث رسول الله و عترت طاهرین) با شما بزرگواران به اشتراک گذاشته خواهد شد. ارتباط با ادمین @myzan_124
مشاهده در ایتا
دانلود
اعمال شب عید فطر🌙
هدایت شده از بسلام آمنين
۲۲ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم برج های آسمان ستیز و نابودی استهلال! برخلاف بشر مدرن که اطلاعات بسیار بسیار اندک و نادرستی از آسمان دارد، خداوند متعال مکرر در مکرر به توصیف آن پرداخته است. حضرت باری تعالی در کتاب هدایت انسان ۱۹٠ بار از سخن گفته، ۱۲۹ بار از ، ۲۷ بار را برای ما توصیف نموده و ۳۳ مرتبه را. حضرات معصومین علیهم السلام هم به عنوان معلمان حقیقی قرآن و هدایت، اهتمام فراوانی در افزایش معرفت بشر در این زمینه داشته اند. مرحوم رحمه الله علیه، ده جلد از موسوعه گرانقدر بحارالانوار را به آیات و روایات این زمینه اختصاص داده و نام را بر آن نهاده اند. اما سوگمندانه از آن همه دعوت خداوند به تفکر و شناخت سقف مرفوع (۳۲ انبیاء/٥ طور)، تنها شنیدن یک اصطلاح برایمان مانده: ! آنهم سالی یکبار در آغاز و پایان ماه رمضان. اینکه چرا از تمامی آن گنجینه های قرآنی انسان ساز، یا به تعبیر امام باقر علیه السلام از آن معارف(کافی ج۱ص۲۲۲)، به اندازه نَمی ناچیز(استهلال) سهم ما شده و محل اهتمام زندگی دینی ما، به مبانی استنباط باز می گردد و دانش اصول فقه. اساس ارتباط و فهم دینی ما در این دانش، بر مبنای توجه و تمرکز بر الهی است، در حالی که هزاران آیه و روایت آسمان و زمین، نه امر الهی اند نه در زمره نواهی و خطوط قرمز خداوند طبقه بندی می شوند. این رادارِ ناقصْ بین ما در منطق فهم دین باعث می شود که آیات و روایات مذکور به عنوان مجموعه توصیفی عظیم الشان الهی، در رصد نگاه فقیه و تفقه نیاید ( آیه ۱۲۲توبه ). بدتر اینکه در نگاه اصولی موجود، توجه به صدها آیه و هزاران روایت تشریح کننده سماوات و ارتباطی که با هدایت انسان دارند را، شاید بتوان به زحمت در زمره طبقه بندی کرد. در تعریف مستحبات هم می گویند: اموری که اگر باشد مفید است و اگر هم نباشد مشکلی پیش نمی آید. بدیهی است که با چنین نگاه حداقلی به هزاران آیه و روایت کتاب هدایت، تنها یک کلمه برایمان می ماند: استهلال. اما مصیبت به اینجا ختم نمی شود. از آنجا که رسم ساختارهای ضدعلمی دوران مدرن در ایجاد محرومیت های ساختاری است، همین استهلال هم به صورت بسیار انجام می شود و قریب به اتفاق مردم از آن محرومند. چرا که نه علمی در این زمینه دارند نه زیرساخت هایش را. علمش را ندارند چرا که اساسا رادار تفقه ما این دسته از آیات و روایات را رصد نمی کند و طبیعتا کار به آموزش مردمی هم نمی رسد. در باب زیرساخت های رصد، استهلال و آسمان شناسی غیرمتمرکز هم می توان به مدل معماری اشاره کرد. یکی از دهها مضرات سازی، محروم کردن انسان از تعمق و نظر دقیق در آسمان است( آیه ۱٠۱ یونس). و از دهها فایده ساخت این است که می توان پشت بام هر خانه را به برای تفکر در خلقت، و شناخت خالق هستی از راه آسمان تبدیل کرد. امر بلند مرتبه ای که خداوند متعال آن را از اوصاف می داند ( آیه۱۹۱ آل عمران). مطالعه تکمیلی: معماری و هدایت @besalamen_amenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَ كَانُوا يَعْتَدُونَ 💥 (آل‌عمران : ۱١٢)
🎊 رسانه‌های فلسطینی، شادی امشب کودکان فلسطینی را این‌گونه به تصویر کشیدند ﴿وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ﴾ 📳 @israel666
*در پیروزیها باید تسبیح خدا و استغفار کرد* مقام معظم رهبری ( ادام الله ظله العالی): به نظر من این دوگانه‌ها[در مواجهه با حوادث] سؤالات [مهم] است؛ ما از خودمان باید سؤال کنیم که در این دوگانه‌ها چه جوری باید عمل کنیم. البتّه پاسخ‌ دادنِ زبانی به اینها آسان است امّا پاسخ‌ دادن عملی و ملتزم شدن، به این آسانی نیست. به نظر من پاسخ اینها در منابع اسلامی ما روشن است. [مثلاً] در مواجهه‌ی با پیروزی‌ها قرآن به ما درس میدهد: اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ، وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا، فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ وَ استَغفِرهُ اِنَّه کانَ تَوّابًا؛(۱) نمیگوید خوشحالی کن، مثلاً برو وسط میدان شعار بده؛ فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک؛ [میگوید] برو تسبیح کن؛ این مربوط به تو نیست، مربوط به خدا است؛ استغفار کن. در خلال این حرکت ممکن است یک غفلتی از تو سر زده باشد، از خدای متعال طلب مغفرت کن؛ در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار غرور نشدن، و از خدا دانستن که «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمىٰ».(۲) این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست]؛ «فَحَقُّ لَکَ اَن لا یَغتَرَّ بِکَ الصِّدّیقون»؛(۳) در دعای صحیفه‌ی سجّادیّه [آمده] که صدّیقون هم نبایستی اغترار پیدا کنند به تو که بگویند «ما که دیگر با خدا وضعمان روشن است و ...»؛ نخیر، خدای متعال با صدّیقون هم رودربایستی ندارد؛ [اگر] یک وقت خطائی بکنند، ضربه را خواهند خورد. کاری که انجام میگیرد، کار خوبی را که انجام گرفته، از خودمان ندانیم، از خدا بدانیم. واقع قضیّه هم همین است.۱۳۹۷/۱۲/۲۳ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
🌟تا اجل نرسه نمیمیری و روزیِ شخص دیگری به تو نمیرسه🌟 🔶 امیرالمؤمنین علیه السلام: أَمّا بَعدُ فَإِنَّکَ لَستَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ وَ لَا مَرزُوقٍ مَا لَيسَ لَكَ وَ اعلَم بِأَنّ الدّهرَ يَومَانِ يَومٌ لَكَ وَ يَومٌ عَلَيكَ وَ أَنّ الدّنيَا دَارُ دُوَلٍ فَمَا كَانَ مِنهَا لَكَ أَتَاكَ عَلَي ضَعفِكَ وَ مَا كَانَ مِنهَا عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوّتِكَ تو بر مرگ خود پيشى نمى گيرى، و آنچه برای تو نیست روزى تو نمیشود (اختيار مرگت دست تو نيست، و آنچه نبايد به تو برسد نمى توان به دست آورى) و بدان روزگار دو روز است: روزى به سود و روزى به زيان تو است، و دنيا سراى گردش خوشيهائى است كه دست به دست مى گردد (هر كس نوبتى دارد) پس آنچه از دنيا به سود تو است به تو مى رسد هر چند ناتوان باشى ( وديگران جلو آن را بگيرند) و آنچه از آن به زيان تو است (هر چند تونا باشى) بزور و توانائيت نمى توانى از آن جلوگيرى (چنانكه در قرآن كريم س ۱۰ ى ۱۰۷ مى فرمايد: و ان يمسسك الله بضر فلاكاشف له الا هو، و ان يردك بخير فلاراد لفضله يصيب به من يشاء من عباده و هو الغفور الرحيم يعنى و اگر خدا زيانى رساند جز او كسى آن را جلو نمى گيرد، و اگر براى تو خير و نيكوئى خواهد فضل و بخشش او را كسى مانع نمى تواند شد، مى رساند آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد و او آمرزنده مهربان است). 🔷نامه 72 نهج البلاغه به ترجمه و شرح فیض الاسلام میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
🌟ماجرای طبابت امام رضا علیه السلام در منطقه "رباط"سعد" خراسان🌟 قافله ای از خراسان به جانب کرمان بیرون آمد. دزدان راه را بر ایشان بستند و مردی از ایشان را که فکر می‌کردند اموال زیادی دارد، گرفتند و مدتی نزد خود نگه داشتند و او را شکنجه می‌کردند برای اینکه آن مرد خود را بواسطه دادن پول از دست اینان خلاص کند. از جمله او را در جایی پر از برف گذاشتند و [دست و پایش را] بستند و دهنش را از برف پر کردند. همسر یکی از دزدان، دلش به حال او سوخت و او را آزاد کرد و آن مرد فرار کرد. اما دهان و زبانش فاسد شد به طوری که قدرت بر سخن گفتن نداشت. آمد به خراسان و شنید که امام رضا علیه السلام در نیشابور است. در خواب دید گویا کسی به او می‌گوید: پسر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم وارد خراسان شده؛ درباره مریضی ات از امام سوال کن، چه بسا به تو دوایی سود بخش تعلیم کند. آن مرد گوید: در خواب دیدم که گویا نزد آن حضرت رفتم و از آنچه بر سر من آمده بود شکایت کردم و مریضی خود گفتم. حضرت به من فرمود: زیره و سعتر (آویشن) و نمک را با هم بکوب و دوبار یا سه بار در دهان بگیر که عافیت می‌یابی. پس آن مرد از خواب بیدار شد و فکر نکرد در آن خوابی که دیده بود و اعتنا به خوابش نکرد تا اینکه به دروازه نیشابور رسید. به او گفتند: امام رضا علیه السلام از نیشابور کوچ کرده و در منطقه "رباط سعد" است. در خاطرش افتاد که نزد آن حضرت رود و حکایت خود را به آن جناب بگوید شاید حضرت به او دوایی تعلیم کند که نفع بخشد. به رباط سعد آمد و بر آن حضرت داخل شد گفت: ای پسر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم! قصه من چنین و چنان است و دهان و زبانم تباه شده و حرف نمی توانم بزنم مگر به سختی. مرا دوایی تعلیم فرما که از آن سود ببرم. امام رضا علیه السلام فرمود: آیا تو را تعلیم نکردم؟ برو و آنچه در خواب به تو گفتم، همان را انجام بده. آن مرد گفت: یابن رسول اللّه! اگر صلاح میدانید یک بار دیگر بگویید. فرمود: کمی زیره و سعتر (آویشن) و نمک و را با هم بکوب و دو یا سه بار در دهان بگیر که به زودی عافیت می‌یابی. آن مرد گفت: آنچه را حضرت فرموده بود، انجام دادم و عافیت یافتم. ثعالبی گفت: از صفوانی شنیدم که می‌گفت من آن مرد را دیدم و این حکایت را از او شنیدم. منبع: بحارالانوار ج 49 ص 124 منتهی الآمال ج 2 ص 332 میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
هدایت شده از محمدمهدی قاسمی
🔺پنهان کاری تخریب بقیع توسط پدر هویدای بهایی ▪️حبیب الله هویدا ژنرال کنسول ایران در شام، (پدر امیر عباس هویدا نخست وزیر پهلوی)با ارسال نامه‌ای به وزارت امور خارجه نوشت: سقوط مدینه(و تخریب قبور) توسط وهابی‌‌ها، شایعه‌ای بود که دولت فرانسه با خبرگزاری «هاواس» وابسته به خودش راه انداخته بود، وی نوشت که حکومت فرانسه جراید بیروت را مجبور به چاپ این خبر کرد، اول اینکه خواستند اثرات اطلاعیه دولت ایران را در این منطقه، با تلقین این موضوع که با سقوط مدینه کار از کار گذشته است، خنثی کنند، چراکه این اطلاعیه موجب هیجان مردم شام شده بود و دیگر اینکه دولت فرانسه می‌خواست توان وهابی‌ها را به رخ بکشد و از این طریق آنان را ممنون خود کند چراکه اینک تعدادی از وهابی‌‌ها را برای نگهبانی از راه شام تا بغداد اجیر کرده است و سوم اینکه دولت فرانسه نسبت به شریف حسین کینه دارد و او و پسرانش را عامل شورش دروزی‌ها می‌داند؛ طایفه‌ای که هم اینک در حال جنگ با سربازان فرانسوی هستند 📚(روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج5، ص317). ✍🏻م.م.ق 🌱کانال آثار محمدمهدی قاسمی https://eitaa.com/joinchat/1563558641C16d10abe80