عرفان و تصوف در گستره روايات.PDF
180.8K
🗞مقاله «عرفان وتصوّف درگستره روايات»
📝حجتالاسلام #علی_امينينژاد
نشریه معارف عقلي (موسسه امام)، شماره 8 (عرفان اسلامی)
__________
#تصوف #معنویت #عرفان #مقاله
۶۳۱ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
my_files_pdf_pdf_ketab_tohid-۱.pdf
3.13M
📚(بر اساس نظر برخی از اساتید این مناظره جز تخصصی ترین مناظرات قلمی تاریخ تشیع است)
❇️مکاتبات فلسفی و عرفانی
مجموعهای است از ۱۴ نامه در شرح و تحلیل دو بیت شعر از "عطار نیشابوری" آنجا که میگوید:
دائـــماً او پادشاه مـــطلق است•• در کـمـال عزّ خود مستغـرق است
او بسر ناید زخود آنجا که اوست•• کی رسد عقل وجود آنجا که اوست
نیمی از نامهها از حکیم غروی اصفهانی و نیمی دیگر از عارف معروف سیداحمد کربلایی است که دیدگاه یکدیگر را به نقد و بررسی نشستهاند.
🌱 حاصل آن مناظرات علمی این اثر جاوید گشته است.
(جز صفحه ابتدایی کیفیت پی دی اف عالی)
______
#تصوف #معنویت #عرفان #مناظره #کتاب
۶۳۲ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
مصاحبه_دکتر_دینانی_با_فصلنامه_روشنا.pdf
1.48M
📄مصاحبه دکتر دینانی با روشنا
#عرفان ؛ اوج تعقل است
🔺 دکتر طالب زاده: کتاب «پرسش از هستی» حدود ۵۰ عنوان از اندیشه های دوران مدرن را نقد می کند
🔺 آیت الله محقق داماد: دینانی، فیلسوفی است که به معقولات با نگاه ثانی می نگرد
🔺 دکتر محمدجواد اسماعیلی: «از محسوس تا معقول» کتابی جامع در موضوعات فلسفه است.
🔺شمس الملوک مصطفوی: کتاب «من و جزمن» از مسائل فلسفه غرب غافل نبوده است.
🔺 شهین اعوانی: دکتر دینانی در مسائل فلسفی، بسیار بروز است
🔺 مجید حمید زاده: اختیار و آزادی از مهمترین مسائل کتاب «اختیار در ضرورت هستی» است.
🔺 حجتالاسلام خسروپناه: دینانی، فیلسوف پرسشگر به معنای واقعی است.
___________
#معنویت #عرفان #کتاب #دینانی
۶۳۳ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
1.mp3
24.66M
کم حجم
🎧صوت برنامه تلویزیونی گستره شریعت
موضوع :معنویت، عرفان و جامعه
1⃣قسمت اول
اساتید: دکتر قاسم پورحسن، دکتر سید یحیی یثربی، منوچهر صدوقی سها، دکتر عبدالرضا مظاهری
__
#تصوف #معنویت #عرفان #مناظره
۶۳۴ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
2.mp3
24.94M
🎧صوت برنامه تلویزیونی گستره شریعت
موضوع :معنویت، عرفان و جامعه
2⃣قسمت دوم
اساتید: دکتر قاسم پورحسن، دکتر سید یحیی یثربی، منوچهر صدوقی سها، دکتر عبدالرضا مظاهری
__
#تصوف #معنویت #عرفان #مناظره
۶۳۵ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
سلام
روز بخیر
بنا به درخواست یکی از اعضایِ اهل علمِ کانال نبرد اندیشهها، جهت جلوگیری از سردرگمی مخاطب برای گوش دادن و یا مطالعه صوتها و پوشهها، از این پس عدد هر فایل در پانوشتِ مربوطه درج میشه.
مطمئنم که نزد شما اهل علم گرامی پیشنهادات و روشهای بهتری برای اداره کانال وجود داره🍎
ادمین
@Henaras_of_132
چرا دینانی فیلسوف نیست؟ / میرتاج الدین و فقدان "دستگاه فکریِ منسجم فلسفی" در اندیشه های دینانی - خبرآنلاین
https://www.khabaronline.ir/news/1996485/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%B3%D9%88%D9%81-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B3%D8%AC%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1?utm_source=com.google.android.googlequicksearchbox&utm_medium=referral&utm_campaign=com.google.android.googlequicksearchbox&utm_referrer=com.google.android.googlequicksearchbox
4_5976779178039580609.mp3
10.97M
💰۱۰ مگابایت
🌿تمایز فلسفه و کلام به چیست؟
آیا روح روش کلام متفاوت با فلسفه است؟
🌿آیا متکلم از عقاید از پیش تعیین شده دفاع می کند؟
آیا فیلسوف در هر حوزه ای باید با روش فلسفی تحقیق کند؟
🌿آیا فیلسوف می تواند متکلم هم باشد؟
🌿آیا فیلسوف حق ندارد وارد بحث کلامی شود؟
🎙 استاد محمد فنائی اشکوری
_____
#تصوف #معنویت #عرفان #مناظره
۶۳۷ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
chaharsoo2.mp3
28.28M
🎧بشنوید
گفتگو با استاد رضا غلامی برنامه اینترنتی چهار سو
_____________
🤌آیا علوم انسانی اسلامی به معنای حذف تعلیم علوم انسانی غربی و کنار گذاشتن آن است؟
✅و نکاتی در نقد مخالفین فلسفه و عرفان
_____
#علوم_انسانی #حوزه #دانشگاه
۶۳۸ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
⚡️نگاه واقعبینانه به تصوف
درباره فتوای آیت الله مکارم شیرازی و نوری همدانی درباره فیلم شمس تبریزی
✍مهدی مسائلی
انتشار خبر تحریم ساخت فیلم شمس تبریزی توسط دو تن از مراجع تقلید قم مباحثهها و موضعگیریهای فراوانی را به دنبال داشته است. این موضوع بهانهای شد که بنده نیز چند نکتهای را درباره تعامل با تصوف بیان کنم. بعضی از این نکات را پیش از این در یادداشتهایم بیان کرده بودم.
۱. بخواهیم یا نخواهیم تصوف نمایندهای از عرفان اسلام در برابر سایر عرفانهاست، همانگونه که فلسفه اسلامی هماورد فلسفه الحادی و مادی است. در سفری که چندی پیش به کشمیر داشتم نقش عرفان و اهلطریقت را در اسلام آوردن مردم این منطقه از هند بسیار پررنگتر از شمشیر اهلشریعت دیدم. مردم کشمیر اسلام خود را مدیون عارفِ اهلطریقت میر سید علی همدانی میدانند که با جمعی از مریدان به این منطقه مهاجرت میکند و نمونهای از عرفان اسلامی را عرضه میدارد که توانست عرفانِ قوی هندوها را کنار بزند.
۲. تصوف نام یک مرام و جماعت واحد نیست. در تصوف نیز شاید به اندازه خودِ اسلام، فرقه و طریقت وجود دارد. همانگونه که داعش را نباید نمایشگر شریعت اسلام دانست، عقاید و رفتارهای بعضی از فرق تصوف را نباید به همه آنها نسبت داد. فرقههای گوناگون تصوف در پایبندی به شریعتی و سیر و سلوک عرفانی بسیار با هم متفاوت هستند.
۳. یکی از خطاهایی که در مقابله با تصوف صورت میگیرد خِلطِ تصوفِ فرقهای و تصوفِ غیر فرقهای و یکسان انگاری آنهاست.
تصوف فرقهای مسلمانان را از بدنه امت اسلامی جدا میکند، مکان عبادی و آداب دینی آنها را به مرور تغییر میدهد و خانقاه، تکیه یا زاویه را جایگزین مسجد میکند. تصوف فرقهای به اندازه اقطابش مسلمانان را به گروههای فراوان تقسیم میکند و تازه در هر زمان نیز به تعداد شیوخ مدعی رهبری هر فرقه، انشعابهای جدید در آنها ادامه دارد.
ولی تصوف غیر فرقهای اینگونه نیست و همان مسیری را میرود که باقی امت اسلامی به دنبال آن میروند و قصد تقسیمبندی و تفرقه میان امت اسلامی را ندارد.
البته میتوان ایراداتی در زمینه عرفان و سیرسلوک به آن داشت و آن را نقد کرد؛ منتها نباید با همان روشی که با تصوف فرقهای برخورد میشود با تصوف غیرفرقهای تعامل کرد.
از این گذشته نباید هرکسی را که گزاره عرفانی مشترکی با تصوف غیرفرقهای دارد، به عنوانِ صوفی معرفی کرد و در ادامه چالش برخورد با تصوف فرقهای را درباره آن مطرح کرد.
متاسفانه این همان روشی است که بعضی به وسیله آن بزرگان علمای شیعه همچون امام خمینی را به تصوف منتسب میکنند.
۴.ایجاد فضای دو قطبی میان علمای شیعه و صوفیان نه تنها جلوی نفوذ تصوف فرقهای را نمیگیرد، بلکه با برانگیختن تعصبات و لجاجتها، افرادِ تحت تأثیر تصوف را به سمت فرقهای شدن و جداسازی بیشتر از جامعه شیعه سوق میدهد.
حتی اگر کلیت آموزه عرفان حاکم بر تمامی فرقههای آن را یک انحراف بدانیم، باید به نقد و اصلاح آن بپردازیم و نه نفی کلی آن.
۵. آنچه معمولا درباره انحرافات تصوف فرقهای مورد توجه قرار میگیرد در جامعه شیعه نیز به صورتهای دیگری وجود دارد بلکه هر روز درحال گسترش بیشتر است. با این تفاوت که نگاه مذهبی مانع موضعگیری در مقابل آنهاست.
مثلاً اگر صوفیان با ذکر خداوند به شور رسیده و حرکات موزون و رقص سماع دارند، بعضی از شیعیان نیز با ذکر امام حسین(ع) به شور رسیده و رفتارهایشان بسیار شبیه رقص سماع صوفیان است.
اگر ذکرِ خداوند به صوفیان این قدرت و جسارت را میدهد که کارهای خارقالعاده انجام دهند و مثلاً نیزه و اجسام برنده در تن فرو کرده و با آتش بازی کنند، ذکر امام حسین(ع) نیز به بعضی از شیعیان این قدرت و جسارت را میدهد که قمه بر سر بکوبند، تیغ بر پشت زنند و در آتش بدوند.
اگر صوفیان از مسجد اعراض کرده و مکانهای متفاوتی با عنوان خانقاه برای ذکر برپا کنند، شیعیان نیز مکانهایی با عنوان حسینیه، فاطمیه، مهدیه، زینبیه و... به پا کردهاند.
اگر قطبها و سرذاکرهای صوفیان جای علما گرفتهاند و آنها را عالمگریز کردهاند، مداحان نیز مُراد بعضی از جوانان شیعه شدهاند و حتی به جای علما در جایگاه حکم و فتوا نشستهاند.
اگر در میان صوفیان باطن گرایی بر تقیّد به ظواهر شریعت برتری مییابد و گناهان مریدان به آسانی بخشیده میشود، همین وضع در میان بعضی از جامعه هیأتی نیز وجود دارد.
در چنین شرایطی اصلاح مرام تشیع و نمایش چهره اصیل آن، ضرورت و اولویتی بیش از در افتادن با انحرافات تصوف دارد.
_
#علوم_انسانی #حوزه #دانشگاه
۶۳۹ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA