4_5976779178039580609.mp3
10.97M
💰۱۰ مگابایت
🌿تمایز فلسفه و کلام به چیست؟
آیا روح روش کلام متفاوت با فلسفه است؟
🌿آیا متکلم از عقاید از پیش تعیین شده دفاع می کند؟
آیا فیلسوف در هر حوزه ای باید با روش فلسفی تحقیق کند؟
🌿آیا فیلسوف می تواند متکلم هم باشد؟
🌿آیا فیلسوف حق ندارد وارد بحث کلامی شود؟
🎙 استاد محمد فنائی اشکوری
_____
#تصوف #معنویت #عرفان #مناظره
۶۳۷ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
chaharsoo2.mp3
28.28M
🎧بشنوید
گفتگو با استاد رضا غلامی برنامه اینترنتی چهار سو
_____________
🤌آیا علوم انسانی اسلامی به معنای حذف تعلیم علوم انسانی غربی و کنار گذاشتن آن است؟
✅و نکاتی در نقد مخالفین فلسفه و عرفان
_____
#علوم_انسانی #حوزه #دانشگاه
۶۳۸ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
⚡️نگاه واقعبینانه به تصوف
درباره فتوای آیت الله مکارم شیرازی و نوری همدانی درباره فیلم شمس تبریزی
✍مهدی مسائلی
انتشار خبر تحریم ساخت فیلم شمس تبریزی توسط دو تن از مراجع تقلید قم مباحثهها و موضعگیریهای فراوانی را به دنبال داشته است. این موضوع بهانهای شد که بنده نیز چند نکتهای را درباره تعامل با تصوف بیان کنم. بعضی از این نکات را پیش از این در یادداشتهایم بیان کرده بودم.
۱. بخواهیم یا نخواهیم تصوف نمایندهای از عرفان اسلام در برابر سایر عرفانهاست، همانگونه که فلسفه اسلامی هماورد فلسفه الحادی و مادی است. در سفری که چندی پیش به کشمیر داشتم نقش عرفان و اهلطریقت را در اسلام آوردن مردم این منطقه از هند بسیار پررنگتر از شمشیر اهلشریعت دیدم. مردم کشمیر اسلام خود را مدیون عارفِ اهلطریقت میر سید علی همدانی میدانند که با جمعی از مریدان به این منطقه مهاجرت میکند و نمونهای از عرفان اسلامی را عرضه میدارد که توانست عرفانِ قوی هندوها را کنار بزند.
۲. تصوف نام یک مرام و جماعت واحد نیست. در تصوف نیز شاید به اندازه خودِ اسلام، فرقه و طریقت وجود دارد. همانگونه که داعش را نباید نمایشگر شریعت اسلام دانست، عقاید و رفتارهای بعضی از فرق تصوف را نباید به همه آنها نسبت داد. فرقههای گوناگون تصوف در پایبندی به شریعتی و سیر و سلوک عرفانی بسیار با هم متفاوت هستند.
۳. یکی از خطاهایی که در مقابله با تصوف صورت میگیرد خِلطِ تصوفِ فرقهای و تصوفِ غیر فرقهای و یکسان انگاری آنهاست.
تصوف فرقهای مسلمانان را از بدنه امت اسلامی جدا میکند، مکان عبادی و آداب دینی آنها را به مرور تغییر میدهد و خانقاه، تکیه یا زاویه را جایگزین مسجد میکند. تصوف فرقهای به اندازه اقطابش مسلمانان را به گروههای فراوان تقسیم میکند و تازه در هر زمان نیز به تعداد شیوخ مدعی رهبری هر فرقه، انشعابهای جدید در آنها ادامه دارد.
ولی تصوف غیر فرقهای اینگونه نیست و همان مسیری را میرود که باقی امت اسلامی به دنبال آن میروند و قصد تقسیمبندی و تفرقه میان امت اسلامی را ندارد.
البته میتوان ایراداتی در زمینه عرفان و سیرسلوک به آن داشت و آن را نقد کرد؛ منتها نباید با همان روشی که با تصوف فرقهای برخورد میشود با تصوف غیرفرقهای تعامل کرد.
از این گذشته نباید هرکسی را که گزاره عرفانی مشترکی با تصوف غیرفرقهای دارد، به عنوانِ صوفی معرفی کرد و در ادامه چالش برخورد با تصوف فرقهای را درباره آن مطرح کرد.
متاسفانه این همان روشی است که بعضی به وسیله آن بزرگان علمای شیعه همچون امام خمینی را به تصوف منتسب میکنند.
۴.ایجاد فضای دو قطبی میان علمای شیعه و صوفیان نه تنها جلوی نفوذ تصوف فرقهای را نمیگیرد، بلکه با برانگیختن تعصبات و لجاجتها، افرادِ تحت تأثیر تصوف را به سمت فرقهای شدن و جداسازی بیشتر از جامعه شیعه سوق میدهد.
حتی اگر کلیت آموزه عرفان حاکم بر تمامی فرقههای آن را یک انحراف بدانیم، باید به نقد و اصلاح آن بپردازیم و نه نفی کلی آن.
۵. آنچه معمولا درباره انحرافات تصوف فرقهای مورد توجه قرار میگیرد در جامعه شیعه نیز به صورتهای دیگری وجود دارد بلکه هر روز درحال گسترش بیشتر است. با این تفاوت که نگاه مذهبی مانع موضعگیری در مقابل آنهاست.
مثلاً اگر صوفیان با ذکر خداوند به شور رسیده و حرکات موزون و رقص سماع دارند، بعضی از شیعیان نیز با ذکر امام حسین(ع) به شور رسیده و رفتارهایشان بسیار شبیه رقص سماع صوفیان است.
اگر ذکرِ خداوند به صوفیان این قدرت و جسارت را میدهد که کارهای خارقالعاده انجام دهند و مثلاً نیزه و اجسام برنده در تن فرو کرده و با آتش بازی کنند، ذکر امام حسین(ع) نیز به بعضی از شیعیان این قدرت و جسارت را میدهد که قمه بر سر بکوبند، تیغ بر پشت زنند و در آتش بدوند.
اگر صوفیان از مسجد اعراض کرده و مکانهای متفاوتی با عنوان خانقاه برای ذکر برپا کنند، شیعیان نیز مکانهایی با عنوان حسینیه، فاطمیه، مهدیه، زینبیه و... به پا کردهاند.
اگر قطبها و سرذاکرهای صوفیان جای علما گرفتهاند و آنها را عالمگریز کردهاند، مداحان نیز مُراد بعضی از جوانان شیعه شدهاند و حتی به جای علما در جایگاه حکم و فتوا نشستهاند.
اگر در میان صوفیان باطن گرایی بر تقیّد به ظواهر شریعت برتری مییابد و گناهان مریدان به آسانی بخشیده میشود، همین وضع در میان بعضی از جامعه هیأتی نیز وجود دارد.
در چنین شرایطی اصلاح مرام تشیع و نمایش چهره اصیل آن، ضرورت و اولویتی بیش از در افتادن با انحرافات تصوف دارد.
_
#علوم_انسانی #حوزه #دانشگاه
۶۳۹ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
نبرد اندیشه ها
کم حجم 🎧صوت برنامه تلویزیونی گستره شریعت موضوع :معنویت، عرفان و جامعه 1⃣قسمت اول اساتید: دکتر قاسم
اساتید بزرگی دور میز بحث جلوس فرمودن
دوستان عزیز این فایل رو عنایت داشته باشید🍎
4_5987716458287728891.mp3
20.34M
✅مناظره حجاب
🪃مهدی نصیری 🪃حسین سوزنچی
برنامه زنده زاویه شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
تحلیل یکی از اساتید :
گفتگوی دیشب پیرامون حجاب نه قوی بود نه دقیق. هیچکدام از طرفین آنقدر قوت و قدرت علمی برای ورود به بحث نداشتند. نصیری که حسابش روشن است و سواد درست حسابی ندارد. از انکار تجدد و نفی کل مدرنیته حرکت جوهری کرده رسیده به انکار الزام حجاب! دیشب هم به رفتار بد یک پرستار بیمارستان استناد میکند برای اثبات مدعای خودش! آقای منتقد فلسفه و عرفان اگر اینقدر علم و سواد داشت به چنین مثالهای مضحکی تمسک نمی جست! این معلوم میکنه که فکر و عقیده اش اساس و پایه علمی ندارد. سوزنچی هم اهل بحثهای عمیق نیست و فقط دنبال پاسخ به اشکالات سطحی و روبنایی منتقدان است. اینکه چرا برنامه زاویه چسبیدند به امثال نصیری را نمیدانم ولی از این مدل مباحثه ها چیزی برای جامعه علمی حاصل نمیشه و امیدشان به برنامه زاویه کمرنگ تر می شود. آمارهای دو طرف هم تا دقیق و جزیی تحلیل نشود فعلاً برای مخاطب، کشک هم حساب نمی شود. جرات داشته باشید افراد باسواد از دو طرف را بیاورید و روی مبانی مناظره کنند!
#علوم_انسانی #حجاب #حجاب_اجباری
۶۴۰ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
کتاب از برهان تا عرفان.pdf
1.02M
📚 #کتاب از برهان تا عرفان
شرح برهان صدیقین
استاد اصغرطاهرزاده
#معرفت_الله
اصوات شرح :👇
۶۴۱ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
4_5893059193014845632.mp3
13.51M
شرح_برهان_صدیقین
🎙استاد اصغر طاهرزاده
قسمت1⃣
حجم: حدود 13 مگابایت
#حکمت #عرفان #فلسفه
۶۴۲ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
4_5906776979255853197.mp3
13.88M
شرح_برهان_صدیقین
🎙استاد اصغر طاهرزاده
قسمت2⃣
حجم: حدود 13 مگابایت
۶۴۳ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
4_5915800568105795663.mp3
13.22M
شرح_برهان_صدیقین
🎙استاد اصغر طاهرزاده
قسمت3⃣
حجم: حدود 13 مگابایت
۶۴۴ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
4_5927128574413766660.mp3
13.38M
شرح_برهان_صدیقین
🎙استاد اصغر طاهرزاده
قسمت4⃣
حجم: حدود 13 مگابایت
۶۴۵ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
4_5935774047227871416.mp3
14.23M
شرح_برهان_صدیقین
استاد اصغر طاهرزاده
قسمت5⃣
حجم: حدود 13.5 مگابایت
۶۴۶ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA
4_5945031441212506125.mp3
11.11M
شرح_برهان_صدیقین
استاد اصغر طاهرزاده
قسمت6⃣
حجم: حدود 10.5 مگابایت
۶۴۷ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان
🏮https://eitaa.com/nabardA