گروسی: دیدار با وزیر خارجه ایران بسیار اهمیت دارد
مدیرکل آژانس بینالملل انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «انبیسی نیوز» بار دیگر ابراز امیدواری کرد بتواند به زودی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کند و این دیدار را بسیار بااهمیت خواند.
وی همچنین مدعی شد برنامه نظارت آژانس اتمی در ایران بعد از آن که تهران درخواست تعمیر دوربینها در یکی از تاسیسات کلیدی را رد کرد، دیگر کامل نیست و این احتمال را ایجاد میکند که جهان هرگز قادر به بازسازی تصویری از آنچه ایرانیها انجام دادهاند، نباشد.
گروسی تایید کرد که هیچ دلالتی مبنی بر این که ایران در حال حاضر به دنبال بمب اتمی باشد وجود ندارد، با این حال ادعا کرد: پرونده کره شمالی به ما یادآوری میکند که اگر تلاشهای دیپلماتیک به اشتباه رود، چه اتفاقی میافتد. اگر دیپلماسی شکست بخورد، ممکن است با موقعیتی روبرو شوید که اثرات سیاسی زیادی در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد داشت. / فارس
☀️ *مسکو: خواست ایران برای دریافت ضمانت برجامی از آمریکا منطقی است*
«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین:
🔹 فکر میکنم این مسئله به مذاکرات بستگی دارد. این خواسته ایرانیان منطقی و قابل توجیه بهنظر میرسد. این [خواسته] نهتنها با عرف دیپلماتیک بلکه با عقل سلیم ابتدایی نیز همخوانی دارد.
🔴 واکنش سردبیر کیهان به گزارش سخیف و زننده روزنامه شرق علیه علی باقری
🔻حسین شریعتمداری نوشت:
🔹 ۱- روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «باقریکنی در آزمون وین» به توصیف شخصیت آقای علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مسئول تیم مذاکرات هستهای کشورمان در دولت جدید پرداخته است.
🔸 شرق در بخشی از گزارش خود مینویسد؛ «علی باقری میانه خوبی با رسانهها نداشته و به نظر میرسد ویژگیهای شخصی او موجب این رفتار میشود. خصوصیات اخلاقی و رفتاریاش شبیه جوانان مذهبی دهه ۵۰ و ۶۰ است؛ مردانی که خانمها را مستقیم نگاه نمیکنند و حتی در جلسه کاری آنها را خواهر صدا میکنند. اگرچه برای شناخت شخصیت یک فرد این مصادیق اصلا کافی نیست، اما میتوان تا حدودی متوجه نوع برخورد افراد شد و احتمال داد که این جنس رفتار در طرف مقابل میتواند فضای بستهای ایجاد کند.»!
🔹 ۲- آیا این توصیف از آقای باقری که «خصوصیات اخلاقی و رفتاریاش شبیه جوانان مذهبی دهه ۵۰ و ۶۰ است» و اینکه « خانمها را مستقیم نگاه نمیکند و حتی در جلسه کاری آنها را خواهر صدا میکند » اشاره به ویژگیها و خصوصیات یک فرد متعهد و معتقد به «اسلام» و «انقلاب» نیست؟
🔹 آیا مدعیان اصلاحات که روزنامه شرق یکی از اصلیترین تریبون آنهاست، با اسلام و انقلاب مشکل دارند؟! و یا «پاکدامنی» و «نجابت» را برای دیپلماتها برنمیتابند؟! آیا مسئولانی را شایسته میدانند که اسلام و انقلاب و نجابت و حیا را ترک گفته باشند؟!
🔹 اگر اینگونه نیست، چرا به اسلامی و انقلابی بودن دکتر باقریکنی اعتراض میکنند و آراستگی ایشان به پاکدامنی و نجابت را «نقطه ضعف» میدانند؟!
🔹 ۳- نویسنده روزنامه شرق بعد از اعتراض به پاکدامنی دکتر باقری کنی، نتیجه گرفته است که «این جنس رفتار در طرف مقابل میتواند فضای بستهای ایجاد کند»! و توضیح نمیدهد، و شاید هم با نگاه مبتذلی که در اعتراض به پاکدامنی ایشان داشته است، از بیان منظور اصلی خود طفره میرود!
🔹 برای کشف کاربرد دیدگاه یاد شده، کافی است به فاجعهای که این طیف، با این دیدگاه طی ۸ سال گذشته بر سر مردم آوار کردهاند نیم نگاهی بیندازید، و سپس ادعای آنها درباره « بلد» بودن دیپلماسی ! و « تخصص»! در مذاکره را به قضاوت بنشینید.
🔹 در این حالت به وضوح میتوان فهمید که چرا مدعیان اصلاحات از اسلامی و انقلابی بودن و پاکدامنی دکتر باقری تا ایناندازه عصبانی هستند و نیز، به آسانی میتوان درک کرد آنچه با عنوان نگرانی از «فضای بسته»! از آن یاد میکنند، غیر از تسلیم دربرابر باجخواهی دشمنان و فروش یکجای ملت و منافع ملی به دشمن، مفهوم دیگری نمیتواند داشته باشد!
🔹 ۴- و بالاخره این احتمال نیز وجود دارد که گزارش یاد شده بدون اطلاع آقای رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق به چاپ رسیده باشد! که اگر هم چنین باشد، اولاً از ایشان رفع مسئولیت نمیکند و ثانیاً بسیار تعجبآور است که نامبرده از آنچه در روزنامه تحت مسئولیتش میگذرد بیخبر باشد!
🔹 و در هر حال، از ایشان انتظار میرود در پی اهانت سخیف مورد اشاره، از ملت مسلمان ایران و همه مسلمانان عذرخواهی کند.
🔥 @Moohem
🔴 این همه موفقیت اقتصادی در دولت داریم، آن هم بدون مذاکره
🔻روزنامه کیهان نوشت:
🔹یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز صادر می شود و صادرات غیرنفتی هم افزایش یافته است موارد فوق در حالی رخ داده که دولت جدید بدون اینکه کشور را معطل توافق با خارج کند توانسته این دستاوردها را برای مردم به ارمغان بیاورد.
🔹اما با این وجود،همان جریان شیفته غرب سعی دارد مدام زلف همه کارها خصوصا مسائل اقتصادی را همچون هشت سال پیش به موضوع برجام و توافق با یانکیها گره بزند.
🔥 @Moohem
منبع ایرانی به الجزیره: توافق موقت را نمیپذیریم
یک منبع ایرانی به شبکه الجزیره گفت توافق موقت در مذاکرات وین پذیرفته نخواهد شد چراکه با منافع ایران در تعارض است و برنامه هستهای را نیز محدود میکند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، یک منبع ایرانی در گفتوگو با شبکه الجزیره، ضمن تأکید بر اینکه ایران توافق موقت در وین را نخواهد پذیرفت، گفت که ایران در صورت شکست مذاکرات، گزینههای دیگری در دست دارد و این موضوع را طرفهای دیگر نیز میدانند.
او افزود: «هیچ چانهزنی و بحثی در خصوص پروندههای سیاسی و امنیتی در وین صورت نمیگیرد و اولویت فقط رفع تحریمهاست. پیشرفت در مذاکرات منوط به این است که طرفهای مقابل تضمینهای واقعی در خصوص رفع تحریمها بدهند.»
دور جدید گفتوگوها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با هدف رفع تحریمها دوشنبه (دیروز/هشتم آبان) در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.
«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریمهای غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریمها در اولویت نخست گفتوگوها قرار گیرد.
رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمینکننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.
علیرغم اذعان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشتماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.
جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده میدادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران میکنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.
بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعدههایشان عمل نکردهاند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هستهای برجام صورت میگرفت.
جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دیماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.
دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینههای لازم برای بازگشت کشورش به توافق هستهای برجام را فراهم کند.
من با نام @nabavian_seyyed در Instagram هستم. برای دنبال کردن عکسها و ویدیوهای من این برنامه را نصب کنید. https://www.instagram.com/invites/contact/?i=14sf2q7xwi2ti&utm_content=nxzkp5l
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای اوکراین و عبرتها
قسمت اول
#نبویان
40.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای اوکراین و عبرتها.
قسمت دوم.
#نبویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام نبویان: در توافقی که احتمالا در چند روز آینده رخ می دهد مطلوب نمایندگان وجود ندارد / متاسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولان اصلی تیم کنونی هستند
شناسنامههای ایرانی و شناسههای آمریکایي! (نکته)
۱- یکی از مشرکان مکه (اباعزه الجمحي) در جنگ بدر
به اسارت سپاه اسلام درآمد. او بعد از اسارت به رسول خدا(ص) گفت من مردی عیالوار هستم. بر من منت بگذار و آزادم کن. پیامبر اکرم (ص) با این شرط که دیگر به جنگ با مسلمانان بازنگردد او را آزاد کرد ولی اباعزه وقتی به مکه رسید گفت
من محمد [ص] را فریب دادم و در جنگ احد دوباره به مصاف مسلمین آمد و باز هم اسیر شد و بار دیگر به همان بهانه از رسول اکرم (ص) خواست که آزادش کند و پیامبر در پاسخ فرمود: آزادت کنم که باز به مکه بروی و در میان قریش فریاد بزنی که محمد[ص] را فریب دادم؟! و سپس فرمود: «لا يلسع المومن، من جُحْرٍ مرتين... مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود».
۲- «برتراند راسل» فيلسوف بلندآوازه انگليسي ميگويد
«از حماقت كساني تعجب ميكنم كه در ميان دهها راه پيش روي،
دقيقا همان راهي را انتخاب ميكنند كه بينتيجه بودن آن را بارها آزمودهاند. نميدانم چرا اصرار دارند كه اشتباهات خود را تكرار كنند»؟!
۳- این سخن از «برتولت برشت» نمايشنامهنويس و شاعر معروف آلماني هم شنیدنی است. او از قول بازيگر نقش اول يكي از نمايشنامههاي خود ميگويد «شرمآور است! چرا هنوز نفهميدهايد كه ميتوان به يك نفر براي هميشه دروغ گفت و ميتوان براي يكبار به همه دروغ گفت! ولي هرگز نميتوان
براي هميشه به همه دروغ گفت».
۴- حالا به این چند خبر از جنگ اوکراین توجه کنید؛
الف- رئیسجمهور اوکراین: کشورهای غربی ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند! چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟
من کسی را نمیبینم!
ب- باز هم از رئیسجمهور اوکراین است: از سران ۲۷ عضو
اتحادیه اروپا مستقیماً پرسیدم که آیا اوکراین عضو ناتو میشود یا خیر. همه میترسند و جواب نمیدهند!
ج- سفیر اوکراین در انگلیس: ما در اوکراین دو برابر فرانسه، انگلیس و چین، زرادخانه هستهای داشتیم، آن را واگذار کردیم و این بلایی است که بر سر ما آوردند. این درس بزرگی برای ما و کشورهایی مثل ایران است که سپر هستهای خود را کنار نگذارند...
د- ... و دهها نمونه دیگر از این دست که این روزها با تأسفی آمیخته به حسرت بر زبان و قلم مسئولان دولت اوکراین نشسته و با ابراز ندامت، بیان میشود!
۵- و اما، این همه در حالی است که اوکراین در خدمت به آمریکا و کشورهای غربی سنگتمام گذاشته بود و آمریکا از این کشور با عنوان یکی از متحدان استراتژیک خود یاد میکرد! و بد نیست بدانید که ارتش اوکراین در طول سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ بیش از ۵۰۰۰ نیرو برای کمک به آمریکا در اشغال عراق فرستاده بود!
و از حیث تعداد نظامیان اعزامی سومین کشور نیروهای ائتلاف در آن جنگ بود!
۶- این اولین بار نیست که آمریکا و اروپا بعد از بهرهگیری از توان و ظرفیت کشورها به آنها قول حمایت میدهند ولی سر بزنگاه زیر قول و قرارشان زده و پشت متحدان خود را خالی میکنند.
۷- گزارش مفصل امروز کیهان درباره جنگ اوکراین و ابعاد آن است و نگاه جمهوری اسلامی ایران به موضوع نیز در اظهارات وزیر خارجه کشورمان آمده است، آنجا که اعلام میکند؛
«بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریکآمیز آمریکا دارد، توسل به جنگ راهحل نیست. برقراری آتشبس و تمرکز بر راهحل سیاسی ضرورت دارد». روی سخن این وجیزه اما، با یک جریان غربگرا در داخل کشور است که علیرغم همه عهدشکنیها، جنایات، غارتگریها و خباثتهای بیشمار آمریکا که حتی به متحدان استراتژیک خود نیز رحم نمیکند، هنوز هم از مذاکره و رابطه و اعتماد به آمریکا دَم میزنند!
آیا میتوان در میان این طیف از غربگراها (و نه همه آنها) افرادی را یافت که از درک نتیجه فاجعهبار پیشنهاد اعتماد به آمریکا بیخبر باشند؟! افرادی از این دست، اگر خوابآلود نباشند، باید آنها را در شمار جماعتی از پادوهای دشمن شماره کرد که
شناسنامه ایرانی و شناسه آمریکایی دارند!
حسین شریعتمداری
✍️ سید محمود نبویان :
( برجامی دیگر) ملت قهرمان ایران، متاسفانه اخبار خوبی از متن نهایی مذاکرات شنیده نمیشود. هیچ یک از تحریمهای اصلی و مهم کاتسا و آیسا و کانورژن لغو نمیشود. آمریکا هیچ تضمینی نداده است که از برجام خارج نشود یا مکانیسم ماشه را اعمال نکند یا تحریم جدیدی علیه ملت ایران وضع نکند.
علت پذیرش چنین توافق بسیار خسارت بار آن است که اعضای اصلی تیم مذاکرات، دقیقا همان اعضای تیم مذاکرات ظریف هستند، مانند آقای کمالوندی، صابری، بقایی و سادات میدانی. بعلاوه مبنای مذاکرات نیز همان مبنای مذاکرات دولت آقای روحانی است یعنی علیرغم شکست پی در پی آمریکا، تیم مذاکرات معتقد است که ما نمیتوانیم بدون توافق، مشکلات را حل کنیم.
واقعا متاسفیم.
آقای رئیسی عزیز باید با پالایش این تیم، مانع خسارت دیگری مانند خسارت محض برجام گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجزیه و تحلیل مذاکرات هستهای. (خسارتی دیگر)
🎥 دکتر سید محمود نبویان
1400/12/13
#نبویان
من با نام @nabavian_seyyed در Instagram هستم. برای دنبال کردن عکسها و ویدیوهای من این برنامه را نصب کنید. https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1ake88jil29ko&utm_content=nxzkp5l
✍️ سید محمود نبویان :
( مانع تراشی آمریکا)
متاسفانه با مبنا قرارگرفتن برجام خسارت بار در مذاکرات جاری وین، آمریکا هیچ تحریم نفتی و بانکی را لغو و حتی تعلیق نمیکند، بلکه صرفا برای زمان بسیار کوتاهی ممکن است متوقف کند، از سوی دیگر نیز تعهد نمیدهد تحریم جدیدی وضع نکند یا از توافق خارج نشود، نیز تعهد نمیدهد پول فروش نفت به راحتی بدست ملت ایران برسد. بنابراین، عامل اصلی توقف در ادامه مذاکرات همین است و مقصر اصلی دست نیافتن به توافق، کشور ظالم و تروریست آمریکا است.
از آقای رئیسی و وزیر محترم خارجه به ویژه از برادر عزیز انقلابی خود جناب آقای دکتر باقری تشکر میکنم که مانع تحمیل خسارتی مانند برجام بر کشور شده اند.
امید است به توافقی دست یابیم که دشمنان ایران، تحریمها را لغو و ملت ایران بتواند نفت را به راحتی فروخته و به پول آن دسترسی کامل داشته باشد و نیز تجار ما بتوانند آزادانه تجارت کنند. چنین توافقی میتواند منافع ملت ایران را تامین کند.
✍️ سید محمود نبویان
۱. از سپاه عزیز تشکر میکنیم که به دشمنان ملت ایران درس عبرت آموز داده است اما این مقدار کافی نیست.
۲.
خبر شهادت بیش از ۶۰تن از مسلمانان در عربستان را شنیدیم. کشور تروریست پرور و جنایتکار عربستان به سلاخی و جنایت و قتل انسانها عادت کرده است. بیش از ۸سال است هر روز مردم یمن را قتل عام میکند. سازمان ملل و سازمانهای دیگر جهانی جز سکوت حاکی از تایید کار دیگری نکرده اند.
بر دنیا جز زور و قدرت حاکم نیست و تنها قانون، قانون جنگل است.
لذا تنها مسیر پیش روی ملت ایران، قوی شدن است.
✍️ حجتالاسلام نبویان :
متن توافق وین حاکی از زیرپا گذاشتن خطوط قرمز نظام و نفی قانون مجلس و تحمیل خسارت جدید به منافع ملت ایران است. آمریکا به هیچ وجه تضمین نداده است که تحریم جدیدی علیه ملت ایران وضع نکند و یا از برجام خارج نشود. فروش نفت صرفا کمتر از دوماه و تنها به کشورهایی که آمریکا تعیین میکند، آزاد است، پول نفت را نمیتوان آورد چون نسبت به کانورژن تعهدی داده نشده است، تعهدات اصلی آمریکا بعد از انجام تعهدات ما انجا میشود نه قبل از آن و مهمتر اینکه ایران حق دخالت در راستی آزمایی رفع تحریمهای آمریکا ندارد. در حالی که قانون مجلس و نیز خطوط قرمز غیرقابل تخطی نظام این است که آمریکای بدعهد بایددر ابتدا تحریمها علیه ملت ایران را لغو و ملت ایران آن را راستی آزمایی کند.
جناب آقای رئیسی، در حالی که در توافق وین، فروش نفت دچار مشکل است و پول نفت به ملت ایران برنمیگردد و آمریکا تضمین نداده است که تحریم جدیدی علیه ملت ایران وضع نکند و ملت ایران حق دخالت در راستی آزمایی لغو تحریمها از سوی آمریکا ندارد، آیا خطوط قرمز نظام در راستی آزمایی و تامین منافع ملت در انتفاع اقتصادی یعنی فروش آزاد نفت و انتقال پول آن و نیز سرمایه گذاری در ایران تامین میشود؟
#نبویان
✍️ سید محمود نبویان :
بسماللهالرحمنالرحیم
توافق احتمالی وین و خطوط قرمز نظام
۱- در صورتی در توافق هستهای جدید، منافع ملت ایران تامین میشود که:
اولا: آمریکا تضمین دهد که از برجام خارج نمیشود، ثانیا در صورت ورود آمریکا به برجام، مکانیسم ماشه را إعمال نمیکند و ثالثا: تحریم جدیدی و یا تحریمهای برداشته شده را دوباره وضع نمیکند، روشن است بدون این تضامین، مشکل تحریم بهحال خود باقی بوده و در نتیجه، موجب خسارت به منافع اقتصادی ملت ایران میشود،
۲- صادرات نفت به هر میزان و به هر کشوری که لازم باشد، باید آزاد باشد،
۳- انتقال پول بهصورت بانکی بدون هیچ مشکلی و مطابق نظر ملت ایران انجام شود،
۴- تحریم کانورژن یعنی تبدیل ارز به ارز دلخواه ملت ایران باید بدون مشکلی انجام گردد،
۵- سرمایهگذاران خارجی بتوانند در ایران سرمایهگذاری کرده و روابط اقتصادی آزاد برقرار کنند،
۶- پولهای مسدودشده ایران به راحتی به ایران برگردد.
۷- جهت تضمین شروط بیانشده، ملت ایران باید ادعاهای آمریکا و اروپا در رفع تحریمها را راستیآزمایی کند.
مقام معظم رهبری در مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۹ سیاست نظام در مورد لغو تحریمها و مساله مهم راستیآزمایی را چنین اعلام داشتهاند:
«ایران از اول به تمام تعهدات برجامی خودش عمل کرد، جمهوریاسلامی به تمام تعهدات برجامی عمل کرد، آنها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ کس هم از آن عدول نخواهد کرد، و آن این است که اگر میخواهند ایران به تعهدات برجامی –که چند تعهد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریمها را لغو بکند، آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم، نه، بایستی در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستیآزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریمها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهدات برجامی بر میگردیم، این سیاست قطعی جمهوریاسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.»
همچنین در ۱/۱/۱۴۰۰ فرمودهاند:
«سیاست کشور در باب تعامل با طرفهای برجامی و در باب خود برجام، صریحا اعلام شده، از این سیاست هیچ تخطی نباید کرد، این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتفاق هم بوده، یعنی اینجور نیست که این سیاست، سیاست استثنائیای باشد در بین سیاست [های دیگر]، نه، این سیاستی است که مورد اتفاق همه بوده. آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکاییها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستیآزمایی خواهیم کرد، اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهدات برجامیمان بر میگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهدات برخواهیم گشت، این سیاست قطعی است، قول آمریکاییها را [هم] معتبر نمیدانیم اینکه بگویند ما بر میداریم و روی کاغذ بردارند، این فایدهای ندارد، عمل لازم است، باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستیآزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت با تعهداتمان عمل میکنیم.»
در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران که در تاریخ ۱۲/۹/۱۳۹۹ در مجلس، مصوب شده است، اقدام دولت ایران در انجام تعهدات هستهای برجامی مشروط به لغو کامل تحریمها و گزارش آن به مجلس و بررسی مجلس میباشد:
« ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآوردههای نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارتهای فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند»
در ماده هفتم نیز آمده است:
ماده ۷- چنانچه کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریمها از جمله هستهای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به منظور تعیین تکلیف در مجلس، به مجلس شورای اسلامی به استناد بند (۷) ماده (۴۵) قانون آییننامه داخلی مجلس ارائه میکنند.»
اما متاسفانه خطوط قرمز ترسیمشده نظام– حتی براین فرض که محور مذاکرات و نیز سقف مطالبات ما برجام باشد- رعایت نگردیده است، که اجمالا چند مورد را بیان میکنیم:
(۱)- متاسفانه بجای اخذ تضمین قانونی به عدم خروج آمریکا از برجام، سخنرانی بایدن در ۳۰اکتبر۲۰۲۱ (۸آبان۱۴۰۰) به عنوان یک تضمین محکم و روشن مورد قبول واقع شده است. (بند ۱-۵ تصمیم کمیسیونمشترک)
(۲)- سخنرانی
بایدن به عنوان تضمین برای سرمایهگذاری و فعالیت اقتصادی در ایران مورد قبول و قابل تکیه قرار گرفته است. (بند۴-۵ تصمیم کمیسیونمشترک)
(۳)- آمریکا تعهد و تضمین نداده است که تحریمهای رفعشده را دوباره وضع نکند، بلکه آمریکا در این توافق مجاز است ملت ایران را تحریم مجدد کند و صرفا بهشرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایهگذاران، ۳۶۵روز فرصت داده است که از ایران خارج شوند. (بند۷-۵ تصمیم کمیسیون مشترک)
(۴)- قبل از اینکه آمریکا تحریم نفتی و بانکی را رفع کند، ایران موظف است وظایف زیر در حوزه هستهای خودش را انجام دهد:
۱- غنیسازی ۲۰ و ۶۰ درصد متوقف کند،
۲- انباشت اورانیوم بالای ۵درصد را متوقف کند،
۳- ایران میتواند ۵/۲ کیلو مواد غنیشده تا ۲۰درصد را نگه دارد و بقیه را باید به زیر ۵درصد رقیقسازی کند،
۴- ساخت و نصب سانترفیوژهای اضافه بر سانترفیوژهای موجود را متوقف کند،
۵- تولید و تحقیقوتوسعه در مورد اورانیوم فلزی را متوقف کند،
۶- با آژانس در مورد اطلاعات لازم و پایه برای از سرگیری نظارت و راستیآزمایی برجام، همکاری کند،
۷- در اجرای بند «ز» بند ۲۰ این ضمیمه نسبت به ذخایر اورانیوم و سوختها، اقدامات ضروری را تسهیل کند،
(بند «ز» بند ۲۰ این ضمیمه: سطح غنیسازی باید ۶۷/۳ باشد،
۸- ذخایر اورانیوم – تا ۵درصد – خود را به ۳۰۰ کیلو برساند و بقیه را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی تحویل دهد،
۹- از صفحات سوخت راکتور تهران و ضایعات، اورانیوم با غنای پایین بدست نیاورد. (بند۶پیوست بازاجرا)
(۵)- فروش نفت و میعانات ایران تا حدود ۴۵روز –در سقف ۵۰ملیون بشکه- آزاد بوده و لکن مشروط به صادرات به کشورهایی است که از جانب ایران و نیز آمریکا تعیین شده باشد، یعنی اگر آمریکا بگوید به کشور چین نباید نفت فروخته شود، ایران پذیرفته است که نظر آمریکا را تامین کند. (بند ۹ پیوست بازاجرا)
(۶)- راستیآزمایی رفع تحریمهای آمریکا، به عهده خود آمریکا است و ایران دخالتی در آن ندارد. (بند۱۸ و ۲۵پیوست بازاجرا)
(۷)- راستیآزمایی اقدامات اتحادیهاروپا و سهکشور اروپایی نیز به عهده خود آنها است و ایران دخالتی در این مورد ندارد. (بند۱۹پیوست بازاجرا)
(۸)- اما راستی آزمایی فعالیتهای ایران در زمینه هستهای به عهده ایران نیست بلکه آژانس باید فعالیت ایران را بهطور کامل راستیآزمایی کند. (بند۲۰ پیوست بازاجرا)
درنتیجه، راستیآزمایی اقدامات آمریکا و اروپا در رفع تحریمها به عهده خود آمریکا و اروپا است، اما راستیآزمایی فعالیتهای ایران به عهده خودش نیست و آژانس باید آن را انجام دهد.
(۹)- بدون دخالت ایران، آمریکا بهطور خودکار به برجام بر میگردد. (بند۲۸پیوست بازاجرا)
با ورود آمریکا به برجام، احتمال إعمال مکانیسم ماشه بهصورت جدی وجود دارد.
(۱۰)- هیچ تعهد عملی نسبت به مشکل تبدیل ارز حاصل از فروش نفت ایران به ارزهای مورد نظر ملت ایران داده نشده است، از اینرو، مشکل اساسی کانورژن به حال خود باقی است و ملت ایران بهراحتی قادر به دسترسی به منابع ارزی خود در خارج از کشور نخواهد بود. ()
(۱۱)- انتقال پولهای مسدودشده ایران در خارج از کشور مشروط به تامین نظر آمریکا شده است.( )
نتیجه
دقت در موارد اجمالی بالا روشن میسازد که خطوط قرمز ترسیمشده از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز قانون اقدام راهبردی مجلس در مورد رفع تحریمهای برجامی تامین نشده است.
همه این اقدامات تاسفبار ناشی از آن است که مسئولین اصلی مشغول در مذاکرات فعلی وین-یعنی مسئولین کمیتههای هستهای، تحریم، تصمیم کمیسیون مشترک و ضمیمه بازاجرا- عینا همان مسئولین اصلی تیم مذاکراتی آقای ظریف هستند. بهطوری که کمیته هستهای به آقای بقایی و کمیته تحریم به آقای ساداتمیدانی و دو کمیته تصمیم کمیسیون مشترک و نیز ضمیمه بازاجرا به آقای صابری انصاری سپرده شده است.
لازم است به رئیسجمهور محترم-جناب حجهالاسلام دکتر رئیسی- که بحمدالله به صورت جدی در صدد رعایت خطوط قرمز نظام در مذاکرات است، یادآوری شود که برای دستیابی به یک توافقی که با رعایت خطوط قرمز نظام بتواند منافع ملت ایران را تامین کند، مستلزم آن است که تغییر فوری در تیم مذاکرات داده شود و از افراد انقلابی و متدین و متعهد به منافع ملت و خطوط قرمز نظام استفاده شود.
دستور العمل تیم مذاکره کننده
حرکت بر مبنای خطوط قرمز نظام
🔹سخنگوی محترم دولت امروز گفت "تحریم در حین مذاکرات، بیانگر #سوءنیت و نشان دهنده جدی نبودن طرف غربی در پیشبرد مذاکرات است".
♦️این ارزیابی، ارزیابی دقیق و درستی است و منطبق بر واقعیات، نشان می دهد که نباید به برخی زبان بازی های طرف غربی اعتماد کرد. طرف غربی و غربگرایان همواره ادعا می کنند که مذاکره جای تعامل و تنازل است و "کوتاه بیایید تا توافق شکل بگیرد"!
🔹اما آنچه در عمل از طرف غربی و آمریکایی دیده می شود، اصرار بر حفظ ساختار تحریم ها و ندادن تضمین معتبر برای تکرار بدعهدی در برجام است.
♦️اعمال مکرر تحریم های جدید، اصرار بر عدم لغو موثر تحریم ها و ندادن تضمین معتبر، و حتی راه ندادن یک خواننده به آمریکا صرفا به خاطر این که مثلا سربازی اش را سی سال قبل در سپاه گذرانده، همگی گواه این مدعاست که آمریکا بنای کاهش تنش را ندارد و صرفا در صدد دسترسی به مکانیسم ماشه در برجام و تحمیل محدودیت های هسته ای به ایران است.
🔹در چنین شرایطی که سوء نیت آمریکا کاملا برای دولت محترم مُحرز است، چرا برخی حامیان -بر خلاف اغلب حامیان دولت- در توجیه "تنازل" از خطوط قرمز اعلامی رهبر معظم انقلاب، قلم می زنند و سخن می گویند؟!
♦️جدا کردن غیر واقعی "اصول و سیاست نظام" از "دستور العمل مذاکرات" و تلقی این که خطوط قرمز برای چانه زنی است و نه ایستادن بر مبنای آن، تحلیل نادرستی است که می تواند ایران را -در اثر رویکرد غلط دولت گذشته و چینش و اجرای خسارتبار برجام- از حداقل حقوق خود محروم کند و کلاهبرداری پسا برجامی آمریکا را احیا نماید.
🔹ما در مذاکرات، بر سود سود طرفین در یک توافق "بُرد- بُرد" (پایاپا و متوازن) حرف نمی زنیم که بتوانیم درباره کم و زیاد شدن این سود چانه زنی و تنازل کنیم یا تخفیف بدهیم؛ بلکه بر سر حقوقی می جنگیم که کف آن هم در برجام تضمین نشده است.
♦️ضمنا دوست و دشمن اذعان دارند چیدمان برجام به نحوی بوده که با وجود انجام همه تعهدات توسط ایران در طول سال های 94 تا اواخر سال 98، آمریکا و غرب توانسته اند زیر تعهدات حداقلی خود زده و دبّه کنند.
🔹بنا بر این واقعیت ها، معنا ندارد که ما سقف مطالبه خود را همان "کف بی تضمین حقوق خود در برجام" بدانیم و بازگشت به قالب کلاهبردارانه را بپذیریم. این در حالی است که آمریکا اراده واقعی ندارد، که اگر داشت، دولت بایدن می توانست راسا خروج آمریکا از توافق را جبران، و تحریم ها را به همان شکل محدود قبل، تعلیق کند.
♦️اجمالا این که به اعتبار یقین به اثبات "سوء نیت طرف غربی"، مسئولیت سیاسیون و رسانه های خودی، مطالبه "عدم تنازل از خطوط قرمز صریح و اعلامی رهبر انقلاب" است؛ و نه توجیه تراشی درباره تنازل از این اصول و القای این که دستور العمل ابلاغی تیم مذاکره کننده، غیر از خطوط قرمز است.
@IMANI_mohammad
✍️ سید محمود نبویان :
متاسفانه قاتلان و اشرار حادثه آفریدند و در صحن رضوی یک انسان مظلوم را به شهادت رساندند. لازم است رئیس جمهور محترم به وزیر کشور دستور رسیدگی سریع داده و قوه قضائیه نیز هرچه زودتر با قاتل و همکارانش برخورد عبرت آموز داشته باشد تا شاهد ترویج خشونت نباشیم.
به خانواده و دوستان این شهید تسلیت عرض میکنم .
خوش به حال این بزرگوار که با زبان روزه و در حالی که میهمان علی بن موسی الرضا علیه السلام بودند و در خانه آن حضرت به شهادت رسیده اند.
✍️ حجتالاسلام سید محمود نبویان :
این هفته به مدت ۴ روز به اتفاق دوستان دیگر از کمیسیون اصل نود مجلس، جهت بررسی میدانی مساله قاچاق سوخت در استان سیستان و بلوچستان مستقر بوده ایم. مردم این استان پهناور بسیار خونگرم و محترم بوده اما متاسفانه از امکانات لازم برخوردار نبوده اند.
در بررسی اولیه در بازدید میدانی مرز خشکی و آبی این استان روشن شد که حدود ۱۰ ملیون لیتر گازوئیل به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان قاچاق می شود. در حالی که قیمت هر لیتر گازوئیل در کشور ۳۰۰تومان است، به مبلغ ۱۵هزار تومان در مرز پاکستان به فروش می رسد. یعنی روزانه حدود ۱۵۰ملیاردتومان به جیب عده خاص و مافیای سوخت میرود.
علاوه بر این مواجه با قاچاق آرد و ماکارونی و روغن در حد بسیار وسیع بوده ایم.
هر کیسه آرد به قیمت حدود ۴۰هزارتومان خریداری و به مبلغ ۷۰۰هزار تومان در مرز پاکستان به فروش می رسد. این امر در برخی استانهای مرزی دیگر نیز مشاهده میشود.
به راستی این پولهای هنگفت صدها ملیاردتومانی در هرروز به جیب چه کسانی میرود. چرا همه مردم نجیب سیستان و بلوچستان و استانهای دیگر نباید از آن استفاده کنند.
به نظر شماچگونه میتوان مانع این قاچاق در مرزهای کشور شد؟
مادامی که قیمت آرد در کشور حدود یک بیستم قیمت آرد در کشورهای همسایه باشد آیا مافیای قاچاق از آن صرفنظر خواهد کرد؟
قاچاق وقتی قطع خواهد شد که برای مافیای قاچاق صرفه اقتصادی نداشته باشد.
لذا دولت باید از پرداخت یارانه به عده ای خاص و مافیای اقتصادی به تدریج دست بردارد و با واقعی سازی قیمتها به همه مردم یارانه پرداخت کند.
البته روشن است مافیای اقتصادی هیچگاه از این سود کلان دست بر نمیدارد و در فضای مجازی و حقیقی به بهانه های گوناگون با آن مخالفت میکند.
روشن است این زالو صفتان به فکر خودشان هستند نه اینکه دغدغه مردم را داشته باشند.
#نبویان #کمیسیون_اصل_نود
#قاچاق_سوخت
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش این کمیسیون درباره نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» را قرائت کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 25 خرداد) قوه مقننه گزارش این کمیسیون درباره نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» را قرائت کرد که به شرح زیر است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
با احترام، در اجرای قانون نحوه گزارش کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مصوب 3/ 9/ 1366 مجلس شورای اسلامی و ماده 101 آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش تهیهشده دربارة «نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» که در جلسه مورخ 16/ 6/ 1400 کمیسیون به تصویب رسیده است برای قرائت در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، تقدیم میشود.
به : نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
از: کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسی
موضوع: گزارش نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران»
سلام علیکم
مستحضرید، قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» در تاریخ 12/9/1399 به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است.
این قانون در پنج ماده، به صورت صریح و خاص، وظایف مشخصی را برای سازمان انرژی اتمی ایران تعیین و آن سازمان را موظف به اجرای مفاد آنها نموده است.
بررسیهای کارشناسی مختلف و نیز جلسات متعدد با ریاست محترم سازمان انرژی اتمی و معاونان ایشان در کمیسیون اصل نود و نیز ارسال نامه حاوی سوالات مختلف از ریاست وقت سازمان انرژی اتمی ایران به شماره نامه 7914/1173001/90م مورخ 6/4/1400 و پاسخهای سازمان به این سوالات به شماره نامه 478/30/م مورخ 16/4/1400، استنکاف معاون رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان انرژی اتمی در امتناع یا ممانعت از اجرای این قانون در تاریخهای مقرر، برای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به قرار زیر محرز شده است:
(1)- مطابق ماده یک قانون، سازمان انرژی اتمی موظف بوده است بلافاصله پس از تصویب این قانون، از یکسو، اقدام به تولید اورانیوم با غنای بیستدرصد کند، و از سوی دیگر، بدون هیچ تأخیری، اقدام به تولید اورانیوم با غنای بالاتر از بیست درصد مورد نیاز کشور –مانند 60درصد برای مصارف پزشکی- نماید،اما:
اولاً- علیرغم اینکه این قانون در تاریخ 12/9/1399 تصویب و در مورخ 5/10/1399 لازمالاجرا شده است، به تصریح سازمان انرژی اتمی ایران در نامه مورخ 6/ 4/ 1400 حاوی پاسخ به نامه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی:
«این سازمان بلافاصله مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای عملیات "تولید و ذخیرهسازی اورانیوم با غنای 20٪" را آغاز نمود و عملا در تاریخ 14/10/99 تولید محصول آغاز گردید».
و با قطع نظر از بند 18 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورخ 23 فوریه 2021 (5/12/1399) که زمان شروع غنیسازی 20٪ در ایران را 15/10/1399 میداند:
«از 4 ژانویه 2021 (15/10/99) ایران همچنین شروع به غنیسازی UF6 تا 20درصد اورانیوم 235 کرده است.»
در صورتی که مبدأ تاریخ اجرای قانون را زمان لازمالاجراشدن قانون بدانیم، بر اساس تاریخ اعلامشده از سوی سازمان انرژی اتمی، این سازمان 9 روز تأخیر در اجرای ماده اول قانون دارد.
ثانیاً- ریاست محترم وقت سازمان انرژی اتمی ایران در جلسه حضوری مورخ 11/5/1400 در کمیسیون در مقام پاسخ به تخلف مذکور، مدعی شده است که مطابق قانون مجلس، سازمان موظف بوده است که در طول یک سال، 120 کیلوگرم بیست درصد را تولید و ذخیره کند، در حالی که قبل از موعد تعیینشده، ما توانستیم مقدار مذکور را تولید و ذخیره کنیم، لذا باید مورد تشویق قرار بگیریم نه توبیخ. این جواب در پاسخهای مذکور سازمان به نامه کمیسیون اصل نود نیز ذکر شده است:
ضمن قدردانی از تلاش دستاندرکاران عزیز صنعت هستهای، تخلف سازمان انرژی اتمی ایران در اجرای ماده یک قانون مجلس، نسبت به تأخیر 9 روزه از زمان مورد درخواست قانون نسبت به شروع تولید 20% بوده است نه دستیابی به مقدار تعیین شده –یعنی 120کیلوگرم- که زودتر از یک سال به آن دست یافتهاند.
ثالثاً- مطابق ماده یک قانون، سازمان موظف بوده است که نیاز کشور به اورانیوم غنیشده بالاتر از بیست درصد جهت مصارف صلحآمیز –مانند نیازهای پزشکی- را به طور کامل تامین و بدون تأخیر نسبت به آن اقدام کند.
بر این اساس، سازمان موظف بوده است که غنیسازی بالاتر از 20درصد –از جمله 60 درصد یا مقادیر دیگر- را بدون تأخیر پس از لازمالاجراشدن قانون در 5/10/ 1399 آغاز کند.
این وظیفه نیز در موعد قانونی تعیینشده صورت نپذیرفته است برای نمون
ه، پس از انفجار دوم سایت غنیسازی نطنز، تولید اورانیوم با غنای 60 درصد که کاربرد وسیع صلحآمیز پزشکی دارد، در روز 26/1/1400 آغاز و در بامداد جمعه 27/1/1400 اولین محصول آن دریافت شده است. اظهارات ریاست محترم وقت سازمان انرژی اتمی در این مورد که در خبرگزاریها منتشر شده است، چنین است:
«در 26/1/1400 دستور راهاندازی 60 درصد را دادیم و 40 دقیقه بامداد امروز-27/1/1400- محصول 60 درصد گرفتیم.»
آژانس نیز در 29/1/1400 تولید اورانیوم با غنای 60درصد از سوی ایران را تایید کرده است.
چنانچه ملاحظه میشود، این وظیفه نیز با تخلف و تأخیر 111 روزه انجام شده است.
رابعاً- جالب آن است که در متن پاسخ مذکور که سازمان انرژی اتمی ایران برای کمیسیون فرستاده است، تاریخ تولید اورانیوم با غنای 60درصد، 28/10/1399 اعلام شده است:
«از تاریخ 28/10/99 تولید اورانیوم با غنای 60درصد آغاز و تاکنون مقدار 9 کیلوگرم ذخیرهسازی شده که در گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز انجام این فعالیت مورد اشاره قرار گرفته است.»
ذکر تاریخ 28/10/1399 برای آغاز تولید اورانیوم با غنای 60درصد، کاملاً خلاف واقع بوده و وقتی در کمیسیون اصل نود، از آقای رئیس سازمان نسبت به این تاریخ نادرست، سوال شد، ایشان نیز با کمال تعجب از معاونان حاضر خود در کمیسیون پرسیدند که این تاریخ چرا در پاسخ سازمان ذکر شده است؟
مطابق تبصره ماده واحده «قانون اجازه مکاتبه و تحقیق مستقیم به کمیسیون اصل 90 با دستگاههای دولتی مصوب 1/11/1359» مسئولین موظفند که پاسخ کافی و مستند به کمیسیون ارائه کنند. از اینرو، ارائه پاسخهای غیرمستند و خلاف واقع، تخلف دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
(2)- مطابق ماده دوم، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف بوده است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنیسازی و تولید اورانیوم غنیسازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلحآمیز کشور را به میزان ماهانه حداقل پانصد کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنیشده در کشور اقدام کند.
بر این اساس، با عنایت به اینکه مصارف صلحآمیز کشور در زمینههای گوناگون پزشکی، صنعتی، تولید سوخت برای تولید برق و ... گسترده میباشد، ایران نیازمند به تولید اورانیوم با غنای حدود 5 درصد، 20 درصد و 60درصد برای مصارف صلحآمیز خود است.
مطابق ماده دوم، آمادهسازی و ایجاد ظرفیت برای تولید اورانیوم با سطوح غنای مختلف متناسب با مصارف صلحآمیز کشور، میبایست بلافاصله پس از لازمالاجراشدن قانون یعنی از تاریخ 5/10/ 1399 آغاز میشد. به اعتراف صریح سازمان انرژیاتمی ایران در پاسخ به سوال دوم کمیسیون اصل نود:
«اجرای عملیات "افزایش ظرفیت غنیسازی" پس از بررسیهای همهجانبه فنی و تعیین نیازها و ضرورتها، و بر اساس پاسخ بالا در تاریخ 28/10/99 آغاز گردیده و...»
آمادهسازی و ایجاد ظرفیت در تاریخ 28/10/99 آغاز شده است و بدیهی است که سازمان انرژی اتمی در اجرای ماده دوم قانون نیز با تأخیر 23 روزه مواجه بوده است.
(3)- مطابق ماده سوم، سازمان انرژی اتمی موظف بوده است ظرف سهماه بعد از تصویب این قانون،
اولاً: عملیات نصب، تزریق گاز، غنیسازی و ذخیرهسازی مواد با غنای مورد نیاز کشور-مانند 20 و 60 درصد- را با حداقل هزار دستگاه IR2m آغاز کند،
ثانیاً: عملیات نصب، تزریق گاز، غنیسازی و ذخیرهسازی مواد با غنای مورد نیاز کشور - مانند 20 و 60 درصد - را با حداقل 164 دستگاه IR6 آغاز کند،
ثالثاً: مطابق تبصره ماده سوم، سازمان موظف بوده است جهت تعیین مکان، نصب و استقرار ماشینهای مذکور، استانداردهای پدافند غیرعامل را اخذ و اجرا کند.
لیکن:
اولاً- مطابق ماده سوم، ظرف 3 ماه پس از تصویب قانون – یعنی در تاریخ 12/12/1399- میبایست هزار دستگاه ماشین IR2m نصب میشد و با تزریق گاز به آنها به غنیسازی میپرداختند.
اما این ماده از قانون اجرا نشده است، به طوری که مطابق بند 21 گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی مورخ 23 فوریه 2021 (5/12/1399)، ایران تا 21 فوریه 2021 (3/12/99) صرفاً به دو آبشار 174تایی، یعنی به 348 سانترفیوژ IR2m گاز تزریق کرده است. در گزارش آژانس آمده است:
«تا 21 فوریه 2021 (3 اسفند 99) ایران 5060 سانترفیوژ IR-1 در قالب 30 آبشار نصبشده، 348 سانترفیوژ IR-2m در قالب دو آبشار نصبشده برای غنیسازی UF6 در نطنز استفاده میکند.»
ثانیاً- مطابق تبصره ماده سوم، سازمان موظف بوده است جهت تعیین مکان، نصب و استقرار ماشینهای مذکور، استانداردهای پدافند غیرعامل را اخذ و اجرا کند، سازمان پدافند غیرعامل نیز طی نامه مورخ 15/10/1399 به شماره 107/241/4/3234 به معاون محترم رئیسجمهور و رئیس وقت سازمان انرژی اتمی، استانداردهای سازمان پدافند غیرعامل موضوع تبصره ماده 3 قانون اقدام راهبردی را اعلام داشته است. اما سازمان انرژی اتمی از اجرای آنها سر باز زده
و لذا از انجام ماده 3 قانون نیز استنکاف شده است.
موارد عدم انجام استانداردهای مورد نظر سازمان پدافند غیرعامل در نامه شماره 159/224/4/3234 مورخ 18/5/1400 سازمان پدافند غیرعامل به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اعلام و تأکید شده است که در برخی از موارد، سازمان انرژی اتمی بدیهیترین اصول اولیه امنیت و پدافند غیرعامل را رعایت نکرده است.
(4)- مطابق ماده چهارم قانون اقدام راهبردی، سازمان انرژی اتمی موظف بوده است ظرف مدت 5 ماه بعد از تصویب قانون، بهرهبرداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان را آغاز کند.
با عنایت به اینکه، قانون اقدام راهبردی در تاریخ 12/9/1399 مصوب شده است، کارخانه تولید اورانیوم فلزی میبایست در تاریخ 12/2/1400 راهاندازی و به بهرهبرداری میرسید.
اما سازمان انرژی اتمی از انجام وظیفه مندرج در این ماده در موعد قانونی آن نیز استنکاف کرده است، کما اینکه در بند12 جمعبندی گزارش سازمان پدافند غیرعامل به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به شماره نامه 159/224/4/3234 مورخ 18/5/1400 که حاوی نامه ستاد کل نیروهای مسلح به رئیس جمهور سابق به شماره 145/319/4/3234 مورخ 16/4/1400با موضوع: «گزارش نظارت بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها» است، تصریح شده است:
«12- با توجه به آمادگی کامل مجتمع هستهای اصفهان نسبت به تولید اورانیوم فلزی و همچنین پایان یافتن مهلت مقرر قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی، تاکنون این مرکز به بهرهبرداری نرسیده است.»
(5)- مطابق ماده پنجم، سازمان انرژی اتمی موظف بوده است که همزمان با عملیات بهینهسازی و راهاندازی عامل واکنش (رآکتور) 40 مگاواتی آب سنگین خنداب اراک (یعنی همان رآکتوری که بر اساس توافق برجام، کالندریای آن بتُنریزی شده و غیرقابل استفاده گردیده است)[7]، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (رآکتور) آب سنگین 40 مگاواتی جدید با هدف تولید همسانهای پایدار (رادیوایزوتوپ) بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمانبندی این موضوع را ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این قانون (یعنی در تاریخ 12/10/1399) به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.
لکن متأسفانه موارد فوق انجام نشده و از انجام وظایف مندرج در این ماده نیز استنکاف به عمل آمده است.
به اطلاع ملت شریف ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی میرساند، با توجه به تصریح ماده 8 قانون مبنی بر اینکه «مسئول اجرای صحیح و کامل این قانون، رئیس جمهور، مقامات، مدیران مربوط و دستگاههای اجرایی ذیربط میباشند»، استنکاف رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و همچنین رئیس جمهور سابق از انجام وظایف مصرح در قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» برای کمیسیون اصل نود محرز گردیده است و موضوع برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال میشود.
ضمناً حکم مستنکف از اجرای این قانون نیز در ماده نُهم آن تعیین شده است:
«ماده 9- مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجرا به مجازات تعزیری درجه دو تا پنج قانون مجازات اسلامی مصوب 1/ 2/ 1392 محکوم میشوند.»