eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
979 دنبال‌کننده
851 عکس
673 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 علامه آیت الله جوادی آملی مد ظله العالی: حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمی شود. @nabzqalam
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 علامه آیت الله مصباح(ره): اگر آدم این محبت گیرش بیاید، هیچ ضرر نمی‌کند @nabzqalam
الحمدلله چند مدال گرفتیم ان شالله دل مردم بیشتر شاد شود ...
استاد سید حسن خمینی حفظه الله: هر جا احساس کردید از «مردم» فاصله گرفتید، بدانید که دارید از «جمهوری اسلامی» دور می شوید ✅پ.ن: با اینکه سلیقه سیاسی حقیر با ایشان متفاوت است. اما برای پیشرفت این سرزمین، برای ایجاد گشایش و جذابیت در گفتمان بی نظیر انقلاب اسلامی، برای ایجاد تضارب اندیشه ها و جوشش خلاقیت ها و برای حرکت همه جانبه به سمت ساخت تمدنی مبتنی بر گفتمان اسلام سیاسی، ضرورت دارد همه دلسوزان با وسعت نگاه برای به میدان آوردن نخبگان همه جریانات درون نظام اسلامی تلاش کنند. هر مقدار سفره فکری و علمی انقلاب اسلامی پهن تر باشد و افراد بیشتری بر سر آن بنشینند استحکام نظام اسلامی بیشتر و رسیدن به نتایج مورد توقع سهل الوصول تر خواهد شد... برای نمونه از شخصیت آقا سید حسن _که واجد خصوصیات انتسابی و اکتسابی فراوانی است و در میان مردم محبوبیتی دارد_می شود در برخی مناصب در کنار دیگر مجتهدین بزرگوار انقلابی مورد استفاده قرار گیرند... علاوه بر اینکه ترکیب فضلای جوان تر با بزرگان در نهادهای مختلف هم برای آینده این مراکز نیروسازی منطقی اتفاق می افتد هم راندمان این نهادها با وجود جوانان پرانگیزه و پرانرژی بیش از پیش خواهد شد. ایشان یک روحانی فکور و یک خطیب قوی است. ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تماس زهرا پزشکیان، با ناهید کیانی مدال آور المپیک به جهت وضعیت افتضاح اینترنت ناموفق بود ! و این مشکلی است که همه ایرانیان خارج از کشور و داخل کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند... صحنه بسیار نامطلوبی است و در شأن این ملت بزرگ و مقاوم و هزینه داده نیست این شکل مدیریت فضای مجازی سراسر خسارت است؛ هم کار مردم لنگ می ماند هم آبروی کشور در جهان خدشه دار می شود هم سرمایه اجتماعی نظام اسلامی آسیب می بیند و از همه بدتر اینکه همه مردم هم با هزار زحمت و هزینه و فیلترشکن به صورت یکپارچه در فضای مجازی حضور دارند و به بدترین سایت ها هم دسترسی پیدا کرده اند ! یعنی از هر طرف نگاه می کنیم جز خسارت آورده ای دیده نمی شود ... با این نوع مدیریت فشل، غیرکارشناسی و باری به هر جهت که در برخی زمینه ها مشاهده می شود چگونه می خواهیم جامعه سازی و تمدن سازی کرده و الگویی از حکمرانی مترقی اسلامی به جهان کنونی ارائه کنیم !؟ یا آرمان ها را بالکل فراموش کرده ایم یا نسبت به آنها بی اعتقاد شده ایم ...😔 ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
🔴بخش هایی از سخنان شهید آیت الله بهشتی خطاب به علامه علی الاطلاق آیت الله مصباح در نحوه مواجهه با افکار و آثار دکتر شریعتی در ادامه می خوانید؛ این سخنان شهید بهشتی در کتاب «شریعتی جستجوگری در مسیر شدن» چاپ نشر بقعه آمده است. 🔸«من مکرر به جناب آقای مصباح هم گفته‌ام. گفته‌ام دوست عزیز، چرا این بحث‌هایی که احتیاج به رسیدگی بیشتر دارد، باید این‌طور مطرح شود؟ ... بحث من در اینجا بحث جناب آقای مصباح نیست. بحث من در اینجا با شما طلاب است. به ایشان هم در این ١٠، ١٥روز قبل عرض کردم. گفتم آقا! بحث، بحث روش تربیتی مدرسه است... شما طلاب مدرسه نمی‌توانید با این اسلوب بار بیایید وگرنه لااقل بنده نمی‌توانم در چنین مدرسه‌ای ذره‌ای در کارها سهیم باشم.مدرسه‌ای که بخواهد یک مشت انسان لجوج، پرخاشگر بیجا و متعصب تربیت کند، نتوانند با هم دو کلمه حرف بزنند، چه ارزشی دارد؟ در این صورت چه خدمتی به اسلام و به حق کرده‌اند؟ به چه انگیزه‌ای؟ ...من می‌گویم شرط اول خدمت در مدرسه این است که انسان منصف، اسلام انصاف‌آور، تشیع انصاف‌آور در مدرسه پا بگیرد. برخورد باید منصفانه، منطقی، آرام، متین، روشنگر، امکان فکر گسترده‌دادن، باشد. تحجر،جمود و مطالب را زود در چارچوب‌های محدودآوردن و تاختن، هرگز نمی‌تواند آهنگ تربیت مدرسه باشد. اگر هست، بنده از این مدرسه نیستم. اگر چنین چیزی در مدرسه هست، رفقای ما اعلام بفرمایند که رسالتش این است، مطمئن باشید آخرین دیدارمان با شما به‌عنوان مدرسه خواهد بود.ما می‌خواهیم انسان جستجوگر بار بیاوریم که در پی شناخت حق باشد. شما آقایان چگونه معارف فعلی خودتان را برای شناخت حق در تمام جزئیاتش آن‌قدر بالغ می‌دانید که این‌قدر به هم پرخاش می‌کنید؟! شنیده‌ام شما رفقا به هم پرخاش می‌کنید. اصلا ولنگاری می‌کنید. کِی ولنگاری راه آوردن انسان‌ها به حق است که شما از حربه ولنگاری استفاده می‌کنید؟ ...چرا باید مسئله‌ای که لااقل میان من و جناب آقای مصباح به‌صورت دو برداشت، قابل طرح است، به این شکل درآید؟ همین‌طور متقابلا من نیز نباید این کار را بکنم. نمی‌گویم فقط آقای مصباح نباید این کار را بکنند، من هم نباید این کار را بکنم. مدرسه جای برخورد سالم آرا و افکار است و از هر آهنگ و شیوه‌ای که بخواهد به سلامت برخورد آرا و افکار لطمه بزند، به‌شدت جلوگیری می‌شود. 👈خوب دقت کنید این شعار ماست: مدرسه جای برخورد سالم آرا و افکار است... 🔹موضع من در برابر دکتر شریعتی و کارهای او موضع بهره‌برداری صحیح است، نه لگدکوب‌کردن، نه لجن‌مال‌کردن و نه ستایش‌کردن و بالابردن. بلکه حسن استفاده از سرمایه‌ای در خدمت هدفی،باروشنگری بدون کمترین محافظه‌کاری برای تمام نقطه‌های ضعف او...من با صراحت به جناب آقای مصباح اعلام کردم، جناب آقای مصباح! اجمالا به شما بگویم، من در برابر دکتر شریعتی نقد سالم و سازنده خواهم داشت... جناب آقای مصباح، در بحثی که با ایشان کردم فرمودند من به‌عنوان اتمام حجت می‌گویم. گفتم برادر، اتمام حجت چیست؟! قبل از اتمام حجت، هدایت مطرح است. اگر هدایت آسیب دید چه اتمام حجتی؟ من به‌عنوان یک فرد کارشناس این فن می‌گویم. اگر قرار است در روحانیت کسی به‌عنوان صاحب نظر در مسائل مربوط به نسل جوانِ درس‌خوانده در ارتباط با مذهب نام برده شود، لااقل من که یکی از آنها هستم. عمرم را در این راه گذراندم. من به‌عنوان کارشناس صاحب‌نظر این فن می‌گویم این «اتمام حجت» های شما خطرناک است. «اتمام حجت» چیست؟!می‌گویم این، تمام رشته‌های این ٣٠، ٤٠ سال را پنبه می‌کند. اتمام حجت یعنی چه؟چه کسی گفته است اگر ما با بیان روشنگر، نقطه‌های انحرافی را بیان کنیم کافی نیست؟ طول می‌کشد؟ طول بکشد.کار مفید طولانی بهتر است یا کار پرخطر فوری؟ کدام‌یک؟ » @nabzqalam
🔸برخی دوستان می پرسند نظر خودتان در این مباحثه علمایی چیست ؟ اولا. بنده عددی نیستم در مباحثه دو تن از ستارگان کم نظیر آسمان تشیع معاصر اظهار نظری داشته باشم. ثانیا. اگر نکته ای عرض کنم باید ارجاع بدهم به نگاه حضرت آقا که از جهات مختلف مرجع نهایی برای این اختلاف نگاه های مطرح میان حزب اللهی ها است؛ علی رغم اینکه علامه مصباح یزدی ره در لسان رهبری معظم کما و کیفا آن قدر مورد تمجید بوده اند که بنده در هیچ شخصیتی این مقدار تمجید همه جانبه را سراغ ندارم. حقیقتا تعابیر رهبری در مورد ایشان بنظر بی نظیر است. اما در این مورد خاص که محل سوال دوستان است بنطرم تصریحات بیانی و سلوک عملی رهبر حکیم انقلاب به شهید سعید ره نزدیک تر است. نمونه ای از بیانات ایشان در این زمینه را مقداری بالاتر در کانال قرار داده ایم. علی کل حال باید همه ما جنبه آزاداندیشی داشته باشیم و در مباحثات و تضارب آرا بزرگان فورا فضا را استقلال پرسپولیسی نکنیم و از همه در آن جهتی که قابل استفاده اند بهره ببریم ... و طبق مستندات این دو بزرگوار بسیار بسیار با هم رفاقت داشتند و احترام متقابل زیادی بین شان بود و این حالت تا آخر ادامه داشت ... @nabzqalam
مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۴ بعد از شهادت شهید بهشتی در مصاحبه ای با روزنامه جمهوری اسلامی (۲۷ تیر۶۴) در رابطه با شهید بهشتی فرمودند: «ایشان(شهید بهشتی) خیلی از آقای مصباح خوشش می آمد و تصریح می کرد که من از این آقای مصباح و امثال او خوشم می آید. از آدم های آرام و ملایم و تودار خوشش می آمد » کلام معظم له گواه بر تداوم دوستی این دو اندیشمند بزرگ تا زمان شهادت آن شهید عزیز است.
🔴گفت و گوی مجله سروش (شماره 102 ، خرداد 1360 ) با حضرت آیت الله خامنه ای که در آن نقل قولی هم از امام خمینی (ره) درباره دکتر علی شریعتی دیده می شود همچنان خواندنی است(۱) 🔸آیت الله خامنه ای مدظله العالی: «به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبایی ها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او، برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) بخاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی».(برشی از مصاحبه) @nabzqalam
🔴گفت و گوی مجله سروش (شماره 102 ، خرداد 1360 ) با حضرت آیت الله خامنه ای (۲) آیت الله خامنه ای مدظله العالی: «شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی کنند. این ها همانطوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغییراتی در خصوص مرحوم دکتر شریعتی صدق نمی کند. اما متقابلا شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. این بُعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود.»(برشی از مصاحبه) @nabzqalam
🔴گفت و گوی مجله سروش (شماره 102 ، خرداد 1360 ) با حضرت آیت الله خامنه ای (۳) 🔸آیت الله خامنه ای مدظله العالی: «شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. در اینجا هم یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد. مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به بسیار علاقمند و ارادتمند بود. » @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸شهید بهشتی: عزیزان! عاشق شوید! عاقبت ما، با عقل به جایی نمیرسد! @nabzqalam