eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
999 دنبال‌کننده
831 عکس
660 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 از یک طرف کعبه، حرم، مسجد، منبر، نماز جمعه، زیارت اهل قبور، اعتکاف،روضه و... که برای غفلت زدایی و اتصال انسان به خداوند هستند بسته شد. 👈 از طرف دیگر توپخانه رسانه ای استکبار، جهت تخریب دین و معنویت فعال شد و مردم رو شبهه باران کرد ولی دست آخر کرونا با نمایش ضعف و بی پناهی انسان و بیداری فطرت ها، گرایش به دین وتوجه به خداوند را در کل دنیا به شدت بالا برد. ✅ یاد این آیه افتادم: يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ 🔔 از هیاهوی رسانه ای دشمن نباید ترسید خداوند برای هدایت خلق، همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار نداده! ✅ مخلصانه کار کنیم و خداوند اراده کند، هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند جلوی رسیدن ندای حق به گوش حق طلبان را بگیرد. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
📝| آیت الله اعرافی قلب تحول را فعال کردند. 1️⃣ تحول واقعی به نحو کلی به این معناست که حوزه علمیه به عنوان اصلی ترین و شاید تنها نهادی که اسلام عزیز را در تمام ابعاد مورد شناخت و کاوش قرار می دهد، بتواند متناسب با هر مقطعی از تاریخ پاسخ مناسب دین به سوالات اساسی بشر را از منابع استخراج و به نحو کارآمد و نظام‌مندی در اختیار جوامع اسلامی و تمام بشریت قرار دهد. بتواند اندیشه ها و دانش اسلامی را برای فرد سازی، خانواده سازی، جامعه سازی با ملاحظه عنصر زمان و مکان در اختیار قرار دهد. و در بعد انسانی مصلحان و راهبران پخته و پیشرو را برای اقامه دین و عملیاتی کردن آن نظاماتِ مستنبط، تربیت کند. 2️⃣ ساختار هویتی حوزه علمیه با تمام مراکز علمی جهان متفاوت است. در مکاتب غربی و شرقی، متفکرین بر اساس نوع نگاه خود به عالم هستی و بر اساس یک ضوابط تجربی و تاریخی هر حرفی را بخواهند بدون هیچ محدودیتی بر زبان و قلم جاری می کنند. مدتی بر اساس آن نظریه رفتارهای فردی و اجتماعی مدیریت می شود. اندیشمند بعدی می آید حرف دیگری را به کرسی می نشاند و ما شاهد ظهور «ایسم های» بسیار زیادی هستیم که می آیند و بعد جبر میدان، ناکارآمدی آنها را نشان می دهد، کنار می روند و ایسم بعدی ... ▫️اما در فضای فکر اسلامی به جهت عالم الغیب و الشهاده دانستنِ خداوند و محدود دانستن فهم بشری، لااقل در حوزه علوم انسانی و اندیشه هایی که به سعادت و شقاوت انسان مرتبط است باید به نحو اجتهادی از متن بیانات خداوند متعال و معصومین (ع) استنباط شود. لذا با این نگاه حجت محور متفکر، اسلامی نمی تواند با شناخت محدود خود با نظریات -من درآوردی- برای بشریت نسخه بپیچد. ▫️لذا در نهاد علمی حوزه کسی می تواند تولید نهایی علم کند و نسخه بپیچد که مقدمات لازم را طی کرده باشد و به درجه اجتهاد رسیده باشد تا بتواند با کار علمی با ضابطه به تولید نظامات علم اسلامی بپردازد. و یکی از معانی بیان رهبری معظم انقلاب که فرمودند < تحول در حوزه از بالا باید اتفاق بیفتد> بخاطر همین بافت هویتی حوزه است. 3️⃣ در طول تاریخ و در همه جای دنیا اگر علم و دانش رشد کرده است - فارغ از ارزش گذاری- همه و همه نتیجه تضارب آرا، برخورد نگاه های متفاوت علمی، مباحثات و جنگ قلم ها بوده است. در دنیای غرب آنقدر کتاب روی کتاب نگاشته شد،آنقدر کرسی ها و تریبون های علمی فعال شد و آنقدر مقاله روی هم تلنبار شد که در نهایت یک رژیم علمی-فکری (فارغ از درست و غلط بودن آن) تولید شد و نمود تمدنی هم پیدا کرد. ✅ آیت الله اعرافی با فهم درست از مقدمات مذکور و با درک عمیق از فضای مدیریتِ دانش، آن هم دانش حوزوی با آن ملاحظات هویتی دست به اقدامی زدند که دقیقا سبب فعال شدن قلب تحول در حوزه علمیه شده است و آن راه اندازی دروس خارج در مسائل مختلف فردی، حکومتی و اجتماعی ... است. و ایشان با تسلط کامل بر مولفه های میدان، در تنگه احد تولید علم ایستادند. ▫️اگر این کار که به سطح اجرا هم رسیده است، بیش از پیش تقویت شود و همه نخبگان حوزوی و اساتید دغدغه مند به کمک این کار بشتابند، زمینه ای فراهم شده و خواهد شد که چشمه های جوشان تولید علم و اندیشه و حل مسائل اسلام اجتماعی به طور سیستماتیک و گسترده از گوشه و کنار حوزه علمیه فواره بزند و در مدت نه‌چندان دوری شاهد حوزه علمیه غنی، پاسخگو، مولد و تحولی خواهیم بود. ✍️شیخ علی امیری ۰۰/۷/۲۲ @nabzqalam
⭕️| إنقضی عنّا التلبّس أم لا؟ 🔹امروز 16 آذر است 🔹این روز برای ما طلبه دانشجوها خیلی خاطرات شیرینی را تداعی می کند. 🔹تا این مناسبت فرا رسید بی معطلی دست به قلم شدم که به رسم دوران دانشجویی در این باب وجیزه ای بنویسم. 🔹بعد به خودم آمدم؛ پرسیدم آخه تو چرا ؟ تو که سالهاست طلبه شدی؟ مگر اصول فقه نخوانده ای که در مبحث مشتق عنوانی هست "ما انقضی عنه التلبس" که اگر یک مبدا در گذشته برای یک ذاتی ثابت بوده است بعد از منقضی شدن آن مبدا از آن ذات، استعمال علی نحو حقیقت نخواهد بود!!! 🔹پاسخ دادم؛ کی گفته دانشمندان اصولی ما همه چیز را فرموده اند و جای تکامل مباحث نیست؟ اینجا می شود به این بحث مشتق یک فرعی اضافه کرد و آن اینکه؛ اگر ذاتی که قبلا مبدئی برای او ثابت بوده است ولی روح و قلب آن ذات همچنان نزد آن مبدأ گیر است، این را چه باید کرد استعمال آن حقیقی ست یا مجازی ؟. التحقیق: پاسخ روشن است 😊 🔹از این مانع که گذشتم شبهه دیگری به ذهن آمد؛ مگر شما عاشق و سرسپرده حوزه علمیه نیستید مگر قرآن نخواندید که فرمود"ما جعل اللَّه لرَجُل من قَلْبَیْن فی جَوْفه " دو دلبر در یک قلب نمی گنجد. 🔹قلت: این دانشگاه بود که ما را به حوزه رساند اگر نبود آن سکوی پرتاپ، آن تشکلات دانشجویی که واقعا شبیه ترین محیط به جبهه ها هستند؛ جنگ مقدس فکری_فرهنگی، اخلاص، گمنامی، ایثار، تلاش خستگی ناپذیر، بیداری های شبانه برای برنامه های فرهنگی پیش رو و...آنچنان این فضا، جهان بینی و عمق اندیشه ماها را متحول می ساخت و آتشی در ذهن و قلب ماها روشن می کرد که جز با آمدن به حوزه علمیه این عطش فرو نمی نشست. 🔹گاهی از ما طلبه دانشجوها می پرسند چرا فلان موقعیت را رها کردید و به حوزه رفتید؟ پاسخ این است ما عنان اندیشه ورزی و اندیشه خواهی از کف داده بودیم ما از خود اختیار نداشتیم نمی شود از یک انسان عطشان که به سمت چشمه در حال دویدن است پرسید چرا ؟ 🔹طلاب دانشجو خیلی شبیه مهاجرین در صدر اسلام اند. انصار بسیار فداکاری و جانفشانی کردند و به اوج رسیدن. اما قصه مهاجرین قصه دیگری است آنها به خانه و کاشانه و جایگاهی که عمری برای آن زحمت کشیده بودند پشت پا زدند تا به وصال معشوق برسند. در میان رفقای ما دندان پزشک است، تحصیل کرده فیزیک از دانشگاه آلمان، استاد، مهندس، شغل های با درآمد بالا و... همه را گذاشتند و لبیک گویان آمدند و به اقتضای سن شان از همان اوائل هم درگیر خانواده و بچه و مشکلات زندگی اند یک جهاد علمی و معنوی تمام عیار .... 🔹خلاصه بعد از پاسخ به شبهات ذهنی خود خواستم شروع به نوشتن کنم که دیدم متن طولانی می شود فقط به یک جمله اکتفا می کنم: ✅خدا قوت سربازان مجاهد امام زمان عج، بی راهه نیست اگر روز دانشجو و روز طلبه را از روی داستان فداکاری شما بازنویسی کنند. ✍️شیخ علی امیری 00/09/16 @nabzqalam
💢| «پیام دفتر فقه معاصر عبور از 'حمل اولی درمانی' در عرصه تولید نرم افزار تمدن نوین اسلامی است.» 🔻 بنده به مناسبت یک پروژه در مورد فقه های مضاف و اسلامی سازی علوم انسانی بنا شد یک فحصی انجام بدهم و نظریات اساتید معظم فعال در این عرصه را بررسی و تجمیع کنم. اکثر بزرگوارانی که در مظان این بودند که حرفی برای گفتن داشته باشند را مورد تحقیق قرار دادیم. افرادی که شاید 30 سال، 20 سال، 10 سال، مقداری کم تر و بیشتر تابلو و برند این کلان مساله هستند. ده ها نوشته، جلسه، نشست و همایش از این بزرگواران را رصد کردیم. 🔻 آنچه از خروجی اکثر این مراکز و افراد بدست آوردیم به جزء موارد خیلی نادر همه اش در لایه حمل اولی بود. انگار این بزرگواران نذر کرده اند به حمل شایع در این عرصه ورود نکنند! اگر تعاریف فقه، فقه نظام، فقه مضاف، فلسفه مضاف، فقه حکومتی وعلوم انسانی اسلامی و بیان ضرورت تولید نرم افزار و رابطه عناوین از این دست با همدیگر را جمع آوری کنیم شاید ده ها جلد کتاب شود!! صد ها نشست و همایش و سخنرانی و مقاله که دائم می فرمایند اگر علوم انسانی را اسلامی نکنیم اینچنین می شود و آنچنان می شود!! یک معرکه و جدال بی رحمانه سر قیودات تعاریف به پا شده است که انگار تمام وظیفه این اندیشمندان بزرگوار ارائه یک تعریف جامع و مانع از فقه نظام است! بس. تازه جالب است جدیدا برخی برای اینکه سر فصل ها خیلی تکراری نشود بحث را چهل پنجاه سال هم به عقب برگردانده اند و می گویند اصلا اسلام و فقه اسلامی نظام دارد !!؟؟ ❗️بنده قبلا موانع عدم تحقق اسلامی سازی علم انسانی را جمع آوری کرده بودم موارد زیادی بود اما بعد از این تحقیق بعید نمی دانم به این قائل بشویم که واقعا مشکل اصلی در این مسیر این است که اساتید محترم و دغدغه مندمان که واقعا بنیه علمی بسیار خوبی هم دارند عطش علمی خود و شاگردان و جامعه علمی را "حمل اولی درمانی" می کنند!!! 🔅اما در میان این همه هیاهوی کم خروجی، گروهی که تقریبا همه از اساتید ساکت و بی ادعا در این عرصه هستند با ابتکار آیت الله اعرافی در دفتر فقه معاصر گرد آمدند و در یک زمان بسیار بسیار کوتاه در موضوعات مختلفی که چالش پیش روی اسلام سیاسی و اجتماعی است آثار خوبی از نوع حمل شایع به جامعه علمی عرضه کردند. 🔅نمی خواهم بگویم این آثار همه مشکل ما را حل می کند یا در اوج اتقان هستند یا نیستند بلکه نفس همین شجاعت آغاز، و ورود مستقیم به دل مسائل یک جریان علمی متفاوت را رقم زدن، جای بسی خوشحالی و امیدواری است. 🔆 به نظر من دفتر فقه معاصر تنها یک دفتر و مرکز متعارف در عرض بقیه مراکز نیست بلکه یک مدیریت و مهندسی حرفه ای دانش است، یک جریان مبارکی است که حامل پیام خط شکنی و خروجی محوری است حامل این پیام است که ای اساتید معظمی که با دارا بودن قوه اجتهاد، اهلیت ورود در عرصه تولید نرم افزار تمدن نوین اسلامی را دارید که الحمدلله کم هم نیستید از جدال لفظی در این عرصه عبور کرده و سراغ اصل مطلب بروید. 🖋شیخ علی امیری ۰۰/۱۱/۱۱ @nabzqalam
🔴 "ای مالک به میان مردم برو ..."/ضرورت آماده سازی افکارعمومی قبل از طرح مسائل جنجالی! 🔹اینکه در روز غدیر همه امت اسلامی باید شادی کنند جشن بگیرند اطعام کنند و ... شکی نیست، اما این مسائل ظاهر قضیه است و تمام این کارها برای این است که در هر دوره ای مسلمین از خودشان سوال کنند که این همه توصیه، فضیلت، جشن، شادی و سر و صدا برای چیست؟ 🔸از مسئولیت بزرگان، علما و اندیشمندان جامعه اسلامی این است که اولا این پرسش را برای همه بوجود بیاورند و بعد به آن پاسخ هم بدهند؛ بگویند ما شادی نمی کنیم که شادی کرده باشیم عید را تبریک نمی گوییم چون عید است باید تبریک گفت! بلکه این همه ظواهر و شعائر و نشانه ها برای توجه و اهتمام به متن و محتوا و باطن غدیر است. 🔹باطن غدیر امتداد یافتن حاکمیت انسان کامل و معصوم بر جامعه اسلامی و تبلور این امتداد، کارویژه های است که توسط اولیاء الله و راهنمایی های آنها به بشریت ارزانی شده است و تعظیم واقعی این یوم الله التفات امت اسلامی به این مولفه هاست. کارویژه های مثل؛ _گسترش تمام عیار و همه جانبه عدالت _ صلح پایدار در سراسر هستی _رشد معرفتی و علمی بشریت _پاکسازی دنیا از ظلم و تبعیض و فقر و خودخواهی ها و استکبارها و استبدادها _ قرار گرفتن بشیریت در مسیر سعادت دنیا و آخرت و... 🔹باید ایستگاه صلواتی زد ولی باید باطن غدیر را هم برای مردم گفت و بر طبق آن عمل کرد، تا وقتی اسم عید غدیر می آید اول به ذهن همه بیاید تا ایستگاه صلواتی اول مترقی علوی به ذهن بیاید تا نقل و نبات ... 🔹برای نمونه یکی از نسخه های امیرالمومنین(ع) را یادآور می شوم که نیاز امروز مردم و وظیفه مغفول مانده مسئولین حکومت اسلامی ماست؛ حضرت در نهج البلاغه در مانیفستی که به مالک می دهند که بر طبق آن بر مصر حکومت کند، می فرمایند: "مالک افکار عمومی را دریاب. نگذار سوال، شبهه و ابهام ذهن مردمت را فرا بگیرد. هرگاه مشکلی پیش می آید و مردم را دچار ابهام می کند فورا به میان مردم برو و به آنها پاسخگو باش و رفع سوال و نگرانی کن ... اصل پاسخگویی مسئولین اصل توجه به افکار و دغدغه ها و مطالبات مردم اصل توجه جدی حاکمیت به کار رسانه ای و رها نکردن ذهن و روح و روان مردم که دیگران بیایند و با هزار نیرنگ هر دروغی را به خورد آنها بدهد و روز به روز بین حکومت اسلامی و مردم فاصله بی افتد. 🔷اینها دستاوردهای غدیر است 🔹ای مسئولین جمهوری اسلامی به میان مردم بروید و طرح ها و برنامه ها را تبیین کنید و حرف مردم را بشنوید قبل از اینکه دیگران با ابزار رسانه به میان مردم شما بیایند و کار خودشان را جلو ببرند. ✍شيخ علی امیری @nabzqalam
🔴 مردمی بودن معنای سنگینی دارد برای افراد متوسط قابل هضم نیست 🔹 امام رضوان الله تعالی علیه و برخی از چهره های درخشان شورای انقلاب ثمره قرن ها مجاهدت و خون دل خوردن انبیاء، اولیاء، علما و صلحا را در یک روز به رای مردم گذاشتند؛ جمهوری اسلامی آری یا خیر؟ به راستی آن مرشد آسمانی با چه حجت شرعی این امر عظیم را به رای مردم گذاشتند؟ اگر مردم می گفتند خیر چه خاکی بر سر می ریختیم؟ چه مصلحتی بالاتر از این قابل تصور است؟ ✅بله آقایان " مردمی بودن" چنین هزینه و معنای سنگینی دارد ! رهبری معظم انقلاب بر اساس مبانی دینی "تبیین" را می دانند لااقل اجازه می دادید جوهر فرمان ایشان خشک شود بعد این هزینه سازی را بر نظام تحمیل می کردید. 🔹 ما نمی گوییم طرح های جنجالی که در سرنوشت مردم موثر است را به رای بگذارید که در منطق حکمرانی توجیه مطلوبی هم ندارد و باعث قفل شدن بسیاری از امور می گردد و در دنیا هم این شیوه طرفدار زیادی ندارد، اما انتظار می رود انقلاب خمینی که برای آزادی خواهی، ظلم ستیزی، و رشد فزاینده مردم به وقوع پیوست را از ریل خارج نکنیم مردم را در ابهام قرار ندهیم. 🔹شفاف و صادقانه با آنها گفتگو و مشورت کنیم به آنها اطمینان بدهیم که هیچ کاری خلاف نظر شما و به ضرر شما انجام نمی گیرد. آنها حرف منطقی و دلسوزانه بشنوند همراه می شوند. 🔹 خمینی کبیر جمهوری اسلامی را به رای گذاشت چون از بن دندان معتقد بود بدون همراهی و هم دلی مردم هیچ کاری به سرانجام نمی رسد. او خوب می دانست اگر امیرالمومنین علیه السلام هم باشی اگر همراهی مردم نباشد خانه نشین می شوی ... 🔹این مردم تربیت شدگان انقلاب اسلامی هستند چهل و سه سال است با گوشت و پوست و اسخوان آموخته اند مقابل ابهام و حرف زور و سیاست های نادرست سر خم نکنند اگر حرف تان منطقی و درست است آنها را قانع کنید نمی شود از این مردم انتظار داشت چیزی که رهبران بزرگ انقلاب به آنها آموخته اند و جزء فرهنگ آنها شده است را نادیده بگیرند. 🔸 اگر نمی توانید مانند رهبران بزرگ انقلاب ریسک دخالت دادن مردم در امور را تحمل کنید لطفا عنوان "مردمی بودن" را به یدک نکشید. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
هدایت شده از المرسلات
♦️| الموجز فی اصول الفقه (از ابتدای کتاب) 🎙استاد شیخ علی امیری 🔈تدریس این کتاب در سال جاری برای جمعی از طلاب حوزه قم ارائه می شود و صوت این جلسات به صورت روزانه در کانال مدرسه مجازی المرسلات بارگذاری خواهد شد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
recording-20220207-185952.mp3
11.82M
⁉️سوال_شما| سلام علیکم. معنای مشهور و اشهر دقیقا چی هست؟ مشهور قوی‌تر هست یا اشهر؟ ملاک چی هست در اشهر و مشهور؟ ملاک وزن علمی افراد هست یا تعداد؟ ✅پاسخ استاد امیری را بشنوید @almorsalaat