🔴 آیتالله حائری شیرازی ره:
🔸فرض کنید که شما چهارصد نفر باشید و هرکدام یک کاسه آب داشته باشید.
🔸اگر من دست آلوده و نجس خود را به هریک از این چهارصد کاسه بزنم، آن کاسه نجس میشود؛ اما اگر شما این چهارصد کاسۀ آب را در حوضی بریزید و من دست نجس و آلودهام را به آن آب بزنم، نهتنها آب نجس نمیشود، که دست من هم طاهر میشود.
🔸هرکدام از ما نیز اگر آلودگی داشته باشیم، وقتی در جمعی قرار بگیریم که با هم مرتبطاند، آن آلودگی برطرف میشود. اگر کسی غفلت داشته باشد نیز غفلتش برطرف میگردد.
🔸اما اگر شیطان دلهایتان را از همدیگر جدا کرد، دلتنگی ایجاد کرد و شما را کاسهکاسه کرد، یک دست ناپاک که به آن بزنند، آن را نجس میکند؛ درصورتیکه، وقتی همه به هم وصل شوند و «کُر» درست شود، دیگر نجس نمیشود.
#تشکیلات_مومنانه
#کار_جمعی
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اندیشه_اساتید
برشی از اندرونی علامه مصباح یزدی ره
" کمک به همسر "
@nabzqalam
#فقه_سیاسی
🔸اصطلاح «فقه سیاسى» به عنوان واژه ای نوپدید در عرصه فقه، مشتمل بر مجموعه اى از مباحث فقهى است که با رفتار سیاسی و دانش سیاست مرتبط بوده و تکالیف شرعى زندگى سیاسى مؤمنان بلکه شهروندان را تعیین کرده و آیین اداره مطلوب را بر اساس منابع و ادله معتبر شرعى، تبیین و توصیه مى کند.
🔹 این گرایش فقهی که جایگاه ویژه اى در بین دانش هاى سیاسى در گستره تمدن اسلامى دارد. جایگاه خویش را مدیون سلطه، قداست و محوریّت نصوص دینى است و بر این پیش فرض مبتنى است که فقه سیاسى، برترین دانش در گستره سیاسی اسلام است که به خاطر تبیین تکالیف مردم، در زندگی فردی، سیاسی ـ اجتماعی شان، می تواند سعادت مادّی و معنوی آنان را تضمین نماید.
🔸این مرکّب واژه، در چارچوب گفتمان اسلام سیاسى، فقاهتى بازتولید شده و مرادف واژه هایى چون «فقه الدوله الاسلامیه» (منتظری، 1409، ج1، ص1)، «فقه السیاسه» (حسینی شیرازی، 1361، ص1) یا «الاحکام السلطانیه» (عمید زنجانی، 1366، ج2، ص51) قرار گرفته و مورد استفاده قرار می گیرد.
📌فقه سیاسى، عملى ترین بخش دانش هاى اسلامى بوده و عملاً جایگزین فلسفه سیاسى در یونان قدیم است و شاید از همین روست که فارابى در طبقه بندى علوم، اصطلاح فقه مدنى را به عنوان شاخه اى از علم مدنى عام و قسیم حکمت مدنى، به کار برده است (فارابی، 1931، ص64).
🔹 گرچه اصطلاح فقه سیاسی عمدتاً در عصر حاضر مورد استفاده قرار گرفته است، لکن فقه شیعه هیچگاه فارغ از ماهیّت فقه سیاسی نبوده است؛ زیرا از آغاز تدوین دانش فقه، بخش قابل توجّهی از مباحث آن به مباحث سیاسی اختصاص داشته و پاسخ گویی به این مسائل را مدِّ نظر قرار می داده است. هرچند این مباحث به علّت حساسیّت حاکمان جائر، جایگاه گسترده ای در فقه شیعه نیافته و تنها مشتمل بر احکام مختلف و پراکنده در گستره امور فردی در ابواب مخلتف فقه بود
@nabzqalam
#اندیشه_اساتید
🎙آیت الله شبیری زنجانی
🔹 در زمان ما که مجتهدین #واقعی در حال انقراض اند اجتهاد وجوب #عینی دارد.
🔸 اگر کسی #استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد چون «من به الکفایه» نیست.
📚 جرعه ای از دریا، ج3، ص 512
@nabzqalam
📚 به مناسبت روز استاد
همراه با تعدادی از هم درسی های عزیز مقام استاد بزرگوار آیت الله اعرافی حفظه الله گرامی داشته شد
ایشان علیرغم مشغله های فراوان برای حلقه درس با کمال اهتمام زحمات زیادی را متحمل می شوند
▫️ خداوند سایه ایشان و همه اساتید بزرگوار را بر سر ما نگه دارد
@nabzqalam
#اندیشه_اساتید
🎙 آیت الله سبحانی حفظه الله
اجتهاد برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن #واجب عینی است!
🔹 آقایانی که در حد رسائل و #مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی.
🔹مقام موقعیت شیعه با فقاهت بوده و نیازمند به فقیه است؛ چراکه انقلاب ما انقلاب اسلامی است که با رهبری یک فقیه به دست آمده است.
🔹آقایانی که در این حد آمده اید، کوشش کنید که #اجتهاد را به دست بیاورید؛ بنابراین #تکلیف شما مشکل است.
🔹 گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی.
🔹 امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید.
(درس خارج اصول ۱۳۹۵/۹/۲۴)
@nabzqalam
📚 اعتقاد عبارت است از اذعان و تصدیق، خواه به نحو قطعی و جزمی باشد یا نه؛ و خواه مطابق با واقع باشد یا نه؛ و خواه ثابت باشد یا نه.
✔️ بنابراین اعتقاد دارای اقسامی است:
۱.یقین به معنای اخص آن؛ یعنی اعتقاد جازم و مطابق با واقع که از راه تقلید حاصل نشده باشد
۲.تقلید؛ یعنی اعتقاد جازم و مطابق با واقع که از راه اقامه دلیل به دست نیامده باشد
۳. جهل مرکب؛ یعنی اعتقاد جازم اما غیر مطابق با واقع
۴.ظن صادق؛ یعنی اعتقاد غیر جازم و مطابق با واقع
۵.ظن کاذب؛ یعنی اعتقاد غیر جازم و غیر مطابق با واقع
(برگرفته از کتاب کشف المراد)
📖 علامه طباطبایی ره:
◽️ تنها قیاس برهانی است که نتیجه یقینی به دست می دهد؛
◽️و در میان انواع گوناگون اعتقاد، تنها یقین است که پرده از چهره واقعیت برمی گیرد و شناخت صحیح و متقن به ما ارائه می دهد.
(نهایه الحکمه)
@nabzqalam
recording-20220509-223935.mp3
17.92M
#الموجز_امیری
الموجز فی اصول الفقه
علی امیری
@Ali_Amiri0731
✔️ جلسه بیست و دوم
📙 الصحیح و الاعم
@doroos_almorsalaat
@nabzqalam
recording-20220510-113606.mp3
2.62M
#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: استاد امیری سلام وقت بخیر
در پایان تقریر چند سوال نوشتم اگر پاسخ بدهید ممنون میشم
و یک سوال از حمل اولی دارم اینکه می گویند تغایر در حمل اولی به اجمال و تفصیل است مثال نقض دارد
در انسان بشر است
انسان انسان است
اجمال و تفصیلی نیست ؟
✅پاسخ را در صوت بشنوید
@nabzqalam
recording-20220511-133805.mp3
6.57M
#مشاوره_مجازی
#سوال_شما:
سلام علیکم
وقت بخیر حاج آقا
سوالی داشتم از الموجز : غرض از تفکیک معنای مجازی از حقیقی در کلام معصوم چیست ؟ چون بالاخره یک معنایی چه مجازی و چه حقیقی به کلام می خورد . اگر قرینه نبود همان معنای حقیقی اراده شده ، چراکه معنای مجازی برای زمانی ست که قرینه مانعه از معنای حقیقی وجود داشته باشد . یعنی اگر قرینه مانعه در کلام وجود داشت ، خود به خود دیگر نمی توانیم معنای حقیقی از لفظ برداشت کنیم.
✅پاسخ را در صوت بشنوید.
@nabzqalam
16.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اندیشه_اساتید
🎙 درد و دل سید حسن نصرالله با مقام معظم رهبری: خیلی خسته شده ام !
@nabzqalam