#پرونده_ویژه
🔰 صدرا از دیدگاه امام خامنه ای
🔹️ مكتب فلسفى صدر المتألّهين همچون شخصيت و زندگى خود او، مجموعه اى در هم تنيده و به وحدت رسيده چند عنصر گرانبها است. در فلسفه او از فاخرترين عناصر معرفت يعنى عقل منطقى، و شهود عرفانى، و وحى قرآنى، در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهانى، و ذوق و مكاشفه عرفانى، و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه باهم دخيل گشته، و در عمر علمىِ پنجاهساله او رحله هاى تحصيلى به مراكز علمى روزگار، با مهاجرت به كهك قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده احرامىِ حج شدن، همراه گرديده است. همان گونه كه فلسفه صدرايى كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده در هنگام پيدايش خود، نقطه اوج فلسفه اسلامى تا زمان او و ضربه اى قاطع بر حملات تخريبى مشكّكان و فلسفه ستيزان دوران هاى ميانه اسلامى بوده است، امروزه پس از بهره گيرى چهار صدساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلى، و نقد و تبيين و تكميل در حوزه هاى فلسفه، و وَرز يافتن با دست تواناى فلاسفه نامدار حوزه هاى علمیه به ويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابى و سرزندگى مضاعفى گرفته و می تواند در جايگاه شايسته خود در بناى فرهنگ و تمدن، بايستد و چون خورشيدى در ذهن انسانها بدرخشد و فضاى ذهنى را تابناك سازد.
مكتب فلسفى صدر المتألّهين همچون همه فلسفه ها در محدوده مليت و جغرافيا نمیگنجد و متعلق به همه انسان ها و جامعه ها است. همواره همه بشريت به يك چهارچوب و استخوانبندى متقن عقلانى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه مستحكم و قابل قبولى نمیتواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد. و چنين است كه بگمان ما فلسفه اسلامى به ويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى، جاى خالى خويش را در انديشه انسان اين روزگار می جويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
📜 پيام به كنگره بزرگداشت صدر المتألّهين (ملّا صدرا) ص: ۱۸ اول خرداد سال ۱۳۷۸
🔸 فلسفه اسلامى، پايه و دستگاهى بوده كه انسان را به دين، خدا و معرفت دينى نزديك می كرده است. فلسفه براى نزديك شدن به خدا و پيدا كردن يك معرفتِ درست از حقايق عالم وجود است؛ لذا بهترين فلاسفه ما- مثل ابن سينا و ملّا صدرا- عارف هم بوده اند. اصلًا آميزش عرفان با فلسفه در فلسفه جديد- يعنى فلسفه ملّا صدرا- به خاطر اين است كه فلسفه وسيله و نردبانى است كه انسان را به معرفت الهى و خدا می رساند؛ پالايش می كند و در انسان اخلاق به وجود می آورد. ما نبايد بگذاريم فلسفه به يك سلسله ذهنيّات مجرّد از معنويت و خدا و عرفان تبديل شود. راهش هم تقويت فلسفه ملّا صدراست؛ يعنى راهى كه ملّا صدرا آمده، راه درستى است. آن فلسفه است كه انسان را وادار میكند هفت سفر پياده به حج برود و به همه زخارف دنيوى بى اعتنايى كند. البته نمى خواهيم بگوييم هركس در اين دستگاه فلسفى قرار نداشته باشد، اهل دنياست؛ نه، اما اين راه خوبى است. راه فلسفه بايد راه تديّن و افزايش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ اين را بايد در آموزش فلسفه، در تدوين كتاب فلسفى، در درس فلسفى و در انجمن فلسفه- همين كه به آن اشاره شد- رعايت كرد. اهل فلسفهدهایى كه ما قبلًا ديده بوديم، همه همينطور بودند؛ كسانى بودند كه از لحاظ معنوى و الهى و ارتباطات قلبى و روحى با خداوند، از بقيه افرادى كه در زمينه هاى علمىِ حوزه كار مى كردند، بهتر و زبدهتر و شفّافتر بودند.
📜 بيانات در ديدار گروهى از فضلاى حوزه علميه قم ص : ۲۲۰ سال ۱۳۸۲
🔹️ در فلسفه، ملّا صدرا، بزرگترين فيلسوف همه تاريخ فلسفه اسلامى، متعلّق به زمان صفويه است. ميرداماد، مربوط به زمان صفويه است. فيض كاشانى عارف معروف مربوط به زمان صفويه است. لاهيجى متكلّم و فيلسوف معروف متعلّق به زمان صفويه است.
📜 بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران ص : 57 سال ۱۳۷۷
#پرونده_ویژه
#ملاصدرا
💢موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات عید سعید فطر را خدمت بزرگواران تبریک عرض میکند.
🔹️ با استعانت از خداوند متعال دروس ماه مبارک رمضان موسسه نفحات امروز به پایان رسید. دعا بفرمایید توان مجموعه برای برگزاری چنین کلاسهایی، بیش از پیش افزایش یابد.
ان شاءالله
💢موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
#پرونده_ویژه
🔰 صدرا از دیدگاه علامه طباطبایی
🔹️ صدرالمتألهين در حدود سال 979 ه در شيراز متولد شده و در حداثت سن در كنار پدر به تحصيل علوم پرداخته و پس از درگذشت پدر به قصد تحصيل و تكميل معلومات خود به درالسلطنه اصفهان كه در آن زمان پايتخت سلاطين صفويه و دارالعلم بود، مسافرت نموده و به تحصيل علوم عقليه و نقليه پرداخت.
وى علوم عقليه را پيش فيلسوف شهير وقت، سيدمحمدباقر معروف به «ميرداماد»، متوفاى 1040 هجرى قمرى تكميل كرده و در علوم نقليه پيش شيخ بهاءالدين محمدعاملى، متوفاى 1031 كه يكى از نوادر دهر و مفاخر وقت بود، تلمّذ نموده است. پس از فراغت از تحصيل، بساط زندگى را از آن ديار برچيده و متوجه شهر قم گرديده و در يكى از توابع قم به نام قريه «كهك» به عزلت پرداخته و در به روى اغيار بست و سالها در كنج عزلت سرگرم مجاهدات و رياضات و تصفيه نفس شده، توانست پس از سالها خون دل خوردن، دريچهاى به عالم قدس باز كرده و حقايق علمى را كه از راه تفكر و استدلال به دست آورده بود، از راه مكاشفات نورى مشاهده نمايد و پس از مدتى كه تا حدى از نتايج رياضات و مجاهدات خود برخوردار گرديد، بناى تأليف و تصنيف گذاشته و به تأسيس مكتب فلسفى مخصوص خود پرداخت و تا آخر عمر مشغول تأليف تعليم و تربيت بود. وى در زندگى خود با تقوا و پرهيزكار و مردى متعبّد بوده و در خلال زندگى بارها به زيارت اعتاب ائمه رفته، هفت مرتبه پياده به زيارت بيتاللَّه شتافته و مرتبه هفتم كه مصادف با سال 1050 بود، در اثناى مسافرت در بصره وفات يافت و در همان جا به خاك سپرده شد. چنان كه از كلام صدرالمتألهين برمى آيد، وى در اواخر دوره اول زندگى علمى خود اين معنا را دريافته است كه نبايد طريق وصول به حقايق علمى و مخصوصاً در فلسفه الهى را به تفكر خشك و خالى كه سبك سير علمى مشائيين است اختصاص داد، بلكه شعور و ادراك انسانى كه مايه و پايه افكار كلى فلسفى است، چنان كه محصولى به نام تفكر و انديشه از راه قياسات منطقى بار مىدهد، نمونههاى ديگرى نيز به نام «كشف و شهود» و به نام «وجد» از خود بيرون مىدهد...صدرالمتألهين در نتيجه اين تنبّه و انتقال ذهنى، پايه بحثهاى علمى و فلسفى خود را روى توفيق ميان عقل و كشف و شرع گذاشت و در راه كشف حقايق الهيات از مقدمات برهانى و مطالب كشفى و مواد قطعى دينى استفاده نمود و اگرچه ريشه اين نظر در كلمات معلم ثانى ابىنصر فارابى و ابنسينا و شيخ اشراق و شمسالدين تركه و خواجه نصير طوسى نيز به چشم مىخورد، ولى اين صدرالمتألهين است كه توفيق كامل انجام دادن اين مقصد را پيدا كرد.
روش فلسفى صدرالمتألهين
بررسى كامل حقايق دينى و مطالب كشفى و تطبيق آنها به برهان قياسى مقدمات و مطالب تازه بسيارى در اختيار صدرالمتألهين گذاشته و امكانات زيادى در توسعه دادن بحثهاى فلسفى و عقد بحثهاى جديد و كشف مطالب و نظريات تازه و بسيار عميقى براى وى به وجود آورده كه هرگز از راه تفكر خالى حل آنها امكانپذير نبود. اين است كه فلسفه در مكتب صدرالمتألهين، هم روح كهنه و فرسوده خود را تبديل به يك روح تازه نموده و قيافه ديگرى به خود گرفت و هم مقدار قابل توجهى به بحثهاى فلسفى اضافه گرديد.
📜 بررسي هاي اسلامي ؛ ج2 ، ص13- 16
🔸 ... پس از اينها در قرن يازده هجرى، مير محمّدباقر داماد، مسلكى قريب به مسلك اشراقيّين پيمود، و پس از آن صدرالمتألّهين شيرازى به تحديد فلسفه اسلامى پرداخته و حقايق آفرينش را از هر سه راه (ظواهر دينى و برهان و كشف) مور بحث قرار داد و كتبى در توفيق ميان ظواهر دينى و برهان، و كشف، و همچنين ميان ظواهر دينى و كشف تأليف نمود.
مكتب صدرالمتألّهين هنوز زنده است و سه قرن و كمى بيشتر كه از عهد اين فيلسوف مى گذرد، فلسفه او مورد بحث و فحص بوده و جمع كثيرى را پرورش داده است كه دسته اى از آن ها مباحث فلسفى را از راه توفيق ميان ظواهر شرع و برهان تعقيب مى كنند، و از مشاهير اين دسته، قاضى سعيد قمى و آخوند ملّاعلى نورى و آقاعلى زنوزى را بايد شمرد، و دسته اى از آنها از راه توفيق ميان عقل و ذوق وارد شده اند، مانند آقا محمّد بيد آبادى و آقا محمّدرضا قمشه اى، و دسته اى از آنها از راه توفيق ميان ظواهر دينى و ذوق بحث مى كنند، مانند فيض كاشانى و بعضى مانند حاجى سبزوارى به هر سه قسمت پرداخته اند.
اين مكتب، به واسطه نزديك كردن اين سه مسلك به همديگر، موفقيّت هايى يافته كه فلسفه در تاريخ چند هزار ساله خود از آنها محروم بوده، و از مشكلاتى كه از هر جانب به واسطه تهيدستى خود دامنگيرش مى شد و بنبست هايى كه پيش مى آمد، پيوسته در شكنجه بود. كليد رمزهايى به دست فلسفه اسلامى افتاده كه هرگز در فلسفه هاى كهن كلده، مصر، يونان و اسكندريه به دست نمى آيد.
در نتيجه اوّلًا: مسايل فلسفى كه به حسب آنچه از كتب فلسفى گذشتگان، به عربى ترجمه شده و به دست مسلمين رسيده، تقريباً دويست مسأله بوده، در اين
مكتب فلسفى تقريباً به هفتصد مسأله بالغ مى شود.
ثانياً: مسايل فلسفى كه مخصوصاً در مكتب مشّائين از يونانى ها به طور غير منظّم توجيه شده و نوع مسايل از همديگر جدا و به همديگر نامربوط بودند، در اين مكتب فلسفى، حالتِ مسايل يك فنّ رياضى را پيدا كرده و به همديگر مرتبط و بر يكديگر مترتّب شده اند، به نحوى كه با حلّ دو سه مسأله اوّلى كه فلسفه را افتتاح مى كنند، همه مسايل فلسفى را مى توان حل و توجيه نمود. به همين جهت به آسانى مى توان رابطه فلسفه را از طبيعيّات قديم و هيأت قديم قطع كرد و در نتيجه هيچگونه برخورد و منافاتى ميان اين مكتب فلسفى و علم امروز اتّفاق نمى افتد.
ثالثاً: فلسفه (تقريباً) جامد و كهنه، به واسطه روش اين مكتب فلسفى، به كلّى تغيير وضع و قيافه داده و مطبوع طبع انسانى و مقبول ذوق و عقل و شرع مى باشد، و مسايلى را كه علم جديد، تازه موفّق به كشف آنها شده يا اميد حل آنها را دارد، اين مكتب فلسفى با مايه شگرف خود به طور عموم و كلّيت، به حلّ آنها موفّق شده يا شالوده حلّ آنها را مى ريزد؛ چنان كه به واسطه حل شدن مسأله حركت جوهرى كه سيصد سال پيش با اين روش فلسفى حل شده است، مسأله بُعد چهارم در اجسام، به طور روشن به دست آمده و مسأله نظريّه نسبيّت (البتّه در خارج از افكار نه در افكار) روشن گرديده است، و مسايل ديگرى كه هنوز از راه علم، مورد بحث واقع نشده، به طور كليّت خاتمه يافته است.
📜 شيعه ؛ ص51- 53
#پرونده_ویژه
#ملاصدرا
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
#پرونده_ویژه
🔰 صدرا از منظر علامه حسن زاده آملی
🔹️ عرض ديگرى كه يادداشت كرده ايم تا به تقديم برسانيم اين كه آيا كتب علمى متأله سبزوارى پس از صحف نورى صدر المتألهين شيرازى، مطلب تأسيسى تازه اى دارد، و يا در حقيقت مانند آثار قلمى ديگر بزرگان بعد از صاحب اسفار بيانگر دقايق علمى و فكرى آن حكيم بزرگ است؟ انصاف اين است كه بايد گفت قسم دوم محقق است. خداوند سبحان درجات استاد علامه طباطبائى صاحب تفسير عظيم الميزان را متعالى بفرمايد كه وقتى در محفل افاضاتش سخن از معارف الهى به ميان آورده است، فرموده است: «اينها را ملّاصدرا به ما ياد داده است». و نيز فرموده است: «محيى الدين در فصوص الحكم مشت مشت آورده است، و در فتوحات دامن دامن».
حكماى الهى بعد از صدر المتألهين از شاگردان آن جناب تا اساتيد اين جانب، مطلب تأسيسى چشمگيرى ندارند مگر بعضى از تقريرات توضيحى، و يا برخى از اعتراضات تعبيرى، و يا پارهاى از تبديل اصطلاحات علمى.
📜 هزار و يك كلمه، ج۳، كلمه ۳۲۹، ص ۱۶۷
🔸 اگر جناب صدر المتالهين را مطلبى جز حركت جوهريه نباشد كافى است كه وي را حكيم بزرگ دانست كه شاعر به يك بيت بلند شاعر است و ناظم به يك دفتر نظم شاعر نيست. انصاف بايد داد كه چه اندازه كار و آمادگى ميخواهد تا بتواند انسان بچنان مطلب بلند حركت جوهريه حدسا يا كشفا يا برهانا انتقال يابد. علاوه اينكه كتب و رسائل آنجناب مشحون از حقايق و معارف است.
📜 هزار و يك نكته 195 نكته 387
🔹️ اما حكمت متعاليه كه معروف به اسفار است حائز اهميتى است كه هيچ يك از كتب عرفانى برهانى مذكور حائز آن نيست و آن نحوه اقامه برهان بر مسائل عاليه عرفانى و تطبيق بين عقل و ذوق، و فكر و شهود است، و بر اين اساس قويم كه [البرهان الحقيقى لا يخالف الشهود الكشفى] سخت استوار است. و چنان از عهده اين امر خطير بر آمده است كه در چندين جاى اسفار مى فرمايد در زبر ديگران ديده نشده است و حق با او است. وقتى در محضر مبارك استاد علامه طباطبائى صاحب الميزان سخن از اقامه برهان بر اصول معارف قرآنى و عقائد انسانى عنوان مى شد، مى فرمود اينها را ملاصدرا به ما ياد داده است.
و وقتى به تنهائى در محضر مباركش مشرف بودم كه سخن از خدمت علمى اين اكابر آلهى به ميان آمد فرمود: آقا آن همه ناملايمات روزگار را چشيده اند، و آن همه سنگ حوادث را خورده اند، و طعن ها و دشنامها از اين و آن شنيده اند، و محروميتها و آوارگيها را تحمل كرده اند، ولى دست از گوهر گرانبهاى عقيدت ايقانى، و حقيقت ايمانى خود برنداشته اند، و با همه آن رنج و سختيها معارفى را كه با خون جگر تحصيل كرده اند نوشتند و گذاشتند و گفتند، حق و حقيقت اين است كه نوشته ايم.
📜 دومين يادنامه علامه طباطبائى ص: 66-67
#پرونده_ویژه
#ملاصدرا
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 روح امام حضوری بیش از ارواح دیگر دارد!
🔹 شخصیت امام، شخصیت مرکبی است. البته ابعاد خیلی برجستهای مثل بُعد #پدر_انقلاب بودن دارد که از فقاهت، حکمت و عرفان امام هم بالاتر است. این بُعد، در دنیای اسلام، یک استثناست!!...
🔸 بنده اینطور فهمیدم که روح مطهر امام رضواناللهعلیه، حضوری بیش از اندازهی معمولی دارد!!
خب، البته ارواح مؤمنین، حضور دارند و از مسائل جامعه و محیط خودشان برکنار نیستید. به نظر من، این معنا در مورد امام، رضواناللهعلیه، بیشتر و قویتر است...
💬 امام خامنه ای
بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم رحلت امام، ۱ خرداد ۷۴، چاپ شده در منشور حوزه روحانیت جلد ۷ ص ۷۰۷
🔹️ موسسه آموزشی پژوهشی نفحات سالروز بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره)، روح و کالبد ماندگار انقلاب اسلامی را گرامی می دارد.
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
🏴به مناسبت رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)
🔹️رهبر فرزانه انقلاب(حفظه الله): امام (رضوان اللَّه عليه) چكيده و زبده ى #مكتب_ملاصدرا ست؛ نه فقط در زمينه ى #فلسفى اش، در زمينه ى #عرفانى هم همينجور است. (۱۳۸۶/۰۹/۰۸)
#امام_خمینی
#ملاصدرا
#فلسفه_الهی
#عرفان_اسلامی
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 جناب استاد امینی نژاد فردا مهمان برنامه فتح خون می باشند.
🔹️ موضوع جلسه : جهاد و شهادت از نگاه عرفان اسلامی
📆 ۱۹ خرداد، ۱۳۹۸
🕜 ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه
شبکه افق برنامه فتح خون
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
#پرونده_ویژه
🔰 صدرا از منظر شهید مطهری
🔹️ محمد بن ابراهيم قوامى شيرازى معروف به صدرا و صدرالمتألهين، حكيم الهى و فيلسوف ربانى بینظير كه حكمت الهى را وارد مرحله جديدى كرد. صدرا در آنچه علم اعلى يا علم كلى يا فلسفه اولى يا حكمت الهى خوانده مى شود- و تنها همين بخش است كه به حقيقت فلسفه است و فلسفه حقيقى خوانده مى شود، زيرا ساير بخش ها اعم از رياضى و طبيعى در قلمرو علوم است- تمام فلاسفه پيشين را تحت الشعاع قرار داد، اصول و مبانى اوليه اين فن را تغيير داد و آن را بر اصولى خلل ناپذير استوار كرد.
فلسفه صدرا از يك نظر به منزله چهار راهى است كه چهار جريان يعنى حكمت مشائى ارسطويى و سينايى، و حكمت اشراقى سهروردى، و عرفان نظرى محيى الدينى، و معانى و مفاهيم كلامى با يكديگر تلاقى كرده و مانند چهار نهر سر به هم برآورده، رودخانهاى خروشان به وجود آوردهاند. از نظر ديگر به منزله صورتى است كه بر چهار عنصر مختلف پس از يك سلسله فعل و انفعالها افاضه شود و به آنها ماهيت و واقعيت نوين بخشد كه با ماهيت هر يك از مواد آن صورت متغاير است.
فلسفه صدرا يك نوع جهش است كه پس از يك سلسله حركتهاى مداوم و تدريجى در معارف عقلى اسلامى رخ داده است.
فلسفه صدرا از نوع «سهل ممتنع» است؛ به ظاهر بسيار ساده است، عبارتش اديبانه و منشيانه است اما يك فرد بسيار مستعد سالها بايد كار كند تا به مرحله اول برسد يعنى بفهمد كه آن را نمىفهمد تا بار ديگر با ديد ديگرى وارد شود. بسى افراد سالها عهده دار تدريس فلسفه صدرا بوده اند در حالى كه به عمق آن نفوذ نكرده اند. از اين رو توصيف و تحليل كار صدرا كار هر فلسفه خوانده اى نيست.
📜 مجموعه آثار شهید مطهری ج۱۴ ص: ۵۱۲
🔸 اين فلسفه كه موسوم است به «حكمت متعاليه» به وسيله صدر المتألّهين شيرازى مشهور به ملّا صدرا در قرن يازدهم هجرى تأسيس شد و از آن به بعد محور تمام تعليمات فلسفى در ايران تحقيقاتى بود كه اين دانشمند در مسائل مهم فلسفى به عمل آورده است. تحقيقات صدر المتألّهين بيشتر در فلسفه اولى و حكمت الهى است. ملّا صدرا آنچه در اين زمينه از قدماى يونان و بالاخص افلاطون و ارسطو رسيده بود و آنچه حكماى بزرگ اسلامى از قبيل فارابى و بو على و شيخ اشراق و غيرهم توضيح داده بودند يا از خود افزوده بودند و آنچه عرفاى بزرگ با هدايت ذوق و قوّت عرفان يافته بودند به خوبى هضم كرد و از نو اساس جديدى را پى ريزى كرد و آن را بر اصول و قواعدى محكم و خلل ناپذير استوار كرد و از جنبه استدلال و برهان، مسائل فلسفه را به صورت قواعد رياضى در آورد كه هر يك از ديگرى استخراج و استنباط مىشود و به اين وسيله فلسفه را از پراكندگى طرق استدلال بيرون آورد.
📜 همان ج۶ ص: ۳۰
🔹️ در جهان اسلام از ميان فيلسوفان و متفكرين، بدون شك عالى ترين جهان بينى فلسفى كه عرضه شده جهان بينى فلسفى صدرالمتألهين است و از ديد ما كه نسبتا مطالعه اى روى فلسفه شرق و غرب داريم، عمقى اين فلسفه دارد كه در آينده براى غرب روشن خواهد شد، هنوز زود است كه غرب آن را عميقا درك كند.
📜 همان ج۱۳ ص: ۲۷۳
#پرونده_ویژه
#ملاصدرا
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
#پرونده_ویژه
🔰 صدرا از منظر شهید مطهری
🔹️ ... و باز مسائل ديگر كه اشاره اى مى كنم به يكى از آنها. بايد بگويم كه فلسفه ملا صدرا را هيچ كس بدون ده پانزده سال مطالعه نمى تواند در آن نظر دهد، زيرا در حدود پنجاه و پنج شصت سال ملا صدرا روى فلسفه اش كار كرده است؛ البته يك مقدار اجمالى و كم مى شود با آن آشنا شد.
📜 مجموعه آثار شهید مطهری ج۱۳ ص: ۲۸۰
🔸 من براى صدرالمتألّهين فوق العاده عظمت قائل هستم و اصلا به اندازه اى كه از كتاب هاى اين مرد و از تدريس كتاب هاى او لذت مى برم، از هيچ چيزى لذت نمى برم؛ عاليترين آرزوى من هميشه اين است؛...
📜 همان ج۴ ص: ۵۶
🔸 صدرالمتألّهين رسما فلسفه خود را «حكمت متعاليه» خواند و فلسفه وى به همين نام مشهور شد. مكتب صدرالمتألّهين از لحاظ روش شبيه مكتب اشراقى است يعنى به استدلال و كشف و شهود توأماً معتقد است، ولى از نظر اصول و از نظر استنتاجات متفاوت است. در مكتب صدرالمتألّهين بسيارى از مسائل مورد اختلاف مشّاء و اشراق، يا مورد اختلاف فلسفه و عرفان، و يا مورد اختلاف فلسفه و كلام براى هميشه حل شده است. فلسفه صدرالمتألّهين يك فلسفه التقاطى نيست، بلكه يك نظام خاص فلسفى است كه هر چند روشهاى فكرى گوناگون اسلامى در پيدايش آن مؤثر بودهاند بايد آن را نظام فكرى مستقلى دانست.
📜 همان ج۵ ص: ۱۵۳
🔹️ مكتب صدرالمتألهين مكتب توأم شدن عقل و قلب است. آقاى طباطبايى مى فرمودند من اوايل كه اسفار مى خواندم خيلى كار مى كردم و خيلى فكر مى كردم و خيلى هم تجزيه و تحليل مى كردم. بعد كم كم در من اين غرور پيدا شده بود كه خود آخوند هم اگر بيايد ديگر بهتر از اين نمى تواند اين مطالب را تجزيه و تحليل كند. تا بعد مى روند نزد استادشان مرحوم آقاى قاضى كه استاد سير و سلوك و معنويت بوده است. آقاى طباطبايى مى فرمودند وقتى كه ايشان وارد بحث مسائل وجود شد يك مرتبه معتقد شدم كه من تا به حال يك كلمه از اسفار نمى فهميدم. اگر كسى بخواهد واقعاً حكمت متعاليه را بخواند بايد زمينه قلبى و روحى و زمينه معنوى آن را هم فراهم كند و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض» مى شود.
📜 همان ج۱۱ ص: ۱۴۶
🔸 صدرالمتألهين فيلسوف بزرگ و نابغه عظيم اسلامى، نهايت احترام براى او قائل است؛ محيى الدين در ديده او از بوعلى سينا و فارابى بسى عظيم تر است.
📜 همان ج۱۴ ص:۵۷۳
#پرونده_ویژه
#ملاصدرا
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
@khanetolab.mp3
4.04M
🔰 بیانات مهم #استاد_امینی_نژاد پیرامون ((نقش حضور اجتماعی و جهاد در سیر و سلوک))
🔹️ امام خمینی (ره) مکتب تربیتی ویژه ای داشتند...
🔸 مُدل سلوک و تربیت جمعی امام خمینی (ره)...
🔹️ جهاد، بزرگترین ابزار گذشتن از خود...
🔸 جامعه سازی برای خودسازی...
🔹️ دخالت اجتماعی، خودسازی است...
🔸 رسیدن به عالی ترین کمالات (توکل، تفویض، رضا و فنا) در صحنه جهاد
🔹️ محیالدین و نام بردن از اشخاصی که از طریق جهاد به مقامات عالی انقطاع الی الله رسیدند...
#سلوک_انقلابی
#حضور_اجتماعی
🏷 برگرفته از خانه طلاب جوان
@khanetolab
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ویژهبرنامه فتح خون با حضور استاد امینینژاد
🔹️ جهاد و شهادت از نگاه عرفان اسلامی با محوریت شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی
🏷 با توجه به مشکل فنی در پخش شبکه افق، این برنامه امروز پخش نخواهد شد و زمان جدید اطلاعرسانی میگردد.
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 ویژهبرنامه فتح خون با حضور استاد امینینژاد 🔹️ جهاد و شهادت از نگاه عرفان اسلامی با محوریت شخصیت
‼️ ویژه برنامه فتح خون با حضور استاد امینی نژاد
🔸 جهاد و شهادت از نگاه عرفان اسلامی با محوریت شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی
🔹️ امروز شبکه افق ساعت ۱و نیم
#دسترسی_آسان
🔰 سخنرانی #استاد_آیتالله_یزدانپناه در ماه مبارک رمضان 1441 - 1399
🎙لینک صوت سخنرانیها
فیلم سخنرانی هم در کانال نفحات @nafahat_eri در دسترس است
🔖موضوع #اسرار_روزه ؛ جلسات اول تا هشتم و دقایقی از شروع جلسه نهم
▫️جلسه اول
https://eitaa.com/nafahat_eri/138
▫️جلسه دوم
https://eitaa.com/nafahat_eri/142
▫️جلسه سوم
https://eitaa.com/nafahat_eri/148
▫️جلسه چهارم
https://eitaa.com/nafahat_eri/159
▫️جلسه پنجم
https://eitaa.com/nafahat_eri/160
▫️جلسه ششم
https://eitaa.com/nafahat_eri/163
▫️جلسه هفتم
https://eitaa.com/nafahat_eri/167
▫️جلسه هشتم
https://eitaa.com/nafahat_eri/171
🔖 موضوع: #غفلت_و_اقسام_آن
▫️جلسه نهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/175
▫️جلسه دهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/179
▫️جلسه یازدهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/183
▫️جلسه دوازدهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/188
▫️جلسه سیزدهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/197
▫️جلسه چهاردهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/199
▫️جلسه پانزدهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/212
▫️جلسه شانزدهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/217
▫️جلسه هفدهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/221
▫️جلسه هجدهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/225
▫️جلسه نوزدهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/229
▫️ جلسه بیستم
https://eitaa.com/nafahat_eri/232
🔖 موضوع #مقام_امیرالمومنین
▫️ جلسه بیست و یکم
https://eitaa.com/nafahat_eri/238
🔖 ادامه بحث غفلت
▫️ جلسه بیست و دوم
https://eitaa.com/nafahat_eri/248
▫️ جلسه بیست و سوم
https://eitaa.com/nafahat_eri/252
▫️جلسه بیست و چهارم
https://eitaa.com/nafahat_eri/256
▫️ جلسه بیست و پنجم
https://eitaa.com/nafahat_eri/260
▫️ جلسه بیست و ششم
https://eitaa.com/nafahat_eri/264
▫️ جلسه بیست و هفتم
https://eitaa.com/nafahat_eri/266
▫️جلسه بیست و هشتم
https://eitaa.com/nafahat_eri/273
▫️ جلسه بیست و نهم
https://eitaa.com/nafahat_eri/280
#رمضان_المبارک
#غفلت_و_اقسام_آن
✔️ در نشر این پیام، کوشا باشیم
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
السلام علیک يا اَباعَبْدِالله يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَيُّهَا الصّادِقُ
⬛️ موسسه آموزشی پژوهشی نفحات سالروز شهادت جانسوز رئیس مکتب جعفری حضرت امام صادق علیه السلام را تسلیت عرض می کند.
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
🌷 السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
🔸 میلاد با سعادت شمس الشموس حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) را بر تمامی پیروان و شعیان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 برگزاری مراسم سوگواری حضرت جوادالائمه علیهالسلام با حضور استاد امینینژاد و جمعی از طلاب و شاگردان استاد
🗓 سهشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ ه.ش
۲۹ ذیالقعده ۱۴۴۱ ه.ق
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 نماز دهه اول ماه ذیالحجه
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 ازدواجی بیگانه از همه تشریفات و زر و زیورهای پوچ و بی محتوا
🔷️ سالروز ازدواج مولای متقیان امیرالمؤمنین علی علیهالسلام و سرور زنان عالم فاطمه زهراء سلاماللهعلیها تبریک و تهنیت باد 🌷
🔶️ حضرت آیتالله خامنهای:
بگذارید ازدواج برای دختر مسلمان، مثل ازدواج فاطمه زهرا سلاماللهعلیها باشد.
ازدواجی با پیوند عشق الهی و جوششی بینظیر میان زن و مرد مومن، و همسری به معنای واقعی بین دو عنصر الهی و شریف، اما بیگانه از همه تشریفات و زر و زیورهای پوچ و بی محتوا.
🗓 ۲۶ دی ۱۳۶۸
🎨 نگارگر: استاد رضا بدرالسماء
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
http://eitaa.com/nafahat_eri