eitaa logo
موسسه فلسفه و عرفان نفحات
9.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
355 ویدیو
13 فایل
🔰مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ▪️تحت نظارت آیت‌الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه و اشراف حجج اسلام استاد علی امینی‌نژاد و استاد مصطفی رستمی ✒ مدیر کانال: @Nafahat_eri_admin 🌐 سایت: nafahat-eri.ir 👥 فضای مجازی: @Nafahat_eri 📞 تلفن: ۰۲۵-۳۲۹۱۳۴۴۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 گزارش تصویری ۱ | تربیت ذیل انقلاب‌اسلامی ▫️نشست علمی "تربیت ذیل انقلاب‌اسلامی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و طرح فرزندان روح‌الله سازمان تبلیغات‌اسلامی و با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزارشد. ▫️در این نشست که در سالن همایش‌های امام خمینی رحمةالله‌علیه مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، حجج اسلام استاد امینی‌نژاد و استاد بابایی، به ارائه مباحث پرداختند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
🔰 گزارش تصویری ۲ | تربیت ذیل انقلاب‌اسلامی ▫️نشست علمی "تربیت ذیل انقلاب‌اسلامی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و طرح فرزندان روح‌الله سازمان تبلیغات‌اسلامی و با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزارشد. ▫️در این نشست که در سالن همایش‌های امام خمینی رحمةالله‌علیه مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، حجج اسلام استاد امینی‌نژاد و استاد بابایی، به ارائه مباحث پرداختند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
🔰 گزارش تصویری ۳ | تربیت ذیل انقلاب‌اسلامی ▫️نشست علمی "تربیت ذیل انقلاب‌اسلامی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و طرح فرزندان روح‌الله سازمان تبلیغات‌اسلامی و با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزارشد. ▫️در این نشست که در سالن همایش‌های امام خمینی رحمةالله‌علیه مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، حجج اسلام استاد امینی‌نژاد و استاد بابایی، به ارائه مباحث پرداختند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
تربیت و رشد در بستر انقلاب اسلامی - استاد امینی نژاد.mp3
11.61M
🔰 تربیت و رشد در بستر انقلاب‌اسلامی ▫️نشست علمی "تربیت ذیل انقلاب‌اسلامی" توسط گروه تربیتی معرفتی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و طرح فرزندان روح‌الله سازمان تبلیغات‌اسلامی با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد. ▫️در این نشست که در سالن همایش‌های امام خمینی رحمةالله‌عليه مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد به ارائه مباحث پرداختند. ⏱زمان: ۴۱ دقیقه 💿حجم: ۱۲ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
🔰 تربیت و رشد در بستر انقلاب اسلامی ▫️نشست علمی "تربیت ذیل انقلاب اسلامی" توسط گروه تربیتی معرفتی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و طرح فرزندان روح‌الله سازمان تبلیغات‌اسلامی با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد. ▫️در این نشست استاد علی امینی‌نژاد به موضوع "تربیت و رشد در بستر انقلاب‌اسلامی" پرداختند که اهم فرمایشات ایشان به قرار ذیل است؛ - تربیت به معنای عام به معنای شکوفایی استعدادهای نهادینه شده در آدمی است و همه تلاش‌های انسان، موضوع رسیدن به نتیجه تربیت است. - ترتبیت به معنای خاص در مقابل تعلیم است. اگر تعلیم، پرورش عقل نظری است، تربیت، پرورش عقل عملی انسان است. تربیت یعنی امتداد دانش‌ها را در شخصیت انسان پیاده کنیم؛ شخصیت انسانی را بر پایه دانسته‌ها بسازیم. - تربیت حکمت عملی نیست، دانش‌های مربوط به حوزه انسان هم نیست، این‌ها زیرساخت تربیتند. تربیت حتی با علوم تربیتی هم متفاوت است. - ابتدا حکمت نظری به عنوان دانش پایه قرار دارد. حکمت نظری ما را به سمت حکمت عملی پیش می‌برد که قواعد کلی علوم انسانی است. بعد از حکمت عملی و علوم انسانی ما با علوم تربیتی سر و کار داریم و سپس ما با عنصر تربیت آشنا می‌شویم. جایگاه تربیت یک چنین چیزی است. - معنای اخص تربیت، تربیت اسلامی است، یعنی تربیت متعالی و رو به کمال و آخرت‌محور. خاص‌تر از تربیت اسلامی، تربیت توحیدمحور است؛ تربیتی که انسان را به فناء الهی می‌رساند. - تعلیم مقدمه سعادت انسان است اما شخصیت انسان با مساله تربیت گره خورده است لذا در روایات ما به عمل تاکید فراوان شده است. - به تعبیر حضرت استاد یزدان‌پناه حفظه‌الله اگر ما فقط به تعلیم بپردازیم و به عمل روی نیاوریم، بعدها به تناقض و پشیمانی خواهیم رسید. - در مساله تربیت دو روش کلان وجود دارد؛ روش التفاتی و مستقیم و روش غیرالتفاتی و غیرمستقیم. - دستوراتی که برای خودسازی وجود دارد، اغلب با روش التفاتی و مستقیم است؛ همچون مشارطه، مراقبه و محاسبه. تربیت‌های حوزوی از یک جهت در دل تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و از همین نوع التفاتی است. - تربیت دیگر غیر مستقیم، غیر التفاتی و نهادینه است که بر پایه یکسری از نهادها شکل می‌گیرد. مثلاً تربیت در نهاد خانواده. خانواده طراحی شده توسط فطرت است و از طرف شریعت پشتیبانی می‌شود؛ اگرچه تلاش‌هایی در غرب صورت گرفته است تا این ساختار و نهاد را از بین ببرند و تغییر دهند و مدل‌های دیگر را جایگزین کنند. - تربیت‌های نهادمحور، عمق بیشتری دارند و به مرور در جان شخص می‌نشیند و زحمت کمتری هم دارند. تربیت در نهاد قوم و فامیل و محله و گروه و صنوف متعدد مثل صنف روحانیت، صنف ورزشکاران، صنف پاسداران، همگی از همین روش تربیتی‌اند. مثلا تربیت در ورزش باستانی به نحوی است که شخص به مرور آداب اخلاقی همچون مروت و مردانگی را در دل ورزش باستانی به دست می‌آورد. - در تربیت نهادمحور، اصلاح نهادها اهمیت دارد نه اصلاح فرد. مثلاً اصلاح نهاد هیئت عزاداری در دوره ما اهمیت دارد. نهاد منبر و سخنرانی یکی از آن نهادهای تاثیرگذار است که بسیاری از پدران و مادران ما در دل همین نهاد به عرش پر کشیدند. - تربیت در نهاد تمدن، اشخاص را به سوی اهداف تمدنی پیش می‌برد بدون آنکه خود شخص متوجه باشد؛ تربیت در جریان پیاده‌روی اربعین حسینی در همین فضاست. - انقلاب اسلامی خیز بلند و عمیق در راستای تربیت انسانی است. - انسان‌شناسی امام خمینی رحمةالله‌علیه مبتنی بر حکمت صدرایی است یعنی انسان یک موجود مادی گیاهی حیوانی انسانی و الهی است. ملاصدرا تمدن اسلامی را بر پایه دنیا و آخرت می‌داند و توفیق انقلاب اسلامی در این است که آمده تا دنیا و آخرت افراد جامعه را تضمین کند. - شکل ایجاد انقلاب اسلامی توسط حضرت امام را ببینید. بسیاری از افراد در همین فضای مبارزات سیاسی دوران انقلاب پرورش یافتند و مردان الهی شدند. جبهه‌های دوران دفاع مقدس چه کرد بر افرادی که اصلا در طریق الهی نبودند اما فضای جبهه به نحوی بود که از آن‌ها اشخاص عارف مسلک پدید آورد. - برخی از گزارش‌هایی که از شهید عزیز ما حاج قاسم سلیمانی ارائه می‌شود این‌ها گزارش‌های خاصی است، به جایی رسیده است که با خدا معامله خاص می‌کند. - اگر فرزندان ما در نهادهای برساخته انقلابی همچون راهپیمایی‌ها شرکت کنند و ما آن‌ها را با این نهادها آشنا کنیم، ما باید تا حدودی خیالمان نسبت به آن‌ها راحت باشد. حضور افراد در گروه‌های جهادی، راهیان نور و امثال این‌ها شخصیت انسانی و الهی افراد را تقویت می‌کند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21
تربیت و تمدن اسلامی - استاد بابایی.mp3
13.99M
🔰 تربیت و تمدن ▫️نشست علمی "تربیت ذیل انقلاب‌اسلامی" توسط گروه تربیتی معرفتی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و طرح فرزندان روح‌الله سازمان تبلیغات‌اسلامی با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد. ▫️در این نشست که در سالن همایش‌های امام خمینی رحمةالله‌عليه مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین استاد بابایی به ارائه مباحث پرداختند. ⏱زمان: ۵۰ دقیقه 💿حجم: ۱۴ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
🔰 تربیت و تمدن ▫️نشست علمی "تربیت ذیل انقلاب اسلامی" توسط گروه تربیتی معرفتی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و طرح فرزندان روح‌الله سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد. ▫️در این نشست استاد حبیب‌الله بابایی به موضوع "تربیت و تمدن" پرداختند که اهم فرمایشات ایشان به قرار ذیل است؛ بخش اول - تمدن، بزرگترین، کلان‌ترین و فراخ‌ترین نظام مناسبات انسانی است. به تبع آن، نگاه تمدنی هم نگاه کلان‌نگری است. - یک پدیده تمدنی گره می‌خورد به زمان و زمین و انسان. - از چین تا اندلس با تمام تفاوت‌های فرهنگی چه چیزی این پهنه از زمین را تبدیل به یک تمدن اسلامی کرد؟ قرآن جواب این سوال است. این بزرگی و کلان‌بودن قرآن کریم است که در زمان ۱۴۰۰ سال پیش تا آن زمان و در چنین پهنه‌ای از کره زمین توانست تمدنی اسلامی را ایجاد کند. - اگر تمدن را در میان انسان و طبیعت جستجو کنید، شاخص‌های ما می‌شود انسان و طبیعت. یک بار هم تمدن را می‌توان در میان انسان‌ها جستجو کرد که آیا مناسباتشان انسانی است یا نه؟ مثلاً در امریکا ممکن است یک نظام بروکراسی قوی و یا تکنولوژی قوی را ببینیم اما در مورد مناسبات انسانی به مساله‌های زیادی همچون کرامت انسانی برخورد می‌کنیم. - ما اگر می‌خواهیم عمق کار تمدنی پیغمبر اسلام را ببینیم باید به عمق زمان برویم. اگر می‌خواهیم کار تمدنی امیرالمومنین را ببینیم، نباید در کوفه بمانیم، باید در دل تاریخ بگردیم تا ببینیم حتی در تنهایی خودش هم موج تمدنی تا انتهای زمان ایجاد می‌کند. - در مورد امام خمینی رحمةالله‌علیه باید سوال کنیم که ایشان انقلاب در چه کرد و تغییر در چه چیزی ایجاد کرد؟ تغییر او در انسان و زندگی انسان بود. امام می‌گوید غربی‌ها تمرکزشان بر انسان مالی است یعنی این‌ها نمی‌خواهند انسان به انسانیت خودش متوجه شود. می‌گوید استقلال و آزادی کافی نیست، همگی باید به سمت کمال برویم، انسان درست بشود همه چیز درست شده است! - در زمان پهلوی هم حرف از تمدن زده می‌شد اما مراد از تمدن، مدرنیته و انسان مادی بود. تمدن به معنای تجدد منهای دین بود. - امام متمرکز بر انسان بود. مقام معظم رهبری هم همین‌گونه‌اند. می‌فرمودند تربیت انسان‌های صالح و ایجاد آدم‌های اسوه از هر فتحی بالاتر است. در جای دیگر می‌فرمایند شهید سلیمانی ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت در جمهوری اسلامی است. و اخیرا هم فرمودند خواص جامعه برای تولید چنین شخصیت‌هایی مثل حمزه که عزم راسخ و شناخت صحیح داشت، باید همت کنند. - هر تمدنی یک قلمرویی دارد. مثلا برای این که بدانیم زبان فارسی چقدر وزن تمدنی دارد، باید قلمرو اعتبار تمدنی آن را ببینیم که تا کجا خودش را کشانده است. - در تمدن، انسان محور و اصل است و اراده او مهم است. حالا اراده انسان در چه سطحی است؟ هم و غم او محله است، شهر است، کشور است، جهان اسلام است یا جهان؟ هم و غم خُرد و جزیی، اراده جزیی را در پی می‌آورد و هم و غم کلان، اراده کلان. - مقوله حجاب به نحوی است که قبل از انقلاب در المپیک هیچ کشوری با حجاب حضور نداشت اما بعد از انقلاب ۲۲ کشور با برند حجاب وارد المپیک می‌شوند. این نتیجه تمدنی انقلاب اسلامی است. - عمق تمدنی انقلاب در تغییرات بنیادین ارزش‌ها و مفاهیم سیاسی است مثل مساله عدالت. امروز اما عدالتخواهان ما فهم عدالتی از موضوع موشک‌های غزه ندارند که چطور دارد عدالت را در منطقه ایجاد می‌کند. موشک‌های ایران در عین الاسد دارد عدالت بین المللی را رقم می‌زند. - عمق تمدنی یک جامعه را باید در باطن جستجو کرد که در تربیت و ظهور اشخاصی همچون شهید سلیمانی است. - ما خوانشی از مادران شهدا نکردیم و آن‌ها را تبدیل به برند جهانی نکردیم که مادر بودن وقتی در صحنه اجتماع حضور پیدا می‌کند چه مختصاتی می‌تواند داشته باشد. - برای تربیت انسان‌امت و انسان‌تمدن، شاخص‌هایی مطرح است؛ جامعیت علمی، جامعیت عملی، جامعیت در ساحت کنشگری اجتماعی. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
🔰 تربیت و تمدن ▫️نشست علمی "تربیت ذیل انقلاب اسلامی" توسط گروه تربیتی معرفتی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و طرح فرزندان روح‌الله سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد. ▫️در این نشست استاد حبیب‌الله بابایی به موضوع "تربیت و تمدن" پرداختند که اهم فرمایشات ایشان به قرار ذیل است؛ بخش دوم - برای انسان‌امت شدن پنج مساله را مد نظر باید داشت؛ مساله اول خلوص انسان است. انسان هر مقدار خدایی می‌شود در قامت خود خدا اثرگذاری می‌کند. هر مقدار دنبال حرکت بزرگ باشد، باید وصل به بزرگ باشد تا حرکت کلان انجام دهد. - مساله دوم عزت انسان است. ما در ادبیات مدرن بیشتر به دنبال کرامت انسان رفته‌ایم و کمتر در مورد عزت انسان بحث کرده‌ایم. با شابلن‌های مدرن وقتی سراغ "ان العزة لله و و لرسوله و للمومنین جمیعا" برویم چیزی نمی‌فهمیم. و باید فقط سراغ "و لقد کرمنا بنی آدم" برویم. در حالی که کرامت انسانی ارزش‌های ذاتی انسان را بیان می‌کند و عزت انسانی جایگاه انسانی را و ما باید علاوه بر کرامت انسان، عزت انسان را نمایان کنیم. - مساله سوم امید است. هر مقدار در بدترین شرایط بیشترین امید را داشت، بیشترین اثرگذاری را دارد. اعجاز قرآن در این است که در بدترین شرایط بیشترین اثرگذاری را دارد. "یخرج الحی من المیت" اعجاز است. در جامعه ما امروز ناامیدی کالای لوکس روشنفکری است و شما اصلا نمی‌توانید از امید حرف بزنید. امید غیرواقع‌بینانه بهتر از ناامیدی‌واقع‌بینانه است. - غربی‌ها ده‌ها سال است که پروژه‌شان تئوریزه کردن امید در جامعه و پمپاژ کردن امید است. در رسانه‌های ما ناامیدی حاکم است و این از مسائل قهقرایی جامعه ماست. آنچه را که مایه ضعف ماست، از غرب می‌گیریم و آنچه را که مایه قوت ماست را رها می‌کنیم. ادبیات "ما چگونه ما شدیم و غرب چگونه غرب شد" ادبیات ژورنالیستی است و نه ادبیات علمی و واقعی. - مساله چهارم بحث نظر و نیاز است. انسان‌امت مساله راهبردی جهان اسلام را درک می‌کند و برایش در مقام نظر و سیاست‌گذاری فکر می‌کند و برنامه دارد. - مساله پنجم سرعت و حرکت است. دو جهت دارد یکی این که تمدن غربی در مواجهه با تمدن‌های دیگر اهل سرعت است و ما اگر تمدن خودمان را برای بقا، بخواهیم در مقابل غرب سرپا نگه داریم، مساله سرعت را باید در تولید، کنش‌گری و عملیات بالا برد و بتوانیم سرعت عمل به خرج داد. - حوزه علمیه در سیل و زلزله می‌تواند سریع عمل کند با نیروهای جهادی‌اش اما وقتی کرونا می‌آید و آسیب‌های اجتماعی ایجاد می‌کند، حوزه علمیه نمی‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه و سریع، بسته نظری خودش را ارائه دهد لذا سریعا به بهانه عدم مخالفت با علم، تسلیم وزارت بهداشت می‌شود. چرا؟ چون قوه عاقله‌اش سرعت ندارد و لذا حرم را می‌بندد، مساجد را می‌بندد و هیئات را می‌بندد. - سرعت در کار خیر تراکم خیر را ایجاد می‌کند و این تراکم ما را به حرکت‌های بزرگ نزدیک می‌کند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f