4_5904600573298083084.mp3
1.8M
🔸ترتیل صفحه 183 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
آیا می توان عید نوروز را عید دینی و مذهبی به حساب آورد یا صرفا یک عید باستانی و ملی است؟
پاسخ:
بدون شک عید نوروز یکی از سنتهای ملی و اعیاد ایرانیان است، که از دیرباز مورد توجه بوده و قوم ایرانی ارزش و اهمیت خاصی برای این عید قائل بوده است. اما در مورد اینکه آیا می توان آن را عید دینی تلقی کرد به چند نکته اشاره می کنیم:
1- در متون روایی شیعه، در موضوع یادشده با دو دسته روایت روبرو هستیم؛ که در دسته ای تایید و در دسته ای رد شده است.
در دسته اول می توان به روایت معلی بن خنیس از امام صادق (ع)، اشاره کرد که بر اساس آن نوروز، روزی است که خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت که جز او را پرستش نکرده و به او شرک نورزند و به فرستادگانش ایمان بیاورند؛ ... نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی کناره گرفت؛ و نوروز روزی است که افرادی که از خانه های خود خارج شده و به آزمایش الهی از دنیا رفتند، مجددا به دنیا بازگشتند. در این نوروز است که جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و درست در همین روز است که پیامبر اسلام، حضرت علی را بر شانه خود گذاشت تا او بتهای قریش را از بیت الحرام پایین کشید و آنها را درهم شکست. نوروز روزی است که برای حضرت علی(ع) بیعت گرفته شد ... و نوروز روزی است که قائم اهل البیت(ع) در آن روز ظاهر می گردد و بالاخره نوروز روزی است که حضرت قائم (عج) بر دجال پیروز می شود «هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما[اهل البیت] در آن روز توقع فرج را داریم چرا که این روز، از روزهای ما و شیعیان ما است که غیر عرب (ایرانیان) آنرا گرامی داشته ولی شما(عرب ها) آنرا ضایع نمودید» ... .(وسائل الشیعه، ج 8، ص 173)
در دسته دوم در کتاب ابن شهر آشوب حکایت شده که منصور به سوی امام کاظم علیه السلام فرستاد تا در روز نوروز برای تهنیت جلوس کند. حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسی کردم و در آنها برای این عید خبری نیافتم و این سنت ایرانیان است که اسلام آنرا محو کرده است....( المناقب، ج 4، ص 319)
واضح است که سند این روایت ضعیف است چون ابن شهر آشوب سندی را برای روایت ذکر نکرده است. داشتن معارض و إعراض (= روی گردانیِ) فقها از آن نیز بر ضعف این روایت صحه می گذارد:
مرحوم مجلسی در نقد روایت می فرماید:
این خبر با اخبار معلی بن خنیس مخالفت دارد، اما اخبار معلی از نظر سند قویتر بوده و در نزد اصحاب شهرت بیشتری دارد.( بحارالانوار ج 56 ص 100)
بر همین اساس روایت دوم از اعتبار فقهی برخوردار نبوده و مورد إعراض فقها قرار گرفته؛ و در مقابل، روایت اول که دلالت بر اعتبار شرعی و دینی نوروز و همچنین احکامی فقهی نظیر استحباب پوشیدن لباس نو و غسل نوروز دارد مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن فتوا نیز داده شده است. (برای نمونه ببینید: جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقی (المحشی)، ج 2،ص 152)
2- مسأله جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسأله فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام و دین و آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأکید از آن نهی می کردند که بدون تردید به ما می رسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند (ببینید: کافی، ج 5، ص 142؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300) و بدیهی است که برای خشکاندن ریشه یک چنین عادتی ریشه دار و محکم نمی شود به یک روایت آنهم مرسل و بدون سند اعتماد نمود.
3- به فرض اینکه با توجه به روایات فوق نتوانیم اعتبار شرعی آن را به دست بیاوریم باید به اصول عملیه مراجعه کرد و روشن است که اصل اولیه در چنین مواردی اباحه و برائت است و جواز چنین اعمالی را نتیجه می دهد.
4- گذشته از اینکه بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که عظمت خالق طبیعت و زنده شدن پس از مرگ را به ما گوشزد می کند، مردم نیز طبق رسومات به کارهایی اقدام می کنند که شارع مقدس به آن کارها تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تکانی، صله رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و کینه ها، کمک به محرومان، آزادی زندانیان و ... که این خود می تواند حاکی از مطلوبیت آن نزد شارع مقدس باشد.
5- بر اساس آموزه های بلند اسلامی، عید حقیقی آن روزی است که انسان به سمت خدا، معنویت و کارهای خیر باز می گردد(از عود به معنای بازگشتن) و « هر روزی که در آن معصیت خدا نشود آن روز عید است»(نهج البلاغة، حکمت 428) بنابراین در صورتی که مردم بر اساس سنت های دیرینه اقدام به کارهای خوب و خداپسندانه کنند (که در نکته قبلی اشاره شد) حقیقتا می توان آن ایام را از نظر شرعی نیز عید نامید.
🥀🌹🥀🌹🥀🌹🥀🥀🌹
#نماز_شب_هشتم_ماه_شعبان
ن
#پیامبر اکرم #صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
هر کس در 💙شب هشتم #شعبان 💙دو #رکعت نماز بخواند
در #رکعت 💙اول حمد #یکبار و آیه (#آمن رسول...)را تا آخر 💙پنج بار و #سوره #توحید را 💙یازده بار بخواند، و در رکعت 💙دوم حمد #یکبار و آیه (#قل انما انا #بشر مثلکم)(آیه 💙آخر #سوره کهف) یکبار و توحید را 💙پانزده بار بخواند اگر به #اندازه ی خار و خاشاک کف دریا گناه داشته باشد #پاکیزه از دنیا می رود و گویی که تورات و #انجیل و #زبور و #قرآن را #قرائت کرده است.
منبع: اقبال الاعمال
🥀🌹🥀🌹🥀🌹🥀🥀🌹
هدایت شده از 💕اعمال ادعیه ماه شعبان💕
🎋🥀🎋🥀🎋🥀
❤️🍃#ثواب روزه روزهای دوشنبه و پنجشنبه ماه شعبان👇
🔷چهل حاجتی که از روزه دار دوشنبه و پنج شنبه برآورده می شود
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ صَامَ یَوْمَ الْإِثْنَیْنِ وَ الْخَمِیسِ مِنْ شَعْبَانَ؛
💢هر کس روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد؛ بیست حاجت دنیایی و بیست نیاز آخرتی او برآوره می شود. 💢
دوستانی که روزه قضا به گردنشونه بهترین فرصت هست برای جبران و گرفتن روزه به نیت روزه قضا👌
روزه روز دوشنبه فراموش نشه😊🌺
@nafeleyeshab
(إقبال الأعمال ص68)
🎋🥀🎋🥀🎋🥀
نوروز در نگاه اسلام.mp3
2.41M
#تلنگری
☀️ نوروز قبل از اسلام، و بعد از اسلام ...
از نظر اسلام، کدامیک از سنّتهای نوروز خُرافی و شرکآلود است ؟
@nafeleyeshab
#استاد_شجاعی 🎤
#استاد_رائفی_پور
#تعقیبات_نماز
✍ اهمیت #سجده شکر در روایتی از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
ياداوري
اين ذكر قبل از خواب معادل هزار ركعت نماز است
يٓفْعٓلُ الله ما يٓشاءُ بقُدْرٓتِهِ ويٓحْكُمٰ
ما يُريدُ بِعِزٓتِهِ "
📕مستدرك وسايل الشيعة ج١ص٣٣٩
باب ده حديث ٢١
4_5909104172925453886.mp3
2.02M
🔸ترتیل صفحه 184 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️