eitaa logo
((کانال بزرگ (( نماز شب ))
2.7هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
4.4هزار ویدیو
355 فایل
به کانال بزرگ نمازشب درایتا بپیوندید مطالبی بسیارتأثیرگذاروآموزنده درموردنمازشب احادیث نماز شب📚 شب زنده داری📓 خودسازی‌وترک‌گناه📖 لذت‌بردن‌ازنمازوعبادت📋 ایمان ‌تقوا عمل‌صالح📕 داستان های نمازشب📚 http://eitaa.com/joinchat/513212433Cb136b25832
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5904600573298083084.mp3
1.8M
🔸ترتیل صفحه 183 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا می توان عید نوروز را عید دینی و مذهبی به حساب آورد یا صرفا یک عید باستانی و ملی است؟ پاسخ: بدون شک عید نوروز یکی از سنتهای ملی و اعیاد ایرانیان است، که از دیرباز مورد توجه بوده و قوم ایرانی ارزش و اهمیت خاصی برای این عید قائل بوده است. اما در مورد اینکه آیا می توان آن را عید دینی تلقی کرد به چند نکته اشاره می کنیم: 1- در متون روایی شیعه، در موضوع یادشده با دو دسته روایت روبرو هستیم؛ که در دسته ای تایید و در دسته ای رد شده است. در دسته اول می توان به روایت معلی بن خنیس از امام صادق (ع)، اشاره کرد که بر اساس آن نوروز، روزی است که خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت که جز او را پرستش نکرده و به او شرک نورزند و به فرستادگانش ایمان بیاورند؛ ... نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی کناره گرفت؛ و نوروز روزی است که افرادی که از خانه های خود خارج شده و به آزمایش الهی از دنیا رفتند، مجددا به دنیا بازگشتند. در این نوروز است که جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و درست در همین روز است که پیامبر اسلام، حضرت علی را بر شانه خود گذاشت تا او بتهای قریش را از بیت الحرام پایین کشید و آنها را درهم شکست. نوروز روزی است که برای حضرت علی(ع) بیعت گرفته شد ... و نوروز روزی است که قائم اهل البیت(ع) در آن روز ظاهر می گردد و بالاخره نوروز روزی است که حضرت قائم (عج) بر دجال پیروز می شود «هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما[اهل البیت] در آن روز توقع فرج را داریم چرا که این روز، از روزهای ما و شیعیان ما است که غیر عرب (ایرانیان) آنرا گرامی داشته ولی شما(عرب ها) آنرا ضایع نمودید» ... .(وسائل الشیعه، ج 8، ص 173) در دسته دوم در کتاب ابن شهر آشوب حکایت شده که منصور به سوی امام کاظم علیه السلام فرستاد تا در روز نوروز برای تهنیت جلوس کند. حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسی کردم و در آنها برای این عید خبری نیافتم و این سنت ایرانیان است که اسلام آنرا محو کرده است....( المناقب، ج 4، ص 319) واضح است که سند این روایت ضعیف است چون ابن شهر آشوب سندی را برای روایت ذکر نکرده است. داشتن معارض و إعراض (= روی گردانیِ) فقها از آن نیز بر ضعف این روایت صحه می گذارد: مرحوم مجلسی در نقد روایت می فرماید: این خبر با اخبار معلی بن خنیس مخالفت دارد، اما اخبار معلی از نظر سند قویتر بوده و در نزد اصحاب شهرت بیشتری دارد.( بحارالانوار ج 56 ص 100) بر همین اساس روایت دوم از اعتبار فقهی برخوردار نبوده و مورد إعراض فقها قرار گرفته؛ و در مقابل، روایت اول که دلالت بر اعتبار شرعی و دینی نوروز و همچنین احکامی فقهی نظیر استحباب پوشیدن لباس نو و غسل نوروز دارد مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن فتوا نیز داده شده است. (برای نمونه ببینید: جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقی (المحشی)، ج 2،ص 152) 2- مسأله جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسأله فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام و دین و آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأکید از آن نهی می کردند که بدون تردید به ما می رسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند (ببینید: کافی، ج 5، ص 142؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300) و بدیهی است که برای خشکاندن ریشه یک چنین عادتی ریشه دار و محکم نمی شود به یک روایت آنهم مرسل و بدون سند اعتماد نمود. 3- به فرض اینکه با توجه به روایات فوق نتوانیم اعتبار شرعی آن را به دست بیاوریم باید به اصول عملیه مراجعه کرد و روشن است که اصل اولیه در چنین مواردی اباحه و برائت است و جواز چنین اعمالی را نتیجه می دهد. 4- گذشته از اینکه بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که عظمت خالق طبیعت و زنده شدن پس از مرگ را به ما گوشزد می کند، مردم نیز طبق رسومات به کارهایی اقدام می کنند که شارع مقدس به آن کارها تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تکانی، صله رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و کینه ها، کمک به محرومان، آزادی زندانیان و ... که این خود می تواند حاکی از مطلوبیت آن نزد شارع مقدس باشد. 5- بر اساس آموزه های بلند اسلامی، عید حقیقی آن روزی است که انسان به سمت خدا، معنویت و کارهای خیر باز می گردد(از عود به معنای بازگشتن) و « هر روزی که در آن معصیت خدا نشود آن روز عید است»(نهج البلاغة، حکمت 428) بنابراین در صورتی که مردم بر اساس سنت های دیرینه اقدام به کارهای خوب و خداپسندانه کنند (که در نکته قبلی اشاره شد) حقیقتا می توان آن ایام را از نظر شرعی نیز عید نامید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀🌹🥀🌹🥀🌹🥀🥀🌹 ن اکرم الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کس در 💙شب هشتم 💙دو نماز بخواند در 💙اول حمد و آیه ( رسول...)را تا آخر 💙پنج بار و را 💙یازده بار بخواند، و در رکعت 💙دوم حمد و آیه ( انما انا مثلکم)(آیه 💙آخر کهف) یکبار و توحید را 💙پانزده بار بخواند اگر به ی خار و خاشاک کف دریا گناه داشته باشد از دنیا می رود و گویی که تورات و و و را کرده است. منبع: اقبال الاعمال 🥀🌹🥀🌹🥀🌹🥀🥀🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎋🥀🎋🥀🎋🥀 ❤️🍃 روزه روزهای دوشنبه و پنجشنبه ماه شعبان👇 🔷چهل حاجتی که از روزه دار دوشنبه و پنج شنبه برآورده می شود رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ صَامَ یَوْمَ الْإِثْنَیْنِ وَ الْخَمِیسِ مِنْ شَعْبَانَ؛ 💢هر کس روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد؛ بیست حاجت دنیایی و بیست نیاز آخرتی او برآوره می شود. 💢 دوستانی که روزه قضا به گردنشونه بهترین فرصت هست برای جبران و گرفتن روزه به نیت روزه قضا👌 روزه روز دوشنبه فراموش نشه😊🌺 @nafeleyeshab (إقبال الأعمال ص68) 🎋🥀🎋🥀🎋🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوروز در نگاه اسلام.mp3
2.41M
☀️ نوروز قبل از اسلام، و بعد از اسلام ... از نظر اسلام، کدامیک از سنّتهای نوروز خُرافی و شرک‌آلود است ؟ @nafeleyeshab 🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ اهمیت شکر در روایتی از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 فایده و فضایل 1. ، باعث نابودی گناهان در روز است. 2. ، سبب نور در قیامت است. 3. ، افتخار مؤمن در دنیا و آخرت است. 4. ثواب همه چیز در قرآن بیان شده به جز ، به خاطر زیادی ثواب آن. 5. ، خلوت با خداوند است. دارد 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ياداوري اين ذكر قبل از خواب معادل هزار ركعت نماز است يٓفْعٓلُ الله ما يٓشاءُ بقُدْرٓتِهِ ويٓحْكُمٰ ما يُريدُ بِعِزٓتِهِ " 📕مستدرك وسايل الشيعة ج١ص٣٣٩ باب ده حديث ٢١
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5909104172925453886.mp3
2.02M
🔸ترتیل صفحه 184 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ چرا بر پیامبر(ص) واجب بوده و بر بقیه مسلمانان مستحب؟ 👈پاسخ: قبل از پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه است: اول - دستور به قیام برای نماز شب در مورد پیامبر در چند جای قرآن آمده است. از جمله در سوره ی مزّمّل خداوند به پیامبر می فرماید:«یَأَیهَُّا الْمُزَّمِّلُ*قُمِ الَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا»[1]؛«شب را ـ جز کمی ـ به پا خیز». گر چه مخاطب در آیات مذکور پیامبر اکرم (ص) است ولی ذیل سوره نشان می دهد که مؤمنان نیز در این برنامه با شخص پیامبر(ص) همگام بودند حال این قیام شب در اوایل دعوت پیامبر (ص) بر همگان واجب بوده است یا نه؟ «بعضی از مفسران معتقدند این امر در ابتدا بر همگان واجب بوده بعداً آیه ی آخر همین سوره این حکم را نسخ کرده و این در فاصله ای حدود یک سال بوده است. ولی همان گونه که مرحوم طبرسی می فرماید: در ظاهر آیات این سوره چیزی که دلیل بر نسخ باشد، به چشم نمی خورد و بهتر است که گفته شود این قیام عبادت مستحب و سنّت مؤکّد بوده و هرگز جنبه ی وجوب نداشته جز در مورد شخص پیامبر اکرم (ص).[2[ آیه ی دیگری که بر وجوب نماز شب برای پیامبر اکرم (ص) دلالت می کند آیه 79 از سوره إسراء است. خداوند در این آیه می فرماید:«وَ مِنَ الَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ عَسىَ أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا محّْمُودًا»[3]؛ «قسمتی از شب را تهجد کرده و نافله بخوان امید است که پروردگارت تو را به مقام بسندیده ای برساند.» دوم - از نظرقرآن و سنّت و نیز در سلوک ارباب معرفت نافله شب شرط وصول به حق و نیل به کمالات معنوی و روحانی است. نافله شب در ایجاد پیوند میان انسان و خداوند اثر شگرفی دارد و هر چه مسئولیّت انسان سنگین تر و مهم تر باشد نیاز او به ارتباط و انس با خدا و اتصال به مبدا قدرت و عظمت و تاییدات الهی بیش تر است. بیداری در دل شب و مناجات با خالق هستی و راز و نیاز با او دل را صفا می بخشد و انوار الهی را در دل وارد می سازد و ریشه ایمان انسان را عمیق تر و استوارتر می کند. بنابراین، این که نماز شب تنها بر آن حضرت واجب بوده و برای سایرین مستحب است، دلیل شرعی دارد چون مسئولیّت سنگین نبوّت و هدایت خلق آن هم در بالاترین حد قابل تصور و نیز مدیریت معنوی و فرهنگی و سیاسى و اجتماعى آن حضرت از همه سنگین تر بوده و نیاز به ارتباط و پیوند با حق و تأییدات الهی در مورد او بیش تر بوده بنابراین بیش از همه نیاز به خلوت و مناجات با معشوق داشته و این انس و ارتباط آن هم در مؤثّرترین اوقاتش که نیمه شب و در دل سحر است در مورد او به شکل وجوب و حتمی بوده است. از سویی دیگر ظرفیت عظیم معنوی پیامبر (ص) که مولود ایمان بی نظیر و معرفت بی مانند آن سرور کائنات است نیز این قابلیت را به او می بخشد که موضوعی مانند عبادت شبانه و نافله شب در مورد او واجب باشد و ترک آن برای او جایز نباشد. البته نباید تصور شود که مستحب بودن یک عمل خصوصا نماز شب که از اهمیت فوق العاده ای در ساخت و ساز انسان برخوردار است، از اهمیت آن می کاهد. بلکه پس از انجام واجبات، انجام نماز شب از اوج و اهمیت ویژه ای در مسیر خود سازی برخوردار است. پی نوشت : [1] . مزّمّل (73)، آیه 1و2 [2] . تفسیر نسیم حیات، تفسیر جزء، 3، 29، ص 153؛ تفسیر کشاف، ج2 و 1، ص 644 [3] . اسراء (17)، آیه 79 کتاب پرسش ها و پاسخ های نماز، سید حسن موسوی (مرکز تخصصی نماز)