پاسخ نهمین پرسشِ قرآنی سهشنبهها (21/آبان/1403)
استاد محمد جعفر غفرانی
*پیام* عبارت قرآنی: ... *غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا* (زندگی دنیا آنها را فریب داد) *اینست* که:
خداوند حکیم، *آرامش* و *رفاه* و *راحتی* و *زندگی بیدغدغه* و *بدون رنج* را در *دنیا* قرار *نداده* است.
*غرور* یعنی: *نشانی غلط* دادن، و *دنیا* این *مار خوشخط و خال* و این *عروس هزار داماد* با *جلوهگریهای* خود، انسان را از *مسافر* و *در حال آزمایش* بودن، *غافل* و *توجّه* او را از *آخرتنگری* منحرف میکند.
لذا آیات *قرآن* و بیانات *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه مکرراً به ما *هشدار* میدهند که *ذات دنیا* آبنما و *سرابی* بیش نیست و هیچ حالت و هیچ چیز آن *هیچ ضمانتی* ندارد و همه چیز آن دائما *در حال تغییر* است و *پایدار* نیست. پس نباید در این *دنیای فانی،* دنبال *راحتی* و *خوشوقتی* و *آرامش* و *سعادت* باشیم.
*حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه میفرمایند: *الراحه المؤمن فی الدنیا مستحیله.* (راحتی در این دنیا برای مؤمن *محال* است.)(بحارالأنوار/81/195/52)
و باز میفرمایند: *ألدُّنیا، سَمٌّ یأکلُهُ من لا یعرفه* (سمّ دنیا را فقط آنهائی میخورند که او را نمیشناسد.)(غررالحکم/1452)
و میفرمایند: *الدّنیا تذلّ* (دنیاگرائی، خوارکننده است.)(غررالحکم/4)
و *حضرت امام صادق* صلوات الله علیه میفرمایند:
*الرَّغبَةُ في الدنيا تُورِثُ الغَمَّ و الحَزَنَ ، و الزُّهدُ في الدنيا راحَةُ القَلبِ و البَدَنِ* (دنیاگرائی، غم و غصّه به بار میآورد و بیإعتنائی به دنیا عامل آسایش جان و تن است.)(تحف العقول:358 (
پس انسان میتواند در دنیا *زیبا زندگی کند* و *فریب* آن را نخورد و *اسیر* آن نشود به شرط اینکه *بیوفائی* و *بیثباتی* و *مقصد نبودن* دنیا را *باور* کند و دنبال *تصاحب* و *تملک* دنیا *نباشد.*
خدایا؛ به ما *عقلانیت* و *معرفتی* عنایت فرما تا بفهمیم *دنیا* این *درخت تلخ* برای *خوردن* نیست بلکه فقط برای *بالا رفتن* است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 حضرت زهرا سلاماللهعلیها مادر گناهکارا هم هست!
بخاطر خطاهات این رابطه رو قطع نکن!
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥صحبت های بسیار زیبای این خانم را که با زبان انگلیسی (زیرنویس فارسی) صحبت می کند گوش کنید.
💥تحسین برانگیز است و من را یاد آیه ای از قرآن انداخت که میفرماید:
فلینظر الانسان الی طعامه
شبکه های مجازی هم حکم غذا را دارند و روی رفتارتان اثر می گذارند.
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌️یوتیوبر sonny faz؛ من افسردگی داشتم در حالیکه از وضعیت مالی خیلی بالایی برخوردار بودم .اما با مسلمان شدن و قرآن و نماز زندگی من تغییر کرد.
پیام مخاطب:
یکی از اقوام متوجه شدم که وسواس دارن و برای کمک به ایشان شروع به مطالعه و ریشه یابی کردم ولی تلاشم بی نتیجه بود و کارشون به طلاق کشید و زندگی شون از هم پاشید.
وقتی به اطرافیان نگاه میکنم می بینم خیلی از آنها درگیرن و نمیدونن که بسیاری از مشکلات زندگی شون به همین دلیله.
خدا اجرتون بده که مردم رو آگاه میکنین
علل وسواس و راه پیشگیری و درمان آن
دکتر رضامنتظر
قسمت دوم
https://eitaa.com/nafsemotmaen
#وسواس
بخش دوم
ریشه های درخت وسواس
جمع بندی بنده این است که اگر وسواس را به یک درخت خبیث تشبیه کنیم، این درخت یکسری ریشه های اصلی و یکسری ریشه های فرعی دارد.
اگر کسی درگیری اش مربوط به ریشه های فرعی باشد با قطع کردن آن ریشه ها درمان می شود.
ولی اگر گرفتاری مربوط به ریشه های اصلی باشد، کار سخت تر و پیچیده تر است و تدابیر دسته اول جواب نمی دهد یا تاثیرشان مقطعی خواهد بود.
متاسفانه اکثر مبتلایان در هر دو سطح یعنی هم ریشه های فرعی و هم اصلی درگیر هستند.
مثال از پیام مخاطبین: من هم به طب شیمیایی مراجعه کردم هم طب سنتی و هم طب اسلامی و مشاوره هم رفتم ولی فایده ای نداشت. ان شاءالله به حق امام زمان خدا کمک کنه همه وسواسی ها خوب بشن (قطعا به ریشه اصلی بیماری در این فرد توجه نشده و تدابیر و درمانها در سطح ریشه های فرعی بوده است)
ریشه های فرعی وسواس
1- نداشتن علم کافی نسبت به موضوع
مثلا فرد احکام شرعی را بلد نیست لذا مرتب شست و شو انجام می دهد. طبیعتا با یادگیری احکام شرعی بسیاری از این افراد مشکل وسواس شان حل می شود.
یا مثلا فرد در مورد انتقال بیماری ویروسی اطلاع کافی ندارد (یا مثل ایام کرونا اطلاعات غلط به او داده اند) لذا دچار وسواس افراطی در ماسک زدن و شستشوی دستها و سطوح می شود.
اگر گرفتاری فرد صرفا به خاطر ناآگاهی باشد، وقتی او را آگاه کنیم وسواس او رفع می شود.
مثال از پیام مخاطبین:
«استاد ما پاسخگوی احکام حرم مطهر حضرت معصومه سلامالله علیها بودند. ایشان در بحث وسواس میگفتند اگر یقین پیدا کردید که چیزی نجس است باید اهمیت دهید پس به شک نباید اعتنا کرد. حتی اگر چادرتان در دستشویی حرم افتاد، اجازه ندارید بگویید نجس است مگر آنکه عین نجاست و سرایت را دیده باشید. اینجا صدای دانشجوها بلند شد که این چادر قطعاً کثیف هست! ایشان گفتند اگر کثیف بود بشویید ولی تا ندیدید و یقین ندارید حق ندارید بگویید نجس شده است. با این مثال حساب کار دستمان آمد».
مثال دیگر:
«من از دوران دبیرستان به بعد وسواس شدم. نمی دانم چطور شد ولی مادرم که خدایش بیامرزد به شدت وسواس بود و ... دستشویی می رفتم ۴۵ دقیقه حمام ۲ ساعت. اگر محتلم می شدم یک دست کامل لباس خواب و پتو و حتی فرش و موکت را هم می شستم..... و همین موضوع از من یک آدم به شدت عصبانی مزاج ساخت که گاهگاهی به تغییر دین هم فکر میکردم تا این که ازدواج کردم. همسرم که برخی از رفتارهای مرا دید به من پیشنهاد کرد به دفتر استفتائات رهبری زنگ بزن. آنجا که تماس گرفتم و وضعیتم را توضیح دادم بزرگواری فرمود آقا من به شما می گویم رها کن .... و نمی دانم چطور شد که حدود ۷۰ درصد وسواس های من رفت و به مرور کمتر شد. دیگر آن وسوسه ها نبود و آن افکار به سراغم نمی آمد.
ان شالله که باقیمانده هم به لطف خدا برطرف شود».
همان طور که عرض کردن آموزش دادن به افراد و این نوع استدلال ها که رها کن، توجه نکن، نماز و وضو و غسل تو گردن من و ... لازم است و موجب نجات افرادی که در این سطح گرفتارند می شود ولی افرادی سطح درگیری شان عمیق تر است، نمی پذیرند و تغییر رویه نمی دهند. در مثال دوم که گفته 70 درصد خوب شدم، احتمالا آن 30 درصدی که از وسواس باقی مانده، فعال شدن ریشه اصلی بیماری در اوست.
مثال از پیام مخطبین:
لطفا بحث وسواس را باز کنید دختر تازه به بلوغ رسیدم ام علی رغم دانستن همه احکام و دانستن زشتی وسواس باز هم میشوید و میشوید.... (احتمالا گرفتاری این دختر خانم در سطح ریشه اصلی است که با آگاهی از احکام رفع نشده است)
تذکر مهم: نقش برخی روحانیون و معلمان و اطرافیان در ایجاد وسواس !
متاسفانه برخی از خواص در حوزه و دانشگاه یا برخی از شاگردان آنها در تولید وسواس مقصر هستند.
چند سال قبل خدمت یکی از اساتید بنام بودم. ایشان نظرش این بود که نحوه بیان احکام توسط برخی موجب دامن زدن به وسواس شده است. چرا باید بگویند اگر یک تار مو به بدنت آب نرسد غسل تو باطل است؟ این حرف اگر درست هم باشد مال زمان قدیم بوده که دوش آب نبوده است. الان فرد همان لحظه اول که زیر دوش می رود آب به همه جای بدنش می رسد.
در دوران کرونا نیز ملاحظه کردید که چقدر بی رویه روی دست شستن و ضد عفونی کردن سطوح تاکید کردند؟
بعد که عده زیادی از افراد بی اطلاع دچار وسواس شدند، خودشان اعتراف کردند که ویروس کرونا از سطوح منتقل نمی شود.
در واقع این نوع عملکرد مسئولان بهداشتی و ستاد کرونا موجب دامن زدن به وسواس شد».
مثال از پیام مخاطبان: «پسرم ۱۴ سال داره و در نماز و روزه هایش وسواس دارد. تا حدودی کم شده و نمازهایش را میخواند اما هنوز بعضی از اذکار نماز را چند بار تکرار می کند و می گوید یک نفر کنارم باشد و به نمازم گوش دهد و مواظب باشد درست بخوانم. البته من همین که وارد نماز می شد او را رها می کردم تا وسواس را ترک کند. کمی بهتر شده اما به شدت نگران ماه رمضان آینده هستم چون شاید روزی صدها بار و بلکه بیشتر آب دهانش را بیرون می ریزد تا مبادا چیزی از گلویش پایین رود و روزه اش باطل شود. دوستانش او را در مورد احکام حساس کرده اند».
ادامه دارد