گر صبر کنی، ز غوره حلوا سازی...
دکتر میشل این آزمایش را بر روی بچه های سنین پیش دبستانی در سال ١٩٦٠ انجام می دهد. مربی برای بچه ها شیرینی خوشمزه ای 🧁🧁🧁 می آورد و می گوید: بچه ها شما می توانید یک شیرینی🧁 بردارید؛ اما اگر الان صبر کنید تا من کارم را انجام دهم و برگردم، به جای یک شیرینی دو 🧁🧁تا به شما خواهم داد❗️
نتیجه ی آزمایش این گونه شد که حدود هشتاد درصد بچه ها بلافاصله یک شیرینی را خوردند😋 و تنها بیست درصد آن ها صبر کردند تا به پاداش دو برابر برسند🤗. دکتر میشل زندگی این بچه ها را چند دهه دنبال کرد و متوجه شد تمام بچه هایی که صبر کرده بودند تا به پاداش دو شیرینی برسند، در عرصه های مختلف اجتماعی (از جمله ازدواج، کار، روابط دوستان و همسایگی) #موفق_تر از کسانی بودند که بلافاصله یک شیرینی را میل کردند.
آزمایشگران نتیجه گرفتند که اگر ما بخواهیم بچه ها در زندگی آینده انتخاب های درست تری داشته باشند و از تصمیم های مبتنی بر لذت های زود گذر پرهیز کنند، باید قدرت به تأخیر انداختن لذت را در بچه ها بالا ببریم.
توجه به این موضوع را به نوعی می توان جزء هوش هیجانی قلمداد کرد؛ جالب است بدانید که آی کیو یا هوش بهر تحصیلی به اندازه ی ٢٠ درصد، موفقیت افراد را در زندگی تضمین می کند. ٨٠ درصد موفقیت افراد در زندگی مربوط به هوش هیجانی است‼️ اینکه فرد بتواند بر هیجانات و احساسات خودکنترل داشته باشد.
حتما در ذهنتان کسانی هستند که زود عصبانیت😡 خود را بر سر فردی خالی می کنند یا بر زبان خود کنترل لازم را ندارند🤬، صبور نیستند، پشتکار لازم را ندارند، نمی توانند جلوی شکم خود را بگیرند، خویشتن دار نیستند، بسیار احساساتی عمل می کنند و .... . همه ی این افراد به نوعی در هوش هیجانی خود مشکلاتی دارند.
یکی از نقش های بسیار مهم روزه در دین اسلام، پرورش بعد روحی انسان و تسلط بر خواهش های نفسانی است؛ فرد روزه دار گرسنه و تشنه می شود، آب و غذا هم در مقابلش وجود دارد اما به خود می گوید: باید صبر کنم تا اذان مغرب. همین تمرین مستمر افراد را با تقوا بار می آورد و کمک می کند بر هوای نفس تسلط پیدا نموده و در حریم ارزش های الهی قدم بردارند.
چه خوب است در مقام یک پدر یا مادر نسبت به انجام احکام و مناسک دینی کوتاهی نکرده و بچه ها را به انجام آن ها ترغیب کنیم که خیر دنیا و آخرت خود و فرزندانمان در توجه به این آموزه های حیات بخش نهفته است. مرحوم خانم دکتر سویزی (از مدیران و پژوهشگران حوزه ی تعلیم و تربیت) در توضیح این آیه ی شریفه "الیوم اکملت لکم دینکم"، امروز برای شما دینتان را کامل کردم، می گفت:
با توجه به ضمیر "کم" که دین را به انسان نسبت می دهد، می توانیم بگوییم اگر ما به سراغ آموزه های دینی نرویم خودمان ضرر می کنیم. خودمان را از حقمان محروم می کنیم و دیر یا زود جواب این سهل انگاری و بی تفاوتی را خواهیم دید.
برای اینکه در ارضا یا عدم ارضای تمایلات و خواسته های کودکان حد و حدودی به دست آوریم، روانشناسان پیشنهاد کرده اند که اگر فرزندمان از ما ۵ خواسته داشته باشد، بهتر است دوتای آن ها را #بلافاصله برآورده کنیم، دوتای آن ها را با #تأخیر و یکی از آن ها را #اصلا برآورده نکنیم! از این طریق فرزندانمان خواهند آموخت که در فراز و نشیب روزگار، انسان نمی تواند به همه ی خواسته های خود برسد.
.✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😃یه بازی جذاب
تکرار و تمرین ترکیب ها با دست🖐
♥️ارسالی از همکار خوبم سرکار خانم هاجر توحیدی نژاد
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
هدایت شده از تدریس یار پایه اول
دستسازههای می کاری
هدایت شده از تدریس یار پایه اول
هدایت شده از تدریس یار پایه اول
#ریاضی
#تم11
#اهدافتم۱۱
آشنایی با مفاهیم چپ راست بالا پایین به سمت چپ به سمت راست
تعداد دسته ها الگو ردیف ستون شناخت پرچم ایران
آشنایی با قوانین ونظم در هنگام خروج از مدرسه رعایت نکات ایمنی هنگام خروج از مدرسه
موضوع: تعطیل شدن مدرسه
مفاهیم: جهت ها- کنار- بین - روبرو - پشت- اول تا هفتم
تم شناختی: نظم
هدایت شده از تدریس یار پایه اول
4_795814992787013732.pdf
197.4K