eitaa logo
نقد انقلابی حوزه
2.2هزار دنبال‌کننده
349 عکس
26 ویدیو
1 فایل
نقد مجموعه های حوزوی خراسان مبتنی بر اندیشه های مقام معظم رهبری . جهت ارسال انتقادات به آی دی زیر پیام بدهید @malakut
مشاهده در ایتا
دانلود
💥اقدام دولت و شانتاژ رسانه‌های معاند علیه حوزه علمیه ❎همانطور که پیش‌بینی می‌شد، اقدام دولت در پرداخت مبلغ ناچیز هدیه به طلاب، مورد سوءاستفاده گسترده رسانه‌های معاند قرار گرفته است. (اگر چه هنوز برای خیلیها واریز نشده ) ✍قابل توجه عزیزانی که پیام میدادند که هیچ کس از این هدیه خبر نداره . 👌بهترین راه برای حفظ عزت روحانیت و دفاع از حیثیت حوزه پیوستن به پویش است . ✔ظرف روز گذشته بیش از ۲۰۰۰ نفر از اقصی نقاط کشور به این پویش پیوستند . 🙏🏽لطفا با پیوستن به این پویش و تبلیغ آن در گروهها و کانالها و پیجهای حتی غیر حوزوی ،این توطئه را در نطفه خفه کنید و اجازه ندیم این آسیبها بیشتر بشه . متن پویش رو اینجا ببینید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/244
انعکاس در خبرگزاری مستقل حوزه دوستان کماکان به انتشار این پویش در تمام ظرفیتهای رسانه ای خودشون ادامه بدن ممنون از همه دوستانی که دغدغه مندانه در این حرکت با برکت سهیم شدند . https://eitaa.com/naghde_kh/244
👌با گذشت فقط سه روز از راه اندازی پویش هدیه ای که هدیه شد با هدف عدم پذیرش هدیه رئیس جمهور از سوی طلاب کشور واهداء آن به نیازمندان ،بیش از 6000 نفر از تمام سطح کشور در این پویش شرکت کردند. (حدود یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان توسط طلاب و روحانیون به نیازمندان کمک شده، هیچ مبلغی توسط طراحان پویش دریافت نشده و نخواهد شد ) ✍عده ای از بزرگواران موافقت وپیوستن خود را به این پویش از طریق آی دی و یا پیامک اطلاع دادند.انتشار تمام این پیامها نه مقدور است ونه نیاز 🙏🏽با تشکر از همه عزیزانی که شرکت کرده ومیکنند و با تشکر ویژه از عزیزانی که در انتشار این پویش سهیم شدندوبا عرض پوزش از عزیزانی که قادر نیستیم از تک تکشان نام ببریم . ✔در ادامه به تعدادی از پیامهای واصله مروری خواهیم داشت ادامه مطلب رو در سایت ببینید 👇 http://naghdkh.com/یه-قطره-از-هزاران-گزارش-مختصری-از-پیوست/ به کانال ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/244 عزیزان کماکان پویش ادامه دارد ... لطفا هم شرکت کنید و هم منتشر کنید
پاسخ به شبهات پویش👇 1-طلاب جزو اقشار کم درآمدند چه اشکال دارد که این هدیه را بگیرند؟ 2-رئیس جمهور به تمام اقشار کم درآمد مبالغی داده به برخی تا 600 هزار تومان چه اشکال دارد که به طلاب هم بدهد؟ 3-پس دادن هدیه کار پسندیده ای نیست چرا باید این هدیه را پس بدیم؟ 4-چرا در پویش نگفتید که این مبلغ به خزانه دولت بازگشت داده شود؟ 5-این پویش روابط حوزه را با دولت خدشه دار نمیکند ومسئولین را درجذب بودجه به زحمت نمی اندازد؟ 6-آیا این پویش باعث نادیده گرفتن زحمات عزیزان در مرکز خدمات نمیشود؟ 7-آیا شما با این پویش باعث نشده اید که دیگران متوجه این هدیه بشوند؟ 8-تا به حال کجا برخی وابستگان به دولت به خاطر کمک به حوزه وروحانیت شانتاژ کرده وهزینه سازی کرده اند که این بار انجام دهند؟ 9-چرا با این پویشها مانع خیر میشوید و جلو اقدامات خیرخواهانه دولت را میگیرید؟ 10-چه اشکالی دارد مردم بفهمند که دولت به طلاب هدیه داده است؟ 11-شما که این هدیه را رد میکنید پس چراهمه خدماتی که دولت به حوزه میدهد را قبول میکنید چون آنها هم از مجرای دولت تزریق میشود؟ 12-چرا شماره حسابی برای واریزی وجوه اعلام نکردید تا همه مبالغ به آنجه منتقل شده در نتیجه مصرف بهینه شود؟ جهت دیدن پاسخها کلیک کنید 👇 http://naghdkh.com/پاسخ-به-شبهات-پویش-هدیه-هدیه-شده لطفا به کانال نقد بپیوندید:👇 https://eitaa.com/naghde_kh/244
🙏🏽با تقدیر و تشکر از همه عزیزانی که در پویش هدیه هدیه شده ( اهداء هدیه رئیس جمهور به نیازمندان) شرکت کردند اعم از عزیزانی که اعلام امادگی کردند و یا عزیزانی که در انتشار پویش همکاری کردند ✍اگر چه هنوز از اقصی نقاط کشور پیامهایی مبنی بر اعلام آمادگی دریافت میکنیم و جمع افرادی که به این پویش پیوستند بیش از ۷۵۰۰ نفر براورد میشوند لیکن انتهای زمانی این پویش را اعلام کرده و با آرزوی قبولی مساعی همه عزیزان توفیق خدمت بیش از پیش را برای همه طلاب و روحانیون دغدغه مند طلب میکنیم . ☎️تماسهای مکرر از : ✔بیوت برخی مراجع ✔شورای عالی حوزه های علمیه کشور ✔مسولین مجموعه های حوزوی ✔مرکز خدمات حوزه علمیه قم ✔اساتید سطوح عالی قم، مشهد،اصفهان نیز باعث دلگرمی ما برای دفاع هوشمندانه تر و البته گسترده تر از حیثیت حوزه و روحانیت است . ❎نقد جدی ما به برخی بی تدبیریها در عرصه عدم استقلال مالی حوزه و حوزویان و وابستگی غیر عزتمندانه به مجموعه های ذی ربط پابرجاست که در مجالی دیگر به این مقوله خواهیم پرداخت . کانال نقد حوزه را معرفی بفرمایید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/255
📍پرچم را زمین نگذارید اما مراقب دشمن باشید 🔻 رهبرانقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی: 🔹️ پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین نگذارید. مطالبه طبعاً با اعتراض همراه است، امّا نگذارید این اعتراض، اعتراض به نظامِ اسلامی تلقّی شود؛ جدّاً مانع شوید که دشمن این اعتراض را اعتراض به نظام تلقّی یا القا ‌کند. مطالبه‌گری را با ارائه‌ی پیشنهاد و راهِ‌حلّ قابلِ قبول همراه کنید. ۹۹/۲/۲۸ ✔پ.ن: برادران ، اساتید ، اعزه ، مدیران ، طلاب عزیز ❎حضرت آقا با چه زبان و بیانی التماس کنند که مطالبه کنید ؟ ❎آیا حجت بر همه تمام نیست؟ ❎آیا در پرونده چندین ساله طلبگیمون مطالبه ای از مسولین ذی ربط داریم؟ ❎آیا اشکالی در حوزه تخصص خودمون ندیدیم که سکوت کردیم ؟ ❎آیا ملاحظات جایگاه و مقام و ...ما را به سکوت واداشته؟ ✍قیامت در برابر سکوت و رکودمون نسبت به فرمایشات رهبری مسئول خواهیم بود ... 👌الحمدلله که جریان نقد انقلابی باری را برداشته که دغدغه و مطالبه رهبری عزیز است . به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/256
مطالبه گری در بیانات اخیر مقام معظم رهبری حفظه اللهخواستگاه مطالبه گری مطالبه طبعاً با نوعی اعتراض همراه است. خب، بله مطالبه به معنای این است که یک نقصی وجود دارد و ما میخواهیم رفع آن نقص را مطالبه کنیم -طبعاً مطالبه این است- بنابراین با اعتراض همراه است ✔اهمیت مطالبه گری این پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین نگذارید؛ ✔فایده مطالبه گری اگر آرمان‌خواهی وجود نداشته باشد راه را گم میکنیم؛ این آرمان‌خواهی موجب میشود که ما راه را گم نکنیم و وسط راه، کج و راست و به چپ و راست حرکت نکنیم. این آرمان‌خواهی را داشته باشید؛ ✔مخاطب مطالبه گری مخاطب مطالبه‌گری هم گاهی خود این حقیر بودم، گاهی دستگاه دفتر ما بود، گاهی مجموعه‌های دیگر بودند ✔مصادیق آرمانها ومطالبه ها این آرمان‌خواهی را داشته باشید؛ این آرمانهای مهم را:عدالت، استقلال، رفع فساد، در نهایت تمدّن اسلامی. آرمان اصلی و واقعی و نهایی، ایجاد تمدّن اسلامی است؛ ✔نتیجه مطالبات ممکن است بعضی از این چیزهایی که شما مطالبه میکنید عملی نباشد که واقع قضیّه هم همین است؛ یعنی وقتی انسان وارد عمل شد مشکلات کار میدانی برای او بیشتر آشکار میشود، معلوم میشود که همه‌ی آن چیزهایی که میخواستیم، یا نمیتوانسته عملی بشود یا نمیتوانسته به این زودی عملی بشود ✔ویژگیهای مطالبه گری مطلوب ◀️پرهیز از پرخاشگری وتوهین ◀️ارائه پیشنهاد در کنار انتقاد ◀️عدم سوء استفاده دشمن ◀️عدم تولیت ضد انقلاب با کانال نقد انقلابی حوزه همراه شوید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/257
◀️بیان صریح امام خمینی رحمةالله علیه ناظر به لزوم مبارزه با انحراف مسئولین امروز اسلام به شما محتاج است، قرآن کریم محتاج به شماست؛ خودتان را اصلاح‌ کنید! شما هم خودتان را اصلاح کنید؛ این طبقه هم خودش را اصلاح کند. اگر هر کس یک جایی،- فرض کنید-، یک صورت روحانی به خودش داد و چهار تا از این تفنگدارها را دور خودش جمع کرد و شروع کرد خلاف آن چیزی که وظیفه روحانی است، اسلام را به باد داده. امروز نمی‌گویند زید این کار را کرده؛ می‌گویند جمهوری اسلامی این است. منعکس می‌کنند، این جمهوری اسلامی. وظیفه سنگین. مسئولیت سنگین و همه‌تان مسئول خواهید بود. اگر یکیتان یک کاری بکند، دیگری ساکت باشد، او هم مسئول است. اگر یکی خلاف کرده، همه باید بروید دنبالش که آقا چرا؟ لازم نیست که کُتک کاری بکنید، مواخذه کنید. اگر یک نفر خلاف کرد، بیست نفر از شماها رفت گفت نکن، این کار صحیح نیست، تحت تاثیر واقع می‌شود. اگر یک معمّم، یک صورت معمّم، یک کار خلاف کرد، از اطراف، معمّمین هجوم به آن آوردند که چرا این کار را می‌کنی؟ نمی‌کند دیگر. اگر من یک خلافی کردم همه‌تان هجوم آورید که چرا این کار را می‌کنی؟ من سر جایم می‌نشینم. همه‌تان مسئولید، همه‌مان مسئولیم. امروز مسئولیت، بزرگ است برای ما، ما نصف راه هستیم و من خوف این را دارم که قضیه ما قضیه هیتلر بشود. 16 تیر 1358 ✔پ.ن۱ : اگر روحانیت در برابر انحراف مسئولین روحانی ساکت بنشیند باید فاتحه اسلام و نظام را خواند ✔پ.ن۲ : اعزه ، طلاب ، علما.... واقعا دربرخی مجموعه های حوزوی انحراف نیست؟ رانتخواری نیست؟ فساد نیست؟ سهم خواهی نیست؟ دیکتاتوری نیست؟ اگر بگوییم نیست احتمالا باید بصیرتمان را بازنگری کنیم واگر بگوییم هست و ما سکوت کرده ایم باید غیرتمان را بازنگری کنیم . ✔پ.ن ۳: راه حل مشکلات در مجموعه ها ، سکوت کردن نیس ،پچ پچ کردن در اتاقهای اداره نیست ، ملاحظه کاری نیست بلکه باید مطالبه کرد ، تذکر داد ، نقد کرد ، ◀️آرمانهای امام را دریابیم ◀️انقلاب را دریابیم ◀️اسلام را دریابیم ❎مواظب هیتلرهای معمم باشیم . باکانال نقد انقلابی حوزه همراه شوید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/259
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑آیت الله مصباح یزدی: 💢انتقاد از مسئولین تقویت نظام است تا ننگ افراد به نظام سرایت نکند !!!! ❎عده ای با شعار شایسته سالاری به اقوام بی لیاقتشان مسئولیت میدهند ❎به برکت رهنمودهای امام راحل مردم آگاهند وگول شعارها را نمیخورند 💢اگر از راه امام منحرف نشده بودیم امروز ایران قطعه ای از بهشت بود !! ⚠️متاسفانه منحرف شدیم ، همه ما مسئولیم... باکانال نقد انقلابی حوزه همراه شوید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/260
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از دیر باز سیره علمای شیعه پرهیز از شهرت بوده و سعی میکردند هر عاملی که به این امر کمک میکرده را از خود دور کنند . با اینکه یقینا آنچه از زبان آیت الله مشکینی صادر میشود عین حقیقت است ودرشعاع شخصیت بی بدیل امام راحل هیچ است ، وعین واقعیت است بدون هیچ اغراقی . لیکن امام ما واکنش سختی نشان داده و در جمع ،آیت الله مشکینی را به باد انتقاد گرفته و گله میکند . اری او اینگونه بود که حتی از تمجیدهای واقعی وحتی از افرادی که نیتی جز خیر نداشته واین تعاریف جز از سر ارادت نبوده موضع گیری میکند . بر حوزه علمیه و متولیان امر واجب و لازم است که از این سیره ،الگو گرفته و صد البته از این سرمایه حفاظت کنند . افسوس و صد افسوس که امروز بعضا در بین مسئولین نه تنها این سیره کم دیده میشود بلکه با سرقت عناوینی مانند آیت الله ، باعث وهن عناوین حوزوی در این سطح میشوند . خدای ناکرده اگر کسانی که باید حافظ عناوین باشند خود سارق این عناوین بشوند، چه انتظاری از دیگران دارند که بدون هیچ صلاحیت علمی خود را آیت الله ننامند . آیا آیت الله بودن به تدریس سطوح عالیه حوزه است ؟ در این صورت بسیاری از اساتیدی که تدریس خارج دارند باید آیت الله لقب بگیرند ، آیا رسانه های حوزه اجازه دارند این اساتید را آیت الله خطاب کند ؟ آیا آیت الله شدن به مسئولیت است ؟ در کدام مرجع حوزوی مبنای عنوان آیت الله گرفتن ،داشتن مسئولیت است؟ آیا مبنای آیت الله لقب گرفتن ،انتصاب از طرف رهبری جامعه است ؟ آیا همه منصوبین رهبری را میتوان آیت الله لقب داد ؟ ادامه دارد https://eitaa.com/naghde_kh/261
‌‌ 🔹️ امروز بنده میخواهم درباره‌ی یک خصوصیّت مهمّی از خصوصیّات امام بزرگوار بحث کنم. البتّه ایشان یک انسان ذوابعاد و دارای خصوصیّات برجسته‌ی متعدّدی بودند. این خصوصیّتی که امروز بحث میکنیم، جزو مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیّات امام بزرگوار است و آن عبارت است از روحیهی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام بزرگوار. امام، روحاً، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود، هم تحوّل‌آفرین بود. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ۹۹/۳/۱۴ ‌‌ ✔پ.ن۱: شکی در این نداریم که تمام سخنرانیهای حضرت آقا متوجه اولویتهای جامعه مخاطب است واین مساله در سخنرانیهای مهم ایشان مانند ارتحال امام، اول سال و... ضرورت دو چندانی پیدا میکند ✔پ.ن۲: شکی در این نداریم که مخاطب درجه یک در سخنرانی ارتحال امام ،انقلابیون هستند که امام راحل را الگو میدانند و خود را رهرو او میشمارند ✔پ.ن۳:شکی در این نداریم که در خط مقدم انقلابیون حوزه های علمیه و متولیان حوزه هستند چون اثرگذارترین قشر در انقلاب بوده و هستند ✔پ.ن۴: بازخوانی مفهوم تحول به عنوان یکی از مفاهیم استراتژیک و تمدن ساز در سخنرانی اخیر رهبری پیام مهمی دارد وآن ،اینکه این مفهوم استراتژیک تبدیل به یک شعار سمبلیک شده ولازم است که این انحراف اصلاح شود چرا که انحرافی در این سطح و تنزل مفاهیم والایی مانند تحول به شعارهای بی پشتوانه و بدون خروجی میتواند ضربه مهلکی بر پیکره حوزه و نظام وارد کند . https://eitaa.com/naghde_kh/263
❎منصوری قاضی فاسد فرار کرد ❎طبری در چنگال عدالت اسیر شد 👌نقطه عطف این ماجرا ، جدیت ریاست محترم دستگاه قضا برای مبارزه با فساده ◀️با کسی تعارف ندارد ◀️جایگاه افراد برایش مهم نیست ◀️برای برپایی عدالت خط قرمزی نمیشناسد ✴این سید ،طلبه کدام حوزه بوده که اینگونه "حر" تربیت شده ؟؟ ✴کدام استاد به او درس آزادگی آموخته؟ ✔یقینا یکی از عوامل شجاعت و حریت او ،این است که در تمام طول عمر خویش در هر جایگاهی که بوده ، نه ظلمی کرده، نه قانون شکنی و نه رانت خواری ... ✔او که به راحتی برای برپایی عدالت میکوشد ، ✔او که از شعار فراتر رفته و با عزمی راسخ پا در مسیر اجرای عدالت گذاشته، چون فرزندانش، بستگانش ، دوستانش و... را زیر پروبال مسئولیت خود فربه نکرده ➖تنها مسئولینی از عدالت میهراسند و میگریزند که ریگی به کفش دارند . ✔باید برای اجرای عدالت به این سید عزیز کمک کنیم . ✔افتخار حوزه علمیه ، روحانی بصیر و ولایتمدار در عمل .... ◀️آیا حوزه امروز اینچنین افراد حری در دامن خود میپروراند ؟ ◀️آیا طلاب حوزه امروز دغدغه عدالت گستری دارند ؟ ◀️آیا طلاب امروز برای فریاد زدن بر سر مسئولین فاسد عزمی دارند ؟ ✍دل مظلوم شاد میشود با دیدن مسئولی چون رئیسی ، و امیدوار میشود که میتواند دادخواهی کند به کسی که فریادش را میشنود ... به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید👇 https://eitaa.com/naghde_kh/264
نقد یا نق؟ محال است که چند طلبه ،استاد ،مدیر از پایه یک تا اساتید سطوح عالی دور هم بنشینند ولی شروع به گفتگو پیرامون مسائل موجود در حوزه نکنند و به نقد و اشکال به مسئولین نپردازند بر هیچ انسان حق جویی پوشیده نیست که بغض خفته ای در بین بسیاری از حوزویان وجود دارد که 🚫 یا به علت نبود فضای امنی برای انتقال نقدها به مسئولین 🚫 یا به علت خفقان موجود در حوزه جرات بروز دادن آن را در مجامع رسمی ندارند لذا به گفتگو در جمعهای غیر رسمی و بین الاثنینی میپردازند آیه همه اینها نقد است؟ مقاله زیر میتواند شاخصه هایی را به دست دهد تا خود را از حضیض ذلت نق زن ، به سریر عزت نقاد ارتقاء دهیم به امید روزی که سیره علوی در پذیرش نقد توسط متولیان حوزه از فضای شعار به میدان عمل برسد . «ادوارد سعید» که کتابی با عنوان «روشنفکر کیست؟ روشنفکری چیست؟» نوشته‌ است، وظیفه روشنفکر نقدنهادهای قدرت است یک اصل مهم که در طول تاریخ و در عرض جغرافیا به‌ اثبات رسیده‌ است این است که: قدرت ، بدون نقد فساد می‎آورد. اخلاقی‎ترین آدم‎ها هم وقتی در بالای پلکان قدرت بنشینند، اگر بطور جدی با نظارت و نقد کنترل نشوند دچار «خودشیفتگی» می‎شوند و پس از این به باتلاق «ایدئوکراسی» یعنی «مذهب حافظ قدرت» فرو‌ می‎غلتند و پس از آن هرچه بر دیگران مکروه و حرام است بر «مدیران» مباح می‎شود. به همین دلیل در جامعه، روشنفکر نقد می‎کند تا نهادهای قدرت «سالم» بمانند. ◀️«نق‌زدن یا نقد‌کردن» یکی از ویژگی‌هایی که روشنفکر را از «روشنفکرنما» یا همان «شبه‌روشنفکر» جدا می‎کند، این است که شبه‌روشنفکر «نقد» نمی‎کند بلکه «نق می‎زند». ◀️اطلاعات کامل لازمه نقادی برای نقد‌کردن مدیریت یک سیستم، لازم است اطلاعات دقیق داشته باشید. پس نقد‌کردن تخصص و مهارت و صرف وقت و انرژی می‎خواهد. اما انسان می‎تواند راجع به هرچیزی نق‌ بزند بدون این‌که کمترین وقتی صرف مطالعه و پژوهش آن کرده‌ باشد! ◀️نقادی یک فرایند مساله مدار «نق‌زدن» یک فرایند «هیجان‌مدار» است. یعنی ما با نق‌زدن آرام‎تر می‎شویم. خشم و غم‎مان را با دیگران درمیان می‎گذاریم و «دردِ دل» می‌کنیم اما «نقد‌کردن» یک فرایند «مسأله‌مدار» است، ما هنگام نقد، خودمان را سبک نمی‎کنیم بلکه مساله را «حلاجی» می‎کنیم. ◀️نقادی مخاطب مشخص دارد «نق‌زدن» مخاطب تعریف‌ شده‎‌ای ندارد، کافی ا‎ست گوش مفت بیابیم، آن‌وقت می‎توانیم شروع به نق‌زدن کنیم ولی نقد‌کردن، مخاطب تعریف‌شده‎ای دارد. مخاطب روشنفکر پیش از همه، خود نهادهای قدرت در یک مجموعه‎ هستند و سپس مدیران، گروه‌های ذی‌نفع و... ◀️نقادی با پرداخت هزینه همراه است نقد‌کردن علاوه بر نیاز به دانش و مهارت و صرف وقت و انرژی، نیاز به شجاعت دارد، شجاعت پرداخت هزینه! شمامی‎توانید در هر مهمانی که می‎نشینید و هر تاکسی که سوار می‎شود نق بزنید؛ کسی کاری به کارتان ندارد! ولی اگر نقد خود را برای نهادهای قدرت و رسانه‎ها ارسال‌ کنید باید آمادگی پرداخت هزینه را هم داشته‌ باشید. البته اینجا لازم است راجع به گروهی از روشنفکران توضیح دهیم که کار سخت‎تری درپیش می‎گیرند و آن آگاه‌سازی توده‎های مردم است. کسی که قرار است توده‎های مردم را آگاه کند از یک‌سو باید دارای دانش و مهارت نقد باشد و از سویی باید بتواند با زبان غیرتخصصی سخن بگوید. این کار شبیه «بندبازی» است! اگر کمی تخصصی‎تر سخن بگوید مخاطبانش سخنش را نمی‎فهمند و اگر کمی عوامانه‎تر سخن بگوید به سرعت دچار «پوپولیسم» (عوام‌زدگی) می‎شود! بسیاری از روشنفکران که به این قلمرو پا گذاشتند یا از این‌ طرف یا از آن‌ طرف فرو‌افتادند؛ با این حال این قلمرو پرخطر را نباید خالی گذاشت چرا که با خالی‌ گذاشتن این قلمرو، جا را برای «پوپولیست‎های واقعی» باز می‎کنیم، کسانی که به جای نوشتن کلمه «مار» شکل «مار» را طراحی می‎کنند. ◀️نقادی پویا همراه با شبکه سازی است ویژگی مهم روشنفکران این است که تشکّل و شبکه‌سازی می‎کنند، روشنفکر اهل انزوا و در خود فرورفتن نیست. او از جامعه قهر نمی‎کند و ناامید نیز نمی‎شود چرا که از ابتدا هم توقع تغییرات دراماتیک نداشته‌است. شبه‌روشنفکرها ناامید و سرخورده‌اند. شاید برخی از آنها روشنفکرهایی بوده‌اند که توقع زیادی از مردم و جامعه داشته‎اند، آنها به‌دنبال «اتوپیا» (مدینه فاضله) بوده‎اند و ناکام مانده‎اند. ◀️نقاد پویا امیدوار است روشنفکر به حرکت دائمی و پله‌پله اجتماع امیدوار است بنابراین تماسش را با جامعه حفظ می‎کند و تیم و تشکّل می‎سازد. منظورمان از تشکّل، محفل نیست بلکه نهادهای مدنی است، نهادهای مدنی شناسنامه‎دار که بطور دائمی رشد می‎کنند و با جامعه‎ی بیرون از خود ارتباط برقرار می‎کنندو برآن اثر می‎گذارند . به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/265
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍آینده حوزه سخنان تکان دهنده حجت الاسلام والمسلمین رهدار پیرامون آینده حوزه در برنامه زاویه شبکه ۴ سیما پخش شده از رسانه ملی 🚫من معتقدم حوزه گرفتار نوعی سکولاریزم شده، من حوزه رو مقدس نمیدونم، محترم میدونم. 🚫در این چهل سال مردم بیشترین همراهی را با حوزه داشته اند ولی الان ایمانشون رو به کارامدی حوزه از دست داده اند 🚫اگر حوزه اینگونه پیش برود به زودی قدرت گفتگو حتی با جامعه متدین را از دست خواهد داد 🚫حوزه مقدس رو نمیشه نقد کرد ولی حوزه محترم باید نقد بشه ◀️پ.ن۱ : خدا کنه نظر استاد رهدار درباره حوزه درست نباشه ، اگر چه با شناختی که از ایشان داریم و با توجه به مطالعات آینده پژوهانه ایشان متاسفانه این نظر کاملا منطبق بر واقع است . ◀️پ.ن۲: بدترترین مصیبت حوزه این است که ،حوزه مریض باشد و متولیان حوزه با شعارهای زیبا آن را آنچنان بزک کنند که مریضی پوشیده بماند. در این صورت هر دلسوزی هم که بخواهد به درمان آن کمک‌کند متهم به تضعیف حوزه ، تخریب حوزه و...خواهد شد . اگر چه با این اقدامات علیه دلسوزان و منتقدان ، مریضی حوزه شفا نخواهد یافت . پ.ن۳: این نقد به کل حوزه ها وارد است نه یک حوزه خاص 🔊به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/267
🙏🏽یک گام رو به جلو خود انتقادی معاونت آموزش را به فال نیک میگیریم 🚫لیکن انچه مهمتر از خود انتقادی است ، پاسخ به انتقادات است 📌ولی همین که نقصها و نقدهای خود را میبیند حرکت به سمت پیشرفت است ، ودر ادامه باید برای رفع این نقصها برنامه ریزی کند . 🚫البته مشکل اصلی نظام آموزش در حوزه را نباید در سطح عدم آشنایی طلاب با ادبیات عرب و متون عربی تنزل داد بلکه مشکل اصلی این است که نه تنها در ادبیات عرب ، که در هیچ یک از دروس تدریس شده متاسفانه رشدی نیافته ... 🚫رشته های تخصصی هم بعضا مصائبی است که آینده نزدیک باید در عزایشان به سوگ نشست ... به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/268
✔منتقد فقط نقد نمیکند ، بلکه به اندازه وسعش جهت اصلاح شرایط تلاش میکند . ↩نکته اول : تبلیغ و خصوصا تبلیغ کلامی و بالاخص قالب خطابه مزیت نسبی حوزه علمیه کهن خراسان بوده وهست ↩نکته دوم : متاسفانه در حوزه علیرغم تدوین نظام جامع تبلیغ در کمیسیون تخصصی تبلیغ راهبردهای خوبی برای بالندگی تبلیغ استان تدوین شد لیکن در سطح مدیریت کمتر عزمی برای اجرایی کردن این سیاستها دیده میشود و صد البته در سطح معاونت تبلیغ به علت ❌عدم فهم صحیح مقوله تبلیغ ❌عدم تجربه مدیریتی در عرصه تبلیغ و.... حوزه خراسان نسبت به تبلیغ عموما ونسبت به پرورش سخنران که مقام معظم رهبری در حکم انتصاب مدیر و اعضای شورای عالی فرمودند تربیت صدها سخنران ، هیچ توفیقی نداشته است . ↩نکته سوم :رشته تخصصی تبلیغ هم جزء بدترین رشته های موجود در حوزه است که علیرغم تذکرات فراوان به مسئولین ذی ربط همچنان در حال گسترش است ، تلف شدن عمر طلاب ، بودجه حوزه و...تنها دستاورد این رشته است ↩باتوجه به نکات سه گانه فوق ،عده ای از دلسوزان عرصه تبلیغ و البته دلسوزان واقعی حوزه علاوه بر نقد و انتقال نقدها به مسئولین دست به کار شده و اقدام به تاسیس موسسه ای نموده بلکه بتوانند با بضاعت اندک ، گامی بزرگ بردارند . سومین سال پذیرش👇 🔊موسسه تخصصی تبلیغ فصل الخطاب تمرکز محتوائی بر: فهم اجتهادی قرآن ،حدیث ،سیره تمرکز روشی بر: آموزش روش برداشت اجتهادی از منابع دینی تمرکز مهارتی بر: تبیین مهارتهای سخنوری موثر تمرکز در ارائه بر: کارگاهها ،ارائه های متوالی ،سنت اصیل مباحثه سایت موسسه👇 www.mtfkh.ir لینک ثبت نام 👇 http://mtfkh.ir/register/
پوستین وارونه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند ✔آنچه رهبری وظایف حوزه علمیه میخوانند : حوزه‌های علمیّه مرکز آموزش اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزه‌های علمیّه‌اند که عالِم دینی درست میکنند. حوزه‌های علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام است خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه. ❌آنچه حوزه انجام میدهد : تشویق طلاب به ورود به بورس ، فاصله گرفتن از هویت طلبگی ، عدم توجه به رسالت روحانیت ، عدم توجه به شان روحانیت و... 🚫به چه بهانه ای ؟ رسیدگی به معیشت طلاب ✔چون توانایی تربیت طلبه تراز نداریم ✔چون برنامه ای برای تربیت نداریم ✔چون عزمی برای لبیک به خواسته امام جامعه نداریم و... به جای تربیت طلبه رسالت محور به تربیت طلبه معیشت محور پرداخته ایم . اینگونه سیاستها توسط چه کسی تصمیم گیری میشود ؟ به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/270
پیرو پست آخر کانال نقد ناظر به انتقاد از عملکرد مرکز اموزش مهارتهای حوزه خراسان (آموزشهای بورسی) مدیریت مرکز مشاوره و آموزش مهارتها جناب آقای سید حامد عاملی طی تماس تلفنی درخواست مناظره کردند که از طرف مدیر کانال نقد انقلابی با استقبال مواجه شد. محورهای مناظره : ✔عملکرد کانال نقد انقلابی حوزه ✔عملکرد مرکز مشاوره و آموزش مهارتها به این منظور 🔊نیازمند مکانی برای برگزاری این مناظره هستیم 🔊باتوجه به اینکه مخاطب این مناظره فقط طلاب و حوزویان خواهند بود بهتر است فضا حوزوی باشد 📞 لذا از مرکز مدیریت ، مدیران مدارس ، مسئولین مجموعه های حوزوی خواهشمندیم جهت برگزاری این گفتگو به ما کمک کنند . 🌷یقینا فتح باب اینگونه نشستها و گفتگوها به بالندگی حوزه کمک خواهد کرد . ✍🏽برای اعلام آمادگی و در اختیار قرار دادن مکان مناسب به آی دی زیر پیام بدید @malakut به محض قطعی شدن زمان و مکان مناظره ، اطلاع رسانی خواهد شد . به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید👇 https://eitaa.com/naghde_kh/272
🚫آنچه در حوزه خراسان مغفول است مقام معظم رهبری(حفظه الله): این پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین نگذارید ✔مخاطب مطالبه‌گری هم ↩گاهی خود این حقیر بودم، ↩گاهی دستگاه دفتر ما بود، ↩گاهی مجموعه‌های دیگر بودند؛ این بسیار چیز باارزشی است این مطالبه‌گری را از دست ندهید، این آرمان‌خواهی را از دست ندهید. ۹۹/۲/۲۸ پ.ن: ❌ آیا مقامی بالاتر از امام جامعه وجود داره ؟؟ ❌آیا مسئولین حوزه از رهبری بالاترند که نقد و مطالبه از اونها مساوی با تحریم و تهدید باشه؟ ❌آیا حوزه از دفتر آقا حیثیتش مهمتر و مقدستره که نقد و مطالبه اون جرم نابخشودنی تلقی بشه ؟ ❌آیا تا به امروز اینهمه اختناق در حوزه سابقه داشته ؟ ❌کدام یک از مطالبات کانال نقد نابجا بوده ، کدام یک کذب بوده ، کدام یک غیر منصفانه بوده که مدیر حوزه به زیر مجموعه دستور میدهد به هیچ وجه پاسخ ندهند ؟؟ ❌این درد رو باید کجا برد که در حوزه انقلابی ،لبیک به اوامر رهبری جرم تلقی شود و عامل دستورات رهبری مطرود شود و کلی هزینه براش بتراشند ؟؟ ❌تا زمانی که مطالبه گری عمومی نشه درب روی همین پاشنه خواهد چرخید اساتید ، علما، اعزه ، طلاب، مدیران علیکم بالمطالبه ..... با پیوستن به کانال نقد مارا یاری کنید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/273
🔻باپیشنهاد آیت‌الله اعرافی آغاز شد؛ ❗️پویش اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم... ◻️با اعتماد مجدد شورای عالی حوزه به آیت‌الله اعرافی برای مدیریت حوزه‌های علمیه، پویش «اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم...» آغاز ‌شد و همه شما مخاطبان و همراهان عزیز می‌توانید دیدگاه‌های خود درباره بخش‌های مختلف حوزه را با آقای اعرافی در میان بگذارید. 💬 تمام دیدگاه‌ها بدون کلمه‌ای حذف یا سانسور، تقدیم آیت الله اعرافی خواهد شد. ✍️ برای درج ایده‌ها، طرح‌ها و مطالبات خود درباره بخش‌های مختلف حوزه، لطفاً دیدگاه‌های خود را ذیل همین خبر یا آیدی پیام‌گیر ارسال بفرمایید.👇 @InfoHawzah : 📬پیام‌گیر پ.ن: اگر چه حوزه علمیه خراسان مستقل است لیکن آیت الله اعرافی علاوه بر جایگاه مدیر حوزه علمیه قم ، شأن مدیریت حوزه های علمیه کشور را دارند ،بنابر این انتقال نظرات میتواند مفید باشد . به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/274
↩علیرغم اینکه از قبل اعلام شده بود امتحانات به صورت حضوری برگزار خواهد شد با تشدید شرایط کرونایی و اعلام وضعیت قرمز برای مشهد والبته مطالبه جدی طلاب ،مسئولین زحمت کشیدند و برگزاری امتحانات را به صورت مجازی تدبیر کردند 🙏🏽اولا خدا قوت میگیم به همه عزیزانی که این روزها درگیر برگزاری امتحانات هستند 📌معاونت اموزش 📌فناوری 📌ارزشیابی 📌و... 🙏🏽ثانیا تقدر و تشکر از عزیزانی که صدای طلاب را در فضای حقیقی و مجازی شنیدند و به مطالبه به حقشان لبیک گفتند ودر گروههای مختلف به پاسخگویی و شفاف سازی پرداختند. 🙏🏽ثالثا تقدیر و تشکر از طلابی که دغدغه مندانه جسارت مطالبه گری داشته و این مطالبه به حق را به مسئولین منتقل کردند 🙏🏽رابعا تقدیر و تشکر از طلابی که در ادامه این حرکت مبارک با مسئولین همکاری میکنند و محترمانه نقائص کار را منتقل میکنند . ✔پ.ن: شنیدن صدای طلاب یقینا باعث بالندگی و پویایی سیستم و افزایش محبوبیت مسئولین عزیز میشود ، از شنیدن و محقق نمودن مطالبات طلاب نهراسیم ، ✔خدمت به سربازان امام زمان علیه السلام را یک فرصت بدانیم نه یک تهدید . به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/275
حجت الاسلام والمسلمین عاملی در فضای مجازی فعال شد صدای به حقی که بالاخره شنیده شد رضایت مدیر محترم حوزه به شنیدن صدای علما ، اساتید ، طلاب در فضای مجازی فریادی بود که خیلی وقت پیش باید شنیده میشد لیکن با آن مخالفت میشد و با توجیه : ❌ما سامانه انتقادات و پیشنهادات داریم و نیازی به مکانیزم دیگه نداریم ❌فضای مجازی مورد استفاده دشمن است و امن نیست . حاضر نبودند به هیچ وجه جریان نقد انقلابی که ظرفِ مطالباتِ بیش از ۲۴۰۰ نفر از اساتید ، مدیران و طلاب حوزه علمیه خراسان بود را قبول کنند . 🙏🏽حالا حاضر شدند که در همین فضای مجازی به دلنوشته ها ، انتقادات ، پیشنهادات و مطالبات طلاب توجه کنند و برای این منظور کانال روابط عمومی حوزه را ازمطالب تخلیه وبا قریب به ۹۰۰۰ مخاطب در اختیار مدیر محترم قرار داده اند . 🔊فقط چند سوال از مدیر محترم : ↩شما که معتقد بودید سامانه انتقادات و پیشنهادات حوزه کفایت میکند چه شد که از نظرتان برگشتید ؟ ↩شما که معتقد بودید فضای مجازی برای انتقاد خوب نیست حال چه اتفاقی افتاده که راضی شده اید ؟ ↩اگر قبول دارید که در محاسباتتان اشتباه کردید یا مشاورانتان اشتباه کردند آیا حاضر به عذرخواهی از تدبیر دیرهنگامتان هستید ؟ ↩آیا حاضرید هزینه تراشیهایی که برای دلسوزان انقلابی حوزه(فعالین جریان نقد) توسط اطرافیانتان ایجاد شده را تدارک کنید ؟ ↩تفاوت کانال شما با کانال نقد در چیست ؟ ما که قبول کردیم با هماهنگی شما و کارگروه مرکز نقدها و پاسخها را منعکس کنیم چرا قبول نکردید ؟ https://eitaa.com/naghde_kh/276
☎️پیامها و تماسهای زیادی توسط دوستان واصل میشه که از کانال نقد تقدیر و تشکر کردند به خاطر اینکه مدیر محترم حوزه بالاخره در قالب "پنجشنبه های پاسخگویی" حاضر به شنیدن صدای طلاب و پاسخگویی شدند . 🔏 اینکه این حضور چقدر موفق خواهد بود یا اینکه دال بر تغییر رویه مرکز مدیریت هست یا خیر را باید صبر کرد و در ادامه کار فهمید . 🔊اما اینکه دوستان از کانال نقد تشکر کردند باید عرض شود ما از ابتدا معتقد به تاثیر گذاری مطالبه گری عمومی بوده و هستیم و این اندیشه و اعتقاد هم متَّخذ از بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله است . ✍🏽یقینا این رضایت به پاسخگویی نتیجه زحمات همه عزیزانی است که در سنگرهای مختلف به مطالبه گری مشغول شدند و هزینه دادند (برخی کمتر و برخی بیشتر ) 🔊انشاءالله تا نهادینه شدن جریان نقد و مطالبه وخروج از کالای قاچاق این مقوله ،با همراهی همه شما دوستان به فعالیت در کانال ادامه خواهیم داد . 🙏🏽انشاءالله مسئولین عزیز هم از نقدهای منصفانه ، مودبانه و مبنایی که در کانال نقد گذاشته میشه استفاده کنند . ✍🏽نسبت به نقد محتوایی اولین "پنج شنبه پاسخگویی" هم در ادامه مطلب خواهیم نوشت 🔊این نقدهای دلسوزانه برای بالابردن کیفیت پاسخگویی مدیر محترم است . تشکر مجدد از مدیر محترم به خاطر پاسخگویی . به کانال نقد حوزه بپیوندید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/277
ضمن تشکر مجدد از پاسخگویی مدیر محترم حوزه در راستای کیفیت بخشی به برنامه برنامه را تدبیر کرده ایم تا به ابهامات و سوالاتی که مخاطبین کانال نقد نسبت به پاسخگویی مدیر محترم دارند شفافیت بیشتری ایجاد کنیم . یقینا این سلسله شفاف سازیها به قوام و استواری پنجشنبه های پاسخگویی کمک خواهد کرد . در اولین قسمت ۱۶ سوال از پاسخگویی مدیرمحترم طرح شده که متوقع پاسخگویی و شفاف سازی ایشان هستیم سوالات را در اینجا ببینید 👇 https://eitaa.com/naghde_kh/279 ضمن تشکر از اعضای کانال خواهشمندیم نسبت به برنامه اظهار نظر فرمایند
(۱) ✔جهت ارتقاء کیفیت جلسات پاسخگویی مدیر محترم حوزه پرسشهای زیر مطرح شده. 🔊استقبال گسترده و مشارکت شما سربازان حضرت ولیعصر (عج) روحی و ارواح العالمین له الفداء در فضای شبکه های اجتماعی برای بنده و سایر خادمین شما در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان مسرت بخش بود . ↩سوال اول: آیا شبکه های اجتماعی را فضای امنی برای انتقال انتقادات میدانید ؟ همانطور که مستحضرید هیچ تضمینی وجود ندارد که همه ۹۰۰۰ عضو کانال شما طلبه باشند. چه تدبیری برای عدم سوء استفاده نفوذیها اندیشیده اید؟ ↩سوال دوم: حال که انتقاد در اینگونه فضاها ابراز خرسندی کردید ، آیا برنامه ای برای گسترش اینگونه گروهها و کانالها در کنار کانال و گروه مرکز جهت رشد و تعالی این امر را دارید؟ 🔊 از بیانات شما عزیزان بوی تحول حوزه های علمیه در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی به مشامم رسید. ↩سوال سوم: افزایش انتقادات ، نشانگر تحول در چه عرصه ای است؟ عرصه دغدغه مندی طلاب برای اصلاح حوزه ؟ اگر چنین است چرا به صورت آنلاین در نرم افزارهای تعاملی پاسخ گوی سوالات نیستید؟ 🔊بالغ بر ۵۰۰ مورد درددل، پرسش، انتقاد و پیشنهاد واصله به صورت دسته بندی شده پس از مطالعه به بخش های مربوطه ارسال و دستور پیگیری صادر گردید. ↩سوال چهارم: در کانال نقد با ۲۴۰۰ عضو هر هفته بیش از ۷۰۰ نقد واصل میشود ، درحالی که در کانال شما با ۹۰۰۰عضو وتبلیغات فراوان در تمام ظرفیتهای حوزه ، باید قریب به ۳۰۰۰ نقد واصل میشد ، این کمی انتقادات به نظر شما چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ برای جلب اعتماد بیشتر چه برنامه ای دارید ؟ ↩سوال پنجم: آیا حضرتعالی شخصا این ۵۰۰ پیام را خوانده و دسته بندی فرموده اید یا مسئول شبکه های اجتماعی مرکز نوه بزرگوار شما جناب اقای سید محسن ظهیری ؟ 🔊عمده مطالب واصله مرتبط با دو موضوع می باشد: اول، وضعیت معیشتی طلاب و دوم مسائل آموزشی؛ ↩سوال ششم: با توجه به سوال هایی که برای این کانال ارسال می شود آیا هیچ گونه نقدی نسبت به انتصابات جنابعالی مطرح نبوده ؟ (اسناد در این زمینه فراوان موجود است ) 🔊در موضوع معیشت، خواسته شما عزیزان در موارد ذیل دسته بندی گردیده است: ۱. افزایش شهریه، ۲. پیگیری قرار گرفتن تسهیلات آسان برای دریافت وام طلاب در موارد فوق اقداماتی از گذشته در حال انجام است که عبارتند از: ۱. پیگیری قانونی احیاء موقوفات حوزه های علمیه از سوی مقامات مسئول. ↩سوال هفتم: مشخصا بفرمایید این احیاء موقوفات تا الان چه تاثیری بر معیشت طلاب داشته ؟ (انتظار تاثیر چشمگیر نداریم ولی لطفا از کلی گویی پرهیز کرده و پاسخ شفاف ومستند بفرمایید ) ◾️۲. مکاتبه با دفاتر مراجع عظام نسبت به وضعیت شهریه طلاب. ↩سوال هشتم : دقیقا در مکاتبات چه مطالبه ای از دفاتر شده و چه پاسخهایی داده اند ؟ (انتشار تصاویری از پاسخهای دفاتر بدون ذکر نام دفتر، میتواند اعتماد طلاب را به شما افزایش دهد ) 🔊۳. ساماندهی حل مشکلات اضطراری طلاب با ترکیب نمایندگانی از سوی نماینده محترم ولی فقیه،تولیت محترم آستان قدس رضوی، مدیر حوزه علمیه خراسان و مرکز خدمات. ↩سوال نهم: دقیقا چه مشکلاتی توسط این مجموعه مرتفع میشود ؟ ↩سوال دهم: چه کسی مسئول این کارگروه تلفیقی است ؟ ↩سوال یازدهم: آیا این اقدام با جزئیاتش در جایی منعکس شده که طلاب مطلع شده و بهره مند شوند ؟ ↩سوال دوازدهم : در این تسهیلات مرکز مدیریت چه نقشی داشته ؟ واسطه گری ؟مطالبه یا مشارکت؟ (بودجه ای که مرکز مدیریت هزینه کرده چقدر بوده؟) 🔊۴. حمایت از تاسیس کانال معیشت طلاب جهت اطلاع خاص از مشکلات مصداقی و جزئی معیشتی ↩سوال سیزدهم: دقیقا بفرمایید کارکرد کانال معیشت طلاب چیست؟ اطلاع رسانی ؟ یا اطلاع یابی مسئولین ؟ (یعنی طلاب برای انعکاس مشکلات اقتصادیشون باید به انجا مراجعه کنند ؟ آیا این کارکرد در جایی منعکس شده است ؟) ↩سوال چهاردهم: آیا برای مطلع شدن از مشکلات طلاب ،نیاز به دفتری در مرکز نیست؟ یا نیازی به گروه تحقیق ،تا کرامت طلبه زیر سوال نرود و با تحقیق بشود طلاب نیازمند را شناسایی کرد؟ آیا بهتر نیست از طرفی به فکر این باشیم که چه کنیم جلوی افزایش این مشکلات را بگیریم؟ راه اندازی یک‌کانال با ۵۰۰۰ عضو نسبت به حجم عظیم مشکلات طلاب حوزه با ۴۰/۰۰۰ طلبه کافی است؟ 🔊تسهیل اعطای وام از سوی نهادهای حوزوی، اعطای بسته های معیشتی به طلاب معسر و معیل حل مشکلات درمانی اضطراری به صورت خاص و کارهایی از این قبیل که خود گزارش مستقلی را طلب می کند. ↩سوال پانزدهم: نقش مرکز مدیریت چیست؟ میزان هزینه کرد مرکز چه مبلغی بوده است؟ ↩سوال شانزدهم : شایع شده که مرکز مدیریت زحمات مجموعه هایی مانند مرکز خدمات، آستانقدس، رزمایش مواسات و... را مصادره کرده و به نام خود گزارش میدهد پاسخ حضرتعالی چیست ؟ https://eitaa.com/naghde_kh/279