eitaa logo
کانال نقد الحاد
354 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
997 ویدیو
556 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📝📝📝چرا الان عذاب نمی آید؟ آیا این عذاب اقوام گذشته را با تردید... ➖قسمت اول➖ ⬅️⬅️⬅️شما می گویید مردم زمان های قدیم گناه انجام دادند و بر آنها عذاب نازل شد، اما الان همان گناه ها انجام می شود و دیگر عذابی نازل نمی گردد، مثلا عمل لواط، الان در سطح بسیار گسترده تر انجام می شود اما عذابی نازل نمی شود، آیا می توان نتیجه گرفت که در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ نداده و این مطالبی است که به نادرست در کتاب های دینی بیان شده است؟ پاسخ🌻🌻: 📘الف) ▪️استدلال شما یک استقرای ناقص است، و نمی توان به وسیله ی آن یک حکم کلی صادر کرد، چون در این بین مجهولات زیادی وجود دارد و تا همه ی آنها معلوم نشوند، حکم دادن کار نادرستی است. ▪️مجهولاتی چون: 🔹-وضعیت مردم آن زمان و وضعیت مردم دنیای معاصر 🔹-تفاوت در خواست و اراده ی الهی در آن زمان و در این زمان ( آیا خداوند در اینجا هم قصد دارد یا خیر؟) 🔹-تنوع یا تکراری بودن عذاب های خداوند (آیا خداوند فقط یک نوع عذاب نازل کند؟ امکان ندارد الان هم عذاب هایی بیاید اما در شکل و قالب های دیگر؟ ) 🔹-و خیلی از مجهولات که در این بین وجود دارد و باید بر آنها اشراف داشته باشیم، بعد قضاوت کنیم. 📕ب) ▪️نکته ی دیگر این است که در کجا خداوند متعال فرموده هرکس این خطا را انجام دهد من بلافاصله او را عذاب می دهم؟ چون پیش فرض سوال شما این است که هرکس این خطا را انجام داد عذاب داده خواهد شد و بر این اساس می گویید آنها مرتکب آن عمل شدند عذاب دیدند، پس چرا افرادی که الان مرتکب می شوند عذاب داده نمی شوند؟ ▪️لذا پیش فرض اولیه ی شما برای طرح این سوال نادرست است. 📗ج) ▪️در زمان های گذشته به معنای واقعی کلمه حجت بر همه ی مردم اتمام میشد و صف مومنان و کافران از هم جدا می شد، لذا عده ای در سمت پیامبران خدا می بودند و عده ای در آن طرف میدان، ولی از کجا می دانید مردم دنیای امروز هم مانند قدیم صف بندی شده اند؟ آیا غیر از این است که الان افراد خوب و بد در همه ی جوامع وجود دارند؟ و در جنایت کار ترین کشورهای مدعی مدرنیته مسلمان های بسیار گرانقدری زندگی می کنند و به تبلیغ دین می پردازند. از کجا معلوم این نکته هم در موضوع مورد بررسی ما دخیل نیست؟ - در قسمت بعد به اثبات واقعیت ماجرای تاریخی عذاب قوم‌ لوط میپردازیم ادامه دارد... نویسنده جناب م.یوسفی ☑️ @naghdeelhad
22.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نقد سخنان ایمان سلیمانی امیری غول پوشالی آتئیست ها 👈آیا باور به منجی و انتظار باعث بی مسئولیتی و زمینه ی پوپولیسم است؟⁉️ ✍ کارشناس شبکه ی معاند میگه باور به ظهور منجی باعث بی مسئولیتی و بی عملی است و این باور زمینه ساز پوپولیسم دینی در جامعه است‼️😐 پاسخ استاد کلباسی به این شبهه با استناد به آیات، روایات و تاریخ بسیار شنیدنی است👌 - طی سالیان اخیر فعالیت ضد دین ها و همچنین کسانی که با پوشش های مختلف مثل روشنگری و مقابله با خرافات! سعی در نقد مبانی دین مبین اسلام و مذهب برحق شیعه را دارند زیاد شده است با به اشتراک گذاشتن این فایلها در روشنگری جامعه در مقابل خرافات منتشر شده توسط ملاحد سهیم باشید. ☑️ @naghdeelhad
آیا_هر_پرچمی_قبل_از_قیام_قائم_عج_طاغوت_است؟_100221192549.mp3
12.06M
🔈 پاسخ صوتی به شبهه آیا هر پرچمی که قبل از قیام قائم (عج) برافراشته شود، طاغوت است؟ آیا این حدیث شامل انقلاب امام خمینی می شود؟ آیا قیام زید و سادات زیدی مورد تأیید اهل بیت (ع) بوده است؟ بحث درباره حدیث " کل رایة ترفع قبل قیام القائم عج فصاحبها طاغوت ..." قسمت اول لطفا تا آخر بشنوید و منتظر بخشهای بعدی باشید - این صوت ها را گوش دهید زیرا بر اطلاعات دینیتان می افزاید و شما را در بحث های عامیانه مجهز میکند؛ همچنین برای آگاهی عموم منتشر کنید ☑️ @naghdeelhad
هدایت شده از  شیعه پاسخ
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺توضیحی در مورد شعار مرگ بر آمریکا !!! ❓این که ما در راهپیمایی ها برای مردمان آمریکا و اسرائیل طلب مرگ می کنیم به نظرتان کار قرآنی و مورد تایید خداوند است ? آیا خدا به این کار راضی است !!!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
🟡 شبهه با اذانی که باهاش آدم اعدام کنند، نماز خواندن خطاست!! 🟢 پاسخ ✍️ حجت‌الاسلام دکتر (دکترای حقوق جزاء) 🔻 اولاً هیچگاه با اذان، کسی را اعدام نکردند، یعنی اعدام کردن آدابی مانند اذان گفتن یا چیز دیگری شبیه آن ندارد. اتفاقاً در قانون ایران (و بسیاری از کشورهای جهان)، هنگام طلوع آفتاب برای زمان اعدام تعیین شده است. بنابراین حتی هنگام اذان نیز برای اجرای این حکم در نظر گرفته نشده است. این دروغ و امثال آن، از طرفی احکام جزایی اسلام را زیر سوال می برد، و از طرف دیگر با ایجاد حس تنفر به اذان و نماز، جوانان به ترک نماز و ترک بندگی خدای سبحان تشویق می‌کند و به زعم شبهه پرداز، با یک تیر و دو نشان می‌زند! 🔻 ثانیاً مخالفین اعدام (ندانسته و بعضاً آگاهانه) از بزرگترین مروجان و طرفداران اعدام و خشونت هستند. زیرا یک مجرم بالقوه، برای عملی کردن تصمیم مجرمانه خود، مانند یک تاجر محاسبه سود و زیان می کند؛ یعنی فکر می کند که ارتکاب فلان جرم، چه اندازه برای او سود ( مادی یا غیر مادی؛ مادی مانند پول، غیر مادی مانند برتری طلبی و...) و چه اندازه زیان دارد. اگر در محاسبات خود میزان سود را بالا ببیند و خطرات آن ضعیف باشد، انگیزه او تبدیل به تصمیم می شود. مثلاً وقتی یک دزد برای حمله‌ی مسلحانه به مغازه‌ی طلافروشی، موفقیت خود را معادل با چند میلیارد ثروت ببیند و خطر شکست احتمالی خود را نهایتاً چند سال زندانی ببیند، به احتمال زیاد، این میزان ضرر احتمالی (ریسک) را در آرزوی آن ثروت زیاد بپذیرد و به ارتکاب جرم ولو اینکه منجر به قتل شود، مبادرت کند. 👈حکایت آن کسی است با یک سطل ماست می‌خواست یک دریا دوغ درست کند!! وقتی به او گفتند: امکان ندارد، گفت: «میدونم نمیشه، اما اگه بشه، چی میشه؟!!!!» شاید اقدام او احمقانه به حساب بیاید اما پشت این تصمیم یک محاسبه ساده است: پذیرش ضرر اندک (یک سطل ماست) در آرزوی رسیدن به ثروت هنگفت (یک دریا دوغ)، 🔻مجرمین هم معمولاً همینگونه محاسبه می کنند، بنابراین اگر مجازات قاطعی در محاسبات او وجود داشته باشد، می تواند تا حد زیادی از شکل‌گیری انگیزه‌ی مجرمانه و خشونت‌های ضمن آن پیشگیری می‌کند. به همین جهت است که قرآن می‌فرماید: «ولکم فی القصاص حیاة» زیرا مجازات قصاص یا اعدام نه تنها باعث حفظ خون افراد بی گناه (مثلاً صاحب طلا فروشی در مثال فوق) می شود، بلکه افراد زیادی هم که سودای رسیدن به ثروت یک شبه دارند نیز با در نظر گرفتن این مجازات سنگین از اقدام خشونت باری که علاوه بر جان دیگران، جان خودشان را هم به خطر می اندازد، خود داری می کنند. ❌ با این توضیح معلوم می شود، کوته مغزانی که در فضای مجازی شعارهایی مانند «نه به اعدام» سر می دهند، در حال تحریک مجرمان بالقوه و کاهش خطرات احتمالی ارتکاب جرم در محاسبات آنها هستند و باید در حقیقت آنها را شریک جرم دانست. 🔻 نکته‌ی آخر اینکه گرفتن جان یک انسان، اگرچه عواطف انسانی را جریحه دارد می کند، لکن در اداره جامعه باید عاقلانه (ملاحظه مصلحت عمومی جامعه) قانونگذاری کرد. عادلانه ترین و عاقلانه ترین قانون هم، همان است که خالق انسان وضع کرده است. بنابراین اگر گرفتن جان کسی طبق دستور خالق و حیات دهنده‌ی انسان باشد، هیچ اشکالی ندارد. یعنی همان خدایی که گاهی به واسطه یک میکروب یا یک غده‌ی سرطانی جان کسی را می گیرد، گاهی هم (برای تامین مصالح جامعه انسانی) به شکل اعلام یک قانون، حیاتی را که به انسان داده، پس می گیرد. 👈 توضیح اینکه اراده خدا دو نوع است: اراده تکوینی و اراده تشریعی در نوع اول خدای سبحان هرچه را بخواهد، می آفریند و موجود می کند و اراده انسان یا موجود دیگری در آن دخالت ندارد. به تعبیر قرآن، «وقتی خدا چیزی را اراده کند، می گوید: بشو، می شود؛ کن فیکون» اما در نوع دوم (به دلایلی همچون اختیار و امتحان انسان) اراده خود را به صورت یک قانون (توسط پیامبر) به انسان اعلام می کند و این انسان است که باید با اطاعت از خدای سبحان آن را محقق کند. 🔹پی نوشت دوستی در پاسخ به استدلال فوق گفته بود: «خدا خود جان میدهد و خود می‌ستاند، انسان میتواند بجای اعدام دوبار حبس ابد بدهد، نه اینکه اعدام کند» به او گفتم: «طبق این منطق پس باید بگوییم: خدا خود آزادی می دهد و خود آزادی را می گیرد، پس نباید با حبس آزادی کسی را گرفت!!» اما در حقیقت اینگونه سخن گفتن منطق خوارج است که می گفتند: «ان الحکم الا لله» بله حکم از آن خدا است، اما حکم خدا در کتاب خدا بیان شده و افراد شایسته ای (که در همان قرآن و روایات تبیین شده که چه کسانی هستند) آن را اجرا می کنند. ☑️ @naghdeelhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ۱۲۴ هزار پیامبر واقعیت یا دروغ؟ آیا تعداد انبیاء ذکر شده با برهه زمانی تاریخ در تناقض و تعارض است؟ 🏷پاسخی زیبا و به یک شبهه مضحک و خنده دار از جانب ها خداناباوران 👈 بسیاری از شبهات این افراد از همین جنس است، تهی از علم، منطق و فهم درست و صحیح، ای کاش قبل از اینکه شبهه ای رو خواستید مطرح کنید یه تحقیق ریزی انجام بدید تا اینجوری نشه :) 💥ببینید و انتشار دهید ☑️ @naghdeelhad
🔴 ما در جنگ رسانه بسیار عقب هستیم 🔹 ما می‌گوییم مردم آن روز میتوانستند با حقوق یکروز کارگر فقط ۱۰ تا سنگک بخرند امروز می‌توانند ۱۰۰ تا بخرند شما می‌فرمایید این را نگو 🔸 ما میگوییم آن روز مردم خانه کاهگلی داشتند که با یک زلزله خفیف شهر ویران می‌شد امروز در خانه های بتن آرمه زندگی می‌کنند می‌فرمایید این را هم نگو ✅ ما میگوییم آن روز مردم خر سوار می‌شدند امروز شاسی بلند سوار می‌شوند می‌گویید این را نگو 🔹 ما میگوییم آن روز مردم نفت می‌سوزاندند امروز خانه‌های کف گرمایی ، شوفاژ و پکیج دارند شما می‌فرمایید این را نگو 🔸 مردم در خانه‌هایشان حمام نداشتند کل روستا یا یک محل از یک حمام مشترک به نام حمام عمومی استفاده می‌کردند می‌گویید این را نگو ✅ مردم در روستاها برق نداشتند می‌فرمایید این را نگو 🔹 و جاده نداشتند محصولاتشان خراب می‌شد امروز تمام روستاها جاده دارد. می گویید این را هم نگو 🔸 آن روز فقط 48 درصد باسواد بودند امروز ۹۸ درصد مردم باسواد هستند میگویید این را هم نگو ✅ آن روز ما سیم خاردار هم نمی‌توانستیم بسازیم امروز موشک قاره پیما می‌سازیم و امنیت داریم می‌فرمایید این را هم نگو 🔹 می‌گوییم آن روز کلاً وسایل یک زندگی یک وانت بود اما امروز یک کامیون جهیزیه تازه عروس را نمی‌تواند حمل کند می‌فرمایید این را نگو 🔸 آن روز مردم روی زیلو یا فرش می‌نشستند امروز روی مبل و کاناپه می‌نشینند میفرمایید این را نگو ✅ آن روز ما پیاده و یا با دوچرخه به مدرسه می‌رفتیم و در مسیر یخ می‌زدیم امروز بچه‌ها با سرویس به مدرسه می‌روند می‌گویید این را هم نگو 🔹 آن روز ما به آمریکایی‌ها حق توحش می‌دادیم و تحقیر می‌شدیم امروز آنها را در منطقه سگ کش می‌کنیم می‌فرمایید این را نگو 🔸 البته جمهوری اسلامی مقصر است ما طلبه‌ها مقصر هستیم صدا و سیما مقصر است واقعاً ما نتوانستیم دستاوردهایمان را برای مردم تفهیم کنیم. 💢 قبول کنیم ما در جنگ رسانه بسیار عقب هستیم. ☑️ @naghdeelhad
❌چرا بخاطر چندسال گناه ، باید همیشه در جهنم بماند ❌ ⛔️با عدل خدا نمی خوره که همیشه در جهنم باشه ⛔️ ✅ پاسخ: ۱- اکثرا تا ابد در جهنم نیستند و بعد از پاک‌ شدن بهشتی میشوند ۲- فقط گروه کمی (کفار-مشرکین-منافق و...) همیشه در جهنم می مانند ۳- چون نیت داشتند اگر همیشه در دنیا باشند گناه کنند بخاطر نیتشان همیشه عذاب میشوند ۴- چون ذاتشان عوض شده و قابل پاک شدن نیستند (آیه ۲۸ انعام-کافی ۲ ص۸۵ ۵- مجازات آخرت مثل قواعد رانندگی نیست که اعتباری و قابل کم و زیاد باشد ۶- بلکه تجسم و حقیقت خود عمل است(آیه ۷ زلزال) ۷- یعنی باطن و واقعیت گناه، آتش است و فرد را میسوزاند و هیچ چیزی از بین نمیرود و فقط منتقل میشود ۸- همان طور که با یک بار زدن چاقو به چشم تا آخر عمر کور میماند و یا همانطور با یک کبریت زدن به خانه پر از گاز کل خانه آتش میگیرد ☑️ @naghdeelhad
هدایت شده از  شیعه پاسخ
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌خدمت ایرانیان به دین خداوند و بشارت به انقلاب اسلامی ایران در روایات !!! حجت الاسلام کریمی پور @Rahnamye_Behesht
هدایت شده از  شیعه پاسخ
💠فرا رسیدن سالروز میلاد مبارک امام حسین علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ 🌸پرسش و پاسخهای مرتبط با میلاد امام حسین علیه السلام ؛ 1⃣آیا داستان توسل ملک به امام حسین در زمان تولد ایشان صحت دارد❗️مگر فرشتگان معصوم نیستند❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2529 2⃣خرافات تو کتابهای شیعه است از جمله اینکه می گویید امام حسین از پیامبر شیر می خورد و از فاطمه شیر نمی خورد آیا چنین چیزی قابل قبول است❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2530 3⃣❔این جریان که میگویند پیامبر اسلام فرزندش ابراهیم را فدای امام حسین کرد تا حسین زنده بماند چقدر دارد ❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2531 4⃣برخی می گویند خلیفه دوم به امام حسین می گفتند موی سر ما به برکت شما اهل بیت شده است ❕آیا چنین حرفهایی در کتب اهل سنت سندیت دارد ❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2532 5⃣این که در روایاتی آمده که وقتی امام حسن و امام حسین کشتی می گرفتند پیامبر امام حسن رو می کرد چه معنایی دارد ❗️این یعنی امام حسن نزد پیامبر از امام حسین محبوب تر بوده ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2534 6⃣یکی از کانال های ضد دین می گوید امام حسن و امام حسین مانند دختران در گوش خود گوشواره می کردند ❗️آیا این مطلب واقعیت دارد ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2535 7⃣اگر حرام است چگونه در روایات آمده است که حضرت زهرا امام حسن و امام حسین را می رقصانده است ❗❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2536 8⃣شبهه ای را کانال ضد دین کرده که تمام حسین ناقص الخلقه بوده است و حضرت زهرا از تولد امام حسین داشت و امام حسین هم وقتی به دنیا آمد از حضرت زهرا شیر نمی خورد ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2537 9⃣آیاشیر دادن ام الفضل همسر عباس بن عبدالمطلب به امام حسین علیه السلام صحت دارد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2696 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
هدایت شده از  شیعه پاسخ
هدایت شده از  شیعه پاسخ
توضیحی در مورد آیات ابتدایی سوره بقره در شرح حال منافقان !!!! 🤔پرسش : آیه 19 از سوره بقره !!!! ١)  در ابتدا، كافران را به، باران شديدى كه تاريكى و رعد و برق با خود دارد، توصيف كرده است اما اينكه ارتباط باران شديد و شخص كافر در چه هست! خودش يك معضل لاينحل ميباشد. ٢) اما در قسمت دوم آيه، شاهد خلق يك شاهكار ادبى هستيم وقتى ميگويد؛ آنها از ترس مرگ، انگشتهايشان را در گوشهايشان فرو ميكنند. در كدام دوره از تاريخ بشريت، يا كدام فرهنگ و تمدن و قوم و نژادى بر روى زمين، مردم از ترس مرگ انگشتهايشان را در گوشهايشان فرو ميكنند؟ ❗️❗️❗️ 💠پاسخ💠 ❕خداوند در سوره بقره , مثالی در شرح حال منافقان می زند که بسیار زیبا و رسا بوده و معاند مفلوک اگر کمی زحمت مطالعه و تامل را به خودش می داند متوجه می شد  اشکالاتی که مطرح کرده ,  بسیار سطحی و بی مورد است اما امان از جهل و بیسوادی که نشانه عمومی افراد معاند است . ❕ما توضیح آیات ١٧ تا ٢٠ سوره بقره را از تفسیر نمونه بیان می کنیم : " در مثال دوم قرآن صحنه زندگى (منافقان ) را به شكل ديگرى ترسيم مى‏نمايد: شبى است تاريك و ظلمانى پرخوف و خطر، باران به شدت مى‏بارد، از كرانه‏هاى افق برق پرنورى مى‏جهد، صداى غرش وحشتزا و مهيب رعد، نزديك است پرده‏هاى گوش را پاره كند، انسانى بى‏پناه در دل اين دشت وسيع و ظلمانى و پر از خطر، حيران و سرگردان مانده است، باران پر پشت، بدن او را مرطوب ساخته، نه پناهگاه مورد اطمينانى وجود دارد كه به آن پناه برد و نه ظلمت اجازه مى‏دهد گامى به سوى مقصد بردارد. قرآن در يك عبارت كوتاه، حال چنين مسافر سرگردانى را بازگو مى‏كند: " يا همانند بارانى كه در شب تاريك، توام با رعد و برق و صاعقه (بر سر رهگذرانى) ببارد" (أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِيهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ). سپس اضافه مى‏كند" آنها از ترس مرگ انگشتها را در گوش خود مى‏گذارند تا صداى وحشت‏انگيز صاعقه‏ها را نشنوند" (يَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ). و در پايان آيه مى‏فرمايد:" و خداوند به كافران احاطه دارد" (و آنها هر كجا بروند در قبضه قدرت او هستند) (وَ اللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ). برقها پى در پى بر صفحه آسمان تاريك جستن مى‏كند: " نور برق آن چنان خيره كننده است كه نزديك است چشمهاى آنها را بربايد" (يَكادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ). " هر زمان كه برقى مى‏زند و صفحه بيابان تاريك، روشن مى‏شود، چند گامى در پرتو آن راه مى‏روند، ولى بلافاصله ظلمت بر آنها مسلط مى‏شود و آنها در جاى خود متوقف مى‏گردند" (كُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قامُوا). آنها هر لحظه خطر را در برابر خود احساس مى‏كنند، چرا كه در دل اين‏ بيابان نه كوهى به چشم مى‏خورد، و نه درختى تا از خطر رعد و برق و صاعقه جلوگيرى كند، هر آن ممكن است هدف صاعقه‏اى قرار گيرند و در يك لحظه خاكستر شوند!. مى‏دانيم صاعقه‏ها به هر برآمدگى از زمين حمله مى‏كنند، اما در دل بيابان جز آنها برآمدگى پيدا نمى‏شود كه صاعقه متوجه آن گردد، بنا بر اين خطر جدى و حتمى است (با توجه به اينكه خطر صاعقه در بيابانهاى مسطحى همچون بيابانهاى حجاز به درجات از مناطق كوهستانى بيشتر است اهميت اين مثال براى مردم آن محيط روشنتر مى‏شود). خلاصه نمى‏داند چه كند، مضطرب و پريشان، حيران و سرگردان بر جاى خود ايستاده، نه راهى در ميان شنهاى بيابان پيدا است و نه راهنمايى كه در پرتو هدايت او گام بر دارد. حتى اين خطر وجود دارد كه غرش رعد، گوش آنها را پاره و نور خيره‏كننده برق چشمشان را نابينا كند، آرى" اگر خدا بخواهد گوش و چشم آنها را از ميان مى‏برد چرا كه خدا به هر چيزى توانا است" (وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ). آرى منافقان درست به چنين مسافرى مى‏مانند، آنها در ميان مؤمنان روز- افزون كه همچون سيل خروشان و باران پرپشتى به هر سو پيش مى‏روند قرار گرفته‏اند افسوس كه به پناهگاه مطمئن ايمان، پناه نبرده‏اند تا از شر صاعقه‏هاى مرگبار مجازات الهى نجات يابند. جهاد مسلحانه مسلمين در برابر دشمنان همانند خروش رعد و صاعقه بر سر آنها فرود مى‏آمد، گاهگاه فرصتهايى، براى پيدا كردن راه حق نصيبشان مى‏شد و انديشه‏هاشان بيدار مى‏گشت، ولى افسوس كه اين بيدارى همچون برق آسمان ديرى نمى‏پائيد تا مى‏خواستند چند گامى بردارند خاموش مى‏شد و تاريكى غفلت و سپس توقف و سرگردانى جاى آن را مى‏گرفت. پيشرفت سريع اسلام همچون برق آسمانى چشم آنها را خيره كرده بود، و آيات قرآن كه پرده از رازهاى نهانيشان بر مى‏داشت همچون صاعقه‏ها آنها را هدف قرار مى‏داد، هر دم احتمال مى‏دادند آيه‏اى نازل گردد و پرده از رازهاى ديگرى بر دارد و رسواتر شوند. ▫️ادامه 👇