▫️ادامه 👇
👌حال در مورد ازدواج پیامبر گرامی اسلام با ریحانه بنت زید گفتنی است :
❕مرحوم ابن شهر آشوب نقل می کند که " ریحانه بنت زید از کنیزان اهدایی حاکم مصر بوده است که پیامبر گرامی او را به مانند همسر خود برگزید یا به تعبیر و نقلی او را آزاد کرد و با او ازدواج کرد " : " " وَ كَانَ لَهُ سُرِّيَّتَانِ يَقْسِمُ لَهُمَا مَعَ أَزْوَاجِهِ مَارِيَةُ بِنْتُ شَمْعُونَ الْقِبْطِيَّةُ وَ رَيْحَانَةُ بِنْتُ زَيْدٍ الْقُرَظِيَّةُ أَهْدَاهُمَا الْمُقَوْقِسُ صَاحِبُ الْإِسْكَنْدَرِيَّةِ وَ كَانَتْ لِمَارِيَةَ أُخْتٌ اسْمُهَا سِيرِينُ فَأَعْطَاهَا حَسَّانَ فَوَلَدَتْ عَبْدَ الرَّحْمَنِ فَتَوَفَّتْ مَارِيَةُ بَعْدَ النَّبِيِّ ع بِخَمْسِ سِنِينَ وَ يُقَالُ إِنَّهُ أَعْتَقَ رَيْحَانَةَ ثُمَّ تَزَوَّجَهَا. "
📚مناقب آل أبي طالب ج1، ص: 161
❕طبق نقل فوق ریحانه اسیر شده در جنگ پیامبر اسلام با یهودیان نبود , بلکه از قبل برده و به دست حاکم مصر بوده که حاکم مصر او را به پیامبر اهدا کرد.
پیامبر اسلام هم با این که شخص اول مملکت اسلامی بود اما برای جایگاه دادن به بردگان و نیز آموزش کیفیت معاشرت نیک با بردگان , ریحانه بنت زید را به مانند همسر خود برگزید یا اساسا او را از بردگی آزاد کرد و با او ازدواج کرد و از طریق بر جایگاه و شخصیت افراد برده افزود .
❕علمای اهلسنت نیز نقل می کنند که ریحانه بنت زید در جنگ مسلمین با یهودیان اسیر شد و شوهرش نیز در همان جنگ کشته شد , پیامبر او را مخیر گردانید و او به اختیار خودش اسلام را برگزید و خود را به همسری پیامبر اسلام در آورد تا جایی که پس از مدتی پیامبر گرامی به خاطر بد رفتاری ریحانه او را طلاق داد اما ریحانه به قدری به خاطر این طلاق و دوری از پیامبر اسلام گریه می کرد که پیامبر اسلام مجددا به او رجوع کرد : " فخيرها رسول الله بين الاسلام وبين دينها فاختارت الاسلام فأعتقها رسول الله وتزوجها وضرب عليها الحجاب فغارت عليه غيرة شديدة فطلقها تطليقة وهي في موضعها لم تبرح فشق عليها وأكثرت البكاء فدخل عليها رسول الله وهي على تلك الحال فراجعها فكانت عنده حتى ماتت عنده قبل أن توفي "
📚الطبقات الکبری , ابن سعد , ج 8 ص 130
❕طبق نقل فوق هم ازدواج پیامبر گرامی اسلام با ریحانه بنت زید به خاطر علاقه زیاد ریحانه به پیامبر گرامی اسلام بوده و از سوی دیگر پیامبر نیز انگیزه گسترش اسلام و تالیف قلوب دشمنان اسلام را داشت لذا با ریحانه بنت زید که یهودی الاصل بود , ازدواج کرد تا از این طریق قلوب یهودیان را به سوی اسلام جذب کرده و قدمی در مسیر هدایتشان برداشته باشد .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
آیا امام علی علیه السلام از حکم شرعی اطلاع نداشت ?
🤔#پرسش :
جهل امام علی به واقعیات در کتب شیعه !!!
أن عليا ذكر لرسول الله صلى الله عليه و آله ابنة حمزة، فقال رسول الله صلى الله عليه و آله: أما علمت أنها ابنة أخي من الرضاعة.
علی به پیامبر صلی الله علیه وسلم پیشنهاد داد که دختر حمزه را به عقد خود در آورد پیامبرﷺ فرمود مگر نمیدانی او دختر برادر رضاعی من است؟ (مرآة العقول جلد : 20 صفحه : 220)
امامی که طبق زعم شیعه عالم به کائنات است و علم غیب هم دارد ولی حکم مذکور را نمی داند !!!
💠#پاسخ💠
▫️این که امام علی علیه السلام وارث علم و دانش پیامبر گرامی اسلام بوده است , حتی بر اساس روایات اهلسنت قابل شک و تردید نیست چرا که در حدیث معروفی که علمای اهلسنت نقل کرده اند , پیامبر گرامی فرمود : " من شهر علم هستم و علی باب و درب آن است , هر کس می خواهد وارد شهر علم شود و از علوم من بهره ببرد باید از درب آن یعنی علی علیه السلام وارد شود و به سراغ امام علی ع برود " " انا مدینه العلم و علی بابها فمن اراد المدینه فلیات الباب "
📚المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 126 _ تاریخ بغداد ج 4 ص 348 _ اسد الغابه ج 4 ص 22 _ کنزالعمال ج 6 ص 152
❕حال در مورد روایت مورد اشکال معاند که مدعی است امام علی علیه السلام نمی دانست که ازدواج با دختر برادر رضاعی حرام است , گفتنی است :
▫️1 _ ممکن است روایت فوق از روی تقیه از امام صادق علیه السلام صادر شده باشد , زیرا راوی جریان فوق امام صادق ع است و نقل مذکور در کتاب صحیح مسلم از کتب اهلسنت هم آمده است که امام علی ع به پیامبر گرامی ص پیشنهاد کرد که با دختر حمزه ازدواج کند که پیامبر پاسخ داد که او دختر برادر رضاعی من است و من در حکم عموی او هستم " عَنْ عَلِيٍّ....قُلْتُ: نَعَمْ.
بِنْتُ حَمْزَةَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ «إِنَّهَا لَا تَحِلُّ لِي. إِنَّهَا ابْنَةُ أَخِي مِنْ الرَّضَاعَةِ». "
📚صحيح مسلم، ج2، ص: 1071
❗️در همچنین مواردی که روایتی موافق با روایات اهلسنت است و به ظاهر با روایات علم و دانش امام علی علیه السلام هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط است .
ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است , چنان که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »
📚 الکافی : ج 1 ص 68
#ادامه 👇
#ادامه 👇
▫️2 _ اگر پاسخ اول را هم نادیده بگیریم باز هم گفتنی است که بیان امام علی علیه السلام و خطاب پیامبر گرامی به امام علی همه از باب آموزش و تعلیم حکم مذکور به امت بوده است , چنانچه که علامه مجلسی متذکر این نکته می شود : " و إنما سأل ذلك ليظهر للناس سبب إعراضه صلى الله عليه و آله. "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج20، ص: 204
مثلا خداوند خطاب به پیامبر اسلام می فرماید :
" به تو و به همه انبياى پيشين وحى فرستاده شده است كه اگر مشرك شوى مسلما اعمالت حبط و نابود مىگردد و از زيانكاران خواهى بود" (وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ " ( زمر ٦٥ )
روشن است که آیه فوق نمی خواهد بگوید که برای پیامبر هم جایز بود که مشرک شود , بلکه تعبیر فوق برای بیان قبح شرک و تعلیم به امت است , ( به در می گوید دیوار بشنوند ) : چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم :
"در اينجا اين سؤال مطرح مىشود كه مگر امكان دارد كه انبياى بزرگ الهى راه شرك پيش گيرند كه آيه فوق با اين لحن با آنها برخورد مىكند؟
پاسخ اين سؤال روشن است: انبيا هرگز مشرك نخواهند شد .... آنها حتى در يك لحظه فكر شرك به خود راه دهند، آيا طبيب هوشمند و حاذقى كه از تاثير يك ماده سمى بسيار خطرناك و كشنده به خوبى آگاه است هرگز ممكن است در حال اعتدال فكر خود را به آن آلوده سازد؟
👈هدف اين است كه از اهميت خطر شرك به همگان گوشزد شود تا مردم بدانند وقتى خداوند با پيامبران بزرگش اينچنين سخن مىگويد تكليف ديگران روشن است، و به تعبير ديگر: اين از قبيل ضرب المثل معروف عرب است" اياك اعنى و اسمعى يا جارة":" منظورم تويى ولى اى همسايه تو بشنو!". 👉
همين معنى در حديثى از امام على بن موسى الرضا ع به هنگامى كه مامون سؤال از آياتى كرد نقل شده است كه امام فرمود:" منظور از اينگونه آيات امت است، هر چند مخاطب رسول خدا مىباشد" "
📚تفسير نمونه، ج19، ص: 528
❗️ابن کثیر عالم بزرگ اهلسنت هم این سخن را پذیرفته است و تصریح می کند که تعبیر مذکور تنها برای بیان قبح و زشتی شرک است نه آنکه جایز باشد که پیامبر مشرک شود " " وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا يَعْمَلُونَ تشديد لأمر الشرك و تغليظ لشأنه و تعظيم لملابسته، كقوله تعالى: وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ [الزمر: 65] الآية، و هذا شرط، و الشرط لا يقتضي جواز الوقوع، كقوله قُلْ إِنْ كانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعابِدِينَ [الزخرف: 81] و كقوله لَوْ أَرَدْنا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْواً لَاتَّخَذْناهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ كُنَّا فاعِلِينَ [الأنبياء: 17] و كقوله لَوْ أَرادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً لَاصْطَفى مِمَّا يَخْلُقُ ما يَشاءُ سُبْحانَهُ هُوَ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ [الزمر: 4] "
📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج3، ص: 268
❕یا در آیه دیگر می فرماید که خداوند در روز قيامت به عيسى علیه السلام مىگويد:
" آيا تو به مردم گفتى كه من و مادرم را علاوه بر خداوند معبود خويش قرار دهيد، و پرستش كنيد؟" "وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَ أُمِّي إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ " ( مائده 116 )
❕شك نيست كه مسيح چنين چيزى را نگفته است و تنها دعوت به توحيد و عبادت خدا نموده، ولى منظور از اين استفهام اقرار گرفتن از او در برابر امتش، و بيان محكوميت آنها است , چنانچه که ابن کثیر , مفسر برجسته اهلسنت به این نکته تصریح می کند : "قائلا له يوم القيامة بحضرة من اتخذه و أمه إلهين من دون اللّه يا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَ أُمِّي إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ و هذا تهديد للنصارى و توبيخ و تقريع على رؤوس الأشهاد "
📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج3، ص: 208
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| بیشتر بودن دیه مردان از زنان !!!
❕در کلیپ فوق به دو سوال ذیل پاسخ گفته شده است :
1 _ فلسفه دو برابر بودن دیه مردان نسبت به زنان چیست ?
2_ آیا بیشتر بودن دیه مردان به معنای برتری آنان بر زنان است ?
@Rahnamye_Behesht
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺توضیحی در مورد شعار مرگ بر آمریکا !!!
❓این که ما در راهپیمایی ها برای مردمان آمریکا و اسرائیل طلب مرگ می کنیم به نظرتان کار قرآنی و مورد تایید خداوند است ? آیا خدا به این کار راضی است !!!!
#حجه_الاسلام_کریمی_پور
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
ورود اجنه به بهشت !!!
🤔#پرسش :
❓این که در برخی روایات آمده که حتی اجنه مومن هم به بهشت نمی روند و در کنار شیعیان گنهکار در مکانی خارج از بهشت حضور دارند به نظرتون با عدالت خدا جور در میاد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌به تصریح آیات قرآن , در میان اجنه , مومن و غیر مومنان وجود دارند و مومنان آنان اهل نجات و رستگاری و غیر مومنان آنان وارد جهنم می شوند : ( سوره جن آیات 11 تا 15 )
❕در روایات هم آمده است که برخی از اجنه , شیعه و پیرو اهلبیت علیهم السلام بوده اند و به نزد ائمه ع می آمدند و احکام و شریعت را فرا می گرفتند و برخی از آنان از سوی ائمه ع حاکم در میان اجنه بودند و در زمان ظهور امام زمان روحی فداه هم اجنه مومن در رکاب ایشان حضور دارند : " فَقَالَ ذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا، مِنْ مُؤْمِنِي الْجِنِّ، إِذَا كَانَتْ لَنَا الْحَاجَةُ الْمُهِمَّةُ أَرْسَلْنَاهُمْ فِيهَا _ فَتَقُومَ مَقَامَ أَبِيكَ فِي الْجِنِّ فَإِنَّكَ خَلِيفَتِي عَلَيْهِم _ َ عَدَدُ أَصْحَابِهِ ع حِينَئِذٍ سِتَّةٌ وَ أَرْبَعُونَ أَلْفاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ سِتَّةُ آلَافٍ مِنَ الْجِنِّ _ " قَالَ أُولَئِكَ إِخْوَانُكَ مِنَ الْجِنِّ قَالَ فَقُلْتُ يَأْتُونَكَ قَالَ نَعَمْ يَأْتُونَّا يَسْأَلُونَّا عَنْ مَعَالِمِ دِينِهِمْ وَ حَلَالِهِمْ وَ حَرَامِهِمْ. "
📚دلائل الإمامة ص: 280 _ بصائر الدرجات ج1، ص: 97 _ بحار الأنوار ج53، ص: 11_ الكافي ج1، ص: 394
👌بی شک چنین اجنه مومنی وارد بهشت می شوند , چنانچه که در روایتی پیامبر گرامی اسلام به یکی از اجنه مومن بشارت بهشت و نعمتهایش را داد : "سَأَلَ عَنْهَا جَبْرَئِيلَ ع فَقَالَ إِنَّهَا زَارَتْ أُخْتاً لَهَا تُحِبُّهَا فِي الله تَعَالَى فَقَالَ ع طُوبَى لِلْمُتَحَابِّينَ فِي الله إِنَّ الله تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ فِي الْجَنَّةِ عَمُوداً مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَيْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ قَصْرٍ فِي كُلِّ قَصْرٍ سَبْعُونَ أَلْفَ غُرْفَةٍ خَلَقَهَا الله تَعَالَى لِلْمُتَحَابِّينَ فِي الله "
📚كشف الغمة في معرفة الأئمة ، ج1، ص: 465
❕و در روایتی با صراحت آمده است که اجنه مومن وارد بهشت و اجنه کافر وارد جهنم میشوند : " أَمَّا الَّذِينَ فِي الْجَنَّةِ وَ النَّارِ فَالْجِنُّ وَ الْإِنْسُ لَهُمُ الثَّوَابُ وَ عَلَيْهِمُ الْعِقَابُ "
📚بحار الأنوار ج60، ص: 114
❕و اساسا آیات سوره الرحمان که جن و انس را مخاطب قرار داده و آنان را متذکر به نعمتهای الهی در بهشت می کند , روشنترین شاهد است که اجنه هم می توانند وارد بهشت شوند و از نعمتهای الهی بهره مند شوند , چنانچه که برخی متذکر این نکته شده اند : " بهرهمندى جنّيان خداترس و نيكوكار، از پاداشها و نعمتهاى بهشتى: يامَعشَرَ الجِنّ والانسِ انِ استَطَعتُم ان تَنفُذوا مِن اقطارِ السَّموتِ والارضِ فَانفُذوا لاتَنفُذونَ الّا بِسُلطن ولِمَن خافَ مَقامَ رَبّهِ جَنَّتان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان ذَواتا افنان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان فيهِما عَينانِ تَجريان ... فيهِما مِن كُلّ فكِهَةٍ زَوجان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان مُتَّكِينَ عَلى فُرُشٍ بَطَانُها مِن استَبرَقٍ وجَنَى الجَنَّتَينِ دان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان فيهِنَّ قصِرتُ الطَّرفِ لَم يَطمِثهُنَّ انسٌ قَبلَهُم ولا جانّ فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان كَانَّهُنَّ الياقوتُ والمَرجان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان هَل جَزاءُ الاحسنِ الَّا الاحسن. " ( الرحمن آیات 33 و 46- 60 )
📚فرهنگ قرآن، ج9، ص: 562
❕بنابراین آیات و روایات فوق شاهد روشنی است که اجنه نیز وارد بهشت می شوند , با این وجود در روایتی آمده است که " اجنه مومن وارد بهشت نمی شوند و در مکانی بین بهشت و جهنم به همراه شیعیان گنهکار سکونت دائمی دارند " سُئِلَ الْعَالِمُ ع عَنْ مُؤْمِنِي الْجِنِّ أَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ لِلَّهِ حَظَائِرُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ يَكُونُ فِيهَا مُؤْمِنُو الْجِنِّ وَ فُسَّاقُ الشِّيعَةِ. "
📚تفسير القمي، ج2، ص: 300
❕این روایت مخالف آیات قرآن و روایات فوق الذکر در بحث ورود اجنه مومن به بهشت است و راویان روایت هم ذکر نشده و از نظر سندی ضعیف است , لذا نمی تواند مورد استدلال قرار گیرد , چنانچه که علامه طباطبائی متذکر نکات گفته شده می شود : "رواية القمي مرسلة ..... و عمومات الكتاب تدل على عموم الثواب للمطيعين من الإنس و الجن. "
📚الميزان في تفسير القرآن، ج18، ص: 220
❕از سوی دیگر مکان ما بین بهشت و جهنم اعراف نام دارد که آنجا هم محل سکونت دائمی نیست , بلکه مکانی است که مومن گنهکار موقتا آنجا قرار دارند و بعد به شفاعت اهلبیت علیهم السلام وارد بهشت می شوند : (بحار الانوار ج 8 ص 329 باب 25 " الاعراف و اهلها ...." )
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
شرکت در راهپیمایی 22 بهمن !!!!
🤔#پرسش
دلیل شرعی بر لزوم شرکت در راهپیمایی چیست ❕مراجع بر چه اساسی شرکت در راهپیمایی را لازم می دانند ❗️❗️
💠پاسخ💠
▫️1 _ خداوند در سوره ابراهیم می فرماید :
" ايام الله را به آنها متذكر شو " " ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ الله " ( سوره ابراهیم آیه 5 )
❕ما معتقدیم که شرکت در راهپیمایی 22 بهمن از مصادیق عمل به آیه فوق الذکر است , چنانچه که مفسرین در مورد " ایام الله " می نویسند :
"ايام الله، تمام روزهايى است كه داراى عظمتى در تاريخ زندگى بشر است. هر روز كه يكى از فرمانهاى خدا در آن چنان درخشيده، كه بقيه امور را تحت الشعاع خود قرار داده، از ايام الله است. هر روز كه فصل تازهاى در زندگى انسانها گشوده، و درس عبرتى به آنها داده و ظهور و قيام پيامبرى در آن بوده، يا طاغوت و فرعون گردنكشى در آن به قعر دره نيستى فرستاده شده، خلاصه هر روز كه حق و عدالتى بر پا شده و ظلم و بدعتى خاموش گشته، همه آنها از ايام الله است ....
اضافه" ايام" به" الله"، اشاره به روزهاى سرنوشتساز و مهم زندگى انسانها است كه به خاطر عظمتش به نام" الله" اضافه شده است، و نيز به خاطر اينكه يك نعمت بزرگ الهى شامل حال قوم و ملتى شايسته و يا يك مجازات بزرگ و دردناك الهى دامنگير ملتى سركش و طغيانگر شده است، كه در هر دو صورت شايسته تذكر و يادآورى است.
در حديثی پیامبر گرامی فرمود : "ايام الله نعمائه و بلائه ببلائه سبحانه " " ايام الله (روزهاى) نعمتهاى او و آزمايشهاى او بوسيله بلاهاى او است"
📚تفسیر نور الثقلین ج 2 ص 526
به هر حال يادآورى روزهاى بزرگ (اعم از روزهاى پيروزى يا روزهاى سخت و طاقتفرسا) نقش مؤثرى در بيدارى و هشيارى ملتها دارد و با الهام از همين پيام آسمانى است كه ما خاطره روزهاى بزرگى را كه در تاريخ اسلام بوده همواره جاودان مىداريم، و هر سال براى تجديد اين خاطرهها روزهاى معينى را اختصاص مىدهيم، كه در آن به تاريخ گذشته باز مىگرديم و درسهاى مهمى از آن مىآموزيم، درسهايى كه براى امروز ما فوق العاده مؤثر است.
👈و نيز در تاريخ معاصر خود، مخصوصا در تاريخ پرشكوه انقلاب اسلامى ايران روزهاى فوق العادهاى وجود دارد كه مصداق زنده" ايام الله" است، و بايد در هر سال خاطره آنها را زنده كرد كه آميخته با خاطره شهيدان، رزمندگان، مجاهدان و مبارزان بزرگ است، و سپس از آنها الهام گرفت و ميراث بزرگشان را پاسدارى كرد.👉
و بر همين اساس بايد اين روزهاى بزرگ در متن كتابهاى درسى در مدارس ما و در تعليم و تربيت فرزندان ما داخل گردد، و وظيفه ذكرهم (آنها را ياد آورى كن) درباره نسلهاى آينده نيز پياده شود. "
📚تفسیر نمونه ج 10 ص 275
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
▫️2 _ در ذیل توضیح داده ایم که اسلام دینی سیاسی است و اجرای بسیاری از احکام اسلام وابسته به تشکیل حکومت است به گونه ای که اگر حکومتی نباشد عملا اجرای بسیاری از احکام اسلام تعطیل می شود . لذا ائمه علیهم السلام به برقراری حکومت اسلامی و زمامداری فقیه برای اجرای احکام اسلام تاکید داشته اند :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5362
حال که حکومت اسلامی چنان اهمیتی دارد که نبودن و تضعیفش موجب تعطیلی احکام اسلام می شود یعنی بر ما لازم است که حکومت اسلامی را تایید و تقویت کنیم که یکی از مصادیق این تقویت کردن همین شرکت در راهپیمایی ها است .
نعمت حکومت اسلامی به اهمیتی است که امام حسین علیه السلام در دعای عرفه , خداوند را بابت این نعمت مورد مدح و ستایش قرار داده و می فرماید :
" ( خدایا ) از روى مهر و رأفتى كه به من داشتى و احسانت نسبت به من مرا به جهان نياوردى در دوران حكومت پيشوايان كفر آنان كه پيمان تو را شكستند و فرستادگانت را تكذيب كردند ولى در زمانى مرا بدنيا آوردى كه پيش از آن در علمت گذشته بود از هدايتى كه اسبابش را برايم مهيا فرمودى " " لَمْ تُخْرِجْنِي لِرَأْفَتِكَ بِي وَ لُطْفِكَ لِي [بِي] وَ إِحْسَانِكَ إِلَيَّ فِي دَوْلَةِ أَيَّامِ الْكَفَرَةِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ لَكِنَّكَ أَخْرَجْتَنِي رَأْفَةً مِنْكَ وَ تَحَنُّناً عَلَيَّ لِلَّذِي سَبَقَ لِي مِنَ الْهُدَى الَّذِي فِيهِ [لَهُ] يَسَّرْتَنِي وَ فِيهِ أَنْشَأْتَنِي "
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج1، ص: 340
▫️3 _در آیات متعددی تاکید بر استحکام و مقاومت در برابر دشمنان شده و از سستی و ضعف در برابر دشمنان و تقویت ظالمین و کفار نهی شده است .
❕خداوند می فرماید ؛
« ( در برابر دشمن ) سست نشويد و غمگين مگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد » ( آل عمران 139) و می فرماید ؛ « هرگز براى كافران نسبت به مومنان راه تسلطى قرار نداده است » (نساء 141) و می فرماید ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ايد (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و در برابر دشمنان (نيز) استقامت به خرج دهيد و از مرزهاى خود، مراقبت به عمل آوريد و از خدا بپرهيزيد شايد رستگار شويد. » ( آل عمران 200) و می فرماید ؛ « ( موسی ) عرض كرد پروردگارا! به شكرانه نعمتى كه به من دادى من هرگز پشتيبان مجرمان نخواهم بود » ( قصص 17) و می فرماید ؛ « در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانايى داريد از نيرو آماده سازيد » ( انفال 60)
در زمان کنونی , تحریم راهپیمایی و عدم شرکت در آن موجب سستی و تضعیف حکومت اسلامی در برابر دشمنان دین الهی می شود و دشمنان را در دشمنی کردن با حکومت اسلامی قوی تر می کند که اگر چنین اتفاقی بیفتد یعنی ما به حسب دستور آیات فوق الذکر عمل نکرده ایم اما اگر با عملکردمان و شرکت در اجتماعات مهمی چون راهپیمایی 22 بهمن دشمن را ناامید کنیم , بی شک در این هنگام است که رضایت خداوند را جلب کرده ایم , چنانچه که خداوند می فرماید :
" هيچ گامى كه موجب خشم كافران شود برنمىدارند .... مگر اينكه به واسطه آن عمل صالحى براى آنها نوشته مىشود، زيرا خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمىكند. " " َ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ ... إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين " ( سوره توبه آیه 120 )
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌خدمت ایرانیان به دین خداوند و بشارت به انقلاب اسلامی ایران در روایات !!!
حجت الاسلام کریمی پور
@Rahnamye_Behesht
مشروعیت دریافت مالیات در فقه اسلامی !!!!
🤔#پرسش :
❓ برخی مدعی هستن در زمان پیامبر مالیات داده نمیشد و فقط خمس داده میشده و الان هم باید خمس بدیم و هم روی اجناس ۹درصد مالیات کشیده شده لطفا پاسخ بدید ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌در زمان پیامبر گرامی و امام علی علیه السلام در کنار خمس از مردم خراج نیز گرفته می شد و مال خراجی به عنوان مال بیت المال به مصارف عمومی جامعه می رسید , چنانچه که در مورد خراج می نویسند :
" خراج مالياتى است كه از سوى دولت اسلامى بر زمينهاى خراجى مقرر مىگردد. منظور از زمينهاى خراجى زمينهايى است كه به عموم مسلمانان تعلّق دارد و آن دو قسم است:
1. زمينهاى آبادى كه با قهر و غلبه بر كفّار از آنان گرفته شده است ( و مسلمین از آنها استفاده می کنند که باید خراج آن را بدهند ) .
2. زمينهاى آباد گرفته شده از كفّار از طريق مصالحه بر آنها، بدين گونه كه زمينهاى مورد مصالحه از آنِ مسلمانان باشد و كفّار تنها حقّ سكونت در آنها را داشته باشند .
خراج از منابع بيت المال به شمار مىرود؛ از اين رو، مصرف آن نيازهاى عمومى مسلمانان، اعم از فرهنگى، اقتصادى و اجتماعى است، مانند حراست از مرزها، حقوق كارگزاران دولت، ساختن مدرسه، بيمارستان، پل و مانند آنها "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج3، ص: 440
❕جهت آگاهی بیشتر در مورد خراج رجوع کنید :
📚نهج البلاغه , عهد نامه مالک اشتر ( نامه 53 ) _ وسائل الشیعه ج 15 ص 149 باب 68 _ ص 158 باب 72 _ جواهر الکلام ج 21 ص 157 به بعد
👌در زمان کنونی با توجه به آنکه مصارف عمومی جامعه بسیار زیاد و متنوع بوده و درآمدهای خراجیه برای حکومت اسلامی نیز عملا قابل تحقق نیست , لذا از باب ضرورت و احکام ثانویه و ولایتی که خداوند و ائمه علیهم السلام به حاکم اسلامی تفویض کرده اند ( ولایت مطلقه ) که در ذیل در مورد مستندات این ولایت توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5560
❗️ حاکم اسلامی می تواند با رعایت عدالت از افراد جامعه مالیات بگیرد و طبیعتا مالیات اخذ شده به مانند خراج اخذ شده در زمان پیامبر اسلام و امیر مومنان علیهما السلام , جایگزین پرداخت خمس یا زکات نمی گردد , چنانچه که فقیه بزرگ , آیت الله مکارم شیرازی به روشنی متذکر نکات مورد اشاره شده و در پاسخ سوالی که پرسیده بودند :
" آيا حاكم اسلامى مىتواند غير از خمس و زكات واجب، پرداخت وجوه ديگرى مانند ماليات را بر مردم مقرّر سازد؟
پاسخ دادند :
در صورتى كه ضرورتى براى جامعه اسلامى پيش آيد و هيچ راهى براى حلّ آن جز مالياتهاى جديد نباشد، حكومت اسلامى مىتواند به مقدار لازم ماليات وضع كند، و رعايت عدالت دينى در اين امر واجب است. "
📚استفتاءات جديد، ج 2، ص: 190
❕و ادامه دادند :
" ماليات جهت هزينه تأمين امنيّت و حفظ كشور از داخل و خارج است تا مردم، كشور، ناموس و اموالشان در امنيّت كامل باشند و همچنين براى كشيدن جادّهها، ساختن مدارس و بيمارستانها و ساير نيازهاى اجتماع مىباشد و همان گونه كه در سابق گفته شد، ماليات را نمىتوان به جاى خمس محسوب داشت، بلكه مانند سايز هزينههاى كسب و كار است. "
📚استفتاءات جديد، ج1، ص: 537
❕" مسأله مهمّ اين است كه ماليات نوعى هزينه كار اقتصادى است. يعنى كسى كه فعّاليّت اقتصادى دارد، از جادّهها استفاده مىكند، از امنيّت بهره مىگيرد، از رسانههاى جمعى كمك مىگيرد، و از ديگر امكانات بهرهمند مىگردد. اگر اين امكانات نبود، كار اقتصادى ممكن نمىشد، يا بهره كمى داشت. بنابراين وظيفه دارد سهمى از هزينههاى كارهاى عمومى دولت، كه در انجام امور اقتصادى او مؤثّر است را بپردازد، و اين يك امر طبيعى است. حال اگر بعد از پرداختن ماليات، چيز اضافهاى براى او باقى نماند، خمس به او تعلّق نمىگيرد، و اگر اضافه بماند 80 درصد آن مال خود اوست، و 20 درصد ديگر كه خمس است در حال حاضر عمدتاً صرف مسائل فرهنگ اسلامى، و حفظ عقايد و ارزشها مىگردد، كه سود آن عائد مردم مىشود. چون اگر حوزهها نباشد، نسل آينده از اسلام دور و جدا مىگردد. بنابراين، اساساً نبايد قلمرو مالياتها را با وجوه شرعيّه مخلوط كرد. "
📚استفتاءات جديد، ج 3، ص: 115
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
توضیحی در مورد آیات ابتدایی سوره بقره در شرح حال منافقان !!!!
🤔پرسش :
آیه 19 از سوره بقره !!!!
١) در ابتدا، كافران را به،
باران شديدى كه تاريكى و رعد و برق با خود دارد، توصيف كرده است اما اينكه ارتباط باران شديد و شخص كافر در چه هست!
خودش يك معضل لاينحل ميباشد.
٢) اما در قسمت دوم آيه، شاهد خلق يك شاهكار ادبى هستيم وقتى ميگويد؛ آنها از ترس مرگ، انگشتهايشان را در گوشهايشان فرو ميكنند.
در كدام دوره از تاريخ بشريت، يا كدام فرهنگ و تمدن و قوم و نژادى بر روى زمين، مردم از ترس مرگ انگشتهايشان را در گوشهايشان فرو ميكنند؟ ❗️❗️❗️
💠پاسخ💠
❕خداوند در سوره بقره , مثالی در شرح حال منافقان می زند که بسیار زیبا و رسا بوده و معاند مفلوک اگر کمی زحمت مطالعه و تامل را به خودش می داند متوجه می شد اشکالاتی که مطرح کرده , بسیار سطحی و بی مورد است اما امان از جهل و بیسوادی که نشانه عمومی افراد معاند است .
❕ما توضیح آیات ١٧ تا ٢٠ سوره بقره را از تفسیر نمونه بیان می کنیم :
" در مثال دوم قرآن صحنه زندگى (منافقان ) را به شكل ديگرى ترسيم مىنمايد:
شبى است تاريك و ظلمانى پرخوف و خطر، باران به شدت مىبارد، از كرانههاى افق برق پرنورى مىجهد، صداى غرش وحشتزا و مهيب رعد، نزديك است پردههاى گوش را پاره كند، انسانى بىپناه در دل اين دشت وسيع و ظلمانى و پر از خطر، حيران و سرگردان مانده است، باران پر پشت، بدن او را مرطوب ساخته، نه پناهگاه مورد اطمينانى وجود دارد كه به آن پناه برد و نه ظلمت اجازه مىدهد گامى به سوى مقصد بردارد.
قرآن در يك عبارت كوتاه، حال چنين مسافر سرگردانى را بازگو مىكند:
" يا همانند بارانى كه در شب تاريك، توام با رعد و برق و صاعقه (بر سر رهگذرانى) ببارد" (أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِيهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ).
سپس اضافه مىكند" آنها از ترس مرگ انگشتها را در گوش خود مىگذارند تا صداى وحشتانگيز صاعقهها را نشنوند" (يَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ).
و در پايان آيه مىفرمايد:" و خداوند به كافران احاطه دارد" (و آنها هر كجا بروند در قبضه قدرت او هستند) (وَ الله مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ).
برقها پى در پى بر صفحه آسمان تاريك جستن مىكند:
" نور برق آن چنان خيره كننده است كه نزديك است چشمهاى آنها را بربايد" (يَكادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ).
" هر زمان كه برقى مىزند و صفحه بيابان تاريك، روشن مىشود، چند گامى در پرتو آن راه مىروند، ولى بلافاصله ظلمت بر آنها مسلط مىشود و آنها در جاى خود متوقف مىگردند" (كُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قامُوا).
آنها هر لحظه خطر را در برابر خود احساس مىكنند، چرا كه در دل اين بيابان نه كوهى به چشم مىخورد، و نه درختى تا از خطر رعد و برق و صاعقه جلوگيرى كند، هر آن ممكن است هدف صاعقهاى قرار گيرند و در يك لحظه خاكستر شوند!.
مىدانيم صاعقهها به هر برآمدگى از زمين حمله مىكنند، اما در دل بيابان جز آنها برآمدگى پيدا نمىشود كه صاعقه متوجه آن گردد، بنا بر اين خطر جدى و حتمى است (با توجه به اينكه خطر صاعقه در بيابانهاى مسطحى همچون بيابانهاى حجاز به درجات از مناطق كوهستانى بيشتر است اهميت اين مثال براى مردم آن محيط روشنتر مىشود).
خلاصه نمىداند چه كند، مضطرب و پريشان، حيران و سرگردان بر جاى خود ايستاده، نه راهى در ميان شنهاى بيابان پيدا است و نه راهنمايى كه در پرتو هدايت او گام بر دارد.
حتى اين خطر وجود دارد كه غرش رعد، گوش آنها را پاره و نور خيرهكننده برق چشمشان را نابينا كند، آرى" اگر خدا بخواهد گوش و چشم آنها را از ميان مىبرد چرا كه خدا به هر چيزى توانا است" (وَ لَوْ شاءَ الله لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ الله عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).
آرى منافقان درست به چنين مسافرى مىمانند، آنها در ميان مؤمنان روز- افزون كه همچون سيل خروشان و باران پرپشتى به هر سو پيش مىروند قرار گرفتهاند افسوس كه به پناهگاه مطمئن ايمان، پناه نبردهاند تا از شر صاعقههاى مرگبار مجازات الهى نجات يابند.
جهاد مسلحانه مسلمين در برابر دشمنان همانند خروش رعد و صاعقه بر سر آنها فرود مىآمد، گاهگاه فرصتهايى، براى پيدا كردن راه حق نصيبشان مىشد و انديشههاشان بيدار مىگشت، ولى افسوس كه اين بيدارى همچون برق آسمان ديرى نمىپائيد تا مىخواستند چند گامى بردارند خاموش مىشد و تاريكى غفلت و سپس توقف و سرگردانى جاى آن را مىگرفت.
پيشرفت سريع اسلام همچون برق آسمانى چشم آنها را خيره كرده بود، و آيات قرآن كه پرده از رازهاى نهانيشان بر مىداشت همچون صاعقهها آنها را هدف قرار مىداد، هر دم احتمال مىدادند آيهاى نازل گردد و پرده از رازهاى ديگرى بر دارد و رسواتر شوند.
▫️ادامه 👇