eitaa logo
نقد غفاری
368 دنبال‌کننده
67 عکس
46 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
1522753348575.mp3
1.46M
🔈 اشکال: چرا خیلی از مطالب شما است؟ پاسخ آقای غفاری: مطالب من در شبیه هم است. اما هر دفعه جدیدی در آن میشه! @naghdeghaffari
نقد غفاری
حضرت استاد غفاری«مدظله» #جلسه_اخلاق_عمومی پنجشنبه 97/2/13 _______________________ انتقادات مربوط به
اشکال آقای غفاری به مطالب دیگران درباره 👇👇: بسمونه دیگه! یه ، درست و حسابی بزنید که منو ! بسه دیگه! تا کی می خوایم؟ این همه کتاب نوشتند همش ... این مطالب رو نمی گن. نیست البته! از کجا بگن؟! طفلکی چی رو بگه؟ که بگه؟ خیلی فهمیده باشه می گه که... (دقیقه 12:15 تا 16:30 از فایل بالا را گوش کنید) @naghdeghaffari
به (ره) گفتیم: آقای فلانی می گوید: من 25 سال در خانه و مسجد آیت الله بهجت بزرگ شده ام. آیا شما ایشان را می شناسید؟ ادعایشان را تایید می کنید؟ با تعجب گفت: «نمی شناسم. @naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غفاری: موقع شدن خیلی به موسی(ع) کرد که نجاتم بده. حضرت عنایتی نکرد. در حدیث هست که خدا به موسی (ع) فرمود: اگر از من درخواست می کرد من نجاتش می دادم! @naghdeghaffari
نقد غفاری
غفاری: #فرعون موقع #غرق شدن خیلی به موسی(ع) #التماس کرد که نجاتم بده. حضرت #موسی عنایتی نکرد. در حدی
♨️آقای غفاری در بخشی از سخنان خود می گوید: «فرعون موقع شدن خیلی به حضرت موسی (ع) کرد که نجاتم بده. حضرت موسی عنایتی نکرد. در حدیث هست که خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: اگر از من درخواست نجات می کرد من نجاتش می دادم!!» برخلاف ادعای آقای غفاری صریحاً از اظهار ایمان توسط فرعون (در حال غرق شدن) و عدم پذیرش وی در آن حال از سوی خداوند خبر داده، می فرماید: وَ جاوَزْنا بِبَني إِسْرائيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْياً وَ عَدْواً حَتَّى إِذا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ الَّذي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمينَ آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدينَ فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُون (یونس: 90-92) ترجمه: (اين داستان موسى را نيز از قرآن برايشان بخوان كه ما) بنى اسرائيل را از دريا عبور داديم، فرعون و لشكريانش كه به انگيزه بغى و ياغى گرى آنها را دنبال مى كردند غرق كرديم، در آن لحظه كه داشت غرق مى شد گفت: آوردم به خدايى كه جز او معبودى نيست، همان خدايى كه بنى اسرائيل به وى ايمان آوردند، و اينك من از مسلمانانم. (خطاب رسيد) حالا ايمان آوردى؟! در حالى كه قبلا نافرمانى كردى و از بودى؟ اينك امروز بدنت را از آب بيرون مى اندازيم، تا براى آيندگانت آيت و عبرتى باشى، هر چند كه بسيارى از مردم از آيتهاى ما غافلند. @naghdeghaffari
🔹اطلاعیه🔹 بسمه تعالی ✅ در پی انتشار مطلبی از قول عالم ربانی حضرت آیة الله (قدس سره) به این عنوان که "حضرت ها!باید بیایند و در محضر بزنند" به اطلاع می رساند: ارادت بالای حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) به حضرت امام خمینی (ره) به عنوان استاد و انسانی الهی که به بالاترین مراتب کمال انسانی رسیده و نیز به عنوان رهبر انقلاب اسلامی که باید حرفش را به جان و دل شنید و از هر امر و نهی ایشان اطاعت و برای رسیدن به اهدافش جانفشانی کرد از مجموعه مذاکرات شفاهی ایشان با دوستان و نیز از مکتوبات و مقدمهٔ کتابهای ایشان پیداست ، اما مقایسه ایشان با حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛ اولا چنین مطلبی از معظم له شنیده نشده و استناد آن به ایشان نادرست و است. ثانیا دأب ایشان با ورود در مسائل مبهم یا و مبتنی بر و و مخالف بود . در هر حال در نقل و استنادها لازم است. 🔹دفترتنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور(قدس سره) @nedayesaadat
قسمت سوم یکی از روش های آقای غفاری در جذب مخاطب، غلبه دادن "" بر "" است. این در حالی است که و شیوه تبلیغی پیامبر اسلام (ص) غلبه "انذار" بر "تبشیر" می باشد. (در هیچ آیه ای از قرآن نیست که تعبیر "" به تنهایی به کار رفته باشد در حالی که تعبیر "" بارها به صورت مستقل به کار رفته است) این روش علاوه بر آنکه با سبک تبلیغی اسلام همخوانی ندارد از دو جهت دیگر نیز اهمیت مضاعفی می یابد. اول آنکه بسیاری از جلسات آقای غفاری به صورت عمومی و با حضور افراد مختلف در سطوح معرفتی متفاوت برگزار می شود. دوم آنکه این بشارتهای فراوان می تواند زمینه و را در مخاطبان و به خصوص در وی ایجاد کند. (گرچه در لفظ خلاف آن ادعا شود) @naghdeghaffari
نقد غفاری
غفاری: #فرعون موقع #غرق شدن خیلی به موسی(ع) #التماس کرد که نجاتم بده. حضرت #موسی عنایتی نکرد. در حدی
♨️ پاسخ دوم ما به ادعای استقبال خداوند از توبه فرعون در حال غرق آقای غفاری در بخشی از سخنان خود می گوید: «فرعون موقع غرق شدن خیلی به حضرت موسی (ع) التماس کرد که نجاتم بده. حضرت موسی عنایتی نکرد. در حدیث هست که خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: اگر از من درخواست نجات می کرد من نجاتش می دادم!!» اما خداوند متعال در قرآن مجید صریحاً می فرماید: وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ (النساء : 18) ترجمه: و اما آنهايى كه همچنان به كار زشت خود ادامه مىدهند تا مرگشان فرا رسد، آن وقت مىگويند: الان توبه كردم براى چنين مردمى بازگشتن نيست. @naghdeghaffari
استدلال آقای غفاری به برای ادعای خود مبنی بر امکان رسیدن به تمام (ع) @naghdeghaffari
نقد غفاری
استدلال آقای غفاری به #قنوت_نماز_عید_فطر برای ادعای خود مبنی بر امکان رسیدن به تمام #مقامات_اهل_بیت
آقای غفاری از تعبیر «وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ» چنین استدلال کرده که شامل ویژه (ع) هم می شود. سوال: 1. این مقامات اگر (ع) است پس چرا از رسیدن دیگران به آنها سخن می گویید؟ و اگر دیگران هم امکان رسیدن به آن مقامات را دارند پس چرا می گویید: اهل بیت (ع)؟! 2. خداوند مقامات اختصاصی متعددی به پیامبر(ص) و اهل بیتش (ع) داده است. مقام نبوت، مقام امامت، واسطه فیض بودن و... طبق معنایی که جناب غفاری برای این دعا کرده اند باید امکان رسیدن به تمام این مقامات برای دیگران هم فراهم باشد! چون از تعبیر «کل خیر» استفاده شده است! و استثنا کردن این مقامات بر اساس تفسیر ایشان هم برخلاف تعبیر «کل خیر» و هم بر خلاف تعبیر «مقامات ویژه» است. 3. آیا ما می توانیم هر کلمه ای را به هر معنایی دوست داشتیم ترجمه کنیم؟ آیا در و موردی را سراغ دارید که کلمه «» به معنای «» به کار رفته باشد؟! 4. در آیات متعددی از قرآن کلمه خیر به معنای «» به کار رفته است. با استدلال به این آیات معنای عبارت بالا چنین خواهد بود: «ما را به تمام اعمال نیکی که محمد (ص) و خاندان او (ع) را وارد کردی، وارد کن و از تمام بدی هایی که خارج کردی خارج گردان» @naghdeghaffari
آیات متعددی از که کلمه در آنها به معنای است البقرة : 110 وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصير البقرة : 148 فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ البقرة : 158 وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاكِرٌ عَليم آلعمران : 30 يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً آلعمران : 104 وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ آلعمران : 114 وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ آلعمران : 115 وَ ما يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ النساء : 127 وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَليما النساء : 149 إِنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا قَديرا المائدة : 48 فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَميعاً الأنعام : 158 يَوْمَ يَأْتي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً النحل : 76 وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلَيْنِ أَحَدُهُما أَبْكَمُ لا يَقْدِرُ عَلى شَيْءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلى مَوْلاهُ أَيْنَما يُوَجِّهْهُ لا يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوي هُوَ وَ مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيم الأنبياء : 90 إِنَّهُمْ كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ الحج : 77 وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون المؤمنون : 61 أُولئِكَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُون فاطر : 32 وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ المزمل : 20 وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ الزلزلة : 7 فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه @naghdeghaffari
«خیری» که در مقابل «سوء» است به چه معناست؟ در قنوت نماز عید فطر کلمه «» در مقابل «» به کار رفته است. در آیه 30 از سوره آل عمران: (يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً) و در آیه 149 سوره نسا (إنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا قَديرا) نیز این دو کلمه در مقابل یکدیگر به کار رفته اند و به معنای هستند. @naghdeghaffari
[!] غفاری . به راستی ایشان در فقه و اصول مستند به کدام دلیل است؟! @naghdeghaffari
پاسخ به پرسشی درباره آقای غفاری (عباسی) 🔵 سوال: سلام ببخشید حاج آقا مزاحمتون میشم . بنده در شهر مشهد ساکن ام . با یکی از رفقا مدتی است که دنبال استادی برای مباحث اخلاقی میگردیم ولی متاسفانه فردی را پیدا نکردیم . ( البته حاج آقای عباسی غفاری را برخی معرفی کردند که از شاگردان آیت الله بوده اند اما دیگر شاگردان آیت الله پهلوانی ظاهرا ایشان را قبول ندارند ) واقعا احساس نیاز میکنیم با یک انسان وارسته در ارتباط باشیم ولی متاسفانه به فرد مورد اطمینانی نرسیدیم. اگر میشه فردی در مشهد معرفی کنید . ممنون http://new.javedan.ir 🔴 پاسخ: سلام علیکم و رحمة الله ، در مشهد ، آقای فرزند مرحوم آقای طهرانی هستند ، به ایشان مراجعه نمایید . آقای غفاری هم که می فرمایید را نمی شناسیم . @naghdeghaffari
« در تربيت سالك» (): چنانچه استاد، خود استادِ شايسته نديده و يا نبوده و يا عقايد خود را با مبانى اسلام منطبق نكرده باشد، نه تنها خود در گمراهى است، بلكه ديگران را نيز به و انداخته و باعث و آنان مى گردد. و حتّى اگر كسى با ، به مطلوب و گوهر يكتاى هستى دست يافته باشد، اگرچه كامل هم باشد، راهنماى ديگران گردد، زيرا خود راه و چاهى نديده. جمال آفتاب؛ ج ۳ ص ۱۱ t.me/nedayesaadat
دوازدهم محرم 96.mp3
12.08M
سخنان آقای غفاری در شهر کازرون (96/7/11) 💠 @naghdeghaffari
نقد غفاری
سخنان آقای غفاری در شهر کازرون (96/7/11) 💠 @naghdeghaffari
قسمت چهارم یکی از روشهای آقای غفاری نسبت به برخی افراد است. این اغراق گویی ها، گاهی نسبت به برخی ، گاهی نسبت به برخی شخصیت های سیاسی و گاهی حتی نسبت به برخی اشخاصی است که از کمترین میزان آشنایی با آنها برخوردار است! به عنوان نمونه ایشان در مهر ماه 1396 به برخی شهرهای جنوب کشور از جمله شهر سفر و در مسجد شهدای این شهر سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت اشاره ای که به یکی از آیات قرآن مجید کرد، درباره مدیر حوزه علمیه کازرون گفت: "بعضی از آقایون توی قم می گویند: بعد از آقای مفسری بهتر از عزیز ما حاج آقای نیست که حالا در خدمتشان هستیم!" (دقیقه 35 فایل ضمیمه) این اغراق گویی حیرت آور در حالی صورت گرفت که بنابر تحقیق جامع و دقیقی که انجام شد، مدیر حوزه علمیه کازرون علی رغم آنکه شخصیت فاضل و محترمی است اما هرگز در دانش تفسیر در آن جایگاهی که آقای غفاری اعلام کرد (یعنی دومین شخصیت تفسیری عالم تشیع)، نیست. گفته می شود مدیر حوزه علمیه کازرون همچون شمار زیادی از فضلای حوزه از مدرک سطح سه حوزه در رشته تفسیر برخوردار است. نکته جالب دیگر آنکه آقای غفاری، مدیر حوزه کازرون را برای اولین بار در همین جلسه دیده است! @naghdeghaffari
1_15573087.mp3
11.67M
تفسیری حیرت آور از توسط آقای غفاری. قسمت اول @naghdeghaffari
1_16597263.MP3
9.81M
تفسیری حیرت آور از توسط آقای غفاری. قسمت دوم @naghdeghaffari
1_16756325.MP3
11.66M
تفسیری حیرت آور از توسط آقای غفاری. قسمت سوم @naghdeghaffari
تفسیری حیرت آور از سوره عصر جناب غفاری اخیرا طی سه جلسه در مشهد الرضا (ع) به تفسیر پرداخته است. وی در تفسیر این سوره و به خصوص در تفسیر این عبارت که «ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات» حرف هایی زده که بر خلاف آیات متعددی از قرآن کریم است. وی ابتدا در ادعایی حیرت آور، تعبیر «خسران» که در ادبیات قرآن مجید فقط حاوی بار منفی است را به «» و «» تقسیم می کند! سپس به مناسبت بکاربردن تعبیر «» و «» برای انسان در ماجرای پذیرش امانت الهی، این دو تعبیر را قرین «خسران» کرده نتیجه می گیرد که پذیرش این امانت توسط انسان از مصادیق خسران است! آنگاه ضمن اشاره به داستان اخراج (ع) و (س) از بهشت، را اسما و مقامات اهل بیت (ع) معرفی کرده و به تمجید از عمل حضرت آدم (ع) و حوا (س) در متابعت از پرداخته و این عمل را عملی معرفی می کند! @naghdeghaffari
1_18209914.mp3
11.74M
تفسیری حیرت آور از توسط آقای غفاری. قسمت چهارم
بازي با آیاتی از سوره عصر! ! چنانچه پيشتر گفتيم جناب غفاري در تفسير يكي از كوتاه‌ترين سوره‌هاي قرآن سخنان حيرت‌آوري را بيان كرده كه بيانگر اوست. وي در تفسير آيه دوم از سوره مباركه عصر كه مي فرمايد: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ» با پشت پا زدن به و شواهد فراوان قرآني مدعي وجود معنايي خوب براي كلمه «خسران» شد. او در اين رابطه گفت: «اميدواريم که از خسراني که تا به حال به خودمون زده‌ايم از اين به بعد ديگه نزنيم. مواظبت بکنيم. اما خسران به اون معنايي که عرض کردم خيلي زيباست! چون نپذيرفتن خود، منيت و شئونات خودمون هست! اين خسران را بزنيد! که زده‌ايم تو عالم الست؛ از اين به بعد هم بزنيم! اما خسران‌هاي ديگه رو به وجود شريفتون اصلا هيچ اجازه نديد که خداي ناکرده بيش از اين عقب بمانيد!» (جلسه اول) وي همچنين در معناي [!] مي‌گويد: «اون خسران همش زيبايي هست. اين خسران خصوصاً در توجه به خواهش‌هاي نفساني همش تاريکي و ظلمت هست! خسران اولي همش نورانيت و معرفت و مقام هست! خسران دو لبه هست ديگه؛ پايينش اينچنينيه! انساني که خسران حقيقي را فهميد هيچ وقت خسران عالم تشريع بهش دست نمي‌ده! دچارش نمي‌شه!... در راه اينجوريه ديگه! خسران را انسان مي‌پذيره! جبهه‌هاي جنگ ظاهراً همش خسران بود ديگه! زن و بچه و پست و مقام و پول را همه را رها کرده! خسرانه ديگه! خسران! چه چيزي بالاتر از [اين] اما چه خسران زيباييه!» وي حتي بلافاصله پس از عبارات بالا پا را فراتر نهاد و عملاً منكر معناي منفي خسران در آيه فوق شد. او در اين رابطه گفت: «والعصر ان الانسان لفي خسر. صحبت از انسان است. انسان در خسران است! نه اونهايي که «بل هم اضل» از حيوان بدترند اما شکل انساني را دارند[!] قرآن اينها رو اصلاً موجود حساب نمي‌کنه! موجود پستند! هرچند که شکلشون آدمه! اينا رو اصلا جزو چيزا حساب نمي‌کنه! اينا انسان نيستند که! به اين انسان مي‌شه قسم خورد؟! کدوم عاقل اين رو مي‌پذيره که قرآن به انسان قسم مي‌خوره! انسان! نه موجود دوپايي که شکلش انسانه! انسان به تمام معنا که ميگن اين انسان هست! يعني به اونکه [؟!] دچار خسراني شديم که خود پذيرفته‌ايم. نمي‌خوايم از اين خسران کوچک‌ترين کوتاهي در رسيدن به اين خسران از ما سر بزنه [!] ما خسران را زديم به خودمون ديگه! کجا بوديم؟ بهشت بوديم. خسران زديم به [...] ميوه فروش‌ها بعضاً بعضي جاها ميگه: به مالم آتيش زدم! شنيديد؟! من و شما هم تو بهشت بوديم به مالمون آتيش زديم! بابا عالم سجن مي‌ري‌ها! خون دل‌ها خوردن هستا! زجر هست!... حضرت ملکه زمان بود... جايگاه دنيوي بالايي داشت... وقتي به خداي (ع) ايمان آورد... آتيش به اموالش و موقعيتش مي‌زنه... اين ظلوم و جهول نيست؟! کدوم عاقلي اين کارو مي‌کنه؟ چه جهالتي بالاتر از اين؟! چه ظلمي بالاتر از اين‌که انسان موقعيت آن‌چناني رو پشت کنه بهش؟! اين خسران نيست؟! چه خسراني بالاتر از [اين]؟... داريم خسران رو معني مي‌کنيم‌ها! خسراني که بهش قسم خورده شده!!! يعني انسان فقط مي‌تونه خسران‌پذير باشه نه هر دوپايي که به شکل انسان است! زيبايي‌هاي خيلي بالاست. سالکي موفقه که دار و ندارشو آتيش بزنه... ما از ازل [!] خسران را قبول کرديم و خودمان را از بهشت انداختيم به اين مشکلات!» نقد اين عبارات را در مطلب بعد بخوانيد. @naghdeghaffari
بازي با آیاتی از ! (2) ! متاسفيم كه برای اتمام حجت بر مريدان ايشان شده‌اند که اين عبارات را قرآن مي‌پندارند، به نقد اين سطح از مطالب بپردازیم. به هر حال آنچه واضح است اينكه: 1. معناي لغوی هر كلمه را ابتدا در بايد يافت. بر این اساس هیچ لغت شناسی خسران را در معنای مثبت بکار نبرده است. 2. پس از فهمیدن معنای "خسران" در علم لغت نوبت به بررسي موارد كاربرد این کلمه در آيات قرآن مي‌رسد. اين بررسي نشان مي‌دهد كه ماده «خسر» و مشتقات آن در 25 آيه از آيات قرآن به كار رفته است اما اين كلمه و مشتقاتش در هيچ كدام از اين آيات داراي بار مثبت نيست. 3. جناب غفاري بر اساس روش خود كه عوض كردن معناي اصلي كلمات قرآني است در تعبيري توهين‌آميز حضرت را نيز و ناميد! در اين رابطه بعدا بيشتر خواهيم نوشت. 4. آقاي غفراني در يك جا ادعا كرده كه به انسان قسم خورده و ممكن نيست كه خداوند به هر انساني قسم بخورد! وي چند دقیقه بعد مدعي شده خداوند به خسران قسم خورده است! اين در حالي است كه قسم قرآن به «عصر» است نه به «انسان» يا «خسران»! والعصر ان الانسان لفي خسر 5. گويا آقاي غفاري در جلسات اول و دوم از اين نكته غافل بوده كه در آيه سوم از اين سوره يك استثناي مهم وجود دارد كه با «تفسير به راي» ايشان از كلمه «خسران» سازگار نيست. لذا در جلسه سوم كه به اين آيه رسيده است، به اين اشاره مي‌كند و عبارات بي ربط زير را در توجه آن بيان مي‌دارد: «اين افراد ديوانه‌وار اين ضرر را مي‌پذيرند اين را مي‌خوايد با «الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات» چه جوري مي‌خوايد تطبيقش بديد؟ مگر اونايي که ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند. ايمان‌آورندگان چه کساني هستند؟ يه وقت ايمان اعتقادي داريم؛ ايمان غالبي بهش مي‌گن. يه وقت ايمان مراحل [...] خب ايمان را 10 شمردند، 100 شمردند. مراحل داره ديگه ايمان. اون عالي‌ترين درجه ايمان؛ اونجا عمل صالح چي مي‌شه؟ عمل صالح براي مثلاً امام معصوم (ع) چي مي‌شه؟... شما امام معصوم (ع) را در همه‌جا و همه وقت بايد ببيني. مخصوصاً در جاهايي که ظهورشون بيشتر هست. مثلاً در نماز... آنهايي که شمشير کشيدن بر علي (ع) او را نمي‌شناختند؟... يقيناً بهتر از ما مي‌شناختند. اشکال کار کجاست؟ چرا ما خودمون را تافته و بافته، فکر مي‌کنيم خيلي خوبيم؟ کجات خوبه؟... ضعف ما عدم شناخت از حقايق ملکوتي و عالم اسمائي است. اينو درستش کنيم. اينو درست کنيم خيلي چيزا درست مي‌شه... اگر عمل صالح پشتوانه درخواست‌‌هامون نباشه هيچ فايده‌اي نداره و عمل صالح بدون معرفت به امام هم هيچ فايده‌اي ندارد... بزرگ‌ترين عمل صالح اينه كه انسان امامشو بشناسه، خدا رو بشناسه...» چنانچه مشاهده مي‌كنيد در اين عبارات هيچ توجيهي براي استثناي «الذين آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» از معناي [!] ارائه نشده است. در قسمت بعد بیشتر به این موضوع می پردازیم. @naghdeghaffari