1522753348575.mp3
1.46M
🔈 اشکال: چرا خیلی از مطالب شما #تکراری است؟
پاسخ آقای غفاری: مطالب من در #ظاهر شبیه هم است. اما هر دفعه #سرّ جدیدی در آن #تزریق میشه!
@naghdeghaffari
نقد غفاری
حضرت استاد غفاری«مدظله» #جلسه_اخلاق_عمومی پنجشنبه 97/2/13 _______________________ انتقادات مربوط به
اشکال آقای غفاری به #تکراری_بودن مطالب دیگران درباره #مهدویت👇👇:
بسمونه دیگه! یه #حرف_جدید، درست و حسابی بزنید که منو #تکونم_بده! #داستان_سرایی بسه دیگه! تا کی می خوایم؟ این همه کتاب نوشتند همش #تکرار_مکررات... این مطالب رو نمی گن. نیست البته! از کجا بگن؟! طفلکی چی رو بگه؟ #چی_فهمیده که بگه؟ خیلی فهمیده باشه می گه که...
(دقیقه 12:15 تا 16:30 از فایل بالا را گوش کنید)
@naghdeghaffari
به #فرزند_آیت_الله_بهجت (ره) گفتیم: آقای فلانی می گوید: من 25 سال در خانه و مسجد آیت الله بهجت بزرگ شده ام. آیا شما ایشان را می شناسید؟ ادعایشان را تایید می کنید؟
با تعجب گفت: «نمی شناسم. #مدعیان_زیادند.»
#شیخ_علی_بهجت
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد غفاری
غفاری: #فرعون موقع #غرق شدن خیلی به موسی(ع) #التماس کرد که نجاتم بده. حضرت #موسی عنایتی نکرد. در حدی
♨️آقای غفاری در بخشی از سخنان خود می گوید:
«فرعون موقع #غرق شدن خیلی به حضرت موسی (ع) #التماس کرد که نجاتم بده. حضرت موسی عنایتی نکرد. در حدیث هست که خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: اگر از من درخواست نجات می کرد من نجاتش می دادم!!»
برخلاف ادعای آقای غفاری #قرآن صریحاً از اظهار ایمان توسط فرعون (در حال غرق شدن) و عدم پذیرش وی در آن حال از سوی خداوند خبر داده، می فرماید:
وَ جاوَزْنا بِبَني إِسْرائيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْياً وَ عَدْواً حَتَّى إِذا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ الَّذي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمينَ آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدينَ فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُون (یونس: 90-92)
ترجمه: (اين داستان موسى را نيز از قرآن برايشان بخوان كه ما) بنى اسرائيل را از دريا عبور داديم، فرعون و لشكريانش كه به انگيزه بغى و ياغى گرى آنها را دنبال مى كردند غرق كرديم، #فرعون در آن لحظه كه داشت غرق مى شد گفت: #ايمان آوردم به خدايى كه جز او معبودى نيست، همان خدايى كه بنى اسرائيل به وى ايمان آوردند، و اينك من از مسلمانانم. (خطاب رسيد) حالا ايمان آوردى؟! در حالى كه قبلا نافرمانى كردى و از #مفسدان بودى؟ اينك امروز بدنت را از آب بيرون مى اندازيم، تا براى آيندگانت آيت و عبرتى باشى، هر چند كه بسيارى از مردم از آيتهاى ما غافلند.
#قرآن
#موسی
#فرعون
@naghdeghaffari
🔹اطلاعیه🔹
بسمه تعالی
✅ در پی انتشار مطلبی از قول عالم ربانی حضرت آیة الله #سعادت_پرور (قدس سره) به این عنوان که "حضرت #ابراهیم ها!باید بیایند و در محضر #امام_خمینی #زانو بزنند" به اطلاع می رساند:
ارادت بالای حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) به حضرت امام خمینی (ره) به عنوان استاد و انسانی الهی که به بالاترین مراتب کمال انسانی رسیده و نیز به عنوان رهبر انقلاب اسلامی که باید حرفش را به جان و دل شنید و از هر امر و نهی ایشان اطاعت و برای رسیدن به اهدافش جانفشانی کرد از مجموعه مذاکرات شفاهی ایشان با دوستان و نیز از مکتوبات و مقدمهٔ کتابهای ایشان پیداست ، اما مقایسه ایشان با حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛ اولا چنین مطلبی از معظم له شنیده نشده و استناد آن به ایشان نادرست و #کذب_محض است. ثانیا دأب ایشان با ورود در مسائل مبهم یا #حرفهای_بی_فایده و مبتنی بر #ظن و #گمان و #حدسیات مخالف بود . در هر حال #رعایت_تقوی در نقل و استنادها لازم است.
🔹دفترتنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور(قدس سره)
@nedayesaadat
#روش_شناسی
قسمت سوم
یکی از روش های آقای غفاری در جذب مخاطب، غلبه دادن "#تبشیر" بر "#انذار" است.
این در حالی است که #روش #قرآن و شیوه تبلیغی پیامبر اسلام (ص) غلبه "انذار" بر "تبشیر" می باشد.
(در هیچ آیه ای از قرآن نیست که تعبیر "#بشیر" به تنهایی به کار رفته باشد در حالی که تعبیر "#نذیر" بارها به صورت مستقل به کار رفته است)
این روش علاوه بر آنکه با سبک تبلیغی اسلام همخوانی ندارد از دو جهت دیگر نیز اهمیت مضاعفی می یابد.
اول آنکه بسیاری از جلسات آقای غفاری به صورت عمومی و با حضور افراد مختلف در سطوح معرفتی متفاوت برگزار می شود.
دوم آنکه این بشارتهای فراوان می تواند زمینه #غرور و #خودبزرگ_بینی را در مخاطبان و به خصوص در #شاگردان وی ایجاد کند. (گرچه در لفظ خلاف آن ادعا شود)
#افراط_در_تبشیر
#غرور
#خودبزرگ_بینی
@naghdeghaffari
نقد غفاری
غفاری: #فرعون موقع #غرق شدن خیلی به موسی(ع) #التماس کرد که نجاتم بده. حضرت #موسی عنایتی نکرد. در حدی
♨️ پاسخ دوم ما به ادعای استقبال خداوند از توبه فرعون در حال غرق
آقای غفاری در بخشی از سخنان خود می گوید:
«فرعون موقع غرق شدن خیلی به حضرت موسی (ع) التماس کرد که نجاتم بده. حضرت موسی عنایتی نکرد. در حدیث هست که خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: اگر از من درخواست نجات می کرد من نجاتش می دادم!!»
اما خداوند متعال در قرآن مجید صریحاً می فرماید:
وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ (النساء : 18)
ترجمه: و اما آنهايى كه همچنان به كار زشت خود ادامه مىدهند تا مرگشان فرا رسد، آن وقت مىگويند: الان توبه كردم براى چنين مردمى بازگشتن نيست.
#قرآن
#افراط_در_تبشیر
#انذار
#تحریف
#عدم_شناخت_قرآن
#موسی
#فرعون
@naghdeghaffari
استدلال آقای غفاری به #قنوت_نماز_عید_فطر برای ادعای خود مبنی بر امکان رسیدن به تمام #مقامات_اهل_بیت (ع)
@naghdeghaffari
نقد غفاری
استدلال آقای غفاری به #قنوت_نماز_عید_فطر برای ادعای خود مبنی بر امکان رسیدن به تمام #مقامات_اهل_بیت
آقای غفاری از تعبیر «وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ» چنین استدلال کرده که #خیر شامل #مقامات ویژه #اهل_بیت(ع) هم می شود.
سوال:
1. این مقامات اگر #ویژه_اهل_بیت (ع) است پس چرا از رسیدن دیگران به آنها سخن می گویید؟ و اگر دیگران هم امکان رسیدن به آن مقامات را دارند پس چرا می گویید: #مقامات_ویژه اهل بیت (ع)؟!
2. خداوند مقامات اختصاصی متعددی به پیامبر(ص) و اهل بیتش (ع) داده است. مقام نبوت، مقام امامت، واسطه فیض بودن و... طبق معنایی که جناب غفاری برای این دعا کرده اند باید امکان رسیدن به تمام این مقامات برای دیگران هم فراهم باشد! چون از تعبیر «کل خیر» استفاده شده است! و استثنا کردن این مقامات بر اساس تفسیر ایشان هم برخلاف تعبیر «کل خیر» و هم بر خلاف تعبیر «مقامات ویژه» است.
3. آیا ما می توانیم هر کلمه ای را به هر معنایی دوست داشتیم ترجمه کنیم؟ آیا در #قرآن و #روایات موردی را سراغ دارید که کلمه «#خیر» به معنای «#مقامات_معنوی» به کار رفته باشد؟!
4. در آیات متعددی از قرآن کلمه خیر به معنای «#اعمال_نیک» به کار رفته است. با استدلال به این آیات معنای عبارت بالا چنین خواهد بود: «ما را به تمام اعمال نیکی که محمد (ص) و خاندان او (ع) را وارد کردی، وارد کن و از تمام بدی هایی که خارج کردی خارج گردان»
@naghdeghaffari
آیات متعددی از #قرآن که کلمه #خیر در آنها به معنای #اعمال_نیک است
البقرة : 110 وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصير
البقرة : 148 فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ
البقرة : 158 وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاكِرٌ عَليم
آلعمران : 30 يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً
آلعمران : 104 وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
آلعمران : 114 وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ
آلعمران : 115 وَ ما يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ
النساء : 127 وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَليما
النساء : 149 إِنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا قَديرا
المائدة : 48 فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَميعاً
الأنعام : 158 يَوْمَ يَأْتي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً
النحل : 76 وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلَيْنِ أَحَدُهُما أَبْكَمُ لا يَقْدِرُ عَلى شَيْءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلى مَوْلاهُ أَيْنَما يُوَجِّهْهُ لا يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوي هُوَ وَ مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيم
الأنبياء : 90 إِنَّهُمْ كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ
الحج : 77 وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون
المؤمنون : 61 أُولئِكَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُون
فاطر : 32 وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ
المزمل : 20 وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ
الزلزلة : 7 فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه
@naghdeghaffari
«خیری» که در مقابل «سوء» است به چه معناست؟
در قنوت نماز عید فطر کلمه «#خیر» در مقابل «#سوء» به کار رفته است.
در آیه 30 از سوره آل عمران: (يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً) و در آیه 149 سوره نسا (إنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا قَديرا) نیز این دو کلمه در مقابل یکدیگر به کار رفته اند و به معنای #عمل_نیک_و_بد هستند.
#قرآن
@naghdeghaffari
#آیت_الله [!] غفاری
.
به راستی #اجتهاد ایشان در فقه و اصول مستند به کدام دلیل است؟!
#آیت_الله
@naghdeghaffari
پاسخ #آیت_الله_جاودان به پرسشی درباره آقای غفاری (عباسی)
🔵 سوال:
سلام
ببخشید حاج آقا مزاحمتون میشم . بنده در شهر مشهد ساکن ام . با یکی از رفقا مدتی است که دنبال استادی برای مباحث اخلاقی میگردیم ولی متاسفانه فردی را پیدا نکردیم . ( البته حاج آقای عباسی غفاری را برخی معرفی کردند که از شاگردان آیت الله #پهلوانی بوده اند اما دیگر شاگردان آیت الله پهلوانی ظاهرا ایشان را قبول ندارند )
واقعا احساس نیاز میکنیم با یک انسان وارسته در ارتباط باشیم ولی متاسفانه به فرد مورد اطمینانی نرسیدیم. اگر میشه فردی در مشهد معرفی کنید .
ممنون
http://new.javedan.ir
🔴 پاسخ:
سلام علیکم و رحمة الله ،
در مشهد ، آقای #سید_محمدصادق_حسینی_طهرانی فرزند مرحوم آقای طهرانی هستند ، به ایشان مراجعه نمایید . آقای غفاری هم که می فرمایید را نمی شناسیم .
#سید_محمدصادق_طهرانی
@naghdeghaffari
«#نقش_استاد در تربيت سالك»
#آیت_الله_پهلوانی (#سعادت_پرور):
چنانچه استاد، خود استادِ شايسته نديده و يا #كامل نبوده و يا عقايد خود را با مبانى اسلام منطبق نكرده باشد، نه تنها خود در گمراهى است، بلكه ديگران را نيز به #مهلكه و #اشتباه انداخته و باعث #تضييع_عمر و #نابودى_جسم آنان مى گردد. و حتّى اگر كسى با #جذبه، به مطلوب و گوهر يكتاى هستى دست يافته باشد، اگرچه كامل هم باشد، #نمی_تواند راهنماى ديگران گردد، زيرا خود راه و چاهى نديده.
جمال آفتاب؛ ج ۳ ص ۱۱
t.me/nedayesaadat
دوازدهم محرم 96.mp3
12.08M
سخنان آقای غفاری در شهر کازرون (96/7/11)
💠 @naghdeghaffari
نقد غفاری
سخنان آقای غفاری در شهر کازرون (96/7/11) 💠 @naghdeghaffari
#سبک_شناسی
قسمت چهارم
یکی از روشهای آقای غفاری #اغراق_گویی نسبت به برخی افراد است.
این اغراق گویی ها، گاهی نسبت به برخی #مریدان، گاهی نسبت به برخی شخصیت های سیاسی و گاهی حتی نسبت به برخی اشخاصی است که از کمترین میزان آشنایی با آنها برخوردار است!
به عنوان نمونه ایشان در مهر ماه 1396 به برخی شهرهای جنوب کشور از جمله شهر #کازرون سفر و در مسجد شهدای این شهر سخنرانی کرد.
او در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت اشاره ای که به یکی از آیات قرآن مجید کرد، درباره مدیر حوزه علمیه کازرون گفت:
"بعضی از آقایون توی قم می گویند: بعد از آقای #جوادی_آملی مفسری بهتر از عزیز ما حاج آقای #صحرایی نیست که حالا در خدمتشان هستیم!" (دقیقه 35 فایل ضمیمه)
این اغراق گویی حیرت آور در حالی صورت گرفت که بنابر تحقیق جامع و دقیقی که انجام شد، مدیر حوزه علمیه کازرون علی رغم آنکه شخصیت فاضل و محترمی است اما هرگز در دانش تفسیر در آن جایگاهی که آقای غفاری اعلام کرد (یعنی دومین شخصیت تفسیری عالم تشیع)، نیست.
گفته می شود مدیر حوزه علمیه کازرون همچون شمار زیادی از فضلای حوزه از مدرک سطح سه حوزه در رشته تفسیر برخوردار است.
نکته جالب دیگر آنکه آقای غفاری، مدیر حوزه کازرون را برای اولین بار در همین جلسه دیده است!
@naghdeghaffari
1_15573087.mp3
11.67M
تفسیری حیرت آور از #سوره_عصر توسط آقای غفاری. قسمت اول
@naghdeghaffari
1_16597263.MP3
9.81M
تفسیری حیرت آور از #سوره_عصر توسط آقای غفاری. قسمت دوم
@naghdeghaffari
1_16756325.MP3
11.66M
تفسیری حیرت آور از #سوره_عصر توسط آقای غفاری. قسمت سوم
@naghdeghaffari
تفسیری حیرت آور از سوره عصر
جناب غفاری اخیرا طی سه جلسه در مشهد الرضا (ع) به تفسیر #سوره_عصر پرداخته است. وی در تفسیر این سوره و به خصوص در تفسیر این عبارت که «ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات» حرف هایی زده که بر خلاف آیات متعددی از قرآن کریم است.
وی ابتدا در ادعایی حیرت آور، تعبیر «خسران» که در ادبیات قرآن مجید فقط حاوی بار منفی است را به «#خسران_خوب» و «#خسران_بد» تقسیم می کند!
سپس به مناسبت بکاربردن تعبیر «#ظلوم» و «#جهول» برای انسان در ماجرای پذیرش امانت الهی، این دو تعبیر را قرین «خسران» کرده نتیجه می گیرد که پذیرش این امانت توسط انسان از مصادیق خسران است!
آنگاه ضمن اشاره به داستان اخراج #حضرت_آدم (ع) و #حوا (س) از بهشت، #شجره_ممنوعه را اسما و مقامات اهل بیت (ع) معرفی کرده و به تمجید از عمل حضرت آدم (ع) و حوا (س) در متابعت از #وسوسه_شیطان پرداخته و این عمل را عملی #شجاعانه معرفی می کند!
#بازی_با_قرآن
#تفسیر_به_رای
#خسران
#آدم_و_حوا
#شجره_ممنوعه
#وسوسه_شیطان
#تمجید_از_پیروی_شیطان
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم: بخشی از تفسیر حیرت آور #سوره_عصر توسط آقای غفاری
@naghdeghaffari
بازي با آیاتی از سوره عصر!
#خسران
#خسران_خوب!
چنانچه پيشتر گفتيم جناب غفاري در تفسير يكي از كوتاهترين سورههاي قرآن سخنان حيرتآوري را بيان كرده كه بيانگر #بضاغت_علمي اوست.
وي در تفسير آيه دوم از سوره مباركه عصر كه مي فرمايد: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ» با پشت پا زدن به #دانش_لغت_شناسي و شواهد فراوان قرآني مدعي وجود معنايي خوب براي كلمه «خسران» شد. او در اين رابطه گفت:
«اميدواريم که از خسراني که تا به حال به خودمون زدهايم از اين به بعد ديگه نزنيم. مواظبت بکنيم. اما خسران به اون معنايي که عرض کردم خيلي زيباست! چون نپذيرفتن خود، منيت و شئونات خودمون هست! اين خسران را بزنيد! که زدهايم تو عالم الست؛ از اين به بعد هم بزنيم! اما خسرانهاي ديگه رو به وجود شريفتون اصلا هيچ اجازه نديد که خداي ناکرده بيش از اين عقب بمانيد!» (جلسه اول)
وي همچنين در معناي #خسران_خوب [!] ميگويد:
«اون خسران همش زيبايي هست. اين خسران خصوصاً در توجه به خواهشهاي نفساني همش تاريکي و ظلمت هست! خسران اولي همش نورانيت و معرفت و مقام هست! خسران دو لبه هست ديگه؛ پايينش اينچنينيه! انساني که خسران حقيقي را فهميد هيچ وقت خسران عالم تشريع بهش دست نميده! دچارش نميشه!... در راه #معشوق اينجوريه ديگه! خسران را انسان ميپذيره! جبهههاي جنگ ظاهراً همش خسران بود ديگه! زن و بچه و پست و مقام و پول را همه را رها کرده! خسرانه ديگه! خسران! چه چيزي بالاتر از [اين] اما چه خسران زيباييه!»
وي حتي بلافاصله پس از عبارات بالا پا را فراتر نهاد و عملاً منكر معناي منفي خسران در آيه فوق شد. او در اين رابطه گفت:
«والعصر ان الانسان لفي خسر. صحبت از انسان است. انسان در خسران است! نه اونهايي که «بل هم اضل» از حيوان بدترند اما شکل انساني را دارند[!] قرآن اينها رو اصلاً موجود حساب نميکنه! موجود پستند! هرچند که شکلشون آدمه! اينا رو اصلا جزو چيزا حساب نميکنه! اينا انسان نيستند که! به اين انسان ميشه قسم خورد؟! کدوم عاقل اين رو ميپذيره که قرآن به انسان قسم ميخوره! انسان! نه موجود دوپايي که شکلش انسانه! انسان به تمام معنا که ميگن اين انسان هست! يعني به اونکه [؟!] دچار خسراني شديم که خود پذيرفتهايم. نميخوايم از اين خسران کوچکترين کوتاهي در رسيدن به اين خسران از ما سر بزنه [!] ما خسران را زديم به خودمون ديگه! کجا بوديم؟ بهشت بوديم. خسران زديم به [...] ميوه فروشها بعضاً بعضي جاها ميگه: به مالم آتيش زدم! شنيديد؟! من و شما هم تو بهشت بوديم به مالمون آتيش زديم! بابا عالم سجن ميريها! خون دلها خوردن هستا! زجر هست!... حضرت #آسيه ملکه زمان بود... جايگاه دنيوي بالايي داشت... وقتي به خداي #موسي (ع) ايمان آورد... آتيش به اموالش و موقعيتش ميزنه... اين ظلوم و جهول نيست؟! کدوم عاقلي اين کارو ميکنه؟ چه جهالتي بالاتر از اين؟! چه ظلمي بالاتر از اينکه انسان موقعيت آنچناني رو پشت کنه بهش؟! اين خسران نيست؟! چه خسراني بالاتر از [اين]؟... داريم خسران رو معني ميکنيمها! خسراني که بهش قسم خورده شده!!! يعني انسان فقط ميتونه خسرانپذير باشه نه هر دوپايي که به شکل انسان است! زيباييهاي #قرآن خيلي بالاست. سالکي موفقه که دار و ندارشو آتيش بزنه... ما از ازل [!] خسران را قبول کرديم و خودمان را از بهشت انداختيم به اين مشکلات!»
نقد اين عبارات را در مطلب بعد بخوانيد.
#تفسیر_به_رای
@naghdeghaffari
بازي با آیاتی از #سوره_عصر! (2)
#خسران_خوب!
#معنای_الا
متاسفيم كه برای اتمام حجت بر مريدان ايشان شدهاند که اين عبارات را #تفسير_عرفاني قرآن ميپندارند، به نقد اين سطح از مطالب بپردازیم. به هر حال آنچه واضح است اينكه:
1. معناي لغوی هر كلمه را ابتدا در #دانش_لغت بايد يافت. بر این اساس هیچ لغت شناسی خسران را در معنای مثبت بکار نبرده است.
2. پس از فهمیدن معنای "خسران" در علم لغت نوبت به بررسي موارد كاربرد این کلمه در آيات قرآن ميرسد. اين بررسي نشان ميدهد كه ماده «خسر» و مشتقات آن در 25 آيه از آيات قرآن به كار رفته است اما اين كلمه و مشتقاتش در هيچ كدام از اين آيات داراي بار مثبت نيست.
3. جناب غفاري بر اساس روش خود كه عوض كردن معناي اصلي كلمات قرآني است در تعبيري توهينآميز حضرت #آسيه را نيز #ظالم و #جهول ناميد! در اين رابطه بعدا بيشتر خواهيم نوشت.
4. آقاي غفراني در يك جا ادعا كرده كه #قرآن به انسان قسم خورده و ممكن نيست كه خداوند به هر انساني قسم بخورد! وي چند دقیقه بعد مدعي شده خداوند به خسران قسم خورده است! اين در حالي است كه قسم قرآن به «عصر» است نه به «انسان» يا «خسران»! والعصر ان الانسان لفي خسر
5. گويا آقاي غفاري در جلسات اول و دوم از اين نكته غافل بوده كه در آيه سوم از اين سوره يك استثناي مهم وجود دارد كه با «تفسير به راي» ايشان از كلمه «خسران» سازگار نيست. لذا در جلسه سوم كه به اين آيه رسيده است، به اين #استثنا اشاره ميكند و عبارات بي ربط زير را در توجه آن بيان ميدارد:
«اين افراد ديوانهوار اين ضرر را ميپذيرند اين را ميخوايد با «الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات» چه جوري ميخوايد تطبيقش بديد؟ مگر اونايي که ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند. ايمانآورندگان چه کساني هستند؟ يه وقت ايمان اعتقادي داريم؛ ايمان غالبي بهش ميگن. يه وقت ايمان مراحل [...] خب ايمان را 10 شمردند، 100 شمردند. مراحل داره ديگه ايمان. اون عاليترين درجه ايمان؛ اونجا عمل صالح چي ميشه؟ عمل صالح براي مثلاً امام معصوم (ع) چي ميشه؟... شما امام معصوم (ع) را در همهجا و همه وقت بايد ببيني. مخصوصاً در جاهايي که ظهورشون بيشتر هست. مثلاً در نماز... آنهايي که شمشير کشيدن بر علي (ع) او را نميشناختند؟... يقيناً بهتر از ما ميشناختند. اشکال کار کجاست؟ چرا ما خودمون را تافته و بافته، فکر ميکنيم خيلي خوبيم؟ کجات خوبه؟... ضعف ما عدم شناخت از حقايق ملکوتي و عالم اسمائي است. اينو درستش کنيم. اينو درست کنيم خيلي چيزا درست ميشه... اگر عمل صالح پشتوانه درخواستهامون نباشه هيچ فايدهاي نداره و عمل صالح بدون معرفت به امام هم هيچ فايدهاي ندارد... بزرگترين عمل صالح اينه كه انسان امامشو بشناسه، خدا رو بشناسه...»
چنانچه مشاهده ميكنيد در اين عبارات هيچ توجيهي براي استثناي «الذين آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» از معناي #خسران_خوب[!] ارائه نشده است.
در قسمت بعد بیشتر به این موضوع می پردازیم.
#تفسیر_به_رای
@naghdeghaffari