eitaa logo
نهج البلاغه
208 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
497 ویدیو
1 فایل
کلام نورانی امیر مومنان علی ابن ابی طالب علیه السلام همراه با شرح و تفسیر ارتباط با ادمین @Majlesi6966
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه 16.mp3
3.16M
🔈 بسیار زیبا و 🔴شرح 🌷کانال نهج‌البلاغه🌷
آينده از آنِ ماست.... ▫️لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلاَ عَقِيبَ ذَلِكَ: (وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ 🟠دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مى آورد و همچون شترى است كه دوشنده شير را گاز مى گيرد تا شير را براى فرزندش نگه دارى كند. سپس امام آيه 5 سوره «قصص» را تلاوت فرمود: ما مى خواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم. ✍همان گونه كه شتر شيرده از دوشيدن شير خود ممانعت مى كند مبادا گرفتار كمبود شير براى بچه اش گردد و افرادى را كه به سراغ دوشيدن شير مى روند گاز مى گيرد همچنين در آينده دنيا به سوى ما باز مى گردد و به قدرت پروردگار، مخالفان ما سركوب مى شوند و حكومت به دست صالحان مى افتد، همان گونه كه قرآن مجيد وعده داده است. 📘
▫️لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوق فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ 🟠اطاعت مخلوق در معصيت خالق روا نيست. ✍اشاره به این که ما هرچه داریم از ذات پاک پروردگار است و در هر کار و قبل از هر چیز باید مطیع فرمان او باشیم، بهشت و دوزخ در دست اوست ثواب و جزا به حکم او، عزت و ذلت در این دنیا نیز از ناحیه اوست و در واقع «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاَّ اللهُ» با این حال چگونه ممکن است ما به اطاعت مخلوقى درآییم که او فرمان معصیت خالق را صادر کرده است. این نهایت بى خبرى و ضعف ایمان و نادانى و ناسپاسى است.به همین دلیل فقهاى ما مى گویند اطاعت والدین و اطاعت زن از شوهر و مانند آن تنها در صورتى مجاز یا لازم است که بر خلاف فرمان خدا نباشد و ازاین رو براى انجام حج واجب، نهى آنها هیچ اثرى ندارد و همچنین در انجام دادن واجبات دیگر و ترک محرمات، و آن کس که اطاعت مخلوق را بر اطاعت خالق مقدم سازد در واقع مشرک است; یعنى گرفتار شرک عملى شده است; 📘
▫️لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ. 🟠آغاز كننده ستم، در قيامت انگشت به دندان مى گزد. ✍نکته شایان توجه این است که امیرالمومنین علیه‌السلام در اینجا ظالم را مقدم به «بادى» کرده یعنى آن کسى که ابتداى به ظلم مى کند، از این نظر که شخص دوم اگر مقابله به مثل کند ظلم نیست بلکه احقاق حقى است و اگر بیش از مقابله به مثل کند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازه کسى که ابتدا به ظلم کرده نیست و تعبیر به «عَضَّة» (به دندان گزیدن) کنایه از شدت ناراحتى است، زیرا انسان هنگامى که به ناراحتى هاى شدید گرفتار مى شود; ناراحتى هایى که از خود او سر زده و خودش باعث و بانى آن بوده مى خواهد از خود انتقام بگیرد و براى این کار به آزار خویشتن مى پردازد; گاه بر سر و صورت خود مى کوبد و گاه دست خود را که با آن کار خلافى انجام داده مى گزد و همه اینها نشانه ناراحتى شدید از کار خویشتن و نوعى مجازات و انتقام از خود است. 📘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبیه‌ سازی لحظه تصادف و جدا شدن روح از بدن. کلام امام علی (ع) در (خطبه۸۳) نهج البلاغه را بخوانید.
🚫 واجب فراموش شده☝️ 🔰 امام علی علیه السلام: 🔹إِنَّ لِلْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ حَقّاً، وَ إِنَّ لِلْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ حَقّاً؛ فَحَقُّ الْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ أَنْ يُطِيعَهُ فِي كُلِّ شَيْءٍ إِلَّا فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ، وَ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ 🔸همانا فرزند را به پدر، و پدر را به فرزند حقّى است. حق پدر بر فرزند اين است كه فرزند در همه چيز جز نافرمانى خدا، از پدر اطاعت كند. و حق فرزند بر پدر آن كه نام نيكو بر فرزند نهد، خوب تربيتش كند، و او را قرآن بياموزد. 📚حکمت ۳۹۹ نهج البلاغه 🔶https://eitaa.com/nahj6966
💠 ناشناخته 🔸 رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ): خداوند به افراد متقى ناشناخته یعنی کسانى که اگر غایب شوند مفقود نیستند و اگر حضور داشته باشند شناخته نمى گردند، علاقه دارد. قلب هاى اینان چراغ هدایت است. 📚 شرح نهج البلاغه/ج۱۹/ص۱۶۷ ✍🏼 خداوند بر بعضى از بندگان منت می گذارد و می فرماید: آیا نعمت بر تو ارزانى نداشتم آیا تو را ناشناخته نکردم. یعنى تو بنده خوبى بودی ولی کسى خبر نداشت. 🔶https://eitaa.com/nahj6966
▫️يَا ابْنَ آدَمَ، مَا كَسَبْتَ فَوْقَ قُوتِكَ، فَأَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِكَ 🟠اى فرزند آدم، آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنى، براى ديگران اندوخته اى. ✍غالب مردم حد و اندازه اى براى به دست آوردن مال و ثروت قائل نيستند و معتقدند هر چه بيشتر بهتر; اما هنگامى كه درست دقيق مى شويم مى بينيم بهره ما از اموالمان همان است كه مصرف مى كنيم; غذايى كه مى خوريم، نوشابه اى كه مى نوشيم، لباسى كه مى پوشيم، خانه اى كه در آن زندگى مى كنيم و مركبى كه بر آن سوار مى شويم و مانند آن و در مورد بسيارى از اشخاص، اين مواد مصرفى تنها گوشه كوچكى از اموال آنها را شامل مى شود و بقيه را ذخيره مى كنند، پيوسته در حفظ آن كوشش و از آن پاسدارى مى كنند تا سرانجام به فرزندان و اطرافیان و ساير بستگان خود بسپارند و با دنيايى از حسرت، چشم از آنها بپوشند و با يك كفن بسيار كم ارزش وارد سراى ديگر شوند. 📘 نهج البلاغه حکمت 192 🔶https://eitaa.com/nahj6966
این‌ جملات امیرالمومنین (ع) در این شرایط تکلیف ما را روشن می‌کند: و من كلام له (علیه السلام) لابنه محمد ابن الحنفية لما أعطاه الراية يوم الجمل: تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ. (نهج البلاغه . خطبه ۱۱۱ ) از سخنان آن حضرت است وقتى كه در نبرد جمل پرچم را به دست فرزندش محمّد حنفيه داد: اگر كوهها از جاى بجنبد تو ثابت باش. دندان بر دندان بفشار. سر خود را به خداوند بسپار. قدمهايت را بر زمين ميخكوب كن. ديده به آخر لشگر دشمن بينداز. به وقت حمله چشم فروگير و آگاه باش كه پيروزى از جانب خداى سبحان است.
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شوق شهادت 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «در يكی از بيانات نورانی حضرت امير مؤمنان (سلام الله عليه) هست كه فرمود: من هرگز حاضر نيستم چهره نحس كفار را ببينم،فقط است كه مرا در ميدان روبروی اينها قرار می‌دهد... همين معناست كه را پيروز كرده؛ همين معناست كه دفاع مقدس را تأمين كرده؛ همين معناست كه جوان‌های سراسر جهان اسلام را دارد بيدار می‌کند.» ٨۵‌/۵/٢۰
💎 بـا آنـان بـجنگيـد! 💠 امام علی علیه‌السلام: ✓ «با آنان بجنگيد، پيش از آن كه با شما بجنگند، كه به خدا سوگند، هيچ ملتى درون خانه‌‏هاى خود با دشمن نجنگيدند، مگر آن كه خوار شدند». ⁙ « اُغزوهُم قَبلَ أن يَغزوكُم، فَوَاللّهِ، ما غُزِيَ قَومٌ قَطُّ في عُقرِ دارِهِم إلاّ ذَلّوا». 📚 نهج البلاغه: خطبه۲۷ شهید 🔶
🍃 امیرالمؤمنین عـلـے عليه‌السلام: كسى كه از نفس خود حساب بكشد، سود برد و هر كه از آن غافل ماند، زيان كند. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۰۸ 🔶