💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۸
امام على (ع) فرمود: در باره كسانى كه از پيكار در كنار او، كناره گرفته بودند، حق را واگذاشتند امّا باطل را يارى نكردند.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۸
قال امام علی عليه السلام : في الذين اعتزلوا القتال معه: خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 18
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
about those who avoided fighting on his side: They abandoned righteousness but did not support wrong.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#داستانهای_نهج_البلاغه_ای
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
❗️اشعث، زير رگبار سرزنش امام
💫اشعث بن قيس از قبيلهي كنده سردستهي منافقان در عصر خلافت امام علي (ع) بود و در ميان اصحاب اميرمومنان (ع) همچون عبدالله بن ابي بن سلول در ميان اصحاب پيامبر (ص) بود كه هر دو سردسته منافقان بودند، تا آنجا كه ابن ابيالحديد مينويسد:
كل فساد كان في خلافه علي عليهالسلام و كل اضطراب حدث، فاصله الاشعث:
«تمام پيشآمدهاي ناگوار و تباهيها كه در خلافت علي (ع) پيش ميآمد و هر اضطرابي كه روي ميداد، باعث و باني آن، اشعث بود».
💫اشعث در زمان خلافت ابوبكر، به دودمان كافر بنيوليعه پيوست و مرتد شد و سپس توسط مسلمانان اسير گرديد و اين اسارت او در اسلام بود و اسارت او در كفر نيز آن وقت بود كه هنوز مسلمان نشده بود و براي خونخواهي در مورد قتل پدرش خروج كرد و اسير گرديد.
🔺روزي اميرمومنان علي (ع) در مسجد كوفه بالاي منبر در حضور جمعيت سخن ميگفت، ناگهان در وسط خطبه، اشعث بن قيس به امام اعتراض كرد، سخن علي (ع) پيرامون مساله سياسي «حكمين» بود كه در خطبه 121 نهجالبلاغه آمده است، حتي علي (ع) طبق اين خطبه به قدري نسبت به سپاهش در آن وقت ناراضي بود كه خطاب به آنها فرمود:
👈 اريد ان اداوي بكم و انتم دائي، كناقش الشوكه بالشوكه و هو يعلم ان ضلعها معها
✨: «ميخواهم به وسيلهي شما به درمان بيماريها بپردازم، ولي شما خود درد و بيماري من هستيد و من بسان كسي هستم كه بخواهد خار را به وسيله خار بيرون آورد،
با اينكه ميداند خار همانند خار است».
به هر حال موضوع اعتراض از اين قرار بود:
🔺حضرت علي (ع) بالاي منبر مسجد كوفه در مورد ماجراي «حكميت» سخن ميگفت، مردي برخاست و به عنوان اعتراض گفت: ما را از قبول حكميت نهي كردي و سپس به آن امر نمودي، ما نميدانيم كدام يك از اين امر و نهي، صلاحتر بود.
در اين هنگام علي (ع) يكي از دستهايش را به روي دست ديگرش زد و فرمود:
هذا جزاء من ترك العقده:
«اين كيفر كسي است كه فرمان رهبرش را رد كند و (بيعتش را بشكند) و از مخالفان پيروي كند و رهبر خود را مجبور كند كه از مخالفان پيروي كند».
اشعث كه در مجلس حضور داشت، خيال كرد كه منظور امام از اين سخن، اين است كه: «اين جزاي من است كه احتياط را از دست دادم و حكم حكمين را پذيرفتم»، از اين رو به امام اعتراض كرد: كه «اين مطلب به زيان تو است نه به سود تو»،
(در صورتي كه منظور علي (ع)اصحابش بودند).
از آنجا كه اشعث، اين اعتراض را از روي عناد كرد، نه از روي حقيقت، امام پاسخ كوبندهاي به او داد و فرمود:
👈ما يدريك ما علي مما لي …
: تو چه ميداني، چه كاري به سود من است و يا برايم ضرر دارد، نفرين خدا و نفرين نفرينكنندگان بر تو باد اي ابله پسر ابله!
واي منافق پسر كافر، به خدا سوگند تو يكبار در حال كفر و بار ديگر در حال اسلام، اسير شدي و ثروت و قبيلهات نتوانست تو را از يكي از اين دو اسارت آزاد سازد …
هدف علي (ع) از اين سخنان كوبنده اين بود كه مردم را از سابقهي سوء و طينت ناپاك اشعث آگاه سازد و آنها بدانند كه اعتراض اشعث از روي خيرخواهي نيست، بلكه براساس رياستطلبي و خودنمائي است،
چنانكه گفتهاند از كوزه همان برون تراود كه در او ست،
👌آري اين است روش و برخورد حضرت علي (ع) با منافقان و انسان نماهاي دروغين و تبهكار.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
#نماز_شب
✨غیر از نماز شب چیز دیگری سود نبخشید
جُنید بغدادی را - که از مشایخ عرفان بود - در خواب دیدند و از وی پرسیدند: خداوند با تو چگونه رفتار کرد؟
گفت : تمام آن اشارات و رموز عرفانی از دست رفت و آن عبارات ، در هم ریخت و آن علوم از دل ناپدید گشت و آن رسوم از هم پاشید و جز رکعت کوتاهی که هنگام سحر به جا آوردیم ، ما را چیز دیگری سود نبخشید.
امام صادق علیه السلام به سلیمان دیلمی فرمود:
ای سلیمان ! نماز شب را ترک نکن ، همانا زیانکار کسی است که از نماز شب محروم بماند.
✨. در بعضى از كتب معتبر از امیر مۆمنان على السّلام روایت شده: بهترین سخنان نزد حق تعالى، آن است كه بنده در سجده سه مرتبه بگوید: «اِنّى ظَلَمْتُ نَفسْى فَاغْفِرلى»
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۹
امام على (ع) فرمود:
هر كه عنان مركب آرزو را رها كند و در پى آن بشتابد مرگش بلغزاند و بر زمين زند.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۹
قال امام علی عليه السلام :
مَنْ جَرَى فِي عِنَانِ أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 19
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Whoever gallops with a loose rein collides with death.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
#پندهای_نهج_البلاغه ای
✍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚
التودد نصف العقل
ح /142
✨ترجمه : دوستى و مهربانى با مردم ، نيمى از عقل است .
💫شرح :
شخص عاقل ، با شخص نادان ، تفاوتهاى زيادى دارد.
اما اين تفاوتها، هميشه و همه جا معلوم و آشكار ميگردد كه كداميك عاقل و كداميك نادان هستند.
يكى از اين موارد، طرز رفتار با مردم است .
🔹شخص نادان ، ارزش دوستى و مهربانى را نميداند و بهمين دليل ، با مردم دوستى نمى كند و محبت كسى را در دل خود جاى نمى دهد.
🔹اما شخص عاقل ، چون به نيروى عقل خود، قدر و قيمت دوستى و محبت را درك مى كند و با دوستانش نيز، هميشه با مهر و محبت رفتار مى كند.
يكى از راههائى كه ما ميتوانيم تشخيص دهيم چه كسى عاقل و چه كسى نادان است ، همين است كه ببينيم آيا شخص مورد نظر، با مردم دوستى و محبت ميكند، يا با هيچكس از دل مهر و محبت و دوستى وارد نميشود
از آنجا كه دوستى و محبت با مردم ،
يكى از مهمترين نشانه هاى عقل و شعور است ، امام عليه السلام ، براى دوستى ارزش فراوانى قائل شده است ، تا جائى كه فرموده است :
👈 همينكه شخصى با مردم دوستى و محبت كند، نشانه آن است كه دست كم ، نيمى از عقل طبيعى يك انسان در او وجود دارد.
📚
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............