نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀فرق بين قبول و تقبل ظريف است، يک وقت شما درس خواندهايد و نمرهی بيست گ
✨نور و سایه✨
🍀حضرت ابراهیم میفرماید: خدايا من را اهل تسليم قرار بده، ابراهيم علیه السلام مظهر تسليم است، او بود که زن و بچهاش را در بيابان گذاشت و رفت، ابراهيم بود که به امر خدا چاقو بر گلوي فرزندش گذاشت. ما اگر ببینیم که بچه مان با کسی دعوا میکند، نشنيده در گوش طرف میزنيم همين ابراهيم که اینقدر تسلیم است میفرماید خدايا ما را اهل تسليم قرار بده، تسليم خودش را نمیبيند بلکه میفرماید فرزندانم را هم اهل تسليم قرار بده.
📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ببینید | شرح حدیثی درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س)
💻 ۹۸/۱۰/۹ | @khamenei_ir
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۱ 💠1.وصف پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) و اهل بيت عليهم السّلام خداوند پي
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۶۲
(در سال 37.هجرى در صفین، شخصى از طايفه بنى اسد پرسيد: چگونه شما را از مقام امامت كه سزاوارتر از همه بوديد كنار زدند ؟ فرمود:)
💠1.علل و عوامل غصب امامت
اى برادر بنى اسدى تو مردى پريشان و مضطربى كه نابجا پرسش مى كنى، ليكن تو را حق خويشاوندى است، و حقّى كه در پرسيدن دارى و بى گمان طالب دانستنى. پس بدان كه: آن ظلم و خود كامگى كه نسبت به خلافت بر ما تحميل شد، در حالى كه ما را نسب برتر و پيوند خويشاوندى با رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) استوارتر بود، جز خودخواهى و انحصار طلبى چيز ديگرى نبود كه: گروهى بخيلانه به كرسى خلافت چسبيدند، و گروهى سخاوتمندانه از آن دست كشيدند، داور خداست، و بازگشت همه ما به روز قيامت است.
(در اينجا شعر امرء القيس را خواند كه:) «واگذار داستان تاراج آن غارتگران را، و به ياد آور داستان شگفت دزديدن اسب سوارى را»
💠2.شكوه از ستم هاى معاويه
بيا و داستان پسر ابو سفيان را به ياد آور، كه روزگار مرا به خنده آورد از آن پس كه مرا گرياند.
سوگند به خدا كه جاى شگفتى نيست، كار از بس عجيب است كه شگفتى را مى زدايد و كجى و انحراف مى افزايد.
مردم كوشيدند نور خدا را در داخل چراغ آن خاموش سازند، جوشش زلال حقيقت را از سر چشمه آن ببندند، چرا كه ميان من و خود، آب را وبا آلود كردند، اگر محنت آزمايش از ما و اين مردم برداشته شود، آنان را به راهى مى برم كه سراسر حق است، و اگر به گونه ديگرى انجامد: (با حسرت خوردن بر آنها جان خويش را مگذار، كه خداوند بر آنچه مى كنند آگاه است) .
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_258 🌷 آیه 240 سوره بقره 🌸 وَالَّذ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_259
🌷 آیات 241 و 242 سوره بقره
🌸 وَلِلْمُطَلَّقاَتِ مَتاَعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ (241) كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون(242)َ
🍀 ترجمه:و براى زنان طلاق داده شده، متاع مناسبى است كه ( پرداخت آن) بر مردانِ پرهیزكار سزاوار است. (242) این چنین خداوند آیات خود را براى شما روشن مىكند، باشد كه اندیشه كنید.(242)
🌸این آیه براى تمام موارد #طلاق است چه آن مواردی که مهریه تعیین شده چه تعیین نشده باشد چه آمیزشی صورت گرفته بود چه صورت نگرفته بود كه هدیهاى جداگانه براى جبران ناراحتى ها و دلشكستگى هاى زن، از سوى مرد به #زن پرداخت شود. البته این یک دستور اخلاقى و استحبابى است كه سزاوار است متّقین و پرهیزگاران آن را مراعات نمایند. به هر حال از جلمه ى «حقّاً على المحسنین» در آیه 236 و «حقّاً على المتّقین» در اینجا و آیه «لا تنسوا الفضل بینكم» مىتوان توجّه مخصوصِ اسلام را دربارهى حفظ حقوق و #عواطف زنان مطلّقه بدست آورد.
🔹 پیام های آیات241 و242سوره بقره
✅ در برخورد با زنان #مطلقه، تقوا لازم است. «وللمطلّقات... حقّاً على المتّقین»
✅ #هدیه دادن كه نقش كدورت زدایى و دلجویى دارد، نشانه ى پرهیزكاران است. «متاعاً بالمعروف حقّاً على المتّقین»
✅ در #احكام و دستورات الهى، باید اندیشه نمود تا به مصالح آن پى برد. «یبیّن اللّه لكم آیاته لعلكم تعقلون»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم میفرماید: خدايا من را اهل تسليم قرار بده، ابراهيم علیه ا
✨نور و سایه✨
🍀حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۸ سوره بقره میفرماید: خداوندا عبادات ما را به ما نشان بده، به ما نشان بده که چه چيزی عبادت است و چه چيزی عبادت نيست. این خيلی نکتهی مهمی است. ما نمیدانيم چه چيزی عبادت است، گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست. گاهی پوست موز از پياده رو برداشتن عبادت است.
📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
🏴🏴🏴
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۲ (در سال 37.هجرى در صفین، شخصى از طايفه بنى اسد پرسيد: چگونه شما را از مقام امامت
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۶۳
(برخى از شارحان نوشتند اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد)
💠1.خدا شناسى
سپاس خداوندى را سزاست كه آفريننده بندگان، و گستراننده زمين، و جارى كننده آب در زمين هاى پست، و روياننده گياه در كوه ها و تپه هاى بلند مى باشد، نه اوّل او را آغازى و نه ازلى بودن او را پايانى است، آغاز هر چيزى و جاويدان است، و پايدار و ماندگار بدون مدّت و زمان است. پيشانى بندگان برابر عظمت او به خاك افتاده، و لب ها در اعتراف به يگانگى او در حركتند. به هنگام آفرينش، براى هر پديده اى حد و مرزى قرار داد، تا براى وجود بى نهايت او همانندى نباشد. گمان ها خدا را به اندازه ها و حركت ها و اندام ها و آلت ها نمى توانند اندازه گيرى نمايند. نمى تواند گفت: خدا از كى بود و تا كى خواهد بود وجود آشكارى است كه نمى توان پرسيد: از چيست و حقيقت پنهانى است كه نمى توان پرسيد در كجاست نه جسم است كه او را نهايتى باشد، و نه پوشيده اى كه چيزى او را در بر گرفته باشد، به موجودات آنقدر نزديك نيست كه به آنها چسبيده، و آنقدر دور نيست كه جدا و بريده باشد. بر خداوند، خيره نگريستن بندگان، و بازگشتن لفظى به زبان آنان، نزديك شدن به تپه اى، گام بر داشتن در تاريكى شب، يا راه رفتن در مهتاب كه نور مى افشاند،
و درخشش خورشيدى كه پس از ماه طلوع مى كند، و با طلوع و غروبش، و آمدن شب و روز، چرخ زمان مى گردد و تاريخ ورق مى خورد، هيچ كدام پنهان نيست. خدا پيش از هر نهايت و مدت، و فراتر از هر گونه حساب و شمارش است، خدا والاتر از آنچه مى باشد كه عقل هاى عاجز تشبيه كنندگان تصوّر مى كند. والاتر از صفات پديده ها و اندازه ها و قطرهاست كه براى موجودات مادّى پندارند، و جايگاه هايى كه براى آن در نظر مى گيرند، زيرا حد و مرز و اندازه، شايسته پديده هاست و به غير خدا تعلّق دارد.
💠2.وصف آفرينش
پديده ها را از موادّى ازلى و ابدى نيافريد، بلكه آنها را از نيستى به هستى آورد،
و براى هر پديده اى حد و مرزى تعيين فرمود:، و آنها را به نيكوترين صورت زيبا، صورتگرى كرد، چيزى از فرمان او سر پيچى نمى كند، و خدا از اطاعت چيزى سود نمى برد، علم او به مردگانى كه رفتند چونان آگاهى او به زندگانى است كه هستند، و علم او به آسمان هاى بالا چونان علم او به زمين هاى زيرين است.
💠3.شگفتى آفرينش انسان
اى انسان اى آفريده راست قامت، اى پديده نگهدارى شده در تاريكى هاى رحم هاى مادران، و قرار داده شده در پرده هاى تو در تو آغاز آفرينش تو از گل و لاى بود، و سپس در جايگاه آرامى نهاده شدى تا زمانى مشخّص و سر آمدى تعيين شده، و آنگاه كه در شكم مادرت حركت مى كردى، نه دعوتى را مى توانستى پاسخ دهى، و نه صدايى را مى شنيدى. سپس تو را از قرار گاهت بيرون كردند و به خانه اى آوردند كه آن را نديده بودى و راههاى سودش را نمى توانستى، پس چه كسى تو را در مكيدن شير، از پستان مادر هدايت كرد و به هنگام نياز جايگاه هاى طلب كردن و خواستن را به تو شناساند هرگز، آن كس كه در توصيف پديده اى با شكل و اندازه و ابزار مشخّص درمانده باشد، بدون ترديد از وصف پر وردگارش ناتوان تر، و از شناخت خدا با حدّ و مرز پديده ها دورتر است.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_259 🌷 آیات 241 و 242 سوره بقره 🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_260
🌷 آیات 243و244 سوره بقره
🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِیاَرِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ الْنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ (243) و قاتلوا في سبيل الله و اعلموا أن الله سميع عليم (244)
🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از ترس مرگ از خانه هاى خود خارج شدند، در حالى كه هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنها گفت:بمیرید ، سپس آنان را زنده كرد همانا خداوند نسبت به مردم فضل و بزرگواری مىكند، ولى بیشتر مردم سپاس نمى گذارند. و در راه خدا بجنگید و بدانید که قطعاً خداوند شنوای داناست.
📚 محمد بن یعقوب کلینی بعد از چهار یا پنج واسطه از امام محمد باقر علیه السلام درباره نزول این آیه چنین روایت نموده است که اینان مردم شهری از شهرهای #شام بودند که در آن شهر هفتاد هزار خانه بوده است و گرفتار مرض طاعون می شوند. توانگران شهر که توانایی خروج را داشتند از شهر بیرون آمدند ولی فقرا و بیچارگان که توانایی خروج را نداشتند ماندند و از اثر این مرض بیشتر آنها به #هلاکت رسیدند. توانگران می گفتند:اگر بیرون نمی آمدیم به هلاکت می رسیدیم و فقرا می گفتند: اگر ما هم توانایی و وسیله خروج از شهر را می داشتیم از نفرات ما کمتر به هلاکت می رسیدند ، سپس تصمیم گرفتند که همه با هم از ترس مرگ ناشی از مرض #طاعون از شهر خارج شوند لذا از شهر بیرون رفتند تا به شهری دیگر رسیدند .
📚 به ناچار در آن شهر فرود آمدند و به فرمان خداوند همه مردند تا این که پیامبری از پیامبران بنی اسرائیل به نام #حزقیل بر آنها گذشت. وقتی که استخوان های پوسیده آنها را دید در عین حال عبرت گرفتن گریست و گفت: خدایا اگر آنها را زنده گردانی به آبادانی شهرهای تو پردازند و فرزندانی بوجود آورند که به عبادت تو مشغول گردند همچنان که خودشان نیز به عبادت تو خواهند پرداخت. خداوند به حزقیل وحی فرستاد و فرمود: آیا دوست داری که آنها زنده شوند؟ گفت:بلی ، سپس #خداوند آنها را زنده گردانید و به آن پیامبر فرمان داد که کلماتی را طبق دستور بر زبان براند. امام صادق علیه السلام فرمایند: کلماتی که آن پیامبر طبق دستور به زبان آورد اسم اعظم بوده است و نیز از امام صادق علیه السلام نقل نمایند که فرمود: این آیه درباره این قوم نازل گردیده است.
🌺 آنها فکر می کردند مرگ در دست طاعون است بلکه #مرگ در دست خداست ، خدا برای اینکه برای آنها و برای آیندگان تفهیم کند که مرگ و زندگی در دست خداست ، جان آنها را گرفت سپس آنها را زنده کرد . البته این الطاف الهى، هشدار و درس عبرتى براى آیندگان تاریخ است كه انسان بفهمد و شكرگزار خداوند باشد. بلافاصله در آیه بعد #خداوند می فرماید: و قاتلوا فی سبیل الله و اعلموا أن الله سميع عليم: و در راه خدا بجنگید و بدانید که همانا خداوند شنوای داناست. یعنی حالا که دانستید مرگ و زندگی به دست خداست پس در راه خدا بجنگید و از مرگ نترسید. و خداوند از انگیزه های شما با خبر است.
🔹 پيام های آیات 243و244سوره بقره
✅ به #تاریخ بنگریم و از آن درس بگیریم. «ألَم تَرَ...»
✅ در بیان تاریخ، آنچه مهم است عوامل #عزّت و سقوط است، نه نام افراد و قبایل و مناطق. «الّذین خَرجوا من دیارهم»
✅ آنجا كه اراده #خداوند باشد، فرار كارساز نیست. «قال لهم اللّه موتوا»
✅ #خداوند در همین دنیا بارها مردگان را زنده كرده است. «ثم احیاهم»
✅ فراز و نشیبها، مرگ و میرها، زاد و ولدها و زنده شدنهاى مجدّد، همه نمونه هایى از الطاف وفضل الهى است. «انّ اللّه لذو فضل»
✅ #جهاد و مبارزه ، زمانی ارزش دارد که برای خدا و در راه خدا باشد.
✅ #جنگ در راه خدا ، شکر نعمت حیات است.
✅ توجه به اینکه مرگ و زندگی به دست خداست و اینکه ما در محضر #خدا هستیم ، قوی ترین عامل و انگیزه برای پیکار در میدان جنگ است.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۸ سوره بقره میفرماید: خداوندا عبادات ما را به م
✨نور و سایه✨
🍀گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست.شخصی تعريف میکرد که نزد امام از فردی تعريف میکرديم که ايشان سی سال است که نماز ظهرش را سر وقت خوانده است. امام فرمودند: يعنی در اين چند سال نيازمندی پيش او نيامده که بخواهد گرهاش را باز کند که نمازش را ديرتر بخواند؟
📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
مقام عرشی حضرت زهرا_1.mp3
12.24M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا س ۱
✨ رضایت و خشم حضرت فاطمه سلاماللهعلیها؛
محور رضایت و خشم خداست !
کمی به این حدیث، عمیق فکر کنید؛...
" تمامیّت الله در یک زن، جلوه کرده است"
که حبّ و بغض او، دقیقاً منطبق با الله است!
این ...یعنی؛ عصمت مطلق!
✦ با چنین الگویی باید چه کرد؟
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۳ (برخى از شارحان نوشتند اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد) 💠1.خدا شناسى سپاس خداوندى
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۶۴
(در سال 34.هجرى مردم در اطراف امام جمع شده و از عثمان شكايت كردند و از او خواستند كه با عثمان صحبت كند تا از اشتباهات خود دست بردارد)
💠همانا مردم پشت سر من هستند و مرا ميان تو و خودشان ميانجى قرار داده اند، به خدا نمى دانم با تو چه بگويم چيزى را نمى دانم كه تو ندانى، تو را به چيزى راهنمايى نمى كنم كه نشناسى، تو مى دانى آنچه ما مى دانيم.
ما به چيزى پيشى نگرفته ايم كه تو را آگاه سازيم، و چيزى ما در پنهانى نيافته ايم كه آن را به تو ابلاغ كنيم. ديدى چنانكه ما ديدم، شنيدى چنانكه ما شنيديم، با رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بودى چنانكه ما بوديم، پسر ابو قحافه (ابا بكر) و پسر خطّاب، در عمل به حق، از تو بهتر نبودند، تو به رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) در خويشاوندى از آن دو نزديك ترى، و داماد او شدى كه آنان نشدند، پس خدا را، خدا را، پروا كن سوگند به خدا، تو كور نيستى تا بينايت كنند، نادان نيستى تا تو را تعليم دهند،
راه ها روشن است، و نشانه هاى دين برپاست.
پس بدان كه برترين بندگان خدا در پيشگاه او رهبر عادل است كه خود هدايت شده و ديگران را هدايت مى كند، سنّت شناخته شده را بر پا دارد، و بدعت ناشناخته را بميراند.
سنّت ها روشن و نشانه هايش آشكار است، بدعت ها آشكار و نشانه هاى آن بر پاست، و بدترين مردم نزد خدا، رهبر ستمگرى است كه خود گمراه و مايه گمراهى ديگران است، كه سنّت پذيرفته را بميراند، و بدعت ترك شده را زنده گرداند.
من از پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) شنيدم كه گفت: «روز قيامت رهبر ستمگر را بياورند كه نه ياورى دارد و نه كسى از او پوزش خواهى مى كند، پس او را در آتش جهنم افكنند، و در آن چنان مى چرخد كه سنگ آسياب، تا به قعر دوزخ رسيده به زنجير كشيده شود» من تو را به خدا سوگند مى دهم كه امام كشته شده اين امّت مباشى، چرا كه پيش از اين گفته مى شد. «در ميان اين امّت، امامى به قتل خواهد رسيد كه در كشتار تا روز قيامت گشوده خواهد شد و كارهاى امّت اسلامى با آن مشتبه شود، و فتنه و فساد در ميانشان گسترش يابد، تا آنجا كه حق را از باطل نمى شناسند، و به سختى در آن فتنه ها غوطه ور مى گردند». براى مروان چونان حيوان به غارت گرفته مباش كه تو را هر جا خواست براند، آن هم پس از ساليانى كه از عمر تو گذشته و تجربه اى كه به دست آورده اى. (عثمان گفت «با مردم صحبت كن كه مرا مهلت دهند تا از عهده ستمى كه به آنان رفته بر آيم») امام عليه السلام فرمود: آنچه در مدينه است به مهلت نياز ندارد، و آنچه مربوط به بيرون مدينه باشد تا رسيدن فرمانت مهلت دارند.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_260 🌷 آیات 243و244 سوره بقره 🌸 أَل
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_261
🌷 آیه ۲۴۵ سوره بقره
🌸 مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
🍀 ترجمه:چه کسی هست كه به خداوند قرضی نیکو دهد،تا خداوند آن را براى او چندین برابر افزایش دهد و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مىسازد، و به سوى او بر می گردید.
🌷#من:چه کسی؟
🌷 #قرض: در زبان عربی به معنای بریدن و جدا شدن است یعنی انسان بخشی از مال را بریده و جدا کرده و به دیگران می دهد تا دوباره باز پس گرفته شود.
🌷 #حسنا:نیکو و به زیباترین شکل
🌷 #فیضاعفه:آن را می افزاید، چند برابر می دهد
🌷 #کثیرة:بسیار زیاد
🌷 #یقبض:محدود می کند ، می گیرد
🌷 # یبسط: گسترش و وسعت دادن
🌸 #خداوند روزی بندگان را محدود و گسترده می سازد این کار هم براساس حکمت انجام می دهد. انسان هایی که بپذیرند گرفتن و بخشیدن از سوی خداست ، اهل بخشش خواهند بود یکی از این بخشش ها #قرض_الحسنه یعنی قرض نیکو و به شکلی پسندیده و زیبا انجام شود.
✅ اما این #قرض_الحسنه چه شرایطی دارد؟
✏️در تفسیر مجمع البیان شرایطی را برای قرض الحسنه بیان کرده است که به صورت زیر می باشد:
1⃣ از مال حلال باشد.
2⃣ از مال سالم باشد.
3⃣ براى مصرف ضرورى باشد.
4⃣ بى منّت باشد.
5⃣ بى ریا باشد.
6⃣ مخفیانه باشد.
7⃣ با عشق وایثار پرداخت شود.
8⃣ سریع پرداخت شود.
9⃣ قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد.
🔟 آبروى گیرنده قرض حفظ شود.
🌸 چنین قرض هایی برکات فراوانی به دنبال دارد قرض به #خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. خداوند نامی از بندگان را به میان نمی کشد یعنی اگر به بنده ی من قرضی نیکو بخشیدی مانند این است که به من بخشیدی پس طرف حسابت خداست. یک دانه #گندم را اگر در خاک بکاری از آن دانه ۷خوشه و هر خوشه صد دانه می دهد که در مجموع ۷۰۰دانه برمی گردد. یک دانه کاشتی ۷۰۰تا به تو برگردانده شد. اگر یک حسنه انجام دهیم خداوند آن را چندین برابر می کند پس نگران نباشیم. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمانها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. در روایات مىخوانیم: هر كه با #مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مىدهد و هر كه با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مىگیرد.
🌸 در روایات آمده،هنگامى كه آیه «من جاء بالحسنة خیر منها:هر كسی که كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مىگیرد»نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از #خداوند تقاضاى ازدیاد كرد، آیه نازل شد: «فله عشر امثالها» ده برابر داده مىشود. باز درخواست نمود، که این آیه۲۴۵ قرض الحسنه با جمله ى «اضعافاً كثیرة» نازل شد. پاداش خدا به قرض دهندگان، هم در دنیا وهم در #آخرت است. اگر در اوّل آیه خداوند با لحنى عاطفى از مردم قرض مىخواهد، به دنبال آن مىفرماید:«واللّه یقبض و یبسط» تا مبادا گروهى خیال كنند كه خداوند فقیر است و بگویند: «انّ اللّه فقیر و نحن اغنیاء» و همچنین بدانند كه قرض گرفتن خدا، براى رشد انسان است، نه به خاطر نیاز او.
🌸 همانطور که برای امنیت جامعه نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است تأمین وسایل جهاد نیاز به کمک های مادی است تأمین این وسایل هم همراه تأمین نیازهای محرومان جزو قرض الحسنه است. زیرا آیه قبلی درباره جهاد در راه خداست و این آیه درباره #قرض_الحسنة آمده است. و یادمان باشه در نهایت همه به سوی خدا بر می گردیم.
🔹 پیام های آیه 245سوره بقره 🔹
✅ كمک به خلق #خدا، كمک به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس»
✅ براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، #تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة»
✅ اگر ما گشایش و تنگ دستى را به دست خدا بدانیم، راحت انفاق مىكنیم. «واللّه یقبض و یبسط»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست.شخصی تعريف میکرد که نزد اما
✨نور و سایه✨
🍀 در آیه ۱۳۴ خداوند میفرماید: هر کسی کار خودش، بار خودش، اعمال شما مثل سايه است و همراه شماست. هيچ کس سايه شما را نمیتواند از شما جدا کند به جز نور، فقط نور است که میتواند سايه را از شما جدا کند اعمال شما هم به شما وصل است. پس اگر کار خلافی میکنید اين مثل سايه با شما میآيد. فقط خدا میتواند اين سايه را از شما جدا بکند که او نور عالم است.
📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
مقام عرشی2_mixdown.mp3
14.43M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا س ۲
✨ خَلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ... (شرح جامعه کبیره)
خداوند شما را بصورت انواری آفرید، و آنگاه شما را گرد عرش خویش، طائف گردانید!
#عرش ؛ مرکز فرماندهی ماسویالله (هرآنچه غیر خدا) است!
✦ منظور از این فراز چیست؟
اگر جای اهل بیت در مرکز فرمانروایی عالَم است، پس این همه مصیبت و آزار آنان در دنیا، برای چه بوده است؟
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۴ (در سال 34.هجرى مردم در اطراف امام جمع شده و از عثمان شكايت كردند و از او خواست
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۶۵ قسمت اول
(برخى از شارحان نوشتند كه اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد)
💠1.شگفتى آفرينش انواع پرندگان
خداوند پديده هاى شگفتى از جانداران حركت كننده، و بى جان، برخى ساكن و آرام ، بعضى حركت كننده و بى قرار، آفريده است، و شواهد و نمونه هايى از لطافت صنعت گرى و قدرت عظيم خويش بپاداشته، چندان كه تمام انديشه ها را به اعتراف واداشته، و سر به فرمان او نهاده اند، و در گوش هاى ما بانگ براهين يكتايى او پيچيده است . آنگونه كه پرندگان گوناگون را بيافريد،
و آنان را در شكاف هاى زمين، و رخنه درّه ها و فراز كوه ها مسكن داد، با بال هاى متفاوت و شكل و هيأتهاى گوناگون، كه زمام آنها به دست اوست، پرندگانى كه با بالهاى خود در لابلاى جوّ گسترده و فضاى پهناور پرواز مى كنند.
آنها را از ديار نيستى در شكل و ظاهرى شگفت آور بيافريد، و استخوان هاشان را از درون در مفصل هاى پوشيده از گوشت به هم پيوند داد . برخى از پرندگان را كه جثّه سنگين داشتند از بالا رفتن و پروازهاى بلند و دور بازداشت، آنگونه كه آرام و سنگين در نزديكى زمين بال مى زنند. پرندگان را با لطافت قدرتش و دقّت صنعتش، در رنگ هاى گوناگون با زيبايى خاصّى رنگ آميزى كرد، گروهى از آنها را تنها با يك رنگ بياراست كه رنگ ديگرى در آن راه ندارد، دسته اى ديگر را در رنگ مخالف آن فرو برد، جز اطراف گردنشان كه چونان طوقى آويخته، مخالف رنگ اندامشان است.
💠2- شگفتى هاى آفرينش طاووس
و از شگفت انگيزترين پرندگان در آفرينش، طاووس است، كه آن را در استوارترين شكل موزون بيافريد، و رنگ هاى پر و بالش را به نيكوترين رنگ ها بياراست، با بال هاى زيبا كه پرهاى آن به روى يكديگر انباشته و دم كشيده اش كه چون به سوى مادّه پيش مى رود آن را چونان چترى گشوده و بر سر خود سايبان مى سازد، گويا بادبان كشتى است كه نا خدا آن را بر افراشته است.
طاووس به رنگهاى زيباى خود مى نازد، و خوشحال و خرامان دم زيبايش را به اين سو و آن سو مى چرخاند، و سوى مادّه مى تازد، چون خروس مى پرد، و چون حيوان نر مست شهوت با جفت خويش مى آميزد، اين حقيقت را از روى مشاهده مى گويم، نه چون كسى كه بر اساس نقل ضعيفى سخن بگويد: اگر كسى خيال كند: «بار دار شدن طاووس به وسيله قطرات اشكى است كه در اطراف چشم نر حلقه زده و طاووس مادّه آن را مى نوشد آنگاه بدون آميزش با همين اشك ها تخمگذارى مى كند»
افسانه بى اساس است ولى شگفت تر از آن نيست كه مى گويند: «زاغ نر طعمه به منقار ماده مى گذارد كه همين عامل بار دار شدن زاغ است». گويا نى هاى پر طاووس چونان شانه هايى است كه از نقره ساخته، و گردى هاى شگفت انگيز آفتاب گونه كه به پرهاى اوست از زر ناب و پاره هاى زبرجد بافته شده است.
اگر رنگ هاى پرهاى طاووس را به روييدنى هاى زمين تشبيه كنى، خواهى گفت: دسته گلى است كه از شكوفه هاى رنگارنگ گلهاى بهارى فراهم آمده است، و اگر آن را با پارچه هاى پوشيدنى همانند سازى، پس چون پارچه هاى زيباى پر نقش و نگار يا پرده هاى رنگارنگ يمن است، و اگر آن را با زيور آلات مقايسه كنى چون نگين هاى رنگارنگى است كه در نوارى از نقره با جواهرات زينت شده است.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_261 🌷 آیه ۲۴۵ سوره بقره 🌸 مَنْ ذَا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_262
🌷 آیه 246 سوره بقره
🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِى إِسْراَءِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِىٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُقاَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقاَتِلُواْ قَالُوا وَمَا لَنَآ أَلَّا نُقاَتِلَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلَّا قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بَالْظَّالِمِينَ
🍀 ترجمه:آیا ندیدى گروهى از بزرگان بنى اسرائیل را كه بعد از موسى به پیامبر خود گفتند: براى ما فرماندهى برانگیز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پیكار كنیم، او گفت: آیا احتمال نمىدهید كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پیكار و جهاد نكنید؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پیكار نكنیم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده ایم؟ پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپیچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است.
🌷 #ألم_تر:آیا ندیدی
🌷 #الملأ:بزرگان
🌷 #ابعث:برانگیز، انتخاب کن
🌷 #ملکا:فرمانده ، امیر
🌷 #نقاتل:بجنگیم
🌷 #عسیتم:نافرمانی، سرپیجی
🌷 #القتال:جنگ
🌷 #دیار:سرزمین ، خانه
🌷 #کتب:آنچه نوشته شده ، آنچه مقرر شده
🌷 #تولوا:سرپیچی کردند
🌷 #قلیلا:اندکی
📚 بنى اسرائیل بعد از وفات حضرت موسى علیه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت و ستمگران قرار گرفته، آزادى و #سرزمین خود را از دست دادند و مجبور به کوچ شدند و عده ای هم گرفتار زندان و اسارت شدند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر سلطه طاغوت و باز پس گرفتن #سرزمین خود و نجات اسیران خود تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب كند تا به رهبرى او در راه خدا بجنگند. پیامبرشان گفت:آیا احتمال می دهید که اگر دستور #جنگ به شما داده شود پیکار و جهاد نکنید؟ گفتند چگونه ممکن است در راه خدا نجنگیم در حالی که خانه و سرزمینمان را از دست داده ایم و فرزندانمان به اسارت رفتند. نکته عمیق این آیه اینجاست این قوم قرار است بجنگند تا سرزمین خود را از دشمن پس بگیرند و اسیران و فرزندان خود را نجات دهند ولی #خدا ، آن را فی سبیل الله می نامد یعنی دفاع از وطن و دفاع از مظلومان جهاد فی سبیل الله (جنگ در راه خدا) نامیده می شود. ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندكى به میدان نبرد پشت كرده و از آن دستور سرپیچى نمودند.
🔹 پيام های آیه 246سوره بقره 🔹
✅ #مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر»
✅ وجود #رهبر الهى، مانع پراكندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى»
✅ بعضى از #انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه ى مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم»
✅ #فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست.
✅ #جنگ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملكا»
✅ براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم»
✅ تعهّد گرفتن از كسانى كه پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم»
✅ #رهبر باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شكنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم»
✅ #جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا»
✅ پیدایش مشكلات، سبب بیدارى وحركت براى رهایى است. «اخرجنا»
✅ میدان #مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا»
✅ #پیمان شكنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین»
✅ #خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! واللّه علیم بالظالمین
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨فتنه✨
يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ
▪️فتنه در قرآن کريم به دو معنا است يک معنايش آزمون و امتحان است «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» (عنکبوت، ۲) شما فکرکرديد همين که بگوييد من به خدا ايمان دارم تمام میشود؟ ابدا، امتحان میشويد. همان طور که خود ما اين طور هستيم. يک کسی بيايد بگويد من وزنهی صد کيلو را يک ضرب برمیدارم، میگوييم بسم الله اين وزنهی صد کيلو. خدا هم همين طور است تا وقتی ادعای ايمان میکنيم خداوند میفرماید بسم الله.
ادامه دارد...
📚 اعراف، ۲۷.