eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
131 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۶ 💠(به امام گفتند كه مردم به دنيا دل بسته اند، معاويه با هدايا و پول هاى فراوان آن
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۷ (قبل از جنگ نهروان در سال 37.هجرى در ردّ اعتقادات خوارج ايراد كرد، خوارج عقيده داشتند: كسى كه گناه كبيره انجام دهد كافر و از اسلام خارج شده است، مگر توبه كند و دوباره مسلمان گردد) 💠1.افشاء گمراهى خوارج پس اگر چنين مى پنداريد كه من خطا كرده و گمراه شدم، پس چرا همه امّت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را به گمراهى من گمراه مى دانيد و خطاى مرا به حساب آنان مى گذاريد و آنان را براى خطاى من كافر مى شماريد شمشيرها را بر گردن نهاده، كور كورانه فرود مى آوريد و گناهكار و بى گناه را به هم مخلوط كرده همه را يكى مى پنداريد در حالى كه شما مى دانيد، همانا رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) زناكارى را كه همسر داشت  سنگسار كرد، سپس بر او نماز گزارد، و ميراثش را به خانواده اش سپرد، و قاتل را كشت و ميراث او را به خانواده اش بازگرداند، دست دزد را بريد و زناكارى را كه همسر نداشت تازيانه زد، و سهم آنان را از غنائم مى داد تا با زنان مسلمان ازدواج كنند. پس پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) آنها را براى گناهانشان كيفر مى داد، و حدود الهى را بر آنان جارى مى ساخت، امّا سهم اسلامى آنها را از بين نمى برد، و نام آنها را از دفتر مسلمين خارج نمى ساخت. (پس با انجام گناهان كبيره كافر نشدند) شما (خوارج)، بدترين مردم و آلت دست شيطان، و عامل گمراهى اين و آن مى باشيد. 💠2.پرهيز از افراط و تفريط نسبت به امام على عليه السّلام به زودى دو گروه نسبت به من هلاك مى گردند: دوستى كه افراط كند و به غير حق كشانده شود،  و دشمنى كه در كينه توزى با من زياده روى كرده به راه باطل در آيد. بهترين مردم نسبت به من گروه ميانه رو هستند. از آنها جدا نشويد، همواره با بزرگ ترين جمعيّت ها باشيد كه دست خدا با جماعت است . از پراكندگى بپرهيزيد، كه انسان تنها بهره شيطان است آنگونه كه گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود، آگاه باشيد هر كس كه مردم را به اين شعار  «تفرقه و جدايى» دعوت كند او را بكشيد هر چند كه زير عمامه من باشد.   💠3.علل پذيرش «حكميّت» اگر به آن دو نفر (ابو موسى و عمرو عاص) رأى به داورى داده شد، تنها براى اين بود كه آنچه را قرآن زنده كرد زنده سازند، و آنچه را قرآن مرده خواند، بميرانند، زنده كردن قرآن اين است كه دست وحدت به هم دهند و به آن عمل نمايند، و ميراندن، از بين بردن پراكندگى و جدايى است، پس اگر قرآن ما را به سوى آنان بكشاند آنان را پيروى مى كنيم، و اگر آنان را به سوى ما سوق داد بايد اطاعت كنند. پدر مباد شما را من شرّى براه نيانداخته، و شما را نسبت به سرنوشت شما نفريفته، و چيزى را بر شما مشتبه نساخته ام، همانا رأى مردم شما بر اين قرار گرفت كه دو نفر را براى داورى انتخاب كنند، ما هم از آنها پيمان گرفتيم كه از قرآن تجاوز نكنند، امّا افسوس كه آنها عقل خويش را از دست دادند، حق را ترك كردند در حالى كه آن را به خوبى مى ديدند، چون ستمگرى با هوا پرستى آنها سازگار بود با ستم همراه شدند، ما پيش از داورى ظالمانه شان با آنها شرط كرديم كه به عدالت داورى كنند و بر أساس حق حكم نمايند، امّا به آن پاى بند نماندند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_221 🌷 آیه 203 سوره بقره 🌸 وَاذْكُ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 204 سوره بقره 🌸 وَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِى الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهُ عَلى مَا فِى قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ 🍀 ترجمه:و از مردم كسى است كه گفتارش درباره زندگى دنیا، مایه ى اعجاب تو مى شود و خداوند را بر آنچه در دل (پنهان) دارد گواه مى‌گیرد (در حالى كه) او سرسخت ترین دشمنان است. 🌺 شأن نزول آیات 204تا206سوره بقره: مفسران گفته اند این آیات درباره اخنس بن شریق نازل شده که مردی خوش زبان بود و تظاهر به دوستی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می کرد و خود را مسلمان جلوه می داد ، و سوگند می خورد که پیامبر اسلام را دوست دارد و به خدا ایمان آورده ولی او در باطن منافق بود ، در یک ماجرا زراعت بعضی از مسلمانان را آتش زد و چهارپایان آنان را کشت و این آیات نازل شد که پرده از روی کار او برداشته شد. 🌺 كلمه «لُدّ» به معناى خصومت زیاد است و كلمه «اَلَدّ» به كسى گفته مى شود كه شدیدترین خصومتها را دارد . كلمه ى «خصام» یا جمعِ «خصم» است و یا مصدر، به معناى خصومت است. منافقان با ترفندهاى مقایسه اى، آمارى، كارشناسى، تجربى و حدسهاى به ظاهر عالمانه با تكیه بر مسائل اجتماعى و با شایعات، تهدید، تطمیع و تبلیغات، تنها قدرت مانور در همین زندگى مادّى را دارند، ولى در میدان معنویّات و در توجّه به امدادهاى غیبى و اراده ى خداوندى، پاى آنان لنگ است و در آخرت نیز زبانشان بسته و حتّى اجازه عذرخواهى نیز ندارند. 🔹 پيام های آیه 204 سوره بقره🔹 ✅ و سحرآمیزِ منافقان، شما را فریب ندهد. «یعجبك قوله» ✅ به هر سوگندى اطمینان نكنید. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه» ✅ دروغ یكى از راههاى نفوذ منافقان است. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه» دشمنان همیشه از مقدّسات علیه مقدّسات و از مذهب علیه مذهب استفاده مى كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خیانت مى كنند. ✅ سوژه هاى سخن ، مربوط به مسائل دنیوى است تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. «یعجبك قوله فى الحیوةالدنیا» ✅ پیامبرش را از غیب و درون دیگران آگاه مى سازد. «هو الدّ الخصام» ✅ كسانى كه مى دانند دروغگو هستند، با سوگند و زیباسازى كلمات، سعى دارند خود را دلسوز و مخلص نشان دهند. «یشهد اللَّه» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۸ (از اين سخنرانى در سال 36.هجرى پس از جنگ جمل در شهر بصره در بيان حوادث سخت آينده ايراد شد) 💠1.پيشگويى امام عليه السّلام نسبت به حوادث مهم شهر بصره اى أحنف  گويا من او را مى بينم كه با لشكرى بدون غبار و سر و صدا، و بدون حركات لگام ها، و شيهه اسبان، به راه افتاده، زمين را زير قدم هاى خود چون گام شتر مرغان در مى نوردند،  پس واى بر كوچه هاى آباد و خانه هاى زينت شده بصره كه بال هايى چونان بال كركسان و ناودان هايى چون خرطوم هاى پيلان دارد واى بر اهل بصره كه بر كشتگان آنان نمى گريند، و از گمشدگانشان كسى جستجو نمى كند، من دنيا را به رو، بر زمين كوبيده و چهره اش را به خاك ماليدم، و پيش از آنچه ارزش دارد، بهايش نداده ام، و با ديده اى كه سزاوار است به آن نگريسته ام. 💠2.وصف ترك هاى مغول گويا آنان را مى بينم كه با رخسارى چونان سپرهاى چكّش خورده، لباس هايى از ديباج و حرير پوشيده، كه اسب هاى اصيل را يدك مى كشند و آنچنان كشتار و خونريزى دارند كه مجروحان از روى بدن كشتگان حركت مى كنند و فراريان از اسير شدگان كمترند. (يكى از اصحاب گفت: اى امير مؤمنان تو را علم غيب دادند امام عليه السّلام خنديد و به آن مرد كه از طايفه بنى كلب بود فرمود) 💠3.جايگاه علم غيب اى برادر كلبى اين اخبارى كه اطّلاع مى دهم علم غيب نيست ، علمى است كه از دارنده علم غيب (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) آموخته ام، همانا علم غيب علم قيامت است، و آنچه خدا در گفته خود آورده كه: «علم قيامت در نزد خداست، خدا باران را نازل كرده و آنچه در شكم مادران است مى داند، و كسى نمى داند كه فردا چه خواهد كرد و در كدام سرزمين خواهد مرد» پس خداوند سبحان، از آنچه در رحم مادران است، از پسر يا دختر، از زشت يا زيبا ، سخاوتمند يا بخيل، سعادتمند يا شقى آگاه است، و از آن كسى كه آتشگيره آتش جهنّم است يا در بهشت همسايه و دوست پيامبران عليهم السّلام است، از همه اينها آگاهى دارد. اين است آن علم غيبى (ذاتى) كه غير از خدا كسى نمى داند. جز اينها، علومى است كه خداوند به پيامبرش تعليم داده (علم غيب اكتسابى) و او به من آموخته است، پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) براى من دعا كرد كه خدا اين دسته از علوم و اخبار را در سينه ام جاى دهد و اعضاء و سلام جوارح بدن من از آن پر گردد. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_222 🌷 آیه 204 سوره بقره 🌸 وَمِنَ ا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیات 205 و 206سوره بقره 🌸 وَإِذَا تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ الْنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَاد(205) و إذا قيل له اتق الله أخذته العزة بالإثم فحسبه جهنم و لبئس المهاد (206) َ 🍀 ترجمه:و هرگاه به قدرت و حكومت رسد براى فساد در زمین و نابودى زراعتها و نسل كوشش مى‌كند و خداوند فساد را دوست ندارد(205) و هنگامی که به او گفته شود خدا را تقوا پیشه کن ، غروری که در سایه گناه بدست آورده او را بگیرد پس آتش دوزخ برای او کافی است و چه بد جایگاهی است. (206) 🌺 این آیات در ادامه آیه قبلی است كلمه «تولّى» را دو نوع مى توان معنا نمود: یكى به معناى به و رسیدن كه در ترجمه آمده است. و دیگر به معناى اعراض كردن است كه در این صورت معناى آیه این مى شود: هرگاه از حقّ و هدایت الهى اعراض نمود و از نزد تو بیرون رفت، به سراغ فتنه و فساد مى رود. در آیه قبل، گفتار به ظاهر نیكوى منافقان مطرح شد و در این آیه رفتار مفسدانه ى آنان را بیان مى كند. 🌺 در آیات دیگر مى فرماید: «الّذین ان مكنّاهم فى الارض أقاموا الصلوة واتوا الزّكوة وأمروا بالمعروف ونَهوا عن المنكر» اگر صالحان حكومت را بدست گیرند، نماز به پا مى دارند و زكات مى دهند و امر به معروف و نهى از منكر مى كنند. و بدین وسیله رابطه خود را با و محرومان جامعه حفظ مى كنند، ولى اگر نا اهل به قدرت رسید و ولایت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوسهاى درونى و ناآگاهى ها و فشارهاى بیرونى، همه چیز جامعه را فداى خود مى‌كند. به گفته ى المیزان؛ تاریخ گواه آن است كه چه مسلمان نمایانى به نام و تظاهر به ایمان، بر مردم حاكم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند. كسانى كه با جعل قوانین و تهاجم فرهنگى و تبلیغات و مواد مخدّر، سبب نابودى اقتصاد و نسلنو مىشوند، مصداق این آیه و «مفسد فى الارض» هستند. هلاك حرث به معناى محو كشاورزى، و هلاك نسل، انحراف نسل آینده است. 🔹پيام های آیه205 و 206سوره بقره ✅ نااهل اگر به رسد، همه چیز را به فساد مى كشاند. «اذا تولّى سعى» ✅ بزرگترین ، نابودى اقتصاد و فرهنگ امّت است. «یهلك الحرث و النسل» ✅ ، به موعظه ی دیگران گوش نمی دهند. ✅ باید پند پذیر باشد. ✅ مایه ی عجب ، غرور و تکبر است. ✅ توجه دادن به ، هشداری غرور شکن است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨زبان و بیان قرآن✨ «وَ إِنْ‌ مِنْكُمْ‌ إِلَّا‌ وارِدُها‌ كانَ‌عَلى‌‌رَبِّكَ‌ حَتْماً‌ مَقْضِيًّا» 🍀زبان هر کسی را بايد با بيان خودش فهميد ولی ما متاسفانه زبان ديگران را می‌خواهيم با بيان و ادبيات خودمان تحليل کنيم ريشه‌ی قالب سوء تفاهم‌ها، سوء برداشت‌ها هم همين است. قرآن يک زبانی دارد و يک بيانی دارد. زبان قرآن بايد با بيان قرآن فهميده شود نه با بيان ما. 📚مریم، ۷۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۸ (از اين سخنرانى در سال 36.هجرى پس از جنگ جمل در شهر بصره در بيان حوادث سخت آينده
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۲۹ (در اين خطبه امام عليه السّلام در باره اندازه ها و مقياس ها صحبت فرمود، چون سيّد رضى بخشى از سخنرانى را آورده است همه مباحث مربوط به مقياس ها در اينجا نيامده است) 💠1.وصف جامعه مسخ شده مسلمين بندگان خدا شما و آنچه از اين دنيا آرزومنديد، مهمانانى هستيد كه مدّتى معيّن براى شما قرار داده شده، بدهكارانى هستيد كه مهلت كوتاهى در پرداخت آن داريد، و اعمال شما همگى حفظ مى شود، چه بسيارند تلاشگرانى كه به جايى نرسيدند، و زحمتكشانى كه زيان ديدند. در روزگارى هستيد كه خوبى به آن پشت كرده و مى گذرد، و بدى بدان روى آورده، پيش مى تازد، و طمع شيطان در هلاكت مردم بيشتر مى گردد. هم اكنون روزگارى است كه ساز و برگ شيطان تقويت شده، نيرنگ و فريبش همگانى، و به دست آوردن شكار براى او آسان است. به هر سو مى خواهى نگاه كن آيا جز فقيرى مى بينى كه با فقر دست و پنجه نرم مى كند يا ثروتمندى كه نعمت خدا را كفران كرده و با بخل ورزيدن در اداء حقوق الهى، ثروت فراوانى گرد آورده است يا سركشى كه گوش او از شنيدن پند و اندرزها كر است 💠2.عبرت گرفتن از دنيا كجايند خوبان و صالحان شما كجايند آزاد مردان و سخاوتمندان شما كجايند پرهيزكاران در كسب و كار كجايند پاكيزگان در راه و رسم مسلمانى آيا جز اين است كه همگى رخت بستند و رفتند و از اين جهان پست و گذران و تيره كننده عيش و شادمانى گذشتند مگر نه اين است كه شما وارث آنها بر جاى آنان تكيه زديد، و در ميان چيزهاى بى ارزش قرار داريد كه لب هاى انسان به نكوهش آن مى جنبد تا قدر آنها را كوچك شمرده و براى هميشه يادشان فراموش گردد. پس در اين نگرانى ها بايد گفت: «الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا». فساد آشكار شد، نه كسى باقى مانده كه كار زشت را دگرگون كند، و نه كسى كه از نافرمانى و معصيت باز دارد. شما با چنين وضعى مى خواهيد در خانه قدس الهى و جوار رحمت پروردگارى قرار گيريد و عزيزترين دوستانش باشيد هرگز خدا را نسبت به بهشت جاويدانش نمى توان فريفت، و جز با عبادت، رضايت او را نمى توان به دست آورد. نفرين بر آنان كه امر به معروف مى كنند و خود ترك مى نمايند، و نهى از منكر دارند و خود مرتكب آن مى شوند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_223 🌷 آیات 205 و 206سوره بقره 🌸 و
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 207 سوره بقره 🌸 وَ مِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَاد ِ ترجمه:و از مردم كسى است كه براى كسب خشنودى خدا، جان خود را مى فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. 🌺 ابن ابى الحدید كه از علماى قرن هفتم اهل سنّت است، در شرح نهج البلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفته اند این آیه درباره على بن ابى طالب علیه السلام نازل شده است كه در در بستر رسول خدا صلى الله علیه وآله به جای ایشان خوابید. و این موضوع در حدى از تواتر است كه جز كافر یا دیوانه آن را انكار نمى كند. مشركانِ مكّه، قرار گذاشتند از هر قبیله اى یک نفر را براى كشتن صلى الله علیه وآله انتخاب كنند و آن حضرت را دسته جمعى از بین ببرند تا بنى هاشم به خون خواهى او قیام نكنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر صلى الله علیه وآله از نقشه ى آنان با خبر شد و على علیه السلام براى اینكه پیامبر به سلامت از مكّه خارج شود، در بستر به جای پیامبر خوابید و همین که مشرکان آمدند دیدند علی ابن ابی طالب علیه السلام به جای پیامبر خوابیده است. که این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید. 🌺 همین كه علیه السلام در آن شب خطرناک به جاى پیامبر خوابید، خداوند به دو فرشته ى خود، و فرمود: كدامیک از شما حاضرید فداى دیگرى شوید؟! هیچكدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اینک مشاهده كنید كه چگونه على بن ابى طالب علیه السلام حاضر است جان خود را فداى رسول خدا كند.گاهى باید براى احیاى یک معروف ویا محو یك منكر، جان را تسلیم كرد. حضرت على علیه السلام فرمودند: كسى كه در راه امر به معروف و نهى از منكر كشته شود، یكى از مصادیق این آیه است. شرح نهج البلاغه، ج13، ص262. بسیارى از علماى اهل سنّت، به این فضیلت على علیه السلام اقرار كرده اند كه علاّمه امینى در الغدیر ج2، ص 48 آنان را نام برده است. 🔹پيام های آیه 207 سوره بقره 🔹 ✅ یاد را زنده بداریم. «من الناس من یشرى» ✅ پیش مرگِ اولیاى خدا شدن، یک ارزش است. «من الناس من یشرى» ✅ آن است كه انسان بهترین متاع را كه جان اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه براى بهشت و یا نجات از دوزخ، بلكه فقط براى كسب رضاى او. «ابتغاء مرضات اللّه» ✅ در راه ، استقبال از خطر و آمادگى براى جانفشانى همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از كسى است كه جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثه اى اتفاق نیفتاد. «من یشرى نفسه...» ✅ ، بهترین پاداش است. خداوند براى هركارى پاداشى قرار داده است، امّا در این آیه مى فرماید: خداوند رئوف است. «اللّه رئوف بالعباد» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۲۹ (در اين خطبه امام عليه السّلام در باره اندازه ها و مقياس ها صحبت فرمود، چون سيّد
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۳۰ 💠(در سال 30 هجرى وقتى كه عثمان، حضرت ابا ذر را به بيابان خشك ربذه تبعيد مى كرد، فرمانى صادر كرد كه كسى حق ندارد او را بدرقه كند. امام عليه السّلام و فرزندانش اعتنايى به آن نكرده و ابا ذر را بدرقه كردند). ايشان به هنگام بدرقه او فرمود اى ابا ذر همانا تو براى خدا به خشم آمدى، پس اميد به كسى داشته باش كه به خاطر او غضبناك شدى، اين مردم براى دنياى خود از تو ترسيدند، و تو بر دين خويش از آنان ترسيدى، پس دنيا را كه به خاطر آن از تو ترسيدند به خودشان واگذار، و با دين خود كه براى آن ترسيدى از اين مردم بگريز. اين دنيا پرستان چه محتاجند به آنچه كه تو آنان را از آن ترساندى، و چه بى نيازى از آنچه آنان تو را منع كردند. و به زودى خواهى يافت كه چه كسى فردا سود مى برد و چه كسى بر او بيشتر حسد مى ورزند اگر آسمان و زمين درهاى خود را بر روى بنده اى ببندند و او از خدا بترسد، خداوند راه نجاتى از ميان آن دو براى او خواهد گشود. آرامش خود را تنها در حق جستجو كن، و جز باطل چيزى تو را به وحشت نيندازد. اگر تو دنياى اين مردم  را مى پذيرفتى، تو را دوست داشتند، و اگر سهمى از آن بر مى گرفتى دست از تو بر مى داشتند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_224 🌷 آیه 207 سوره بقره 🌸 وَ مِنَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 208 سوره بقره 🌸 يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ادْخُلُوا فِى الْسِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الْشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ‏ 🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! همگى در صلح و آشتى درآئید و گام هاى شیطان را پیروى نكنید كه قطعا او برای شما دشمنی آشكار است. 🌷 :تسلیم شدن به فرمان خدا 🌷 :همگی 🌷 :نقشه ها، گام ها 🌷 :دشمن 🌷 :آشکار 🔴 ، ایجاد رابطه‏ ى مسالمت ‏آمیز با گروه‏هاى زیر را مطرح كرده است: 1⃣ بى‏ آزار «لم یقاتلوكم فى الدین ولم یخرجوكم من دیاركم ان تبرّوا و تقسطوا الیهم» 2⃣ . قل تعالَوا اِلى كلمة سواء بیننا وبینكم اَلاّ نعبد الاّ الله 3⃣ با دیگر که در همین آیه آمده است «یا ایّها الّذین آمنوا ادخلوا فى السِّلم كافّة» 🌺 در چند آیه قبل درباره اجتماع بزرگ سیاسى عبادى حج فرمود: در آنجا فسق و جدال نباشد. پس مى ‏توان جامعه ‏اى بدون فسق وجدال تشكیل داد و چه بهتر كه همیشه چنین باشیم و از گام‏هاى شیطانى كه عامل است دورى نمائیم. روایات متعدّد، ورود در سِلم را ورود در تحت رهبرى معصوم دانسته ‏اند. چنانكه در روایات آمده است: «ولایة على بن ابى‏ طالب حصنى» و ناگفته پیداست كه دخول در حِصن و دژ، دخول در و سلامتى و آرامش است و چه آرامشى بالاتر از اینكه انسان احساس كند رهبرش الهى، معصوم، آگاه، دلسوز و پیشگام‏ترین افراد در همه ارزشها و كمالات مى‏ باشد. 🌺 ( و لا تتبعوا خطوات الشيطان إنه لكم عدو مبين)در پایان این آیه هشدار به ما می دهد که مراقب نقشه های باشیم و از نقشه های او پیروی نکنیم. شیطان گام به گام انسان را منحرف می کند . شیطان دشمن صلح و وحدت است و همه ی نداهای تفرقه انگیز ، بلندگوهای شیطانی هستند. و قطعا او برای شما دشمنی آشکار است. 🔹 پیام های آیه 208سوره بقره 🔹 ✅ ورود در فضاى سِلم و سلام و تسلیم امكان ندارد، مگر در سایه‏ ى . «یاایّها الّذین آمنوا» ✅ سلیقه‏ ها را كنار گذاشته، تنها تسلیم قانون باشیم. «ادخلوا فى السّلم كافّة» ✅ ایجاد ، وظیفه ‏ى همه مسلمانان است. «كافّة» ✅ وسوسه ‏هاى ، انسان را مجبور به گناه نمى‏ كند، بلكه انسان قدرت مقابله با شیطان را دارد و به همین دلیل از اطاعت او نهى شده است. «لا تتّبعوا» ✅ ، گام به گام انسان را منحرف مى‏ كند. «خطوات» ✅ راههاى منحرف كردن شیطان، بسیار است. «خطوات» ✅ شیطان، دشمن و وحدت است وهمه‏ ى نداهاى تفرقه‏انگیز، بلندگوهاى شیطانى هستند. «ادخلوا فى السّلم كافّة و لا تتّبعوا خطوات الشیطان» ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨زبان و بیان قرآن✨ «وَ إِنْ‌ مِنْكُمْ‌ إِلَّا‌ وارِدُها‌ كانَ‌عَلى‌‌رَبِّكَ‌ حَتْماً‌ م
✨زبان و بیان قرآن✨ «وَ إِنْ‌ مِنْكُمْ‌ إِلَّا‌ وارِدُها‌ كانَ‌عَلى‌‌رَبِّكَ‌ حَتْماً‌ مَقْضِيًّا» 🍀به عنوان نمونه در زبان قرآن واژه‌ی وارد آمده است، در زبان فارسی هم واژه‌ی وارد وجود دارد منتها وارد در بيان و ادبيات ما يک معنا دارد در بيان و ادبيات قرآن يک معنای ديگری دارد اگر بخواهيم زبان قرآن را با بيان خودمان بفهميم ديگر آن زبان قرآن نيست ما دچار سوء برداشت خواهيم شد. 🍀 وارد در زبان فارسی به داخل شدن در يک فضايی وارد گفته می‌شود. می‌گوييم فلانی وارد اتاق شد ولی وارد در قرآن يعنی بر لبه‌ی چيزی قرار گرفتن، در کنار چيزي قرار گرفتن؛ لذا در سوره‌ي يوسف داريم «فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ» (يوسف/۱۹) می‌فرماید قافله واردشان را فرستادند وارد را به چه کسی می‌گفتند؟ به کسی که می‌رود لب چاه آب می‌ايستد و از چاه آب می‌کشد. 📚مریم،۷۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۳۰ 💠(در سال 30 هجرى وقتى كه عثمان، حضرت ابا ذر را به بيابان خشك ربذه تبعيد مى كرد،
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۳۱ (اين خطبه در منبر كوفه ايراد شد و به خطبه «منبريّه» معروف است كه در آن علل پذيرش حكومت و صفات يك رهبر عادل را بيان مى دارد)   💠1.علل نكوهش كوفيان اى مردم رنگارنگ، و دل هاى پريشان و پراكنده، كه بدن هايشان حاضر و عقل هايشان از آنها غايب و دور است من شما را به سوى حق مى كشانم، امّا چونان بزغاله هائى كه از غرّش شير فرار كنند مى گريزيد هيهات كه با شما بتوانم تاريكى را از چهره عدالت بزدايم، و كجى هاى را كه در حق راه يافته است نمايم.   💠2.فلسفه حكومت اسلامى خدايا تو مى دانى كه جنگ و درگيرى ما براى به دست آوردن قدرت و حكومت و دنيا و ثروت نبود، بلكه مى خواستيم نشانه هاى حق و دين تو را به جايگاه خويش باز گردانيم، و در سرزمين هاى تو اصلاح را ظاهر كنيم، تا بندگان ستمديده ات در أمن و أمان زندگى كنند، و قوانين و مقررّات فراموش شده تو بار ديگر اجراء گردد. 💠3.شرائط رهبر اسلامى خدايا من نخستين كسى هستم كه به تو روى آورد، و دعوت تو را شنيد و اجابت كرد، در نماز، كسى از من جز رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) پيشى نگرفت، همانا شما دانستيد كه سزاوار نيست بخيل بر ناموس و جان و غنيمت ها و احكام مسلمين، ولايت و رهبرى يابد، و امامت مسلمين را عهده دار شود، تا در اموال آنها حريص گردد، و نادان نيز لياقت رهبرى ندارد تا با نادانى خود مسلمانان را به گمراهى كشاند، و ستمكار نيز نمى تواند رهبر مردم باشد، كه با ستم حق مردم را غصب و عطاهاى آنان را قطع كند، و نه كسى كه در تقسيم بيت المال عدالت ندارد زيرا در اموال و ثروت آنان حيف و ميل مى كند و گروهى را بر گروهى مقدّم مى دارد، و رشوه خوار در قضاوت نمى تواند امام باشد زيرا كه براى داورى با رشوه گرفتن حقوق مردم را پايمال، و حق را به صاحبان آن نمى رساند، و آن كس كه سنّت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را ضايع مى كند لياقت رهبرى ندارد زيرا كه امّت اسلامى را به هلاكت مى كشاند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_225 🌷 آیه 208 سوره بقره 🌸 يَأَيُّ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 209 سوره بقره 🌸 فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِّنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْكُمُ الْبَيِّنَاتُ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ‏ 🍀ترجمه:و اگر بعد از آنكه نشانه ‏هاى روشن براى شما آمد، دچار لغزش شدید، بدانید كه خداوند دارای عزت و با حکمت است. 🌷 : زلل به معنای لغزیدن و اشتباه و خطایی کردن 🌷 :دلایل و نشانه های روشن 🌺 اين آیه در ادامه آیه قبلی است که به هشدار مى دهد كه اگر بعد از این همه نشانه ها و دلایل روشن که به سراغ شما آمده لغزش کنید و تسلیم وسوسه های شیطان شوید و گامی بر خلاف صلح و سلام بردارید بدانید از قانون عدل خداوند فرار نتوانید کرد زیرا که خداوند شکست ناپذیر و با حکمت است. برنامه و راه روشن هم معلوم است با این حال جایی برای لغزش و قبول وسوسه های شیطانی نیست اگر كسى منحرف شود قطعا خود او مقصر است. 🔹 پیام های آیه 209سوره بقره 🔹 ✅ ، اتمام حجّت نموده است. «جاءتكم البینات» ✅ كسانى كه مرتكب خلاف مى‏شوند، در انتظار عذاب باشند. «زللتم من بعد ما جاءتكم البینات... عزیز حكیم» ✅ بر اساس حكمت است. «حكیم» ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨زبان و بیان قرآن✨ «وَ إِنْ‌ مِنْكُمْ‌ إِلَّا‌ وارِدُها‌ كانَ‌عَلى‌‌رَبِّكَ‌ حَتْماً‌ م
✨زبان و بیان قرآن✨ «وَ إِنْ‌ مِنْكُمْ‌ إِلَّا‌ وارِدُها‌ كانَ‌عَلى‌‌رَبِّكَ‌ حَتْماً‌ مَقْضِيًّا» 🍀به کسی که لب چاه آب می‌ايستد و از چاه آب می‌کشد وارد می‌گویند يا در جای دیگر می‌فرماید «وَإِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها» (مريم/۷۱) همه‌ی شما وارد جهنم می‌شويد يعنی چه وارد جهنم مي‌شويد؟ یعنی داخل جهنم می‌شويد؟ 🍀 خيلی‌ها آمدند اين معنا را کردند که همه داخل جهنم می‌شوند، اما ما می‌گوئیم چه ضرورتی دارد بهشتی‌ها هم داخل جهنم شوند بلکه می‌فرماید همه‌ی شما می‌آييد بر لبه‌ی جهنم قرار می‌گیرید. 📚مریم، ۷۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷امام حسن عسكرى(عليه السلام): هر كه برادرش را در خلوت پند دهد او را آراسته است وهر كس برادرش را در جمع پند دهد او را سرشكسته كرده است (تحف العقول،ص۴۸۹) 🌸 ولادت امام حسن عسکری بر جمیع شیعیان مبارک باد 🎊
دعای«یا مَن تُحِلُّ بِهِ عُقَدُ المکارِه» 🌹✨دعای هفتم صحیفه سجادیه يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ.فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَدَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. 🍃ختم ۴۰ روز دعای هفتم صحیفه سجادیه ان شاالله به نیت ظهور آقا امام زمان عج و رفع بلا و بیماری منهوس کرونا تا سالگرد شهید سپهبد سردار سلیمانی 😓 🍃🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۳۱ (اين خطبه در منبر كوفه ايراد شد و به خطبه «منبريّه» معروف است كه در آن علل پذيرش
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۳۲ 💠1.ستايش پروردگار خدا را ستايش مى كنيم بر آنچه گرفته، و آنچه بخشيده، و بر نعمت هايى كه عطا كرده و آزمايش هايى كه انجام داد. خداوندى كه بر هر چيز پنهانى آگاه و در باطن هر چيزى حضور دارد، به آنچه در سينه هاست آگاه و بر آنچه ديده ها دزدانه مى نگرد داناست، و گواهى مى دهم كه خدا يكى است و جز او خدايى نيست و گواهى مى دهم كه حضرت محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) برگزيده و فرستاده اوست، آن گواهى كه با او درون و بيرون، قلب و زبان، هماهنگ باشد. 💠2.ضرورت ياد مرگ به خدا سوگند، اين كه مى گويم بازى نيست، جدّى و حقيقت است، دروغ نيست، و آن چيزى جز مرگ نيست، كه بانگ دعوت كننده اش رسا، و به سرعت همه را ميراند  پس انبوه زندگان، و طرفداران، تو را فريب ندهند، همانا گذشتگان را ديدى كه ثروت ها اندوختند و از فقر و بيچارگى وحشت داشتند و با آرزوهاى طولانى فكر مى كردند در امانند، و مرگ را دور مى پنداشتند، ديدى كه چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد و آنان را از وطنشان بيرون راند و از خانه أمن كوچشان داد كه بر چوبه تابوت نشستند، و مردم آن را دست به دست مى كردند و بر دوش گرفته و با سر انگشت خويش نگاه مى داشتند آيا نديديد آنان را كه آرزوهاى دور و دراز داشتند، و كاخ هاى استوار مى ساختند، و مال هاى فراوان مى اندوختند، چگونه خانه هايشان گورستان شد و اموال جمع آورى شده شان تباه و پراكنده و از آن وارثان گرديد و زنان آنها با ديگران ازدواج كردند نه مى توانند چيزى به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه كنند. 💠3.تقوا و روش برخورد با دنيا كسى كه جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، كارهاى نيكوى او آشكار شود، و در كارش پيروز گردد. پس در به دست آوردن بهره هاى تقوا فرصت غنيمت شماريد، و براى رسيدن به بهشت جاويدان رفتارى متناسب با آن انجام دهيد، زيرا دنيا براى زندگى هميشگى شما آفريده نشده، گذرگاهى است تا در آن زاد و توشه آخرت برداريد، پس با شتاب، آماده كوچ كردن باشيد و مركب هاى راهوار براى حركت مهيّا داريد. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_226 🌷 آیه 209 سوره بقره 🌸 فَإِنْ ز
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 210 سوره بقره 🌸 هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِى ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَ الْمَلآئِكَةُ وَ قُضِىَ الْأَمْرُ وَإِلَى اللَّهِ تَرْجَعُ الْأُمُور ُ 🍀 ترجمه:آیا جز این انتظار دارند كه خداوند و فرشتگان در سایه ‏هاى ابر به سوى آنها بیایند تا كار یكسره شود؟ (در حالى كه بعد از نزول آیات روشن، نیازى به چیز دیگرى نیست.) و به سوى خدا تمام امور بر می گردد. 🌷 :سایه ها 🌷 :ابر 🌺 دعوت انبیا از طریق استدلال ومعجزه است، ولى گاهى مردمِ بهانه‏ جو، انتظارات دیگرى داشتند. خداوند بر انجام هركارى قدرت دارد، ولى مى‏ فرماید:اگر بعد از برآمدن انتظار شما بازهم لجاجت كنید، قهر الهى شما را فرا خواهد گرفت و دیگر مهلتى براى عذرخواهى و توبه در كار نیست. نمونه آن را در مائده آسمانى كه از حضرت عیسى خواستند و یا ناقه ‏اى كه از حضرت صالح درخواست نمودند، مى‏ بینیم كه هرگاه نوع معجزه به درخواست مردم صورت گیرد، باید اطاعت حتمى باشد و گرنه قهر حتمى است. البتّه این در مواردى است كه اصل انتظار محال نباشد، مانند دیدن خدا وگرنه اگر اصل توقّع نابجا باشد، پاسخ ردّ به آنان داده مى‏شود. نظام آفرینش و تربیتى خداوند، بر محور انتظارات نابجاى شما نمى ‏چرخد. ممكن است شما انتظار داشته باشید خداوند و فرشتگان در لابلاى ابرها، بالاى سر شما به صورت جسمى پیدا شوند و مستقیماً با خودتان حرف بزنند، ولى چنین چیزى ممكن نیست. 🔹 پيام های آیه210سوره بقره 🔹 ✅ با وجود دلائل روشن بر رسالت پیامبر، توقّع نابجا ممنوع است. «هل ینظرون» ✅ انتظار رؤیت خدا و فرشتگان، بهانه‏ اى براى فرار از پذیرش حقّ است. «ینظرون... یأتیهم اللّه و الملائكة» ✅ سرچشمه و بازگشت همه چیز به سوى خداست. چرا در انتظار دیدن خود او هستید، مگر آثار او را نمى ‏بینید. «هل ینظرون... و الى اللّه ترجع الامور» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨زبان و بیان قرآن✨ «وَ إِنْ‌ مِنْكُمْ‌ إِلَّا‌ وارِدُها‌ كانَ‌عَلى‌‌رَبِّكَ‌ حَتْماً‌ مَ
✨زبان و بیان قرآن✨ «وَ إِنْ‌ مِنْكُمْ‌ إِلَّا‌ وارِدُها‌ كانَ‌عَلى‌‌رَبِّكَ‌ حَتْماً‌ مَقْضِيًّا» 🍀قرآن می‌فرماید همه‌ی شما بر لبه‌ی جهنم قرار می‌گيريد و آن‌هايی که جهنمی باشند جهنم آن‌ها را به سمت خودش می‌کشاند و آن‌هايی که نباشند رد می‌شوند مثل اين که يک آهنربای بسيی اين وسط است اگر يک آهن پاره بيايد اين جا به شدت او را به سمت خودش می‌کشد ولی شما يک شاخه گل ياس که اصلا وزنی ندارد را کنار آهن‌ربا قرار دهید هيچ کششی نسبت به آن ندارد. ادامه دارد... 📚 مریم، ۷۱.