نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌴🌴🌴 🎤#خطبه_۱۳۴ 186.نيکي کهنه نشود و گناه فراموش نگردد خداوند جليل با کساني است که پرهيزگار و نيکو کا
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۳۵
💠(مشاجره اى بين امام عليه السّلام و عثمان در گرفت.
مغيره پسر اخنس، كه يكى از منافقان بود به عثمان گفت من او را كفايت مى كنم، امام على عليه السّلام به مغيره فرمود):
اى فرزند لعنت شده دم بريده، و درخت بى شاخ و برگ و ريشه، تو مرا كفايت مى كنى به خدا سوگند، كسى را كه تو ياور باشى، خدايش نيرومند نگرداند، و آن كس را كه تو دست گيرى، بر جاى نمى ماند از نزد ما بيرون رو خدا خير را از تو دور سازد، پس هر چه خواهى تلاش كن، خداوند تو را باقى نگذارد، اگر از آنچه مى توانى، انجام ندهى.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_229 🌷 آیه 212 سوره بقره 🌸زُيِّنَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_230
🌷 آیه 213 سوره بقره
🌸 كَانَ الْنَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ الْنَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَاَبَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ الْنَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِى مَنْ يَشَاءُ إِلى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
🍀 ترجمه:مردم امّتى یگانه و یكدست بودند (سپس در میان آنها اختلافات بوجود آمد) پس خداوند پیامبران را بشارت آور و بیم دهنده برانگیخت و با آنان كتاب آسمانى را به حقّ نازل نمود تا میان مردم در آنچه اختلاف داشتند حكم كند. و در آن (كتاب) اختلاف نكردند مگر كسانى كه به آنان داده شده بود، آن هم پس از آنكه دلائل روشن برایشان آمد، (و بخاطر) حسادتى كه میانشان بود. پس خداوند آنهایى را كه ایمان آورده بودند، به حقیقت آنچه مورد اختلاف بود، به خواست خود هدایت نمود. و خداوند هركسی را بخواهد به راه راست هدایت مىكند.
🌺 آنچه از این آیه استفاده مى شود این است كه مردم در ابتدا زندگى ساده ای داشتند، ولى به مرور زمان در اثر افزایش افراد و زیاد شدن سلیقه ها، اختلافات و درگیرى ها پیش آمد. در برخى از روایات، این زمان به دوران قبل از حضرت نوح علیه السلام تطبیق شده كه در آن زمان، مردم زندگى ساده و محدودى داشته و در بى خبرى به سر مى بردند. سپس افراد بر سر بهره گیرى از منابع طبیعى و اینكه هركسى مى خواست دیگرى را به استخدام خود درآورده و از منافع او بهره ببرد، اختلاف كرده و جوامع و طبقات پیش آمد.
🌺 لازمه ى زندگى اجتماعى، وجود قانون محكم و عادلانه اى است كه بتواند اختلافات را حل نماید، خداوند پیامبران را براى حل اختلافات و رفع درگیرى ها، مبعوث نمود و كتابهاى آسمانى را نازل نمود، ولى گروهى آگاهانه و از سر لجاجت، در برابر هشدار و بشارت پیامبران مقاومت كرده و خود بوجود آورنده ى اختلافات دیگرى نیز شدند. امّا خداوند با لطف خویش افرادى كه مستعد و پذیراى هدایت بودند، هدایت نمود و آنهایى كه در اثر حسادت و یا ظلم مقابله مى كردند، به حال خود رها كرد تا كیفر خود را ببینند. انتقاد قرآن، از اختلاف لجوجانه اى است كه انسان حاضر به پذیرش داورى انبیا و قانون خداوند نباشد وگرنه اختلافى كه عاقبت تسلیم عدالت شود، اشكالى ندارد. همچون اختلاف دو كفّه ی ترازو كه در حركتهاى متضادّ خود، دنبال رسیدن به عدالت هستند. «فهدى اللّه... لما اختلفوا فیه»
🔹 پيام های آیه 113سوره بقره 🔹
✅ #قانون و تمدن هاى بشرى، قادر بر حل اختلافات نیستند. زیرا هر گروه و فردى به نبال خواسته هاى خود است.
✅ حل اختلافات باید از طریق #قانون الهى و داورى انبیا صورت گیرد. قانونى كه مصون از تحریف وخطاست و داورى كه از هوا وهوس واغراض نفسانى معصوم است. «فبعث اللَّه النبیّین... معهم الكتاب»
✅ بهترین راه حل اختلاف، تقویت ایمان به #معاد است. انبیا براى پیشگیرى از اختلافات، از بشارت و براى درمان آنها، از انذار استفاده مى كنند. «مبشّرین ومنذرین... لیحكم بین النّاس»
✅ خطوط كلّى اهداف #انبیا یكى است. «النبیّین مبشرین و منذرین»
✅ داورى #انبیا، در چارچوب قوانین آسمانى است. «انزل معهم الكتاب لیحكم»
✅ یكى از وظایف #انبیا، ایجاد وحدت است. «لیحكم... فیما اختلفوا»
✅⚘#قضاوت همه انبیا، یک گونه است. فرمود: «لیحكم» ونفرمود: «لیحكموا»
✅ بدترین نوع اختلاف، #اختلاف آگاهانه اى است كه بخاطر حسادت وظلم به وجود مى آید. «ما اختلف فیه... من بعد ما جائتهم البیّنات بغیاً بینهم»
✅ در بین #مؤمنان هم اختلاف پیدا مى شود، ولى در پرتو ولایت خداوند، رهبرى مى شوند. «فهدى اللّه... لما اختلفوا فیه»
✅ #ایمان، زمینه برخوردارى از هدایت خاصّ الهى است. «فهدى اللَّه الذین آمنوا»
✅ اگرچه #هدایت همه افراد به خواست خداوند است، ولى خواست خداوند بر اساس حكمت است. «یهدى من یشاء»
✅ #صراط_مستقیم، پایان دهنده اختلافات است. «اختلفوا... یهدى... صراط مستقیم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨فتح و گشایش✨
«فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ»
در کلام قرآن دو جاده وجود دارد:
▫️جادهی وحی
▫️ جادهی نفس
🌸جادهی نفس اولش اتوبان است خوش و خرم سرسبز کنار دريا و ساحل ولی پايانش دره است، اما جادهی وحی مثل جادهی کوير يزد است: خشک و برهوت ولی پايانش خرم است، باغ است سرسبزی است، حيات است نجات است طراوت است. اين با فرجام است آن نافرجام است
🌸 تمام قصههای قرآن برای نمايش دادن همين حقيقت است میخواهد بگويد ببين وحی بافرجام است نفس نافرجام است. در وحی غالبا اين طوری است که راهش بيابان برهوت است چون در روايت داريم بهشت محفوف به بلا است.
ادامه دارد...
📚قمر، ۱۱.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۳۵ 💠(مشاجره اى بين امام عليه السّلام و عثمان در گرفت. مغيره پسر اخنس، كه يكى از من
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۳۶
💠(آنگاه كه همه با امام بيعت كردند و عبد اللّه بن عمر، سعد بن ابى وقاص، محمّد بن مسلمه، حسّان بن ثابت، و اسامة بن زيد از بيعت سرباز زدند امام عليه السّلام اين سخنرانى را در مدينه در سال 35.هجرى ايراد كرد)
بيعت شما مردم با من بى مطالعه و ناگهانى نبود، و كار من و شما يكسان نيست، من شما را براى خدا مى خواهم و شما مرا براى خود مى خواهيد.
اى مردم براى اصلاح خودتان مرا يارى كنيد.
به خدا سوگند كه داد ستمديده را از ظالم ستمگر بستانم، و مهار ستمگر را بگيرم و به آبشخور حق وارد سازم، گر چه تمايل نداشته باشد.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_230 🌷 آیه 213 سوره بقره 🌸 كَانَ ا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_231
🌷 آیه 214 سوره بقره
🌸 أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَآءُ وَالْضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الْرَّسُولُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيب
ٌ
🍀ترجمه:آیا گمان كردید داخل بهشت مى شوید وحال آنكه هنوز مانند آنچه بر پپشینیان شما گذشت به شما نرسیده است؟! آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زیر و زبر شدند كه پیامبر و افرادى كه ایمان آورده و همراه او بودند، گفتند: یارى خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشید كه یارى خداوند نزدیك است.
🌺 شأن نزول آیه: #شیخ_طوسی گوید:سدی و قتادة و سايرين از اهل تفسير گویند:که این آیه در روز خندق نازل شده است. هنگامی که مسلمین در مدینه محصور شده و ترس آنها در جنگ مزبور شدید گردید و خداوند به آنها صبر و پایداری و وعده پیروزی داد.
🌺 #بأساء: سختى هایى است كه از خارج به انسان تحمیل مى شود، مثل جنگ و سرقت. #ضرّاء سختى هاى درونى است، مانند بیمارى، زخم وجراحت. این آیه یادآور تحمل سختى از سوى مؤمنان گذشته و هشدار و تسلاّیى براى #مسلمانان است. حوادث سخت، آزمایش الهى است و مشكلاتى همچون حوادث تلخِ مالى و جانى همه براى ساخته شدن انسانهاست. در روایتى از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله مى خوانیم: بهشت با سختى ها پیچیده شده است. و در روایت دیگرى آمده: براى مؤمنان گرفتار در دنیا، چنان پاداشى است كه دیگران مى گویند: اى كاش این سختى ها با سختى بیشترى براى ما بود. آرى، مشكلات، عامل رشد و قرب و راه ورود به بهشت است.
🌺 نابرده رنج، گنج میسّر نمى شود مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد تأخیر استجابت #دعا، مایه ى تردید نشود. #خداوند بارها وعده داده است كه «انّهم لهم المنصورون» انبیا و بندگان ما حتماً یارى مى شوند. و «كتباللّه لاغلبنّ انا ورسلى» خداوند نوشته است كه من و فرستادگانم پیروز هستیم. به هر حال #خداوند وعده ى پیروزى داده و ممكن است به دلائلى این وعده ها به تأخیر بیافتد، لكن این تأخیر نباید سبب تردید شود.
🔹 پيام های آیه 214سوره بقره 🔹
✅ #انتظار بهشت رفتن، تنها به خاطر ایمان داشتن و بدون سختى كشیدن، انتظار نادرستى است. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة...»
✅ در سنّت هاى الهى، هیچ تغییرى نیست. همه ملّت ها و امتّ ها و افراد باید از كوران آزمایش بگذرند. «ولمّا یأتكم مثل الّذین خلَوا»
✅ توجّه به #مشكلات دیگران، عامل تسكین است. از تاریخ، عبرت و الگو بگیریم. «مستهم البأساء والضرّاء»
✅ آماده باشیم، #آزمایشات الهى به قدرى سخت است كه بعضى مواقع انبیا را نیز مضطرب مى كند. «یقول الرسول والذین آمنوا معه متى نصر اللَّه»
✅ در سختى ها، #انبیا از مردم جدا نبودند. «یقول الرسول و الذین آمنوا معه»
✅ یكى از شروط استجابتِ #دعا، اضطرار و قطع امید از غیر خداست. «متى نصراللَّه... انّ نصر اللّه قریب»
✅ #آرامبخشِ همه ى مشكلات، یاد نصرت خداوند است. «الا انّ نصر اللّه قریب»
✅ #مقاومت، زمینه ى دریافت نصرت الهى است. «مسّتهم... انّ نصر اللّه قریب»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨فتح و گشایش✨ «فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ» در کلام قرآن د
✨فتح و گشایش✨
«فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ»
🌸در روايت داريم بهشت محفوف به بلا است يعنی اطرافش را که نگاه میکنيد مصيبت و درد و رنج و بلا و محنت است. تمام قصههای قرآن بيانگر همين حقيقت است که وحی با فرجام و نفس نافرجام است.
🌸 يک قسمتی از قصهی نوح علیهاسلام را بیان میکنیم تا اینکه بفهمیم خداوند سبحان فرجام و رو نافرجامی را چطور به نمايش میگذارد. نوح آن همه سختی محنت مرارت کشيد يک جايی طاقتش تمام شد «فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ« (قمر/ ۱۰) دست به آسمان شد گفت خدايا من شکست خوردم من تاب و توانم تمام شد قوت و طاقتم به پايان رسيد حالا ديگر نوبت تو است من به آخر کار و به خط پايان رسيدم بيا و کمک کن.
ادامه دارد...
📚قمر، ۱۱.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۳۶ 💠(آنگاه كه همه با امام بيعت كردند و عبد اللّه بن عمر، سعد بن ابى وقاص، محمّد بن
☀️☀️☀️
🎤#خطبه_۱۳۷
(در باره طلحه و زبير در سال 36.هجرى در آستانه جنگ فرمود)
💠1.شناسايى طلحه و زبير:
به خدا سوگند (طلحه و زبير) و پيروانشان، نه منكرى در كارهاى من سراغ دارند كه برابر آن بايستند، و نه ميان من و خودشان راه انصاف پيمودند. آنها حقّى را مى طلبند كه خود ترك كرده اند، و انتقام خونى را مى خواهند كه خود ريخته اند. اگر من در ريختن اين خون شريكشان بودم آنها نيز از آن سهمى دارند، و اگر خودشان تنها اين خون را ريخته اند، بايد از خود انتقام بگيرند. اولين مرحله عدالت آن كه خود را محكوم كنند، همانا آگاهى و حقيقت بينى، با من همراه است، نه حق را از خود پوشيده داشته ام و نه بر من پوشيده بود، همانا ناكثين (اصحاب جمل) گروهى سركش و ستمگرند، خشم و كينه، و زهر عقرب، و شبهاتى چون شب ظلمانى در دلهايشان وجود دارد. در حالى كه حقيقت پديدار و باطل ريشه كن شده،
و زبانش از حركت بر ضد حق فرومانده است.
به خدا سوگند، حوضى برايشان پر از آب نمايم كه تنها خود بتوانم آبش را بيرون كشم، به گونه اى كه از آب آن سيراب برنگردند، و پس از آن از هيچ گودالى آب ننوشند (يعنى نقشه اى براى آنان طرح كنم كه راه فرار نداشته باشند)
💠2.وصف بيعت بى همانند
(شما مردم) براى بيعت كردن، به سوى من روى آورديد، همانند مادران تازه زاييده كه به طرف بچّه هاى خود مى شتابند.
و پياپى فرياد كشيديد، بيعت بيعت من دستان خويش فروبستم، اما شما به اصرار آن را گشوديد، من از دست دراز كردن، سرباز زدم، و شما دستم را كشيديد.
💠3.شكوه از طلحه و زبير
خدايا طلحه و زبير پيوند مرا گسستند، بر من ستم كرده و بيعت مرا شكستند، و مردم را براى جنگ با من شوراندند، خدايا آنچه را بستند تو بگشا، و آنچه را محكم رشته اند پايدار مفرما، و آرزوهايى كه براى آن تلاش مى كنند بر باد ده من پيش از جنگ از آنها خواستم تا باز گردند، و تا هنگام آغاز نبرد انتظارشان را مى كشيدم، لكن آنها به نعمت پشت پا زدند و بر سينه عافيت دست رد گذاردند.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_231 🌷 آیه 214 سوره بقره 🌸 أَمْ حَ
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_232
🌷 آیه 215 سوره بقره
🌸 يَسْئَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ وَالْيَتاَمَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ الْسَّبِيلِ وَمَاتَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه:از تو مى پرسند چه چیز انفاق كنند؟ بگو: هر مالى كه انفاق كنید، براى پدر و مادر و نزدیكان و یتیمان و مستمندان و در راه ماندگان باشد. و هر كار خیرى كه انجام دهید، همانا خداوند به آن آگاه است.
🌺 در این آیه دو بار كلمه «خیر» به كار رفته است: یكى انفاق خیر؛ «انفقتم من خیر» ودیگرى كار خیر؛ «تفعلوا من خیر» تا بگوید افراد بى پول نیز مى توانند با عمل و كار خود، به خیر برسند. در حدیث مى خوانیم: «لاصدقة و ذو رحم محتاج» در صورت نیازمندى بستگان، نوبت صدقه به دیگران نمى رسد. در انفاق، رعایت اهمّ و مهمّ، اطلاع كامل و موازین عاطفى مورد نظر است. انفاق پنج گونه است:
1⃣ #انفاق_واجب: مانند زكات، خمس، كفّارات، فدیه ونفقه زندگى كه برعهده مرد است.
2⃣ #انفاق_مستحبّ: مانند كمک به مستمندان، یتیمان و هدیه به دوستان.
3⃣ #انفاق_حرام: مانند انفاق با مال غصبى یا در راه گناه.
4⃣ #انفاق_مكروه:مانند انفاق به دیگران با وجود مستحقّ در خویشاوندان.
5⃣ #انفاق_مباح: مانند انفاق به دیگران براى توسعه زندگى. زیرا انفاق براى رفع فقر، واجب یا مستحبّ است.
🔹 پيام های آیه 215 سوره بقره🔹
✅ #انفاق، شامل كارهاى كوچك و بزرگ مىشود. «من خیر»
✅ #مال و دارایى دنیا، در دست افراد با ایمان، مایه ى خیر است. «من خیر»
✅ #انفاق باید از چیزهاى خوب ومرغوب باشد. «من خیر»
✅ #انفاق، تنها در امور مالى نیست، هر نفع و بهره اى را در برمى گیرد. «من خیر»
✅ بهترین مورد #انفاق، والدین و بستگان هستند. «فللوالدین و الاقربین...»
✅ #انفاق به خویشان، مایهى استحكام پیوندهاى خانوادگى، و انفاق به دیگران، سبب جبران كمبودهاى مالى و عاطفى نیازمندان و برطرف نمودن اختلاف طبقاتى است. «فللوالدین والاقربین والیتامى والمساكین وابن السبیل»
✅ #حكیم كسى است كه در پاسخ، به چیزى اشاره كند كه سؤال كننده از آن غافل است. در آیه از جنس انفاق سؤال شد، خداوند مورد را معیّن نمود. «ماذا ینفقون... فللوالدین...»
✅ #اسلام، به طبقه ى محروم توجّه خاصّى دارد. «وابن السبیل»
✅ #عمل_صالح، هرگز ضایع نمى شود. خواه آشكار صورت گیرد یا مخفیانه، كم باشد یا زیاد. «فانّ اللّه به علیم»
✅ #ایمان به آگاهى خداوند از عمل ما، بهترین تشویق است. «فانّ اللَّه به علیم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨فتح و گشایش✨ «فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ» 🌸در روايت دا
✨فتح و گشایش✨
«فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ»
🌸پايان کسی که با وحی حرکت کرده اینگونه است وقتی نوح آن حرف را زد ما درهای آسمان را به آب منهمر گشودیم «فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ» این آیه نشان میدهد که پايان قصهی نوح فتح، گشايش و پيروزی است. شماديدهايد دوش حمام وقتی باز است چطور آب میريزد مثل باران قطره قطره میبارد اما اگر سر دوش را باز کنید و شير را هم تا آخر باز کنيد يک جا و يک باره و تيز و پر شتاب میریزد اينگونه ريزش آب از بالا به پايين را عرب به همر تعبير میکند آبی که اين طور از بالا به پايين میآید آب منهمر يعنی آبی که سيل آسا میبارد است.
ادامه دارد...
📚قمر، ۱۱.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤#خطبه_۱۳۷ (در باره طلحه و زبير در سال 36.هجرى در آستانه جنگ فرمود) 💠1.شناسايى طلحه و زبير
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۳۸
(در اين خطبه امام از تحوّلات آينده سخن مى گويد)
💠1.خبر از ظهور و سيستم حكومتى حضرت مهدى عليه السّلام
او (حضرت مهدى «عج») خواسته ها را تابع هدايت وحى مى كند، هنگامى كه مردم هدايت را تابع هوس هاى خويش قرار مى دهند، در حالى كه به نام تفسير نظريّه هاى گوناگون خود را بر قرآن تحميل مى كنند، او نظريّه ها و انديشه ها را تابع قرآن مى سازد.
(و از همين خطبه است) در آينده آتش جنگ ميان شما افروخته مى گردد، و چنگ و دندان نشان مى دهد، با پستان هايى پر شير، كه مكيدن آن شيرين، امّا پايانى تلخ و زهر آگين دارد، به سوى شما مى آيد. آگاه باشيد فردايى كه شما را از آن هيچ شناختى نيست، زمامدارى حاكميّت پيدا مى كند كه غير از خاندان حكومت هاى امروزى است
(حضرت مهدى «عجل اللّه تعالى فرجه الشريف») عمّال و كارگزاران حكومتها را بر اعمال بدشان كيفر خواهد داد،
زمين ميوه هاى دل خود (معادن طلا و نقره) را براى او بيرون مى ريزد، و كليدهايش را به او مى سپارد،
او روش عادلانه در حكومت حق را به شما مى نماياند، و كتاب خدا و سنّت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را كه تا آن روز متروك ماندند، زنده مى كند.
(و از همين خطبه است)
💠2.خبر از تهاجم خونين عبد الملك مروان به كوفه
گويى او را مى بينم كه از شام فرياد بر مى آورد، و با پرچم هايش پيرامون كوفه را پر مى كند، و چونان شتر خشمگين به كوفه يورش مى آورد، زمين را با سرهاى بريده فرش مى كند، دهانش گشاده، گام هايش را سخت و سنگين بر زمين مى كوبد، تاخت و تاز او بى امان و پايدار و هجوم او سخت و دشوار است.
به خدا سوگند، شما را در اطراف زمين مى پراكند، آنگونه كه اندكى از شما باقى خواهد ماند چونان باقى مانده سرمه در اطراف چشم.
و اين وضع خونبار تداوم يابد تا آن كه عقل از دست رفته عرب باز آيد،
پس بايد بر سنّت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) باقى مانيد كه برپاست، و بر اثار رسالت تكيه نماييد، كه آشكار است، به عهد نزديكى كه بسته ايد وفادار مانيد كه يادگار پيامبر بر آن تكيه دارد، و بدانيد اين شيطان است كه راه هايش را هموار مى نمايد تا قدم بر جاى قدم هايش نهيد و راهش را پى گيريد.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_232 🌷 آیه 215 سوره بقره 🌸 يَسْئَل
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_233
🌷 آیه 216 سوره بقره
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ و َعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً و َهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
🍀 ترجمه:جهاد بر شما نوشته شد، در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمى دانید.
🌷 #کتب:نوشته شد
🌷 #القتال:جهاد ، جنگ
🌷 #كُره:به مشقّتى گفته مىشود كه انسان از درون خود احساس كند، مانند ترس از جنگ.
🌷 #كَره:به مشقتى گویند كه از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حكم اجبارى در آیه ى «اتینا طَوعاً او كَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمانها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اكراه، گفتند: ما با رغبت مىآییم.
🌷 #عسی:چه بسا
🌺 بعضی چیزها خوش هستند اما خوب نیستند بعضی چیزها خوب هستند اما ممکنه در ظاهر خوش نباشند ولی همین خوبی ها بعد از مدتی با خود خوشی می آورند. ما از خداوند خوشی می خواهیم ولی خداوند برای ما خوبی می خواهد زیرا به صلاح ما می باشد. مثل جنگ و جهاد که در این آیه آمده است که برای ما نا خوشایند است ولی خیر در آن است. زیرا خداوند می داند و ما نمی دانیم. اكراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ى رفاهطلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران ویا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى دانید و فقط به زیانهاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مىكنید، در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز وفرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
🔴 #جنگ با همه ى سختى هایى كه دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
🌷 #توان رزمى بالا مى رود.
🌷 #دشمن جسور نمىشود.
🌷 روح #تعهّد و #ایثار در افراد جامعه بوجود مىآید.
🌷 قدرت و عزت #اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مىشود.
🌷 امدادهاى غیبى سرازیر مىگردد.
🌷 روحیّه ى استمداد از #خدا پیدا مىشود.
🌷 اجر و پاداش الهى بدست مى آید.
🌷 روحیّه ى ابداع و اختراع و ابتكار بوجود مى آید.
🔹 پيام های آیه 216سوره بقره 🔹
✅ ملاک #خیر و #شر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلكه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیش داورى خود تكیه كنیم. «عسى ان تكرهوا شیئاً وهو خیر لكم»
✅ #كراهت و #محبّت نفسانى، نشانه ى خیر و شرّ واقعى نیست. «تكرهوا... و هو خیر لكم... تحبوا... و هو شرّ لكم»
✅ #جنگ و #جهاد در راه دین، مایه ى خیر است. «كُتب علیكم القتال... و هو خیر لكم»
✅ تسلیم فرمان خدایى باشیم كه بر اساس #علم بى نهایت به ما دستور مى دهد، اگر چه ما دلیل آن را ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨فتح و گشایش✨ «فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ» 🌸پايان کسی
✨فتح و گشایش✨
«فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ»
🌸وقتی که نوح دست به آسمان شد ما از همان آسمان شروع کرديم.عذاب اينها را آب قرار داديم چون مردمی بودند از جنس آتش، سراپا آتش بودند آتش را با آب خاموش میکنند ما از آسمان آب فرستاديم اما نه بارانوار، سیل آسا فرستادیم. انگار که آسمان يک ديوارهای از سد باشد پشتش دريايی از آب باشد اين دريچهها و درهای سد گشوده شود و آب پایین بیاید: «وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا فَالْتَقَى الْمَاءُ عَلَى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ» (قمر،۱۲) و تمام زمين را چشمه کرديم گوشه گوشهی زمين شروع به جوشيدن کرد.
ادامه دارد...
📚قمر، ۱۱.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۳۸ (در اين خطبه امام از تحوّلات آينده سخن مى گويد) 💠1.خبر از ظهور و سيستم حكومتى ح
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۳۹
💠(در سال 23.هجرى وقتى در شوراى شش نفره تنها با تأييد داماد عثمان «عبد الرحمن» به عثمان رأى دادند و حقائق مسلّم را ناديده گرفتند، فرمود)
:
ويژگى هاى امام عليه السّلام (و هشدار از حوادث خونين آينده)
مردم هيچ كس پيش از من در پذيرش دعوت حق شتاب نداشت، و چون من كسى در صله رحم، و بخشش فراوان تلاش نكرد، پس به سخن من گوش فرا دهيد، و منطق مرا در يابيد، كه در آينده اى نه چندان دور براى تصاحب خلافت شمشيرها كشيده شده، و عهد و پيمان ها شكسته خواهد شد، تا آن كه بعضى از شما پيشواى گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد شد.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_233 🌷 آیه 216 سوره بقره كُتِبَ عَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_234
🌷 آیه 217 سوره بقره
🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِى الْدُّنْيَا وَ الْأَخِرَةِ وَ أُولَئِكَ أَصْحاَبُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ
🍀 ترجمه:(اى پیامبر!) از تو دربارهى جنگ در ماه حرام سؤال مى كنند، بگو: جنگ در آن ماهها (ذى القعدة، ذى الحجة، محرم و رجب، گناهى) بزرگ است، ولى بازداشتن (مردم) از راه خدا وكفر ورزیدن به او و (بازداشتن مردم از) مسجدالحرام و اخراج ساكنانش از آنجا، (گناهش) نزد خداوند بزرگتر است. (زیرا ایجاد) فتنه، از قتل بالاتر است. (مشركان) پیوسته با شما مى جنگند، تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند، و هر كسی از شما كه از دینش برگردد و در حال كفر بمیرد، اعمال آنان در دنیا و آخرت تباه مىشود و آنان اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود.
🌺 منظور از كلمه «فتنة» در آیه، شرک، شكنجه و امتحان است. در تفاسیر شیعه وسنى آمده است: رسول اكرم صلى الله علیه وآله شخصى را به نام عبداللّه بن جحش به همراه هشت نفر با نامهاى براى كسب اطلاعات از كفّار و مشركین فرستاد،امّا بعد از ملاقات، درگیرى پیش آمد و در این بین رئیس گروه مقابل كشته شد و دو نفر از آنان به اسارت درآمده و اموالشان مصادره گردید. این حادثه در اوّل ماه رجب كه از ماههاى حرام است واقع شده بود، در حالى كه این گروه گمان كرده بودند كه آخر جمادىالثانى است، نه اوّل رجب. به هر حال این قتال اشتباهاً در اوّل رجب صورت گرفت و كفّار این موضوع را دستاویز قرار داده و شایع كردند كه مسلمانان احترام ماههاى حرام را نگه نمى دارند.
🌺 در برابر این تبلیغات دشمنان، قرآن جواب مىدهد كه گرچه جنگ در ماه حرام واقع شده، ولى این قتال به اشتباه از سوى مسلمانان صورت گرفته است، در حالى كه شما مشركان به عمد مرتكب گناهانى شده اید كه مجازات آنها به مراتب از قتال در ماه حرام بیشتر است. بنابراین شما با داشتن سابقه ى آن همه جنایت ورسوایى وارتكاب گناهان بزرگ، نباید این عمل اشتباه را دستاویز قرار دهید. حبط عمل مرتد در دنیا، به این است كه از فوائد اسلام محروم مى شود. زیرا كیفر او، جدایى از همسر مسلمان، محرومیّت از ارث، قطع رابطه با مسلمانان، خروج از حمایت اسلام و در نهایت قتل است. و حبط عمل او در آخرت، محو تمام كارهاى خیر اوست.
🌺 «حبطت اعمالهم فى الدنیا والاخرة» از سنّتهاى ابراهیمى رایج در میان عرب قبل از اسلام، احترام گذاشتن به چهار ماه رجب، ذى القعده، ذى الحجّه و محرم بود كه در این ماهها، به هیچ جنگ و قتالى نمى پرداختند. اسلام نیز این سنّت را امضا كرد و قتال و درگیرى در این ماهها را تحریم نمود.
🔹پيام های آیه 217 سوره بقره 🔹
✅ به شبهات، پاسخ مناسب بدهید. «یسئلونك... قل»
✅ مسجد الحرام واهل آن، احترام ویژه دارند. «المسجد الحرام واخراج اهله منه اكبر»
✅ تعیین اهمیّت گناهان، بدست خداوند است. «اخراج اهله منه اكبر، الفتنة اكبر...»
✅ سلب امنیّت، مهمّتر از قتل است. «والفتنة اكبر من القتل»
✅ لازم است آرزوها، هدفها و تلاشهاى دشمن خود را بشناسیم. «ولایزالون یقاتلونكم حتّى یردّوكم عن دینكم»
✅ هجوم دشمن، توجیه كنندهى كفر و ارتداد شما نیست. «ولایزالون یقاتلونكم... ومن یرتدد منكم...»
✅ دشمنان، همواره در كمین هستند وارتداد و كفر و پشت كردن به دینتان را مى خواهند وبه غیر آن راضى نمى شوند. آنها دنبال پیروزى موقت نیستند، بلكه مى خواهند فرهنگ ومكتب شما را از بین ببرند. «حتى یردّوكم عن دینكم»
✅ حسن عاقبت، ملاک ارزش است. چه بسا مسلمانانى كه كافر مرده اند. «فیمت و هو كافر»
✅ ارتداد، داراى آثار دنیوى و اخروى است. «مَن یرتدد منكم... حبطت اعمالهم فى الدنیا و الاخرة»
✅ ارتداد، مایه ى حبط كارهاى نیك است. «من یرتدد... حبطت اعمالهم»
✅ ارزش ایمان و عقیده تا جایى است كه اگر ایمان رفت، اعمال صالح نیز حبط مى شود. «مَن یرتدد منكم... حبطت اعمالهم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨فتح و گشایش✨ «فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ» 🌸وقتی که نوح دست به آسم
✨فتح و گشایش✨
«فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ»
🌸آبها که از آسمان میآمد پايين با آبهایی که از زمين بالا میرفت با هم تلاقی میکردند يک صحنهی وحشتباری را پديد میآورد.
🌸نوح کشتی ساز نبود طبيعی است يک مشت تير و تخته را برداشته با ميخ به هم چسبانده لذا قرآن نمیگويد ما او را سوار کشتی کرديم چون کشتي نبود بلکه میگويد «وَحَمَلْنَاهُ عَلَى ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَدُسُرٍ» او را سوار يک مشت تخته يک مشت ميخ کرديم
🌸چقدر لطيف است «تَجْرِي بِأَعْيُنِنَا جَزَاءً لِّمَن كَانَ كُفِرَ» (قمر، ۱۴) میگويد اين تير و تختهها زير چشم ما حرکت کردند يعنی اگر چشم ما به تير و تخته بيفتد میشود کشتی، اگر ما به چيزی نگاه کنيم چيزی خواهد شد.
ادامه دارد...
📚قمر، ۱۱.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۳۹ 💠(در سال 23.هجرى وقتى در شوراى شش نفره تنها با تأييد داماد عثمان «عبد الرحمن» به
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۴۰
💠(در نهى از عيب جوئى مردم ايراد كرد)
به كسانى كه گناه ندارند، و از سلامت دين برخوردارند، رواست كه به گناهكاران ترحّم كنند، و شكر اين نعمت گزارند، كه شكرگزارى آنان را از عيب جويى ديگران باز دارد، چرا و چگونه آن عيب جو، عيب برادر خويش گويد و او را به بلايى كه گرفتار است سرزنش مى كند آيا به خاطر ندارد كه خدا چگونه او را بخشيد و گناهان او را پرده پوشى فرمود چگونه ديگرى را بر گناهى سرزنش مى كند كه همانند آن را مرتكب شده يا گناه ديگرى انجام داده كه از آن بزرگ تر است به خدا سوگند گر چه خدا را در گناهان بزرگ عصيان نكرده و تنها گناه كوچك مرتكب شده باشد، اما جرأت او بر عيب جويى از مردم، خود گناه بزرگ ترى است.
اى بنده خدا، در گفتن عيب كسى شتاب مكن، شايد خدايش بخشيده باشد، و بر گناهان كوچك خود ايمن مباش، شايد براى آنها كيفر داده شوى پس هر كدام از شما كه به عيب كسى آگاه است، به خاطر آنچه كه از عيب خود مى داند بايد از عيب جويى ديگران خود دارى كند،و شكر گزارى از عيوبى كه پاك است او را مشغول دارد از اينكه ديگران را بيازارد.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_234 🌷 آیه 217 سوره بقره 🌸 يَسْئَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_235
🌷 آیه 218 سوره بقره
🌸 إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجاَهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🍀 ترجمه: همانا كسانى كه ایمان آورده اند و كسانى كه مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد كرده اند، آنها به رحمت پروردگار امیداوار هستند و خداوند آمرزنده و مهربان است.
🌺 در شأن نزول این آیه كه در ادامه آیه قبلی است، آمده است مؤمنانى كه #هجرت و جهاد كردند، ولى هلال ماه رجب را با ماه جمادىالاخرى اشتباه گرفتند و دست به جنگ زدند، با اینکه جنگ در ماه رجب ممنوع است ناراحت نباشند. زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام #گناه نداشته اند. امید بدون عمل، آرزویى بیش نیست. چنانكه در آخرین آیه سوره ى كهف مى خوانیم: «من كان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لایُشرك بعبادة ربّه احداً» هركس امید به لقاى پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد، پس باید عمل خالصانه انجام دهد. آرى، «رجاء»، آن امیدى است كه انسان مقدّمات رسیدن به آن را فراهم كند. براى امیدوار بودن به الطاف الهى، #اسلام زمینه هایى را فراهم كرده است:
1⃣ #یأس و #ناامیدى از گناهان كبیره است.
2⃣ #خداوند مى فرماید: من نزد گمان بنده ى مؤمن هستم، اگر گمان خوب به من ببرد به او خوبى مىرسانم.
3⃣ #انبیا و فرشتگان، به مؤمنین دعا و براى آنان استغفار مىكنند.
4⃣ #پاداش الهى چندین برابر است.
5⃣ راه #توبه باز است.
6⃣ گرفتارى هاى #مؤمن، كفّاره ى گناهان او محسوب مىشود.
7⃣ #خداوند توبه را قبول كرده و سیّئات را به حسنات مبّدل مى سازد.
🔹پيام های آیه218سوره بقره 🔹
✅ رتبه ى #ایمان، مقدّم بر عمل است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا»
✅ امید به لطف #پروردگار، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا... اولئك یرجون»
✅ اصول افكار و #اعمال اگر صحیح باشد، اشتباهات جزئى قابل عفو است. «آمنوا... هاجروا... یرجون»
✅ به لطف #خداوند امیدوار باشیم، نه به كارهاى نیك خود. زیرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت، تا پایان عمر در كمین است. «یرجون رحمت اللّه»
✅ چون #بنده امیدوار به رحمت خداوند است، خداوند نیز اعلام مىكند: آمرزنده و مهربان است. «یرجون رحمت اللّه و اللّه غفور رحیم»
✅ ارزش #هجرت و #جهاد آن است كه در راه خدا و براى او باشد. «فى سبیل اللّه»
✅ #مؤمنان و #مهاجران مخلص نیز به رحمت و مغفرت او نیاز دارند. «آمنوا، هاجروا... یرجون رحمت اللّه»
✅ از خطاى #مهاجران و #مجاهدان در راه خدا، باید گذشت. «واللّه غفور رحیم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۴۰ 💠(در نهى از عيب جوئى مردم ايراد كرد) به كسانى كه گناه ندارند، و از سلامت دين ب
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۴۱
💠1.پرهيز از شنيدن غيبت
اى مردم آن كس كه از برادرش، اطمينان و استقامت در دين و درستى راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم در باره او گوش ندهد.
آگاه باشيد گاهى تير انداز، تير افكند و تيرها به خطا مى رود، سخن نيز چنين است، در باره كسى چيزى مى گويند كه واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنى است، و خدا شنوا و گواه است. بدانيد كه ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست.
💠2.شناخت حق و باطل
(پرسيدند، معناى آن چيست امام عليه السّلام انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت و فرمود) باطل آن است كه بگويى «شنيدم» و حق آن است كه بگويى «ديدم».
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_235 🌷 آیه 218 سوره بقره 🌸 إِنَّ ا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_236
🌷 آیه 219 سوره بقره
🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَناَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْئَلُونَكَ مَاذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ
🍀 ترجمه:از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو ، گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نیز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنین) از تو مى پرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نیاز خود را)، خداوند این چنین آیات را براى شما روشن مى سازد تا شاید تفکر كنید.
🌷 #الخمر: منظور هر مایع مست کننده است در اصل خمر به معنای پوشاندن است به خاطر اینکه مایع مست کننده عقل را می پوشاند به آن خمر می گویند.
🌷 #میسر:قمار
🌷 #اثم:به كارى گویند كه انسان را در انجام كارهاى خیر كُند و سست كند و به انسان ضرر رساند ظاهرا گناه را به علت ضرر رساندن اثم گویند.
🌷 #عفو:گذشت ، بخشودن و به معنای کثرت و حد وسط است.
🌺 شأن نزول آیه:مفسرین گویند جماعتی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: یا رسول الله درباره #خمر فتوایی به ما بده زیرا عقل را زائل نموده و مال را از بین می برد سپس این آیه نازل گردید. و درباره این قسمت آیه و یسئلونك ماذا ينفقون مفسرين مى گویند عده ای نزد پیامبر آمدند و سؤال کردند که اموال خود را به چه صورت #انفاق و بخشش نمایند سپس این آیه نازل گردید.
🌺 قل فیهما اثم کبیر:این آیه در پاسخ پرسش آنها مى فرماید:خمر یا همان نوشیدن مایعات مست کننده و قماربازى، #گناهان بزرگى هستند. {و منافع للناس} عده اى از راه شراب فروشى و گروه هایى با دایر كردن قمارخانه، ثروتى بدست مى آورند و برای آنها منافع مادی دارد ولی ضرر آنها بیشتر است و گناهان آنها بزرگ تر است.
🔴 #زیان_هاى_خمر_و_قمار
1⃣ كوتاه شدن عمر
2⃣ عوارض منفى در كودكان.
مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد.
3⃣ گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات
4⃣ #قمار نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى هاى عصبى، سكته هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته اند. در ضمن قمار، در شكوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط كار مفید را از بین مىبرد. در بعضى از كشورهاى غیر اسلامى نیز در سالهایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام كرده اند. مثلاً انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام كردند.
🌺 سؤال دوّمِ مردم درباره ى انفاق است كه مى پرسند چه چیزى را انفاق كنند؟ آیه در جواب مى فرماید: «عفو» را! #عفو در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یک از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممكن است منظور از عفو، همه ى این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق كنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه ى اموالتان را یك جا انفاق نكنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید.
🌺 در تفاسیر آمده است كه تحریم خمر یا همان اصطلاح رایج #شرابخواری به صورت تدریجى بوده است. ابتدا این آیه نازل شد: «تتّخذون منه سكراً و رزقاً حسناً» از انگور، هم مایع مست كننده و هم رزق نیكو بدست مى آید. بعد این آیه نازل شد: «فیهما اِثم كبیر و منافع للناس و اِثمهما اكبر» ضرر #خمر و #قمار براى مردم، بیشتر از منفعت آن هاست. و سپس این آیه نازل شد: «لاتقربوا الصلوة و انتم سُكارى» به هنگام نماز نباید مست باشید. و بعدها این آیه نازل شد «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان» شراب و قمار... نجس و از اعمال شیطان هستند.
🔹 پيام های آیه 219سوره بقره 🔹
✅ #خمر و #قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه ى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده اند. «الخمر والمیسر»
✅ از #اندیشه و #امنیّت، پاسدارى كنید. با تحریم خمر، از عقل و فكر، و با تحریم قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فیهما اثم كبیر... و اثمهما اكبر»
✅ #احکام_الهی بر اساس مصالح و مفاسد است.
✅ آشنایی با فلسفه #احکام ، گامی به سوی پذیرش آن است.
✅ #گناهان ، کبیره و صغیره دارند.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸