eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
131 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۰ قسمت اول (در شهر كوفه در سال 37.هجرى به هنگام حركت دادن مردم بسوى صفین و جنگ با
.☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۰ قسمت دوم 💠4.سيرى در زندگانى پيامبران عليه السّلام (براى انتخاب الگوهاى ساده زيستى)  براى تو كافى است كه راه و رسم زندگى پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را اطاعت نمايى، تا راهنمايى خوبى براى تو در شناخت بدى ها و عيب هاى دنيا و رسوايى ها و زشتى هاى آن باشد، چه اينكه دنيا از هر سو بر پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) باز داشته و براى غير او گسترانده شد، از پستان دنيا شير نخورد، و از زيورهاى آن فاصله گرفت. اگر مى خواهى دومى را، موسى عليه السّلام و زندگى او را تعريف كنم، آنجا كه مى گويد: «پروردگارا هر چه به من از نيكى عطا كنى نيازمندم» به خدا سوگند، موسى عليه السّلام جز قرص نانى كه گرسنگى را بر طرف سازد چيز ديگرى نخواست، زيرا موسى عليه السّلام از سبزيجات زمين مى خورد، تا آنجا كه بر اثر لاغرى و آب شدن گوشت بدن، سبزى گياه از پشت پرده ى شكم او آشكار بود. و اگر مى خواهى: سومى را، حضرت داوود عليه السّلام صاحب نى هاى نوازنده، و خواننده بهشتيان را الگوى خويش سازى، كه با هنر دستان خود از ليف خرما زنبيل مى بافت، و از همنشينان خود مى پرسيد چه كسى از شما اين زنبيل را مى فروشد و با بهاى آن به خوردن نان جوى قناعت مى كرد. و اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم، كه سنگ را بالش خود قرار مى داد، لباس پشمى خشن به تن مى كرد، و نان خشك مى خورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود، ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مى روياند، زنى نداشت كه او را فريفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند، و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد، مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_255 🌷 آیه 237 سوره بقره 🌸 وَإِنْ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 238 سوره بقره 🌸 حاَفِظُواْ عَلَى الْصَّلَوَاتِ وَالْصَّلَاةِ الْوُسْطَى‏ وَقُومُواْ لِلَّهِ قَانِتِينَ ‏ 🍀 ترجمه:بر انجام همه‌‏ى نمازها و نماز وسطى (ظهر)، مواظبت كنید و براى خدا خاضعانه به پاخیزید. 🌷 :مواظبت کنید،حفظ کنید 🌷 :نمازها،جمع صلاة است 🌷 :نماز وسط 🌷 :به پا خیزید 🌷 :خاضعانه 🌺 در اگر ارتباط با خدا ضعیف و سست باشد روابط با دیگران از هم می پاشد در بین آیات طلاق و آیات مسائل خانواده این آیه از نماز سخن می گوید اگر نظام از هم می پاشه به خاطر اینکه رابطه با خداوند در میان نبوده است اگر با خداوند ارتباط باشد ازدواج هم بر پایه دستورات و قوانین خدا انجام می شود و در زندگی زناشویی مطابق آنچه که خدا می فرمود عمل می نمودند. قرآن نمی گوید نماز بخوانید بلکه می فرماید همه نمازها را حفظ کنید یعنی یک نماز هم نباید از دست ما خارج شود یا در آیات دیگر می فرماید نماز را به پا دارید. بعضی افراد اهل نماز بودن ولی بعد از مدتی را گذاشتن کنار زیرا فقط می خواندند ولی آن را حفظ نمی کردن. انسان همه نمازهای واجب را در اول وقت به جا آورد مطمئنا از آثار و برکات آن بهره مند می شود. 🌺 در روایات هم داریم افرادی که را به پا می دارند شیطان بر آنها تسلط نمی کند. منظور از الصلاة الوسطى یعنی نمازی که در وسط روز باشد و آن هم به خاطر اینکه انسان در وسط روز به کسب و کار مشغول است. و از طرفی بعضی از مفسران دلیل شأن نزول آیه این است که گروهی به خاطر گرمی هوا در نماز جماعت شرکت نمی کردند که این آیه نازل شد. در هنگام نماز همه کارها برای چند دقیقه باید تعطیل شود و به نماز رسید طواف حج از واجبات است ولی وقتی نماز فرا می رسد طواف تعطیل می شود کارهای ما چطور؟ و در پایان آیه می فرماید و قوموا لله قانتین:و برای خدا خاضعانه به پا خیزید. اقامه به توجه ، نشاط ، معرفت و اخلاص نیاز دارد. 🔹 پيام های آیه 238سوره بقره 🔹 ✅ اقامه باید مداوم باشد. یعنی همه نمازها حفظ شوند «حافظوا» ✅ همه حفظ نمازند. «حافظوا» ✅ را به جماعت برپا كنید. «حافظوا، قوموا» ✅ هركجا زمینه ‏ى سهل انگارى یا غفلت مى‏‌شود، هشدار بیشترى لازم است. «والصلاة الوسطى» ✅ اقامه‏ ى نماز، به توجّه، ، معرفت و اخلاص نیاز دارد. ✅ ارزش به خضوع آن است. «قانتین» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀کما اينکه درخواست‌های خدا هم از ما اين طور است، همان اول که به دنيا آمد
✨نور و سایه✨ 🍀خداوند اين توقع را با اين آيه نشان می‌دهد، حضرت ابراهيم علیه السلام همان اول دست به دعا نشد. قرآن می‌فرماید: وقتي ابراهيم و اسماعيل ديوارهای کعبه را بالا بردند و کار را تمام کردند، دعا کردند و گفتند که خدايا اين را از ما بپذير. اين خودش يک درس است. 🍀ابراهيم بهترين بنده‌ی خداست. در بهترين مکان، بهترين کار را کرده است، خانه‌ی خدا را بالا برده است، اما کار خودش را پذيرفته نمی‌بيند لذا دست به دعا بر‌می‌دارد و می‌گويد: خدايا بپذير  ادامه دارد... 📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
.☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۰ قسمت دوم 💠4.سيرى در زندگانى پيامبران عليه السّلام (براى انتخاب الگوهاى ساده زي
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۰ قسمت سوم 💠5.راه و رسم زندگى پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) پس به پيامبر پاكيزه و پاكت اقتدا كن، كه راه و رسم او الگويى است براى الگو طلبان، و مايه فخر و بزرگى است براى كسى كه خواهان بزرگوارىباشد، و محبوب ترين بنده نزد خدا كسى است كه از پيامبرش پيروى كند، و گام بر جايگاه قدم او نهد. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) از دنيا چندان نخورد كه دهان را پر كند، و به دنيا با گوشه چشم نگريست، دو پهلويش از تمام مردم فرو رفته تر، و شكمش از همه خالى تر بود، دنيا را به او نشان دادند اما نپذيرفت، و چون دانست خدا چيزى را دشمن مى دارد آن را دشمن داشت، و چيزى را كه خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چيزى را كه خدا كوچك شمرده كوچك و ناچيز مى دانست. اگر در ما نباشد جز آن كه آنچه را خدا و پيامبرش دشمن مى دارند، دوست بداريم، يا آنچه را خدا و پيامبرش كوچك شمارند، بزرگ بداريم، براى نشان دادن دشمنى ما با خدا، و سر پيچى از فرمان هاى او كافى بود. و همانا پيامبر «كه درود خدا بر او باد» بر روى زمين مى نشست و غذا مى خورد، و چون برده، ساده مى نشست، و با دست خود كفش خود را وصله مى زد، و جامه خود را با دست خود مى دوخت، و بر الاغ برهنه مى نشست، و ديگرى را پشت سر خويش سوار مى كرد. پرده اى بر در خانه او آويخته بود كه نقش و تصويرها در آن بود، به يكى از همسرانش فرمود:، اين پرده را از برابر چشمان من دور كن كه هر گاه نگاهم به آن مى افتد به ياد دنيا و زينت هاى آن مى افتم. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) با دل از دنيا روى گرداند، و يادش را از جان خود ريشه كن كرد، و همواره دوست داشت تا جاذبه هاى دنيا از ديدگانش پنهان ماند، و از آن لباس زيبايى تهيّه نكند و آن را قرارگاه دائمى خود نداند، و اميد ماندن در دنيا نداشته باشد، پس ياد دنيا را از جان خويش بيرون كرد، و دل از دنيا بر كند، و چشم از دنيا پوشاند، و چنين است كسى كه چيزى را دشمن دارد، خوش ندارد به آن بنگرد، يا نام آن نزد او بر زبان آورده شود. در زندگانى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) براى تو نشانه هايى است كه تو را به زشتى ها و عيب هاى دنيا راهنمايى كند، زيرا پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) با نزديكان خود گرسنه به سر مى برد، و با آن كه مقام و منزلت بزرگى داشت، زينتهاى دنيا از ديده او دور ماند. پس تفكّر كننده اى بايد با عقل خويش به درستى انديشه كند كه: آيا خدا محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را به داشتن اين صفتها اكرام فرمود: يا او را خوار كرد اگر بگويد: خوار كرد، دروغ گفته و بهتانى بزرگ زده است، و اگر بگويد: او را اكرام كرد، پس بداند، خدا كسى را خوار شمرد كه دنيا را براى او گستراند و از نزديك ترين مردم به خودش دور نگهداشت. پس پيروى كننده بايد از پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) پيروى كند، و به دنبال او راه رود، و قدم بر جاى قدم او بگذارد، و گر نه از هلاكت ايمن نمى باشد، كه همانا خداوند، محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را نشانه قيامت، و مژده دهنده بهشت، و ترساننده از كيفر جهنم قرار داد، او با شكمى گرسنه از دنيا رفت و با سلامت جسم و جان وارد آخرت شد، و كاخ هاى مجلّل نساخت (سنگى بر سنگى نگذاشت) تا جهان را ترك گفت،  و دعوت پروردگارش را پذيرفت. وه چه بزرگ است منّتى كه خدا با بعثت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بر ما نهاده، و چنين نعمت بزرگى به ما عطا فرمود:ه، رهبر پيشتازى كه بايد او را پيروى كنيم و پيشوايى كه بايد راه او را تداوم بخشيم. به خدا سوگند آنقدر اين پيراهن پشمين را وصله زدم  كه از پينه كننده آن شرمسارم. يكى به من گفت: «آيا آن را دور نمى افكنى» گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستايش مى شوند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_256 🌷 آیه 238 سوره بقره 🌸 حاَفِظُ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 239 سوره بقره 🌸 فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالاً أَوْ رُكْبَاناً فَإِذَآ أَمِنْتُمْ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُمْ مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ 🍀 ترجمه:پس اگر ترس داشتید، پیاده یا سواره (به هر شكل كه مى توانید نماز گزارید) و آنگاه كه ایمن شدید خدا را یاد كنید، همانگونه كه آنچه را نمى‌توانستید بدانید به شما آموخت. 🌷 :از خوف می آید و به معنای ترسیدن 🌷 :پیاده 🌷 :سواره 🌷 :ايمن شديد 🌺 همانطور که حیات جسم آدمی به آب و غذا بستگی دارد حیات معنوی آدمی هم به نماز بستگی دارد. پس به هر حال این نماز باید حفظ شود حتی در جنگ هم اگر باشد اگر در حال ترس بودید مثلا دشمن یا حیوان درنده ای به دنبال شما بود پیاده یا سواره بودید در همان حالت همین طور که پیاده می روید یا سواره می روید نمازتان را بخوانید که احکام چنین نمازی در رساله های مراجع آمده است. در قرآن گاهى به جاى كلمه ى «صلاة»، كلمه «ذكر» گفته شده است، زیرا نماز ذکر و یاد خداست. برترین چیز آگاهی و فهم است زیرا خداوند به وسیله انبیا و کتاب های آسمانی چیزهای را که نمی توانستید بدانید به شما آموخت. امام كاظم علیه السلام در جواب شخصى كه پرسید: اگر حیوان درنده اى به ما حمله كرد و وقت نماز تنگ بود چه كنیم؟ فرمودند:با همان وضعى كه دارید نماز بخوانید، گرچه پشت به قبله باشد. 🔹 پيام های آیه239سوره بقره 🔹 ✅ ، در هیچ حالى ساقط نمى شود. «فان خفتم فرجالا او ركبانا» ✅ ، شكر نعمت است. «فاذكروااللّه كما علّمكم» ✅ بعضى از مسائل را نمى داند، ولى مى‌تواند با تجربه بدست آورد. ولى بعضى از مسائل را انسان نمى داند و نمى تواند كه بداند، مگر از طریق وحى. «ما لم تكونوا تعلمون» ونفرمود: «لا تعلمون» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀خداوند اين توقع را با اين آيه نشان می‌دهد، حضرت ابراهيم علیه السلام ه
✨نور و سایه✨ 🍀فرق بين قبول و تقبل ظريف است، يک وقت شما درس خوانده‌ايد و نمره‌ی بيست گرفته‌ای و قبول شده‌ايد، اما يک وقت نمره‌ات هشت است با خواهش، تمنا، ارفاق، تخفيف و سفارش هشت شما را ده می‌کنند اين را تقبل می‌گويند. حضرت ابراهيم می‌گويد: خدايا کار ما را تقبل کن يعنی اين کار ما ارزش ندارد. اين گونه حرف زدن دريای رحمت الهی را به جوش می‌آورد. بعد هم نمی‌گويد که چه را قبول کن، نمی‌گويد که اين بنايی را که ساخته‌ايم قبول کن. می‌گويد که می‌دانم که تو شنوا و دانا هستی و همه چيز را می‌دانی. 📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۰ قسمت سوم 💠5.راه و رسم زندگى پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) پس به
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۱ 💠1.وصف پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) و اهل بيت عليهم السّلام خداوند پيامبرش را با نورى درخشان، و برهانى آشكار، و راهى روشن، و كتابى هدايتگر بر انگيخت. خانواده او نيكوترين خانواده، و درخت وجودش از بهترين درختان است كه شاخه هاى آن راست و ميوه هاى آن سر به زير و در دسترس همگان است، زادگاه او مكه، و هجرت او به مدينه پاك و پاكيزه است، كه در آنجا نام او بلند شد و دعوتش به همه جا رسيد. خدا او را با برهانى كامل و كافى (قرآن) و پندهاى شفا بخش، و دعوتى جبران كننده فرستاد. با فرستادن پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) شريعت هاى ناشناخته را شناساند، و ريشه بدعت هاى راه يافته در اديان آسمانى را قطع كرد، و احكام و مقرّرات الهى را بيان فرمود. پس هر كس جز اسلام دينى را انتخاب كند به يقين شقاوت او ثابت، و پيوند او با خدا قطع، و سقوطش سهمگين خواهد بود، و سر انجامش رنج و اندوهى بى پايان و شكنجه اى پردرد مى باشد. بر خدا توكّل مى كنم، توكّلى كه بازگشت به سوى او باشد، و از او راه مى جويم، راهى كه به بهشت رسد و به آنجا كه خواست اوست بينجامد. 💠2.سفارش به تقوا و عبرت از گذشتگان بندگان خدا شما را به ترسيدن از خدا و فرمانبردارى او سفارش مى كنم كه نجات فردا و مايه رهايى جاويدان است. خدا آنگونه كه سزاوار بود شما را ترسانيد، و چنانكه شايسته بود اميدوارتان كرد، و دنيا و بى اعتبارى آن و نابود شدنى بودن و دگرگونى آن را براى شما تعريف كرد. پس از آنچه در دنيا شما را به شگفتى وامى دارد روى گردانيد، زيرا كه مدت كوتاهى در آن اقامت داريد، دنيا به خشم خدا نزديكترين و از خشنودى خدا دورترين جايگاه است. پس اى بندگان خدا، از غم و اندوه و سرگرمى هاى دنيا چشم برگيريد زيرا شما به جدايى و دگرگونيهاى امور دنيايى يقين داريد، و چونان دوست مهربانى كه نصيحت گر و كوشا براى نجات رفيقش تلاش كند، خويشتن را از دنيا دور نگهداريد. و از آنچه بر گذشتگان شما رفت عبرت گيريد، كه چگونه، بند بند اعضاى بدنشان از هم گسست، چشم و گوششان نابود شد، شرف و شكوهشان از خاطره ها محو گرديد، و همه ناز و نعمت ها و رفاه ها و خوشى ها پايان گرفت، كه نزديكى فرزندان به دورى و از دست دادنشان، و همدمى همسران، به جدايى تبديل شد، ديگر نه به هم مى نازند، و نه فرزندانى مى آورند، و نه يكديگر را ديدار مى كنند، و نه در كنار هم زندگى مى كنند پس اى بندگان خدا بپرهيزيد، چونان پرهيز كسى كه به نفس خود چيره، و بر شهوات خود پيروز، و با عقل خود به درستى مى نگرد، زيرا كه جريان انسان آشكار، پرچم بر افراشته، جادّه هموار، و راه، روشن و راست است. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_257 🌷 آیه 239 سوره بقره 🌸 فَإِنْ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 240 سوره بقره 🌸 وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجاً وَصِيَّةً لِأَزْوَاجِهِمْ مَّتَاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِى مَا فَعَلْنَ فِى أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَّعْرُوفٍ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🍀 ترجمه:و كسانى از شما كه در آستانه مرگ قرار مى‏ گیرند و همسران خود را ترک می کنند، درباره‏ى همسرانشان این سفارش است كه تا یک سال، آنها را (با پرداخت هزینه زندگى) بهره‏مند سازند و از خانه بیرون نكنند. ولى اگر آنها خود بیرون رفتند و تصمیم شایسته‏اى درباره‏ى خودشان گرفتند، بر شما گناهى نیست و خداوند مقتدر و حكیم است. 🌷 :از توفی به معنای دریافت کامل روح از جسم 🌷 : ترک می کنند 🌷 : وصيت 🌷 : يک سال 🌷 : پس گناهی نیست 🌷 : مقتدر و با قدرت ، توانا 🌷 :با حکمت 🌸 قبل از اسلام در بعضی از قومیت ها بلافاصله همین که مرد وفات کرد بستگان شوهر ، گاهی همسرش را هم از خانه بیرون می نمودند و زن به خانه پدری اش بر می گشت بدون آنکه ارث و میراثی هم به او بدهند یا بعضی قومیت ها زن را بیرون نمی نمودند ولی اجازه نمی دادند زن ازدواج مجدد داشته باشد یا بعضی قومیت ها مثل بعضی هندوها زن را همراه شوهرش می سوزاندند یا بعضی قومیت ها زن را زنده زنده به همراه شوهر خود دفن می کردند. دین اسلام در میان چنین قومیت هایی ظهور کرد و این عقاید را باطل و ظلم و ستم و جنایت بر علیه زنان اعلام کرد و دین اسلام زن را از اوج مظلومیت به اوج آزادی و عزت رساند. همانطور که در آیات قبل گفتیم در دین اسلام زنی که شوهرش وفات نموده فقط به مدت چهار ماه و ده روز باید صبر کند و بعد از آن می تواند با مرد دیگری ازدواج کند و زن نیاز به اجازه کسی ندارد که بخواهد مانع ازدواج مجدد او شود و زن باید از تمام نیازهای انسانی و حقوقی برخوردار شود این یعنی اوج آزادی زن می باشد. 🌸 در این آیه به مردان می فرماید که وصیت کنند تا ورثه ی آن مرد تا یک سال زنها را از خانه بیرون نکنند و هزینه های زندگی آن زن را تأمين کنند. ولی اگر زن بعد فوت شوهر نخواست تا یک سال بماند باز کاملا آزاد است و می تواند از این وصیت چشم پوشی کند . یعنی این زن هست که تصمیم می گیرد آیا در خانه شوهرش همچنان تا یک سال بماند یا برود. البته این آیه قبل از نزول آیات ارث و میراث است زیرا همگی می دانید که زن از شوهر خود ارث می برد ولی خداوند فورا احکام خود را نازل نمی کند بلکه مرحله به مرحله نازل می کند این آیه زمانی نازل شده که ارثی برای زن در نظر نمی گرفتند و زن هم از ارث شوهر محروم بود. بعد ها حکم ارث نازل شد که از این به بعد زن از شوهرش ارث می برد حتی اگر بخواهد بعد از چهار ماه و ده روز با مرد دیگری ازدواج کند از شوهر قبلی اش ارث می برد. 🌸 بعضی مفسّران معتقدند این آیه را مى‏ توان در كنار وظیفه ‏ى واجب، به صورت یک عمل مستحبی قلمداد كرد. به این معنا كه علاوه بر مدّت عدّه، اگر زن به احترام شوهر، خواست تا یک سال در خانه بماند، شوهر هم به احترام زن علاوه بر سهم ارث، مخارج یک ساله ‏ى او را از ثلث خود، كه درباره آن حقّ وصیّت دارد بپردازد. احکام و مقدار سهم ارث زن و بقیه وارثان را ان شاء الله در آیات مربوط به ارث و میراث به آن خواهیم پرداخت. زنی که نمی توانست ارث ببرد اکنون ارث و میراث از شوهرش می برد زنی که بعد از فوت شوهرش اجازه ازدواج مجدد نداشت اکنون بدون نیاز به اجازه کسی می تواند ازدواج مجدد با فرد دیگری داشته باشد. زنی که در اوج مظلومیت بود اکنون در اوج آزادی و عزت برای آینده خودش فقط خودش تصمیم می گیرد و دیگران نمی توانند درباره آینده ی او تصمیم بگیرند. به راستی که دین اسلام زن را از اوج مظلومیت به اوج عزت و آزادی رساند. 🔹 پيام های آیه240سوره بقره 🔹 ✅ ، بخشى از مال خود را براى همسرانشان وصیّت كنند. «والذین یتوفون... وصیّة لازواجهم» ✅ در ، همسر انسان بر دیگران اولویّت دارد. «وصیّة لازواجهم» ✅ آینده بیوه باید تأمین شود. «متاعاً الى الحول» ✅ هرگونه تصمیم زن در انتخاب شوهر مجدّد، باید و مشروع و با احراز مصلحت باشد و در این مورد نیاز به اجازه کسی ندارد. «فعلن فى انفسهنّ من معروف» ✅ تشریع الهى، بر اساس حكمت است. «عزیز حكیم» ✅ مقتدر است و قدرت دارد ولی قدرتش را حکیمانه به کار می برد. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀فرق بين قبول و تقبل ظريف است، يک وقت شما درس خوانده‌ايد و نمره‌ی بيست گ
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم می‌فرماید: خدايا من را اهل تسليم قرار بده، ابراهيم علیه السلام مظهر تسليم است، او بود که زن و بچه‌اش را در بيابان گذاشت و رفت، ابراهيم بود که به امر خدا چاقو بر گلوي فرزندش گذاشت. ما اگر ببینیم که بچه مان با کسی دعوا می‌کند، نشنيده در گوش طرف می‌زنيم همين ابراهيم که اینقدر تسلیم است می‌فرماید خدايا ما را اهل تسليم قرار بده، تسليم خودش را نمی‌بيند بلکه می‌فرماید فرزندانم را هم اهل تسليم قرار بده. 📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ببینید | شرح حدیثی درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) 💻 ۹۸/۱۰/۹ | @khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۱ 💠1.وصف پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) و اهل بيت عليهم السّلام خداوند پي
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۲ (در سال 37.هجرى در صفین، شخصى از طايفه بنى اسد پرسيد: چگونه شما را از مقام امامت كه سزاوارتر از همه بوديد كنار زدند ؟ فرمود:) 💠1.علل و عوامل غصب امامت اى برادر بنى اسدى تو مردى پريشان و مضطربى كه نابجا پرسش مى كنى، ليكن تو را حق خويشاوندى است،  و حقّى كه در پرسيدن دارى و بى گمان طالب دانستنى. پس بدان كه: آن ظلم و خود كامگى كه نسبت به خلافت بر ما تحميل شد، در حالى كه ما را نسب برتر و پيوند خويشاوندى با رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) استوارتر بود، جز خودخواهى و انحصار طلبى چيز ديگرى نبود كه: گروهى بخيلانه به كرسى خلافت چسبيدند، و گروهى سخاوتمندانه از آن دست كشيدند، داور خداست، و بازگشت همه ما به روز قيامت است. (در اينجا شعر امرء القيس را خواند كه:) «واگذار داستان تاراج آن غارتگران را، و به ياد آور داستان شگفت دزديدن اسب سوارى را»   💠2.شكوه از ستم هاى معاويه بيا و داستان پسر ابو سفيان را به ياد آور، كه روزگار مرا به خنده آورد از آن پس كه مرا گرياند. سوگند به خدا كه جاى شگفتى نيست، كار از بس عجيب است كه شگفتى را مى زدايد و كجى و انحراف مى افزايد. مردم كوشيدند نور خدا را در داخل چراغ آن خاموش سازند، جوشش زلال حقيقت را از سر چشمه آن ببندند، چرا كه ميان من و خود، آب را وبا آلود  كردند، اگر محنت آزمايش از ما و اين مردم برداشته شود، آنان را به راهى مى برم كه سراسر حق است، و اگر به گونه ديگرى انجامد: (با حسرت خوردن بر آنها جان خويش را مگذار، كه خداوند بر آنچه مى كنند آگاه است) . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_258 🌷 آیه 240 سوره بقره 🌸 وَالَّذ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیات 241 و 242 سوره بقره 🌸 وَلِلْمُطَلَّقاَتِ مَتاَعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ‏ (241) كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون(242)َ ‏ 🍀 ترجمه:و براى زنان طلاق داده شده، متاع مناسبى است كه ( پرداخت آن) بر مردانِ پرهیزكار سزاوار است. (242) این چنین خداوند آیات خود را براى شما روشن مى‏كند، باشد كه اندیشه كنید.(242) 🌸این آیه براى تمام موارد است چه آن مواردی که مهریه تعیین شده چه تعیین نشده باشد چه آمیزشی صورت گرفته بود چه صورت نگرفته بود كه هدیه‏اى جداگانه براى جبران ناراحتى‏ ها و دل‏شكستگى ‏هاى زن، از سوى مرد به پرداخت شود. البته این یک دستور اخلاقى و استحبابى است كه سزاوار است متّقین و پرهیزگاران آن را مراعات نمایند. به هر حال از جلمه ‏ى «حقّاً على المحسنین» در آیه 236 و «حقّاً على المتّقین» در اینجا و آیه «لا تنسوا الفضل بینكم» مى‏‌توان توجّه مخصوصِ اسلام را درباره‏ى حفظ حقوق و زنان مطلّقه بدست آورد. 🔹 پیام های آیات241 و242سوره بقره ✅ در برخورد با زنان ، تقوا لازم است. «وللمطلّقات... حقّاً على المتّقین» ✅ دادن كه نقش كدورت زدایى و دلجویى دارد، نشانه ‏ى پرهیزكاران است. «متاعاً بالمعروف حقّاً على المتّقین» ✅ در و دستورات الهى، باید اندیشه نمود تا به مصالح آن پى‏ برد. «یبیّن اللّه لكم آیاته لعلكم تعقلون» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم می‌فرماید: خدايا من را اهل تسليم قرار بده، ابراهيم علیه ا
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۸ سوره بقره می‌فرماید: خداوندا عبادات ما را به ما نشان بده، به ما نشان بده که چه چيزی عبادت است و چه چيزی عبادت نيست. این خيلی نکته‌ی مهمی است. ما نمی‌دانيم چه چيزی عبادت است، گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست. گاهی پوست موز از پياده رو برداشتن عبادت است. 📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
🏴🏴🏴 السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۲ (در سال 37.هجرى در صفین، شخصى از طايفه بنى اسد پرسيد: چگونه شما را از مقام امامت
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۳ (برخى از شارحان نوشتند اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد) 💠1.خدا شناسى سپاس خداوندى را سزاست كه آفريننده بندگان، و گستراننده زمين، و جارى كننده آب در زمين هاى پست، و روياننده گياه در كوه ها و تپه هاى بلند مى باشد، نه اوّل او را آغازى و نه ازلى بودن او را پايانى است، آغاز هر چيزى و جاويدان است، و پايدار و ماندگار بدون مدّت و زمان است. پيشانى بندگان برابر عظمت او به خاك افتاده، و لب ها در اعتراف به يگانگى او در حركتند. به هنگام آفرينش، براى هر پديده اى حد و مرزى قرار داد، تا براى وجود بى نهايت او همانندى نباشد. گمان ها خدا را به اندازه ها و حركت ها و اندام ها و آلت ها نمى توانند اندازه گيرى نمايند. نمى تواند گفت: خدا از كى بود و تا كى خواهد بود وجود آشكارى است كه نمى توان پرسيد: از چيست و حقيقت پنهانى است كه نمى توان پرسيد در كجاست نه جسم است كه او را نهايتى باشد، و نه پوشيده اى كه چيزى او را در بر گرفته باشد، به موجودات آنقدر نزديك نيست كه به آنها چسبيده، و آنقدر دور نيست كه جدا و بريده باشد. بر خداوند، خيره نگريستن بندگان، و بازگشتن لفظى به زبان آنان، نزديك شدن به تپه اى، گام بر داشتن در تاريكى شب، يا راه رفتن در مهتاب كه نور مى افشاند،  و درخشش خورشيدى كه پس از ماه طلوع مى كند، و با طلوع و غروبش، و آمدن شب و روز، چرخ زمان مى گردد و تاريخ ورق مى خورد، هيچ كدام پنهان نيست. خدا پيش از هر نهايت و مدت، و فراتر از هر گونه حساب و شمارش است، خدا والاتر از آنچه مى باشد كه عقل هاى عاجز تشبيه كنندگان تصوّر مى كند. والاتر از صفات پديده ها و اندازه ها و قطرهاست كه براى موجودات مادّى پندارند، و جايگاه هايى كه براى آن در نظر مى گيرند، زيرا حد و مرز و اندازه، شايسته پديده هاست و به غير خدا تعلّق دارد. 💠2.وصف آفرينش پديده ها را از موادّى ازلى و ابدى نيافريد، بلكه آنها را از نيستى به هستى آورد، و براى هر پديده اى حد و مرزى تعيين فرمود:، و آنها را به نيكوترين صورت زيبا، صورتگرى كرد، چيزى از فرمان او سر پيچى نمى كند، و خدا از اطاعت چيزى سود نمى برد، علم او به مردگانى كه رفتند چونان آگاهى او به زندگانى است كه هستند، و علم او به آسمان هاى بالا چونان علم او به زمين هاى زيرين است. 💠3.شگفتى آفرينش انسان اى انسان اى آفريده راست قامت، اى پديده نگهدارى شده در تاريكى هاى رحم هاى مادران، و قرار داده شده در پرده هاى تو در تو آغاز آفرينش تو از گل و لاى بود، و سپس در جايگاه آرامى نهاده شدى تا زمانى مشخّص و سر آمدى تعيين شده، و آنگاه كه در شكم مادرت حركت مى كردى، نه دعوتى را مى توانستى پاسخ دهى، و نه صدايى را مى شنيدى. سپس تو را از قرار گاهت بيرون كردند و به خانه اى آوردند كه آن را نديده بودى و راههاى سودش را نمى توانستى، پس چه كسى تو را در مكيدن شير، از پستان مادر هدايت كرد و به هنگام نياز جايگاه هاى طلب كردن و خواستن را به تو شناساند هرگز، آن كس كه در توصيف پديده اى با شكل و اندازه و ابزار مشخّص درمانده باشد، بدون ترديد از وصف پر وردگارش ناتوان تر، و از شناخت خدا با حدّ و مرز پديده ها دورتر است. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_259 🌷 آیات 241 و 242 سوره بقره 🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیات 243و244 سوره بقره 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِیاَرِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ الْنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ (243) و قاتلوا في سبيل الله و اعلموا أن الله سميع عليم (244) ‏ 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از ترس مرگ از خانه ‏هاى خود خارج شدند، در حالى كه هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنها گفت:بمیرید ، سپس آنان را زنده كرد همانا خداوند نسبت به مردم فضل و بزرگواری مى‏‌كند، ولى بیشتر مردم سپاس نمى‏ گذارند. و در راه خدا بجنگید و بدانید که قطعاً خداوند شنوای داناست. 📚 محمد بن یعقوب کلینی بعد از چهار یا پنج واسطه از امام محمد باقر علیه السلام درباره نزول این آیه چنین روایت نموده است که اینان مردم شهری از شهرهای بودند که در آن شهر هفتاد هزار خانه بوده است و گرفتار مرض طاعون می شوند. توانگران شهر که توانایی خروج را داشتند از شهر بیرون آمدند ولی فقرا و بیچارگان که توانایی خروج را نداشتند ماندند و از اثر این مرض بیشتر آنها به رسیدند. توانگران می گفتند:اگر بیرون نمی آمدیم به هلاکت می رسیدیم و فقرا می گفتند: اگر ما هم توانایی و وسیله خروج از شهر را می داشتیم از نفرات ما کمتر به هلاکت می رسیدند ، سپس تصمیم گرفتند که همه با هم از ترس مرگ ناشی از مرض از شهر خارج شوند لذا از شهر بیرون رفتند تا به شهری دیگر رسیدند . 📚 به ناچار در آن شهر فرود آمدند و به فرمان خداوند همه مردند تا این که پیامبری از پیامبران بنی اسرائیل به نام بر آنها گذشت. وقتی که استخوان های پوسیده آنها را دید در عین حال عبرت گرفتن گریست و گفت: خدایا اگر آنها را زنده گردانی به آبادانی شهرهای تو پردازند و فرزندانی بوجود آورند که به عبادت تو مشغول گردند همچنان که خودشان نیز به عبادت تو خواهند پرداخت. خداوند به حزقیل وحی فرستاد و فرمود: آیا دوست داری که آنها زنده شوند؟ گفت:بلی ، سپس آنها را زنده گردانید و به آن پیامبر فرمان داد که کلماتی را طبق دستور بر زبان براند. امام صادق علیه السلام فرمایند: کلماتی که آن پیامبر طبق دستور به زبان آورد اسم اعظم بوده است و نیز از امام صادق علیه السلام نقل نمایند که فرمود: این آیه درباره این قوم نازل گردیده است. 🌺 آنها فکر می کردند مرگ در دست طاعون است بلکه در دست خداست ، خدا برای اینکه برای آنها و برای آیندگان تفهیم کند که مرگ و زندگی در دست خداست ، جان آنها را گرفت سپس آنها را زنده کرد . البته این الطاف الهى، هشدار و درس عبرتى براى آیندگان تاریخ است كه انسان بفهمد و شكرگزار خداوند باشد. بلافاصله در آیه بعد می فرماید: و قاتلوا فی سبیل الله و اعلموا أن الله سميع عليم: و در راه خدا بجنگید و بدانید که همانا خداوند شنوای داناست. یعنی حالا که دانستید مرگ و زندگی به دست خداست پس در راه خدا بجنگید و از مرگ نترسید. و خداوند از انگیزه های شما با خبر است. 🔹 پيام های آیات 243و244سوره بقره ✅ به بنگریم و از آن درس بگیریم. «ألَم تَرَ...» ✅ در بیان تاریخ، آنچه مهم است عوامل و سقوط است، نه نام افراد و قبایل و مناطق. «الّذین خَرجوا من دیارهم» ✅ آنجا كه اراده باشد، فرار كارساز نیست. «قال لهم اللّه موتوا» ✅ در همین دنیا بارها مردگان را زنده كرده است. «ثم احیاهم» ✅ فراز و نشیب‏ها، مرگ و میرها، زاد و ولدها و زنده ‏شدن‏هاى مجدّد، همه نمونه ‏هایى از الطاف وفضل الهى است. «انّ اللّه لذو فضل» ✅ و مبارزه ، زمانی ارزش دارد که برای خدا و در راه خدا باشد. ✅ در راه خدا ، شکر نعمت حیات است. ✅ توجه به اینکه مرگ و زندگی به دست خداست و اینکه ما در محضر هستیم ، قوی ترین عامل و انگیزه برای پیکار در میدان جنگ است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۸ سوره بقره می‌فرماید: خداوندا عبادات ما را به م
✨نور و سایه✨ 🍀گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست.شخصی تعريف می‌کرد که نزد امام از فردی تعريف می‌کرديم که ايشان سی‌ سال است که نماز ظهرش را سر وقت خوانده است. امام فرمودند: يعنی در اين چند سال نيازمندی پيش او نيامده که بخواهد گره‌اش را باز کند که نمازش را ديرتر بخواند؟ 📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا