eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
131 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۳ قسمت سوم 💠5.روش استفاده از دنيا پس خدا را خدا را اى جمعيّت انسان ها پروا كنيد
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۴ 💠(برج بن مسهر طايى از شعراى مشهور خوارج بود و با صداى بلند گفت «حكومت فقط از آن خداست» امام در سال 37.هجرى در كوفه در جواب او فرمود:) خاموش باش خدا رويت را زشت گرداند، اى دندان پيشين افتاده. به خدا سوگند آنگاه كه حق آشكار شد تو ناتوان بودى، و آواز تو آهسته  بود و آن هنگام كه باطل بانگ بر آورد، چونان شاخ بز سر بر آوردى. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_287 🌸 آیه 270 سوره بقره 🌸 وَمَآ أَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 آیه 271 سوره بقره 🌸 إِنْ تُبْدُواْ الْصَّدَقاَتِ فَنِعِمَّا هِىَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَآءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير ٌ 🍀 ترجمه: اگر صدقات را آشكارا بدهید، پس آن كار خوبى است، ولى اگر آنها را مخفى کنید وبه نیازمندان بدهید، پس این براى شما بهتر است و قسمتى از گناهان شما را مى‏‌زداید و خداوند به آنچه انجام مى‏‌دهید آگاه است. 🌷 : آشکارا بپردازید 🌷 : آن را مخفی کنید 🌷 : می زداید 🌸امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یک وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. اگرچه آیه در مورد كمكک هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى‏شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمک به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى‏باشد. 🌺 تفسیر نورالثقلین، جلد‏1، 🔹 پیام های آیه271سوره بقره 🔹 ✅ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى» ✅ شرط رسیدگى به ، مسلمان بودن آنها نیست. «فقراء» ✅ با اینكه و زكات، مصارف زیادى دارد، لكن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تؤتوها الفقراء» ✅ شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء» ✅ انفاقِ پنهانى، از و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیک است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى‏ دارد. «فهو خیر لكم» ✅ ، غریزه سودجویى وخیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مى‏‌رود. لذا پیامبران الهى، مصادیق ونمونه ‏هاى خیر را براى انسان بیان كرده ‏اند. «فهو خیر لكم» ✅ کمک به ، بخشى از گناهان صغیره را مى‏بخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى‏‌شود. ✅ آن چه مهم است خداست، «واللّه بما تعملون خبیر» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۴ 💠(برج بن مسهر طايى از شعراى مشهور خوارج بود و با صداى بلند گفت «حكومت فقط از آن
۰☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۵ قسمت اول 💠1.خدا شناسى ستايش خداوندى را سزاست كه حواس پنجگانه او را درك نكنند، و مكان ها او را در برنگيرند، ديدگان او را ننگرند، و پوشش ها او را پنهان نسازند، با حدوث آفرينش ازلى بودن خود را ثابت كرد، و با پيدايش انواع پديده ها، وجود خود را اثبات فرمود و با همانند داشتن مخلوقات ثابت شد كه خدا همانندى ندارد. خدا در وعده هاى خود راستگو، و برتر از آن است كه بر بندگان ستم روا دارد، ميان مخلوقات به عدل و داد رفتار كرد، و در اجراى احكام عادلانه فرمان داد، حادث بودن اشياء، گواه بر ازليّت او، و ناتوانى پديده ها، دليل قدرت بى مانند او، و نابودى پديده ها، گواه دائمى بودن اوست. خدا يكى است نه با شمارش، و همبستگى است نه با محاسبه زمان، بر پاست نه با نگهدارنده اى، انديشه ها او را مى شناسند نه با درك حواس، نشانه هاى خلقت به او گواهى مى دهند نه به حضور مادّى، فكرها و انديشه ها بر ذات او احاطه ندارند، كه با آثار عظمت خود بر آنها تجلّى كرده است، و نشان داد كه او را نمى توانند تصوّر كنند، و داورى اين ناتوانى را بر عهده فكرها و انديشه ها نهاد. بزرگى نيست داراى درازا و پهنا و ژرفها، كه از جسم بزرگى برخوردار باشد، و با عظمتى نيست كه كالبدش بى نهايت بزرگ و ستبر باشد، بلكه بزرگى خدا در مقام و رتبت، و عظمت او در قدرت و حكومت اوست. 💠2.ويژگى هاى پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) گواهى مى دهم كه محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بنده و فرستاده خدا، و پيامبر برگزيده، و امانت دار پسنديده اوست «درود خدا بر او و عترت او باد» خدا او را با حجّت هاى الزام كننده، و پيروزى آشكار، و راه روشن فرستاد، پس رسالت خود را آشكارا رساند، و مردم را به راه راست وا داشت، و آن را به همگان نشان داد، و نشانه هاى هدايت را بر افراشت، و چراغ هاى روشن را بر سر راه آدميان گرفت، رشته هاى اسلام را استوار كرد، و دستگيره هاى ايمان را محكم و پايدار كرد. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_288 🌸 آیه 271 سوره بقره 🌸 إِنْ تُب
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 272 سوره بقره 🌸 لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدى مَنْ يَشَآءُ وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَآءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ 🍀 ترجمه:هدایت یافتن آنان بر عهده تو نیست، بلكه خداوند هر كه را بخواهد هدایت مى‌كند. وآنچه را از خوبى ها انفاق كنید، به نفع خودتان است. و جز براى طلب شدید توجه خداوند انفاق نمى كنید و آنچه از خوبى ها انفاق كنید به طور كامل به شما داده خواهد شد و بر شما ستم نخواهد شد. 🌷 : هر كه بخواهد 🌷 : طلب شديد 🌷 : توجه خداوند 🌷 : به طور کامل 🌺 در تفسیر مجمع البیان شأن نزول هایى براى آیه ذكر شده است كه از مفاد آنها بر مى‌آید كه مسلمانان در به فقراى مشرک و غیر مسلمان شک داشتند، وقتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله پرسیدند، این آیه نازل شد. ضمناً در سیره ى عملى پیامبراكرم صلى الله علیه وآله واهل بیت او علیهم السلام نمونه هاى زیادى از كمک به غیر مسلمانان مشاهده مى‌شود كه حتّى براى كسانى كه به آن بزرگواران ناسزا مى گفتند ویا حقّ آنان را غصب كرده بودند، دلسوز وخیرخواه بودند. 🌺 «لیس عليك هداهم ولکن الله یهدی من یشآء» در ابتدای این آیه به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: که هدایت یافتن آنها بر عهده تو نیست ، بلکه هر که را بخواهد هدایت می کند. وظیفه پیامبر ابلاغ و رساندن پیام وحی به مردم و بیان کردن مسیر حق و باطل است ولی انتخاب مسیر حق یا باطل بر عهده خود مردم است. خداوند است که می کند. 🌺 «و ما تنفقوا من خیر فلأنفسكم و ما تنفقون إلا ابتغآء وجه الله و ما تنفقوا من خير يوف إليكم و أنتم لا تظلمون» یکی از راه های ، انفاق کردن است که به سود شماست زیرا چند برابرش و بهترش به شما برخواهد گشت. و شما نمی کنید مگر به خاطر طلب شدید توجه خداوند است. و بر شما ستم نخواهد شد. 🔹پيام های آیه 272 سوره بقره 🔹 ✅ از ایجاد فشار و ترک انفاق، براى ایمان آوردن كفّار استفاده نكنید. «لیس علیك هداهم... وما تنفقوا من خیر فلانفسكم» ✅ ، توفیق الهى است كه تنها شامل دلهاى آماده مى‌شود. «یهدى من یشاء» ✅ رسیدگى به ، یک وظیفه انسانى است. پس بر غیر مسلمانان نیز انفاق كنید. «وما تنفقوا من خیر فلانفسكم» ✅ ، مكتب انسان دوستى است و فقر و محرومیّت را حتّى براى غیر مسلمانان نیز نمى پسندد. «وما تنفقوا من خیر فلانفسكم» ✅ فایده ى به خودتان باز مى‌گردد و روح سخاوت را در شما زنده مى كند. با انفاق از پیدایش اختلافات طبقاتى و انفجارهاى اجتماعى جلوگیرى شده و در جامعه ایجاد محبّت مى‌گردد. انفاق مایه محرومیّت شما نیست، بلكه سبب مصونیّت شماست. ✅ جز براى انفاق نكنید. زیرا تمام فواید و آثار این جهانى، دیر یا زود از میان مى رود، ولى اگر انفاق براى خدا باشد، تا ابد از بركات آن بهره مند خواهید بود. «الا ابتغاء وجه اللّه» ✅ در دست و دل باز باشید. زیرا آنچه انفاق مى‌كنید، بدون كم و كاست بازخواهید گرفت. «یوفّ الیكم» ✅ بهره‌گیرى در ، زمانى است كه هدف از انفاق تنها رضاى خدا باشد. «الاّ ابتغاء وجه اللّه... یوفّ الیكم» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صاحبان مغز✨ 🌸ارزش مداد به مغز آن است، مدادی که مغز ندارد، ارزشی هم ندارد، يک چوب است، فقط به درد س
✨صاحبان مغز✨ 🌸همه انسانها عاقلانه رفتار می‌کنند منتها يک جاهايی از اين عقل بهره می‌برند که عقل برای آنجا ساخته و پرداخته نشده است، مثل اينکه کسی بيايد از يک کيس رايانه که دريايی از اطلاعات روی آن است، برای وزن کردن کاهو و سبزيجات استفاده کند، می‌شود اين کار را کرد و از آن بعنوان وزنه استفاده کرد ولی اين را برای وزن کردن به شما نداده‌اند بلکه داده‌اند که از اطلاعات آن استفاده کنيد. 📚آل عمران، ۱۹۰. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
۰☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۵ قسمت اول 💠1.خدا شناسى ستايش خداوندى را سزاست كه حواس پنجگانه او را درك نكنند، و
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۵ قسمت دوم 💠3.راه هاى خداشناسى اگر مردم در عظمت قدرت خدا، و بزرگى نعمت هاى او مى انديشيدند، به راه راست باز مى گشتند، و از آتش سوزان مى ترسيدند، امّا دل ها بيمار، و چشم ها معيوب است. آيا به مخلوقات كوچك خدا نمى نگرند كه چگونه آفرينش آن را استحكام بخشيد و تركيب اندام آن را برقرار، و گوش و چشم براى آن پديد آورد، و استخوان و پوست متناسب خلق كرد به مورچه و كوچكى جثّه آن بنگريد، كه چگونه لطافت خلقت او با چشم و انديشه انسان درك نمى شود، نگاه كنيد چگونه روى زمين راه مى رود، و براى به دست آوردن روزى خود تلاش مى كند دانه ها را به لانه خود منتقل مى سازد، و در جايگاه مخصوص نگه مى دارد، در فصل گرما براى زمستان تلاش كرده، و به هنگام درون رفتن، بيرون آمدن را فراموش نمى كند.  روزى مورچه تضمين گرديده، و غذاهاى متناسب با طبعش آفريده شده است. خداوند منّان از او غفلت نمى كند، و پروردگار پاداش دهنده محرومش نمى سازد، گر چه در دل سنگى سخت و صاف يا در ميان صخره اى خشك باشد. اگر در مجارى خوراك و قسمتهاى بالا و پايين دستگاه گوارش و آنچه در درون شكم او از غضروف هاى آويخته به دنده و شكم، و آنچه در سر اوست از چشم و گوش، انديشه نمايى، از آفرينش مورچه دچار شگفتى شده و از وصف او به زحمت خواهى افتاد. پس بزرگ است خدايى كه مورچه را بر روى دست و پايش بر پاداشت، و پيكره وجودش را با استحكام نگاه داشت، و در آفرينش آن هيچ قدرتى او را يارى نداد، و هيچ آفريننده اى كمكش نكرد. اگر انديشه ات را به كار گيرى تا به راز آفرينش پى برده باشى، دلائل روشن به تو خواهند گفت كه آفريننده مورچه كوچك همان آفريدگار درخت بزرگ خرماست، به جهت دقّتى كه جدا جدا در آفرينش هر چيزى به كار رفته، و اختلافات و تفاوت هاى پيچيده اى كه در خلقت هر پديده حياتى نهفته است. همه موجودات سنگين و سبك، بزرگ و كوچك، نيرومند و ضعيف، در اصول حيات و هستى يكسانند، و خلقت آسمان و هوا و بادها و آب يكى است. پس انديشه كن در آفتاب و ماه، و درخت و گياه، و آب و سنگ ، و اختلاف شب و روز، و جوشش درياها، و فراوانى كوه ها، و بلنداى قلّه ها، و گوناگونى لغت ها، و تفاوت زبان ها، كه نشانه هاى روشن پروردگارند.  پس واى بر آن كس كه تقدير كننده را نپذيرد، و تدبير كننده را انكار كند گمان كردند كه چون گياهانند و زارعى ندارند، و اختلاف صورت هايشان را سازنده اى نيست، بر آنچه ادّعا مى كنند حجّت و دليلى ندارند، و بر آنچه در سر مى پرورانند تحقيقى نمى كنند، آيا ممكن است ساختمانى بدون سازنده، يا جنايتى بدون جنايتكار باشد 🌴🌴🌴
از عرش آمدی و زمین آبرو گرفت باید برای بردن نامت وضو گرفت 🍃🌸🍃میلادحضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها وبزرگداشت مقام مادر مبارک ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۵ قسمت دوم 💠3.راه هاى خداشناسى اگر مردم در عظمت قدرت خدا، و بزرگى نعمت هاى او مى
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۵ قسمت سوم 💠4.شگفتى آفرينش ملخ و اگر خواهى در شگفتى ملخ سخن گو، كه خدا براى او دو چشم سرخ، دو حدقه چونان ماه تابان آفريد، و به او گوش پنهان، و دهانى متناسب اندامش بخشيده است، داراى حواس نيرومند، و دو دندان پيشين است كه گياهان را مى چيند، و دو پاى داس مانند كه اشياء را بر مى دارد. كشاورزان براى زراعت از آنها مى ترسند و قدرت دفع آنها را ندارند گرچه همه متّحد شوند. ملخ ها نيرومندانه وارد كشتزار مى شوند و آنچه ميل دارند مى خورند، در حالى كه تمام اندامشان به اندازه يك انگشت باريك نيست . 💠5.نشانه هاى خدا در طبيعت پس بزرگ است خداوندى كه تمام موجودات آسمان و زمين، خواه و ناخواه او را سجده مى كنند، و در برابر او با خضوع چهره بر خاك مى نهند، و رشته اطاعت او را در تندرستى و ناتوانى به گردن مى نهند، و از روى ترس و بيم، زمام اختيار خود را به او مى سپارند. پرندگان رام فرمان اويند، و از تعداد پرها و نفس هاى پرندگان آگاه است، برخى را پرنده آبى و گروهى را پرنده خشكى آفريد، و روزى آنها را مقدّر فرمود:، و اقسام گوناگون آنها را مى داند، اين كلاغ است و آن عقاب، اين شتر مرغ است و آن كبوتر. هر پرنده اى را با نام خاصّى فرا خواند، و روزى اش را فراهم كرد. خدايى كه ابرهاى سنگين را ايجاد، و باران هاى پى در پى را فرستاد، و سهم باران هر جايى را معيّن فرمود:، زمين هاى خشك را آبيارى كرد، و گياهان را پس از خشكسالى روياند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_289 🌷 آیه 272 سوره بقره 🌸 لَّيْسَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 آیه 273 سوره بقره 🌸 لِلْفُقَرَآءِ الَّذِينَ أُحْصِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَايَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِى الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَآءَ مِنَ الْتَعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بسیماهم لَايَسْئَلُونَ الْنَّاسَ إِلْحَافاً وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه: (انفاق شما باید) براى نیازمندانى باشد كه در راه خدا محصور شده اند. توان حركت و سفر در زمین را ندارند. از شدّت عفاف و آبرودارى، شخص بى اطلاع آنها را بی نیاز مى پندارد، امّا تو آنها را از چهره هایشان مى شناسى. آنان هرگز با اصرار از مردم چیزى نمى خواهند. و هر چیز نیكو و خیرى را (به این افراد) انفاق كنید، پس قطعاً خداوند به آن آگاه است. 🌷 :محاصره شدن ، محروم شدن 🌷 : نمى توانند 🌷 : گام زدن در زمین ، سفر کردن در زمین 🌷 : گمان می کند 🌷 : شخصی که آگاهی و اطلاع ندارد. 🌷 : انسان هاى بى نياز 🌷 : عفاف ، حفظ و خویشتن داری 🌷 : آنها را می شناسی 🌷 : چهره ، نوعی نمایش ، علامتی که چیزی یا شخصی با آن شناخته می شود ، از آنجایی که صفات باطنی در چهره آنان نمایان می شود این را سیما می نامند. در واقع منظور چهره است. 🌷 : اصرار ، التماس ، سماجت 🌷 : دانا 🌸 در برخى از تفاسیر همانند کتاب مجمع البیان آمده كه این آیه درباره اصحاب صُفّه نازل شده است. اصحاب صفّه تقریباً چهارصد نفر بودند كه از مكّه به مدینه هجرت كرده و چون در مدینه خانه و كاشانه و آشنایانى نداشتند، در كنار مسجد پیامبر روى صُفّه (صفه یعنی سكّویى بزرگ) زندگى مى كردند و اینان همیشه براى جهاد در راه خدا آماده بودند. 🌸 هر کسی که در راه خدا قدم می گذارد باید پایان آن را ببیند کسانی که پایان امور را می بینند اتفاقات دشوار برای آنها قابل تحمل است. للفقرآء الذین أحصروا فى سبيل الله لا يستطيعون ضربا فى الأرض افرادی هستند که در راه خدا توسط حکومت های طاغوت زندانی و یا تبعید شدند و بعضی افراد اموال و دارایی آنها گرفته شد اینگونه افراد دچار فقر شدند و امکان مهاجرت و یا توانایی لازم برای تأمین نیازهای مادی خود ندارند. يحسبهم الجاهل أغنياء من التعفف اما به خاطر عفت و آبروداری به گونه ای زندگی می کنند که شخص بی اطلاع آنها را بی نیاز می پندارد ، تعرفهم بسيماهم اما پیامبر آنها را از چهره هايشان می شناسد. لا يسئلون الناس إلحافا اینگونه افراد دست به سمت دیگران دراز نمی کنند و هرگز با اصرار و سماجت چیزی از مردم نمی خواهند. و ما تنفقوا خير فإن الله به عليم اگر قرار است انفاقی صورت بگیرد این افراد در اولویت هستند و باید به آنها انفاق کرد و هر چیز نیکویی را به این افراد انفاق کنید پس قطعا خداوند به آن آگاه است. 🔹 پيام های آیه273 سوره بقره 🔹 ✅ ، در اموال اغنیا حقّى دارند. «للفقراء» ✅ باید به وكسانى كه به خاطر فعالیّتهاى سیاسى براى مبارزه با طاغوتها در محاصره ى زندان ها و تبعیدگاهها قرار دارند ومهاجران بى پناه و همه كسانى كه در راه دچار فقر شده و فرصت تلاش براى تأمین زندگى را ندارند، توجّه لازم صورت گیرد.«اُحصروا فى سبیل اللّه لایستطیعون ضرباً...» ✅ كسانى كه مى‌توانند با مسافرت و مهاجرت به نقطه اى دیگر زندگى خود را تأمین نمایند، نباید منتظر مردم باشند. «لایستطیعون ضرباً فى‌الارض» ✅ ، پاكدامن وآبرودار، مورد ستایش خداوند هستند. «یحسبهم الجاهل اغنیاء» ✅ فقراى و محترم، در اولویّت هستند. «تعرفهم بسیماهم» ✅ حتّى اگر ضرورتى پیش آمد، باز هم سؤالِ با اصرار از مردم نداشته باشید. «لایسئلون الناس الحافاً» ✅ شرط انصاف نیست كه گروهى خود و تمام هستى خود را فدا كرده و در محاصره قرار گیرند، ولى گروه دیگر حتّى از به آنان تنگ نظرى داشته باشند. «للفقراء الّذین اُحصروا» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صاحبان مغز✨ 🌸همه انسانها عاقلانه رفتار می‌کنند منتها يک جاهايی از اين عقل بهره می‌بر
✨صاحبان مغز✨ 🌸اگر به گونی سيب زمينی نگاه کنيد، می‌بيند گاهی خيلی درشت هستند وقتی آن را به خانه می‌آوريد می‌بينيد وسط گونی پر از سيب زمينی‌های ريز است. برای اين کار ، لوله پليکا وسط گونی می‌گذارند و اطرافش را سيب زمينی درشت می‌ريزند، وسط سيب زمينی ريز می‌ريزند و بعد لوله پليکا را بيرون می‌کشند.اين عقلانی است ولی ببينيد اين عقل را کجا بکار می‌بندد؟ عقل برای استفاده در اينجا نيامده است چنين فردی يک پوسته بدون عقل است. 📚آل عمران، ۱۹۰. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۵ قسمت سوم 💠4.شگفتى آفرينش ملخ و اگر خواهى در شگفتى ملخ سخن گو، كه خدا براى او د
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۶ قسمت اول (در اصول كافى ج 1.ص 131.آمده است كه اين سخنرانى در شهر كوفه ايراد شد در پيرامون توحيد و خداشناسى است كه اصول علمى آن در هيچ خطبه اى يافت نمى شود.) 💠1.شناساندن صحيح خداوند سبحان كسى كه كيفيّتى  براى خدا قائل شد يگانگى او را انكار كرده، و آن كس كه همانندى براى او قرار داد به حقيقت خدا نرسيده است. كسى كه خدا را به چيزى تشبيه كرد به مقصد نرسيد. آن كس كه به او اشاره كند يا در وهم آورد، خدا را بى نياز ندانسته است. هر چه كه ذاتش شناخته شده باشد آفريده است، و آنچه در هستى به ديگرى متّكى باشد داراى آفريننده است. سازنده اى غير محتاج به ابزار، اندازه گيرنده اى بى نياز از فكر و انديشه، و بى نياز از يارى ديگران است. با زمان ها همراه نبوده، و از ابزار و وسائل كمك نگرفته است. هستى او برتر از زمان، و وجود او بر نيستى مقدّم است، و ازليّت او را آغازى نيست. با پديد آوردن حواس، روشن مى شود كه حواسّى ندارد، و با آفرينش اشياء متضاد، ثابت مى شود كه داراى ضدّى نيست، و با هماهنگ كردن اشياء دانسته مى شود كه همانندى ندارد. خدايى كه روشنى را با تاريكى، آشكار را با نهان، خشكى را با ترى، گرمى را با سردى، ضدّ هم قرار داد، و عناصر متضاد را با هم تركيب و هماهنگ كرد، و بين موجودات ضدّ هم، وحدت ايجاد كرد، آنها را كه با هم دور بودند نزديك كرد، و بين آنها كه با هم نزديك بودند فاصله انداخت. خدايى كه حدّى ندارد، و با شماره محاسبه نمى گردد، كه همانا ابزار و آلات، دليل محدود بودن خويشند و به همانند خود اشاره مى شوند. اينكه مى گوييم موجودات از فلان زمان پديد آمده اند پس قديم نمى توانند باشند و حادثند، و اين كه مى گوييم حتما پديد آمدند، ازلى بودن آنها رد مى شود، و اينكه مى گوييم اگر چنين بودند كامل مى شدند، پس در تمام جهات كامل نيستند. خدا با خلق پديده ها در برابر عقل ها جلوه كرد، و از مشاهده چشم ها برتر و والاتر است، و حركت و سكون در او راه ندارد، زيرا او خود حركت و سكون را آفريد، چگونه ممكن است آنچه را كه خود آفريده در او اثر بگذارد يا خود از پديده هاى خويش اثر پذيرد اگر چنين شود، ذاتش چون ديگر پديده ها تغيير مى كند، و اصل وجودش تجزيه مى پذيرد، و ديگر ازلى نمى تواند باشد، و هنگامى كه (به فرض محال) آغازى براى او تصوّر شود پس سرآمدى نيز خواهد داشت، و اين آغاز و انجام، دليل روشن نقص، و نقصان و ضعف دليل مخلوق بودن، و نياز به خالقى ديگر داشتن است. پس نمى تواند آفريدگار همه هستى باشد، و از صفات پروردگار كه «هيچ چيز در او مؤثر نيست، و نابودى و تغيير و پنهان شدن در او راه ندارد» خارج مى شود. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_290 🌸 آیه 273 سوره بقره 🌸 لِلْفُ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 آیه 274 سوره بقره 🌸 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالْنَّهَارِ سِرّاً وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ 🍀 ترجمه: كسانى كه اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشكارا انفاق مى كنند، پس اجر و پاداششان نزد پروردگارشان است و ترسى بر آنها نیست و نه غمگین مى شوند. 🌷 : شب 🌷 : روز 🌷 : پنهانی 🌷 : آشكارا 🌷 : ترس 🌺 در تفاسیر صافى، مجمع البیان و همچنین تفاسیر اهل سنت آمده كه این آیه در شأن علیه السلام نازل شده است. هنگامى كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یک درهم را در روز یک درهم را در شب، سومین آن را مخفیانه، و چهارمین درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود که این آیه نازل شد. البته وعده ى این ، شامل همه كسانى مى شود كه اینگونه عمل كنند. چنین افرادى از و تنگدستى نمی ترسند، چون به وعده هاى خداوند ایمان داشته و به او توكّل مى‌كنند، و به خاطر انفاق، اندوهگین نمى‌شوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى توجّه دارند. شاید دلیل آنكه «لیل» بر «نهار» ویا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاق هاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد. 🌺 این آیه به منزله ى جمع بندى چهارده آیه گذشته است كه درباره انفاق بحث شده است. موضوعى كه هیچ موردى در اینگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر كسى پوشیده نیست، از جمله: تعدیل ثروت وكم شدن اختلافات طبقاتى، ایجاد محبّت، شكوفایى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند. ، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و نیز مى‌شود. كلمه ى انفاق، در لغت به معناى پر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است. در بسیارى از روایات، از كسانى كه بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست كمک مى‌كنند، مذمّت شده واز سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادن ابزار كار به جاى پول دادن، معرفى شده است. 🔹 پيام های آیه274سوره بقره 🔹 ✅ داشتن روحیّه ى و سخاوت مهم است. ✅ وعده هاى الهى، بهترین مشوّق در كارهاى نیک است. «فلهم اجرهم» ✅ و ، از بركات انفاق است. «لاخوف علیهم ولا هم یحزنون» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت اول (در اصول كافى ج 1.ص 131.آمده است كه اين سخنرانى در شهر كوفه ايراد شد در
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۶ قسمت دوم 💠2.والاتر از صفات پديده ها خدا فرزندى ندارد تا فرزند ديگرى باشد، و زاده نشده تا محدود به حدودى گردد، و برتر است از آن كه پسرانى داشته باشد، و منزّه است كه با زنانى ازدواج كند. انديشه ها به او نمى رسند تا اندازه اى براى خدا تصوّر كنند، و فكرهاى تيزبين نمى توانند او را درك كند، تا صورتى از او تصوّر نمايند، حواس از احساس كردن او عاجز ، و دست ها از لمس كردن او ناتوان است و تغيير و دگرگونى در او راه ندارد، و گذشت زمان تأثيرى در او نمى گذارد، گذران روز و شب او را سالخورده نسازد، و روشنايى و تاريكى در او اثر ندارد. خدا با هيچ يك از اجزاء و جوارح و اعضاء و اندام، و نه با عرضى از اعراض، و نه با دگرگونى ها و تجزيه، وصف نمى گردد. براى او اندازه و نهايتى وجود ندارد، و نيستى و سرآمدى نخواهد داشت، چيزى او را در خود نمى گنجاند كه بالا و پايينش ببرد، و نه چيزى او را حمل مى كند كه كج يا راست نگه دارد، نه در درون اشياء قرار دارد و نه بيرون آن، حرف مى زند نه با زبان و كام و دهان، مى شنود نه با سوراخ هاى گوش و عضو شنوايى، سخن مى گويد نه با به كار گرفتن الفاظ در بيان، حفظ مى كند نه با رنج به خاطر سپردن، مى خواهد نه با به كار گيرى انديشه، دوست دارد و خشنود مى شود نه از راه دلسوزى، دشمن مى دارد و به خشم مى آيد نه از روى رنج و نگرانى، به هر چه اراده كند، مى فرمايد «باش»، پديد مى آيد نه با صوتى كه در گوش ها نشيند، و نه فريادى كه شنيده مى شود، بلكه سخن خداى سبحان همان كارى است كه ايجاد مى كند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_291 🌸 آیه 274 سوره بقره 🌸 الَّذِي
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 آیه 275 سوره بقره 🌸 الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَا فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ 🍀 ترجمه:كسانى كه ربا مى خورند، (در قیامت از قبرها) بر نمى خیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته ودیوانه شده است. این به آن سبب است كه گفتند: خرید و فروش نیز مانند ربا است. در حالى كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هركسی كه موعظه اى از پروردگارش به او رسید و (از رباخوارى) خوددارى كرد، آنچه در گذشته بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار مى‌شود. امّا كسانى كه (به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مى مانند. 🔴 در لغت به معناى زیادى وافزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا زیاده گرفتن در خرید و فروش است. مورد ربا، یا پول است یا کالا است. گاهى پول را قرض مى دهد و بیشتر از آنچه داده باز پس مى گیرد، كه این رباى در وام است و گاهى کالایی را مى‌دهد و مقدار بیشترى از همان جنس را تحویل مى‌گیرد، كه این نیز در مواردى ربا مى‌شود. ، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. 🔴 : به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است. رباخوار در همچون دیوانگان محشور مى شود، زیرا كه در دنیا روش او باعث به هم خوردن تعادل جامعه گردیده است. ثروت پرستى، چشم عقلش را كور كرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و كینه را بر مى انگیزد كه و كینه سبب انفجار شده و اصل مالكیّت را نیز متزلزل مى‌كند. براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مى گویند: بیع و هم مثل رباست و تفاوتى ندارند. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. 🔴 در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مى فرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» یعنى آنچه به قصد مى‌دهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمى‌شود. سپس در سوره ى آل عمران با فرمان «لاتأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» یادآور مى شود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است. آیات مربوط به ربا، به دنبال آیات آمد، تا دو جهت خیر وشر را كه توسط مال و ثروت پدید مى آید مطرح كند. 🔴 هر آثار خوبى كه انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است كه ربا در جامعه پدید مى آورد. به همین جهت مى فرماید: «یمحق اللّه الرّبا و یُربِى الصّدقات» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مى‌دهد. 🔴 از گناهان كبیره است. حضرت على علیه السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرک توبه مى دهند. از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخواری است. خداوند، فرد رباخوار، وكیل ربا، شاهد ربا و كاتب ربا را لعنت نموده است. ◀️ ادامه دارد... 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صاحبان مغز✨ 🌸اگر به گونی سيب زمينی نگاه کنيد، می‌بيند گاهی خيلی درشت هستند وقتی آن
✨صاحبان مغز✨ 🌸کسانی که يک پوسته بی مغز هستند، هميشه در معرض يک آفت هستند خودشان را همرنگ شرايط و پيرامونشان می‌کنند شما دو تا دانه در باغچه بکاريد يکی مغز داشته باشد و يکی مغز نداشته باشد، دانه‌ای که مغز دارد، بعد از مدتی جوانه می‌زند و بالا می‌آيد. دانه‌ای که مغز ندارد و پوسته خالی است، جوانه نمی‌زند اگر خاک را هم کنار بزنيد، دانه را پيدا نمی‌کنيد چون مغز نداشته، همرنگ شرايط پيرامون خود شده است، يعنی خاک شده است . 📚آل عمران، ۱۹۰. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت دوم 💠2.والاتر از صفات پديده ها خدا فرزندى ندارد تا فرزند ديگرى باشد، و زا
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۶ قسمت سوم 💠3.شناخت قدرت پروردگار پيش از او چيزى وجود نداشته و گر نه خداى ديگرى مى بود. نمى شود گفت «خدا نبود و پديد آمد» كه در آن صورت صفات پديده ها را پيدا مى كند، و نمى شود گفت «بين خدا و پديده ها جدايى است» و «خدا بر پديده ها برترى دارد» تا سازنده و ساخته شده همانند تصوّر شوند، و خالق و پديد آمده با يكديگر تشبيه گردند. مخلوقات را بدون استفاده از طرح و الگوى ديگران آفريد، و در آفرينش پديده ها از هيچ كسى يارى نگرفت، زمين را آفريد و آن را بر پا نگهداشت بدون آن كه مشغولش سازد، و در حركت و بى قرارى، آن را نظم و اعتدال بخشيد، و بدون ستونى آن را به پاداشت، و بدون استوانه ها بالايش برد، و از كجى و فرو ريختن نگهداشت و از سقوط و درهم شكافتن حفظ كرد، ميخ هاى زمين را محكم، و كوه هاى آن را استوار، و چشمه هايش را جارى، و درّه ها را ايجاد كرد. آنچه بنا كرده به سستى نگراييد، و آنچه را توانا كرد ناتوان نشد. خدا با بزرگى و قدرت بر آفريده ها حاكم است، و با علم و آگاهى از باطن و درونشان با خبر است، و با جلال و عزّت خود از همه برتر و بالاتر است، چيزى از فرمان او سرپيچى نمى كند، و چيزى قدرت مخالفت با او را ندارد تا بر او پيروز گردد، و شتابنده اى از او توان گريختن ندارد كه بر او پيشى گيرد، و به سرمايه دارى نياز ندارد تا او را روزى دهد. همه در برابر او فروتنند، و در برابر عظمت او ذليل و خوارند. از قدرت و حكومت او به سوى ديگرى نمى توان گريخت، كه از سود و زيانش در امان ماند. همتايى ندارد تا با او برابرى كند، و او را همانندى نيست كه شبيه او باشد. اوست نابود كننده پديده ها پس از آفرينش كه گويا موجودى نبود. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_292 🌸 آیه 275 سوره بقره 🌸 الَّذِ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🔴 ربا خواران ، در همچون ديوانگان محشور می شوند. امام صادق علیه السلام علت تکرار آیات ربا را آماده سازی ثروتمندان برای کار خیر و می داند. همچنان كه درباره ى علّت تحریم ربا گفته اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكرو بازو،فقط از سود بهره گیرى مى‌شود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر حلال بود، مردم كسب و كار را رها مى‌كردند. و از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا كند راه قرض دادن بسته مى شود. ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، در حدیث مى‌خوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى الربا» هركسی بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد شود، گرفتار ربا مى شود. 🔴 : گرفتن پول اضافى، بدون انجام كارى مفید و یا مشاركت در تولید، نوعى و اجحاف است كه موجب پیدایش دشمنى و قساوت مى‌شود. ربا دهنده به جهت بدهى‌هاى تصاعدى، گاهى ورشكست و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها مى‌شود. ، تعادل جامعه را به هم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستكبر و مستضعف مى‌شود. با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت ، بلكه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا بعضی به بهانه هایى مى‌خواهند ربا را توجیه كنند و به دنبال راه فرار هستند. ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه موجب ترقّى آنها شده باشد. 🔹 پيام های آیه275سوره بقره 🔹 ✅ ، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى سازند. «كما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان» ✅ ، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس» ✅ توجیه ، راه را براى انجام گناه باز مى كند. «انّماالبیع مثل الربا» ✅ تا قبل از ابلاغ ، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه» ✅ ، در جهت پند و تربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه» ✅ قانون امروز، شامل گذشته افراد نمى‌شود. «فله ما سَلف» ✅ از ناآگاهان چشم پوشی مى‌شود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئك اصحاب النّار» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸