eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
131 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۹ 💠از سخنان امام عليه السلام در بصره به عيادت علاءابن زيادحارثي ڪه از يارانش بود ر
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۰ 💠از سخنان امام عليه السلام اين سخن را امام در پاسخ ڪسي فرموده ڪه ازاو در مورد احاديث بدعت آور و روايات گوناگون ڪه در بين مردم رواج دارد پرسش نموده است آنچه در بين مردم شايع است هم احاديث حق است و هم باطل هم راست و هم دروغ هم ناسخ و هم منسوخ هم عام و هم خاص هم محڪم و متشابه هم احاديثي است ڪه به خوبي حفظ شده و هم رواياتي ڪه طبق ظن و گمان روايت گرديده است . در عصر پيامبر ( ص ) آنقدر به آن حضرت دروغ بسته شد ڪه به پا خاسته خطبه خواند و فرمود : هر ڪس عمدا به من دورغ ببندد جايگاه خويش را در آتش جهنم بايد انتخاب ڪند [ بدان ] افرادي ڪه نقل حديث مي ڪنند چهار دسته اند و پنجمي نخواهند داشت : 💠 1 منافقان نخست منافقي ڪه اظهار مي ڪند نقاب اسلام را به چهره زده نه از گناه باڪي دارد و نه از آن دوري مي ڪند . و عمدا به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم دروغ مي بندد . اگر مردم مي دانستند ڪه اين شخص منافق و دروغگو است از او قبول نمي ڪردند و تصديقش نمي نمودند [ اما چون از واقعيت او آگاه نيستند ] مي گويند : وي از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم است پيامبر را ديده از او حديث شنيده و مطالب را از او دريافت ڪرده است به همين دليل به گفته اش ترتيب اثر مي دهند . در حالي ڪه خداوند شما را از وضع منافقان آنچنان ڪه بايد آگاه ساخته و چنانڪه لازم بوده اوصاف آنان را براي شما برشمرده است [ اين منافقان ] پس از پيامبر ( ص ) به پيشوايان گمراه و داعيان دوزخ با دروغ و بهتان تقرب جستند پيشوايان گمراه نيز به اينها ولايت و رياست بخشيدند و آنان را حاڪم ساختند و به گردن مردم سوار نمودند و به وسيله اينها به خوردن دنيا مشغول شدند مردم هم معمولا همراه سلاطين و دنيا هستند مگر ڪسي ڪه خداوند او را محفوظ دارد . اين يڪي از آن چهار گروه . 💠 2. اشتباه ڪاران دوم ڪسي است ڪه از رسولخدا ( ص ) چيزي شنيده اما آن را درست حفظ نڪرده بلڪه در آن اشتباه نموده است ولي عمدا به آن حضرت دروغ نبسته آنچه در اختيار دارد روايت مي ڪند و به آن عمل مي نمايد و مي گويد : من از پيامبر آن را شنيده ام اگر مسلمانان مي دانستند اشتباه ڪرده از او نمي پذيرفتند خودش هم اگر توجه پيدا مي ڪرد ڪه در آن اشتباه واقع شده آن را رها مي ساخت و مورد عمل قرار نمي داد . 💠3.اهل شبهه سوم ڪسي است ڪه شنيده پيامبر به چيزي امر فرموده در حالي ڪه [ اين امر موقت بوده و ] بعدا پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم از آن نهي نموده و او نهي آن حضرت را نشنيده است و يا اينڪه نهي رسولخدا ( ص ) را شنيده ولي از امري ڪه بعدا نموده است بي اطلاع مانده اين شخص در حقيقت منسوخ را فراگرفته اما ناسخ را نشنيده و حفط نڪرده است وي اگر مي دانست آنچه شنيده نسخ شده است آن را رها مي ساخت و مسلمانان هم اگر مي دانستند نسخ شده آن را ترک مي نمودند . 💠4.حافظان راستگو چهارم ڪسي است ڪه نه دروغ به خدا بسته و نه بر پيامبرش از خوف خدا و براي تعظيم پيامبرش ( ص ) دروغ را دشمن مي دارد و نيز در آنچه شنيده اشتباهي برايش پيش نيامده است بلڪه آن را با تمام جوانبش حفظ ڪرده است آن چنان ڪه شنيده بدون ڪم و زياد نقل ڪند . وي ناسخ را حفظ نموده و به آن عمل مي ڪند و منسوخ را فراگرفته و از آن دوري مي گزيند . خاص و عام محڪم و متشابه را شناخته و هر ڪدام را در جاي خويش قرار داده است گاهي سخناني از پيامبر ( ص ) صادر مي شده است ڪه داراي دو جنبه بوده سخني جنبه خصوصي دارد و گفتاري جنبه عمومي و آن ڪس ڪه مقصود خداوند و منظور پيامبر ( ص ) را از آن نمي دانست مي شنيد و حفظ مي نمود و بدون توجه به معني و مقصود و هدف آن ،آن را توجيه مي ڪرد . اينطور نبود ڪه همه اصحاب پيامبر ( ص ) از او پرسش ڪنند و استفهام نمايند تا آنجا ڪه عده اي دوست داشتند اعرابي و يا سائلي بيايد و از آن حضرت چيزي بپرسد و آنها پاسخ آنرا بشنوند [ و بهره گيرند ] اما من هر چه از خاطرم مي گذشت از او مي پرسيدم و حفظ مي نمودم اين است جهات اختلاف مردم در احاديث و علل اختلاف رواياتشان. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_328 🌹 آیات21و22سوره آل عمران 🌷 إِن
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات23و24و25سوره آل عمران 🌷 أَلَمْ تَرَ إِلَى‏ الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتاَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى‏ كِتاَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى‏ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏ (23) ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون (24) فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (25) 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى بهره‏ اى داده شدند، وقتی به كتاب الهى دعوت مى‏ شوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏‌گردانند؟ (23) اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزی به ما نمی رسد. و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. (24) پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. (25) 🌷 : آیا ندیدی 🌷 : داده شدند 🌷 : بهره 🌷 : دعوت می شوند 🌷 : تا حكم كند 🌷 : بين آنها 🌷 : روى گرداندن ، پشت کردن 🌷 : گروه 🌷 : روی بر می گردانند 🌷 : از مس به معنای تماس است لن تمسنا یعنی به ما نمی رسد 🌷 : چند روزی 🌷 : فریفته ساخت 🌷 : افترا و خیالی بافی می کردند 🌷 : پس چگونه 🌷 : آنها را جمع کردیم 🌷 : شکی نیست 🌷 : یعنی چیزی را کامل پرداختن 🌷 : هر کسی 🌷 : آنچه به دست آورده 🌹 یعنی قوانین الهی و این قوانین الهی همان دین هستند. دین چیزی است که اگر به آن عمل شود از ما ، انسان بهتر و اخلاقی تر و مسئولیت تر می سازد. به این خاطر قرآن کریم و کتاب های آسمانی قبل از مثل تورات موسی و انجیل عیسی برای این آمدند که ما انسان های بهتر و اخلاق مدارتر باشیم اما قرآن بهترین انسان ها و بهترین زندگی را می سازد به شرطی که به آن عمل شود. و همه اکنون باید پیرو قرآن باشند چون آخرین کتاب خدا قرآن است. 🌹 ألم تر إلى الذين أوتوا نصيبا من الكتاب: آیا ندیدی کسانی را که از کتاب بهره ای داده شدند. منظور از الكتاب کتاب آسمانی تورات موسی که کتاب است. و منظور از اینکه بهره ای داده شدند یعنی آشنایی با این کتاب الهی تورات داشتند. یُدعَون إلى کتاب الله لیحكم بینهم: وقتی به کتاب الهی دعوت می شوند تا میانشان حکم کند. منظور از کتاب الله ، است. تا قرآن میان آنها حکم کند یعنی بر اساس اختلاف و هوا و هوس های خود حکم نکنند بلکه حرف اول و آخر در زندگی آنها از آن به بعد قرآن بزند. ثم یتولی فريق منهم و هم معرضون: سپس گروهی از آنان از روی اعراض روی بر می گردانند. 🌹 اما موضوع این آیات چه بود؟ در تفاسیر آمده است كه زن و مردى از یهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. حکم زنای زن شوهر دار و زنای مردی که زن دارد در سنگسار است چون هم حریم خدا را شکسته و هم حریم خانواده را آلوده کردند و گناهی بسیار بزرگ است ، ولى چون از اشراف بودند سعى بر این داشتند که از این قانون سرپیچی کنند به این خاطر یهودیها نزد پیامبراسلام آمدند تا ایشان حكم كنند، فرمودند: حكم نیز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند. ابن صوریا كه از علماى یهود بود، از فدک به مدینه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوریا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آیات تورات، دستش را روى جملاتى مى‏‌گذاشت تا آیه‏ى سنگسار دیده نشود. عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى یهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهمید و موضوع را بر ملا كرد. 🌹 این آیه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجراى قانون ، از دستور الهى رویگردان باشید و میان مردم تبعیض قائل شوید. ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات: اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز جز چند روزی به ما نمی رسد. این ها اعتقاد داشتند که عذاب خداوند فقط چند روز است. و غرهم في دينهم ما کانوا یفترون: و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون: پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. کیفر و پاداش بر اساس اعمال است. پیام های آیه در جلسه بعدی 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
✨اخلاق عظیم ✨  🍀يکی از نام‌های خداوند سبحان طبيب است لذا قرآن پر از امر و نهی است. يک جا می‌فرماید کلوا يک جا می‌گويد لا تاکلوا، اين را بگو، اين را نگو همه‌اش امر و نهی است. چون طبيب است کاری به تمايلات شما ندارد پيغمبر طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ (نهج البلاغه، خطبه ۱۰۸) طبيب بود همه‌اش امر و نهی نداشتند کاری به ميل شما ندارد نظرسنجی نمی‌کند نظر شما چيست بلکه نيازسنجی می‌کند ادامه دارد... ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۱۰ 💠از سخنان امام عليه السلام اين سخن را امام در پاسخ ڪسي فرموده ڪه ازاو در مورد اح
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۱ 💠 از خطبه هاي امام ( ع ) ڪه امام ( ع ) درباره شگفتي آفرينش ايرادفرموده است و از قدرت و جبروت و بديع لطائف صنعت خداوند اين بود ڪه از آب درياي ممتد و پر امواج و متراڪم ڪه امواج آن سخت به هم مي خوردند و از آن صداي مهيبي برمي خاست موجود جامدي آفريد سپس طبقاتي از آن خلقت ڪرد و پس از پيوستگي آنها را از هم گشود و هفت آسمان را به وجود آورد . اين آسمانها به فرمان او برقرار ماندند و در حد و اندازه اي ڪه از طرف خداوند برايشان تعيين شده بود قرار گرفتند و زميني به وجود آورد ڪه دريائي عظيم و مسخرشده [ جو وسيع و پهناور ] آن را به دوش حمل مي ڪند در برابر فرمانش خاضع و در برابر هيبتش تسليم است آبهاي متحرک آن از ترس او ساڪن شد سپس صخره ها تپه ها و ڪوههاي زمين را آفريد و آنها را در جايگاه خود ثابت نگاهداشت و در قرارگاهشان مستقر ساخت قله هاي ڪوهها در هوا پيش مي رفت و ريشه آنها در آب رسوخ مي نمود ڪوهها از جاهاي پست و صاف برآمدگي پيدا مي نمودند و ڪم ڪم ارتفاع يافتند و بن آنها در درون و اعماق زمين ريشه دوانيد قله هاي آنها را به سوي آسمان ڪشيد و نوک آنها را طولاني ساخت . خداوند اين ڪوهها را تڪيه گاه زمين و ميخهاي نگهدارنده آن گردانيد . پس آنگاه در عين متحرک بودن آرام گرفت نڪند اهل خويش را در سقوط و اضطراب قرار دهد و يا آنچه را ڪه حمل ڪرده فرواندازد و يا آن را از جاي خويش زائل سازد . منزه است آن ڪس ڪه زمين را در ميان آن همه امواج ناآرام ثابت نگهداشت و پس از رطوبت جوانبش آن را خشک ساخت بارانهاي سيلابي پايان گرفت و خشڪيها سر از آب برآوردند و آن را جايگاه زندگي براي مخلوق خويش گردانيد بساط زندگي را براي آنان بر روي اقيانوس عظيم و راڪدي ڪه جريان ندارد و ايستاده و سير نمي ڪند گسترد تنها بادهاي شديد و تند آن را بر هم مي زند و ابرهاي پرباران آن را به حرڪت در مي آورد . اين درس عبرتي است براي ڪسي ڪه بترسد [ و احساس مسئوليت در پيشگاه خدا ڪند ] [ ان في ذلک لعبره لمن يخشي ] 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_329 🌹 آیات23و24و25سوره آل عمران 🌷
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش دوم آیات23و24و25سوره آل عمران 🌷 أَلَمْ تَرَ إِلَى‏ الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتاَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى‏ كِتاَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى‏ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏ (23) ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون (24) فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (25) 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى بهره‏ اى داده شدند، وقتی به كتاب الهى دعوت مى‏ شوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏‌گردانند؟ (23) اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزی به ما نمی رسد. و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. (24) پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. (25) 🔴 در جلسه قبل به تفسیر و توضیح این آیات پرداختیم در این جلسه پیام های این آیات را بیان می کنیم. 🔹 پیام های آیات 23و24و25 سوره آل عمران ✅ کتاب و داوری و حکم ، کتاب آسمانی است. ✅ ، دین انصاف و احترام به دیگران است. از علمای دیگر ادیان دعوت می کند تا کتاب خودشان را داور قرار دهند. ✅ همه ی علمای اهل کتاب بد نبودند. ✅ خطرناک تر از روی گردانی ، قصد اعراض و است. ✅ باید در مورد همه ی افراد بصورت یکسان اجرا شود. ✅ سرچشمه اعراض و پشت کردن به قوانین الهی ، عقاید خرافی و بی اساس است. ✅ خود برتر بینی ، چه بر اساس دین و چه بر اساس نژاد ، ممنوع و محکوم است. ✅ احساس و مصونیت در برابر کیفر ، مایه ی گمراهی است. ✅ ، قیامت و دوزخ را قبول و به گناهکاری خود اقرار داشتند. ✅ همه ی مردم در دادگاه الهی یکسان هستند. ✅ یاد باشیم و خرافات را کنار بگذاریم. ✅ کیفر و پاداش بر اساس است ، نه آرزو و گمان ✅ هیچ عملی محو و نابود نمی شود ، بلکه به صاحبش برگردانده می شود. ✅ دادگاه الهی بر اساس تشکیل می شود و هر کسی به جزای خود می رسد. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۱۱ 💠 از خطبه هاي امام ( ع ) ڪه امام ( ع ) درباره شگفتي آفرينش ايرادفرموده است و از
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۲ 💠از خطبه هاي امام ( ع ) امام همواره با اين سخنان اصحاب خويش رابراي جهاد با شاميان بسيج مي نمود . بارپروردگارا هر ڪدام از بندگانت ڪه سخن عادلانه و اصلاح ڪننده و بدون مفسده ما را در دين و دنيا بشنود ولي پس از شنيدن از ياري آئين تو و اعزاز دينت سر باز زند و پشت ڪند ما تو را بر ضد او به شهادت مي طلبيم . اي ڪسي ڪه بزرگترين شاهداني و باز تمام آنها را ڪه در آسمانها و زمين سڪونت بخشيده اي به عنوان گواه بر ضد او به شهادت دعوت مي ڪنيم با اينڪه مي دانيم تو از ياري او بي نيازي و او را به گناهش خواهي گرفت 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_330 🌹 بخش دوم آیات23و24و25سوره آل ع
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 26 سوره آل عمران 🌷 قُلِ اللَّهُمَّ ماَلِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ قَدِيرٌ 🍀 ترجمه:بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كسی بخواهى حكومت مى‏ دهى و از هر كسی بخواهى حكومت را مى‏ گیرى و هر كه را بخواهى عزّت مى‏‌بخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مى‏‌نمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى. 🌷 : خدایا 🌷 : صاحب 🌷 : حکومت و اداره امور 🌷 : می دهی 🌷 : هر که بخواهی 🌷 : می گیری 🌷 : عزت می بخشی 🌷 : ذلیل می نمایی 🌷 : به دست تو 🌷 : هر چیز 🌷 : توانا 🔵 : در تفاسیر مى‏ خوانیم كه پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، به مسلمانان نوید داد که به زودی کشورهای ایران و روم نیز زیر پرچم قرار خواهد گرفت، در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مى‏ كردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته‏ اند. آن زمان كه پیامبرصلى الله علیه وآله كلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقه‏اى برخاست، فرمود: من در این جرقه‏ ها فتح كاخ‏هاى مدائن و یمن را از دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مى‏ زدند كه این آیه نازل شد. 🔵 آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب آمده، طبق قوانین و سنّت اوست وبدون جهت ودلیل خداوند كسى را عزّت نمى‏ بخشد ویا ذلیل نمى‏ سازد. مثلاً در روایات مى‏ خوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، او را عزیز مى‏ كند وهر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مى‏ گرداند. بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینه‏ هاى آن به دست خود ماست. این آیه به پیامبر اسلام می فرماید: بگو خدایا! تو صاحب فرمان و سلطنتی و به هر کسی بخواهی حکومت می دهی و از هر کسی بخواهی حکومت را می گیری و هر که را بخواهی عزت می بخشی و هر که را بخواهی ذلیل می نمایی ، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایی. 🔹 پيام های آیه26سوره آل عمران 🔹 ✅ واقعى تمامى حكومت‏ها خداست. مُلک براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. ✅ اكنون كه اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالک اصلى عمل كنند. ✅ اگر مالك مُلک نیست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأیوس شود! ✅ به هر كسی كه شایسته و لایق باشد، حكومت مى‏ دهد. همان گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین عطا نمود. ✅ حكومت و حاكمیّت، دلبستگى‏ آور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یک نوع دلبستگى است. ✅ عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم. ✅ توحید در و عبادت یک ضرورت است. ✅ آنچه از اوست، چه دادن‏ها وگرفتن‏ها، همه خیر است، گرچه در قضاوت‏هاى عجولانه‏ ى ما فلسفه‏ى آن را ندانیم. ✅ سرچشمه‏‌ى بدى‏‌ها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمى‏‌زند. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم ✨  🍀يکی از نام‌های خداوند سبحان طبيب است لذا قرآن پر از امر و نهی است.
✨اخلاق عظیم ✨  🍀آشپز وقتی در یک هفته آشپزی می‌کند می‌گويد ما يک هفته برای شما غذا درست کرديم، از ميان غذاهايی که درست کرديم کدامش باب ميل شما بود اما هيچ گاه يک طبيب نظرسنجی نمی‌کند يک پزشک نمی‌گويد شما آنفولانزا داشتيد من نسخه دادم خوب شديد؟ خوب بود يا نه؟ 📌حوزه‌ی معارف دین حوزه‌ی نيازسنجی است نه نظرسنجی. ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۱۲ 💠از خطبه هاي امام ( ع ) امام همواره با اين سخنان اصحاب خويش رابراي جهاد با شامي
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۳ 💠از خطبه هاي امام ( ع ) در اين خطبه امام ( ع ) از مجد و عظمت خداوندسخن به ميان آورد . ستايش مخصوص خداوندي است ڪه از شباهت به مخلوقات والاتر است و از توصيف واصفان بالاتر بر همه ناظران و بينايان به وسيله تدبير شگفت آورش آشڪار و با جلال و عزتش از فڪر متفڪران پنهان دانا است اما نه اينڪه معلوماتش اڪتسابي باشد و بر آن افزوده گردد و نه اينڪه از ڪسي فراگيرد تقدير و اندازه جميع امور به دست او است بدون اينڪه نياز به تفڪر و يا رجوع به ضمير و وجدان داشته باشد خداوندي ڪه تاريڪي نمي تواند برايش ستر و پوششي گردد [ ڪه نتواند اشياء را ببيند ] و براي ديدن موجودات نياز به استفاده از نور ندارد شب وي را نمي پوشاند و روز بر او جريان ندارد . نه اشياء را با حسن بينائي درک مي ڪند و نه علم و دانشش از طريق اخبار و آگاهي به دست مي آيد قسمت ديگري از اين خطبه درباره پيامبر ( ص ) او را با نور و روشنائي فرستاد و از ميان مخلوقش برگزيد و بر همه مقدم داشت پراڪندگيها را به وسيله او از بين برد و اتحاد و الفت ايجاد فرمود [مفاسد را ريشه ڪن و به جاي آن مصالح گذاشت ] شورشي بر ضد زورمندان به دست آن حضرت به وجود آورد [ تا همه سر تسليم فرودآوردند ] مشڪلات و صعوبتها را بوسيله او خاضع و ناهمواريها را به دست وي هموار ساخت تا آنجا ڪه ضلالت و گمراهي را از هر سو عقب راند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_331 🌹 آیه 26 سوره آل عمران 🌷 قُلِ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 27 سوره آل عمران 🌷 تُولِجُ الَّيْلَ فِى الْنَّهَارِ وَتُولِجُ الْنَّهَارَ فِى الَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ‏ 🍀 ترجمه: شب را به روز و روز را به شب درآورى وزنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى وهر كه را خواهى بى‏ شمار روزى مى‏ دهى. 🌷 : از ایلاج به معنای وارد شدن 🌷 : شب 🌷 : روز 🌷 : خارج می کنی 🌷 : زنده 🌷 : مرده 🌷 : رزق و روزی می دهی 🌷 : هر كه را خواهى 🌷 : بی شمار 🔵 از آغاز به بعد رفته رفته روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند و از آغاز به بعد روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر می شوند این كم و زیاد شدن طول ساعات و در فصل‏هاى مختلف به دست خداست به این خاطر می فرماید: تولج الیل فی النهار و تولج النهار في الیل: شب را به روز در آوری و روز را به شب در آوری. 🔵 وقتی نان یا هر غذای دیگر می خوریم این نان بی جان و مرده است ولی وقتی وارد بدن ما می شود سلول زنده از مواد غذایی بی جان می آفریند که می فرماید: و تخرج الحی من المیت: و زنده را از مرده بیرون می آوری. وقتی موجود زنده مثل و موجودات جاندار می میرند. و تخرج المیت من الحی: و مرده را از زنده بیرون می آوری. البته مفهوم دیگری هم دارد گاهى از كافران مرده دل، فرزندان مؤمن و زنده دل، و از مؤمنان زنده دل، فرزندانى كافر و مرده دل ظاهر مى‏ شود كه این یكى از مصادیق آیه است. 🔵 و ترزق من تشآء بغیر حساب: و هر که را خواهی بی شمار روزی می دهی. منظور از بى‏ حساب، رزق فراوان و بى‏ شمار است. و ممكن است منظور آن باشد كه رزق او خارج از محاسبات شماست، و او از راهى كه گمان نمى‏ کنید رزق مى‏دهد. 🔹 پيام های آیه27سوره آل عمران 🔹 ✅ تغییرات و و پیدایش فصل‏ها یكى از بركات و الطاف الهى است. «بیدك الخیر... تولج اللیل فى النهار» ✅ علاوه بر ، هرگونه تغییر وتدبیر به دست اوست. «تولج اللیل فى النهار» ✅ قدرت محدود نیست. او از مرده، زنده و از زنده، مرده خارج مى‏ سازد. «تخرج الحىّ من المیّت و تخرج المیّت من الحىّ» ✅ بى‏‌حساب، یعنى براى سرچشمه رزق محدودیّتى نیست. «ترزق من تشاء بغیر حساب» 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۱۳ 💠از خطبه هاي امام ( ع ) در اين خطبه امام ( ع ) از مجد و عظمت خداوندسخن به ميان آ
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۴ 💠از خطبه هاي امام ( ع ) امام ( ع ) در اين خطبه از صفات اصيل پيامبر( ص ) و اوصاف دانشمندان و پند و اندرز به تقوا سخن به ميان آورده . گواهي مي دهم ڪه خداوند عادل است و دادگر و حاڪمي است جداڪننده حق از باطل و نيز گواهي مي دهم ڪه محمد ( ص ) بنده و فرستاده او و سرور مخلوقات است . هر زمان خدا انسانها را به دو بخش تقسيم ڪرد نور وجود آن حضرت را در بهترين آن دو به وديعه نهاد ناپاڪدامنان در او سهمي و فاجران و گناهڪاران در او هيچ دخالتي نداشتند . آگاه باشيد خداوند براي خير و نيڪي اهلي قرار داده و براي حق ستون و پايه هائي و براي اطاعت فرمانش نگهدارنده اي در هر گامي ڪه در طريق اطاعتش برمي داريد ڪمک و ياوري از جانب او تعيين شده : ڪه اين اعانت وڪمک بر زبانها جاري و قلبها را ثابت نگه مي دارد ڪه براي ڪسي ڪه بخواهد به آن اڪتفا نمايد ڪفايت و براي آنان ڪه شفا بخواهند شفا است صفات دانشمندان آگاه باشيد ڪه بندگان خدا آنها ڪه علم خداي را حافظند به مصونيت او مصون هستند آنها چشمه هاي علوم خداوند را جاري مي سازند و با دوستي پيوستگي ايجاد مي ڪنند با محبت يڪديگر را ملاقات و با ظرفي سيراب سازنده يڪديگر را سيراب مي ڪنند و با رفع تشنگي خارج مي شوند شک و ترديد در آنها راه نمي يابد و غيبت در آنها به سرعت پيش نمي رود سرشت و اخلاقشان بر اين وضع پي ريزي شده به خاطر خدا با هم دوستند و براي او با هم پيوند رفاقت برقرار مي سازند اينها نسبت به بقيه مردم همچون بذرهاي انتخاب شده هستندڪه دانه هاي خوب را جهت ڪاشتن انتخاب و بقيه را رها مي ڪنند و اين امتياز در اثر خالص ساختن و پاک ڪردن آنها [ و به خوبي از عهده امتحان برون آمدن است ] پند و اندرز به تقوا اين نصيحت را به قيمت قبولش از من بپذيريد [ ڪه جز قبول آن پاداشي از شما نمي طلبم ] و از مرگ پيش از رسيدنش بر حذر باشيد انسان بايد در اين ڪوتاه مدت عمرش و اقامت اندڪش را در اين جايگاه نظر افڪند تا آن را به منزلگاهي بهتر مبدل سازد بايد براي جائي ڪه وي را مي برند و براي شناسائي خانه ديگرش ڪوشش ڪند . خوشا به حال آن ڪس ڪه قلبي سليم دارد : از ڪسي ڪه هدايتش مي ڪند اطاعت و از آنڪه وي را به پستي مي ڪشاند دوري جويد به راه امن ودرست با بينائي ڪسي ڪه بينايش سازد برسد به اطاعت آن ڪس ڪه به هدايت دعوتش ڪند گردن نهد و به سراي هدايت پيش از آنڪه درهايش بسته شود و اسبابش قطع گردد مبادرت ورزددر توبه را بگشايد و گناه را از بين ببرد اگر چنين ڪند بر جاده حق قرار گرفته و به راه راست و وسيع حق هدايت شده است 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_331 🌹 آیه 26 سوره آل عمران 🌷 قُلِ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 27 سوره آل عمران 🌷 تُولِجُ الَّيْلَ فِى الْنَّهَارِ وَتُولِجُ الْنَّهَارَ فِى الَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ‏ 🍀 ترجمه: شب را به روز و روز را به شب درآورى وزنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى وهر كه را خواهى بى‏ شمار روزى مى‏ دهى. 🌷 : از ایلاج به معنای وارد شدن 🌷 : شب 🌷 : روز 🌷 : خارج می کنی 🌷 : زنده 🌷 : مرده 🌷 : رزق و روزی می دهی 🌷 : هر كه را خواهى 🌷 : بی شمار 🔵 از آغاز به بعد رفته رفته روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند و از آغاز به بعد روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر می شوند این كم و زیاد شدن طول ساعات و در فصل‏هاى مختلف به دست خداست به این خاطر می فرماید: تولج الیل فی النهار و تولج النهار في الیل: شب را به روز در آوری و روز را به شب در آوری. 🔵 وقتی نان یا هر غذای دیگر می خوریم این نان بی جان و مرده است ولی وقتی وارد بدن ما می شود سلول زنده از مواد غذایی بی جان می آفریند که می فرماید: و تخرج الحی من المیت: و زنده را از مرده بیرون می آوری. وقتی موجود زنده مثل و موجودات جاندار می میرند. و تخرج المیت من الحی: و مرده را از زنده بیرون می آوری. البته مفهوم دیگری هم دارد گاهى از كافران مرده دل، فرزندان مؤمن و زنده دل، و از مؤمنان زنده دل، فرزندانى كافر و مرده دل ظاهر مى‏ شود كه این یكى از مصادیق آیه است. 🔵 و ترزق من تشآء بغیر حساب: و هر که را خواهی بی شمار روزی می دهی. منظور از بى‏ حساب، رزق فراوان و بى‏ شمار است. و ممكن است منظور آن باشد كه رزق او خارج از محاسبات شماست، و او از راهى كه گمان نمى‏ کنید رزق مى‏دهد. 🔹 پيام های آیه27سوره آل عمران 🔹 ✅ تغییرات و و پیدایش فصل‏ها یكى از بركات و الطاف الهى است. «بیدك الخیر... تولج اللیل فى النهار» ✅ علاوه بر ، هرگونه تغییر وتدبیر به دست اوست. «تولج اللیل فى النهار» ✅ قدرت محدود نیست. او از مرده، زنده و از زنده، مرده خارج مى‏ سازد. «تخرج الحىّ من المیّت و تخرج المیّت من الحىّ» ✅ بى‏‌حساب، یعنى براى سرچشمه رزق محدودیّتى نیست. «ترزق من تشاء بغیر حساب» 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
✨رابطه‌ی عقل و زبان✨ 🌼شما دقت کرده ايد که هرچه تکنولوژی بيشتر پيشرفت می‌کند، محصولات تجاری هم ظرافت بيشتری پيدا می‌کند‌. اساسا کاربرد و کارائی‌شان هم بيشتر می‌شود. مثلا يارانه اول که به بازار آمده بود، چه حجمی و چه سايزی داشت؟ ولی الان يک رايانه، به اندازه کف دست می‌سازند، گوشی‌های موبايل هم همين طور بودند و الان چقدر کوچک شده‌اند. 🌼رشد در انسان هم، چنين پيامدی دارد. اينکه يک رشد عقلانی پيدا می‌کنند، محصولاتشان هم ظريف‌تر و کاربردی‌تر می‌شود زيرا ما آدمها هرکدام يک کارخانه عظيمی هستيم. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۱۴ 💠از خطبه هاي امام ( ع ) امام ( ع ) در اين خطبه از صفات اصيل پيامبر( ص ) و اوصاف
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۵ 🎐 از دعاهاي امام عليه السلام ڪه همواره خداي را با آن مي خوانده ستايش ويژه خداوندي است ڪه مرا بيمار نساخته و مرگم را فرانرسانده است به بيماريهاي بد منظر و برص دچار نگردانده و به ڪيفر بدترين اعمالم نرسانده و مرا بلاعقب قرار نداده است مرتد از دين و منڪر پروردگارم ننموده چنانم نساخته ڪه از ايمانم وحشت داشته باشم و نيز ديوانه ام نڪرده و به ڪيفر و عذاب ملتهاي پيشين گرفتارم ننموده است . شب را به روز آوردم در حالي ڪه بنده اي مملوڪم و در حالي ڪه به نفس خود ستم نموده ام . خداوندا حجت تو بر من تمام و من حجت و دليلي در برابر تو ندارم . جز آنچه تو مي بخشي نمي توانم چيزي تهيه ڪنم و جز اينڪه تو مرا نگه مي داري من قدرت ندارم خويش را از چيزي حفظ ڪنم . پروردگارا به تو پناه مي برم نڪند بي نيازئي ڪه به من بخشيده اي سلب گردد و نيازمند گردم و در هدايتت گمراه شوم در سايه حڪومتت بر من ستم شود و با وجود اينڪه همه چيز در دست تو است مقهور و مغلوب گردم . خداوندا نخستين نعمت گرانبها از نعمتهاي خويش را ڪه از من مي گيري جانم قرار ده و نخستين وديعه اي ڪه از من بازمي ستاني نعمت جانم از ميان همه نعمتها گردان [ و تا آخر عمر ساير نعمتها را بر من ارزاني دار ] الها از اين به تو پناه مي بريم ڪه از گفتارت روي گردانيم يا به ڪناره گيري از آئينت فريفته شويم و يا اينڪه هوا و هوسهاي سرڪش دل نه هدايت تو برما چيره گردد 🌴🌴🌴