eitaa logo
نهج البلاغه
722 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
688 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴عذاب هولناک قيامت! ✨وَاعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ لِهذَا الْجِلْدِ الرَّقِيقِ صَبْرٌ عَلَى النَّارِ، فَارْحَمُوا نُفُوسَکُمْ 💠بدانيد اين پوست نازکِ تنِ (انسان) طاقت آتش دوزخ را ندارد، بنابراين بر خويشتن رحم کنيد 📚 ۱۸۳ @nahjolbalaghe
🔔روزى، وسيله بزرگ آزمايش انسان 🌸وَ قَدَّرَ الأرْزَاقَ فَکَثَّرَهَا وَ قَلَّلَها، وَ قَسَّمَهَا عَلَى الضِّيقِ والسَّعَة لِيَبْتَلِيَ مَنْ أَرَادَ بِمَيْسُورِهَا وَ مَعْسُورِهَا، وَ لِيَخْتَبِرَ بِذلِکَ الشُّکْرَ وَ الصَّبْرَ مِنْ غَنِيِّهَا وَ فَقِيرِهَا 💠خداوند روزى ها را مقدّر کرد و اندازه گيرى فرمود; گاه آن را زياد و گاه کم نمود; گاه با تنگى و گاه با وسعت، روزىِ (بندگان) را تقيسم کرد.تا هر که را بخواهد به وسعت روزى، يا تنگى آن بيازمايد و با شکر و صبر غنى و فقير را امتحان کند». 📚 ۹۱ @nahjolbalaghe
۳۱ نهج البلاغه 📌قسمت ۲۹ ❣امام عليه السلام در این بخش به سراغ يکى از دلايل توحيد مى رود، همان توحيدى که پايه اصلى تمام دين و رکن رکين آن است; مى فرمايد: ✨وَاعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّهُ لَوْ کَانَ لِرَبِّکَ شَرِيکٌ لاََتَتْکَ رُسُلُهُ، وَلَرَأَيْتَ آثَارَ مُلْکِهِ وَسُلْطَانِهِ، وَلَعَرَفْتَ أَفْعَالَهُ وَصِفَاتِهِ 💠 «پسرم بدان اگر پروردگارت شريکى داشت، رسولان او به سوى تو مى آمدند و آثار ملک و قدرتش را مى ديدى و افعال و صفاتش را مى شناختى»; ✍امام عليه السلام در يک نگاه براى نفى شريک و همتا براى خداوند به سه امر استدلال مى کند: 🔹نخست اينکه اگر خدا شريک و همتايى مى داشت حتما حکيم بود و خداوند حکيم بايد بندگان را از وجود خويش آگاه سازد و اوامر و نواهيش را توسط پيامبران خويش به گوش آنها برساند در حالى که ما مى بينيم تمام انبيا بشر را به سوى خداى واحد دعوت کرده اند; آيات قرآن و متون کتب آسمانى گواه اين مطلب است. 🔹از سوى ديگر اگر پروردگار ديگرى وجود داشت بايد آثار ملک و قدرت و سلطان او در جهان نمايان گردد در حالى که هر چه در اين عالم بيشتر دقت مى کنيم به وحدت آن آشناتر مى شويم. ✔️جهان مجموعه واحدى است با قوانين يکسان که بر سر تا سر آن حکومت مى کند و اين وحدت که از ساختمان اتم ها گرفته تا کهکشان هاى عظيم همه تحت قانون واحدى به حيات خود ادامه مى دهند، دليل بر يکتايى آفريدگار و يگانگى خداست. 📝ادامه دارد.... @nahjolbalaghe
✨أَفْضَلُ الاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ 🔹«برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى» ✍اشاره به اين‌كه، كارى است برخلاف خواسته نفس؛ مثل اين‌كه مى‌خواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقه به مال با آن موافق نيست، و يا قدرت بر انتقام پيدا كرده ونفس تمايل به آن دارد و او از انتقام‌جويى بپرهيزد. در تمام اين موارد كه نفس انسان تمايل به فعل معروف يا ترك منكر ندارد هنگامى كه افراد با ايمان در برابر خواسته نفس مقاومت كنند و آن معروف را به جا آورند و آن منكر را ترك كنند، عملى بسيار پرفضيلت انجام داده‌اند 📚 ۲۴۹ @nahjolbalaghe
1_118683494.mp3
زمان: حجم: 1.56M
🔉 بسیار زیبا و 🔴 ۱۰۲ نهج البلاغه 🌺کانال نهج البلاغه @nahjolbalaghe ┄┅═✧یازهرا❁✧═┅┄
🌸وَإنَّهُ لاَ يَنْبَغِي لِمَنْ عَرَفَ عَظَمَةَ اللهِ أَنْ يَتَعَظَّمَ، فَإنَّ رِفْعَةَ الَّذِينَ يَعْلَمُونَ مَا عَظَمَتُهُ أَنْ يَتَوَاضَعُوا لَهُ، وَسَلاَمَةَ الَّذِينَ يَعْلَمُونَ مَا قُدْرَتُهُ أَنْ يَسْتَسْلِمُوا لَه 🔹آن کس که عظمت خدا را می شناسد سزاوار نیست خود را بزرگ جلوه دهد پس بلندی ارزش کسانی که بزرگی پروردگار را می دانند در این است که برابر او فروتنی کنند. 📚 ۱۴۷ @nahjolbalaghe
✨قِلَّهُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ 💠«کمى عائله یکى از دو آسایش است» 📚 ۱۴۱ @nahjolbalaghe
۱۴۱ ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨قِلَّهُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ 💠 «کمى عائله یکى از دو آسایش است» ✍انسان در دو حالت از نظر زندگى مادى در آسایش است: 🔻نخست این که مال و درآمد فراوانى داشته باشد که جوابگوى عائله او باشد، هرچند عائله اش سنگین به نظر رسد 🔻و راه دیگر این که اگر درآمد او اندک است افراد خانواده او نیز کم باشند تا به زحمت نیفتد. 👌این در واقع تسلى خاطر براى کسانى است که فرزندان کمى دارند و از کمى فرزندان رنج مى برند مثل این که در میان مردم معمول است که اگر کسى خانه کوچکى داشته باشد به او مى گویند غمگین نباش مشکلات تو کمتر است; هر که بامش بیش برفش بیشتر. 💢در این که آیا این سخن امام علیه السلام تشویقى بر تحدید نسل به هنگام محدود بودن درآمدهاست یا نه اختلاف نظر است. 👈بعضى معتقدند که این کلام حکیمانه ناظر به مسئله تحدید نسل است و جامعه اسلامى را دعوت مى کند که در صورت کمبودها، موالید را کنترل کنند مبادا به زحمت بیفتند، ✔️در حالى که جمعى دیگر عقیده دارند این جمله چنین مفهومى را ندارد، بلکه تنها بیان واقعیت است و تسلى خاطرى است براى کسانى که فرزندان کمى دارند و از آن رنج مى برند. درست مثل این که هرگاه کسى مرکبى نداشته باشد به او مى گویند: نداشتن مرکب سبب آسودگی از هزینه های مختلف آن است. ✅مقصود از عیال انسان، کسانی اند که تحت تکفّل و سرپرستی او قرار داشته و نان‌خور وی به شمار می‌روند؛ خواه نفقه و خرجی آنان بر انسان واجب باشد، مانند همسر و فرزندان و یا واجب نباشد. 📚۱.↑ کتاب العین، واژه «عیل».۲.↑ مجمع البحرین، واژه «عیل».۳.↑ مجمع الفائدة، ج۴، ص۲۷۵-۲۷۶.    ۴.↑ مفتاح الکرامة، ج۷، ص۲۳۵.۵.↑ جواهر الکلام، ج۱۶، ص۵۹.    ۶.↑ شیخ انصاری، کتاب الزکاة، ص۴۰۶  ۷.↑ مصباح الهدی، ج۱۰، ص۴۷۵-۴۷۶ ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjolbalaghe ═══✙❆♡❆✙═══
هدایت شده از شبکه خبری ورامین ما
همه باهم به نیت سلامتی امام زمان(عج) همه بیماران و دفع بلای کرونا «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً» ✅بـامـابـروزبـاشـیـد👇👇👇 @varaminemaa
🔔از دَرهم شدن جواب‌ها بپرهیزید❗️ ✨إِذَاازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ. 💠هنگامى که جواب‌ها زیاد (و دَرهم) شود حق مخفى مى‌گردد. ✍بسیار دیده‌ایم که سؤالى در مجلسى مطرح مى‌شود و هرکس هرچیزى که به ذهنش آمد به عنوان جواب ذکر مى‌کند و حتى احتمالات ضعیف و پاسخ‌هاى بى‌ پایه نیز عنوان مى‌شود، در چنین مجلس و چنان شرایطى روشن است که حق براى بسیارى مخفى مى‌ماند، زیرا جدا کردن پاسخ حقیقى از آن همه احتمالات گوناگون کار آسانى نیست. 📚 ۲۴۳ @nahjolbalaghe
⚜⚜⚜⚜⚜⚜ ⚜🍃🌹🍃 ⚜ 🔰 در منابع اهل تسنن ❣پیامبرصلی صلی الله علیه و آله و سلم در جمع اصحابش فرمود: 💠آدم(ع) را در علمش، نوح(ع) را در فهمش و ابراهیم(ع) را در حکمتش به شما نشان خواهم داد." زمانی نگذشت که علی(ع) نمایان شد. 🔹 ابوبکر گفت:ای رسول خدا(ص)! آیا یک مرد را با سه پیامبر مقایسه کردی؟! خوشا و آفرین بر این مرد! او کیست؟ ای رسول خدا!پیامبر(ص) فرمود:"آیا او را نمی شناسی؟ ای ابوبکر!" گفت:خدا و رسولش داناترند. 🔹فرمود(ص): "او ابوالحسن علیّ بن ابیطالب(ع) است" ابوبکر گفت:خوشا و آفرین بر تو! ای اباالحسن! و کجاست همانند تو؟! ای ابالحسن(ع)! 📚افضلیه امیرالمؤمنین(ع)، ص۸۵۵ به نقل از: مناقب خوارزمی، ص۸۸.‌ @nahjolbalaghe ⚜ ⚜🍃🌹🍃 ⚜⚜⚜⚜⚜⚜
✨وَ قِیلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقال علیه السلام: هُوَ الَّذِی یَضَعُ الشَّیْءَ مَوَاضِعَهُ فَقِیلَ: فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ، فَقَالَ: قَدْ فَعَلْتُ 💝به امام گفتند، عاقل را به ما بشناسان ، پاسخ داد: 💠خردمند آن است که هر چیزی را در جای خود می نهد. 🔹گفتند پس جاهل را تعریف کن فرمود با معرفی خردمند، جاهل را نیز شناساندم . ✔️ (یعنی جاهل کسی که هر چیزی را در جای خود نمی گذارد ، بنابراین با ترک معرفی مجدد جاهل را شناساند). 📚 ۲۳۵ @nahjolbalaghe