eitaa logo
کانال نهج البلاغه
128 دنبال‌کننده
726 عکس
558 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
وصف پیامبر اکرم صلوات الله علیه اجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِكَ وَ نَوَامِيَ بَرَكَاتِكَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ، الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ وَ الدَّافِعِ جَيْشَاتِ الْأَبَاطِيلِ وَ الدَّامِغِ صَوْلَاتِ الْأَضَالِيلِ كَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِكَ مُسْتَوْفِزاً فِي مَرْضَاتِكَ غَيْرَ نَاكِلٍ عَنْ قُدُمٍ وَ لَا وَاهٍ فِي عَزْمٍ، وَاعِياً لِوَحْيِكَ حَافِظاً لِعَهْدِكَ مَاضِياً عَلَى نَفَاذِ أَمْرِكَ حَتَّى أَوْرَى قَبَسَ الْقَابِسِ وَ أَضَاءَ الطَّرِيقَ لِلْخَابِطِ وَ هُدِيَتْ بِهِ الْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِ الْفِتَنِ وَ الْآثَامِ وَ أَقَامَ بِمُوضِحَاتِ الْأَعْلَامِ وَ نَيِّرَاتِ الْأَحْكَامِ، فَهُوَ أَمِينُكَ الْمَأْمُونُ وَ خَازِنُ عِلْمِكَ الْمَخْزُونِ وَ شَهِيدُكَ يَوْمَ الدِّينِ وَ بَعِيثُكَ بِالْحَقِّ وَ رَسُولُكَ إِلَى الْخَلْقِ‏. (خداوندا) گرامى ترين درودها و پربارترين برکاتت را بر محمّد(صلى الله عليه وآله) بنده ات و رسولت بفرست! همان کسى که خاتم پيامبران پيشين بود، کسى که درهاى بسته را گشود و حق را با حق آشکار ساخت. غوغاى باطل را دفع کرد و حملات گمراهى ها را درهم شکست و با تمام قدرت بار سنگين رسالت را بر دوش کشيد، اين در حالى بود که به فرمانت قيام کرد و در طريق رضا و خشنودى تو با سرعت گام برمى داشت، هرگز در اين مسير ترديد به خود راه نداد و عقب گرد، نکرد و عزم و اراده اش به سستى نگراييد. وحى تو را با آگاهى گرفت و عهد تو را پاسدارى کرد و در انجام فرمانت (با قدرت و جديّت) پيش رفت، تا آنجا که شعله هاى حق را براى طالبانش برافروخت و راه را براى ناآگاهان روشن ساخت و دلهايى که در فتنه ها و گناهان فرو رفته بود، به برکت وجودش هدايت شد. او پرچم هاى آشکار کننده حق را برافراشت و احکام نورانى اسلام را برپا ساخت. آرى، او امينِ معتمد و گنجينه دار مخزنِ علوم تو و شاهد و گواه روز رستاخيز و برانگيخته ات براى بيان حقايق و فرستاده ات به سوى خلايق است.
دعا در صلوات و درود بر رسول خدا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَلَيْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِي لَا تَعْجِزُ عَنْ شَيْ‌ءٍ وَ إِنْ عَظُمَ ، وَ لَا يَفُوتُهَا شَيْ‌ءٌ وَ إِنْ لَطُفَ. همۀ ستایش‌ها مخصوص خداست که نه بر امّت‌های گذشته و زمان‌های سپری شده؛ بلکه بر ما به وجود محمّد (صلّی الله علیه و آله) منّت نهاد؛ با قدرتش که از هیچ چیز هر چند بزرگ باشد، ناتوان نمی‌شود؛ و هیچ چیز هر چند کوچک و ریز باشد، از دایرۀ اختیار و عرصۀ اراده‌اش، بیرون نمی‌رود.
02.Baqara.213.mp3
3.22M
تفسیر سوره بقره آیه ۲۱۳ توسط استاد قرائتی
🔸سخن امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ آغاز رسالت ایشان فرمودند: «خداوند رسولش را هنگامی فرستاد كه پیامبران نبودند و مردمان در خوابی دراز می‌غنودند. اسبِ فتنه در جولان، كارها پریشان، آتش جنگ‏‌ها فروزان، جهان تیره، فریبِ دنیا بر همه چیره، باغِ آن افسرده، برگِ آن زرد و پژمرده، از میوه‌اش نومید، آبش در دلِ زمین ناپدید، نشانه‏‌های رستگاری ناپیدا، علامت‏‌های گمراهی هویدا، دنیا با مردمِ خود ناخوش‏روی و با خواهنده خویش ترش‌روی؛ بارش محنت و آزار، خوردنی آن مردار، درونش بیم، برونش تیغ مرگبار.» (نهج‌البلاغه، بخشی از خطبۀ ۸۹) و فرمود: «خداوند پیامبر اکرم(ص) را برانگیخت، در حالی‏ كه مردم گمراه و سرگردان بودند و در فتنه فرو افتاده و راه را از بیراهه باز نمی‌شناختند. هوا و هوسشان سرگشته ساخته، بزرگی‏‌خواهی‏‌شان به فرودستی انداخته. از نادانی جاهلیت خوار، سرگردان و در كار نااستوار، به بلای نادانی گرفتار. او كه درود خدا بر وی باد، خیرخواهی را به نهایت رساند، به راه راست رفت و از طریق حكمت و موعظۀ نیکو (ادْعُ إِلی‏ سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، سورۀ نحل، آیۀ ۱۲۵) مردم را به خدا خواند.» یکی از اهداف رسالت پیامبر اکرم(ص) برداشتن زنجیرها و رهانیدن انسان‌ها از جهل و نادانی می‏‌باشد. امیرالمؤمنین می‌فرماید: «خداوند سبحان محمد(ص) را پیامبری داد تا دور رسالت را به پایان رساند و وعدۀ حق را به وفا مقرون گرداند. طومار نبوت او به مُهر پیامبران مَمهور و نشانه‏‌های او در كتابِ آنان مذكور و مقدم او بر همه مبارک و موجب سرور بود، در حالی كه مردم زمین هر دسته به كیشی گردن نهاده بودند و هر گروه پی خواهشی افتاده و در خدمت آئینی ایستاده، یا خدا را همانند آفریدگان دانسته، یا صفتی كه سزای او نیست، بدو بسته، یا به بتی پیوسته و از خدا گسسته بودند. پروردگار آنان را به دور از گمراهی به رستگاری كشاند و از تاریكی نادانی رهاند.» (نهج‌البلاغه، بخشی از خطبۀ ۱) آن حضرت همچنین فرمود: «خدای متعال، محمد(ص) را به راستی برانگیخت تا بندگانش را از پرستش بتان برون آرد و به عبادت او وادارد و از پیروی شیطان برهاند و به اطاعت خدا كشاند، با قرآنی كه معنی آن را آشكار نمود و اساسش را استوار فرمود، تا بندگان بدانند بزرگی پروردگار خود را كه دانای آن نبودند و بدو اقرار كنند، از پسِ آنكه بر انكار می‌فزودند و او را نیک بشناسند. پس از آنکه خود را ناآشنا بدو می‏‌نمودند. پس خدای سبحان در كتاب خویش قرآن بی‌آنكه او را ببینند خود را به ایشان آشكار گردانید بدان‌چه از قدرتش به آنان نمایاند و از قهر خود ترساند و اینكه چگونه با كیفرها آن را كه باید نابود گردانید و با داس انتقام خرمن هستی‏‌شان را دِروید.» (نهج‌البلاغه، بخشی از خطبۀ ۱۴۷) به هر حال، محمد(ص) سال‏‌ها پیش از رسیدن به درجۀ پیامبری از وضع نابسامان مردم عربستان رنج می‌برد. به ویژه بت‌پرستی آنان بیش از همه خاطر او را آزرده می‏‌ساخت در حالی‏ که خود همواره به پرستش خدای یکتا می‏‌پرداخت. 🔸بعثت بعثت در حقیقت نقطۀ آغازین اسلام است. دینی که در سال‏‌های اولیۀ خود با پیروانی اندک و در شرایطی سخت آغاز شد و بعدها در سراسر جهان انتشار یافت و دل‏‌های فراوان را به سوی خود جذب کرد. بعثت نقطۀ شروع همۀ آن چیزی است که در اسلام گذشت. این حادثه آغاز تحولی عظیم در تاریخ بشریت به‏ شمار می‏‌آید. این اتفاق بزرگ به نقل مورخان در روز دوشنبه ۲۷ رجب سال چهلم عام‌الفیل و بیستمین سال حکومت خسرو پرویز بر ایران روی داده است.
02.Baqara.214.mp3
2.05M
تفسیر سوره بقره آیه ۲۱۴ توسط استاد قرائتی
پیامبر اکرم(صلوات‌الله‌علیه وآله) میفرمایند: ای ابوذر! پنج چیز را، قبل از پنج چیز غنیمت شمار؛ 💥جوانی قبل از پیری، 💥سلامتی قبل از مریضی، 💥دارایی قبل از فقر، 💥فراغت قبل از اشتغال، 💥زندگی پیش از مرگ. 📚مکارم‌الاخلاق، ج ۱، ص ۴۵۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 داستان جالب از پیامبر درباره انفاق و بخشش سخنران شهید کافی @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
دعای جمعه اخر رجب فراموش نکنین
وصف یاران گذشته أَيْنَ الْقَوْمُ الَّذِينَ دُعُوا إِلَى الْإِسْلَامِ فَقَبِلُوهُ، وَ قَرَءُوا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوهُ، وَ هِيجُوا إِلَى الْجِهَادِ فَوَلِهُوا وَلَهَ اللِّقَاحِ إِلَى أَوْلَادِهَا، وَ سَلَبُوا السُّيُوفَ أَغْمَادَهَا، وَ أَخَذُوا بِأَطْرَافِ الْأَرْضِ زَحْفاً زَحْفاً وَ صَفّاً صَفّاً؛ بَعْضٌ هَلَكَ وَ بَعْضٌ نَجَا، لَا يُبَشَّرُونَ بِالْأَحْيَاءِ وَ لَا يُعَزَّوْنَ عَنِ الْمَوْتَى، مُرْهُ الْعُيُونِ مِنَ الْبُكَاءِ، خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّيَامِ، ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ، صُفْرُ الْأَلْوَانِ مِنَ السَّهَرِ، عَلَى وُجُوهِهِمْ غَبَرَةُ الْخَاشِعِينَ، أُولَئِكَ إِخْوَانِي الذَّاهِبُونَ، فَحَقَّ لَنَا أَنْ نَظْمَأَ إِلَيْهِمْ وَ نَعَضَّ الْأَيْدِي عَلَى فِرَاقِهِمْ. کجايند آنها که به اسلام دعوت شدند، و (از جان و دل) آن را پذيرفتند، قرآن را تلاوت کردند و به خوبى آن را شناختند و به کار بستند، به جهاد دعوت شدند و عاشقانه به سوى آن حرکت کردند، همچون عشق ناقه به بچه هايش، غلاف شمشيرها را کنار انداختند (و فکر عقب نشينى را از سر به در کردند) و گرداگرد زمين را در جبهه هاى مختلف گروه گروه و صف در صف احاطه نمودند سرانجام بعضى شهيد شدند وبعضى رهايى يافتند. آنها کسانى بودند که هيچ گاه از زنده ماندن در ميدان جنگ، ابراز شادى نمى کردند و در مرگ شهيدان به يکديگر تسليت نمى گفتند! آنها بر اثر گريه (از خوف خدا) چشمانشان ناراحت و به خاطر روزه شکم هايشان تهى ولب ها از کثرت دعا خشک شده و رنگ چهره ها بر اثر شب زنده دارى پريده و غبار خشوع بر چهره هاى آنها نشسته بود، (آرى) برادران من آنها بودند که رفتند، پس سزاوار است که تشنه ديدار آنها باشيم و از فراقشان انگشت حسرت به دندان بگزيم!
دعا در فروتنی برای خدای عزوجل مَوْلَايَ وَ ارْحَمْنِي إِذَا انْقَطَعَ مِنَ الدُّنْيَا أَثَرِي، وَ امَّحَى مِنَ الْمَخْلُوقِينَ ذِكْرِي، وَ كُنْتُ مِنَ الْمَنْسِيِّينَ كَمَنْ قَدْ نُسِيَ. مولای من، آنگاه که از من در این دنیا نشان و اثر قطع گردد، و از میان آفریدگان یادم محو شود، و همچون فراموش‌شدگان فراموش گردم، بر من رحم کن.