🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
📝 سوم- ناآگاهانۍ كھ حديث شناس نيستند: و سومـے شخصۍ ڪہ شنيدھ پيامبر (صلے الله علیہ و آلہ و سلّم) بھ چيزۍ امر فرمود، سپس از آن نهـے كرد و او نمےداند، يا شنيد ڪہ چيزۍ را نهـے كرد، سپس بھ آن امر فرمود و او آگاهۍ ندارد، پس نسخ شدھ را حفظ كرد ولـے ناسخ را نمےداند، اگر بداند ڪہ حديث او منسوخ است تركش مےكند و اگر مسلمانان نيز مےدانستند روايت او نسخ شدھ آن را ترك مےكردند.
🔍چهارم- حافظان راست گفتار: دستہ چهارم، آنكہ نھ بہ خدا دروغ مےبندد و نہ بھ پيامبرش دروغ نسبت مےدهد، دروغ را از ترس خدا و حرمت نگهداشتن از رسول خدا (صلے الله علیہ و آلہ و سلّم) دشمن دارد، در آن چھ از پيامبر (صلے الله علیہ و آلہ و سلّم) شنيدھ اشتباھ نكردھ، بلكہ آن را با تمام جوانبش حفظ كردھ است. و آن چنانكہ شنيدھ بدون كم و كاست نقل مےكند، پس او ناسخ را حفظ و بھ آن عمل كرد و منسوخ را حفظ و از آن دورۍ جست، خاص و عام، محكم و متشابہ را شناختہ، هر كدام را در جاۍ خويش قرار دادھ است.
🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
3⃣ اقسام اصحاب رسول خدا (صلے الله علیہ و آلہ و سلم) :
💠گاهے سخنۍ از رسول خدا (صلے الله علیہ و آلہ و سلم) داراۍ دو معنا بود، سخنـے عام و سخنۍ خاص، كسے آن را مےشنيد كھ مقصود خدا و پيامبرش را از كلام نمےفهميد، پس بھ معناۍ دلخواھ خود تفسير مےكرد و بدون آنكہ معناۍ واقعـے آن را بداند،ڪہ براۍ چھ هدفـے صادر شد و چرا چنين گفتہ شد، حفظ و نقل مےكرد. همہ ياران پيامبر (صلے اللہ علیہ و آلہ و سلم) چنان نبودند كھ از او چيزۍ بپرسند و معناۍ واقعـے آن را درخواست كنند تا آنجا كھ عدھ اۍ دوست داشتند، عربـے بيابانۍ يا سوال كنندھ اۍ از آن حضرت چيزۍ بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند، اما من هر چھ از خاطرم مےگذشت مےپرسيدم و حفظ مےكردم، پس اين است علل اختلاف رواياتۍ كھ در ميان مردم وجود دارد و علل اختلاف روايات در نقل حدیث.
🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰.mp3
2.51M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبہ ۲۱۱ تا خطبہ ۲۱۰
🎙حجت الاسلام مهدوۍ ارفع
🌹 طرح «باعلـے تا مهدۍ» علیهما السلام
#نهج_البلاغھ
#نهضت_جهانے_نهج_البلاغه_خوانۍ
🔴 اهمیت تربیت نفس
💠 اۍ مردم كار تربيت خود را ، خود بر عهدھ گيريد و نفْس را از عادتهایۍ ڪہ بھ آن حرص دارد باز گردانيد.
📒 #نهج_البلاغہ ، حڪمت ۳۵۹
#نهضت_جهانے_نهج_البلاغہ_خوانۍ