eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی فیازمان
27 دنبال‌کننده
592 عکس
114 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
k1716.mp3
4.89M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۱۷۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه۱۷۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : این سخنرانی را در روزهای نخست خلافت خود در سال٣٥ هجری در مدینه ایراد فرمودند. {قسمت_اول} 1⃣ ضرورت اطاعت از دستورات الهی 🔻مردم! از آنچه خداوند بيان داشته بهره گيريد و از پند و اندرزهای خدا پند پذيريد و نصيحت های او را قبول کنيد، زيرا خداوند با دليل های روشن راه عذر را به روی شما بسته و حجّت را بر شما تمام کرده است و اعمالی که دوست دارد بيان فرموده و از آنچه کراهت دارد معرّفی کرده تا از خوبی ها پيروی و از بدی ها دوری گزينيد. همانا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) همواره می فرمود: «گرداگرد بهشت را دشواری ها (مکاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس ها و شهوات گرفته است». آگاه باشيد، چيزی از طاعت خدا نيست جز آن که با کراهت انجام می گيرد و چيزی از معصيت خدا نيست، جز اينکه با ميل و رغبت عمل می شود. پس رحمتِ خداوند بر کسی که شهوت خود را مغلوب و هوای نفس را سرکوب کند، زيرا کار مشکل بازداشتن نفس از شهوت بوده که پيوسته خواهان نافرمانی و معصيت است. بندگان خدا! بدانيد که انسانِ با ايمان شب را به روز و روز را به شب نمی رساند، جز آنکه نفس خويش را متّهم می داند، همواره نفس را سرزنش می کند و گناهکارش می شمارد. پس در دنيا چونان پيشينيانِ صالحِ خود باشيد که در پيش روی شما درگذشتند و همانند مسافران خيمه خويش را از جا در آوردند و به راه خود رفتند. 2⃣ ويژگيهای قرآن 🔻 آگاه باشيد! همانا اين قرآن پند دهنده ای است که نمی فريبد و هدايت کننده ای است که گمراه نمی سازد و سخنگويی است که هرگز دروغ نمی گويد. کسی با قرآن همنشين نشد مگر آن که بر او افزود يا از او کاست، در هدايت او افزود و از کوردلی و گمراهی اش کاست. آگاه باشيد! کسی با داشتن قرآن نيازی ندارد و بدون قرآن بی نياز نخواهد بود. پس درمان خود را از قرآن بخواهيد و در سختی ها از قرآن ياری بطلبيد که در قرآن درمان بزرگ ترين بيماری ها، يعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی است. پس به وسيله قرآن خواسته های خود را از خدا بخواهيد و با دوستی قرآن به خدا روی آوريد و به وسيله قرآن از خلق خدا چيزی نخواهيد، زيرا وسيله ای برای تقرّب بندگان به خدا، بهتر از قرآن وجود ندارد. آگاه باشيد! که شفاعت قرآن پذيرفته و سخنش تصديق می گردد. آن کس که در قيامت قرآن شفاعتش کند، بخشوده می شود و آن کس که قرآن از او شکايت کند محکوم است. در روز قيامت ندا دهنده ای بانگ می زند که: «آگاه باشيد! امروز هر کس گرفتار بذری است که کاشته و عملی است که انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن». پس شما در شمار عمل کنندگان به قرآن باشيد، از قرآن پيروی کنيد، با قرآن خدا را بشناسيد و خويشتن را با قرآن اندرز دهيد و رأی و نظر خود را در برابر قرآن متّهم کنيد و خواسته های خود را با قرآن نادرست بشماريد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه۱۷۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 {قسمت_دوم} 3⃣ تشويق به اعمال نيكو 🔻 عمل صالح! عمل صالح! سپس آينده نگری! آينده نگری! و استقامت! استقامت! آنگاه، بردباری! بردباری! و پرهيزکاری! پرهيزکاری! برای هر کدام از شما عاقبت و پايان مهلتی تعيين شده، با نيکوکاری بدانجا برسيد. همانا پرچم هدايتی برای شما برافراشتند، با آن هدايت شويد و برای اسلام نيز هدف و نتيجه ای است، به آن دسترسی پيدا کنيد و با انجام واجبات، حقوق الهی را ادا کنيد که وظايف شما را آشکارا بيان کرده و من گواه اعمال شما بوده و در روز قيامت از شما دفاع می کنم و به سود شما گواهی می دهم. آگاه باشيد! آنچه از پيش مقرّر شده بود، به وقوع پيوست و خواسته های گذشته الهی انجام شد و همانا من با تکيه به وعده های الهی و براهين روشن او سخن می گويم که فرمود: «کسانی که گفتند پروردگار ما خداست، سپس استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنها فرود می آيند و می گويند: نترسيد و محزون نباشيد که بشارت باد بر شما بهشتی که به شما وعده داده اند.» و همانا شما گفتيد: پروردگار ما خداست. پس در عمل به دستورات کتابِ خدا و در ادامه راهی که فرمان داد و بر روشِ درستِ پرستشِ بندگانِ او، استقامت داشته باشيد و پايدار مانيد و از دستورات خدا سرپيچی نکنيد و در آن بدعت گذار مباشيد و از آن منحرف نگرديد؛ زيرا خارج شوندگان از دستورات الهی در روز قيامت از رحمت خدا دورند. 4⃣ ضرورت كنترل زبان 🔻 سپس مواظب باشيد که اخلاق نيکو را در هم نشکنيد و به رفتار ناپسند مبدّل نسازيد. زبان و دل را هماهنگ کنيد. انسان بايد زبانش را حفظ کند، زيرا همانا اين زبان سرکش صاحب خود را به هلاکت می اندازد. به خدا سوگند! پرهيزکاری رانديده ام که تقوا برای او سودمند باشد، مگر آنکه زبان خويش را حفظ کرده بود و همانا زبان مؤمن در پسِ قلب او و قلب منافق از پَسِ زبانِ اوست. زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنی گويد، نخست می انديشد، اگر نيک بود اظهار می دارد و چنانچه ناپسند بود، پنهانش می کند، در حالیکه منافق آنچه بر زبانش آمد می گويد و نمی داند چه به سود او و چه حرفی بر ضرر اوست؟ و پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمود: «ايمان بنده ای استوار نگردد تا دل او استوار شود و دل استوار نشود تا زبان استوار گردد.» پس هرکس از شما بتواند خدا را در حالی ملاقات کند که دستش از خون و اموال مسلمانان پاک و زبانش از عِرض و آبروی مردم سالم ماند، بايد چنين کند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه۱۷۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 {قسمت_سوم} 5⃣ پرهيز از بدعتها ای بندگان خدا! آگاه باشيد! مؤمن کسی است که حلال خدا را هم اکنون حلال و حرام خدا را هم اکنون حرام بشمارد و آنچه را مردم با بدعت ها تغيير دادند، چيزی از حرام را حلال نمی کند زيرا حلال همان است که خدا حلال کرده و حرام همان چيزی است که خدا حرام شمرده است. پس شما در امور و حوادث روزگار تجربه آموختيد و از تاريخ گذشتگان پند گرفتيد، مَثَل ها برای شما زده اند و به امری آشکار دعوت شده ايد، جز ناشنوايان کسی ادّعای نشنيدن حق را ندارد و جز کوران و کوردلان کسی ادّعای نديدن واقعيّت ها را نمی کند. آن کس که از آزمايش ها و تجربه های خدادادی سودی نبرد، از هيچ پند و اندرزی سود نخواهد برد و کوته فکری دامنگير او خواهد شد، تا آنجا که بد را خوب و خوب را بد می نگرد. و همانا مردم دو دسته اند: گروهی پيرو شريعت و دين و برخی بدعت گذارند که از طرف خدا دليلی از سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) و نوری از براهين حق ندارند. 6⃣ ويژگيهای قرآن 🔻همانا خداوند سبحان کسی را به چيزی چون قرآن پند نداده است که قرآن ريسمان استوار خدا و وسيله ايمنی بخش است. در قرآن بهار دل و چشمه های دانش است؛ برای قلب جلايی جز قرآن نتوان يافت، به خصوص در جامعه ای که بيداردلان در گذشته و غافلان و تغافل کنندگان حضور دارند. پس هرجا کار نيکی ديديد، ياری کنيد و هرگاه چيز بد و ناروايی مشاهده کرديد، دوری گزينيد، زيرا پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همواره می فرمود: «ای فرزند آدم! کار نيک را انجام ده و کار بد را واگذار، اگر چنين کنی در راه راست الهی قرار خواهی داشت.» 7⃣ اقسام ظلم و ستم 🔻آگاه باشيد! که ظلم بر سه قسم است: ظلمی که نابخشودنی است و ظلمی که بدون مجازات نمی ماند و ظلمی که بخشودنی و جبران شدنی است؛ امّا ظلمی که نابخشودنی است، شرک به خدای سبحان است که فرمود: «خداوند هيچ گاه از شرک به خود در نمی گذرد.» و امّا ظلمی که بخشودنی است، ستمی است که بنده با گناهان بر خويشتن روا داشته است؛ و ظلمی که بدون مجازات نيست، ستمگریِ بعضی از بندگان بر بعض ديگر است که قصاص در آنجا سخت است؛ مجروح کردن با کارد يا تازيانه زدن نيست، بلکه اينها در برابرش کوچک است! پس مبادا در دين دورويی ورزيد، که همبستگی و وحدت در راه حق گرچه کراهت داشته باشيد از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زيرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه آيندگان، چيزی را با تفرقه عطا نفرموده است. 8⃣ ضرورت خودسازی ♦️ای مردم! خوشا به حال کسی که عيب شناسی نفس، او را از عيب جويی ديگران باز دارد و خوشا به حال کسی که به خانه و خانواده خود پردازد و غذای حلال خود را بخورد و به اطاعت پروردگار مشغول باشد و بر خطاهای خويش بگريد، همواره به خويشتنِ خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۷۶ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
  ┄┅═✧✨﷽✨✧═┅┄ ❇️نبی مکرم اسلام حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) در بیان ولايت مولا امیرالمومنین علیه‌السلام مي‌فرمايند:↩️ لَا يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ. 🔸خداوند ایمان هیچ بنده‌ای را قبول نمی‌کند مگر با ولایت علی علیه‌السلام و بیزاری از دشمنان علی علیه‌السلام.⛱ 📚 الامالی شیخ صدوق ص۱۳۸.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و دوازدهم ❇️ ادامه مکاتبات و اتمام حجّت با معاویه 🔻در ادامه نامه به معاویه، از حسد ورزیدن قوم نوح و هود علیهما السلام و آیاتی از قرآن در این باره، سخن به میان آوردم، همچنین از حسد ورزیدن طایفه‌ای از بنی اسرائیل به طالوت که پادشاه آنها بود. به او نوشتم: 🔻همه اینها حوادثی است که پیش از این اتفاق افتاده است و اکنون آنها را برای تو نقل می‌کنم و تفسیر و تأویل آنها نزد ماست. آنکه دروغ بندد، نومید شود. نشانه‌های آنها را در شما می یابیم: « وَمَا تُغْنِي الْآيَاتُ وَالنُّذُرُ عَن قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ؛ و این آیات و هشدارها سودی نمی‌بخشد به قومی که ایمان نمی‌آورد». 🔻هنگامی که پیامبر ما مبعوث شد، به او هم کافر شدند و بر او هم حسد ورزیدند؛ حال آنکه نبوت چیزی است که خدای تعالی به هریک از بندگانش که بخواهد، ارزانی می دارد. آری، از اینکه خداوند ما را بر یکدیگر فضیلت داده است، قومی حسد می‌برند. بدان که ما اهل بیت، همان خاندان ابراهیم علیه السلام هستیم که بر آنان رشک بردند. ما دستخوش حسد واقع شدیم، همچنان که پدرانمان پیش از این دستخوش حسد واقع شده بودند. خدای تعالی فرمود: آل ابراهیم، آل لوط، آل عمران، آل یعقوب، آل موسی، آل هارون و آل داوود. ما نیز آل محمد صلی الله علیه و آله و خاندان پیامبر هستیم. 🔻ای معاویه، آیا نمی دانی که خدا می‌گوید: « إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؛ نزدیک‌ترین کسان به ابراهیم، همان پیروان او و این پیامبر و مومنان هستند و خداوند یاور مومنان است». 🔻و ما هستیم اولوالارحام که در این آیه آمده است: «النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ؛ پیامبر سزاوارتر به مومنان است از خود آنها و همسران او مادران مومنان محسوب می‌شوند و اولوالارحام به یکدیگر اولویت دارند از مومنان و مهاجران در آنچه خدا مقرر داشته است». 🔻ما خاندانی هستیم که خداوند ما را برگزیده و نبوت را در میان ما قرار داده است. کتاب و حکمت و علم از آنِ ماست و خانه خدا و مسکن اسماعیل و مقام ابراهیم نیز از آن ماست؛ پس فرمانروایی سزاوار ماست. 🔻وای بر تو ای معاویه! [ در مقایسه با خاندان تو ] ما به ابراهیم علیه السلام [ نزدیک‌تر و ] سزاوارتریم و آل او هستیم و آل عمرانیم و به عمران علیه السلام سزاوارتریم و آل لوط علیه السلام هستیم و به لوط سزاوارتریم و آل یعقوبیم و به یعقوب علیه السلام سزاوارتریم و آل موسی و آل هارون و ال داوود علیه السلام هستیم و به ایشان سزاوارتریم و آل محمّد هستین و به محمّد صلی الله علیه و آله سزاوارتریم. ما همان اهل بیتی هستیم که خدای تعالی ناپاکی را از آنها زدوده و آنان را پاکیزه قرار داده است.( اشاره به آیه۳۳ سوره احزاب) 🔻هر پیامبری را دعوتی ویژه خود او و فرزندان و خاندانش است و هر پیامبری در حق خاندانش وصیتی می‌کند. آیا نمی‌دانی که ابراهیم علیه‌السلام به پسرش یعقوب علیه‌السلام وصیت کرد و وقتی یعقوب علیه‌السلام مرگش فرا‌رسید، به پسرانش وصیت کرد و محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به خاندانش وصیت کرد؟ این سنّت ابراهیم علیه‌السلام و دیگر پیامبران بود و محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به فرمان خدا به آن پیامبران اقتدا کرد. خدای تعالی گوید که ابراهیم و اسماعیل وقتی پایه‌های خانه خدا را بالا می‌آوردند، گفتند: « رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ؛ ای پروردگار ما، ما را فرمان‌بردار خودت ساز و نیز فرزندان ما را امّتی تسلیم خودت قرار بده». و ما همان «أُمَّةً مُّسْلِمَةً» هستیم. 🔻ما به خدا و کتابی که بر ما نازل شده است، ایمان آورده‌ایم و به آیین ابراهیم اقتدا کرده و از آن پیروی کرده‌ایم. آیا جز این کاری دیگر کرده‌ایم که کینه‌ی ما را به دل گرفته‌ای؟ درود خدا بر ابراهیم و بر محمّد و خاندان او! 📚منابع: ۱. سوره یونس، آیه ۱۰۱ ۲. سوره آل‌‌عمران، آیه ۶۸ ۳. سوره احزاب، آیه ۶ ۴. سوره بقره، آیه ۱۲۸ ۵. الغارات، ج۱، ص۱۱۵ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
🔵 وصیت مولا امیرالمؤمنین 💠 شما را و تمام فرزندان و خاندانم را و کسانى را که این وصیّت به آنها مى رسد به : 🔸ترس از خدا 🔸 و نظم در امور زندگى 🔸و ایجاد صلح و آشتى در میانتان سفارش مى کنم، زیرا من از جدّ شما پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) شنیدم که مى فرمود: اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه یک سال برتر است. 📜 ، نامه ۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3⃣1⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر* 🔖 وقتی مردمی امام خود را نشناسند از علمش هم بهره‌ای نمی‌برند کتاب خدا رابه شما آموختم، و راه و رسم استدلال را به شما آموزش دادم و آنچه را که نمی شناختيد به شما شناساندم، و دانشی را که به کامتان سازگار نبود، جرعه جرعه به شما نوشاندم. ای کاش نابينا می ديد و خفته بيدار می شد (نهج‌البلاغه خطبه ۱۸۹)!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۵۹ نهج البلاغه.mp3
3.13M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🎙حجت الاسلام
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 پرهیز از مواضع اتهام 🔰 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: كسي كه خود را در جايگاه تهمت قرار داد جز خود را نكوهش نكند. 🔻امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت ۱۵۹ میفرمایند:« کسی که خودش را در معرض و موضع تهمت قرار بدهد، جز خودش کسی را سرزنش نکند». 🔻میدانیم که اگرچه نیت مهمتر از عمل است و حضرت در نهج البلاغه در حکمت ۳۲ فرمودند:« نیت مومن از عملش بهتر و نیت کافر از عملش بدتر است»، اما صرف داشتن نیت خیر کفایت نمیکند. انسان باید به نگاه مردم به عرف جامعه تا جایی که با شرع و عقل سازگار است توجه داشته باشد. 🔻 بعضی از اتفاقاتی که برای انسان می افتد، تقصیرش گردن خود انسان است، بعضی از اتفاقات هیچ تقصیری بر انسان ندارد. مثلا اگر کسی در جامعه ای که حقگویی زشت شمرده می شود، حق بگوید و حق طلب باشد؛ اینکه همه مردم حتی او را مزمت کنند، مزمت آنها هیچ مشکلی و ارزشی ندارد. او کار خودش را درست انجام داده است و باید حقگویی و حق طلبی خودش را ادامه بدهد. 🔻 اما اگر کسی خودش، با دست خودش، خودش را در موضع تهمت قرار داد، مثلا با کسانی معاشرت میکرد که بدنام هستند یا بدکار هستند، مواضعی و جایگاهایی رفت و آمد میکرد که آن موضع و جایگاه معمولا جای رفت و آمد انسانهای ناصالح و ناسالم است، حتی اگر نیتش هم خیر باشد، این خودش با دست خودش، خودش را در معرض تهمت مردم قرار داده است. چون عرفا و عادتا رفت و آمد با اینجور افراد یا در اینجور مکانها، برای آدمهای صالح و با شخصیت اتفاق نمی افتد. حالا اگر کسی بی مبالاتی کرد و در همچنین مکانهایی رفت و آمد کرد یا با افرادی ناشایست نشست و برخاست کرد، و مردم درباره او تهمت زدند تقصیر خودش است. و حضرت میفرمایند جز خودش کسی را سرزنش نکند. 🔻لذا میبینیم در نهج البلاغه امیرالمومنین(علیه السلام) در نامه ۶۹ بند۲ توصیه میکنند که با هر کسی معاشرت و دوستی نکن، که مردم انسان را از دوستانش تشخیص میدهند. یعنی همان حکمی را که به دوستان و مصاحبان و همنشینان انسان نسبت میدهند به ما هم نسبت می دهند. 🔻امیدوارم که خدا به ما عنایت کند از این رهنمودهای نورانی علی(علیه السلام) درست درس بگیریم و خودمان را از موضع تهمت دور کنیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
فضیلت18 کتاب 1001 داستان زندگی امام علی علیه السلام.mp3
1.23M
💠 دعای راهب نصرانی 🔵 🔹بشارت راهب به : حضرت ابوطالب علیه السلام 🌿 شهادت مثرم نصرانی به ولایت امیرالمومنین علیه السلام قبل از تولد و شرح مختصر روایت در همین فایل صوتی 📚 منبع : کتاب 1001 داستان زندگانی امام علی علیه السلام ┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅
سهم روزانه نهج البلاغه ...mp3
11.15M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۱۷۵ تا ۱۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۷۵ تا ۱۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 (برخی از شارحان نوشتند، این خطبه را هنگامی که به ستون مسجد تکیه داده بود ایراد فرمود. ) 1️⃣ نكوهش غافلان ♦️ای بی خبرانی که لحظه ای مورد غفلت نيستيد و ای ترک کنندگان فرامين الهی که از تمامی کارهايتان بازخواست می شويد! شما را چه شده است که از خدای خود روی گردان و به غير او گرايش داريد؟ چونان چارپايانی که چوپان آنها را در بيابانی وَبا خيز و آب هايی بيماری زا رها کرده است. گوسفندان پروار را می مانيد که برای کارد قصّاب آماده اند، ولی خودشان نمی دانند! چه آن که هر گاه به گوسفندان با مقداری علف نيکی کنند، يک روز خود را يک عمر پندارند و زندگی را در سيرشدن شکم ها می نگرند. 2️⃣ علوم بی پايان امام (علیه السلام ) ♦️سوگند به خدا! اگر بخواهم می توانم هر کدامِ شما را از آغاز و پايان کارش و از تمام شئون زندگی اش آگاه سازم، امّا از آن می ترسم که با اينگونه خبرها نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) کافر شويد. آگاه باشيد! که من اين اسرار گرانبها را به ياران رازدار و مورد اطمينان خود می سپارم. سوگند به خدايی که محمّد(صلی الله علیه و آله) را به حق برانگيخت و او را برگزيد. جز به راستی سخن نگويم. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همه اطّلاعات را به من سپرده است و از محلِّ هلاکت آن کس که هلاک می شود و جای نجات کسی که نجات می يابد و پايان اين حکومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاه کرده است. هيچ حادثه ای بر من نگذشت، جز آن که در گوشم نجوا کرد، و مرا مطّلع ساخت. 3️⃣ ويژگيهای امام علی (علیه السلام ) ♦️ای مردم! سوگند به خدا من شما را به هيچ طاعتی وادار نمی کنم، مگر آن که پيش از آن، خود عمل کرده ام و از معصيتی شما را باز نمی دارم، جز آن که پيش از آن ترک گفته ام. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 (درباره طلحه فرزند عبیدالله در سال ٣٦ هجری در آستانه جنگ جمل فرمود:) 🔹افشاء ادعاهای دروغين طلحه ♦️تا بوده ام مرا از جنگ نترسانده و از ضربت شمشير نهراسانده اند. من به وعده پيروزی که پروردگارم داده است، استوارم. به خدا سوگند! او (طلحئ بن عبيدالله) برای خونخواهی عثمان شورش نکرد، جز اينکه می ترسيد خون عثمان از او مطالبه شود، زيرا او خود متّهم به قتل عثمان است، که در ميان مردم از او حريص تر بر قتل عثمان يافت نمی شد. برای اينکه مردم را دچار شک و ترديد کند، دست به اينگونه ادّعاهای دروغين زد. سوگند به خدا! لازم بود طلحه، نسبت به عثمان يکی از سه راه حل را انجام می داد (که نداد). اگر پسر عفّان ستمکار بود، چنان که طلحه می انديشيد سزاوار بود با قاتلان عثمان همکاری می کرد و از ياران عثمان دوری می گزيد؛ يا اگر عثمان مظلوم بود، می بايست از کشته شدن او جلوگيری می کرد و نسبت به کارهای عثمان عذرهای موجّه و عموم پسندی را طرح می کرد (تا خشم مردم فرو نشيند) و اگر نسبت به امور عثمان شکّ و ترديد داشت، خوب بود که از مردم خشمگين کناره می گرفت و به انزوا پناه برده و مردم را با عثمان وا می گذاشت. امّا او هيچ کدام از سه راه حل را انجام نداد و به کاری دست زد که دليل روشنی برای انجام آن نداشت و عذرهايی آورد که مردم پسند نيست. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۷۵ تا ۱۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 📣 (با توجه به برخی از شواهد این سخنرانی در شهر مدینه ایراد شده ) 1️⃣ ویژگیهای پیامبر ♦️پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) امين وحی پروردگار و خاتم پيامبران و بشارت دهنده رحمت و بيم دهنده كيفر الهی است. 2️⃣ ويژگيهای رهبر اسلامی ♦️ای مردم! سزاوارترين اشخاص به خلافت، آنكه در تحقق حكومت نيرومندتر و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد، تا اگر آشوبگری به فتنه گری برخيزد به حق باز گردانده شود و اگر سر باز زد با او مبارزه شود. به جانم سوگند! اگر شرط انتخاب رهبر، حضور تمامی مردم باشد هرگز راهی برای تحقق آن وجود نخواهد داشت، بلكه آگاهان دارای صلاحيت و رای و اهل حل و عقد (خبرگان ملت) رهبر و خليفه را انتخاب می كنند كه عمل آنها نسبت به ديگر مسلمانان نافذ است، آنگاه نه حاضران بيعت كننده حق تجديد نظر دارند و نه آنان كه در انتخابات حضور نداشتند حق انتخابی ديگر را خواهند داشت آگاه باشيد! من با دو كس پيكار می كنم، كسی چيزی را ادعا كند كه از آن او نباشد و آن كس كه از ادای حق سر باز زند. ای بندگان خدا! شما را به تقوی و ترس از عذاب خدا سفارش می كنم، زيرا تقوای الهی بهترين سفارش مومنان و بهترين پايان نامه كار در پيشگاه خداست، مردم! هم اكنون آتش جنگ بين شما و اهل قبله شعله ورشده است و اين پرچم مبارزه را جز افراد آگاه و بااستقامت و عالم به جايگاه حق بدوش نمی كشند بنابراين آنچه فرمان دادند انجام دهيد و از آنچه نهی كردند توقف كنيد و در هيچ كاری تا روشن نشود شتاب نكنيد، زيرا در آنچه شما اكراه داريد توان تغييراتی داريم. 3️⃣ پرهیز از نیرنگ دنيا ♦️آگاه باشيد! همانا اين دنيا كه آرزوی آن را می كنيد و بدان روی می آوريد و شما را گاهی به خشم می آورد و زمانی خشنود می سازد، خانه ماندگار شما نيست و منزلی نيست كه برای آن آفريده و به آن دعوت شديد، آگاه باشيد نه دنيا برای شما جاودانه و نه شما در آن جاودانه خواهيد ماند. دنيا گرچه از جهتی شما را می فريبد ولی از جهت ديگر شما را از بديهايش می ترساند، پس برای هشدارهايش از آنچه مغرورتان می كند چشم پوشيد و به خاطر ترساندنش از طمع ورزی در آن بازايستيد، به خانه ای كه دعوت شديد سبقت گيريد و دل از دنيا برگيريد و چونان كنيزكان برای آنچه كه از دنيا از دست می دهيد گريه نكنيد و با صبر و استقامت بر اطاعت پروردگار و حفظ و نگهداری فرامين كتاب خدا، نعمتهای پروردگار را نسبت به خويش كامل كنيد. آگاه باشيد! آنچه برای حفظ دين از دست می دهيد زيانی به شما نخواهد رساند!. آگاه باشيد! آنچه را با تباه ساختن دين به دست می آوريد سودی به حالتان نخواهد داشت خداوند دلهای ما و شما را به سوی حق متوجه سازد و صبر و استقامت عطا فرمايد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۷۵ تا ۱۷۳.mp3
7.01M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۷۵ تا ۱۷۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیر مومنان علی علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و سیزدهم ❇️پاسخ به اتهامات و جو‌سازی‌های معاویه 🔸خودت برای مبارزه با من به میدان بیا 🔻[ معاویه در نامه‌ای به من نوشت: به‌راستی که هواو‌هوس، پیروانش را گمراه می‌کند و حرص و طمع، جویندگان محرومش را به رنج و سختی دچار می‌ سازد. بهترین عاقبت‌ها، عاقبت کسی است که به راه رشد و صلاح ختم شود و شگفت‌آورترین شگفتی‌ها این است که کسی دنیا را مذموم بداند. در عین حال زبان به مدح آن بگشاید و خود را بی‌رغبت به آن نشان دهد، ولی به آن دل‌بسته باشد و دم از توکل کند، ولی حریص به دنیا باشد. این سخنی بود که برای مثال به تو گفتم تا در حکمت‌های آن بیندیشی و از همه فهم خویش برای درک آن استمداد بجویی و با دوری از هواوهوس و برای نصیحت نفس خویشتن، در آن تدبر کنی. 🔻ای پسر ابوطالب، به جان خودم سوگند، اگر نبود رابطه خویشاوندی که مرا با تو مهربان می‌سازد و همچنین سابقه محترم تو، حتماً یکی از عقاب های اهل شام تو را همچون دانه‌ای از زمین بر می‌چید و به هوا پرتاب می‌کرد و بر سر کوه‌های بلند می‌افکند و تو همانند گندمی که روی سنگ آسیاب تبدیل به آرد شده است، چنان ناچیز می‌شدی که حتی مورچه‌ها نیز رغبتی به خوردن تو پیدا نمی‌کردند. من تصمیم قطعی خود را گرفته‌ام و هیچ عطوفت و انعطافی در آن راه نمی‌دهم. اگر از آرزویت قطع امید نکنی و از طلب آنچه دیرزمانی به درازا کشیده است دست برنداری، تو را به مصیبتی گرفتار کنم که اگر تا آن روز زنده بودی، برایت پشیمانی به بار آورَد؛ گرچه به گمانم پیش از آن در زمره نابود شدگان خواهی بود. چه بد رأیی است رأیی که صاحبش را به ورطه‌ی نابودی بکشاند و او را به جایی برساند که جز آرزوی مرگ، هیچ چاره‌ای نداشته باشد. البته که حق بر باطل غالب آید و فرمان خدا پیروز باشد؛ با اینکه اهل باطل از آن اکراه داشته باشند؛ زیرا "حجت بالغه" و نعمت آشکار از آنِ خداست. والسلام. در پاسخ وی نوشتم: ] از بنده خدا امیرالمومنین علی فرزند ابوطالب، به معاویه فرزند ابوسفیان 🔻نامه تو به ما رسید با گفتاری زینت‌یافته و ضرب‌المثل‌ها و ادعاهایی دور از واقعیت. از حکمت دم زدی با اینکه اهل آن نیستی! یاد تقوا کردی و خودت ضد آن هستی! از هوا و هوس خویش پیروی کردی که موجب فاصله گرفتن از دلیل روشن است و بالاخره، از راه راست دور ماندی! تو غرق در لذت فتنه‌ها و فریفته شکوفه‌های دنیا شده‌ای. گویی نه به قیامت اعتقادی داری و نه به بازگشت به سوی خدا. تاج شاهی بر سر نهادی و همانند قیصران روم و پادشاهان فارس جامه خز بر تن کردی و فرش‌های ابریشم گستردی. به این مقدار هم اکتفا نکردی؛ چون به من خبر رسیده است به فکر تعیین جانشین و ولیعهد نیز افتاده‌ای تا پس از تو، بر تخت نشیند.[ بدان که] تو حساب او را نیز در درگاه الهی بازپس خواهی داد. 🔻به جان خودم سوگند، اگر چنین کنی، البته که گمراهی را از پدر و قوم خویش به ارث برده‌ای. آری، تو پسر کسی هستی که بر اهل دین ستم روا می‌داشت و بر مسلمانان حسد می‌ورزید. 🔻از ارتباط خویشاوندی و مهربانی‌کردن با من یاد کردی. به خدای بزرگ سوگند، اگر کسی با تو در امر خلافت به ستیزه برخیزد، گرچه همان فرزندی باشد که تو زمینه خلافت را برای او فراهم می‌سازی، رشته محبت خود را از او می‌بُری و ریشه او را قطع می‌کنی. 🔻همچنین در خصوص تهدیدهای او به جنگ، از رشادت‌های خود در میدان‌های نبرد گفتم و اینکه چه بسیار پهلوانانی که بر خاک افکندم! در آخر برای او نوشتم: 🔻چگونه و کجا تو در میدان جنگ حضور یابی، وقتی همچون دوشیزه پرده‌نشینی هستی که از آواز رعد می‌هراسد؟ من علی فرزند ابوطالبم که از نبرد بیم به خود راه ندهم و از رزم هراسی ندارم! ای معاویه، اگر می‌خواهی، برای نبرد با من آماده شو. والسلام. 📚منابع: ۱. کنز الفوائد، ج۲، ص۴۲ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۶۰ نهج البلاغه.mp3
4.44M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🎙حجت الاسلام