حجتالاسلام مهدوی ارفع4_5969800792486447915.mp3
زمان:
حجم:
1.74M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت54 4⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت54 ( 4 )
🔹 اهمیت عقل و ادب و مشورت
🔻در نامه ۵۳ ، بند ششم مولا علی (علیه السلام) ، به مالک اشتر می نویسند که با سه گروه مشورت نکن.
🔸۱. یکی بخیل
🔸۲. یکی حریص
🔸۳. یکی ترسو
🔻در مورد دلائل این قصّه هم اینگونه فرمودند :
1⃣ « لاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلاً » ؛ بخیل را در گروه مشاورانت داخل نکن. چرا؟ چون « يَعْدِلُ بِكَ عَنِ اَلْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ اَلْفَقْرَ» ؛ جلوی تو را می گیرد که به امّت بخواهی بخششی کنی و به تو وعده دروغین فقر می دهد.
2⃣ دیگر چه کسی؟ « وَ لاَ جَبَاناً » ؛ از آدم ترسو برای مشورت بپرهیز. چرا؟ چون « يُضْعِفُكَ عَنِ اَلْأُمُورِ » ؛ می خواهی کارهای جدی و مهم انجام بدهی ، تو را به بهانه احتیاط ، ضعیف می کند در تصمیمات بزرگ.
3⃣ سومین کسی که نباید در مشورت دخیل بشود ، حریص است ؛ « وَ لاَ حَرِيصاً » ؛ چرا؟ چون « يُزَيِّنُ لَكَ اَلشَّرَهَ بِالْجَوْرِ » ؛ چون بدی ها را با ظلم برای تو تزیین می کند. بعد فرمود: « فَإِنَّ اَلْبُخْلَ وَ اَلْجُبْنَ وَ اَلْحِرْصَ» بخل و ترس و حرص « غَرَائِزُ شَتَّى» ؛ درست است غریزه های مختلفی هستند امّا « يَجْمَعُهَا سُوءُ اَلظَّنِّ بِاللَّهِ » ریشه هر سه بد گمانی به خداست .
🔹 نکته دیگری که مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۱۶۱ در مورد مشاوره می فرمایند ، این است که: کسی که با دیگران مشورت می کند در واقع در عقل آنها شریک می شود.
🔹 و آخرین نکته هم در نامه ۳۱ بند هفدهم است، که مولا علی (علیه السلام ) به فرزندشان می فرمایند :
در مشورت و مشاوره با زنان، دقّت و احتیاط داشته باش؛ چرا؟ چون معمولاً رأی شان خیلی زود سست می شود و عزمشان هم نقض می شود.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و هشتاد و چهارم
┄═❁✦❀•◦•◦•🌹•◦•◦•❀✦❁═┄
📜 #خطبه130 : (در سال ۳۰ هجری وقتی که عثمان، حضرت اباذر را به بیابان خشک ربذه تبعید می کرد، فرمانی صادر کرد که کسی حق ندارد او را بدرقه کند. امام علیه السلام و فرزندانش اعتنایی به آن نکرده و اباذر را بدرقه کردند. ایشان هنگام بدرقه او فرمود: )
🔹 خداگرايی در مبارزه با ستمگران
♦️ای اباذر! همانا تو برای خدا به خشم آمدی، پس اميد به کسی داشته باش که به خاطر او غضبناک شدی، اين مردم برای دنيای خود از تو ترسيدند و تو بر دين خويش از آنان ترسيدی، پس دنيا را که به خاطر آن از تو ترسيدند به خودشان واگذار و با دين خود که برای آن ترسيدی از اين مردم بگريز. اين دنياپرستان چه محتاجند به آنچه که تو آنان را از آن ترساندی و چه بی نيازی از آنچه آنان تو را منع کردند. و به زودی خواهی يافت که چه کسی فردا سود می برد و چه کسی بر او بيشتر حسد می ورزند؟ اگر آسمان و زمين درهای خود را بر روی بنده ای ببندند و او از خدا بترسد، خداوند راه نجاتی از ميان آن دو برای او خواهد گشود. آرامش خود را تنها در حق جستجو کن و جز باطل چيزی تو را به وحشت نيندازد. اگر تو دنيای اين مردم را می پذيرفتی تو را دوست داشتند و اگر سهمی از آن برمی گرفتی دست از تو بر می داشتند.
┄═❁✦❀•◦•◦•🌹•◦•◦•❀✦❁═┄
📜 #خطبه129 : در این خطبه حضرت درباره اندازه ها و مقیاس ها صحبت فرمود.
1⃣ وصف جامعه مسخ شده مسلمين
♦️بندگان خدا! شما و آنچه از اين دنيا آرزومنديد، مهمانانی هستيد که مدّتی معيّن برای شما قرار داده شده، بدهکارانی هستيد که مهلت کوتاهی در پرداخت آن داريد و اعمال شما همگی حفظ می شود. چه بسيارند تلاش گرانی که به جايی نرسيدند و زحمت کشانی که زيان ديدند. در روزگاری هستيد که خوبی به آن پُشت کرده و می گذرد و بدی بدان روی آورده، پيش می تازد و طمع شيطان در هلاکت مردم بيشتر می گردد. هم اکنون روزگاری است که ساز و برگ شيطان تقويت شده، نيرنگ و فريبش همگانی و به دست آوردن شکار برای او آسان است. به هر سو می خواهی نگاه کن، آيا جز فقيری می بينی که با فقر دست و پنجه نرم می کند؟ يا ثروتمندی که نعمت خدا را کفران کرده و با بُخل ورزيدن در اداءِ حقوق الهی، ثروت فراوانی گرد آورده است؟ يا سرکشی که گوش او از شنيدن پند و اندرزها کَر است؟
2⃣ عبرت گرفتن از دنيا
♦️کجايند خوبان و صالحان شما؟ کجايند آزادمردان و سخاوتمندان شما؟ کجايند پرهيزگاران در کسب و کار؟ کجايند پاکيزگان در راه و رسم مسلمانی؟ آيا جز اين است که همگی رخت بستند و رفتند؟ و از اين جهان پَست و گذران و تيره کننده عيش و شادمانی گذشتند؟ مگر نه اين است که شما وارث آنها بر جای آنان تکيه زديد و در ميان چيزهای بی ارزش قرار داريد، که لب های انسان به نکوهش آن نمی جنبد؟ تا قدر آنها را کوچک شمرده و برای هميشه يادشان فراموش گردد. پس در اين نگرانی ها بايد گفت: ما از خداييم و به سوی او باز می گرديم. فساد آشکار شد، نه کسی باقی مانده که کار زشت را دگرگون کند و نه کسی که از نافرمانی و معصيت باز دارد. شما با چنين وضعی می خواهيد در خانه قدس الهی و جوار رحمت پروردگاری قرار گيريد و عزيزترين دوستانش باشيد؟ هرگز خدا را نسبت به بهشت جاويدانش نمی توان فريفت و جز با عبادت رضايت او را نمی توان به دست آورد. نفرين بر آنان که امر به معروف می کنند و خود ترک می نمايند و نهی از منکر دارند و خود مرتکب آن می شوند.
سهم روز 184 خطبه 130 تا 129ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 184.mp3
زمان:
حجم:
7.95M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و هشتاد و چهارم خطبه 130 تا ۱۲۹
حجتالاسلام مهدوی ارفعشرح حکمت ۵۵ قسمت ۱ اقسام بردباری.mp3
زمان:
حجم:
2.73M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت55 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت55 ( 1 )
💠 الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ.
🔹 اقسام بردباری
💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۵۴ نهج البلاغه می فرمایند:
🔻صبر دو نوع است؛
1⃣ یکی صبر در مقابل چیزی که دوست داری اما به ضرر توست
2⃣ و دیگری صبر در مقابل چیزی که دوست نداری، اما به خیر و صلاح توست.
🔻 اساساً صبر جایگاهش کجاست؟ انسان دائماً در معرکه نزاع بین عقل و نفس قرار دارد. ملاک برای عقل، مصلحت و مفسده حقیقی است؛ اما ملاک برای نفس میل و بی میلی است که ریشه در نفسانیّت های غیر عقلانی دارد؛ گاهی چیزی برای انسان مضر است ولی نفس آن را دوست دارد و گاهی برعکس، چیزی برای انسان مفید است اما نفس از آن خوشش نمیآید.
🔻 خداوند در قرآن کریم درباره همین نکته فرمود:
«عَسی اَن تَکرَهُوا شَیئا وَ هُوَ خَیرٌ لَکُم » ؛ چه بسا از چیزهایی بدتان میاید اما همان خیر شماست. « وَ عَسی اَن تُحِّبُوا شَیئاً وَ هوَ شَرٌّ لَکُم» ؛ و چه بسا از چیزهایی خوشتان می آید که همان برای شما شر و مفسده است.
✅ صبر یک ملکه نفسانی است که هرگاه امری برای انسان مفید باشد، ولی نفس از قبول کردن آن کراهت داشته باشد، نفس را وادار به پذیرش میکند و هرگاه امری برای انسان مضر باشد ولی نفس نسبت به آن میل و کشش و محبت داشته باشد، صبر جلوی نفس را میگیرد؛ لذا صبر از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام) نوعی شجاعت است؛ شجاعت چشم پوشی از لذّت مضر و اقدام به چیزی که برای نفس ناخوشایند است، اما مفید است؛
🔻 در حکمت ۴ حضرت فرمودند: « الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ »
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...