شرح حکمت ۷۷ بخش ۳ دنیا شناسی.mp3
3.21M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت77 3⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت77 ( 3 )
🔹 دنیا شناسی
⏪ 3⃣ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آخرین قسمت از حکمت ۷۷ نهج البلاغه ، از کمی زاد و توشهٔ آخرت ، طولانی بودن طریق و راه ، دور بودن سفر و سنگینی ورود در قیامت به خداوند متعال آه می کشند. مسأله زاد و توشه آخرت ، مسأله بسیار جدی و غیر قابل شوخی است.
🔻 مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه آمده که در برگشت از جنگ صفین وقتی لشگر را وارد قبرستان بیرون دروازه کوفه کردند و بعد آنها را متوقّف کردند ، رو به مردگانِ درون قبرها کرده و فرمودند :
" ای ساکنان خانه های وحشت زا ! بعد از شما همسرانتان ازدواج کردند ، خانه های شما محلّ سکونت دیگران شد و اموالتان بین ورثه و باقیماندگان تقسیم شد. اين خبری است كه ما بعد از مرگ شما از دنیای شما داريم، حالا شما بگویید که بعد از مرگ، چه خبری برای ما از برزخ داريد؟ ( سپس به یاران خودشان رو كردند، فرمودند :) اگر اجازه داشتند این مردگان که با شما سخن بگویند ، می گفتند: « اِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی »؛ " بهترين زاد و توشهٔ آخرت تقواست. "
🔻 همچنین در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند نهم ، مولا علی (علیه السلام) با تذکر نسبت به سختی و طولانی بودن راه قیامت ، به امام حسن (علیه السلام) راهبردی یاد می دهند که بتواند توشهٔ آخرت خودش را تأمین کند.
می فرمایند : " بدان راهی پر مشقّت و بس طولانی در پيش روی داری و در اين راه بدون كوشش بايسته و تلاش فراوان و اندازه گيری زاد و توشه و سبك كردن بار گناه موفّق نخواهی شد." ( بعد به او می نویسند: ) " اگر مستمندی را ديدی كه توشه ات را تا قيامت می بَرَد و فردا كه به آن نياز داری به تو باز می گرداند، كمك کردن به او را غنيمت بشمار و اگر توان مالی داری بيش از نیازش به او بخشش کن."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 233.mp3
4.13M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و سی و سوم خطبه 63 تا 60
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی و سوم
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه63 : روش برخورد با دنيا
♦️آگاه باشيد، دنيا خانه ای است که کسی در آن ايمنی ندارد، جز آنکه به جمع آوری توشه آخرت پردازد و از کارهای دنيايی کسی نجات نمی يابد. مردم به وسيله دنيا آزمايش می شوند؛ پس هر چيزی از دنيا را که برای دنيا به دست آورند از کفشان بيرون می رود و بر آن محاسبه خواهند شد و آنچه را که در دنيا برای آخرت تهيّه کردند به آن خواهند رسيد و با آن خواهند ماند. دنيا در نظر خردمندان چونان سايه ای است که هنوز گسترش نيافته، کوتاه می گردد و هنوز فزونی نيافته کاهش می يابد.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه62 : ( در سال ۴۰ هجری روزهای آخر عمر شریف امام علیه السلام در کوفه در پاسخ به برخی از تهدیدها و کشته شدن ناگهانی فرمود:)
🔹موضع گيری امام برابر تهديد به قتل و ترور
♦️پروردگار برای من پوششی استوار قرار داد که مرا حفظ نمايد، هنگامی که عمرم بسر آيد، از من دور شده و مرا تسليم مرگ می کند که در آن روز نه تير خطا می رود و نه زخم بهبود می يابد.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه61 : ( در سال ۳۸ هجری، پس از پایان جنگ نهروان، نسبت به آینده خوارج فرمود: )
🔹نهی از كشتار خوارج
♦️بعد از من با خوارج نبرد نکنيد، زيرا کسی که در جستجوی حق بوده و خطا کرد مانند کسی نيست که طالب باطل بوده و آن را يافته است. (مَنظور امام علیه السلام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند.)
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه60 : ( در پایان جنگ با خوارج، در سال ۳۸ هجری شخصی گفت: ای امیرالمومنین! خوارج همه نابود شدند:)
🔹خبر از تداوم تفکر انحرافی خوارج
♦️نه سوگند به خدا هرگز ، آنها نطفه هايی در پشت پدران و رَحِمِ مادران وجود خواهند داشت، هر گاه که شاخی از آنان سر برآورد قطع می گردد، تا اينکه آخرين شان به راهزنی و دزدی تن در می دهند.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
شرح حکمت ۷۸ شناخت جایگاه جبر و اختیار.mp3
2.57M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت78
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت78
🔹 شناخت جایگاه جبر و اختیار
🔻 یکی از خیانت هایی که معاویه در شام بر امّت اسلام روا داشت، این بود که عقیده جبریه را در جامعه ترویج کرد. بسیاری از مردم معتقد بودند که همه چیز بر اساس جبر الهی انجام می شود و انسان اختیاری برای خودش ندارد. دلیل این اعتقاد و ترویج این اعتقاد توسط دستگاه بنی امیّه و معاویه این بود که مردم را به این باور برسانند که اگر معاویه حاکم شده خدا خواسته ، فردا اگر یزید شراب خوار هم حاکم بشود ، خدا خواسته . همه چیز با اراده خدا و بدون اختیار انسان انجام می شود.
🔻 بر این اساس در حکمت ۷۸ می بینیم که یک شامی ( یعنی از تربیت شدگان فرهنگ شام ) از حضرت علی (علیه السلام) می پرسد اینکه ما به سمت شام می رویم آیا به خاطر قضا و قدَر الهی است ؟ یعنی ما دیگر نمی توانیم اراده ای بر خلاف آن بکنیم ؟ مجبوریم برویم ؟
🔻 حضرت آنجا پاسخ می دهند اصلاً اینگونه نیست. مهم ترین حجّتی که برای ردّ جبر ، حضرت بیان می کنند این است که اگر انسان در افعال خودش مجبور بود و مختار نبود ، دیگر ثواب و عقاب امکان نداشت و معنا نداشت . چرا ؟ چون ثواب یعنی آن پاداشی که انسان به خاطر کار خوب اختیاری خودش می گیرد و عقاب و عذاب ، یعنی آن جزایی که به واسطه آن کار اختیاری خودش می بیند؛ وگرنه اگر ما جبر داشته باشیم و هیچ اختیاری نداشته باشیم، امکان ندارد مجبور باشیم کاری را انجام بدهیم و بعد ما عذاب بشویم . مجبور بشویم کار خوبی را انجام بدهیم و مستحقّ ثواب باشیم.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 234.mp3
3.51M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و سی و چهارم خطبه 59 تا 57
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز سی و چهارم
┄═❁❀••••❈◦🌿🌺🌿◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه59 : (در سال ۳۸ هجری به هنگام حركت برای جنگ با خوارج شخصی گفت، خوارج از پل نهروان عبور كردند امام فرمود:)
🔹خبر از قتلگاه خوارج
♦️"قتلگاه خوارج اين سوی نهر است؛ به خدا سوگند، از آنها جز ده نفر باقی نمی ماند و از شما نيز ده نفر کشته نخواهد شد.
منظور امام(علیه السلام) از «نطفه» آب نهر است که از فصيح ترين کنايه در رابطه با آب است، هر چند زياد و فراوان باشد. ما به اين مطلب در گذشته، در مورد مسأله ای شبيه همين مطلب اشاره کرده ايم."
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه58 : (در سال ۳۸ هجری، پس از ماجرای حکمیّت و شنیدن شایعات فراوان در نکوهش خوارج فرمود: )
🔹خبر از آينده شوم خوارج
♦️"سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانکه اثری از شما باقی نگذارد، آيا پس از ايمانم به خدا و جهاد کردنم در رکاب رسول خدا به کفر خويش گواهی دهم؟ اگر چنين کنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود. پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد و به راه گذشتگان بازگرديد. آگاه باشيد، به زودی پس از من به خواری و ذلّت گرفتار می شويد و شمشير برّنده بر شما مسلّط می گردد و به استبدادی دچار خواهيد شد که برای ديگر ستمگران راه و رسم حکومت قرار خواهد گرفت.
می گويم : سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «وَلابَقِیَ مِنْکم آبرٌ» سه گونه روايت شده است: اوّل - آن گونه که ما آورده ايم، آبِرٌ، از باب «يأبرالنّخل» به معنای اصلاح کننده آمد. دوم - «آثِر» نقل شد يعنی بازگوکننده حديث و اين نقل به نظر من بهتر است، گويا امام(علیه السلام) می فرمايد: از شما خبردهنده ای باقی نماند. سوم - «آبز» با «ز» نيز روايت شد به معنای هلاک شونده، پرش کننده، که به هلاک شونده «آبز» گويند."
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه57 : (در سال ۴۰ هجری، روزهای آخر عمر شریف خود در نکوهش و هشدار کوفیان فرمود)
🔹خبر از سلطه ستمگری بی باك
♦️آگاه باشيد، پس از من مردی با گلوی گشاده و شکمی بزرگ، بر شما مسلّط خواهد شد که هر چه بيابد می خورد و تلاش می کند آنچه ندارد به دست آورد او را بکشيد، ولی هرگز نمی توانيد او را بکشيد. آگاه باشيد، به زودی معاويه شما را به بيزاری و بدگويی من وادار می کند. بدگويی را به هنگام اجبار دشمن اجازه می دهم که مايه بلندی درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزاری نجوييد که من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت79 و #حکمت80
🔹 ارزش و اهمیّت حکمت
🔻 در حکمت ۷۹ ، امیرالمؤمنین (عليهالسلام)، دربارهٔ "حکمت" اینگونه میفرمایند که:
💠 " حکمت را هر کجا که باشد فراگیر؛ گاهی حکمت در سینه منافق است و بی تابی میکند تا بیرون آمده و با همدمانش در سینه مؤمن آرام گیرد. "
🔻قصّه "حکمت" آنقدر اهمیت دارد که امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در حکمت ۸۰ میفرمایند:
💠 " حکمت گمشده مؤمن است؛ حکمت را فراگیر هر چند از منافقان باشد. "
🔰 " حکمت " آثار بسیار بسیار مهمی دارد، که مولا علی (علیهالسلام) در خطبه ۱۳۳، به بخشی از این آثار اینگونه اشاره فرمودند که:
« الْحِكْمَةِ حَيَاةٌ لِلْقَلْبِ الْمَيِّتِ وَ بَصَرٌ لِلْعَيْنِ الْعَمْيَاءِ وَ سَمْعٌ لِلْأُذُنِ الصَّمَّاءِ وَ رِيٌّ لِلظَّمْآنِ وَ فِيهَا الْغِنَى كُلُّهُ وَ السَّلَامَةُ » ؛
" حکمت مایه زنده شدن قلب مرده است، باعث بینایی چشم کور است، گوشی که ناشنوا شده است را شنوا میکند، مایه سیراب شدن تشنگان است و تمام غنا، بی نیازی و سلامت در حکمت جمع شده است. "
🔻 لذا حتّی در توصیف حضرت مهدی (ارواحنافداه)، مولا علی (علیهالسلام) در بند پنجم از خطبه ۱۸۲ اینگونه میفرمایند:
" او زره دانش بر تن دارد و با تمامی آداب و با توجه و معرفت کامل، آن را فرا گرفته است؛ حکمت گمشده اوست که همواره در جستجوی آن میباشد و نیاز اوست که برای به دست آوردنش میپرسد. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 235.mp3
2.67M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و سی و پنجم خطبه 56
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی و پنجم
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه56 : ( برخی این خطبه را به آغاز سال ۳۷ هجری نسبت به تحرکات معاویه در بصره، در یکی از روزهای جنگ صفین نسبت می دهند)
🔹ياد مبارزات دوران پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در صفين
♦️در رکاب پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می کرديم، که اين مبارزه بر ايمان و تسليم ما می افزود و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و بردباری برابر ناگواری ها و جهاد و کوشش برابر دشمن ثابت قدم می ساخت. گاهی يک نفر از ما و ديگری از دشمنان ما مانند دو پهلوان نبرد می کردند و هر کدام می خواست کار ديگری را بسازد و جام مرگ را به ديگری بنوشاند. گاهی ما بر دشمن پيروز می شديم و زمانی دشمن بر ما غلبه می کرد. پس آنگاه که خدا راستی و اخلاص ما را ديد، خواری و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزی را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام استحکام يافته، فراگير شد و در سرزمين های پهناوری نفوذ کرد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه مثل شما بوديم، هرگز پايه ای برای دين استوار نمی ماند و شاخه ای از درخت ايمان سبز نمی گرديد. به خدا سوگند، شما هم اکنون از سينه شتر خون می دوشيد و سرانجامی جز پشيمانی نداريد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
شرح حکمت ۸۱ معیار ارزش انسانها.mp3
4.1M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت81
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت81
🔹 معیار ارزش انسانها
🔰 در حکمت ۸۱ نهج البلاغه میخوانیم:
💠 «قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ » ؛
" ارزش هر انسانی به آن چیزی است که آن را نیکو میشمارد. "
🔻همهٔ ما در ذهن و روح و روان خودمان، به یک چیزهایی شدّت علاقه داریم و برای رسیدن به آن، همّت و اهتمام داریم؛ هر کسی آنچه که در ذهن و روحش با ارزش ترین است، نیکوترین است و برایش همت و اهتمام دارد، به همان مقدار ارزش دارد؛ اگر مقام است، به همان مقدار ما می ارزیم؛ اگر مال است، اگر شهرت است، اگر احترام است، ارزش ما به همان مقدار است؛
🔻 لذا مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۴۷ میفرمایند: «قَدرُ الرَّجُلِ عَلی قَدرِ همَّتِه » ؛
" ارزش هر انسانی، به اندازه همّتی است که دارد. "
🔻 یعنی باید ببینیم برای رسیدن به چه هدفی، تمام وجودش و ظرفیت هایش را تجمیع کرده و همّت کرده که به آن برسد؛ بعضی از انسان ها بسیار بلند همت و در مسیر اهدافشان بسیار مستحکم و راسخ اند و بعضی ها بسیار سست و بی عنصر .
🔻 دربارهٔ مالک اشتر، مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۴۴۳، بعد از شنیدن خبر شهادت مالک اشتر فرمود: «مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً؛
" مالک و چه مالک اشتری بود! به خدا اگر مالک اشتر کوه می بود، کوه بسیار بلندی بود و اگر سنگی بود، صخره خیلی محکمی بود. "
چرا؟ چون مالک همت بلندی برای حفظ دین و انقلاب اسلامی آن روز و امام علی (علیهالسلام) داشت.
🔻بر عکس، بعضی ها همت هایشان خیلی کوتاه است؛ لذا مولا، دربارهٔ حیوانات ( یعنی چهارپایان ، درندگان) و زنان غیر مؤمن، در پایان خطبه ۱۵۳ میفرمایند:
«إِنَّ الْبَهَائِمَ هَمُّهَا بُطُونُهَا وَ إِنَّ السِّبَاعَ هَمُّهَا الْعُدْوَانُ عَلَى غَیْرِهَا وَ إِنَّ النِّسَاءَ هَمُّهُنَّ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ الْفَسَادُ فِیهَا »
" چهارپایان، همه همت شان شکم شان است، درندگان (مثل گرگ و شغال و شیر و پلنگ)، همه همت شان دشمنی و تجاوز به حقوق دیگر حیوانات است و زنانی که تربیت نشده اند، همه همّت شان، زینت زندگی دنیا و فساد در دنیاست " ؛ در حالی که در مقابل ؛ « إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ مُسْتَکِینُونَ، إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ مُشْفِقُونَ، إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ خَائِفُون »
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 236.mp3
3.46M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و سی و ششم خطبه 55 و 54
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی و ششم
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه55 : ( در سال ۳۷ هجری در آستانه جنگ صفین، برخی مدارا کردن امام علیه السلام را دیده و علت را پرسیدند در پاسخ آنان فرمود:)
🔹توضيحاتی پيرامون جنگ صفين
♦️اينکه می گوييد خويشتن داری از ترس مرگ است، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سوی مرگ روم يا مرگ به سوی من آيد و اگر تصوّر می کنيد در جنگ با شاميان ترديد دارم، به خدا سوگند هر روزی که جنگ را به تأخير می اندازم برای آن است که آرزو دارم عدّه ای از آنها به ما مُلحق شوند و هدايت گردند. و در لابلای تاريکی ها نور مرا نگريسته به سوی من بشتابند، که اين برای من از کشتار آنان در راه گمراهی بهتر است، گر چه در اين صورت نيز به جرم گناهانشان گرفتار می گردند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه54 : ( در سال ۳۷ هجری به هنگام شروع جنگ صفین این سخنرانی را ایراد فرمود.)
🔹وصف روز بيعت
♦️مردم همانند شتران تشنه ای که به آب نزديک شده و ساربان رهاشان کرده و عِقال (پای بند) از آنها گرفته، بر من هجوم آوردند و به يکديگر پهلو می زدند، فشار می آوردند، چنانکه گمان کردم مرا خواهند کشت، يا بعضی به وسيله بعض ديگر می ميرند و پايمال می گردند. پس از بيعت عمومی مردم، مسأله جنگ با معاويه را ارزيابی کردم، همه جهات آن را سنجيدم تا آن که مانع خواب من شد، ديدم چاره ای جز يکی از اين دو راه ندارم: يا با آنان مبارزه کنم و يا آنچه را که محمّد(صلی الله علیه و آله) آورده انکار نمايم، پس به اين نتيجه رسيدم که تن به جنگ دادن آسانتر از تن به کيفر پروردگار دادن است و از دست دادن دنيا آسان تر از رهاکردن آخرت است.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
شرح حکمت ۸۲ ارزش های والای انسانی.mp3
2.96M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت82
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت82
🔹 پنج اصل طلایی
💠 امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در حکمت ۸۲ ، ما را به پنج چیز سفارش میکنند و در قالب یک کنایه یا استعاره، ارزش بی نظیر این پنج سفارش را اینگونه بیان میکنند که:
" اگر برای به دست آوردن این ها، شتران را پر شتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید، سزاوار است. "
1⃣ یکی اینکه کسی نباید به جز به خدا، به هیچکس امیدوار باشد؛
2⃣ دوم اینکه غیر از گناه خودتان از چیزی نترسید؛
3⃣ سوم اینکه وقتی از شما سؤالی میکنند و جواب آن را نمیدانید حیا نکنید، بگویید: " نمیدانم "
4⃣ چهارم اینکه وقتی چیزی را نمیدانید، شرم نکنید که بروید و یاد بگیرید ؛
5⃣ و پنجم صبر است که حضرت میفرمایند:
" نسبت صبر به ایمان، مثل سر به بدن است، همانطور که بدن بی سر جان ندارد و خیری در آن نیست، ایمان بی صبر هم هیچ خیری در آن نیست. "
🔰 در مورد یکی دو تا از این پنج سفارش، خیلی مختصر نکاتی را عرض میکنم؛ اولاً درمورد نمیدانم، مولا علی (علیهالسلام) به فرزند خودشان، در نامه ۳۱ بند دوم، مینویسند:
" آنچه نمی دانی مگو و آنچه بر تو لازم نیست، بر زبان نیاور. "
🔻خیلی وقتها ما چیزی را نمیدانیم، اما میخواهیم کم نیاوریم به خیال خودمان ؛ یک اظهار نظری میکنیم، غافل از اینکه ممکن است همین اظهار نظر، کلّ اعتقادات و مسیر زندگی یکی را تخریب بکند.
🔻یا مولا علی (علیهالسلام) میفرمایند:
" وقتی چیزی را از تو میپرسند و نمیدانی، خجالت نکش و بگو نمیدانم، در عوض وقتی هم چیزی را نمیدانی، خجالت نکش که بروی یاد بگیری. "
🔻 در نهجالبلاغه شریف در حکمت ۲۱، خواندیم که:
« قُرِنَتِ الحَیاءُ بِالحِرمان » ؛
" خجالت بیجا، با محرومیت همنشین است."
وقتی تو خجالت میکشی بروی بپرسی، محروم میشوی از دانش.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🥀🏴❀﷽❀🏴🥀
💎 نهجالبلاغه اقناع کننده هدف هر نویسنده و گوینده💕
❇️ شیخ محمدعبده، دانشمند و مفتی اهل سنت، درباره ابعاد گوناگون کتاب نهج البلاغه چنین مینویسند:«نهج البلاغه با مطالبی که در بردارد، میتواند هدفهای هر نویسنده و گوینده را تأمین کند. در این کتاب ترغیب، تنفّر، سیاست، جدل،اصول، تمدّن، حقوق متقابل اجتماع و رهبر، قوانین عدالت، و پند و نصیحت وجود دارد.وهیچ اندیشه و خواستهای بر دل انسان نمیگذرد، جز آنکه بهتر و کامل ترش در این کتاب یافت میشود».
✳️ این دانشمندکتاب شناس اهل سنت،در ادامه، راجع به عظمت کلام امیر مؤمنان علیه السلام چنین میگوید: «در میان دانشمندان و سخن شناسان زبان و ادبیات عرب، کسی نیست که به عظمت امام علی علیه السلام اعتراف نکند. کلام امام علی بن ابی طالب علیه السلام پس از کلام خدای متعال و پیغمبرش صلی الله علیه و آله شریفترین و برترین سخن و سرشارترین کلام از لحاظ محتوا، و دارای بهترین شیوه است و بیشترین معانی را در بر دارد».
💥نهج البلاغه،گنجینه یاقوت های سخن⚡️
✍ برهمین اساس مولاامیرالمؤمنین عليه السلام درنهج البلاغه شریف درخطبه" ۹۳ "دربیان ویژگی های علمی وسیاسی حضرتش مي فرمايند:
⤵️⤵️
ای مردم! از من بپرسید پیش از این که مرا نیابید.سوگند به خدایی که جانم در دست اوست،نمی پرسید ازچیزی که میان شما تا روز قیامت می گذرد،و نه از گروهی که صدنفر را هدایت یا گمراه می سازد،جز آن که شما را آگاه می سازم وپاسخ می دهم.⛱
#پ_ن ؛ با مراجعه به کتاب شریف نهج البلاغه می توانید صدف مرواریدهای حکمت وگنجینه یاقوت های سخن رابدست آوریدمطالعه شبانه روز "ده دقیقه"نهجالبلاغه فراموش نکنیم.💕
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم