هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠
💎 بهترین مردم از نگاه امام سجاد علیه السلام
🔻امام سجاد علیه السلام:
مَنْ عَمِلَ بِما افْتَرَضَ اللّهُ عَلَیْهِ فَهُـوَ مِـنْ خَیْـرِ النـاسِ
✅ هر کس که به #واجبات الهى عمل کند، از بهـتریـن مـردمان اسـت.
📚 اصول کافى، ج ۳، ص ۱۲۸
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سیدهاشم الحیدری امام جمعه بغداد: فرمانده اردوگاه حسین در زمان ماهمان است که شمشیربه دست گرفته میجنگد وشب و روز اردوگاه یزید را زیر نظر دارد. فرمانده اردوگاه حسین در زمان مامردی از خراسان است؛شجاعتش شعاعی از شجاعت حسین وعباس است. رهبر جبهه مقاومت؛حضرت امام سیدعلی خامنه ای
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
هدایت شده از توییتر انقلابی
⭕️ خوب شد زمان مختار مجازی نبود وگرنه دار ودسته اوباش کوفه هشتگ
نه به اعدام شمر
نه به اعدام خولی
نه به اعدام عمر سعد
رو ترند میکردن.
#اعدام_قاتلین_مردم
👤 کوی دوست
@TWTenghelabi
هدایت شده از توییتر انقلابی
⭕️ گفت:
خمینی کم آورده بچه فرستاده جنگ.
بسیجی گفت نه خمینی سن عشقو کم کرده...
#الحسین_یجمعنا
👤 Hadi Diyalameh
@TWTenghelabi
هدایت شده از جهان نیوز
⚫️جلوی اجرای سند۲۰۳۰ را بگیرید
🔻 رهبر انقلاب: به این فکر کنیم چرا انقدر طواغیت عالم و فراعنه عالم اصرار دارند که در آموزش و پرورش کشورها گاهی اوقات با سر و صدا مثل سند ۲۰۳۰، نفوذ کنند؟ اصرار آنها به نفوذ به خاطر تاثیر آموزش و پرورش است.
دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسانهایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.
الان هم شنیدهام #سند۲۰۳۰ در گوشه و کنار بوسیله آدمهای ناباب یا غافل دارد اجرا میشود؛ این را باید به طور جدی دنبال کنید. ۹۹/۶/۱۱
@jahaannews
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ «عقیله کجا، اسیری کجا؟» با نوای حاج میثم مطیعی
✅ @Rajanews
هدایت شده از محرمانه
محرمانه
⭕️ مزایا و امکانات تلگرام و واتساپ [و توییتر و اینستاگرام]:
@secret_file
▪️ امکان شنود قانونی پیامهای شخصی و عمومی کاربر توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور بدون نیاز به اخذ مجوز قضایی!
▪️ امکان مدیریت افکار و عقاید و نظرات فردی کاربر در جهت منافع دشمنان کشور، آنهم بدون درد و بدون دردسر
▪️ امکان انجام نوکری کاربر برای سرویسهای جاسوسی و اطلاعاتی و تروریستی دشمن، آنهم بدون نیاز به پرداخت هزینه به کاربر
▪️ مزیت رقابتی در ایجاد و کنترل فتنههای اجتماعی داخلی مانند فتنه بنزینی آبان ۹۸ نسبت به همه ابزارهای فتنهانگیزی شناخته شده دیگر توسط دشمن
▪️ مزیت ویژه واتساپ: رمزنگاری سر تا سری آن کاملا تقلبی بوده و نرمافزار آن متن باز نیست، لذا دوستان هکر میتوانند برای تفریح به کشف اطلاعات کاربران دلخواه پرداخته و حتی در موارد لزوم اخاذی هم بکنند!
▪️ مزیت رقابتی تلگرام: اطلاعات سرورهای این پیامرسان اخیرا در توافقی در اختیار کشور روسیه هم قرار گرفت! یعنی پس از این، علاوه بر دوستان صهیونیست، انگلیسی، آمریکایی و بروبچ آلسعود، دوستان روس هم از همه پیامهای خصوصی و غیرخصوصی کاربران تلگرام بهرهمند میشوند!
#تله_گرام
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
هدایت شده از اسناد المصائب
#پرسش_و_پاسخ
سوال3⃣ : آیا جریان سر به محمل زدن #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها بعد از واقعه عاشورا در کوفه و خون جاری شدن از سر مبارکشان، صحت دارد؟👇
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
✍پاسخ :
ابتدا این نکته قابل ذکر است که یکی از دلایل طرفداران قمه زنی که بسیار مورد استناد و استفاده قرار میگیرد، ادعای اقدام حضرت زینب کبری(س) در کوبیدن پیشانی مبارکشان به چوبه محمل هنگام رؤیت سر مطهّر سیدالشهدا(ع) است.
آن ها برای اثبات ادعای خود به روایتی مشهور از «مسلم جصّاص» استناد میکنند.
برای روشن شدن بحث و توضيح بيشتر ابتدا اصل خبر را نقل و سپس آن را بررسی می کنيم :
اصل روایت را ابتدا علامه مجلسی نقل می کند و در ابتدای روایت می گوید :
📋《أَقُولُ رَأَيْتُ فِي بَعْضِ الْكُتُبِ الْمُعْتَبَرَةِ رُوِيَ مُرْسَلًا عَنْ مُسْلِمٍ الْجَصَّاصِ قَالَ :
♦️در بعضی کتب معتبر از مسلم جصاص روایتی مرسل شده است که نقل می کند :
📋《دَعَانِي ابْنُ زِيَادٍ لِإِصْلَاحِ دَارِ الْإِمَارَةِ بِالْكُوفَةِ فَبَيْنَمَا أَنَا أُجَصِّصُ الْأَبْوَابَ وَ إِذَا أَنَا بِالزَّعَقَاتِ قَدِ ارْتَفَعَتْ مِنْ جَنَبَاتِ الْكُوفَةِ!
فَأَقْبَلْتُ عَلَى خَادِمٍ كَانَ مَعَنَا!
فَقُلْتُ : مَا لِي أَرَى الْكُوفَةَ تَضِجُّ؟
قَالَ : السَّاعَةَ أَتَوْا بِرَأْسِ خَارِجِيٍّ خَرَجَ عَلَى يَزِيدَ!
فَقُلْتُ : مَنْ هَذَا الْخَارِجِيُّ؟
فَقَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع)!
قَالَ : فَتَرَكْتُ الْخَادِمَ حَتَّى خَرَجَ وَ لَطَمْتُ وَجْهِي حَتَّى خَشِيتُ عَلَى عَيْنِي أَنْ يَذْهَبَ وَ غَسَلْتُ يَدَيَّ مِنَ الْجِصِّ وَ خَرَجْتُ مِنْ ظَهْرِ الْقَصْرِ وَ أَتَيْتُ إِلَى الْكِنَاسِ فَبَيْنَمَا أَنَا وَاقِفٌ وَ النَّاسُ يَتَوَقَّعُونَ وَصُولَ السَّبَايَا وَ الرُّءُوسِ إِذْ قَدْ أَقْبَلَتْ نَحْوَ أَرْبَعِينَ شُقَّةً تُحْمَلُ عَلَى أَرْبَعِينَ جَمَلًا فِيهَا الْحُرَمُ وَ النِّسَاءُ وَ أَوْلَادُ فَاطِمَةَ(ع) وَ إِذَا بِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع) عَلَى بَعِيرٍ بِغَيْرِ وِطَاءٍ وَ أَوْدَاجُهُ تَشْخُبُ دَماً وَ هُوَ مَعَ ذَلِكَ يَبْكِي》
♦️شخصی به نام «مسلم جصاص(گچکار)» نقل می کنند که؛ من از طرف ابن زياد اجير شده بودم که دارالاماره ی کوفه را تعمير و گچکاری کنم.
مشغول کار بودم که هياهويی در شهر بلند شد.
از خادمی که نزدمان بود، پرسیدم :
علت این همه شیون و ضجه که از داخل کوفه شنیده می شود، چیست؟!!
گفت : امروز سرهای خارجی هایی که بر یزید خروج کردند را وارد کوفه می کنند.
گفتم : این خارجی ها کیانند؟
گفت : حسین بن علی(ع)!
مسلم می گوید :
صبر كردم تا آن خدمتكار رفت، چنان مشت بر صورتم كوبيدم كه ترسيدم چشمم از كار بيفتد! دستانم را از گچ شستم، از پشت قصر بيرون رفتم تا اين كه خود را به ميدان كوفه رساندم، در آنجا ايستادم، مردم در انتظار اسيران و سرها بودند كه نزديك چهل هودج بر چهل شتر بود که در ميان آنها زنان و فرزندان فاطمه(س) حضور داشتند و امام سجاد(ع) بر شتر بى جهاز سوار بود و خون از پاهايش فوّاره مىزد و با اين حال مىگريست و سخنانى بيان مىفرمود.
📋《ثُمَّ إِنَّ أُمَّ کُلْثُومٍ أَطْلَعَتْ رَأْسَهَا مِنَ الْمَحْمِلِ وَ قَالَتْ لَهُمْ :
صَهْ یَا أَهْلَ الْکُوفَةِ! تَقْتُلُنَا رِجَالُکُمْ وَ تَبْکِینَا نِسَاؤُکُمْ؟
فَالْحَاکِمُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ یَوْمَ فَصْلِ الْقَضَاءِ!》
♦️سپس امّ کلثوم سر از محمل بیرون کرد و گفت :
ای کوفیان! مردانتان ما را میکشند و زنانتان بر ما میگریند؟
خدا بین ما و شما در روز قیامت داوری خواهد کرد!
📋《فَبَيْنَمَا هِيَ تُخَاطِبُهُنَّ إِذَا بِضَجَّةٍ قَدِ ارْتَفَعَتْ فَإِذَا هُمْ أَتَوْا بِالرُّءُوسِ يَقْدُمُهُمْ رَأْسُ الْحُسَيْنِ(ع) وَ هُوَ رَأْسٌ زُهْرِيٌّ قَمَرِيٌّ أَشْبَهُ الْخَلْقِ بِرَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ لِحْيَتُهُ كَسَوَادِ السَّبَجِ قَدِ انْتَصَلَ مِنْهَا الْخِضَابُ وَ وَجْهُهُ دَارَةُ قَمَرٍ طَالِعٍ وَ الرُّمْحُ تَلْعَبُ بِهَا يَمِيناً وَ شِمَالًا فَالْتَفَتَتْ زَيْنَبُ(س) فَرَأَتْ رَأْسَ أَخِيهَا فَنَطَحَتْ جَبِينَهَا بِمُقَدَّمِ الْمَحْمِلِ حَتَّى رَأَيْنَا الدَّمَ يَخْرُجُ مِنْ تَحْتِ قِنَاعِهَا وَ أَوْمَأَتْ إِلَيْهِ بِحُرْقَةٍ وَ جَعَلْتْ تَقُولُ 》
♦️در حالی که او مشغول سخن گفتن با زنان بود، صدای شیونی برخاست.
دیدند سرهای شهداست که میآورند و سر مطهّر امام حسین(ع) پیشاپیش سرهاست، تابان همچون ماه و شبیه به پیامبر خدا(ص) محاسن او مشکی و خضاب زده و چهرهاش درخشان مثل ماه که باد، موهای حضرت(ع) را این سو و آن سو میزد.
زینب کبری(ع) نگاه کرد و سر پر خون برادر را دید و پیشانی خود را به چوبهی محمل زد و خون را دیدم که از زیر مقنعهاش بیرون میزد و با نوایی سوزناک، خطاب به آن سر میگفت :
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
هدایت شده از اسناد المصائب
📋《يَا هِلَالًا لَمَّا اسْتَتَمَّ كَمَالًا
غَالَهُ خَسْفُهُ فَأَبْدَا غُرُوبَا
مَا تَوَهَّمْتُ يَا شَقِيقَ فُؤَادِي
كَانَ هَذَا مُقَدَّراً مَكْتُوبَا
يَا أَخِي فَاطِمَ الصَّغِيرَةَ كَلِّمْهَا
فَقَدْ كَادَ قَلَبُهَا أَنْ يَذُوبَا
يَا أَخِي قَلْبُكَ الشَّفِيقُ عَلَيْنَا
مَا لَهُ قَدْ قَسَى وَ صَارَ صَلِيبَا
يَا أَخِي لَوْ تَرَى عَلِيّاً لَدَى الْأَسْرِ
مَعَ الْيُتْمِ لَا يُطِيقُ وُجُوبَا
كُلَّمَا أَوْجَعُوهُ بِالضَّرْبِ نَادَاكَ
بِذُلٍّ يَغِيضُ دَمْعاً سَكُوبَا
يَا أَخِي ضُمَّهُ إِلَيْكَ وَ قَرِّبْهُ
وَ سَكِّنْ فُؤَادَهُ الْمَرْعُوبَا
مَا أَذَلَّ الْيَتِيمَ حِينَ يُنَادِي
بِأَبِيهِ وَ لَا يَرَاهُ مُجِيبَا》
♦️ای هلالی که به کمال نرسیده، خسوف و غروب کردی.
ای پارهی دلم! فکر نمیکردم که این هم مقدر و مکتوب بود.
ای برادر! با این فاطمهی خردسال حرف بزن، نزدیک است دلش آب شود.
ای برادر! چرا دل مهربانت نسبت به ما نامهربان شده است؟
ای برادر! کاش «علی» را هنگام اسارت، همراه یتیمان میدیدی که طاقت نداشت؛
هر چه با تازیانه او را میزدند، با اشکی ریزان مظلومانه تو را صدا میزد.
ای برادر! او را به خودت بچسبان و به آغوش گیر و دل ترسانش را آرامش بخش.
چقدر خوار است یتیمی که پدرش را صدا میزند ولی جوابی از او نمیشنود.(۱)
این کل روایت مسلم جصاص که علامه مجلسی آن را نقل کرده است.
💠حال به بررسی سندی و محتوایی این روایت می پردازیم.
🌐بررسی اشکالات سندی روایت :
1⃣این روایت را علامه مجلسی در بحارالانوار به صورت بدون سند یا به اصطلاح «مرسل» نقل کرده و خود مرحوم مجلسی نیز به مرسل بودن آن اذعان کرده است.
این اذعان شخص بزرگوار علامه مجلسی به نامعتبر بودن این روایت تاریخی کافیست.
(روایت مرسل در اصطلاح علم حدیث و درایه به معنای ذکر نشدن نام راوی در سند روایت است.)
2⃣علاوه بر مرسل بودن این گزارش، شخص «مسلم الجصاص» نیز مجهول است که موجبات ضعف سند را از جهتی دیگر نیز فراهم میکند.
3⃣مرحوم شیخ عباس قمی(ره) منشاء این روایت را دو کتاب «نورالعین» و «منتخب طریحی» می داند و در نقد سند آن می نویسد :
ذکر محامل و هودج، در غیر خبر مسلم جصاص نیست و این خبر را گرچه علامه مجلسی نقل کرده؛ لیکن مآخذ آن منتخب طریحی و کتاب نورالعین است که حال هر دو کتاب بر اهل فن پوشیده نیست.(۲)
4⃣کتاب «المنتخب فی جمع المراثی و الخطب» معروف به «منتخب طریحی»، نوشته فخرالدین طریحی از علمای قرن یازدهم است.
از آنجا که این کتاب کشکول گونه به صورت نامستند و بدون تحقیق تالیف شده، بسیاری از کتاب شناسان و حدیث پژوهان از آن انتقاد کرده اند.
به عنوان نمونه مرحوم میرزا محمد ارباب می گوید که در کتاب منتخب مسامحات بسیار بکار رفته و روایت مختص به آن اعتباری ندارد.(۳)
5⃣کتاب «نور العین فی مشهد الحسین(ع)» نیز کتابی بسیار ضعیف و نامطمئن است که حتی نویسنده آن نیز به درستی مشخص نیست.
مرحوم «علی بن عبدالله بحرانی ستری»، از فقها و مراجع تقلید امامی قرن سیزدهم و چهاردهم، کتاب نورالعین را کتابی سراسر کذب و افترا و بهتان می خواند و بیان می دارد اشعاری که در این کتاب به اهل بیت و امام حسین(ع) نسبت داده شده آن قدر از نظر فصاحت و بلاغت و وزن و قافیه ضعیف است که نمی توان آن ها را به افراد عادی نسبت داد، چه برسد به فصیح ترین و افراد عرب.(۴)
6⃣به نظر میرسد که علامه مجلسى(ره) این مطلب را از منتخب طریحى نقل کرده است؛ زیرا علیرغم آنکه مشهور شده است که ماخذ این روایت کتاب نورالعین است، در گزارشی که در آن کتاب آمده است، سخنی از داستان سر به محمل کوبیدن نیست، بلکه طبق نقل این کتاب، اساساً محملی بر روی شتران نبوده تا زینب(س) سرشان را به چوبه آن بکوبند!
این کوباندن سر در نسخه چاپى مقتل الحسین(ع) منسوب به أبى مخنف، نیز نیامده است.(۵)
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
هدایت شده از اسناد المصائب
🌐بررسی اشکالات محتوایی روایت :
1⃣براساس گزارش های متقدمین، اسراء را با شتر بدون جهاز می بردند تا ناراحتى ببینند و تنها در این روایت است که وجود محمل بر روی شترها ذکر شده است. اساسا محمل یک وسیله محترمانه است و هیچکس آن را براى اسیر خود انتخاب نمیکند.
لذا محملی وجود نداشت که به فرض حضرت زینب(س) سر خود را به آن بکوبند.
این مطلبی است که شیخ مفید و سیدبن طاووس، شیخ طوسی آنرا بیان نموده اند.
به عنوان نمونه، راوی نقل می کند من در کوفه بودم و تجمع مردم کوفه را مشاهده کردم در حالی که مردم هم برای دیدن آن از خانه هایشان بیرون آمده بودند ؛
📋《فَلَمَّا أُقْبِلَ بِهِمْ عَلَى الْجِمَالِ بِغَيْرِ وِطَاءٍ》
♦️پس وقتی کاروان اسراء کربلا نزدیک شد، دیدم اهل بيت(ع) را سوار بر شتران بى جهاز کرده اند.(۶)
افزون بر این، در خود اشعارى که در این روایت به امام سجاد(ع) نسبت داده شده به صراحت آمده است؛
📋《تُسَيِّرُونَا عَلَى الْأَقْتَابِ عَارِيَةً》
♦️ما را بر شتران برهنه سوار کردند.(۷)
روشن است که منظور حضرت(ع) شخص وى نیست، بلکه تمام اسرا را اینگونه سوار کردند.
2⃣در اشعاری که در این روایت به زینب(ع) نسبت داده شده مطالب غیرواقعی و بعضاً موهنی به چشم می خورد.
از جمله نسبت قساوت و سنگدلی به امام حسین(ع) و نسبت بی طاقتی، ذلت و ترس به امام سجاد(ع) دراسارت و یتیمی که حتی با صنایع ادبی هم قابل توجیه به نظر نمی رسد.
3⃣گزارشهای معتبر تاریخی حاکی از آن است که عمر سعد، سر مقدّس امام حسین(ع) را، بیدرنگ پس از شهادت آنحضرت، همراه خولی بن یزید اَصْبَحی و حُمَید بن مُسْلِم اَزْدی نزد عبیدالله بن زیاد فرستاد.
و از آنجا که کاروان اسیران یک روز بعد؛ یعنی روز یازدهم از کربلا به سمت کوفه حرکت نمودند، پس اصلاً هنگام ورود کاروان اسیران به کوفه سر مقدّس امام حسین(ع) همراه آنها نبود، تا حضرت زینب(س) با دیدن آن از خود بیخود شود.(۸)
4⃣شعر معروفي که در متن اين گزارش آمده است، حاوی مصرعی است که مي گويد :
📋《يَا أَخِي! فَاطِمَ الصَّغِيرَةَ كَلِّمْهَا》
♦️اي برادر با من حرف نميزني، نزن؛ لااقل با دختر صغيرهي خود فاطمه سخن بگو!
چگونه اين سخن مي تواند صحيح باشد، در حالي که بنا به تصريح همه ي تاريخ نويسان و پژوهشگران اسلامي، فاطمه بنت الحسين(ع)، که فاطمه کبري هم خوانده مي شود، آن روز، زن بزرگ و شوهرداري بود که با شوهرش حسن مثني همراه پدرش از مدينه خارج شده بودند و شوهرش حسن بن حسن(ع) معروف به حسن مثني در روز عاشورا پس از آنکه زخمهاي فراوان برداشته بود، از مرگ نجات يافت.
🎙اما سخن آخر :
اما کدام قابل باور است که زينب کبری(س) از شدت تأثّر در ميان مردم و دشمنان از خود بي خود شود و چنان سر بر چوب کجاوه بکوبد که خون سرش در برابر چشم دشمنان و نامحرمان جاری شود!
یا زينب کبری ای که وقتی که پيکر پاره پاره ی برادرش را در گودال قتلگاه ديد، دستانش را به سوي آسمان گرفت و گفت :
📋《اللَّهُمَّ تَقبَّل مِنَّا هَذَا القُربَانَ》
♦️پروردگارا! این قربانی را از ما بپذیر!(۹)
مسلم جصّاص می گويد :
زينب(ع) از شدت ناراحتی نتوانست خويشتن داري کند تا سرش را شکافت!
در این هنگام امام سجاد(ع) خطاب به زینب کبری(س) فرمود :
📋《يَا عَمَّةِ! أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ》
♦️ای عمه! و تو بحمدالله درس ناخوانده دانائى و نیاموخته ی خردمند!(۱۰)
از جمله ويژگی های حضرت زينب(س) كه به ایشان موقعيت ويژه می بخشيد، عقل و تدبيرش بود.
اگر او عاقله نبود چگونه اين همه حوادث را كه بعد از جدش رسول الله(س) به او روی آورد، تحمل مينمود؟
او در بين زنان قريش و بني هاشم به خاطر درايت و تدبير و حلم و بردباريش ملقب به عاقله و عقيله و عقيلة النساء شده بود.
مثلا ابن عباس وقتی می خواهد از حضرت زینب(س) چيزی نقل كند ميگويد :
📋《حَدَّثَتنِي عَقِيلَتُنَا زَينَبُ(س) بِنتُ عَلِىِِّ(ع)》
♦️فرزانه ی ما، زينب دختر علی(ع) برای ما چنين روايت کرد.(۱۱)
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
هدایت شده از اسناد المصائب
در مجلس يزيد آن مرد سرخ رنگ شامي وقتي به جناب سكينه(س) اشاره كرد و از يزيد خواست كه او را به وی ببخشد، فاطمه(س) می گويد :
ما به زينب(ع) پناه بردیم چرا كه او بزرگتر و عاقلتر از ما بود.(۱۲)
خطبهاي غراء و آتشين كه در كاخ يزيد و عبيدالله و در بين مردم كوفه و شام ايراد كرد همه را به تعجب و تحسين و تأثر و حزن و پشيماني از كارشان واداشت، در حالي كه زني بود مصيبت زده آن هم چه مصيبتهاي بزرگ.
از كارهاي مدبّرانه و عاقلانه او اين بود كه در حين كوچ دادن اسراء به شام دستور داد محملها را سياه پوش كنند، اين كارهاي او از نظر دشمن بياهميت بود، ولي عقل و درايت زينب(س) به آينده و به حفظ نهضت حسيني با اين مظاهر پرمعني حكم می نمود.
علامه قزوينی در بيان عقيله بودن زينب در كتاب «زينب من المهد الي اللحد» مينويسد :
عقل و درايتي كه زينب(س) داشت، حادثه كربلا را رهبري و از فرزندان امام چنان آبرومندانه سرپرستي نمود و جان امام زين العابدين(ع) را از مرگ حتمي نجات داد و كاخ يزيد را به لرزه در آورد.و نهضت حسيني را تا به امروز زنده و پاينده نمود.(۱۳)
حِذْيَم بن شريك اسدى مى گويد :
هنگامی که زینب کبری(س) در کوفه خطبه می خواند.
📋《لَمْ أَرَ وَ اللَّهِ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تَنْطِقُ وَ تُفْرِغُ عَلَى لِسَانِ عَلِيٍّ(ع)》
♦️در آن روز به زينب دختر على(ع) نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم.
گويا زبان على(ع) در كام اوست و با زبان اميرمؤمنان على(ع) سخن مى گويد.(۱۴)
كلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت(ع) در خطبه هایى كه از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل بر كمال فصاحت و بلاغت آن بانوى بزرگوار می باشد.
در مورد صدیقه ی توانا، عقلیه دودمان وحی، تربیت شده خاندان نبوت، حضرت زینب كبری(س) سخن ها بسیار گفته ونوشته اند.
محدث قمی مي نويسد :
حضرت زينب(س) آن چنان يزيد و ابن زياد را به باد توبيخ و ملامت گرفت که بدون واهمه و ترس ابن زياد را با نام مادر بدکاره اش (ابن مرجانه) و يزيد را به اسم مادر خونخوار و معروفهاش (ابن آکله الاکباد) خواند.
و هر دو را که در اوج قدرت و غرور به تخت تکبر و استکبار تکيه زده بودند و بر قدرت پوشالی خود مي باليدند، خوار و ذليل ساخت.
پس روشن شد که اين روايت جعلي است و شان حضرت زينب(س) اجل از اين امور است.(۱۵)
📚منابع:
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۱۴
۲)منتهی الآمال محدث قمی، ج۱، ص۵۶۹
۳)عاشورا پژوهی با رویکرد تحریف شناسی، صحّتی، ص۷۱
۴)قامعه اهل الباطل بحرانی ستری، صص۲۰-۷۷-۹۰
۵)المنتخب طریحی، ج۲، ص۴۳۵
۶)امالی شیخ طوسی، ص۹۱
۷)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۱۴
۸)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۳
۹)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۸
۱۰)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۶
۱۱)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۱
۱۲)سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۰۹
۱۳)زینب من المهد الی اللحد قزوینی، ص۴۰
۱۴)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۶
۱۵)سفینه البحار محدث قمی، ج۱ ،ص۵۵۸
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از جهان نیوز
⚫️مهدکودکها زیرمجموعه آموزش و پرورش است، بگومگوی دستگاهها باید برطرف شود
🔻 رهبر انقلاب: یک مسئله، مسئلهی مهدکودکها و پیش دبستانیها است. مهدکودکها متأسفانه رها است. مهدکودکها هم ذیل آموزش پرورش است، این رها است. اولاً دستگاههای مختلف دولتی با هم توی این زمینه بگومگو دارند که این بگومگوها باید برطرف بشود.
وانگهی وقتی که دستگاه را شما رها بگذارید، دیگران میآیند بچه های مردم را می گیرند، میبرند آنجا و تربیت های غلط داده می شود. گزارشهای بسیار بدی بنده دریافت کردم از بعضی از مهدکودکها که واقعا نگرانکننده است. ۹۹/۶/۱۱
@jahaannews
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 هشدار امروز رهبر انقلاب درباره آسیبهای آموزش مجازی دانش آموزان در دوران کرونایی
🔻 رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن خاطرنشان کردند: راه اندازی شبکه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش آموز در معرض آسیبهای فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد. ۹۹/۶/۱۱
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
13990611_40482_1281k.mp3
11.5M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی امروز رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش. ۹۹/۶/۱۱
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از جنگ موریانه ها 😷
🔴 پاسخ قابل تأمل حمید رسایی به توییت وزیر ارتباطاعات
┈••✾ #جنگ_موریانهها ✾••┈
📱 https://eitaa.com/joinchat/512753667Ca7d8a73f51