منشأ گرفتاریهای دنیوی...
ــــــــــــــــــــــــ
ما از دست کم گرفتن و جدی نگرفتن برخی دستورات دینی خیلی ضرر کردهایم. چرا گاهی غفلت داریم و جدی نمیگیریم؟ چون به امتداد و اثر اعمالمان در دنیا و آخرت توجه نداریم.
گناه؛ منشأ همۀ کمبودها
امام علی علیهالسلام: از گناه پرهیز کنید، زیرا هیچ بلا و کمبود رزقی نیست مگر به دلیل گناه، حتی خراشی که بر بدن وارد میشود و پایی که به مانعی برخورد میکند و مصیبتی که پیش میآید.
ــــــــــــــــــــــــ
یکی از دوستداران مرحوم شیخ رجبعلی خیاط تعریف میکند:
فرزند دو سالهام در منزل ادرار کرده بود و مادرش ایشان را شدیداً زده بود. همسرم پس از یک ساعت تب شدیدی کرد که به پزشک مراجعه کردیم و در شرایط اقتصادی آن روز شصت تومان پول نسخه و دارو شد ولی تب قطع نشد. مجدد به پزشک مراجعه کردیم و چهل تومان هزینۀ درمان شد.
شب هنگام جناب شیخ را در ماشین سوار کردم تا به جلسه برویم همسرم نیز در ماشین بود. شیخ که سوار شد، اشاره به خانم کردم و گفتم : مادر بچههاست تب کرده، دکتر هم بردیم ولی تب او قطع نمیشود. شیخ نگاهی کرد و خطاب به همسرم فرمود: بچه را آنطور نمیزنند، استغفار کن، از بچه دلجویی کن و چیزی برایش بخر، خوب میشوی
چنین کردیم تب او قطع شد.
ــــــــــــــــــ
گاهی یک فریاد بر سر کودک و بیتوجهی در قبال تربیت فرزند، سالها انسان را عقب میاندازد؛ سالها بیتوفیقی میآورد.
1_1289356781.pdf
2.05M
🔸 خلاصه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» | پایههای فکری نظام اسلامی
📝 حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۱۳۸۱/۰۴/۰۴
☑️ این محصول با «دستهبندی و خلاصهسازی» محتوای کتاب میتواند خوانندگان را در «مطالعهی سریع» و «فهمِ نکات اصلی و رئوس مباحث حضرت آیتالله خامنهای» یاری دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطاب به کسانی که میگویند کربلا را سیاسی نکنید
هدایت شده از مسجد بلال
AUD-20220811-WA0027.mp3
6.31M
🔹 پنجشنبه ۲۰مرداد( ۷۲۸)
🔸بزرگی درچیست؟
1⃣سوال امام علی(ع)از امام حسین(ع):بزرگی درچیست؟
در دو چیز است
✅(۱)کمک کار خویشان وخانواده بودن.
☑️امام علی(ع):ازکم کمک کردن خجالت نکش-چون اگر محروم کنی بدتراست(شرح)
✅(۲)تحمل کردن ونادیده گرفتن جرم وخطای اطرافیان .
2⃣امام باقر(ع):بعضی بی حساب وارد بهشت میشوند.ازجمله افرادی که از خطای دیگران میگذرند.
3⃣داستانی ازکتاب داستانهای شگفت (حکایت شیخ محمدعلی گلستانه اصفهانی درعنایت امام زمان«عج» به زائران امام حسین «ع»)
🌸دعای فرج
🔷 درس هایی کوتاه از امیرالمومنین
علی(ع)در حکمت های نهج البلاغه
🔷 شرح به روزاحکام و معارف اسلامی
🔴(توسط حجة الاسلام ساجدی نسب)
🕌 https://zil.ink/masjedbalal
تأثیر روضه در کاهش افسردگی
گفته میشه شش مکانیزم برای کاهش افسردگی دربین انسانها وجود داره که همهی آنها یکجا، آسان و ارزان در روضه و عزاداری اهلبیت علیهم السلام وجود دارد
یکم: برونریزی یا تخلیه هیجانی بوسیله اشکه و این باعث میشه هیجانات منفی باقیمونده در بدن کم بشه
دوم: اگه کسی احساس گناه حلنشدهای داره ممکنه گرایش به افسردگی پیدا کنه اما باشرکت در عزاداری و امید به رحمت خدا، این امید احساس گناه رو تا حدی خنثی و افسردگی روبرطرف میکنه
سوم: یکیاز دلایل افسردگی احساس تنهاییه، شرکت در مراسم عزاداری اهلبیت(علیهمالسلام)اونم همراه با جمعیت زیاد باعث میشه فرد خودش رو تنها نبینه و خودش روعضو یک گروه منسجم بزرگی بدونه و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی میکنه
چهارم: یک مکانیزم پیشنهادی دیگه اینه که ضعف سرمایههای معنوی باعث افزایش آسیبپذیری روانی وافسردگی میشه که در عزاداری اهلبیت علیهمالسلام حجم بالایی از این سرمایههای معنوی قابل اکتسابه
پنجم: افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی،در مراسم عزاداری حسینی این فرصت رو پیدا میکنن تا مصائب خودشون رو با مصائب امامشون که او رو از خودشون بهتر میدونن مقایسه کنن و از بزرگنمایی مصائب خودشون پرهیز کنن و از همه مهمتر متوجه میشن که عزیزتر از اونا در درگاه خدا مشکلات بزرگتری داشتن و این، تحمل مشکلات رو برای عزادارا آسون میکنه
ششم: یکی دیگه از دلایل افسردگی احساس پوچی، بیهدفی و بی معناییه؛ در مراسم سوگواری سیدالشهداء(علیهالسلام)فرد این فرصت رو پیدا میکنه تا همسو با اهلبیت زندگی پرمعناتر و هدفمندتری رو شروع کنه و به این ترتیب از افسردگی فاصله میگیره
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مهربانی فراگیر امام حسین (ع)🔸
اگر اسلام به صورت یک #قلعه باشد، حسین بن علی (ع) یک #درختی است که از این قلعه سر بیرون کرده است. کسانی که قلعه را قبول ندارند، زیر سایۀ این درخت می نشینند! سایۀ این درخت، از قلعه بیرون زده است. دیوارهای قلعه، زیر آن است. بیرونی ها هم می توانند زیر سایۀ آن بنشینند. چه قدر کسانی هستند که از غیر اسلام می آیند و به این آقا پناه می برند و به او اعتقاد دارند!
یک وقتی از کوچه های محلۀ کلیمیها [در شیراز] عبور می کردم. خانم کلیمی ای آمد. گفت: بچۀ هجده ساله ای دارم. حال او بد است. بر روی یک پولی، حمدی بخوان که من با آن پول چیزی بخرم، نباتی بگیرم، بدهم به این برای شفا! گفتم: خانم شما کلیمی هستی. حمد مربوط به قرآن است. گفت: ما به حمد عقیده داریم! ما به امام حسین(ع) عقیده داریم! ما به حضرت عباس(ع) عقیده داریم! من هرچه گشتم، پول در جیب هایم نبود. خود او گشت و یک چیزی پیدا کرد. من بر آن حمد خواندم که او با آن برای بچه اش نبات بگیرد. این اعتقاد آنهاست. ما بعضی علما داشتیم که می رفتند در مسجد کلیمی ها روضه می خواندند! کلیمی ها زار زار گریه می کردند! کلیمی های آنوقت و کلیمی های حالا، چه تفاوتی دارند؟ نمی دانم! در اینها هم انسان های برجسته ای هستند؛ یعنی قوم پیچیده ای هستند. اگر خوب بشوند، در خوبی کم نظیر هستند. اگر هم بد بشوند، خیلی اعجوبه هائی هستند!