eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4.1هزار دنبال‌کننده
23.6هزار عکس
11.4هزار ویدیو
367 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
✅شایعه: آیا میدانید: اولین امپراطوری چند ملیتی جهان را کوروش بزرگ برپا کرد. آیا میدانید: اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت چهل سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دایم را کوروش بزرگ پایه گذاری کرد.. آیا میدانید: کوروش بزرگ بعد از فتح بابل چهل هزار یهودی برده را که زیر یوق بردگی شاه بابل بودند آزاد و به سرزمینشان اورشلیم بازگردانید و همچنین معبدهای اورشلیم را که توسط بخت النصر، شاه پیشین بابل ویران شده بود بازسازی کرد. آیا میدانید: 29 اکتبر برابر است با 7 آبان ماه روز جهانی کوروش بزرگ است و این روز فقط در تقویم ایران نیست! آیا میدانید: اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط کوروش بزرگ در شوش جهت تعلیم فن و هنر ساخته شد. آیا میدانید: پس از آزادی یهودیان از اسارت بابل بوسیله کوروش بزرگ، ساختن معبد اورشلیم بوسیله داریوش بزرگ و جمع آوری تورات بوسیله خشایارشا، سه پادشاه ایران، پیامبران یهودی همچون ایسایی، ژرمی، ازقیل و دانیل، کوروش بزرگ را در تورات »فرستاده خدا و پیام آور آزادی« خواندند. هموطن عده ای سعی دارند تاریخ پرشکوه مان خصوصآ نام کوروش بزرگ را از بین ببرند؛این پیام را پخش کنید تا مردم آگاهی پیدا کنند. (متن شبهه توسط قرارگاه پاسخ گویی به شایعات و شبهات خلاصه شد) 🔆پاسخ شبهه: 1⃣آیا میدانید چنین متنهایی 👆مملو از اراجیف و دروغ و خالی بندی و مطالب ناقص هستند و دقیقا به همین دلیل هیچ منبع و مستندی ندارند. 2⃣آیا می دانید صدها پادشاه در ایران و جهان پیش از کوروش وجود داشته. بعنوان مثال، در ایران و پادشاه بابل، ، 1300 سال قبل از کوروش بر چند قوم حکومت میکرده و قوانین مدونی برای اداره کشورش داشته. (http://yon.ir/Y4Oz ) 3⃣ آیا می دانید کوروش اصلا اسطوره ایرانیان نبوده، بلکه او اسطوره آن هم یهودیان بعل پرست (نه خداپرست) است. کوروش یهودیان و کاهنانی را آزاد کرد که به پرستش و بعل و کشتن و شکنجه پیامبرانی چون اوریا و ارمیای نبی پرداخته بودند. (http://yon.ir/2s1V و http://roshangari.ir/video/4351 ) 4⃣ آیا می دانید حضرت موسی چند قرن پیش از کوروش وفات کرده و تورات که میگویند کتاب آسمانی موساست! از ، که چند قرن بعد از موسی متولد شده، تمجید کرده. (تورات نوشته خاخامهای یهود است و کتابی تحریف شده) 5⃣ آیا می دانید کوروش پرستها، ایرانی نیستند و یهودی و صهیونیست هستند و شیمون پرز نخست وزیر جلاد اسرائیل، اعلام کرده که کوروش اولین صهیونیست جهان است. (http://yon.ir/JGH5 ) 6⃣آیا می دانید کوروش، چندین تمدن از جمله تمدن باشکوه بابل، تمدن لیدی، تمدن عیلامی را برای همیشه نابود کرد. مردم شهرهای مختلف از جمله اپیس، نینوا و.. را پس از اشغال، قتل عام کرد و ادعای صلح دوستی و رحم و مروت او گزافه ای بیشتر نیست. او بجز حمله و غارت مردم اقوام دیگر، حتی را هم به بردگی گرفت.او به قوم پدربزرگ خود (ماد) هم رحم نکرد و پس از سلطه بر آنها، هگمتانه را غارت کرد و مادها را به بردگی کشید. او حتی پس از فتح بابل، دستور داد مردم بابل، بر پاهایش بوسه زنند و برایش قربانی کنند. (منابع متعدد در http://yon.ir/MlR9 ) 7⃣آیا می دانید کوروش یک بت پرست👁 بود که بتهای مردوک، بعل و نبو را می پرستید (http://yon.ir/fXZC ) و اسطوره روشنفکرمابها، یک سنگ پرست است 8⃣ آیا می دانید نه روز جهانی کوروش داریم نه هنرستان و مدرسه ودبیرستان و آپولو و فاضلاب و بازنشستگی و.. تا چندین قرن پس از کوروش هم در ایران وجود نداشته و این ادعاها باز هم اراجیف و تخیلات باستانگرایان برای بزرگنمایی از کوروش است؟ 9⃣ آیا می دانید چرا از بین پادشاهان ایران، بیشتر و و ، برجسته می شوند؟ چون تنها این سه شاه بودند که به یهودیان خدمت کرده اند. خشایارشاه کسی است که به عشق زن بدکاره یهودی (استر)، در روز 13 فروردین، 77 هزار ایرانی را کشت. (کتاب مقدس یهود: طومار استر) حال بگویید اینها اسطوره های ایران هستند یا یهود؟ 🔟 پس بدانید که پشت پرده این اسطوره سازی ها چه کسانی هستند. کسانی که هدفشان جایگزینی الگوهای اسلامی با اسطوره های جعلی به اسم «ایرانی گری» است. تاریخ ما، تاریخ ماست نه تاریخ . اسطوره ها و خادمان «ایران» و «مردم ایران» هیچ گاه مشتی شاه ستمگر و خون آشام که به مردم خودشان هم رحم نداشتند، نبوده اند. منبع:کانال روشنگری نشر این پیام صدقه جاریه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت۶۶ نهج البلاغه قَالَ ( عليه السلام ) : فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَي غَيْرِ أَهْلِهَا . درود خدا بر او فرمود: از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نااهل است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام(عليه السلام) در اين كلام پربار حكمت آميز به نكته اى اشاره مى كند كه سبب عزت و سربلندى هر انسانى است، مى فرمايد: «از دست رفتن حاجت بهتر از آن است كه آن را از نااهل طلب كنى»; (فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا). بى شك انسان ها در زندگى فردى و اجتماعى به يكديگر نيازمند اند و اصولاً فلسفه زندگى اجتماعى و مدنىّ بالتبع بودن انسان همين تعاون و برطرف ساختن حاجت و نيازهاى يكديگر است، زيرا هر كس قدرت محدودى دارد كه با آن نمى تواند همه نيازهاى خود را برطرف سازد ولى با كمك ديگران مى تواند بر مشكلات غلبه كند. كسانى كه انسان دست حاجت به سوى آنها دراز مى كند دو گروه اند: گروه اهل و نااهلان; اهل كسى است كه داراى سخاوت و انسان دوستى و مهر و محبت و علو طبع باشد. نااهلان آنها كه بخيل اند و تنگ نظر و منت گذار. بديهى است هرگاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز كند از يك سو خود را حقير كرده و از سوى ديگر، احتمال امتناع با توجه به بخل و تنگ نظرى طرف كاملاً وجود دارد و از سوى سوم، اگر اقدام به رفع نياز و حاجت كند ممكن است ماه ها يا سال ها دست از منت گذارى بر ندارد، پس چه بهتر كه قناعت ورزد و علو همت و شخصيت خود را حفظ نمايد و از دست رفتن حاجتى را تحمل كند و دست نياز به سوى اين گونه افراد دراز نكند. در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه امير مؤمنان در محضرش عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نيازمند نكن. رسول خدا(صلى الله عليه وآله)فرمود: اى على! اين سخن را مگو، زيرا هر انسانى نيازمند به ديگران است. امير مؤمنان عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه بگويم فرمود بگو: «قُلْ اللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِي إِلَى شِرَارِ خَلْقِكَ; خدايا مرا به انسان هاى شرور نيازمند مكن». على(عليه السلام)عرض كرد: «يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ; شرار خلق كيانند؟» فرمود: «الَّذِينَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَإِذَا مَنُّوا عَابُوا; كسانى كه اگر چيزى ببخشند منت مى گذارند و هنگامى كه منت مى گذارند بر انسان عيب مى گيرند». آرى شرار خلق و به تعبير امير مؤمنان، نااهلان ممكن است نياز مادى انسان را برطرف سازند ولى صدمات روحانى و معنوى به وى وارد كنند كه تحمل آن بسيار سخت و سنگين است. گاه به منت گذاردن اكتفا نمى كنند بلكه عيب ها بر انسان مى گيرند كه فلان كس ضعيف و ناتوان و بى عرضه و حقير است، ازاين رو به ما نيازمند شده است. در روايات اسلامى حاجت خواستن از تازه به دوران رسيده ها نهى شده است كه قطعاً با منت و ذلت همراه است; در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه به يكى از يارانش فرمود: «تُدْخِلُ يَدَكَ فِي فَمِ التِّنِّينِ إِلَى الْمِرْفَقِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَى مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَكَانَ; دست خود را تا مرفق در دهان اژدها كنى براى تو بهتر از آن است كه حاجت از كسى بطلبى كه چيزى نداشته و سپس به نوايى رسيده است». اين گونه اشخاص اگر چيزى به انسان بدهند سرمايه گرانبهاترى را از بين مى برند، آبى مى دهند و آبرويى مى برند. سعدى شيرازى در كتاب گلستان خود بعد از ذكر داستانى مى گويد: حكيمان گفته اند: آب حيات اگر فروشند فى المثل به آبروى، دانا نخرد كه مردن به علت به از زندگى به ذلت. هرچه از دونان به منت خواستى *** در تن افزودى و از جان كاستى!
🔴دل خود را مصفا کن... در کتاب فرج بعد الشدة از لبيب عابد نقل می نماید، که در اوقات جوانی روزی در خانه ام ماری را دیدم که به سوراخی فرو رفته، دنبال او را گرفتم و به قوّت کشیدم تا او را بیرون آورده بکُشم؛ مار سر خود را ناگهان بیرون آورد و دست مرا گزید و بالاخره یک دستم شل شد و از کار باز ماند. چون مدتی گذشت دست دیگرم نیز شل گردید پس از چندی پاهایم خشک شد و از کار افتادم طولی نکشید که هر دو چشمم نابینا شد و زبانم هم گنگ گردید. مدّتی بدین حال بودم و مرا بر تختی افکنده بودند؛ جمله حواس و اعضاء و جوارحم از کار افتاده کاملاً از پا درآمده بودم . فقط شنوائی من باقی بود که آن هم بلائی بود تا هر حرف زشت و ناگواری را می شنیدم و بر پاسخ دادنش توانائی نداشتم. چه بسیار اوقاتی که تشنه بودم و کسی به من آبی نمی رسانید، چه اوقاتی که سیراب بودم و به زور به گلویم آب می ریختند و نمی توانستم حتّی اشاره کنم. و همچنین بسا بود که گرسنگی به من سخت فشار می آورد و کسی طعامی به من نمی رسانید و بسا بود که سیر بودم و به زور در گلویم غذا میریختند. چون سالی بدین منوال از این زندگی که مرگ به مراتب از آن بهتر بود گذشت، زنی به نزد زوجهء من آمد و پرسید: لبيب چگونه است؟ گفت نه خوب می شود که راحت گردد و نه می میرد که ما از دست او راحت گردیم و حرفهای دیگری زد که دانستم از من به تنگ آمده اند و راحتی خود را در مرگ من می بینند؛ پس بینهایت دل شکسته گردیدم و به اخلاص تمام از سر بیچارگی و درماندگی، با خضوع و خشوع تمام در اندرون دل با خدای خود مناجات کردم و نجات خود را از موت یا حیات از او خواستم پس در آن حال فورأ ضرباتی در تمام اعضاء من پدید آمد و درد شدیدی عارض من گردید تا شب داخل شد و درد ساکن گردید. خوابم برد چون بیدار شدم دستم را روی سینه ام دیدم با اینکه یک سال بود که بر زمین افتاده بود و اصلاً حرکتی نداشت مگر اینکه کسی آنرا بجنباند و حرکت دهد تعجّب کردم که چی شده!؟ در دلم افتاد که دستم را بجنبانم، دستم را حرکت دادم بلند کردم بر سینه گذاشتم، دست دیگرم را هم حرکت دادم پاهایم را امتحان نمودم و بالاخره از جای خود بلند شدم و از تخت به زیر آمدم در صحن خانه چشمم به آسمان افتاد پس از یک سال ستاره های آسمان را مشاهده میکردم نزدیک بود که از شادی هلاک گردم و بی اختیار زبانم به این کلمه گویا گشت که (یا قَديمَ الْاِحسان، لَکَ الْحَمد). 💠💠💠💠💠🌸💠💠💠💠💠 دلت را خانه ما کن مصفا کردنش با من به ما درد دل افشا کن مداوا کردنش با من اگر گم کرده ای ای دل کلید استجابت را بیا یک لحظه با ما باش پیدا کردنش با من بیفشان قطره اشکی که من هستم خریدارش بیاور قطره ای اخلاص و دریا کردنش با من به من گو حاجت خود را اجابت میکنم آنی طلب کن آنچه میخواهی مهیا کردنش با من بیا قبل از وقوع مرگ روشن کن حسابت را بیاور نیک و بد را جمع ، منها کردنش با من چو خوردی روزی امروز ما را شکر نعمت کن غم فردا مخور تامین فردا کردنش با من به قرآن آیه رحمت فراوان است ای انسان بخوان این آیه را تفسیر و معنا کردنش با من اگر عمری گنه کردی مشو نومید از رحمت تو نام توبه را بنویس، امضا کردنش با من
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
🔺 وقتی برخی مسئولین ما ترفند کلاه پوستی سیدضیا را به کار می‌برند تا مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم فراموش شود. کانال افسران: @Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
روحانی امروز گفته: بگذارید مردم یک نفسی بکشند. جناب پرزیدنت در همان لحظه ای که این حرف را زدی دقیقا روی خرخره مردم ایستاده بودی، با رکود، بیکاری، نوسانات ارزی،تعطیلی تولیدی ها،واردات،آقای روحانی بگذار مردم نفس بکشند @Afsaran_ir
۶۷- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ .و درود خدا بر او فرمود: از بخشش اندك شرم مدار كه محروم كردن از آن كمتر است.
امام(عليه السلام) در اين سخن حكيمانه اش از محروم كردن نيازمندان به هر اندازه كه ممكن باشد نهى مى كند و مى فرمايد: «از بخشش كم حيا مكن، زيرا محروم كردن از آن هم كمتر است»; (لاَ تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ). بسيارند كسانى كه معقتدند بايد بخشش به مقدار قابل ملاحظه باشد و اگر انسان توان آن را نداشت، ترك كند، در حالى كه بخشش كم (توأم با عذرخواهى و ادب) حد اقل دو فايده دارد: نخست اين كه در بسيارى از موارد همين مقدار حل مشكلى مى كند و ديگر اين كه دست رد به سينه درخواست كننده زدن نوعى اهانت است و اين كار جلوى اهانت را مى گيرد. اضافه بر اينها روح سخاوت را در انسان در تمام حالات پرورش مى دهد. تعبير به «إنَّ الْحِرْمانَ أقَلُّ مِنْهُ; محروم ساختن از آن كمتر است» نوعى كنايه و تشبيه است، زيرا محروم كردن قابل مقايسه با مقدار مالى كه انسان مى بخشد نيست تا بگوييم اين از آن كمتر است. امام(عليه السلام) در واقع محروم كردن را نيز نوعى بخشش بسيار كم محسوب كرده كه هر بخششى از آن بيشتر است. در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «هر كار نيكى صدقه اى محسوب مى شود خواه به غنى باشد يا فقير، بنابراين صدقه را ترك نكنيد هرچند به نيمى از يك دانه خرما باشد و خود را از آتش دوزخ دور داريد هرچند به نيمى از يك دانه خرما باشد، زيرا خداوند متعال اين صدقه كوچك را براى صاحبش پرورش مى دهد، همان گونه كه شما بچه اسب يا بچه شتر خود را پرورش مى دهيد و در روز قيامت پرورش يافته آن را به او باز مى گرداند تا جايى كه بزرگ تر از كوه عظيمى خواهد بود; «كُلُّ مَعْرُوف صَدَقَةٌ إِلَى غَنِيّ أَوْ فَقِير فَتَصَدَّقُوا وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَة وَاتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ التَّمْرَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يُرَبِّيهَا لِصَاحِبِهَا كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ فَلُوَّهُ أَوْ فَصِيلَهُ حَتَّى يُوَفِّيَهُ إِيَّاهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يَكُونَ أَعْظَمَ مِنَ الْجَبَلِ الْعَظِيمِ». در گفتار حكيمانه ۴۲۲ تعبير ديگرى از همين موضوع مهم آمده است مى فرمايد: «افْعَلُوا الْخَيْرَ وَلاَ تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً; كار نيك را انجام دهيد و هيچ مقدار از آن را كم مشماريد». مهم اين است كه انسان در انفاق خود، هرچند كم اخلاص داشته باشد. اين خلوص نيت كم را بسيار و كوچك را بزرگ مى كند. شاهد اين سخن داستانى است كه در شأن نزول آيه ۷۹ سوره توبه آمده است: لشكر اسلام براى مقابله احتمالى با دشمن در جنگ تبوك آماده مى شد. پيغمبر اكرم دستور به جمع آورى كمك هاى غذايى براى سربازان اسلام داد. هركس به اندازه توانايى خود مقدارى خرما به عنوان زكات يا تبرع به مسجد مى آورد و كسانى كه امكانات بيشترى داشتند مقدار فزون ترى مى آوردند. كارگر مسلمانى به نام «ابو عقيل انصارى» كه از چاه هاى اطراف مدينه آب براى منازل مى آورد و با مبلغ مختصرى كه از اين كار دريافت مى كرد هزينه زندگى خانواده خود را در حد پايين تأمين مى كرد نيز به فكر كمك به ارتش اسلام افتاد و چون اندوخته اى نداشت گفت: يك شب را اضافه كار مى كنم و درآمد آن را خدمت پيامبر مى آورم. محصول كار شبانه او دو من خرما بود كه يك من آن را براى خانواده خود گذارد و يك من را خدمت پيامبر آورد. منافقان عيب جو هنگامى كه ديدند «ابو عقيل» مشتى خرماى خشكيده در دامن ريخته خدمت پيامبر مى آورد او را به باد مسخره و استهزا گرفتند و سخن ها گفتند. آيه شريفه نازل شد، كار «ابو عقيل» را كاملاً ستود و استهزا كنندگان را به عذاب اليم الهى تهديد كرد: «(اَلَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِى الصَّدَقَتِ وَالَّذِينَ لايجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ فَيَسخَرُونَ مِنهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ); كسانى كه از صدقات مومنان اطاعت كار عيبجويى مى كنند، و آنهايى را كه دسترسى جز به مقدار (ناچيز) توانائيشان ندارند مسخره مى نمايند خدا آنها را مسخره مى كند (كيفر استهزا كنندگان را به آنها مى دهد) و براى آنان عذاب دردناكى است». ببخش مال و مترس از كسى كه هرچه دهى *** جزاى آن به يكى ده ز دادگر يابى. البته گاه به هفتصد برابر و بيشتر مى رسد.
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
🔺 تعجب خبرنگار روزنامه جوان از حضور روحانی برای افتتاح یک ایستگاه مترو در بحبوحه بحران ارز و طلا پ.ن: این در حالی است که این خط مترو مشهد توسط سپاه پاسداران تکمیل شده و پیش از این دوبار افتتاح شده بود! کانال افسران: @Afsaran_ir
هدایت شده از کتابخانه صوتی
کتاب صوتی "فتح خون" اثر شهید سید مرتضی آوینی در 6 قسمت با صدای #بهروز_رضوی منیع: shenoto.com #فتح_خون #شهید_آوینی @audio_ketab
هدایت شده از کتابخانه صوتی
📗📗 کتاب فتح خون اثر سید مرتضی آوینی، معجزه ای در روایت گری ماجرای کربلا می باشد. متن کتاب از دو بخش درهم‌تنیده، تشکیل یافته است. در بخش اصلی، تاریخ کربلا (از زمان شهادت امام حسن علیه السلام تا واقعه عاشورا) مرور می‌شود و در بخش دوم، «راوی» وقایع تاریخی را تفسیر می‌کند. این کتاب به گواه اکثر خوانندگان منظری تازه به تاریخ کربلا گشوده و ادبیات پختۀ متن و نوع نگاه سید شهیدان اهل قلم به کربلا، زیبایی کتاب را دو چندان کرده است. @audio_ketab