📜 #سرمشق_فاطمی | درس کمک به محروم
◾ رهبر انقلاب:
ما باید راه فاطمهی زهرا (سلاماللَّهعلیها) را برویم...
مگر نمیگوییم که آن بزرگوار کاری کرد که سورهی دهر دربارهی او و شوهر و فرزندانش نازل شد؟
ایثار نسبت به فقرا و کمک به محرومان، به قیمت گرسنگی کشیدن خود؛ «و یؤثرون علی انفسهم ولو کان بهم خصاصه» ما هم باید همین کارها را بکنیم.
۱۳۷۰/۱۰/۰۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از محتوی خطبه ها
ارزش دانشمندان الهى/ بخش اول
🔵 بدانيد بندگانى كه نگاه دار علم خداوندند
و آن را حفظ مى كنند
و چشم هاى علم الهى را جوشان مى سازند
با دوستى خدا با يكديگر پيوند داشته و يكديگر را ديدار مى كنند.
💚💚 جام محبّت او را به همديگر مى نوشانند
و از آبشخور علم او سيراب مى گردند.
شك و ترديد در آنها راه نمى يابد، و از يكديگر بدگويى نمى كنند.
خطبه ۲۱۴/۲
هدایت شده از محتوی خطبه ها
ارزش دانشمندان الهی/بخش دوم
●○● سرشت و اخلاقشان با اين ويژگى ها شكل گرفته است
و بر اين اساس تمام دوستی ها و پيوندهايشان استوار است.
آنان، چونان بذرهاى پاكيزه اى هستند كه در ميان مردم گزينش شده
🌾آنها را براى كاشتن انتخاب و ديگران را رها مى كنند.
با آزمايش هاى مكرّر امتياز يافتند،
و با پاك كردن هاى پى در پى خالص گرديدند.
خطبه ۲۱۴/۲
شرح حکمت 163
🔹دلیل همه این است که فقر زمینه انواع انحرافات عقیدتى و اخلاقى را به ویژه در وجود افراد کم ظرفیت فراهم مى سازد.
🔹بسیار دیده شده است که افراد فقیر کلمات کفرآمیز بر زبان جارى مى کنند و هنگامى که زن و فرزند خود را گرسنه مى بینند دست به هر کارى مى زنند،
قوانین اجتماعى را مى شکنند،
آداب و اخلاق انسانى را به فراموشى مى سپارند
و براى رفع فقر خود هر کارى را مجاز مى شمارند
🔹و اگر شخص فقیر کم ظرفیت واقعا کافر نشود، به مرز کفر نزدیک مى گردد و حداقل رضایت به قضاى الهى را از دست مى دهد.
🔹این احتمال نیز مى رود که مراد از کفر،
کفر عملى باشد که همان آلوده شدن به انواع معصیت هاست.
🔹بنابراین همان گونه که ما به هنگام بیمارى و تهدید به مرگِ جسمانى به دنبال طبیب و درمان به هر سو مى رویم، به هنگامى که فقر دامان فرد یا جامعه را مى گیرد نیز باید براى نجات از آن تلاش و کوشش کنیم.
🔴مردم دشمن چه چيزند⁉️
#نهج_البلاغه
💥النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا.
🌖 مردم دشمن آنند كه نمى دانند.
🖊ممكن است بسيارى از امور داراى فوايد زيادى باشد اما شخصى كه از آن بى خبر است با آن به مخالفت برمى خيزد
داروهاى تلخ و شفابخش براى كودكى كه از آن اطلاعى ندارد تنفرآميز است و به اين آسانى حاضر به نوشيدن آن نيست و با آن دشمنى مى كند در حالى كه افرادى كه از آثار آن دارو باخبرند براى به دست آوردن آن هرگونه بهايى را مى پردازند و با عشق و علاقه آن را مى خورند.
📘#حکمت_438
@nahjol_balagheh
ملاک عظمت اشخاص از منظر امیرالمؤمنین علی علیه السلام-سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی-13-10-1400- حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.49M
✳️ ملاک عظمت اشخاص از منظر امیرالمؤمنین علی علیه السلام-سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
🔹شرح #حکمت289 نهج البلاغه
🔈 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#مهدیه_نهج_البلاغه_ایها
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#حاج_قاسم
#قاسم_سلیمانی
🗓1400/10/13
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
👌 الگوى كامل انسانيت
🌟 و درود خدا بر او ، فرمود:
✒️در گذشته برادرى دينى داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود
چون دنياى حرام در چشم👁️ او بى ارزش مى نمود،
✒️و از شکم بارگى دور بود.
پس آنچه را نمى يافت آرزو نمى كرد،
و آنچه را مى يافت زياده روى نداشت.
✒️در بيشتر عمرش ساكت🤫 بود
اما گاهى كه لب به سخن مى گشود بر ديگر سخنوران برترى داش
و تشنگى پرسش كنندگان را فرو مى نشاند
✒️به ظاهر ناتوان و مستضعف🧑🏻🦯 مى نمود
اما در بر خورد جدى چونان شير🦁 بيشه مى خروشيد
يا چون مار🐍 بيابانى به حركت در مى آمد .
✒️تا پيش قاضى نمى رفت
دليلى مطرح نمى كرد،
و كسى را عذرى داشت سرزنش نمى كرد، تا آن عذر او را مى شنيد
✒️از درد شِكوه نمى كرد،
مگر پس از تندرسى و بهبودی.
✒️آنچه عمل مى كرد مى گفت
و بدانچه عمل نمى كرد چيزى نمى گفت
✒️اگر در سخن گفتن بر او پيشى مى گرفتند
در سكوت مغلوب نمى گرديد.
و بر شنيدن👂🏻 بیشتر از سخن گفتن حريص بود.
✒️اگر بر سر🔀 دو راهى دو كار قرار مى گرفت
مى انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديك تر است با آن مخالفت مى كرد
👏 پس بر شما باد روى آوردن به اين گونه از
ارزش هاى اخلاقى، و با يكديگر در كسب آن ها رقابت كنيد
و اگر نتوانستيد ، بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه آن هاست.
*حکمت ۲۸۹*
🎗️كَانَ لِى فِيمَا مَضَى أَخٌ فِى اللَّهِ وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِى عَيْنِى صِغَرُ الدُّنْيَا فِى عَيْنِهِ وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلَا يَشْتَهِى مَا لَا يَجِدُ وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ وَادٍ لَا يُدْلِى بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً وَ كَانَ لَا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِى مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى فَيُخَالِفُهُ فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ الْكَثِيرِ .