eitaa logo
پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
567 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
29 فایل
نهج البلاغه خوانی سیری در نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸بِسْمِ اللّهِ الرّحْمٰنِ الرّحِیم🌸 💠هر روز یک آیه 💠 🔅شماره 3⃣ «یؤتِی الْحِکمَةَ مَن یشَاءُ وَمَن یؤْتَ الْحِکمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا کثِیرًا وَمَا یذَّکّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ » (خدا) به هر کس که بخواهد حکمت می‌بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، به یقین، خیری فراوان داده شده است ؛ و جز خردمندان، کسی پند نمی گیرد. 💠محمد بن یعقوب، ...، از ابو بصیر، روایت می‌کند که از ابو عبد الله علیه السلام راجع به این سخن باری تعالی پرسیدم که: «وَمَن یؤْتَ الْحِکمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا کثِیرًا»، و ابو عبد الله، امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: منظور اطاعت از خدا و شناخت است. [۱]   ⏪*خیر کثیر، شناخت امیر المؤمنین علیه السلام و ائمّه اطهار علیهم السلام است. [۲] 💠امیرالمومنین می فرمایند: ما معدن های دانش و چشمه سارهای حکمت الهی هستیم . ⏪ امیرالمومنین در وصف امام مهدی ارواحناه فداه می فرمایند : زره حکمت بر تن دارد و با تمامی آداب و معرفت کامل آن را فراگرفته است حکمت گمشده ی اوست . 📚منابع 🖋قرآن کریم سوره بقره 269 🖋نهج البلاغه شریف خطبه 182و109 ---------- 🖋[۱] - کافی، ج۱، ص۱۴۲، ح۱۱. ---------- 🖋[۲] - تفسیر قمی، ج۱، ص۱۰۰. ---------- ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت شصت و یکم ❇️ حفظ خلافت به هر قیمتی 🔻[ جمعی از دلسوزان و شیعیان که متوجه نارضایتی برخی خواص شده بودند، نزد من آمدند و گفتند: ای امیرالمؤمنین! پیشنهاد ما این است که به طور موقت، اموالی را که در اختیار داری، میان خواص و رؤسای قبایل تقسیم کنی و امتیازاتی برای آنان در نظر بگیری، تا امور مملکت سامان یابد. پس از آنکه بر اوضاع مسلط شدی، به سیرهٔ عدالت‌طلبی خود بازگردی و بیت‌المال را عادلانه میان مردم توزیع کنی. به آن‌ها پاسخ دادم: ] 🔻آیا از من می‌خواهید برای پیروزی و پیشبرد اهداف خود، در حق امت اسلامی که بر آن‌ها ولایت دارم، ستم کنم؟! به خدا سوگند، تا عمر دارم و شب و روز برقرار است و ستارگان از پی هم طلوع و غروب می‌کنند، هرگز چنین کاری نخواهم کرد. اگر این اموال از آنِ خود من بود، به گونه‌ای مساوی در میان مردم تقسیم می‌کردم، چه‌ رسد به آنکه این اموال متعلق به خود مردم است. 🔻[ پس از این سخنان، جلسهٔ ما به مدت طولانی در سکوت سپری شد، تا اینکه با این سخنان جلسه را به پایان بردم: ] 🔻هر کس از شما مال و ثروتی دارد، مراقب باشد که گرفتار فساد نشود. بخشیدن مال به آن‌ها که استحقاق ندارند، زیاده‌روی و اسراف است. ممکن است در دنیا و نزد مردم، فرد مقام بخشنده پیدا کند؛ اما مقام او نزد خداوند متعال پَست خواهد شد. هرکه مالش را در راهی که خدا اجازه نداده است، مصرف کرد و به غیر اهل آن پرداخت، خدا او را از سپاس و تشکر آنان محروم می‌کند و دوستی آن‌ها را متوجه دیگری می‌سازد. اگر کسانی هم زبان به تشکر گشایند و اظهار ارادت کنند، به یقین چاپلوسی است واقعیتی ندارد و دروغ است. پس اگر روزی فرد بخشنده بلغزد و محتاج کمک آنان شود، بدترین رفیق و سرزنش‌کننده ترین دوست خواهند بود. 🔻اگر کسی اموال خود را در مسیر حق مصرف نکند و برای افراد نااهل خرج کند، تنها بهره‌ای که خواهد برد، این است که افراد پست و اراذل و اوباش زبان به ثنای او خواهند گشود و البته همین ثناگویی هم تا زمانی ادامه خواهد داشت که برای آنها خرج کند! و به راستی، ثناگویی افراد نادان چه فایده‌ای دارد، وقتی پیش خدا بخیل به حساب می‌آیند؟! چه بهره‌ای بدتر و پست‌تر از این و کدام احسان از این بیهوده‌تر و بی ثمرتر؟! هر کس بخواهد با اموال خود نیکی کند، به خویشان نزدیک خود رسیدگی کرده و مهمان‌نوازی کند و اسیری آزاد سازد و به ورشکستگان و درراه‌ماندگان و تهی‌دستان یاری رساند، که همانا دستیابی به این خصال، اشرف کرامت‌های دنیا و رسیدن به فضایل آخرت است. ❇️ زندگی شخصی من 🔻[ چند روزی از بیعت مردم با من سپری شده بود که سُوَیدبن‌غفله به منزل ما آمد و دید جز حصیری کوچک، چیزی در خانه نیست. حیرت‌زده گفت: ای امیرالمؤمنین! بیت‌المال در دست توست و من در خانهٔ تو چیزی نمی‌بینم جز اثاث لازم خانه. او گفتم: ] 🔻ای پسر غفله! فرد خردمند هرگز در خانه‌ای که باید از آنجا کوچ کند اثاث بسیار نمی‌چیند! بلی، ما خانهٔ امنی داریم که بهترین متاع‌ها و کالاهای خود را به آنجا فرستاده‌ایم و به زودی خود نیز بدان محل خواهیم رفت. 📚منابع: ۱. کافی، ج۱، ص ۳۱ ۲. الغارات، ج۱، ص ۴۸ ۳. الإمامة والسیاسة، ص۱۷۴ ۴. شیخ مفید، الأمالی، مجلس ۲، ح۶، ص ۱۷۵ ۵. إرشاد القلوب، ج۱، ص۱۵۷ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد... @nahjolbalagheiha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم(صل الله علیه و اله وسلم) فرمود اگر همه درختان قلم شوند و دریاها مرکب گردد و جن و انس نویسنده باشند، نمی توانند فضائل علی بن ابی طالب (علیه السلام) را شمارش نمایند. و فرمود: یا علی، اگر نه این است که می ترسم گروهی از امت من، در مورد تو، اعتقادی شبیه به اعتقاد مسیحیان در مورد عیسی (علیه السلام) پیدا کنند (یعنی تو را خدا بدانند) همانا در مورد تو می گفتم چیزی را که به هیچ گروهی عبور نکنی مگر آنکه زیر پای تو را (برای تبرک) بردارند.
مولاعلی علیه السلام چنان در ایمان فرو رفته است که محور ایمان و علامت مومن و نفس ایمان شمرده شده است، ابن عباس می گفت: برای علی بن ابی طالب در کتاب خدا، نامهائی است که مردم نمی دانند، خداوند او را ایمان نامیده است و فرمود: و من یکفر بالایمان فقط حبط عمله و ایمان با خون و گوشت او عجین بود و آنهمه اثار و عجائبی که از حضرتش ظاهر می شد همگی نشان از ایمان بی همتای او دارد.
امیر المومنین (علیه السلام)از این جهت مهجزه الهی است، ابن ابی الحدید عالم اهل سنت گوید: چه گویم در حق مردی که دشمنانش نیز به فضیلت او اقرار کردند و نتوانستند فضائل او را کتمان کنند، بنی امیه در شرق و غرب زمین مسلط شدند و از هر وسیله ای برای خاموشی نور او تلاش کردند. چه تهمتها و دروغهای که بر او بستند؟ بر سر منبرها او را لعن کردند مدیحه سرایان او را تهدید و زندان کرده، بلکه آنها را کشتند. از ذکر فضائل او منع کردند حتی مانع شدند کسی به نام او نام گذاری کند، ولی این امور نتیجه ای جز بلندی او نداشت! و او همچو مشک خوش بو بود که هر چه مخفی شود باز بوی خوش آن منتشر شود و چون خورشید است که با کف دست قابل پوشش نیست
*بخش دوم از نامه ۶۹ نهج البلاغه* ✍🏻 *(نامه به حارث همدانى)* *۱.اخلاق کارگزاران حکومتی* 📜 *نام خدا را بزرگ دار* 📜 *و جز به حق سخنى بر زبان نياور* 📜 *مرگ و جهان پس از مرگ را فراوان به ياد آور* 📜 *هرگز آرزوى مرگ مكن جز آن كه بدانى از نجات يافتگانى.*
*بخش دوم از نامه ۶۹ نهج البلاغه* ✍🏻 *(نامه به حارث همدانى)* *۱.اخلاق کارگزاران حکومتی* 📜 *نام خدا را بزرگ دار* 📜 *و جز به حق سخنى بر زبان نياور* 📜 *مرگ و جهان پس از مرگ را فراوان به ياد آور* 📜 *هرگز آرزوى مرگ مكن جز آن كه بدانى از نجات يافتگانى.*
🌸بِسْمِ اللّهِ الرّحْمٰنِ الرّحِیم🌸 💠 هر روز یک آیه 💠 ☀️ شماره 4⃣ ✅ سوره آل عمران آیه 103  💠وَ اعتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعا وَ لاَ تَفَرَّقُواْ وَ... یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعلَّکُمْ تَهْتَدُونَ و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و.پراکنده نشوید ونعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید.... ⭕️براستی حبل الله چیست ؟؟؟اعتصام به چیزی پناهگاه میباشد؟ ⬅️ جابر به نقل از امام باقر علیه السلام می‌گوید: خاندان محمد صلوات الله علیهم اجمعین همان ریسمان خداوندی هستند که امر فرموده به آن چنگ بزنند «وَاعتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعا وَلاَ تَفَرَّقُواْ». است. ✅ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: آنها (اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله)ستونهای استوار اسلام، و مردم می باشند. 📚 پی نوشت:⬇️ 1)تفسیر عیاشی ،ج 1- ص 217 2) نهج البلاغه ، خطبه 239 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
🌸بِسْمِ اللّهِ الرّحْمٰنِ الرّحِیم🌸 💠هر روز یک آیه 💠 🔅شماره 5⃣ ⏪«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعواْ اللّهَ وَ أَطِیعواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ ...... [ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را (نیز) اطاعت کنید؛ 💠 از جابر بن یزید جُعفی روایت کرده است که شنیدم، جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: هنگامی که خداوند آیه «َیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعواْ اللّهَ وَأَطِیعواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ» را بر پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله نازل کرد، گفتم: ای رسول خدا! ما خدا و پیامبرش را شناختیم، پس اولوالامری که خداوند اطاعت از آنها را به اطاعت از شما پیوند داده است، چه کسانی هستند؟ ⏪حضرت فرمود: ای جابر! آنها خلیفه و جانشین من و بعد از من امامان مسلمانان هستند. اول علی ابن ابی طالب علیه السلام، سپس حسن علیه السلام، بعد از او حسین علیه السلام، بعد علی بن حسین علیه السلام، ......... ◀️مولاامیرالمومنین 《علیه السلام 》درنهج البلاغه شریف خطاب به مالک اشترفرمودند: ✳️مشكلاتی كه در احكام نظاميان برای تو پديد می آيد، و اموری كه برای تو شبهه ناكند، ⏪ به خدا، و رسول خدا (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) باز گردان، زيرا خدا برای مردمی كه علاقه داشته هدايتشان كند فرموده است: «ای كسانی كه ايمان آورديد، از خدا و رسول و امامانی كه از شما هستند اطاعت كنيد، و اگر در چيزی نزاع داريد، آن را به خدا و رسولش باز گردانيد» پس باز گرداندن چيزی به خدا، يعنی عمل كردن به قرآن، و باز گرداندن به پيامبر (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) يعنی عمل كردن به سنّت او كه وحدت بخش است، نه عامل پراكندگی. 📚منابع 🖊سوره نساء/۵۹ 🖊کمال الدین وتمام النعمه،ص۲۴۱،ح۳ 🖊نامه۵۳/بند۸ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت شصت و دوم ❇️ عهدشکنی طلحه و زبیر 🔸طلحه و زبیر به دنبال سهم خواهی از حکومت 🔻[ در جریان اولین تقسیم بیت‌المال، که طلحه و زبیر ناامید از امتیازات خاص شده بودند با نقشه دیگری (طرح محرومیت هایشان در دوران عثمان) به سراغ من آمدند و درخواست واگذاری استانداری کوفه و بصره را به خودشان داشتند. من به آنان گفتم: ] 🔻نظر من این است که شما نزد من بمانید. من به وجود شما در کنار خودم افتخار می کنم و دوری شما موجب نگرانی و ناراحتی من خواهد بود! ❇️ دو شاخصه مهم یک مسئول 🔻[ با اصرار آن دو به آنها یادآور شدم: ] به آنچه خدا برای شما قرار داده است، راضی باشید تا من تصمیم بگیرم. البته بدانید که من در حکومت و امانتی که به من سپرده شده است، به کسی از اصحابم مسئولیت نمی‌دهم، مگر اینکه از دین‌داری و امانت‌داری او اطمینان داشته باشم و باطنش را بشناسم. ❇️ طلحه و زبیر به دنبال توطئه برای کسب قدرت 🔻[ طلحه و زبیر برای من پیامی فرستادند و از تغییر نظر خود و زمینه‌سازی‌هایی که برای حکومت من کرده بودند ( از قبیل: شوراندن مردم علیه عثمان، کشته شدن او، پیشتازی خود در بیعت، ترغیب مردم و بزرگان عرب برای بیعت، سختی‌هایی که در این راه متحمل شده بودند) سخن گفتند و اینکه به هیچ‌ یک از آرزوهای خود نرسیده بودند و شِکوِه از اینکه به جای آنها، به امثال مالک‌اشترها میدان داده بودم! به پیام‌آور گفتم: ] 🔻بازگرد و از طلحه و زبیر بپرس که چه چیزی آن‌ها را راضی می کند؟ [ او برگشت و گفت: آن‌ها استانداری کوفه و بصره را می‌خواهند. پاسخ دادم: ] 🔻نه. به خدا سوگند! اگر درخواست آن‌ها را اجابت کنم، نابسامانی شروع، فساد گسترش، بر شهرها از اطراف هجوم می آورند و امنیت مردم تهدید می شود. و در ادامه به آیه ۸۳ سوره قصص استناد کردم و آنها را از مکر و نیرنگ برحذر داشتم. " تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ این سرای ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻛﺴﺎنی قرار می‌دهیم که اراده‌ برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک برای پرهیزکاران است". ❇️ طلحه و زبیر، شیفتگان قدرت و حکومت! 🔻[ عبدالله‌بن‌عباس نیز که می‌دانست مشکل طلحه و زبیر چیست و آن‌ دو علاقمند به داشتن مقامی هستند، به من گفت: بهتر است بصره را به زبیر و کوفه را به طلحه واگذار کنی، تا آن دو از جَوسازی علیه تو دست بردارند! خندیدم و به او گفتم: ] 🔻چه می‌گویی؟! در شهرهای کوفه و بصره نیروهای فراوان و اموال گسترده‌ای وجود دارد. اگر طلحه و زبیر به زمامداری ان دو شهر برسند، افراد سفیه و نادان را به سوی خود جلب می‌کنند و اشخاص ضعیف و ناتوان را آزار می‌دهند و با توانگران و قدرتمندان سازش خواهند کرد. 🔻اگر قرار بود کسی را به سبب رساندن نفع یا داشتن ضرر، به کار حکومت بگمارم، معاویه را بر شام می‌گماشتم و اگر نبود آنچه از این دو تن مشاهده کردم و نیز حرص و ولعشان برای رسیدن به ریاست و قدرت، شاید درباره آن‌ها تصمیم دیگری می‌گرفتم و مسئولیتی برایشان در نظر می‌گرفتم. منابع: ۱. قرآن‌کریم، سوره قصص، آیه۸۳ ۲. شرح نهج البلاغه، ج۱۱، ص۱۶ ۳. الإمامة والسیاسة، ج۱، ص۷۱ ۴. تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۸۰ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد... @nahjolbalagheiha