هدایت شده از تبادلات لیستی بنری سنتری ۱۱۰ تبادل
🔴میخوای رفیق شهیدداشته باشی؟ خب بیااینجا و مهمون شهدا باش🙃😌👇کانال #شهیدپهلوشکسته
eitaa.com/joinchat/1350369280Cba31a11fa4
#بهترین کانال مـــدافعان حرم☝️
🎊بچه ات نماز نمیخونه؟نمازت سروقت نیست؟
eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
🎊مگه میشه شیعه باشی و این کانال عضو نباشی؟
eitaa.com/joinchat/3681681410C3e9cfb4859
🎊((زندگی _به_سبک_قرآن)) بامسابقهنقدیهرهفته
eitaa.com/joinchat/1362690062C752fb4e28d
🎊ایــده های بانوان
eitaa.com/joinchat/309329921C08037d5e04
🎊استوری ویژه ولادت ارباب وذڪرهاےگرـღگشای سریع
eitaa.com/joinchat/815792139C7badb43017
🎊اښټـــــوري مذهبی <<<ویژه مناسبهای مذهبی>>>
eitaa.com/joinchat/2560098398Cacc4602d2d
🎊آموزش رایگان خیاطی . الگوکده . مدل کده به همراه گروه
eitaa.com/joinchat/454098969Cfb9fc7dac2
🎊ماجرای عجیب جوانی که دوستانش او را زنده زنده دفن کردند
eitaa.com/joinchat/2994601997C52c0bdbc8a
🎊داستانهای آموزنده وحکایاتی ازبزرگان وضرب المثلها
eitaa.com/joinchat/3144482825C235a600727
🎊خیلی به درد ما مذهبیا میخوره،
همسرانه های مذهبی چه خانوم؛چه آقا
eitaa.com/joinchat/3459514378Ca66f30224f
🎊چله ترک گناه همراه با ذکر دعا وزندگی مهدوی بدون خیانت
eitaa.com/joinchat/227999768C8717e4fd20
🎊آشپزخانه ی من و تو
eitaa.com/joinchat/317063169C2ceccdeddd
🎊حـس آرامـش بـا یـاد پـروردگار
eitaa.com/joinchat/1993277442Ce1e0ec17d2
🎊صـوت دلنشین نهج البلاغه" شرح روزی یک حکمت
eitaa.com/joinchat/2855665682Cc04673bf9f
🎊گنجـــــهاے معنـــــوے
eitaa.com/joinchat/3198681104C2fc8fb24a4
🎊احادیث،تفسیرآیاتقرآن،مطالب مذهبی
eitaa.com/joinchat/2067857410C2adc10030d
🎊کانال امام مهدی (عج)
eitaa.com/joinchat/4227006476Ce7f8d7ab95
🎊تلنگر مذهبی
eitaa.com/joinchat/1740898305C1b457154a7
🎊حــــــاجاقآمشـــــاور
eitaa.com/joinchat/1791688731C30d6612361
🎊کسایی که دغدغه((ترویج_حجاب)) دارند این کانال رو ازدست ندن
eitaa.com/joinchat/1938161666Cd17b99a872
🎊مسائل شرعی ویژه متاهلین « #احکام_اتاق_خواب »عالی
eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
🗯 اگر ذهنتون پر شده از شبهات ماهواره📡 وفضای مجازی📱؛👈این کانال رو از دست ندید👇
🔮eitaa.com/joinchat/271908868Cfa339de8a5
➖➖➖ 🔷🔶🔹🔸🔷🔶 ➖➖➖
لیست ویژه 15اســـفند؛ @Listi_Baneri_110
💠امام علی عليه السلام فرمود:
🍃كسى كه به كارهاى مختلف بپردازد نقشه ها و تدبيرهايش به جايى نمى رسد.
📚نهج البلاغه، حکمت 403
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
http://eitaa.com/joinchat/2855665682Cc04673bf9f
╚═════🍃🌸
نهج البلاغه؛《ادایِ حقِ کلام》
💠امام علی عليه السلام فرمود: 🍃كسى كه به كارهاى مختلف بپردازد نقشه ها و تدبيرهايش به جايى نمى رسد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 توضیح و #شرح_حکمت 403 نهج البلاغه 👇👇
🔷 شخصى در حضور امام علی عليه السلام سخنى بيش از حد و مقدار خود گفت (و به تعبير رايج ميان مردم: بزرگ تر از دهانش حرف زد)
💢 امام علی عليه السلام براى اين كه او را بر سر جايش بنشاند و او ديگر زياد از حد خود سخن نگويد با تعبير بسيار زيبا و ذكر دو مثال جالب اشتباه او را به او گوشزد كرد و فرمود: «پيش از پر درآوردن پرواز كردى و هنوز بالغ نشده بانگى كه درخور بالغان است سردادى»;
🔸 (لِبَعْضِ مُخَاطِبِيهِ وَ قَدْ تَكَلَّمَ بِكَلِمَة يُسْتَصْغَرُ مِثْلُهُ عَنْ قَوْلِ مِثْلِهَا: لَقَدْ طِرْتَ شَكِيراً، وَ هَدَرْتَ سَقْباً).
🔰 مرحوم سيد رضى در شرح كلام امام(عليه السلام) چنين مى گويد:
💢 «منظور از «شكير» در اين جا نخستين پرهايى است كه بر بال پرنده مى رويد پيش از آن كه قوى و محكم شود و «سقب» به شتر نابالغ گفته مى شود و شتر معمولاً پيش از رسيدن به بلوغ فرياد مخصوص را سر نمى دهد»
🔹امام عليه السلام دو تشبيه درباره عمل شخصى كه در محضرش بيش از حد خود سخن گفته بود بيان فرمود:
1️⃣ نخست او را تشبيه به پرندگانى كرد كه هنوز بال و پر آن ها قوى نشده سعى مى كنند مانند بزرگسالان پرواز كنند; برمى خيزند و بر زمين مى خورند.
تشبيه ديگر اين كه شتربچه آن صداى مخصوص شتران را كه عرب آن را «هدير» مى گويد سر نمى دهد.
🔸 امام عليه السلام مى فرمايد: به شتر بچه اى مى مانى كه مانند شتران بزرگسال هدير سر مى دهى.
🔸 فصاحت و بلاغتى كه در اين كلام كوتاه و پرمعنا به كار رفته بر هيچ كس پوشيده نيست و اين نشان مى دهد كه امام(عليه السلام)چنان بر سخن گفتن مسلط بود كه با دو جمله كوتاه مطلب مهمى را به زيباترين وجه بيان مى كند.
يكى از آداب مجلس اين است كه هركس در جاى خود بنشيند و هركس به اندازه قدر و مقام خود سخن بگويد.
💢 حافظ نيز با توجه به اين رسم و آداب چنين گفته است: افسر سلطان گل پيدا شد از طرف چمن * مقدمش يارب مبارك باد بر سرو و سمن خوش به جاى خويشتن بود اين نشست خسروى * تا نشيند هر كسى اكنون به جاى خويشتن بنابراين كسانى كه بلندپروازى مى كنند و بيش از حد خود سخن مى گويند كارشان نوعى بى ادبى محسوب مى شود و همگان بر آن ها خرده مى گيرند.
🔸 ازاين رو در غررالحكم از امام(عليه السلام) نقل شده كه فرمود: «رَحِمَ الله امرِأً عرَف قدرَهُ ولم يَتَعدَّ طَورَهُ; خداوند رحمت كند كسى را كه قدر خود را بشناسد و از حد خود تجاوز نكند» تاريخ نشان مى دهد افرادى كه بلندپروازى كردند و از حد خود تجاوز نمودند و سخنان نامناسبى گفتند گرفتار مشكلات مهمى شدند و شايد گاه جان خود را بر سر سخنان خود دادند.
✅ بنابراين، گفتار امام(عليه السلام) خطاب به شخص معينى نيست بلكه همه انسان ها مخاطب آن حضرت اند كه حد و مقام خود را بشناسند و در گفتار و عمل و ادعا از آن تجاوز نكنند تا آبروى آن ها در ميان خاص و عام نرود.
📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی/ حکمت 403
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
http://eitaa.com/joinchat/2855665682Cc04673bf9f
╚═════🍃🌸╝
🌺کلیپ استوری میلاد امام حسین(ع)
👇👇👇
https://www.yeknet.ir/node/772166
🌺کلیپ استوری میلاد حضرت ابوالفضل(ع)
👇👇👇
https://www.yeknet.ir/node/772167
🍃مولودی میلاد امام حسین(ع)
💥جهت مشاهده و دانلود روی لینک زیر کلیک کنید
👇👇👇
https://www.yeknet.ir/category/198496
🍃مولودی میلاد حضرت ابوالفضل(ع)
💥جهت مشاهده و دانلود روی لینک زیر کلیک کنید
👇👇👇
https://www.yeknet.ir/category/198497
🍃مولودی میلاد امام سجاد(ع)
💥جهت مشاهده و دانلود روی لینک زیر کلیک کنید
👇👇👇
https://www.yeknet.ir/category/198498
〰〰〰〰〰〰〰
🔴 #استوری و #استیکر ایام سال👇
╭─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╮
eitaa.com/joinchat/1975124140C4aad8a091c
╰─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╯
هدایت شده از استوری ایام سال |استوری و استیکر|
📲 #استـــوری
🌺 #میلاد_امام_حسین(ع)
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
〰〰〰〰〰〰〰
🔴 #استوری و #استیکر ایام سال👇
╭─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╮
eitaa.com/joinchat/1975124140C4aad8a091c
╰─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╯
خطبه ۳.mp3
10.3M
🔈#صوت بسیار زیبا و #دلنشین
🔴شرح #خطبه ۳ #نهج_البلاغه
💥خطبه شقشقیه
🌷کانال نهجالبلاغه🌷
┄┅═✧یازهرا❁✧═┅┄
〰〰〰〰〰〰〰
🔴 #استوری و #استیکر ایام سال👇
╭─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╮
eitaa.com/joinchat/1975124140C4aad8a091c
╰─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╯
#حريصان_و_طماعان
💥وَكُلَّمَا عَظُمَ قَدْرُ الشَّيْءِ آلْمُتَنَافَسِ فِيهِ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ لِفَقْدِهِ
🌎هرقدر ارزش چيزى بيشتر باشد به گونه اى كه افراد براى به دست آوردن آن، با يكديگر به رقابت برخيزند، همانقدر، مصيبت از دست دادنش زيادتر خواهد بود»
📘#حکمت۲۷۵
هدایت شده از استوری ایام سال |استوری و استیکر|
📲 #استوری
🌺 #میلاد_حضرت_عباس(ع)
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
〰〰〰〰〰〰〰
🔴 #استوری و #استیکر ایام سال👇
╭─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╮
eitaa.com/joinchat/1975124140C4aad8a091c
╰─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╯
💠امام در پاسخ به سوالي درباره معناي «لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللّهِ» چنين فرمود:
🍃ما در برابر خداوند با مالکيت او شريک نيستيم بلکه ما چيزي را مالک نيستيم حز آنچه او به ما تمليک کرده و هرگاه قدرتي يا مالي را به ما ببخشد -در حالي که او از ما به آن مال سزاوارتر است- ما را مکلف به وظايفي (درباره آن) فرموده و هرگاه آن را از ما پس گيرد تکليفش را نيز از ما برداشته است.
📚نهج البلاغه، حکمت 404
ر چه هست از اوست!
به نظر مى رسد ـ همانگونه كه بعضى از شارحان نهج البلاغه استنباط كرده اند[1] ـ شخصى كه معناى «لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه» براى او مفهوم نبود و گرفتار شبهه جبر شده بود سؤالى در اين باره از حضرت كرد و امام(عليه السلام) براى رفع شبهه او سه جمله بيان فرمود.
نخست فرمود: «ما در برابر مالكيت خداوند مالك چيزى نيستيم»; (وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِمْ «لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللّهِ»: إِنَّا لاَ نَمْلِكُ مَعَ اللّهِ شَيْئاً).
بنابراين مالك اصلى خداست و هيچ كس استقلال در مالكيت ندارد و به تعبير ديگر، توحيد در مالكيت، يكى از شاخه هاى توحيد افعالى است كه بدون اعتقاد به آن توحيد انسان كامل نمى شود.
سپس در جمله دوم مى افزايد: «بلكه ما چيزى را مالك نيستيم جز آنچه او به ما تمليك كرده است»; (وَ لاَ نَمْلِكُ إِلاَّ مَا مَلَّكَنَا).
بنابراين مالكيت ما از ذات پاك او سرچشمه مى گيرد; آنچه اراده كند به ما مى دهد و آنچه را اراده كند باز پس مى گيرد و به تعبير ديگر، مالكيت ما نسبت به مالكيت خداوند مالكيت طولى است نه مالكيت عرضى.
آنگاه در جمله سوم مى فرمايد: «هرگاه او چيزى را به ما تمليك كند كه در واقع خودش به آن سزاوارتر از ماست ما را (درباره آن) مكلف به وظايفى مى كند و هرگاه آن را از ما باز پس گيرد تكليفش را از ما برمى دارد»; (فَمَتى مَلَّكَنَا مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنَّا كَلَّفَنَا، وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَكْلِيفَهُ عَنَّا).
اين همان نكته باريك و دقيق و بسيار جالب «الأمرُ بين الأمرَين» است. نه چنان است كه ما از خود استقلال تام داشته باشيم و صاحب قدرتى در برابر خدا و مالكيتى در برابر مالكيت او گرديم و نه چنان است كه در اعمال خود مطلقاً اراده و اختيارى نداشته باشيم. بلكه او به ما قدرت و قوت و اختيار داده و هماهنگ با آن تكاليفى بر عهده ما گذاشته است. تا زمانى كه آن قدرت و قوت وجود دارد تكاليف هم هست هنگامى كه گرفته شد تكاليف از بين مى رود.
او به ما اموالى بخشيده و تمليك كرده و تكليف خمس و زكات را در كنار آن قرار داده است، قوت و قدرت جسمانى داده و تكليف نماز و روزه و حج و جهاد را در كنار آن مقرر فرموده، هرگاه مال را باز پس گيرد تكليف خمس و زكات نيز برداشته مى شود هرگاه قوت و قدرت جسمانى را از ما سلب كند واجباتى كه نياز به قوت و قدرت جسمانى دارد از ما برداشته خواهد شد.
همين معنا در حديث ديگرى كه از امام(عليه السلام) نقل شده منعكس است: «عبايه، از ياران خاص اميرالمؤمنين(عليه السلام) از آن حضرت درباره مسأله توانايى هاى انسان كه با آن برمى خيزد و مى نشيند و كارهايى انجام مى دهد سؤال كرد (كه آيا اين ها جبرى است يا اختيارى؟) امام اميرمؤمنان على(عليه السلام) از او پرسيد: منظور تو كدام توانايى است؟ توانايى بدون پروردگار يا با پروردگار؟ عبايه ساكت شد و پاسخى نداد، امام(عليه السلام) فرمود: بگو، عرض كرد: چه بگويم، فرمود: اگر بگويى با خداوند (در عرض خداوند) مالك قدرتى هستى، مايه هلاكت توست و اگر بگويى بدون خداوند چنين قدرتى را پيدا كردى آن هم مايه هلاكت توست. عبايه عرض كرد: چه بگويم اى اميرالمؤمنين؟ فرمود: بايد بگويى كه اين قدرت را خداوند به تو ارزانى داشته اگر اين قدرت را براى تو ادامه دهد عطا و بخشش اوست و اگر از تو بگيرد بلا و آزمايش اوست. او مالك قدرتى است كه به تو داده و قادر بر چيزى است كه تو را بر آن قادر نموده، آيا نشنيدى مردم حول و قوه الهى را مى طلبند در آن جا كه مى گويند: «لاحولَ ولا قوّة إلاّ بالله العلىِّ العظيمِ». عبايه عرض كرد: تفسير اين سخن چيست؟ فرمود: پناهى دربرابر معاصى الهى نيست مگر پناه خداوند و قوتى بر طاعات نيست مگر با اعانت پروردگار. عبايه برخاست و خود را به روى دست و پاى امام(عليه السلام) انداخت و بوسه زد.[2]
براى روشن شدن اين بحث پيچيده و دقيق و ظريف يك مثال حسى داريم كه سابقاً نيز به آن اشاره كرديم و آن اين است كه فرض كنيد يك قطار برقى به حركت درآمده است اين قطار نيروى خود را لحظه به لحظه از سيم برقى كه در طول مسير كشيده اند و حلقه لغزنده قطار روى آن حركت مى كند دريافت مى دارد هر لحظه مسئول اداره برق اراده كند مى تواند برق آن قطار را از همان مبدأ قطع كند ولى مادامى كه قطع نكرده راننده قطار با ميل و اراده و آزادى، قطار را در مسير به حركت وامى دارد. هر كجا لازم بود توقف مى كند هر كجا لازم بود سرعت مى گيرد و هر كجا خواست ملايم مى رود، اين راننده قادر است قطار را به صورت هاى مختلف هدايت كند ولى اين قوت و قدرت را از مبدائى مى گيرد كه لحظه به لحظه به او نيرو مى بخشد و هر لحظه بخواهد مى تواند اين قدرت و نيرو را قطع كند. بنابراين اين راننده، هم اختيار دارد و هم ندارد، اختيار براى انتخاب حركت و توقف ولى عدم اختيار در بقاء نيرويش. و اين است معنى الامر بين الامرين: نه جبر و سلب اختيار و نه آزادى م
مطلق.
نكته قابل توجه اين است كه «حول» در لغت به دو معناست: يكى حركت و تحول و ديگرى ممانعت و حائل شدن. اگر در لغت عرب به «سال» حول گفته مى شود به اين دليل است كه انسان از زمانى به زمان ديگر متحول مى شود و حركت مى كند.
بنابر اين معنا، معنى لاحول ولا قوة الا بالله اين است كه هيچ نوع حركت و تحول و هيچ قوت و قدرتى جز از سوى خدا نيست، اوست كه به ما اين نيروها را بخشيده و به ما توانايى و اختيار داده تا بتوانيم به سوى مقاصد خويش حركت كنيم.
و بنابر معنى دوم، معنى جمله اين است كه هيچ مانعى دربرابر معاصى و هيچ قدرتى بر اطاعات جز به وسيله خداوند نيست، همانگونه كه در ذيل حديث عبايه آمده بود و در حديثى از امام صادق(عليه السلام) نيز در تفسير جمله «لا حول ولا قوّةَ إلاّ بالله» مى خوانيم كه فرمود: «لا يَحولُ بَينَنا وبينَ المَعاصِى إلاّ اللهُ ولا يُقَوّينا على أداءِ الطّاعةِ والفرائضِ إلاّ الله; ميان ما و گناهان جز خداوند حائل نمى شود و براى اداى اطاعت و واجبات جز خداوند به ما نيرو نمى بخشد».[3]
به اين ترتيب جمله پرمعنى و پرمحتواى «لا حولَ ولا قوّة إلاّ بالله» دو معنى دارد كه هر دو در روايات معصومين(عليهم السلام) آمده است[4]. [5]
*****
پی نوشت:
[1]. مرحوم محقق كمره اى در شرح نهج البلاغه خود اين سخن را آورده است.
[2]. تحف العقول، ص 345، در كلمات امام هادى(عليه السلام).
[3]. بحارالانوار، ج 90، ص 189، ح 24.
[4]. براى توضيح بيشتر درباره مسئله جبر و تفويض و قضا و قدر مى توانيد به كتاب انوارالاصول، ج 1، و تفسير نمونه، ج 26، ذيل آيه 38 سوره نبأ و همچنين ج 11، ذيل آيه 33 سوره نحل، و بحث هايى كه سابقاً در پيام امام اميرالمؤمنين(عليه السلام)، ج 12، ص 461، ذيل حكمت 78 داشتيم، مراجعه كنيد.
[5]. سند گفتار حكيمانه: در مصادر نهج البلاغه آمده است كه مضمون اين گفتار حكيمانه در كتاب تحف العقول (كه پيش از نهج البلاغه تأليف شده) در لابه لاى سؤالاتى كه عباية بن ربعى اسدى از حضرت كرد آمده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 287). و عبارت تحف العقول چنين است كه امام(عليه السلام) در تفسير «لا حَولَ وَلا قوّةَ إلاّ بِالله» فرمود: «لا حَولَ عَن مَعاصِى الله إلاّ بِعِصمَةِ الله و لا قوّة لنا على طاعةِ الله إلاّ بعَونِ الله قال: فَوَثَب عَباية فقبّل يدَيه و رِجليه». (تحف العقول، در كلمات امام هادى(عليه السلام) از اميرمؤمنان على(عليه السلام)، ص 468).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
http://eitaa.com/joinchat/2855665682Cc04673bf9f
╚═════🍃🌸
هدایت شده از استوری ایام سال |استوری و استیکر|
📲 #استوری
🌺 #میلاد_حضرت_عباس(ع)
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴 #استوری و #استیکر ایام سال👇
╭─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╮
eitaa.com/joinchat/1975124140C4aad8a091c
╰─═ঊঈ🦋ঊঈ═─╯