❌ آثار وحشتناک فقر در کلام امیرالمومنین علیه السلام:
💠 در حکمت 319 نهج البلاغه؛ امام علیه السلام آثار سوء و وحشتناك فقر را براى فرزندش محمد بن حنفيه برمى شمارد و مى فرمايد:
«فرزندم! من از فقر بر تو مى ترسم، بنابراين از آن به خدا پناه ببر»؛ (وَقال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ).
بعد امام علیه السلام دليل آن را در سه جمله كوتاه و پرمعنا بيان كرده مى فرمايد: «زيرا فقر، دين انسان را ناقص و عقل را مشوش مى سازد و مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند»؛ (فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ).
به يقين منظور از فقر در اين كلام نورانى، فقر مادى است.
🔰 اينكه چگونه فقر مادى سبب نقصان دين مى شود دليلش روشن است،
📌 زيرا انسان تحت فشار فقر ممكن است تن به گناهانى بدهد و براى به دست آوردن مال، فكر حلال و حرام آن نباشد و يا تحت عنوان ضرورت و اضطرار بعضى از محرمات را براى خود حلال بشمارد.
💢 اين احتمال نيز هست كه فقر گاهى سبب تزلزل اعتقاد انسان به خدا مىشود، زيرا از يكسو شنيده است كه خدا رزّاق و روزى رسان است و رزق همه را تضمين كرده و از طرف ديگر خود را در فقر و تنگدستى مى بيند و اين مايه سوءظنش به خدا و وعده هاى الهى مى شود، بنابراين هم نقص اعتقادى و هم نقص عملى دامن فقير را مى گيرد به خصوص اگر انسان كم ظرفيت و پايه اعتقادات او سست باشد.
✍ اضافه بر اين، ازنظر اخلاقى نيز گرفتار مشكل مىشود، زيرا كينه و حسد وبخل و صفات ديگرى از اين قبيل دامان فقير را در بسيارى از اوقات مى گيرد.
اما اينكه عقل را مشوش مى سازد نيز به تجربه ثابت شده است كه افراد گرسنه و فقير هرچند عقل نيرومندى داشته باشند توان فكر كردن و انديشيدن را از دست مى دهند و حتى گاه در مسائل ساده زندگى گرفتار اشتباه مى شوند وقدرت بر تفكر و تصميم گيرى را به دليل فقر و پريشانى از دست مى دهند.
🔹 جمله «داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ موجب بدبينى مى گردد» داراى دو تفسير است: نخست اينكه مردم از چنين شخصى فاصله مى گيرند و حتى او را مزاحم خود تصور مى كنند و ديگر اينكه او هم از مردم فاصله مى گيرد، چراكه بسيارى از اوقات فكر مى كند مردم اسباب فقر او را فراهم كرده اند و حق او را خورده و او را بر خاك سياه نشانده اند، بنابراين از دو سو خشم و ناخرسندى حاصل مى شود.
📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی حکمت 319
〰〰〰〰〰
↙️ #نهج_البلاغه(ادایحقِکلام)👇
╔🌸🍃═══════╗
🆔 @nahjoolbalageh
╚════🍃🌸═══╝
هدایت شده از رایحه ی احکام «تخصصی»
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کلیپ تصویری: نماز را در مسجد بخوانیم
🔸 حدیثی از امام صادق علیه السلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 #بالینک به #اشتراک بگذارید👇
╭═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╮
http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
╰═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╯
نهج البلاغه نامه ها 10.mp3
29.12M
📗کتاب صوتی
#نهج_البلاغه
بخش #نامه_ها
نامه ۵۴ تا ۶۴
۵۴.به طلحه و زبیر درباره بیعت مردم
۵۵.به معاویه
۵۶.به شریح پسر هانى
۵۷.به مردم کوفه
۵۸.به مردم شهرها درباره جنگ صفین
۵۹.به اسود ابن قطیبه
۶۰.به عاملانى که لشکریان بر آنها گذر میکردند
۶۱.به کمیل ابن زیاد
۶۲.به مصریان درباره گماردن مالک اشتر
۶۳.به ابوموسی اشعری
۶۴.به معاویه
〰〰〰〰〰
↙️ #نهج_البلاغه(ادایحقِکلام)👇
╔🌸🍃═══════╗
🆔 @nahjoolbalageh
╚════🍃🌸═══╝
💢 پرسیدن برای فهمیدن نه آزردن
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قَالَ (علیه السلام) لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ: سَلْ تَفَقُّهاً، وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً؛ فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ، وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ [الْمُتَعَنِّتَ] شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ الْمُتَعَنِّتِ.
🔹همواره براى كسب آگاهى پرسش كن، نه براى ايجاد زحمت. زيرا نادانى كه چيزى مى آموزد، همانند داناست، و دانای بىانصاف شبيه به نادانى است كه براى زحمت ديگرى سؤال مى كند.
📚 حکمت 320 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📎 #نهجالبلاغه
〰〰〰〰〰
↙️ #نهج_البلاغه(ادایحقِکلام)👇
╔🌸🍃═══════╗
🆔 @nahjoolbalageh
╚════🍃🌸═══╝
حکمت 320 نهج البلاغه.mp3
2.93M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 320
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/190426
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
〰〰〰〰〰
↙️ #نهج_البلاغه(ادایحقِکلام)👇
╔🌸🍃═══════╗
🆔 @nahjoolbalageh
╚════🍃🌸═══╝
نهج البلاغه؛《ادایِ حقِ کلام》
#خطبه_متقین 📌قسمت هشتم 🔰امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران می فرماید: ✨ وَ أَجْس
#خطبه_متقین
📌قسمت نهم
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران می فرماید:
✨وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ،
🔹جسم آنها نحيف است.
✍البتّه نحيف نه به آن معنا که امروز در فارسى ما از آن مى فهميم، بلکه به معناى لاغر است که از يکسو نشانه زهد و پارسايى و روزه گرفتن و از سوى ديگر دلالت بر چابکى و آمادگى براى انجام وظايف الهى دارد.
در هر حال اين وصف مانند بعضى از اوصاف ديگر همواره استثنايى دارد که بعضى از افرادى که بر حسب ساختمان جسمانى لاغر نيستند، در صف پرهيزکاران هستند.
📝ادامه دارد...
〰〰〰〰〰
↙️ #نهج_البلاغه(ادایحقِکلام)👇
╔🌸🍃═══════╗
🆔 @nahjoolbalageh
╚════🍃🌸═══╝