ما نهج البلاغه میخوانیم
🌳شجره آشوب« قسمت سی و سوم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻در نتیجه
🌳شجره آشوب« قسمت سی و چهارم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻1.ميان عثمان و عايشه رنجشى پديد آمده بود چه عثمان مقررى او را كه عمر مىداد كم كرد و ديگر زنان پيامبر خدا را با او برابر گردانيد. عثمان روزى خطبه مىخواند كه عايشه پيراهن پيامبر خدا را بياويخت و فرياد كرد: اى گروه مسلمانان، اين جامه پيامبر خدا است كه كهنه نگشته ولى عثمان سنت او را كهنه كرده است. پس عثمان گفت: پروردگارا مكر اين زنان را از من بگردان همانا مكر ايشان بزرگ است.
🔻روایت فوق به خوبی بیانگر منفعت طلبی عایشه است. او که خود مردم را علیه خلیفه تحریک می کرد، در اینجا به عثمان اعتراض می کند ولی همین فرد بعد از شنیدن خبر بیعت مردم با امام علی و بعد از قتل عثمان، یک دفعه مسیر خود را تغییر داده و به عنوان خونخواه عثمان وارد قضیه می شود.
🔻2. به عایشه خبر رسید که عثمان با عمار چه کرده است. (عمار در اثر ضربات عثمان، به بیماری مبتلا شد.) در آن هنگام، عایشه موی رسول خدا و نعل و لباس ایشان را آورد و گفت: چه زود سنت پیامبرتان را ترک کردید...
🔻نکات جالب گزارش فوق اینجاست:
اولا؛ عایشه به عنوان مدافع عمار و جبهه شیعیان وارد عمل شد؛ اگر او به راستی انقد نگران حال عمار بود، چرا در جنگ جمل، هنگامی که او را در لشکر امام دید، باز هم به مخالفت ادامه داد؟
🔻دوم؛ او مدعی بود سنت پیامبر ، ترک شده است؛ آیا بهتر نبود این سخن را اول به خود می گفت و به دستور رسول خدا و قرآن عمل می کرد و خانه نشینی را جایگزین هیاهو و نبرد علیه امام علی می نمود؟
🔻سوم؛ این عملکرد عایشه با رفتارهای او بعد از خلافت امیرالمومنین، نشان می دهد او در هر زمانی که منافعش در خطر بود یا کاسته می شد، طرفدار جبهه حق می شد و هر زمان که اینگونه نبود در صف مخالفت با حق قرار می گرفت.
🔻چهارم؛ در گزارشی آمده است: بعد از جنگ جمل، عمار نزد هودج عایشه رفت و از احوال او جویا شد و به او گفت: ای مادر، حالت چه طور است؛ اما عایشه به تندی ، پاسخ عمار را داد.
🔻3.وقتی حجر بن عدی کشته شد باز عایشه علیه معاویه و به نفع جبهه حق موضع گرفت. معاویه هنگام ورود عایشه به او گفت که حجر و اصحاب او را به خاطر صلاح مردم و مفسده آن ها برای امت، کشته است. در اینجا عایشه به معاویه گفت از رسول خدا شنیدم که گروهی از مردم در عذرا (محل کشته شدن حجر) به قتل می رسند که خدا و اهل آسمان نسبت به این کار غضب می کنند.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(5).mp3
5.86M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز سی وپنجم از حکمت ۳۲۰ تا حکمت ۳۳۰
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز سی وپنجم
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت320 : (شخصی مسئله پيچيده ای سوال كرد، حضرت فرمود:) برای فهميدن بپرس، نه برای آزار دادن، كه نادان آموزش گيرنده، همانند داناست، و همانا دانای بی انصاف چون نادان بهانه جو است.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت321 : (عبدالله بن عباس در مسئله ای نظر داد كه امام آن را قبول نداشت و فرمود:) بر تو است كه رأی خود را به من بگویی و من بايد پيرامون آن بينديشم، پس اگر خلاف نظر تو فرمان دادم بايد اطاعت كنی.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت322 : (وقتی امام از جنگ صفين باز می گشت به محله شباميان رسيد، آواز گريه زنان بر كشتگان جنگ را شنيد، ناگاه حرب بن شر حبيل شبامی بزرگ قبيله شباميان خدمت امام رسيد به او فرمود:) چنانكه می شنوم، زنان شما بر شما چيره شدند؟ چرا آنان را از گريه و زاری باز نمی داريد؟ (حرب پياده و امام سوار بر اسب می رفتند به او فرمود:) باز گرد، كه پياده رفتن رئيس قبيله ای چون تو پشت سر من، موجب انحراف زمامدار و زبونی مومن است.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت323 : (در جنگ نهروان هنگامی كه از كنار كشتگان خوارج می گذشت فرمود:) بدا به حال شما! آنكه شما را فريب داد به شما زيان رساند. شيطان گمراه كننده، و نفسی كه به بدی فرمان می دهد، آنان را با آرزوها مغرور ساخت، و راه گناه را بر ايشان آماده كرد، و به آنان وعده پيروزی داد و سرانجام به آتش جهنم گرفتارشان نمود.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت324 : از نافرمانی خدا در خلوتها بپرهيزيد، زيرا همان كه گواه است داوری كند.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت325 : (آنگاه كه خبر كشته شدن محمد بن ابی بكر را به او دادند فرمود:) همانا اندوه ما بر شهادت او، به اندازه شادی شاميان است، جز آنكه از آنان دشمن، و از ما یک دوست كم شد.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت326 : عمری كه خدا از فرزند آدم پوزش را می پذيرد شصت سال است.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت327 : پيروز نشد آن كس كه گناه بر او چيره شد و آنكه با بدی پيروز شد شكست خورده است.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت328 : همانا خدای سبحان روزی فقراء را در اموال سرمايه داران قرار داده است، پس فقيری گرسنه نمی ماند جز به كاميابی توانگران و خداوند از آنان نسبت به گرسنگی گرسنگان خواهد پرسيد.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت329 : بی نيازی از عذرخواهی، گرامی تر از عذر راستين است.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
📒 #حکمت330 : كمترين حق خدا بر عهده شما اينكه از نعمت های الهی در گناهان ياری نگيريد.
┄═❁🍃❈🌹❈🍃❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
4_5814610232373937852.mp3
5.53M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت6 4⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹 شرح #حکمت6
🔴 قسمت چهارم
🔹نکته هفتم در باب خودپسندی و از خود راضی بودن "آثار خود پسندی" است.
🔻1. خودپسندی آفت عقل:
حضرت هم در حکمت ۲۱۲ و هم در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند هشتم، به این نکته اشاره کردند. در حکمت ۲۱۲ فرمودند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» یعنی خودپسندی دشمن عقل است. در نامه ۳۱ هم مینویسند: « بدان که خود بزرگ بینی و غرور مخالف راستی و آفت عقل است.»
🔻2. خودپسندی مانع رشد و فزونی نعمت ها :
در حکمت ۱۶۷ میخوانیم ؛ «خودپسندی مانع فزونی است.»
🔻3. خودپسندی عامل بی ارزش شدن انسان:
در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می نویسند: «بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند بپنداری و در شُکوهِ خداوندی همانند او بدانی، زیرا خداوند هر سرکشی را خار می سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می کند.»
🔻4. خودپسندی عامل عذاب و بدبختی:
در بند دوازدهم از خطبه ۲ میفرمایند: « برابر فاسدانی که تخم گناه افشاندند و با آب غرور و فریب آبیاری کردند و محصول آن را که جز عذاب و بدبختی نبود برداشتند.»
🔻5. خودپسندی عامل تولید و گسترش بغض و کینه بین انسان ها:
حضرت علی (علیه السلام) در بند پنجم از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطانی است که ملت های گذشته و امّت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی های جهالت فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبّران را همانند هم کرده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند.»
🔻6. خودپسندی عامل جنگ و پیکار با خدا :
امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ بند دوم میفرمایند: «شیطان بر آدم (علیه السلام) به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد؛ پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبان و سر سلسله متکبّران است که اساس عصبیّت را بنا نهاد و بر لباس کبریایی و عظمت با خدا درافتاد. لباس بزرگی را بر تن پوشید و پوشش تواضع و فروتنی را از تن درآورد، آیا نمی نگرید که خدا به خاطر خود بزرگ بینی او را تحقیر و خوار کرد؟ و به جهت بلندپروازی او را پست و ذلیل گردانید؟ پس او را در دنیا طرد شده و آتش جهنم را در قیامت برای او مهیّا فرمود.»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee