ادامه بحث تعلق جارومجرور
در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
بسم الله
🔵کاش صد نفر مثل تو در سپاهم بودند
در آستانهی جنگ #صفین به امیرالمؤمنین علیه السلام خبر رسید که عمرو بن حَمِق و حجر بن عدی (که در حلقه اول یاران امام بودند) اهل شام را دشنام میدهند. حضرت آنان را به حضور طلبید و به آنان فرمود: برای شما نمیپسندم که دشنامدهنده باشید... (#خطبه_206 نهج).
🔺آنان سخنان امام را به جان دل خریدند آنگاه عمرو بن حمق به امام گفت:
یا امیرالمؤمنین من به خاطر رابطه خویشاوندی یا برای دست یافتن به مال و قدرت و به تو نپیوستهام بلکه به پنج دلیل به تو پیوسهام: «1. پسرعموی پیامبر هستی، 2. نخستین کسی هستی که به او ایمان آوردی، 3. همسر سیده النساء هستی، 4. پدر ذریه رسول الله (حسنین علیهما السلام) هستی. 5. هیچ یک از صحابه در جهاد به پای تو نمیرسند». بنابراین مرا حتی اگر جابهجا کردن کوهستانها و کشیدن آب دریاها هم مأمور کنی و من همه قوم وقبیلهام را برای انجام آن مأموریت به خدمت تو درآورم گمان نمیکنم حق رهبری تو را ادا کرده باشم.
🔹حضرت خوشنود شدند و فرمودند: خدایا قلبش را منوّر به نور تقوا کن و او را به صراط المستقیم هدایت کن. آنگاه فرمودند: کاش در سپاهم صد نفر مثل تو بودند!
📚نهج السعادة 2/46
↩️پ ن:
1️⃣در جنگ صفین، آمار سپاه امام را نصر بن مزاحم 150هزار نفر، بلاذری 50 یا 100هزار نفر و مسعودی 90هزار نفر معرفی کردهاست. یعنی از این جمعیت حتی 100 نفر هم مانند #عمرو_بن_حَمِق فکر نمیکرد!!!
2️⃣تازه آنچه عمرو بن حمق از آن سخن گفت، صرفاً لیاقت نفسانی و شخصی امیرالمؤمنین برای خلافت و امامت یعنی مرتبه ای پایینتر از امامت ناب شیعی (منصوص بودن خلافت و امامت علی ع توسط پیامبر) بود.
🎓🆔 @nahvekarbordi
جملهی درست کدام است؟
الف) اَوقَدوُا اَنصارُ مُعاویَةَ النّیرانَ فیالبِلادِ اِلاسلامِیَةِ
ب) علی وَ شیعتُهُ قاتَلُوا الاعداءَ
ج) هُم صَدیقانِ وَ لا یَذهَبُونَ اِلّا مَعا
د) اِصدِقائِی کانَ فیمَنزِلی اَمسِ
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌اتصال «ال» به مضاف در اضافه لفظی جائز نیست مگر در سه صورت:
در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
استعلاء معنوی:
یکی از معانی «علی» استعلاء است
زید علی المنضدة: (زید بر روی میز است)
در ادامه آیاتی که علی به معنای استعلاء است بررسی میشود
در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌تعدد حال
حال همچون خبر میتواند متعدد باشد:
«جاءَ زیدٌ راکباً ضاحکاً»
«زید راکب ضاحک»
تفاوتی ندارد حال مفرد یا جمله باشد، گاه در یک جمله چندین حال قرار میگرد. در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم، که چندین حال مفرد درون خود دارند
✅در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
انا لله و انا الیه راجعون
متاسفانه دقایقی قبل روح ملکوتی حضرت علامه حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست.
رحلت حضرت علامه حسن زاده آملی را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر «عج»، مقام معظم رهبری و حوزه های علمیه تسلیت عرض می نماییم.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
.
رفتيم براي ديدنش. چند نفر طلبه جوان بوديم و يك نفر استاد عمامه به سر. گفتيم موعظه و نصيحتي بفرماييد. نگاهي به ما چند نفر كرد و به روحاني همراهمان گفت اينها كه هنوز آخوند نشده اند و نصيحت نمي خواهند، مصيبت ها از وقتي شروع مي شود كه آدم اين لباس را مي پوشد!
بعد چند حكايت گفت از عمامه به سرهايي كه شيطان بازي شان داده بود تا دين مردم را غارت كنند. دلش پر بود و چيزهايي گفت كه آن روزهاي نوجواني براي ما خيلي عجيب و تكان دهنده بود. بعدها باز هم محضر نوراني و باصفايش را درك كردم و باز هم به خدمت ايشان رسيدم اما آن حرفهاي صريح و تلخ هيچگاه فراموش نشد.
آيت الله علامه حسن زاده آملي، جامع معقول و منقول امروز آسماني شد
زایری
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌منظور از عامل و متعلق در بحث ظرف و جار و مجرور تنها فعل نیست بلکه شامل شبه فعل و کلماتی که معنای فعل می دهند میشود.
با هم بررسی میکنیم.
✅در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
کدام یک از گزینههای زیر صحیح است؟
الف) جاءَ المُومِنونَ و زارَ العَتَباتِ العالیاتِ
ب) جاؤُوا المُومِنونَ و زارُوا العَتَباتَ العالیاتَ
ج) جاؤوا المُومِنونَ و زارُوا العَتَبات العالِیاتِ
د) جاءَ المُومنونَ و زارُوا العَتَباتِ العالِیاتِ
#آزمون
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
کدام یک از گزینههای زیر صحیح است؟ الف) جاءَ المُومِنونَ و زارَ العَتَباتِ العالیاتِ ب) جاؤُو
جواب گزینه
«د»
چنانچه فاعل، اسم ظاهر باشد، فعل متحمّل ضمیر نمیشود، (ردّ ب، ج) در «الف»، «زاروا» باید به صورت جمع بیاید.
👌«إن» و «أن» مخففه در قرآن
«إن» در صورت تخفیف از عمل باز میماند اما «أن» در صورت تخفیف همواره ضمیر شأن محذوف را به عنوان اسم خود و جمله پس از آن را به عنوان خبر رفع میدهد
✅در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نقش «الایرانِیینَ» در این عبارت چیست آمده است؟ «نَحنُ الایرانِییّنَ ذُو ثَقافَةٍ عَریقَةً».
الف) از باب اختصاص، مفعول به فعل محذوف است.
ب) تمییز است و جمله از باب اشتغال.
ج) حال برای ذوالحال محذوف و جمله، اسمیه است
د) مفعول به فعلی محذوف و همهی جمله بالا، یک جمله فعلیه است.
✅در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش میپذیرد، در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مستثنی نقش ظرف و مفعول مطلق دارند.
✅در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌منظور از عامل و متعلق در بحث ظرف و جار و مجرور تنها فعل نیست بلکه شامل شبه فعل و کلماتی که معنای فع
👌متعلق جارومجرور و ظرف
بحث تعلق جارومجرور از مهمترین مباحث علم نحو است، به صورتی که میتوان گفت اگر کسی بر آن تسلط یابد در خیلی از مباحث معنی شناسی پیش است، از جمله کلماتی که میتواند متعلق جارومجرور قرار گیرد، کلماتی هستند که معنی یا بوی فعل را داشته باشند، در ادامه این موارد را بررسی میکنیم
در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌اعراب حال همچون فاعل و مفعول، لفظی، تقدیری و نیابی است.
۱. لفظی: جاء زید راکبا
۲. نیابی: جاء الزیدان راکبین
۳. تقدیری: جاء الزیدون فرادی
در ادامه آیات قرآنی را بررسی میکنیم
🌺در کتاب نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
#سخن_بزرگان
🌺ابن سینا می گوید:
العلم ثلاثة أشبار،من دخل فی الشبر الاول تکبر و من دخل فی الشبر الثانی تواضع ومن دخل فی الشبر الثالث یعلم أنه لا یعلم شیئا.
علم سه حد دارد،کسی که به حد اول آن برسد تکبر می ورزد و کسی که به حد دوم آن برسد متواضع می شود و کسی که به حد سوم برسد می فهمد که هیچ چیز نمی داند!
اقتباس از قواعد و الفروق حول امهات مباحث الاصولیة و الفقهیه و المنطقیه و الفلسفیه ص ۸
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌تفاوت «سلامٌ علیک» و «سلاماً علیکَ» و «أسلَمُ علیکَ»
عدول از جملهی فعلیه به اسمیه هنگامی صورت میپذیرد که ارادهی ثبوت شده باشد. دراین صورت مبتدا جانشین فعل است. منظور از جانشینی فعل این نیست که در عمل جانشین فعل شده و رفع به فاعل و نصب به مفعول میدهد، خیر منظور از جانشینی، جانشینی در معناست. با این تفاوت که فعل بر حدوث و اسم دلالت بر ثبوت دارد. به مثالهای زیر توجّه کنید:
«أحمَدُ اللهَ» = «الحمدُ لله»، «غفرَ اللهُ لکَ» = «مغفرةٌ لکَ»، «رضی اللهُ عنک» = «رضوانٌ اللهِ علیکَ»
گاهی هم مصدر جانشین فعل میشود که در بحث مفعول مطلق بیان شده است: «أحمدُ اللهَ» = «حَمداً للهِ»، «سقاکَ اللهُ» = «سقیاً لکَ»، «أشکرُ لکَ» = «شکراً لک» تمام این مصدرهای منصوب، جملات فعلیهای هستند که فعل آنها حذف شده است و در صورت رفع تبدیل به جملهی اسمیه میشوند. ادامه در متن...
🌸در کتابهای «نحو کاربردی» نحو را مزه مزه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌عامل در مفعول مطلق
عامل مفعول مطلق همچون سایر معمولها، علاوه بر فعل میتواند شبه فعل باشد، منظور از شبه فعل، مصدر این فاعل، اسم مفعول، صیغه مبالغه است.
در ادامه مثالهایی را با هم بررسی میکنیم
🌸در کتاب «نحو کاربردی» لذت خواندن نحو را لمس کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌آیا دو جارومجرور به یک عامل میتواند تعلق داشته باشد؟
هیچ دو حرف جر هم لفظ و هم معنی متعلق یک فعل قرار نمیگیرد، مگر در صورتی که بدل یا معطوف به جارومجرور باشد.
در ادامه بررسی میکنیم.
🌸در کتابهای «نحو کاربردی» لذت خواندن نحو را لمس کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
تست کارشناسی ارشد
کدام جارومجرور نیاز به متعلق دارد
الف) ربّمجتهد لم ینجح، فلا عجب
ب) عمّا قلیل ستسمعون أخباراً سارّة
ج) لا تسقط منورقة إلّا یعلمها الله
د) لا یریحنی کتبدید هموم قلب المکروبین
🌸در کتاب «نحو کاربردی» لذت خواندن نحو را لمس کنید.
#ازمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
🌺اقسام خبر حروف مشبهة بالفعل
خبر حروف مشبهة بالفعل همچون مبتدا سه صورت دارد:
مفرد، جمله، شبه جمله
در ادامه با هم بررسی میکنیم.
👌نکته ظریفی در متن گفته شده است که حتما مطالعه کنید
🌺در کتابهای نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
✍جهت تهیه کتاب به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌سؤال ناب برای اهلش
🌺همانطور که می دانید ادات شرط بر فعل داخل میشوند: «لو ضربتَ ضربتُ»، «اذا ضربتَ ضربتُ»، لذا در مواردی که ادات شرط بر اسم داخل میشود، فعلی در تقدیر میگیرند: «إذا زیدٌ جاءکَ فأکرِمْهُ» تقدیر: «اذا جاءَ زیدٌ جاءکَ فاکرمْه». با این تقدیر ورود ادات شرط بر اسم توجیه میشود.
در مواجهه با این آیات هم نحویون توجیه بالا را انجام میدهند: <لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُم> <إذا السماءُ انفَطَرتْ و إذا الکواکبُ إنتَثَرَتْ وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ إذا القبورُ بُعثِرَتْ> <و إذا السماءُ انشَقَّتْ> یعنی برای توجیه ورود «لو» بر اسم، «انتم»، «سماء»...را فاعل فعل محذوفی میدانند که توسّط فعل پس از آن تفسیر شده است.
اما سوال این است اصلاً چرا خداوند متعال آیات را بدین صورت نازل کند که نیاز به این توجیه باشد، چرا خداوند آیات مزبور را مثل این آیه بیان نکرد: <إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها> (هنگامی که زمین شدیداً به لرزه در آید) به نظر شما توجیه نحویون صحیح است؟
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌رابط مبتدا و خبر
خبر مشتق و جمله خبری همواره نیاز به رابط دارد که در صورت نبود، جمله از هم میپاشد، به این رابط عائد میگویند. عائد گاهی بارز و گاهی مستتر است. در ادامه بررسی میکنیم
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
جواب آزمون
گزینه«الف»، «اَعلَمَ» سه مفعولی است، «زمیلاتِ: مفعول به اول» و «اخوات: مفعول به دوم» و «ناجحات: مفعول به سوم است»، لذا «اخوات» و «ناجحات» که جمع مونث سالم هستند، باید کسره و تنوین جر بگیرند.
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi