👌سؤال ناب برای اهلش
🌺همانطور که می دانید ادات شرط بر فعل داخل میشوند: «لو ضربتَ ضربتُ»، «اذا ضربتَ ضربتُ»، لذا در مواردی که ادات شرط بر اسم داخل میشود، فعلی در تقدیر میگیرند: «إذا زیدٌ جاءکَ فأکرِمْهُ» تقدیر: «اذا جاءَ زیدٌ جاءکَ فاکرمْه». با این تقدیر ورود ادات شرط بر اسم توجیه میشود.
در مواجهه با این آیات هم نحویون توجیه بالا را انجام میدهند: <لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُم> <إذا السماءُ انفَطَرتْ و إذا الکواکبُ إنتَثَرَتْ وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ إذا القبورُ بُعثِرَتْ> <و إذا السماءُ انشَقَّتْ> یعنی برای توجیه ورود «لو» بر اسم، «انتم»، «سماء»...را فاعل فعل محذوفی میدانند که توسّط فعل پس از آن تفسیر شده است.
اما سوال این است اصلاً چرا خداوند متعال آیات را بدین صورت نازل کند که نیاز به این توجیه باشد، چرا خداوند آیات مزبور را مثل این آیه بیان نکرد: <إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها> (هنگامی که زمین شدیداً به لرزه در آید) به نظر شما توجیه نحویون صحیح است؟
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌رابط مبتدا و خبر
خبر مشتق و جمله خبری همواره نیاز به رابط دارد که در صورت نبود، جمله از هم میپاشد، به این رابط عائد میگویند. عائد گاهی بارز و گاهی مستتر است. در ادامه بررسی میکنیم
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
جواب آزمون
گزینه«الف»، «اَعلَمَ» سه مفعولی است، «زمیلاتِ: مفعول به اول» و «اخوات: مفعول به دوم» و «ناجحات: مفعول به سوم است»، لذا «اخوات» و «ناجحات» که جمع مونث سالم هستند، باید کسره و تنوین جر بگیرند.
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌موارد دخول «من» زائده
یکی از موارد ورود «من» زائده، در ابتدای فاعل، مفعول و مبتدا است، مانند:
1️⃣فاعل: «ما جائنی من أحدٍ» تقدیر: ما جاء احد
2️⃣مبتدا: «ما من أحدٍ فی المدرسة» تقدیر: ما احد فی المدرسة
3️⃣ مفعول به: «ما ضربتُ من أحدٍ» تقدیر: ما ضربت احدا
در ادامه آیات قرآنی را بررسی میکنیم
در نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌در «زید ما قائم أبوه» چند ترکیب جائز است؟
یکم روش فکر کنید نکته خیلی جالبی دارد😊
🌺هر کس جواب داد به قید قرعه یک «کتاب نحو کاربردی» بهش هدیه میدم.
هزینه پست با خود شخص
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون کارشناسی
أکمل الفراغ بالحال المناسبۀ:
حال مناسب با جمله کدام است
تُطعم الاُمّهات أطفالهنّ ............. علیهم!
الف) مشفقاتٍ
ب) مشفقۀً
ج) المشفقاتَ
د) المشفقۀَ
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌ناب ناب
برای اولین بار
همه خوانده ایم که اصل در مبتدا معرفه بودن آن است و مبتدا نمیتواند نکره باشد مگر در صورتی که یکی از مسوغات ابتدا به نکره را داشته باشد، بر این اساس اساتید به ماها گفته اند «رجلٌ جاء» (مردی آمد) اشتباه است، چرا که فائده ای ندارد بالاخره هر روز در کل عالم مردانی می آیند و میروند. سؤال این است آیا میتوان فرضی را حساب کرد که «رجلٌ جاءَ» صحیح باشد، یعنی با اینکه مبتدا نکره محض است، با این حال جمله صحیح باشد.
در کتابهای نحو کاربردی با این نوع مطالب آشنا خواهید شد.
✍جهت تهیه کتاب به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون کارشناسی أکمل الفراغ بالحال المناسبۀ: حال مناسب با جمله کدام است تُطعم الاُمّهات أطفالهنّ ..
جواب گزینه الف
«الاُمّهات: مادران» ذوالحال است پس حال باید اسمی مشتق و نکره باشد و از نظر جنس و عدد با ذوالحال مطابقت کند که چنین کلمه¬ای فقط در گزینه¬ی اوّل (مُشفقاتٍ) آمده است. ترجمه¬ی عبارت: «مادران به کودکان خویش غذا می¬دهند در حالی که دلسوز هستند نسبت به آنان.»
خب نمیشه سؤالات ناب رو با اهلش در میان نگذاشت:
😉یکی از مسوّغات ابتداء به نکره، تقدیم شبه جملهی خبری بر مبتدای نکره است. مانند: «فی الدارِ رجلٌ» سؤالی که مطرح است اینکه ما سه نوع خبر داریم: مفرد، شبه جمله و جمله. از میان این سه چرا تنها شبه جملهی خبری مسوغ است؟ چرا تقدّم خبر مفرد و جملهی خبری بر اسم نکره مسوّغ نیستند؟
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
🔔 حکایت جالبی از برخورد متفاوت ادیب نیشابوری اوّل با شاگردانش
🔹 «جریان دیگری را حضرت استاد [ادیب نیشابوری دوم] اینگونه نقل کرد: من یکی از روزهای سرد زمستان – ظاهراً در ایّام تعطیلی درس – به حجرهٔ ایشان [= ادیب اوّل] رفتم و در زدم. ایشان فرمود: کیست؟ گفتم: من هستم. شناخت. با همان عبائی که خود را از سرما پیچیده و دراز کشیده بود، در را باز کرد. من وارد شدم و نشستم. رو کرد به من و گفت: اشعاری در وصف نیشابور گفتهام، شما یادداشت کنید. من آن اشعار زیبا را نوشتم.
🔸 بعد دیدم کسی در میزند. من در را باز کردم. یکی از شاگردان ایشان بود که فرزند یکی از علماء بزرگ خراسان و بسیار در ناز و نعمت بود. وقتی آن شاگرد وارد شد، ادیب فوراً به او گفت: پاشو برای من چایی درست کن، سردم شده، منقل را [هم] روشن کن. آن شاگرد همهٔ کارها را انجام داد و رفت.
🔹 امّا من خیلی ناراحت و عصبانی شدم. ایشان فهمید و به من فرمود: چرا ناراحت شدی؟ گفتم: استاد! من به شما نزدیکترم! چرا به من نفرمودید این لوازم را آماده کنم؟! ایشان فرمود: ناراحت نباش، این افراد در ناز و نعمتاند و باید شکسته شوند، تو امید من هستی، چرا به شما کاری محوّل کنم؟ شما باید نام مرا زنده نگه دارید. با این سخنان آرام گرفتم».
📚 (غلامحسین روحی؛ آموزگار علم و ادب، ص۲۶)
#ادیب_نیشابوری
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌عمل «ان» مخفف
«أن» مخفف همواره عمل میکند ولی اسمش همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن است.
در کتابهای نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون
عیّن المفعول المطلق:
الف) لا یرید الآباء والاُمّهات منکم إلّا شکراً!
ب) اِمتلأ قلوب المؤمنین شکراً بعد الانتصار!
ج) شکرت معلّمتی و قلت لها: شکراً علی إرشادک!
د) إنّ شکراً للمخلوق یدلّ علی الشکر للخالق!
در کتابهای نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi