#تست_آسان
در کدام گزینه تغییر جملهی فعلیه به اسمیه صحیح است؟
الف) تقیم المؤمناتُ الصلاة فی أوقاتها
المؤمنات تُقمنَ الصلاة فی أوقاتها
ب) إنتخبَ سعیدٌ و موسی أحسنَ الکتاب
سعید و موسی إنتخبنا أحسنَ الکتاب
ج) منح الأساتذة الطالبَ الناجح جائزةً
الأساتذة منحتا الطالب الناجح جائزةً
د) یتّخذُ الکفّارُ أولیاءهم من دون اللهِ
الکفّارُ یتّخذون أولیاءهم من دون الله
☺️😉جواباتونو با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈 کانال نحو کاربردی
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
💥عدم تعدد فاعل
یک فعل هیچ گاه دو یا سه فاعل نمیگیرد لذا در «تخاصمَ زیدٌ و بکرٌ» (زید و بکر دشمنی کردند) بکر معطوف است نه فاعل، فاعل فقط زید است. امّا با این حال در قرآن شاهدیم که یک فعل دو فاعل دارد، یک ضمیر و یک اسم ظاهر. ادامه مطلب را در متن بخوانید
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
📚 لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#تست_آسان در کدام گزینه تغییر جملهی فعلیه به اسمیه صحیح است؟ الف) تقیم المؤمناتُ الصلاة فی أوقاته
532.5K
دال صحیح است
در گزینه الف فعل «یقمن» صحیح است
در گزینه ب فعل «انتخبا» صحیح است
در گزینه ج فعل «منحن» صحیح است
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌معنای «لکنّ»
همه خوانده این که معنای لکن استدراک است، یعنی دفع توهم از کلام سابق.
جاء اهلی لکن اخی لم یجیئ
(خانواده ام آمدند ولی برادرم نه)
مخاطب با شنیدن آمدن خانواده فکر میکند برادر هم آمده که با لکن رفع توهم میشود.
پس «لکنّ» چنانچه میان دو جمله ی مخالف قرار بگیرد معنای استدراک می دهد.
ولی چنانچه جمله بعد «لکنّ» مخالف ما قبل نباشد، تنها معنای تأکید می دهد.
ما زیدٌ نائمٌ لکنّهُ مستیقظ. (زید خواب نیست بلکه بیدار است)
لو جائَنی علیٌ لأکرَمتُه لکنهُ لم یَجی. (اگر علی پیشم می آمد اکرامش می کردم، ولی نیامد)
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید
📚 لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
کدام اعراب درست است:
1⃣ ان زیدٌ کریماً
2⃣ ان زیدٌ کریمٍ
☺️😉جواباتونو با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈 کانال نحو کاربردی
ترکیب کنید: سَيَسبقُ أىٌّ خبيرٌ (کسی که آگاه است، جلو خواهد زد)
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
کدام اعراب درست است: 1⃣ ان زیدٌ کریماً 2⃣ ان زیدٌ کریمٍ ☺️😉جواباتونو با دلیل بفرستید👇 @ostad_sho
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در هر دو ان حرف شبیه به لیس است
با این تفاوت که در اولی خبر مفرد و در دومی خبر شبه جمله است
:
1⃣ ان زیدٌ کریماً (زید کریم نیست)
2⃣ ان زیدٌ کریمٍ (زید شبیه آهو نیست)
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
در «رأیتُ المتوکلَ (لعنه الله) و قتلتُ ناصرَهُ» چند اسم مشتق وجود دارد؟
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در «رأیتُ المتوکلَ (لعنه الله) و قتلتُ ناصرَهُ» چند اسم مشتق وجود دارد؟
751.4K
.
📌 جواب: فقط یه اسم مشتق
🤔 در صفت صریح (اسم فاعل و اسم مفعول صیغه مبالغه)، اسمیت محض به هیچ عنوان بر وصفیت غلبه ندارد، لذا در صورت غلبهی اسمیت بر وصفیت، تبدیل به اسم جامد شده و «ال» داخل بر آنها، حرف تعریف است نه موصوله، مانند: «المنصور، المتوکل، الهادی» که اسامی خلفاء عباسی هستند و یا «القاهرة» و «المعمورة» که اسم شهری در مصر است و یا «حاجب» که ابرو گفته میشود.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید
📚 لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
«شتّانَ»
اسم فعلیست که فاعلی میطلبد که بر تثنیه دلالت کند، مانند: «شتّانَ الزیدانِ» و معمولا در امور معنوی و احوال مانند فاصلهی بین ترس و شجاعت، دو رویی و اخلاص به کار برده میشود، نه در افتراق محسوسات، لذا گفته میشود:
1️⃣ شتّانَ علیٌّ و معاویة فی الشجاعةِ
(چقدر میان علی و معاویه در شجاعت فاصله است)
2️⃣ شتّانَ المأمونُ و الأمینُ فی الذکاءِ
(امین و مأمون در ذکاوت چقدر از هم دورند)
ولی گفته نمیشود:
شتّانَ زیدٌ و بکرٌ
(فاصله است میان زید و بکر)
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید
📚 لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
ترکیب کنید: عليك أنتَ نفسَک بالأعمال العظيمة
711.4K
علیک انت نفسک بالاعمال العظیمه
(واجب است خودت را به کار های بزرگ واداری)
علیک: اسم فعل فاعلش انت مستتر
انت: ظاهر تاکید انت مستتر
نفسک: مفعول به علیک که به معنای الزم است
بالاعمال: جار و مجرور
العظیمة: صفت اعمال
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
فاعل در «صَهْ یا ایتها الطالباتُ» چیست؟ دقیقا مشخص کنید
517.8K
فاعل «صه» انتن است چون صه اسم فعل امر است برای مونث و مذکر و مفرد و جمع یکسان است معنی می شود ساکت باشید ای دانش آموزان دختر
📌تعدد شبه جمله خبری
گاهی در یک جمله خبری دو عبارت وجود دارد، در چنین مواردی کدام را باید خبر بگیریم، در چنین مواردی آنچه تعیین تکلیف میکند، مراد متکلم است، یعنی باید از قرائن و فضای جمله به ذست آوریم متکلم در صدد بیان چه چیزی است، به آیه تصویر توجه کنید:
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید
📚 لینک خرید هر چهار کتاب با ده درصد 👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👩🎓دوره های تدریس از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌 عیّن المفعول المطلق:
الف) لا یرید الآباء والاُمّهات منکم إلّا شکراً!
ب) اِمتلأ قلوب المؤمنین شکراً بعد الانتصار!
ج) شکرت معلّمتی و قلت لها: شکراً علی إرشادک!
د) إنّ شکراً للمخلوق یدلّ علی الشکر للخالق!
☺️😉جواباتونو با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈 کانال نحو کاربردی
👌ما هو الخطا عن العبارة التالیة
«انّ من یطلب یجد»
الف) من اسم ان و محلا منصوب
ب) یطلب: فعل شرط و مجزوم
ج) یجد: خبر ان محلا مرفوع
د) یطلب: فعل و فاعل
سراسری ۷۷
مبادی خونده ها حل کنند
☺️😉جواباتونو با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
دوره های استاد شو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈 کانال نحو کاربردی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حل تست بالا
گزینه ب
ادات شرط صدارت طلب بوده و جز حرف جر و مضاف چیزی بر آنها مقدم نمیشود
لذا در صورت تقدم حرف مشبهة بالفعل از شرطیت می افتد و ادات موصول محسوب میشود.
دوره های استاد شو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈 کانال نحو کاربردی
اقسام فعل
۱. فعل ناقص: کان زید قائما
۲. فعل تام: قام زید
فعل تام خود یا لازم است یعنی مفعول ندارد یا متعدی که مفعول به دارد
«ضحک زید» و «ضرب زید بکرا»
فعل متعدی خودش یا یک مفعولی است یا دو مفعولی و یا سه مفعولی.
در جدول ادامه مطلب را ملاحظه کنید
📌دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
سلام به کانال نحو کاربردی خوش آمدید
رزومه و لیست خدمات و محصولات کانال👇
بنده سید حسین ایرانی مولف
مجموعه کتب نحو کاربردی هستم.
در اینجا سعی دارم با همدیگه شیرینی ادبیات عرب رو بچشیم
📌در کانال هر روز یک یا چند پست کاربردی در سطح متوسط و عالی (ارشد) ارائه میشود.
👈اما محتوای اصلی در کانالهای تخصصی V I P هست که به دو صورت آنلاین و آفلاین از طریق ثبت نام برگزار میشود.
۱. دوره آنلاین مبادی العربیه 4👇
https://eitaa.com/ostad_sho/602
۲. دوره های آفلاین تصویری از مقدماتی تا عالی (مبادی العربیة ۴)👇
https://eitaa.com/ostad_sho/230
😍۳. پک استثنایی تمام دروس نحو به صورت تصویری از مقدماتی تا عالی به همراه کلی هدیه😍👇
https://eitaa.com/ostad_sho/607
2️⃣ کتب نحو کاربردی در چهار سطح
مقدماتی، متوسط، پیشرفته و عالی تدوین شده که در حوزه و دانشگاه کتاب درسی محسوب میشوند.
✅معرفی کتب کانال👇🏻
نحو کاربردی مقدماتی و متوسطه و جامع تست👇
https://eitaa.com/mahsolatekarbordi/306
نحو کاربردی عالی👇
https://eitaa.com/mahsolatekarbordi/305
جهت تهیه میتوانید از لینک زیر تهیه کنید👇https://ketabresan.net/search?tag=4751
یا ای دی
@ostad_shoo
3️⃣نمونه تدریس در 👇
https://eitaa.com/ostad_sho/421
https://eitaa.com/nahvekarbordi/6379
https://eitaa.com/ostad_sho/546
4️⃣نمونه صفحات کتاب نحو کاربردی 👇
https://eitaa.com/nahvekarbordi/6282
5️⃣ رضایت دانش پژوهان در👇
https://eitaa.com/ostad_sho/608
.
💥 اعراب تقدیری فاعل در قرآن
همانطور که میدانید اعراب فاعل سه قسم است:
1⃣ لفظی: جاء زیدٌ
2⃣ تقدیری: جاء موسی
تقدیری خودش سه قسم است:
الف. مقصور: جاء عیسی
ب. منقوص: جاء قاضی
ج. مضاف به یا: جاء معلمی
3⃣ محلی: جاء هذا
در ادامه با هم اعراب تقدیری فاعل در قرآن را بررسی میکنیم.
📌گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی
لینک خرید👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
#تست آخر شبی🤦♀️🤦♂️👩🎓👨🎓 کسانی که مبادی خوندن و لیسانس باید بتونن
در کدام گزینه اسم «لا» نفی، مبنی است
الف) لا جاهلاتِ فی الدارِ
ب) لا طالباتِ علمٍ فی الدارِ
ج) لا مهملَینِ واجباتِهما فی الدار
د) لا طالباتٍ علماً عندنا
💥منتظر جواباتون هستم با دلیل
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌اعراب اسم منقوص
اسم منقوص در حالت رفعی و جری اعراب تقدیری دارد و در حالت نصب، فتحه ظاهر میشود.
در ادامه نکات جالبی درباره اعراب و شکل و شمایل اسم منقوص ارائه شده است.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 عین الصحیح بعد دخول کان علی آیة الشریفة (هو الله احد) مراعیا بناءها
الف) کان هو الله احداً
ب) کان اللهُ احدٌ
ج) کان اللهُ احداً
د) کان اللهُ هو احداً
#چاشت_علمی
#تست_ارشد
💥مبادی خونده ها جواب بدن😊
منتظر جواباتون هستم با دلیل
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#تست آخر شبی🤦♀️🤦♂️👩🎓👨🎓 کسانی که مبادی خوندن و لیسانس باید بتونن در کدام گزینه اسم «لا» نفی، مب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزینه «الف» لا جاهلات فی الدار، اسم لا مبنی است، بقیه گزینه ها یا مضافن یا شبه مضاف که معرب هستند
در رابطه با تست به دو تا پست بعد توجه کنید 👇
مگر «زید اسم علم نیست، چرا «ال» بر سر آن آمده است، اسم علم که «ال» نمی پذیرد.
📌 علم منقول و علم مرتجل
در زبان عربی با الفاظی روبرو هستیم که به مرور زمان از معنای خود خارج شده و عَلَم شدهاند. به این کلمات عَلَم منقول میگویند. مانند:
«فَضْل» که مصدر است ولی تبدیل به اسم یک نفر شده است: «جاء فضل»
یا «ما شاء الله» (آنچه خدا بخواهد) که اسم شخص شده است: «جاء ماشاالله».
در مقابل علم منقول، علم مرتجل است که کلمه از ابتدا برای علمیّت وضع شده است، مانند: «سعاد» که از ابتدا به عنوان یک اسم زن به کار رفته است.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈