eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
70 فایل
خرید مستقیم از ادمین بهتر است👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تفاوت جمله‌ی معترضه و حالیه برخی راه‌کارهای تشخیص جملات حالیه از معترضه را بیان می‌کنیم: 1. جمله‌‌ی حالیه هیئت ذوالحال را هنگام وقوع حدث بیان می‌کند، لذا وجود جمله‌ی حالیه مقصود متکلّم است. امّا جمله‌ی معترضه برای بیان چیزی است که مقصود متکلم از انشاء جمله نیست. به عبارت دیگر جمله‌ی معترضه صرفاً جهت تأکید و یا برای بیان معنایی ـ تعظیم، تفسیر...ـ می‌آید که مقصود اصلی متکلّم نیست. 2. اصل در جمله‌ی حالیه این است که پس از عامل و ذوالحال بیاید بر خلاف جمله‌ی معترضه که بین اجزاء جمله می‌آید، لذا دیده می‌شود که جمله‌ معترضه بین مبتدا و خبر، موصول و صله، فعل و فاعل بیاید. 3. به جای جمله‌ی حالیه می‌توان حال مفرد قرار داد ولی در جمله‌ی معترضه جائز نیست. 4. جمله‌ی معترضه می‌تواند با «فاء»، «لن»، «سین» و «سوف» مقترن شود، امّا در جمله‌ی حالیه تنها اقتران به «واو» جائز است 5. جمله‌ی معترضه گاهی طلبی است، امّا جمله‌ی حالیه همواره خبری است. نمی از یمی گوشه ای از مطالب کتب نحو کاربردی عالی @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌الفرق بين (عندي) و (لديَّ) تفاوت عندی و لدی 🔸️عندي: إذا كان الشيء في مُلكك سواءٌ كان حاضراً أو غائباً عندی هنگامی به کار برده میشود که چیزی در ملکیت شما باشد تفاوتی ندارد الان پیشت باشد یا نباشد 🔸️لديَّ : إذا كان الشيء في ملكك ، و لا يكون إلا حاضراً لدی هنگامی به کار میرود که چیزی در ملک شما باشد و هم اکنون در کنارت باشد. المال لدیّ. المال عندی 🌹جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌کدام گزینه با ناسخ خواسته شده اشتباه به کار رفته است؟ الف) انتُنَّ مسلماتٌ (لَیس): لستنَّ مسلماتٍ ب) انا طالبٌ مُجِدٌّ (اِنَّ): إنّی طالبٌ ج) انتَ ذومال (ما): ما أنتَ ذا مالٍ د) فی الدّار رجلٌ (لای نفی جنس): لا فی الدارِ رجلَ 👨‍🎓تدریس تضمینی آف لاین مبادی العربیة و نحو کاربردی به صورت محدود.👇 دوره های تدریس مقدماتی تا عالی 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید. @nahvekarbordi عضو شید 👈
755.2K
گزینه دال یکی از شرائط عمل لای نفی جنس، حفظ ترتیب اسم و خبر است که در صورت عدم رعایت باعث میشود لای نفی جنس عمل نکند. لذا «لا رجلَ فی الدارِ» یا «لا فی الدار رجلٌ» صحیح است.
📌اقسام مضاف الیه مضاف الیه دو قسم است: ۱. اسم که خود بر دو قسم است: اسم صریح، مانند: «رأیتُ غلامَ زیدٍ» اسم مؤول به صریح، مانند: «رأیتُهُ قبلَ أن یخرجَ من بیتهِ» که تقدیرش چنین است: «رأیتُهُ قبلَ خروجِهِ من بیتهِ» (قبل از خارج شدن از خانه‌اش دیدمش) در این عبارت «أن یخرجَ» مضاف الیه «قبل» و به صورت مصدر مؤول است، یعنی «أن» وارد بر «یخرج» باعث می‌شود فعل در تقدیر تبدیل به اسم شود. ۲. جمله، مانند: «إذا جاء نصرُ اللهِ و الفتحُ». جاء نصر الله مضاف الیه اذا و محلا مجرور است. 📌دوره های استادشو👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺اسمهای دائم الاضافه به جمله اسمهای دائم الاضافه به جمله عبارتند از: حیث، اذ، لما، اذا مثال: جلست حیث الینابیع متفجرة که (الینابیع متفجره)مضاف الیه از حَیثُ است. 🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. 👈 دوره های استادشو https://ketabresan.net/search?tag=4751 🙂 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌«إیْ» و «أیْ» ۱. یک «إی» داریم که حرف جوابست و برای تأیید جمله‌ی پیش از خود به کار می‌رود، همیشه پس از «إی» قَسمی به کار می‌رود که فعلش محذوف است. «إی واللهِ» یعنی «اُقسِمُ باللهِ کذا» (بله به خدا این‌گونه است) ۲. یک «أیْ» تفسیریه داریم: هذا عسجُدٌ أی ذَهَبٌ (این مسجد یعنی طلاست) ۳. یک «أیْ» داریم که حرف نداست: «أی إبراهیمُ». لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید. @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 تعدد حال در دو جا تعدّد حال لازم است: الف) پس از «إمّا»ی تفصیلیه <إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً> (ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد يا ناسپاس) استقَبَلَ زیدٌ بکراً إمّا مُبتسماً و إمّا صامتاً (زید به طرف بکر رفت یا خندان یا ساکت) ب) پس از «لا»ی نافیه جِئتُکَ لا راغباً و لا راهباً (پیش تو آمدم نه مشتاق و نه ترسان) أقبَلَ محمودٌ لا ماشياً و لا راكباً (محمود آمد نه پیاده و نه سواره) @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
از کتابهای نحوی به عربی بسیار عالی
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد.pdf
3.99M
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد. ج (4) @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد (2).pdf
4.73M
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد ج (2) @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد (1).pdf
4.89M
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد ج (1) @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد (3).pdf
5.53M
نحو_العربية_عبد_اللطيف_الخطيب_وسعد ج (3) @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
قاضی به دو مرد می گوید: أ لستما سارقین؟ اولی میگوید: نَعم و دومی: بلی کدام یک دزد است؟ 😊از مواردی که جهل به علم نحو باعث زندانی شدن میشود؟ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
«أعجَبنی إکرامُکَ و زید» نقش «زید» چیست؟ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌اقسام اعراب مفعول در قرآن اعراب مفعول به ممکن است اصلی، نیایی تقدیری و یا محلی باشد: 1⃣ اعراب اصلی: ضربت زیداً 2⃣ اعراب نیابی: ضربت زیدینِ 3⃣ اعراب تقدیری: ضربت موسی 4⃣ اعراب محلی: ضربت هذا در ادامه آیات قرآنی آن را بررسی میکنیم. 😊در کتب نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید 📌دوره های مقدمات تا عالی 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
. 💥 اعراب تقدیری فاعل در قرآن همانطور که میدانید اعراب فاعل سه قسم است: 1️⃣ لفظی: جاء زیدٌ 2️⃣ تقدیری: جاء موسی تقدیری خودش سه قسم است: الف. مقصور: جاء عیسی ب. منقوص: جاء القاضی ج. مضاف به یا: جاء معلمی 3️⃣ محلی: جاء هذا در ادامه با هم اعراب تقدیری فاعل در قرآن را بررسی میکنیم. 📌گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
در رابطه با خبر کدام گزینه خطاست؟ الف) التواضع ثمرة العلم: مفرد ب) المؤمنون یعبدون الله: جملة فعلیة ج) صدیقک فی الشدّة یُساعدک: شبه جملة د) الناس تعاونوا لبناء المسجد: جمله فعلیة 💥منتظر جواباتون هستم جواب تست فردا در کانال @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌تعدد حال حال، همچون خبر و صفت می تواند متعدد یا مفرد باشد؛ به عبارت دیگر یک ذوالحال می تواند چندین حال با صورتهای متفاوت داشته باشد، همچنان که در یک جمله جایز است چندین حال و ذوالحال باشد. در تصویر ملاحظه کنید. لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. @nahvekarbordi عضو شید 👈
🌼بررسی آیاتی که اسم موصول و اسم استفهام مبتدا واقع شده است. 🌟نمونه کتاب نحو کاربردی عالی بخش اجرا و پیاده سازی 👩‍🎓دوره های تدریسم از صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 عیّن المنادی لیس شبیهاً بالمضاف: الف) یا طالباتٍ فی المدرسة ب) یا کثیرا جهدُه ج) یا مسافرینَ الیومَ د) یا طالبةَ في ‎الکلّیة 👩‍🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید کتب https://ketabresan.net/search?tag=3816
517.2K
گزینه د تعریف منادی اقسام منادی حتما گوش دهید
👌منادای شبه مضاف همانطور که میدانید منادی پنج قسم است: مفرد، مضاف، شبه مضاف، نکره مقصوده و غیر مقصوده. شبه مضاف منادایی است که معنایش با کلمه یا کلمات بعدش تکمیل می شود. مانند: یا فاعلا خیرا. (ای انجام دهنده نیکی) در ادامه این مطلب را بررسی می کنیم. شبه مضاف ادمین @ostad_shoo 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. لینک خرید کتب نحو کاربردی👇 https://ketabresan.net/search?tag=4525&fbclid=PAAaaMyIPYikt11el1L2LURqg6tDSYJ6k_I84vwlMH9YNwcWemKEMM5ura7Ng 😉مطالب کانال گوشه ای از کتب نحو کاربردی عالی است.
📌کدام اشتباه است؟ الف) هما طالبان عالمان ب) هو الطالبان عالمان ج) الطالبان هما عالمان د) هیچ کدام 👩‍🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید کتب https://ketabresan.net/search?tag=3816
: 📌تفاوت ضمیر شأن با سایر ضمایر هو زیدٌ قائمٌ هو زیدٌ انّه زیدُُ قائم انّه زیدُُ 1. ضمیر شأن به ما بعد بر می‌گردد و این بر خلاف اصل است، زیرا اصل در ضمیر این است که به ما قبل بر گردد. 2. ضمیر شأن همیشه غایب است، و این بر خلاف سایر ضمایر است که گاهی برای متکلّم و مخاطب می‌آید. 3. ضمیر شأن همیشه مفرد است و تثنیه و جمع بسته نمی‌شود و این نیز بر خلاف سایر ضمایر است. 4. خبر ضمیر شأن هیچ گاه بر آن مقدّم نمی‌شود، و این بر خلاف اصل جواز تقدّم خبر بر مبتدا است. 5. در خبر ضمیر شأن لازم نیست ضمیری باشد که به ضمیر شأن برگردد و این بر خلاف اصلی است که می‌گوید: چنانچه خبر جمله باشد، باید مشتمل بر ضمیری باشد که به مبتدا برگردد. 👩‍🎓😉✅ دوره های استادشو لینک خرید کتب https://ketabresan.net/search?tag=4751 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌کدام اشتباه است؟ الف) هما طالبان عالمان ب) هو الطالبان عالمان ج) الطالبان هما عالمان د) هیچ
📌شرائط ضمیر فصل 1. اسم پیش از آن باید معرفه باشد. 2. اسم پیش از آن باید مبتدا و یا هر آنچه در اصل مبتدا بوده، باشد. 3. ضمیر فصل یکی از ضمائر مرفوعی منفصل باشد، لذا «زیدٌ إیّاهُ فاضلٌ» ممنوع است. 4. با اسم پس از خود در معنی، جنس و عدد مطابقت داشته باشد، 5. اسم پس از آن، باید خبر مبتدا و یا هر آنچه در اصل خبر مبتدا بوده، باشد. 6. اسم پس از آن معرفه یا «أفعَل» تفضیل خالی از «ال» و اضافه باشد . 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌 تفاوت «صَبراً یا زیدُ» با «إصبِرْ یا زیدُ» سؤالی که مطرح میشود این است که تفاوت «صَبراً یا زیدُ» با «إصبِرْ یا زیدُ» چیست؟ جواب: «صبر» مصدر و «إصبر» فعل است، مصدر قویتر و محکمتر از فعل است، چراکه اصل و ریشهی فعل است. همانطورکه معنای «زیدٌ عدلٌ» نسبت به «زیدٌ عادلٌ» قویتر و نافذتر است، معنای «إصبِرْ» و «صَبراً» نیز متفاوت است، نکتهی بعد اینکه مصدر، صِرفِ حدَث است اما فعل مقترن با زمان و فاعل است، لذا وقتی توسط مصدر به یک چیزی امر میشود، تأکیدش بیشتر از فعل است، چراکه دوامش همچون فعل زمانبردار نیست. اگر گفته شود «إصبروا» زمان حال یا آینده را شامل میشود، ولی «صَبراً» ناظر به زمان نیست، بلکه به صورت مطلق میگوید صبر داشته باشید، بههمینخاطر در امثال «معاذَ الله» و «سبحانَ الله» فعل ذکر نمیشود، چراکه فعل به نوعی معنی را از نظر زمانی محدود میکند. تفاوت دیگر مصدر و فعل این است که فعل مقید به فاعل است، ولی مصدر به صراحت فعل، فاعل ندارد. گاهی غرض متکلم فاعل نیست بلکه فقط ایجاد فعل است؛ بهعبارتی چه بسا با ذکر فاعل به مقصودش نرسد و آن معنایی که برای القاء مدّ نظرش است، ضایع شود، در چنین مواردی چاره در استفاده از مصدر است؛ به این دو تعبیر دقت کنید: «سقیاً لکَ» اما گاهی چنین گفته میشود: «سقاکَ اللهُ»، بیان فاعل نشان میدهد، غرض متکلم نشاندادن اهمیت ذکر فاعل است، اما گاهی هدف نشاندادن فاعل نیست، بلکه هدف اصل ایجاد فعل است. 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌تقدم معمول بر مصدر تقدیم معمول مصدر بر آن جایز نیست، مگر در دو صورت: الف) معمول مصدر، ظرف یا جارومجرور باشد، مانند: <لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في‏ دينِ اللَّهِ> که تقدیرش چنین است: لا تَأْخُذْكُمْ رَأْفَةٌ بِهِما في‏ دينِ اللَّهِ «بهما» در آیه‌ی بالا، معمول «رأفة» بوده و بر آن مقدّم شده است. یا مانند: اللهم ارزُقنی من عدوّکَ البراءةَ و إلیکَ الفرارَ که تقدیرش چنین است: اللهم ارزقنی البراءةَ من عدوّکَ و الفرارَ إلیکَ (پروردگارا روزیم کن که از دشمنت بیزاری بجویم و به سوی تو فرار کنم) علّت جواز تقدیم شبه جمله بر مصدر، توسّع در ظروف است، یعنی ظروف از وسعت عملیاتی برخوردار هستند که سایر معمول‌ها برخوردار نیستند. به زبان دیگر ظروف در جاهایی می‌توانند وارد شوند که سایر معمول‌های فعل نمی‌توانند. ب) چنانچه مصدر جانشین فعل شده باشد، مانند: «إتقاناً عملَکَ» که تقدیرش چنین است: أتقِنْ عملکَ (کارت را محکم انجام بده) 😉در کتب نحو کاربردی از خواندن نحو لذت ببرید 👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نقش «أب» و «سیرة» در «زیدٌ محمودٌ السیرة» (زید پسندیده سیرت است) و «زیدٌ مقتولٌ ابوهُ» (زید پدرش کشته شد) چیست؟ 💥منتظر جواباتون هستم جواب فردا در کانال @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی