آزمون ۷۱
متعلق فی در عبارات زیر چیست؟
أنتَ علیٌ فی قضائکَ. (تو در قضاوت علی هستی)
زید أسدٌ فی القتال. (زید در جنگ شیر است)
#آزمون
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۱ متعلق فی در عبارات زیر چیست؟ أنتَ علیٌ فی قضائکَ. (تو در قضاوت علی هستی) زید أسدٌ فی القت
جواب آزمون ۷۱
گاهی عامل (متعلق)، لفظ جامدیست که در حکم مشتقّ است، به این دست از کلمات، اسم جامد مؤول به مشتقّ میگویند.
اسم مؤوّل به مشتق کلمهایست که در ظاهر جامد است ولی با توّجه به جایگاهی که در جمله دارد، جانشین اسم مشتقّی است که منظور گوینده است.
به عنوان مثال «أسد» بدون حضور در کلام و همچنین در اسدٌ فی الغابةِ. (شیری در جنگل است) به معنای شیر واقعی است، امّا همین کلمه در زیدٌ أسدٌ فی القتالِ. (زید در جنگ شیر است) از معنای ظاهری خود عدول کرده و به معنای شجاع است.
در مثال اول «فی القتال» متعلّق به «اسد» است، چرا که «أسد» کنایه از این است که زید همچون شیر شجاع است.
«فی قضائک» متعلّق به «علی» است. منظور از «علی» در اینجا «عادل» است.
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۷۲
سطح: متوسط
🎓🆔 @nahvekarbordi
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) استشرت کلتی الاستاذین
ب) استشرت کلا الأستاذین
ج) لی استاذتان کلتاهما عالمة
د) لی استاذان کلاهما عالمان
#آزمون
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۲ سطح: متوسط 🎓🆔 @nahvekarbordi کدام گزینه اشتباه است؟ الف) استشرت کلتی الاستاذین ب
جواب آزمون 72
«الف»، «کلا» و «کلتا» در صورتی اعراب تثنیه میگیرند، که به ضمیر اضافه شده باشند. ولی اگر مضاف الیه آنها اسم ظاهر باشد، همواره با «الف» بوده و اعرابشان تقدیری میشود.
نکته:
در خبر «کلا» و «کلتا» و هر آنچه نیاز به تبعیت داشته باشد دو وجه جائز است: مراعات لفظ و مراعات معنی.
کِلا الرجلَینِ عظیمٌ کِلا الرجلَینِ عظیمانِ
بر این اساس عالمة در گزینه ج صحیح است.
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۷۳
سطح: متوسط
در کدام گزینه مفعول فیه وجود دارد
الف) استقرّ الأمن فیالمدینة أربعة أشهر
ب) حان الوقت الدراسة أربعة أشهر
ج) زرت تلک المدینة أربع مّرات
د) قرأت الکتاب أربع قراءات
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۳ سطح: متوسط در کدام گزینه مفعول فیه وجود دارد الف) استقرّ الأمن فیالمدینة أربعة أشهر
جواب آزمون 73
«الف»، «اربعة» در «الف» نائب مفعول فیه است و در «ب» حال است و در «ج» و «د» نائب مفعول مطلق است.
الف. در چهار ماه امنیت در شهر برقرار شد
ب. زمان درس که چهار ماه است، فرا رسید
ج. چهار بار شهر را زیارت کردم
د. چهار بار کتاب خواندم
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون 73
سطح: متوسط
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) سعیدٌ ظنَنتُ مجتهدٌ
ب) الشمسُ خِلتُ طالعةً
ج) المطرُ نازلٌ حَسِبتُ
د) ظنَنتُ زیداً قائماً
#آزمون
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون 73 سطح: متوسط کدام گزینه اشتباه است؟ الف) سعیدٌ ظنَنتُ مجتهدٌ ب) الشمسُ خِلتُ طالعة
جواب آزمون 73
«ب»، فعل قلبی «خلتُ» جوازاً از عمل الغاء گشته، لذا «طالعةٌ» بنابر خبر الشمس باید مرفوع باشد.
آزمون 74
سطح: سخت
در کدام عبارت مفعول مطلق وجود ندارد؟
الف. انتظرتکَ ذهابَک و إیّابَک
ب. ضَرَبَ اللاعبُ الکرةَ رأساً
ج. قلتُ ذلک القولَ فَهلّا فَعلتَ
د. هذا هو الاخلاصُ الَّذی اخلصتُهُ لِربّی
#آزمون
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون 74 سطح: سخت در کدام عبارت مفعول مطلق وجود ندارد؟ الف. انتظرتکَ ذهابَک و إیّابَک ب. ضَرَبَ
جواب آزمون 74
گزینه الف
ذهاب، بدل از ک است
منتظرت هستم منتظر رفت و آمدنت
در سایر گزینه ها، رأسا، ذلک و ه در اخلصته مفعول مطلق است، یکی از موارد نیابت مفعول مطلق، ضمیر است که به مصدر قبل بر گردد.
این همان اخلاصی است که اخلاص ورزیدم برای پروردگارم.
ه جانشین مفعول مطلق است و به الاخلاص بر میگردد.
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۷۵
دربارهی «لیغفر» کدام گزینه غلط است
<لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ>
الف. «لیغفر» متعلّق به یکن
ب. «لیغفر» جارومجرور متعلّق به کان محذوف
ج. «یغفر»: منصوب به أن مقدّر، محلی از اعراب ندارد.
د. «أن یغفر»: مجرور به حرف جرّ
سطح: سخت
در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۵ دربارهی «لیغفر» کدام گزینه غلط است <لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ> الف. «لیغفر»
جواب آزمون ۷۵
گزینه الف
لیغفر متعلق به کان محذوف است
عبارت فوق یک جمله اسمیه بوده که بر سرش کان ناقصه داخل شده است. به عبارت زیر توجه کنید:
زید فی الدار
فی الدار متعلق به کان محذوف است
حال اگر عبارت چنین شود: کان زید فی الدار
باز هم فی الدار متعلق به کان محذوف است.
چرا که کان در عبارت، ناقصه است اما کان محذوف تامه بوده و بر حدث دلالت دارد.
آنچه تعلق پذیر است فعل یا شبه فعلی است که بر حدث دلالت کند. کان تامه دلالت بر حدث دلالت دارد بر خلاف ناقصه که وجود رابطی دارد.
ل در لیغفر حرف جر است، از آنجا که ورود که حرف جر بر فعل صحیح نیست، پیش از یغفر، آن ناصب در تقدیر است، ان ناصبه زمینه را برای ورود لام جر بر فعل مهیا کرده و فعل را تاویل به مصدر میبرد.
نکته دیگر اینکه آن از ادات موصول حرفی است که صله دارد، صله آن یغفر است که محلی از اعراب ندارد.
در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9