#آزمون
کدام گزینه مناسب جای خالی نیست؟
«لا تمش فیالارض مرحاً.....».
الف) یَمقتُک النّاس
ب) یَمقتْک النّاس
ج) و تدعوَ إلیالتّواضع
د) تُجزَ جزاءً حسناً
جواب در پست بعد
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون کدام گزینه مناسب جای خالی نیست؟ «لا تمش فیالارض مرحاً.....». الف) یَمقتُک النّاس
جواب آزمون: گزینه ب
«ب»، «لا تمش فیالارض مرحاً: با غرور در زمین راه مرو»، «الف»، «یمقُتک الناس: که مردم ازت بدشان میآید: فعل مضارع مرفوع است: جمله مستانفه و عیبی ندارد»، «ب»، «یمتقْک الناس: تا مردم از تو بدشان بیاید»، نمیتوان گفت: «إن لا تمش فیالارض مرحا یمقتک الناس: اگر با تکبّر بر روی زمین راه نروی، مردم از تو بدشان میآید»، «ج»، «و تدعوَ إلیالتواضع: همزمانی که مردم را دعوت به تواضع کنی»، یکی از موارد نصب فعل مضارع به «أن» مقدّر، وقوع بعد از «واو» معیت است، «د»، «تُجزَ جزاءً حسناً: تا به تو پاداش نیکو داده شود.»
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون ۸۲
در این عبارت چند صله وجود دارد؟
<هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً>
الف. ۱
ب. ۲
ج. ۳
د. ۴
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۸۲ در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَ
جواب آزمون 82
در این عبارت چند صله وجود دارد؟
<هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً>
گزینه ج
در این آیه دو موصول اسمی «الذی و من» و یک موصول حرفی «ان» است که در هر سه موصول جمله بعد آن، صله است و محلی از اعراب ندارد
«جعل، اراد، یذکر»
صله موصولات مزبور هستند.
موصولات اسمی یا حرفی هستند و هر دو نیاز به صله دارند.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
آزمون در جای خالی گزینهی مناسب بگذارید: «أعطی ....ک....حقّ حقَّه.»
الف) أبو، ذا
ب) أخُ، ذا
ج) أخا، ذي
د) أبُ، ذو
#آزمون ۸۳
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون در جای خالی گزینهی مناسب بگذارید: «أعطی ....ک....حقّ حقَّه.» الف) أبو، ذا ب) أ
جواب آزمون
جواب «الف»،
«پدرت به صاحب حقّ، حقّش را ادا کرد»، «ابو: فاعل و مرفوع»، «ذا: مفعول و منصوب» است.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
<كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا>
در این عبارت مفعول مطلق چیست؟
الف. کما بدأنا
ب. اول
ج. وعدا
د. علینا جانشین مفعول مطلق
ه. الف و ج
#آزمون ۸۵
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
<كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا> در این عبارت مفعول مطلق چیست؟ الف. کما بد
جواب آزمون
گزینه ه
در این ایه دو مفعول مطلق است
تقدیر: «نعيده إعادة كبدئنا أول خلق» (او را همانطور که در ابتدای خلقت شروع کردیم، بر میگردانیم، وعده ایست بر ما)
«وعداً» مفعول مطلق «وعدنا» مقدر است که مضمون جملهی قبل را تأکید کرده است. بنابراین تصوّر نشود «وعدا» مفعول مطلق تأکیدی «نعید» است. چرا که «کما بدأنا» مفعول مطلق «نعید» است در ثانی «وعداً» هم جنس «نعید» نیست.
کما بدأنا جانشین مفعول مطلق است که بر عاملش مقدم شده است.
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است:
«هو أنا الحاضرُ»
«أنا هو الحاضرُ»
جواب در پست بعد
❇️جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
@nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
با توجه به بحث ضمیر شأن کدام جمله صحیح است: «هو أنا الحاضرُ» «أنا هو الحاضرُ» جواب در پست بعد
در ضمیر شأن دنبال اسمی نباشید که ضمیر به آن برگردد بلکه ضمیر شأن به جمله بر میگردد، <إنَّهُ لا یُفلِحُ الکافرونَ> ، در این آیه «ه» به جملهی «لا یفلح...» بر میگردد، یا در «هو زیدٌ الحاضرُ» هو به کل «زید الحاضر» بر میگردد و درصدد نشان دادن اهمیّت مطلبی است که بیان میکند. به همین علّت «هو أنا الحاضر» صحیح است، چرا که «هو» به کل «أنا الحاضر» بر میگردد، نه «أنا»، امّا «أنا هو الحاضرُ» صحیح نیست، چرا که اگر «أنا» به اسم ما بعدش برگردد، با کلام متناقضی مواجه هستیم، چرا که لازمهاش این میشود که شخص غایب، حاضرِ متکلم شود. صحیح جملهی دوّم چنین است: «أنا أنا الحاضرُ»، به نمونهی قرآنی توجّه کنید: <إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين> <إِنَّهُ أَنَا اللَّهُ الْعَزيزُ الْحَكيمُ>
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
همانطور که میدانید بدل بعض از کل نیاز به رابط دارد: «ضربتُ زیداً رأسَه» در این مثال «ه» ضمیر رابط با «زید» است. در بدل بعض در یک جا نیاز به چنین رابطی نیست، آیا میتوانید برای آن مثال بزنید. جواب در پست بعد
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
همانطور که میدانید بدل بعض از کل نیاز به رابط دارد: «ضربتُ زیداً رأسَه» در این مثال «ه» ضمیر رابط با
جواب در استثنای متصّل تامّ غیر موجب در مستثنی دو اعراب جائز است: 1. نصب بنابر مستنثی و 2. بدل از مستثنی منه، چنانچه اعراب دوم را بپذیریم، بدل نیاز به ضمیر عائد ندارد، چرا که وجود «إلّا» ما را از رابط بی نیاز میکند، چرا که وجود رابط برای ارتباط بین بدل و مبدل منه است، وجود «إلّا» هم در اینجا بر این دلالت دارد که ما بعد «إلّا» جزء ما قبلش است. «ما رأیتُ القومَ إلّا زیداً»
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مجهول عبارت زیر کدام است:
«أنت تُکرمین والدیک فی الحیاۀ إکراماً بالغاً».
الف) تُکرِم والدیک ...
ب) یُکرَم والداک ...
ج) اُکرِم والداک ...
د) تُکرَمین والدیکِ ...
#آزمون ۸۶
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
مجهول عبارت زیر کدام است: «أنت تُکرمین والدیک فی الحیاۀ إکراماً بالغاً». الف) تُکرِم والدیک ...
گزینه ب
در عبارت «تُکرِمین والدَیک»، «تُکرِمین» فعل معلوم و ضمیر بارز «یاء» در آن، فاعل و «والدیک» مفعول¬به و منصوب با اعراب فرعی «یاء» است و در تبدیل این عبارت به مجهول، مفعول¬به به عنوان نائب فاعل قرار می¬گیرد و با اعراب فرعی «الف» مرفوع می¬گردد و فعل «تُکرِمین» نیز مجهول می¬شود و برای مطابقت با نائب فاعل و نیز به خاطر قرار گرفتنش در ابتدای جمله به صیغه¬ی للغائب می¬رود، پس به صورت «یُکرَمُ والداک» صحیح است.
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون ۸۷
«أن» در آیهی شریفه چیست؟
«إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَن یَحُور»
الف) الناصبة
ب) الزائدة
ج) التفسیریة
د) المخفّفة
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۸۷ «أن» در آیهی شریفه چیست؟ «إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَن یَحُور» الف) الناصبة
جواب آزمون گزینه «د»، چرا که دو حرف ناصب بر یک فعل داخل نمیشوند، (ردّ الف) موارد زائده بودن هم بعد از «لمّا» و یا بین «واو» قسم و «لو» است. (ردّ ب)، شرط «أن» مفسره هم، وقوع بعد از معنای «قول» است، «أن» واقع بعد از فعل قلبی مخففه است. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام یک از گزینهها از شرائط «مِن» زائده نیست؟
الف) وقوع «مِن» بعد النفي أو النهي
ب) تنکیر مجرور «مِن»
ج) وقوع «مِن» بعد الإستفهام بالهمزة
د) وقوع «مِن» بعد الإستفهام بـ«هل»
#آزمون ۸۸
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
عیّن الصحیح فيعمل شبه الفعل:
الف) أیّها الشّابُ! لیسَ هذا المؤلِّفُ مذکورةً سیرتُه!
ب) أ أنتم منّاعونَ هؤلاءِ الجالسونَ عنالحضورِ؟!
ج) أ لا نتعرفُ أنّنا کنّا سامعینَ قصصِ جدّاتنا؟!
د) أ ما کانت هذهِ القاعدة مدروسةً تمارینُها منقبلُ؟!
#آزمون ۸۹
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
4_5784909262211779721.mp3
4.03M
🎧 بشنوید #نکات_ناب_استاد
🎙استاد محمدعلی مدرس افغانی
❗️چرا هر کسي نمي تواند دروس سطح را تدريس کند؟
⭕️ نصیحتی شنيدني در خلال درس لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
عیّن الصحیح فيعمل شبه الفعل: الف) أیّها الشّابُ! لیسَ هذا المؤلِّفُ مذکورةً سیرتُه! ب) أ
جواب آزمون: گزینه «الف»
در «ب»، «الجالسین» باید باشد، چرا که نعت «هولاء» است، هولاء مفعول مناعون است، در «ج» به دلیل اضافه، «سامعی» صحیح است، زمان اسم فاعل و مفعول در «ج» و «د» گذشته است، لذا شبهفعل، عمل نصب یا رفع انجام نمیدهد.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«عملتُ أن لا....المسافرون». گزینه صحیح کدام است.
الف) یرجعْ
ب) یرجعَ
ج) یرجعُ
د) یرجعِ
#آزمون ۹۰
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون ۹۱
«إن اجتهدتم فی دروسکم. . . »
کدام گزینه خطاست؟
الف) تنجحوا
ب) تنجحون
ج) فتنجحوا
د) فتنجحون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۹۱ «إن اجتهدتم فی دروسکم. . . » کدام گزینه خطاست؟ الف) تنجحوا ب) تنجحون ج) فتن
جواب آزمون
گزینه «ج»
«إن» از اداتی است که دو فعل را مجزوم می کند. اگر هر دو فعل مضارع باشند، جزم هر دو واجب است. «اِن تصبِر تَطفَر»
اما اگر شرط ماضی باشد و جواب شرط مضارع ـ مثل عبارت مذکور ـ دو وجه جزم و یا رفع برای مضارع جایز است. گزینه«الف»در حالت جزم است و گزینه«ب» در حالت رفع .
فعل مضارع در شرایط عادی متصل به فاء جزائیه نمی شود واگر به همراه آن بیاید، حتماً باید مرفوع شود؛ مانند گزینه «د» بنابراین گزینه «ج» جزم به همراه فاء جزائیه است ونادرست است.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«ما» در جمله : «إنَّما علیٌ شجاعُ» چیست؟
الف) مای ظرفیه
ب) مای موصولی
ج) مای کافه
د) مای استفهامی
#آزمون ۹۲
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«....لَم تدعوا إلا الله الواحد».
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) أنتم
ب) أنتما
ج) أنتنّ
د) هما
#آزمون ۹۳
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
«....لَم تدعوا إلا الله الواحد». کدام گزینه اشتباه است؟ الف) أنتم ب) أنتما ج) أنتنّ د
گزینه «ج»،
«انتُنَّ» ضمیر صیغهی 12 بوده که فعل مضارع هم صیغهی با آن هنگام جزم، نونش حذف نمیشود، لذا «أنتن لَم تدعونَ» صحیح است.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام آیه خبر جمله است
الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها>
ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ>
ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ>
د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ>
#آزمون ۹۴
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام آیه خبر جمله است الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها> ب. <مَا الْحَياةُ
جواب گزینه ج
در تمام آیات استثنا مفرغ به کار رفته است
استثنا مفرغ استثنایی است که در کلام منفیست و مستثنی منه در آن ذکر نشده است.
تمام آیات بالا با ادات نفی شروع شده است.
در استثنا مفرغ کلمه پس از الا بر اساس نیاز جمله نقش میپذیرد.
در تمام آیات از ادات شبیه به لیس استفاده شده که عملش به واسطه الا از بین رفته لذا در جملات به جای اسم و خبر، مبتدا و خبر وجود دارد.
بر این اساس در آیه اول هی مبتدا و اسماء خبر و سمیتم نعت اسما است.
در دومین آیه نیز لعب خبر مفرد است.
در آیه سوم، منا نعت مبتدای محذوف است
اصل عبارت چنین است: ما احد منا الا له مقام معلوم
منا متعلق به محذوف و نعت احد محذوف است
خبر احد محذوف، جمله اسمیه له مقام است.
له خبر مقدم و مقام مبتدای موخر است.
پس در آیه سوم خبر جمله اسمیه است.
در آیه آخر نیز واحده خبر امرنا است و کلمح البصر نعت واحده است
در کدام آیه خبر جمله است
الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها>
ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ>
ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ>
د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ>
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون ۹۵
اعراب کدام گزینه درست است؟
الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک
ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ
ج) ایان تساَلْنی اَجِبْکَ
د) ایانَ تَسألُنی اُجبیُکَ
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۹۵ اعراب کدام گزینه درست است؟ الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ
جواب گزینه «ج»
هر کجا سوال کنی جوابت میدهم
«ایّان» اسم شرطی است که جازم دو فعل است، (ردّ الف، د. به اعراب آخر افعال توجه کنید) و فعل دوم اجوف است که حرف علّه آن در جزم حذف شدهاست، در «ب»، «یاء» «أجیب» به دلیل التقاء ساکنین باید حذف شود.
اعراب کدام گزینه درست است؟
الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ ج) ایان تساَلْنی اَجِبْکَ د) ایانَ تَسألُنی اُجبیُکَ
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9